22-TA-1406: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Baltijas jūras un Rīgas līča piekrastes aizsargjoslas noteikšanas metodika" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Aizsargjoslu likuma 6. panta ceturtā daļa, kas atbilstoši Aizsargjoslu likuma Pārejas noteikumu 25. punktam stājas spēkā 2022. gada 1. jūlijā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes aizsargjoslas noteikšanas metodika" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, lai aktualizētu Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes aizsargjoslas (turpmāk – piekrastes aizsargjosla) noteikšanas metodiku, kā arī papildinātu ar īpaši aizsargājamo biotopu iekļaušanas, izmaiņu un izslēgšanas nosacījumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd ir spēkā Ministru kabineta 2004. gada 17. februārī noteikumos Nr. 86 “Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes aizsargjoslas noteikšanas metodika” (turpmāk – noteikumi Nr. 86) noteiktā metodika, kas ir novecojusi un neatbilst Aizsargjoslu likuma redakcijai, kas stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošajos noteikumos Nr. 86 nav iekļauta īpaši aizsargājamo biotopu iekļaušanas, izmaiņu un izslēgšanas metodika.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Aizsargjoslu likuma 6. panta otro daļu piekrastes aizsargjoslā jāiekļauj īpaši aizsargājamie biotopi (tajā skaitā Eiropas Savienības nozīmes), kas noteikti Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnijā noteikumos Nr. 350 “Noteikumi par īpaši aizsargājamo biotopu veidu sarakstu”[1]. Atbilstoši Aizsargjoslu likuma 6. pantam krasta kāpu aizsargjoslā iekļaujami visi īpaši aizsargājamo biotopu veidi (piekrastes, zālāju, mežu u.c. biotopi) neatkarīgi no to kvalitātes.
Noteikumu projekts nosaka, ka piekrastes aizsargjoslā īpaši aizsargājamos biotopus iekļauj vai izslēdz, kā arī maina piekrastes aizsargjoslas robežas, izstrādājot jaunu pašvaldības teritorijas plānojumu vai izdarot grozījumus pašvaldības teritorijas plānojumā.
Noteikumu projekta 7. punkts nosaka, kādi īpaši aizsargājamie biotopi obligāti iekļaujami krasta kāpu aizsargjoslā pilsētās un ciemos joslā starp 150 un 300 metriem, savukārt noteikumu projekta Pielikumā attēloti 7. punktā paredzētie pamatprincipi krasta kāpu aizsargjoslas noteikšanai pilsētās un ciemos. Noteikumu projekta 8. punkts paredz, ka atsevišķos gadījumos, ņemot vērā dabiskos apstākļus, kā arī vēsturisko apdzīvojuma struktūru un iestādēm vienojoties, pieļaujamas atkāpes.
Vienošanās starp pašvaldību un vides institūcijām (Valsts vides dienestu (turpmāk – VVD) un Dabas aizsardzības pārvaldi (turpmāk – DAP)) panākama teritorijas plānojuma izstrādes procesā, pamatojumu iekļaujot teritorijas plānojuma paskaidrojuma rakstā. Vides iestādes par saskaņotajām atkāpēm no noteikumu projekta 7. punkta noteiktajām prasībām norāda atzinumā par izstrādāto teritorijas plānojuma redakciju.
[1] https://likumi.lv/ta/id/291790-noteikumi-par-ipasi-aizsargajamo-biotopu-veidu-sarakstu
Noteikumu projekts nosaka, ka piekrastes aizsargjoslā īpaši aizsargājamos biotopus iekļauj vai izslēdz, kā arī maina piekrastes aizsargjoslas robežas, izstrādājot jaunu pašvaldības teritorijas plānojumu vai izdarot grozījumus pašvaldības teritorijas plānojumā.
Noteikumu projekta 7. punkts nosaka, kādi īpaši aizsargājamie biotopi obligāti iekļaujami krasta kāpu aizsargjoslā pilsētās un ciemos joslā starp 150 un 300 metriem, savukārt noteikumu projekta Pielikumā attēloti 7. punktā paredzētie pamatprincipi krasta kāpu aizsargjoslas noteikšanai pilsētās un ciemos. Noteikumu projekta 8. punkts paredz, ka atsevišķos gadījumos, ņemot vērā dabiskos apstākļus, kā arī vēsturisko apdzīvojuma struktūru un iestādēm vienojoties, pieļaujamas atkāpes.
Vienošanās starp pašvaldību un vides institūcijām (Valsts vides dienestu (turpmāk – VVD) un Dabas aizsardzības pārvaldi (turpmāk – DAP)) panākama teritorijas plānojuma izstrādes procesā, pamatojumu iekļaujot teritorijas plānojuma paskaidrojuma rakstā. Vides iestādes par saskaņotajām atkāpēm no noteikumu projekta 7. punkta noteiktajām prasībām norāda atzinumā par izstrādāto teritorijas plānojuma redakciju.
[1] https://likumi.lv/ta/id/291790-noteikumi-par-ipasi-aizsargajamo-biotopu-veidu-sarakstu
Problēmas apraksts
Nav noteikts kādus datus par īpaši aizsargājamo biotopu izplatību izmanto piekrastes aizsargjoslas robežu noteikšanai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka nosakot piekrastes aizsargjoslas robežas tiek izmantoti dabas datu pārvaldības sistēmā “Ozols” (turpmāk - sistēma "Ozols") reģistrēti dati par īpaši aizsargājamo biotopu izplatību. Sistēma "Ozols" ir valsts informācijas sistēma, kurā dati tiek reģistrēti atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 9. jūnija noteikumiem Nr. 293 “Dabas datu pārvaldības sistēmas uzturēšanas, datu aktualizācijas un informācijas aprites kārtība”[1].
Teritorijas plānojuma izstrādei un krasta kāpu aizsargjoslas noteikšanai izmanto no sistēmas "Ozols" izgūto datu slāni par īpaši aizsargājamo biotopu izplatību, kas nav vecāks par teritorijas plānojuma vai tā grozījumu izstrādes uzsākšanas datumu. Datu slāņa izgūšanas datumu norāda teritorijas plānojuma paskaidrojuma rakstā. Vides iestādes sniedz atzinumus, kā arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - ministrija) apstiprina piekrastes aizsargjoslas robežas, pamatojoties uz datu slāni, kura datums norādīts paskaidrojuma rakstā.
Teritorijas attīstības plānošanas likumā noteiktais teritorijas plānošanas princips - nepārtrauktības princips – noteic, ka teritorijas attīstību plāno nepārtraukti, elastīgi un cikliski, uzraugot šo procesu un izvērtējot jaunāko informāciju, zināšanas, vajadzības un iespējamos risinājumus. Pēc šā paša principa, izvērtējot jaunāko informāciju un zināšanas, nosakāma arī krasta kāpu aizsargjoslas robeža. Sistēmā "Ozols" tiek reģistrēta jaunākā informācija par īpaši aizsargājamo biotopu izplatību. Pašvaldība teritorijas plānojuma izstrādei var veikt biotopu izpēti, piesaistot sugu un biotopu aizsardzības jomā sertificētu ekspertu (turpmāk – eksperts). Šādā gadījumā eksperta atzinums par īpaši aizsargājamu biotopu izplatību visā pašvaldības piekrastes teritorijā vai atsevišķās teritorijas daļās (t.sk. atsevišķās zemes vienībās) tiek iesniegts DAP, kas izvērtē eksperta atzinumu un datus reģistrē sistēmā "Ozols" normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Pašvaldība izstrādājot jaunu teritorijas plānojuma redakciju var izmantot sistēmā "Ozols" aktualizētu datu slāni, attiecīgi to norādot paskaidrojuma rakstā.
[1] https://likumi.lv/ta/id/266921-dabas-datu-parvaldibas-sistemas-uzturesanas-datu-aktualizacijas-un-informacijas-aprites-kartiba
Teritorijas plānojuma izstrādei un krasta kāpu aizsargjoslas noteikšanai izmanto no sistēmas "Ozols" izgūto datu slāni par īpaši aizsargājamo biotopu izplatību, kas nav vecāks par teritorijas plānojuma vai tā grozījumu izstrādes uzsākšanas datumu. Datu slāņa izgūšanas datumu norāda teritorijas plānojuma paskaidrojuma rakstā. Vides iestādes sniedz atzinumus, kā arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - ministrija) apstiprina piekrastes aizsargjoslas robežas, pamatojoties uz datu slāni, kura datums norādīts paskaidrojuma rakstā.
Teritorijas attīstības plānošanas likumā noteiktais teritorijas plānošanas princips - nepārtrauktības princips – noteic, ka teritorijas attīstību plāno nepārtraukti, elastīgi un cikliski, uzraugot šo procesu un izvērtējot jaunāko informāciju, zināšanas, vajadzības un iespējamos risinājumus. Pēc šā paša principa, izvērtējot jaunāko informāciju un zināšanas, nosakāma arī krasta kāpu aizsargjoslas robeža. Sistēmā "Ozols" tiek reģistrēta jaunākā informācija par īpaši aizsargājamo biotopu izplatību. Pašvaldība teritorijas plānojuma izstrādei var veikt biotopu izpēti, piesaistot sugu un biotopu aizsardzības jomā sertificētu ekspertu (turpmāk – eksperts). Šādā gadījumā eksperta atzinums par īpaši aizsargājamu biotopu izplatību visā pašvaldības piekrastes teritorijā vai atsevišķās teritorijas daļās (t.sk. atsevišķās zemes vienībās) tiek iesniegts DAP, kas izvērtē eksperta atzinumu un datus reģistrē sistēmā "Ozols" normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Pašvaldība izstrādājot jaunu teritorijas plānojuma redakciju var izmantot sistēmā "Ozols" aktualizētu datu slāni, attiecīgi to norādot paskaidrojuma rakstā.
[1] https://likumi.lv/ta/id/266921-dabas-datu-parvaldibas-sistemas-uzturesanas-datu-aktualizacijas-un-informacijas-aprites-kartiba
Problēmas apraksts
Spēkā esošajos noteikumos Nr. 86 nav noteikts, kā tiek apstiprinātas ciemu robežas un piekrastes aizsargjosla.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka VVD un DAP, sniedzot atzinumu par pašvaldības iesniegto teritorijas plānojuma redakciju, vienlaikus izvērtē piekrastes aizsargjoslas robežas un sniedz atzinumu par to. Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumi Nr. 628 “Noteikumi par pašvaldību teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem”[1] noteic, ka jaunas ciemu robežas vai esošo ciemu robežu grozījumi piekrastes aizsargjoslā jāsaskaņo ar DAP, tā atzinumā par pašvaldības iesniegto teritorijas plānojuma redakciju, sniedz minēto saskaņojumu (vai saskaņojuma atteikumu).
Noteikumu projekts nosaka, ka pašvaldība ministrijā iesniedz teritorijas plānojuma redakciju, par kuru saņemti atzinumi no DAP un VVD (t.sk. pozitīvs atzinums par piekrastes aizsargjoslu), kā arī Vides pārraudzības valsts biroja atzinums par teritorijas plānojuma vides pārskatu. Pašvaldība ministrijā iesniedz teritorijas plānojuma redakciju pirms pašvaldības teritorijas plānojuma apstiprināšanas ar pašvaldības saistošajiem noteikumiem.
Ja ministrija ir apstiprinājusi ciemu un piekrastes aizsargjoslas robežas, bet tiek izstrādātas jaunas teritorijas plānojuma redakcijas, ar kurām netiek mainītas minētās robežas, kā arī netiek mainīts funkcionālais zonējums un izmantošanas noteikumi piekrastes aizsargjoslas un ciemu teritorijās, pašvaldībai nav atkārtoti jāiesniedz jaunā teritorijas plānojuma redakcija atkārtotai robežu apstiprināšanai.
[1] https://likumi.lv/ta/id/269842-noteikumi-par-pasvaldibu-teritorijas-attistibas-planosanas-dokumentiem
Noteikumu projekts nosaka, ka pašvaldība ministrijā iesniedz teritorijas plānojuma redakciju, par kuru saņemti atzinumi no DAP un VVD (t.sk. pozitīvs atzinums par piekrastes aizsargjoslu), kā arī Vides pārraudzības valsts biroja atzinums par teritorijas plānojuma vides pārskatu. Pašvaldība ministrijā iesniedz teritorijas plānojuma redakciju pirms pašvaldības teritorijas plānojuma apstiprināšanas ar pašvaldības saistošajiem noteikumiem.
Ja ministrija ir apstiprinājusi ciemu un piekrastes aizsargjoslas robežas, bet tiek izstrādātas jaunas teritorijas plānojuma redakcijas, ar kurām netiek mainītas minētās robežas, kā arī netiek mainīts funkcionālais zonējums un izmantošanas noteikumi piekrastes aizsargjoslas un ciemu teritorijās, pašvaldībai nav atkārtoti jāiesniedz jaunā teritorijas plānojuma redakcija atkārtotai robežu apstiprināšanai.
[1] https://likumi.lv/ta/id/269842-noteikumi-par-pasvaldibu-teritorijas-attistibas-planosanas-dokumentiem
Problēmas apraksts
Netiek veikta krasta kāpu aizsargjoslas robežas aktualizācija, ņemot vērā jūras krasta erozijas dinamiku.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā tiek saglabāta spēkā esošā norma, ka, nosakot krasta kāpu aizsargjoslas robežas, jāņem vērā krasta erozijas dinamika. Šim mērķim izmantojami jūras krasta dinamikas pētījumi, metodiskie materiāli (piemēram, „Vadlīnijas jūras krasta erozijas seku mazināšanai”) un citi jaunākie dati.
Lai nodrošinātu, ka teritorijas plānojumos noteiktā krasta kāpu aizsargjosla jūras krasta erozijas apdraudētajās vietās atbilstu faktiskajai situācijai, noteikumu projektā iekļauta prasība ne retāk kā reizi 6 gados izvērtēt esošo situāciju dabā un, ja nepieciešams, precizēt aizsargjoslas robežu. Ja nepieciešams, lai izvērtētu jūras krasta erozijas apdraudētās vietās dabā, pašvaldība piesaista nepieciešamos speciālistus.
Krasta kāpu aizsargjoslas precizēšana jāveic tikai tādā gadījumā, ja tiek secināts, ka krasta erozijas apdraudētajās vietās notiek straujāki erozijas procesi, nekā prognozēts. Šādā gadījumā krasta kāpu aizsargjoslas robežas nosaka atbilstoši šiem noteikumiem un teritorijas attīstības plānošanas normatīvajiem aktiem.
Lai nodrošinātu, ka teritorijas plānojumos noteiktā krasta kāpu aizsargjosla jūras krasta erozijas apdraudētajās vietās atbilstu faktiskajai situācijai, noteikumu projektā iekļauta prasība ne retāk kā reizi 6 gados izvērtēt esošo situāciju dabā un, ja nepieciešams, precizēt aizsargjoslas robežu. Ja nepieciešams, lai izvērtētu jūras krasta erozijas apdraudētās vietās dabā, pašvaldība piesaista nepieciešamos speciālistus.
Krasta kāpu aizsargjoslas precizēšana jāveic tikai tādā gadījumā, ja tiek secināts, ka krasta erozijas apdraudētajās vietās notiek straujāki erozijas procesi, nekā prognozēts. Šādā gadījumā krasta kāpu aizsargjoslas robežas nosaka atbilstoši šiem noteikumiem un teritorijas attīstības plānošanas normatīvajiem aktiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektā iekļautās prasības, salīdzinot ar esošo regulējumu, ir precīzāk definētas un vairāk mērķorientētas, noteiktie piekrastes aizsargjoslas robežu noteikšanas kritēriji ļaus precīzāk noteikt minētās robežas. Piekrastes aizsargjosla tiek noteikta visas sabiedrības interesēs un veicina Latvijas Republikas Satversmes 115. pantā noteiktās tiesības ikvienam dzīvot labvēlīgā vidē. Labums, ko iegūs sabiedrība kopumā, ir uzskatāms par lielāku attiecībā pret noteikumu projektā paredzēto prasību negatīvajām sekām.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Zemes īpašnieki, kuru īpašumā esošās zemes vienības vai to daļas atrodas piekrastes aizsargjoslā, piekrastes apmeklētāji, sabiedrība kopumā.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
- Zemes īpašnieki, kuru īpašumā esošās zemes vienības vai to daļas atrodas piekrastes aizsargjoslā vai kuri veic saimniecisko darbību piekrastes aizsargjoslā.
Ietekmes apraksts
-
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvalde, Valsts vides dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/02ddbeb4-f8d3-4515-84c2-c3494666ad92
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskās apspriešanas laikā iebildumi vai priekšlikumi par izstrādāto noteikumu projektu nav saņemti.
6.4. Cita informācija
Noteikumu projekts nosūtīts viedokļa sniegšanai Latvijas Pašvaldību savienībai, saņemti priekšlikumi, kas izvērtēti un iespēju robežās ņemti vērā.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Dabas aizsardzības pārvalde
- Valsts vides dienests
- Piekrastes pašvaldības
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme uz pašvaldības teritorijas plānojumu izstrādes procesu.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme uz bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi