24-TA-4: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums "20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz budžeta resoru "29. Veselības ministrija"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums “20.00.00 programmā “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” uz budžeta resoru "29. Veselības ministrija" ir izstrādāts pamatojoties uz:
Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra sēdes protokola Nr. 62 52. § 3.punktā doto uzdevumu - Veselības ministrijai līdz 2024. gada 1. februārim normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu un grozījumus Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" ikmēneša fiksētā maksājuma ģimenes ārsta praksei paaugstināšanai, ģimenes ārsta aizvietošanas nodrošināšanai atvaļinājuma laikā un darbnespējas lapas A gadījumā.
Likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantu.
Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra sēdes protokola Nr. 62 52. § 3.punktā doto uzdevumu - Veselības ministrijai līdz 2024. gada 1. februārim normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu un grozījumus Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" ikmēneša fiksētā maksājuma ģimenes ārsta praksei paaugstināšanai, ģimenes ārsta aizvietošanas nodrošināšanai atvaļinājuma laikā un darbnespējas lapas A gadījumā.
Likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabinetam nepieciešams pieņemt lēmumu par apropriācijas pārdali, lai nodrošinātu nepārtrauktu primārās veselības aprūpes pasākumu finansēšanu veselības nozarē.
Spēkā stāšanās termiņš
01.02.2024.
Pamatojums
Lai nodrošinātu primārās veselības aprūpes pakalpojumu nepārtrauktību.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ģimenes ārsts ir ārstniecības persona, ar ko Latvijas iedzīvotājs saskaras visbiežāk un tas ir ārsts, kas nodarbojas ar lielāko daļu Latvijas iedzīvotāju veselības veicināšanu, slimību profilaksi, ārstēšanu un rehabilitāciju visā pacienta dzīves laikā, t.sk. arī psihisko veselību. Tādējādi ģimenes ārsts ir primārās veselības aprūpes (turpmāk – PVA) stūrakmens, kas ietver fizisko, psihisko un sociālo cilvēka labklājību, kam jābūt vērstai uz cilvēkiem nevis uz slimībām.
Prakses uzturēšana
Ņemot vērā, ģimenes ārstu praksēm veiktos vidējos maksājumus pēdējo 6 gadu laikā, lielākais finanšu kāpums ir bijis tieši kapitācijas naudas palielinājumā (vairāk kā 50% 6 gadu laikā) un atalgojuma finansēšanā ģimenes ārstu praksē nodarbinātām ārstniecības personām, kas galvenokārt saistīts ar kopējo medicīnas nozares atalgojuma pacelšanu. Uzturēšanās maksājums ģimenes ārsta pamatprakses vietai pēdējo 6 gadu laikā tika pacelts pērn, no 480,73 eiro uz 730,73 eiro, kas ir nepietiekošs uz kopējās inflācijas fona. Savukārt ikmēneša fiksētais maksājums par ģimenes ārsta prakses otro un katru nākamo pieņemšanas vietu, tostarp arī feldšerpunktiem, līdzīgi, kā ģimenes ārsta pamatprakses vietai pēdējo 6 gadu laikā tika pacelts pērn, no 142,88 eiro uz 216,88 eiro. Saskaņā ar 2018.gada 28.augusta Ministru kabineta noteikumu Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" 11.pielikuma "Primārās veselības aprūpes finansējuma plānošana" 7., 8. un 8.1 punktā noteikto šobrīd ikmēneša fiksētais maksājums ģimenes ārsta praksei ir 730,73 euro mēnesī, savukārt fiksētais maksājums par ģimenes ārsta prakses otro un katru nākamo pieņemšanas vietu un maksājums par primārās veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanu feldšerpunktos - 216,88 euro mēnesī.
Aizvietošanas maksājums
Ģimenes ārsta prombūtnes (atvaļinājums, slimības u.c.) laikā ir nepieciešams nodrošināt PVA pakalpojumu pieejamību. Šī brīža situācijā maksa par aizvietošanu tiek segta no tā ģimenes ārsta finansējuma, pie kura pacients ir reģistrēts. Pieaugoša darba apjoma dēļ (populācijas novecošanās, hronisko slimību pacientu aprūpe u.c. apstākļi), pastāv risks, ka ģimenes ārstu ienākumi var samazināties zem prakses uzturēšanai nepieciešamā minimuma. Jāņem vērā arī tas, ka ģimenes ārstiem kļūst arvien sarežģītāk atrast aizvietotājus un apmaksāt aizvietotāju darbu, palielinoties medicīnā strādājošo ārstu noslodzei.
Tāpēc ir nepieciešams papildus finansējums to pakalpojumu apmaksai, ko nodrošina ģimenes ārsta aizvietotājs, lai varētu samaksāt ģimenes ārsta aizvietotājam nenoņemot finansējumu no aizvietojamās ģimenes ārstu prakses.
Prakses uzturēšana
Ņemot vērā, ģimenes ārstu praksēm veiktos vidējos maksājumus pēdējo 6 gadu laikā, lielākais finanšu kāpums ir bijis tieši kapitācijas naudas palielinājumā (vairāk kā 50% 6 gadu laikā) un atalgojuma finansēšanā ģimenes ārstu praksē nodarbinātām ārstniecības personām, kas galvenokārt saistīts ar kopējo medicīnas nozares atalgojuma pacelšanu. Uzturēšanās maksājums ģimenes ārsta pamatprakses vietai pēdējo 6 gadu laikā tika pacelts pērn, no 480,73 eiro uz 730,73 eiro, kas ir nepietiekošs uz kopējās inflācijas fona. Savukārt ikmēneša fiksētais maksājums par ģimenes ārsta prakses otro un katru nākamo pieņemšanas vietu, tostarp arī feldšerpunktiem, līdzīgi, kā ģimenes ārsta pamatprakses vietai pēdējo 6 gadu laikā tika pacelts pērn, no 142,88 eiro uz 216,88 eiro. Saskaņā ar 2018.gada 28.augusta Ministru kabineta noteikumu Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" 11.pielikuma "Primārās veselības aprūpes finansējuma plānošana" 7., 8. un 8.1 punktā noteikto šobrīd ikmēneša fiksētais maksājums ģimenes ārsta praksei ir 730,73 euro mēnesī, savukārt fiksētais maksājums par ģimenes ārsta prakses otro un katru nākamo pieņemšanas vietu un maksājums par primārās veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanu feldšerpunktos - 216,88 euro mēnesī.
Aizvietošanas maksājums
Ģimenes ārsta prombūtnes (atvaļinājums, slimības u.c.) laikā ir nepieciešams nodrošināt PVA pakalpojumu pieejamību. Šī brīža situācijā maksa par aizvietošanu tiek segta no tā ģimenes ārsta finansējuma, pie kura pacients ir reģistrēts. Pieaugoša darba apjoma dēļ (populācijas novecošanās, hronisko slimību pacientu aprūpe u.c. apstākļi), pastāv risks, ka ģimenes ārstu ienākumi var samazināties zem prakses uzturēšanai nepieciešamā minimuma. Jāņem vērā arī tas, ka ģimenes ārstiem kļūst arvien sarežģītāk atrast aizvietotājus un apmaksāt aizvietotāju darbu, palielinoties medicīnā strādājošo ārstu noslodzei.
Tāpēc ir nepieciešams papildus finansējums to pakalpojumu apmaksai, ko nodrošina ģimenes ārsta aizvietotājs, lai varētu samaksāt ģimenes ārsta aizvietotājam nenoņemot finansējumu no aizvietojamās ģimenes ārstu prakses.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Prakses uzturēšana
Ņemot vērā to, ka būtiski pieauguši maksājumi, piemēram, grāmatvedības, telpu uzkopšanas un medicīnas iekārtu apkopes, galvenokārt telpu nomas un komunālo maksājumi izdevumi ir papildus nepieciešams finansējums prakses pamatdarbības nodrošināšanai.
Lai nodrošinātu pilnvērtīgu primārās veselības aprūpes pakalpojuma apjomu un klāstu, pieaugošo izmaksu rezultātā ģimenes ārstu praksei apgrūtinoši nodrošināt mūsdienu prasībām atbilstošas prakses pieņemšanas telpas, jo nepietiek finansējuma papildus telpas izīrēšanai (prakses piedāvāto veselības aprūpes pakalpojumu paplašināšanai) vai darbam nepieciešamā aprīkojuma nodrošināšanai. Tāpēc, līdzšinējo 730,73 eiro ikmēneša fiksēto maksājumu ģimenes ārsta praksei nepieciešams paaugstināt par 269,33 eiro, t.i. 1000 eiro no 2024. gada 1. februāra.
Savukārt, lai veicinātu esošo otro prakses vietu nodrošināšanu un jauno vietu attīstību, tādējādi nodrošinot primāro veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību tuvāk dzīvesvietai, laikā, kad būtiski pieaug uzturēšanas izmaksas nepieciešams papildus finansējums. Tāpēc, līdzšinējo 216,88 eiro ikmēneša fiksēto maksājumu par ģimenes ārsta prakses otro un katru nākamo pieņemšanas vietu, tostarp arī feldšerpunktiem nepieciešams paaugstināt par 183,12 eiro, t.i. 400 eiro no 2024. gada 1. februāra.
Aizvietošanas maksājums
Papildu finansējums ģimenes ārsta aizvietošanas nodrošināšanai paredzēts tam, lai no 2024. gada 1. februāra ģimenes ārsti par kolēģu aizvietošanu slimības vai citas attaisnotas prombūtnes laikā un citas prakses pacientu ārstēšanu turpmāk varētu saņemt finansiālu atbalstu.
Lai saglabātu pēc iespējas pieejamāku medicīnisko palīdzību īpaši akūtajiem un hroniskajiem pacientiem papildu piešķirtais finansējums tiks novirzīts to pakalpojumu apmaksai, ko nodrošinās ģimenes ārsta aizvietotājs, nenoņemot finansējumu no aizvietojamās ģimenes ārstu prakses kā tas bijis līdz šim. Finansējuma nepieciešamību ārstu praksēm vairākkārt akcentējusi arī Latvijas Ģimenes ārstu asociācija, norādot, ka ģimenes ārstu praksēm darbinieku aizvietošanai slimības un citas attaisnotas prombūtnes laikā ievērojami pieaug darba slodze ārstējot gan savus, gan aizvietojamās prakses pacientus. Tāpat, jau kopš 2020. gada marta strādājot paaugstinātas spriedzes un noslogojuma apstākļos, ārstniecības personām, tostarp arī ģimenes ārstu praksē strādājošam personālam, ir paaugstināts risks saslimst ar izdegšanas sindromu, līdz ar to ir būtiski nodrošināt viņu iespēju paņemt atvaļinājumu arī pandēmijas laikā.
Papildus nepieciešamais finansējums samaksai par aizvietošanas nodrošināšanu ietver atvaļinājumu apmaksu, aizvietošanu slimību gadījumā u.c., un indikatīvi tiek aprēķināts kā 1/12 no kapitācijas naudas apjoma, ņemot vērā Darba likumā noteiktās normas, kā arī nepieciešamību nodrošināt aizvietotāja prakses darbību, pieņemot aizvietojamās ģimenes ārstu prakses pacientus.
Ņemot vērā to, ka būtiski pieauguši maksājumi, piemēram, grāmatvedības, telpu uzkopšanas un medicīnas iekārtu apkopes, galvenokārt telpu nomas un komunālo maksājumi izdevumi ir papildus nepieciešams finansējums prakses pamatdarbības nodrošināšanai.
Lai nodrošinātu pilnvērtīgu primārās veselības aprūpes pakalpojuma apjomu un klāstu, pieaugošo izmaksu rezultātā ģimenes ārstu praksei apgrūtinoši nodrošināt mūsdienu prasībām atbilstošas prakses pieņemšanas telpas, jo nepietiek finansējuma papildus telpas izīrēšanai (prakses piedāvāto veselības aprūpes pakalpojumu paplašināšanai) vai darbam nepieciešamā aprīkojuma nodrošināšanai. Tāpēc, līdzšinējo 730,73 eiro ikmēneša fiksēto maksājumu ģimenes ārsta praksei nepieciešams paaugstināt par 269,33 eiro, t.i. 1000 eiro no 2024. gada 1. februāra.
Savukārt, lai veicinātu esošo otro prakses vietu nodrošināšanu un jauno vietu attīstību, tādējādi nodrošinot primāro veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību tuvāk dzīvesvietai, laikā, kad būtiski pieaug uzturēšanas izmaksas nepieciešams papildus finansējums. Tāpēc, līdzšinējo 216,88 eiro ikmēneša fiksēto maksājumu par ģimenes ārsta prakses otro un katru nākamo pieņemšanas vietu, tostarp arī feldšerpunktiem nepieciešams paaugstināt par 183,12 eiro, t.i. 400 eiro no 2024. gada 1. februāra.
Aizvietošanas maksājums
Papildu finansējums ģimenes ārsta aizvietošanas nodrošināšanai paredzēts tam, lai no 2024. gada 1. februāra ģimenes ārsti par kolēģu aizvietošanu slimības vai citas attaisnotas prombūtnes laikā un citas prakses pacientu ārstēšanu turpmāk varētu saņemt finansiālu atbalstu.
Lai saglabātu pēc iespējas pieejamāku medicīnisko palīdzību īpaši akūtajiem un hroniskajiem pacientiem papildu piešķirtais finansējums tiks novirzīts to pakalpojumu apmaksai, ko nodrošinās ģimenes ārsta aizvietotājs, nenoņemot finansējumu no aizvietojamās ģimenes ārstu prakses kā tas bijis līdz šim. Finansējuma nepieciešamību ārstu praksēm vairākkārt akcentējusi arī Latvijas Ģimenes ārstu asociācija, norādot, ka ģimenes ārstu praksēm darbinieku aizvietošanai slimības un citas attaisnotas prombūtnes laikā ievērojami pieaug darba slodze ārstējot gan savus, gan aizvietojamās prakses pacientus. Tāpat, jau kopš 2020. gada marta strādājot paaugstinātas spriedzes un noslogojuma apstākļos, ārstniecības personām, tostarp arī ģimenes ārstu praksē strādājošam personālam, ir paaugstināts risks saslimst ar izdegšanas sindromu, līdz ar to ir būtiski nodrošināt viņu iespēju paņemt atvaļinājumu arī pandēmijas laikā.
Papildus nepieciešamais finansējums samaksai par aizvietošanas nodrošināšanu ietver atvaļinājumu apmaksu, aizvietošanu slimību gadījumā u.c., un indikatīvi tiek aprēķināts kā 1/12 no kapitācijas naudas apjoma, ņemot vērā Darba likumā noteiktās normas, kā arī nepieciešamību nodrošināt aizvietotāja prakses darbību, pieņemot aizvietojamās ģimenes ārstu prakses pacientus.
Risinājuma apraksts
Lai sekmētu primārās veselības aprūpes pakalpojumu nepārtrauktību 2024. gadam papildus nepieciešami 9 974 257 euro, tai skaitā:
1. 5 798 896 euro apmērā ģimenes ārsta praksei maksājumam par praksē nodarbināto ārstniecības personu aizvietošanas nodrošināšanu attaisnotas prombūtnes laikā.
2. 4 175 361 euro apmērā samaksai par ikmēneša fiksētā maksājuma ģimenes ārsta praksei paaugstināšanu par laikposmu no 2024.gada 1.februāra līdz 31.decembrim.
Konceptuāls lēmums par atbalstu ikmēneša fiksētā maksājuma ģimenes ārsta praksei paaugstināšanai un ģimenes ārsta aizvietošanas nodrošināšanai atvaļinājuma laikā un darbnespējas lapas A gadījumā tika pieņemts Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra sēdē un tika dots uzdevums Veselības ministrijai nodrošināt šī lēmuma izpildi, līdz 2024.gada 1.februārim sagatavojot un virzot pieņemšanai Ministru kabinetā attiecīgus tiesību aktu projektus (skatīts Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra sēdes protokola Nr. 62 52. § 3.punkts).
1. 5 798 896 euro apmērā ģimenes ārsta praksei maksājumam par praksē nodarbināto ārstniecības personu aizvietošanas nodrošināšanu attaisnotas prombūtnes laikā.
2. 4 175 361 euro apmērā samaksai par ikmēneša fiksētā maksājuma ģimenes ārsta praksei paaugstināšanu par laikposmu no 2024.gada 1.februāra līdz 31.decembrim.
Konceptuāls lēmums par atbalstu ikmēneša fiksētā maksājuma ģimenes ārsta praksei paaugstināšanai un ģimenes ārsta aizvietošanas nodrošināšanai atvaļinājuma laikā un darbnespējas lapas A gadījumā tika pieņemts Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra sēdē un tika dots uzdevums Veselības ministrijai nodrošināt šī lēmuma izpildi, līdz 2024.gada 1.februārim sagatavojot un virzot pieņemšanai Ministru kabinetā attiecīgus tiesību aktu projektus (skatīts Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra sēdes protokola Nr. 62 52. § 3.punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- studenti
- pirmsskolas vecuma bērni
- skolēni
- pensionāri
- personas ar invaliditāti
- diaspora
Ietekmes apraksts
Jebkurš Latvijas iedzīvotājs var saskarties ar veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību tajā, laikā, kad tas ir visnepieciešamākais.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
9 974 257
0
10 353 835
0
10 353 835
10 353 835
2.1. valsts pamatbudžets
0
9 974 257
0
10 353 835
0
10 353 835
10 353 835
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-9 974 257
0
-10 353 835
0
-10 353 835
-10 353 835
3.1. valsts pamatbudžets
0
-9 974 257
0
-10 353 835
0
-10 353 835
-10 353 835
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
9 974 257
0
10 353 835
0
10 353 835
10 353 835
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts paredz atbilstoši likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali 2024.gadam 9 974 257 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas "20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" primārās veselības aprūpes pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšanai no 2024. gada 1.februāra (skatīt 1., 1.1., 1.2., 1.3. un 1.4. pielikumu), tai skaitā:
- 5 798 896 euro apmērā ģimenes ārsta praksei maksājumam par praksē nodarbināto ārstniecības personu aizvietošanas nodrošināšanu attaisnotas prombūtnes laikā.
- 4 175 361 euro apmērā samaksai par ikmēneša fiksētā maksājuma ģimenes ārsta praksei paaugstināšanu par laikposmu no 2024.gada 1.februāra līdz 31.decembrim.
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali 2024. gadam atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minētajām apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas izmaiņas.
Nacionālajam veselības dienestam finansējuma piešķiršanā ievērot Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi" (2012/21/ES) atbilstoši ar finansējuma saņēmējiem noslēgtajiem pilnvarojuma līgumiem.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projektā paredzētajai finansējuma pārdalei ir ietekme arī uz turpmākajiem gadiem, Finanšu ministrijai tiks iesniegti priekšlikumui palielināt Veselības ministrijai bāzes izdevumus 2025., 2026. un 2027.gadam, paredzot finansējuma pārdali 2025. gadā un turpmāk ik gadu 10 353 835 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana.
Rīkojuma projekta ietekme uz valsts budžetu atbilst MK noteikumu “Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"” (24-TA-6) projekta anotācijā norādītajai ietekmei uz valsts budžetu.
- 5 798 896 euro apmērā ģimenes ārsta praksei maksājumam par praksē nodarbināto ārstniecības personu aizvietošanas nodrošināšanu attaisnotas prombūtnes laikā.
- 4 175 361 euro apmērā samaksai par ikmēneša fiksētā maksājuma ģimenes ārsta praksei paaugstināšanu par laikposmu no 2024.gada 1.februāra līdz 31.decembrim.
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali 2024. gadam atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minētajām apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas izmaiņas.
Nacionālajam veselības dienestam finansējuma piešķiršanā ievērot Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi" (2012/21/ES) atbilstoši ar finansējuma saņēmējiem noslēgtajiem pilnvarojuma līgumiem.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projektā paredzētajai finansējuma pārdalei ir ietekme arī uz turpmākajiem gadiem, Finanšu ministrijai tiks iesniegti priekšlikumui palielināt Veselības ministrijai bāzes izdevumus 2025., 2026. un 2027.gadam, paredzot finansējuma pārdali 2025. gadā un turpmāk ik gadu 10 353 835 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana.
Rīkojuma projekta ietekme uz valsts budžetu atbilst MK noteikumu “Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"” (24-TA-6) projekta anotācijā norādītajai ietekmei uz valsts budžetu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. 2018. gada 28. augusta Ministru kabineta noteikumi Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" (prot. Nr. 40 26. §)
Pamatojums un apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra sēdes protokola Nr. 62 52. § 3.punktā dotajam uzdevumam - Veselības ministrijai līdz 2024. gada 1. februārim normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu un grozījumus Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" ikmēneša fiksētā maksājuma ģimenes ārsta praksei paaugstināšanai, ģimenes ārsta aizvietošanas nodrošināšanai atvaļinājuma laikā un darbnespējas lapas A gadījumā.
Rīkojuma projekts tiek virzīts vienlaikus ar grozījumiem Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"(24-TA-6) (turpmāk- Noteikumi).
Rīkojuma projekts tiek virzīts vienlaikus ar grozījumiem Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"(24-TA-6) (turpmāk- Noteikumi).
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pieejamāki primārās veselības aprūpes pakalpojumi.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi