Anotācija

23-TA-1819: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Moldovas Republikai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2006. gada 25. jūlija noteikumi Nr. 618 ”Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 618) 2. punkts.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Moldovas Republikai" mērķis ir sniegt atbalstu Moldovas Republikai, nododot bez atlīdzības Moldovas Republikai (Moldovas Republikas Iekšlietu ministrijas Robežpolicijas Ģenerālinspekcijas Kinoloģijas centram) Valsts robežsardzes koledžas grāmatvedības uzskaitē esošo valsts kustamo mantu.
 
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Turpinoties karam Ukrainā Moldova saskārās ar ievērojamu nelegālās migrācijas, kontrabandas un nelikumīgu vieglo ieroču (Small Arms and Light Weapons) pārvadājumu risku.
Tādi noziegumi kā šaujamieroču kontrabanda, cilvēku tirdzniecība un dokumentu viltošana rada nopietnus riskus Moldovai un Eiropas Savienības ārējām robežām. Šādu risku ir identificējusi un atzinusi ne tikai pati Moldovas Republika un tās Robežpolicijas Ģenerālinspekcija, bet arī Eiropas Robežu un krasta apsardzes aģentūra (FRONTEX) – savā Draudu novērtējuma (sīkāk sk.:Ref. Ares(2022)4110559 - 02/06/2022, Implications of the war in Ukraine on cross-border criminal activities. Threat Assessment) uzsverot, ka “(..) potenciālais Krievijas sauszemes tilts uz Piedņestru varētu palielināt spriedzi reģionā un radīt stimulu cilvēkiem bēgt uz Moldovu. Migrantu kontrabandisti var izmantot nestabilo situāciju un izmantot dezinformāciju, lai gūtu labumu no cilvēku bailēm un izmisuma”.
Turklāt saskaņā ar Globālo organizētās noziedzības indeksu “(..) Lai gan Ukraina jau sen ir bijusi galvenā saikne globālajā ieroču tirdzniecībā, tās loma kopš konflikta sākuma Ukrainas austrumos ir tikai pastiprinājusies. Tiek ziņots, ka lielākā daļa ieroču tiek tirgoti iekšzemē, bet nelegālā ieroču tirdzniecība ir saistīta arī ar noziedzīgiem ieroču tirgiem Krievijā, Baltkrievijā, Moldovā, Gruzijā un Turcijā, kā arī Eiropas Savienībā un bijušās Dienvidslāvijas valstīs”.
Moldovas Republikas Robežpolicijas Ģenerālinspekcijai nav atbilstoša un pietiekama tehniska un cilvēkresursu kapacitāte, lai cīnītos pret nelegālo migrāciju, tostarp cilvēku tirdzniecību, kā arī vieglo ieroču transportēšanu no Ukrainas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022. gada 25. decembrī Valsts robežsardzes koledžas Kinoloģijas dienestā Kinoloģijas centrā, vaislas kucei „Amber Wolfs Packteam” (mikroshēmas Nr. 941000023201829) piedzima desmit vācu aitu suņa šķirnes kucēni.
2023. gada 15. februārī kucēniem tika veikta testēšana, kuras rezultātā visi desmit kucēni tika atzīti par derīgiem turpmākajai apmācībai un izmantošanai Valsts robežsardzes dienestā. Uz šo brīdi astoņi kucēni ir nodoti Valsts robežsardzes teritoriālajām pārvaldēm.
2023. gada 3. aprīlī Iekšlietu ministrijas tiesību aktu projektu virzības komitejas sēdē Iekšlietu ministrijas padotībā esošajām iestādēm tika uzdots līdz 2023. gada 6. aprīlim sniegt informāciju Valsts robežsardzei, par to, vai divi kucēni ir nepieciešami to funkciju veikšanai. Līdz 2023. gada 19. maijam no Iekšlietu ministrijas padotībā esošajām iestādēm netika saņemta atbilde par nepieciešamību pēc kucēniem.
2023. gada 19. maijā Valsts robežsardze no Moldovas Republikas Iekšlietu ministrijas Robežpolicijas Ģenerālinspekcijas saņēma vēstuli ar lūgumu izskatīt iespēju nodod Moldovas Robežpolicijas Ģenerālinspekcijai bez atlīdzības divus Valsts robežsardzes koledžas rīcībā esošos vācu aitu suņa šķirnes kucēnus, lai turpinātu attīstīt Moldovas Robežpolicijai Ģenerālinspekcijas Kinoloģijas dienesta kapacitāti valsts robežas drošības nodrošināšanas pasākumos.
Valsts robežsardzes koledža plāno nodot divus Valsts robežsardzes koledžas rīcībā esošos vācu aitu suņa šķirnes kucēnus Moldovas Republikas Iekšlietu ministrijas Robežpolicijas Ģenerālinspekcijas Kinoloģijas centram saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 43.1 panta pirmo daļu.
Risinājuma apraksts
Valsts robežsardzes koledža no savas materiāltehniskās bāzes ir radusi iespēju nodot bez atlīdzības Moldovas Republika (Moldovas Republikas Iekšlietu ministrijas Robežpolicijas Ģenerālinspekcijas Kinoloģijas centram) valsts kustamo mantu (kopējā bilances vērtība 850,00 euro):
1) Vācu aitu šķirnes suns “MAFIA ROBEŽAS SARGS”, mikroshēmas Nr. 900215004327907, 1 gab., dzimums - kuce, dzimis 25.12.2022. (bilances vērtība 425,00 euro).
2)Vācu aitu šķirnes suns “MAJOR ROBEŽAS SARGS”, mikroshēmas Nr. 900215004327901, 1 gab., dzimums - suns,  dzimis 25.12.2022. (bilances vērtība 425,00 euro).

Valsts robežsardze 2023. gada 6. jūnijā informēja Moldovas Robežpolicijas Ģenerālinspekciju par Latvijas Republikas iespēju sniegt atbalstu minēto materiālo resursu veidā. Moldovas Robežpolicijas Ģenerālinspekcija apstiprināja, ka minētie materiālie resursi viņiem ir nepieciešami.

Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 618 3. punktu valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, slēdzot rakstveida līgumu. MK noteikumu Nr. 618 4. punkts nosaka, ka gadījumā, ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams noslēgt šo noteikumu 3. punktā minēto līgumu, valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 28. marta noteikumu Nr. 136 "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 25. jūlija noteikumos Nr. 618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā"" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) noteikto, apstākļi, kas liedz noslēgt rakstveida līgumu, var būt, piemēram, tādi, kas saistīti ar nepieciešamību kustamo mantu nodot nekavējoties (piemēram, ja citu valsti ir skāruši tādi ārkārtas apstākļi, kuru ietekmē kustamo mantu ir nepieciešams saņemt pēc iespējas ātrāk, bet līguma noslēgšanas process nesamērīgi kavētu kustamās mantas nodošanu).
Attiecīga līguma izstrāde, tulkošana un saskaņošana prasītu ievērojamu laiku, taču palīdzību Moldovas Republikai ir nepieciešams sniegt pēc iespējas ātrāk. Lai mazinātu Moldovas Republikas puses administratīvo slogu, kā arī to, ka atbalsta sniegšanā Moldovas Republikai nepieciešama operatīva rīcība, Iekšlietu ministrija uzskata par nepieciešamu piemērot izņēmumu, kas noteikts MK noteikumu Nr. 618 4. punktā, un nodot attiecīgo kustamo mantu, parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Papildu finanšu resursi nododamās valsts kustamās mantas iegādei (atjaunošanai) un transportēšanai nebūs nepieciešami, jo nododamā valsts kustamā manta nav pielietojama Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu funkciju veikšanai un to transportēšanu nodrošinās Moldovas Robežpolicijas Ģenerālinspekcija.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts robežsardze
  • Valsts robežsardzes koledža
  • Iekšlietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk