Anotācija (ex-ante)

22-TA-2837: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Oficiālās elektroniskās adreses likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Lai izpildītu Ministru kabineta 2018. gada 20. marta sēdes protokollēmuma Likumprojekts "Grozījumi Oficiālās elektroniskās adreses likumā" (protokols Nr. 16, 26.§) 5.2. punktā, Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra sēdes protokollēmuma Likumprojekts "Grozījumi Oficiālās elektroniskās adreses likumā" (protokols Nr. 5, 23.§) 6. punktā un Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra sēdes protokollēmuma Likumprojekts "Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā" (protokols Nr. 43, 23.§)  4.3. punktā (turpmāk – MK 2018., 2022. un 2023. gada sēžu protokolu punkti)  noteikto par jaunu obligāto oficiālās elektroniskās adreses (turpmāk – e-adrese) lietotāju ieviešanu un lai izpildītu Ministru kabineta 2024. gada 19. novembra sēdes protokollēmuma "Informatīvais ziņojums "Par oficiālās elektroniskās adreses ieviešanas progresu"" (protokols Nr. 49, 59.§) 8. punktā (turpmāk – MK 2024. gada sēdes protokola punkts) noteikto par automātiskas e-adreses aktivizēšanas ieviešanu reģistros reģistrētiem tiesību subjektiem un Valsts kontroles 2021. gada revīzijas ziņojumā "Vai valstī tiek nodrošināta efektīva oficiālās elektroniskās adreses lietošana saziņā ar personām?" ietverto ieteikumu par normatīvo aktu atbilstības nodrošināšanu e-adreses ikdienas darbībai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
1. Nodrošināt regulējumu pakāpeniskai jaunu obligāto e-adreses lietotāju ieviešanai un automātiskas e-adreses aktivizēšanas ieviešanai jauniem reģistros reģistrētiem tiesību subjektiem.
2. Nodrošināt regulējuma atbilstību ikdienas darbībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Privātpersonas, t.sk. reģistros reģistrētie tiesību subjekti, iestādēm nav sasniedzamas saziņai un dokumentu apritei drošā elektroniskā vidē.
2. Regulējums attiecībā uz reģistros nereģistrētu personu neatbilst Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmas ikdienas darbībai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1.1. Iestādes ar fiziskajām personām, kas nav aktivizējušas e-adresi, sazinās un dokumentus nosūta papīra formātā pa pastu un uz e-pastu. Papīra formāta izmantošana ir dārga un videi nedraudzīga. Savukārt e-pasta izmantošana ir cieši saistīta ar fizisko personu spējām sevi patstāvīgi pasargāt digitālajā vidē – izmantot drošas un unikālas paroles un vairāku faktoru autentifikāciju, regulāri atjaunināt iekārtas un lietotnes, atpazīt krāpnieciskas saites un e-pasta adreses. Daļai fizisko personu, kas izmanto e-pastu, nav šādu zināšanu vai arī tās ir nepilnīgas.
Risinājuma apraksts
Paredzēta pakāpeniska e-adreses ieviešana, ar izņēmuma gadījumu noteikšanu, ņemot vērā jauno obligāto e-adreses lietotāju skaitu un struktūru.

Šobrīd Latvijas pilsoņiem vīriešiem, no 18 līdz 27 gadu vecumam, piemērojamo regulējumu, saglabājot tādus pašus izņēmuma gadījumus, plānots ar likumprojekta spēkā stāšanās brīdi piemērot arī attiecībā uz ārvalstu fiziskajām personām, no 18 līdz 65 gadu vecumam, kam Latvijā pieder nekustamais īpašums. Ar 2026. gada 1. aprīli to paredzēts piemērot arī attiecībā uz Latvijas fiziskajām personām, no 18 līdz 65 gadu vecumam, kam Latvijā pieder nekustamais īpašums. Savukārt, attiecībā uz pārējām Latvijas fiziskajām personām, no 18 līdz 65 gadu vecumam, to plānots piemērot no 2027. gada 1. janvāra.

Attiecībā uz Nacionālo bruņoto spēku civilajiem darbiniekiem, Aizsardzības ministrijā un tās padotībā esošajās iestādēs, izņemot Militārās izlūkošanas un drošības dienestu, nodarbinātajiem piemērojamo regulējumu paredzēts saglabāt, papildus ar likumprojekta spēkā stāšanās brīdi piemērojot obligātu e-adreses izmantošanu pārējās valsts iestādēs (Oficiālās elektroniskās adreses likuma 1. panta 6. punkta izpratnē – tiešās pārvaldes iestādēs, valsts institūcijās, kas nav padotas Ministru kabinetam, atvasinātās publiskās personās un to iestādēs, tiesu iestādēs un prokuratūrā) nodarbinātajiem, izņemot fiziskā darbā nodarbinātos.

Arī starptautiskās iestādēs nodarbinātajām Latvijas fiziskajām personām un Latvijas un ārvalstu fiziskajām personām, kurām ir pienākums lietot Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmu obligātu e-adreses izmantošanu paredzēts piemērot ar likumprojekta spēkā stāšanās brīdi.
Problēmas apraksts
1.2. Reģistros reģistrētiem tiesību subjektiem e-adreses izmantošana ir obligāta, tomēr ne visi jaunie reģistros reģistrētie tiesību subjekti e-adreses izveido.
Risinājuma apraksts
Paredzēts, ka pēc reģistrācijas Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā, jauniem reģistros reģistrētiem tiesību subjektiem nekavējoties tiks aktivizētas e-adreses.
Problēmas apraksts
2. Oficiālās elektroniskās adreses likuma 5. panta otrās daļas 2. punktā ir noteikts, ka e-adresi var izmantot reģistros nereģistrēta persona (persona, kura nav reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra reģistros, bet ir reģistrēta Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu maksātāju reģistrā). Ikdienas darbībā šāds pakalpojums netiek sniegts.
Risinājuma apraksts
Svītrots uz reģistros nereģistrētu personu attiecināmais regulējums.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ņemot vērā atkarību no Ministru kabineta 2024. gada 19. novembra sēdes protokollēmuma "Informatīvais ziņojums "Par oficiālās elektroniskās adreses ieviešanas progresu"" (protokols Nr. 49, 59.§) 3. punkta izpildes, likumprojektā nav iekļauts regulējums attiecībā uz ārvalstu juridiskajām personām, kam Latvijā pieder nekustamie īpašumi.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1.

Ministru kabineta 2017. gada 12. septembra noteikumi Nr. 546 "Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmas noteikumi"

Pamatojums un apraksts

Grozījumi atbilstoši likumprojektam.

Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/10a78bac-455c-4d1f-a712-f9c77115edf2

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Piejami pie tiesību akta lietas

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts digitālās attīstības aģentūra
  • Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Regulējums mazinās papīra dokumentu apriti.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Regulējums mazinās nedrošākā elektroniskā saziņas kanāla e-pasta izmantošanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi