Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
22-TA-17: Likumprojekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Pasaules Pasta konvenciju un tās Noslēguma protokolu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Latvijai kā Pasaules Pasta savienības (turpmāk - UPU) dalībvalstij ir jāratificē Pasaules Pasta konvencija. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Latvijai nacionālajā līmenī jāratificē 2021. gada 26. augustā UPU kongresā Abidžanā parakstītā Pasaules Pasta konvencija (turpmāk - Konvencija). 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Republika ir Pasaules Pasta savienības dalībvalsts.
UPU konstitūcijas (turpmāk - Konstitūcija) 22. panta 3. punkts noteic, ka dalībvalstīm ir saistoši UPU pieņemtie pamatdokumenti –  Konvencija un tās Reglaments. Dalībvalstīm jānodrošina, ka izraudzītais pasta operators, kas sniedz universālo pakalpojumu (turpmāk - UPP), pilda visas saistības, kas izriet no šiem dokumentiem.
Konvencija nosaka vispārīgas prasības par starptautiskajiem pasta pakalpojumiem, prasības maksas, papildmaksas un atbrīvojuma no maksas noteikšanai, definē pamatpakalpojumus un papildpakalpojumus, nosaka aizliegumus attiecībā uz pasta sūtījumu saturu, kā arī nosaka prasības attiecībā uz izraudzīto pasta operatoru atbildību un savstarpējo norēķinu veikšanu par pasta sūtījumu apmaiņu starp izraudzītajiem pasta operatoriem. Atbilstoši Konstitūcijas 22.panta 6.punktam atrunas par Konvencijas normu piemērošanu ietver tai pievienotajā Noslēguma protokolā.
2018. gada 11. oktobrī ir pieņemts likums „Par 2016.gada Pasaules Pasta konvenciju”. 
2019. gada 5. septembrī ir pieņemts likums “Par Pasaules Pasta konvencijas Papildprotokolu”.
2020. gada 5. novembrī ir pieņemts likums “Par Pasaules Pasta konvencijas Otro papildprotokolu".
Pasta likuma 3.pantā noteikts, ka papildus Pasta likumā noteiktajām prasībām pasta nozari reglamentē arī citi normatīvie akti, Pasaules Pasta konvencija un citi Latvijas Republikai saistoši starptautiskie līgumi, savukārt Pasta likuma 6.pantā noteikts, ka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk - Regulators) nosaka to pasta komersantu, kurš sniegs pasta pakalpojumus Latvijas Republikas teritorijā, pildot visas no UPU dokumentiem izrietošās saistības, un kurš atbilstoši minētajām saistībām pasta darbības jautājumos pārstāvēs Latvijas Republiku attiecībās ar citu valstu izraudzītajiem pasta operatoriem (turpmāk — izraudzītais pasta operators).
Regulators ar 2009. gada 7. decembra lēmumu Nr.408 „Par pārstāvību attiecībās ar citu valstu noteiktiem pasta operatoriem” noteica VAS „Latvijas Pasts” pienākumu sniegt Latvijas Republikas teritorijā pasta pakalpojumus, pildot visas no UPU dokumentiem izrietošās saistības un pārstāvēt Latvijas Republiku attiecībās ar citu valstu izraudzītajiem pasta operatoriem. Ar Regulatora 2021.gada 22.jūlija lēmumu Nr.78 “Par konkursa universālā pasta pakalpojuma sniedzēja noteikšanai uzvarētāju” VAS “Latvijas Pasts” tika atzīts par konkursa UPP sniedzēja noteikšanai uzvarētāju un ar Regulatora 2021.gada 22.jūlija lēmumu Nr. 79 “Par universālā pasta pakalpojuma saistību noteikšanu” VAS “Latvijas Pasts” tika noteiktas UPP saistības no 2022.gada 1.janvāra līdz 2026.gada 31.decembrim.
Ievērojot minēto, VAS “Latvijas Pasts” tika izvēlēts kā UPP sniedzējs, un tam kā izraudzītajam pasta operatoram tika noteikti pienākumi pildīt UPU dokumentos, kuru starpā ir arī Konvencija, noteiktās prasības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021. gada 26. augustā UPU 27. kongresā Abidžanā tika parakstīta Konvencija un tās Noslēguma protokols, kas aizstāja 2016. gada 6. oktobrī Stambulā pieņemto Konvenciju. Atbilstoši līdz šim pastāvošai praksei kongresā parakstītā Konvencija ar pieņemtajiem grozījumiem tika izdota  konsolidētā versijā, aizstājot iepriekšējā kongresā pieņemto konvenciju. Saskaņā ar UPU 27. kongresā izdarītajiem grozījumiem turpmāk Konvencija paliks pastāvīgā redakcijā, un tiks grozīta, noformējot papildprotokolu. 
Latvijai kā UPU dalībvalstij jāievēro un jāizpilda tās dokumentos noteiktās prasības un saistības un, ievērojot Konstitūcijas 26. pantā minētos procesuālos noteikumus, Konvencija ir jāratificē iespējami īsākā laikā un paziņojums par ratifikāciju jāiesniedz UPU Starptautiskā biroja ģenerāldirektoram.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts "Par Pasaules Pasta konvenciju un tās Noslēguma protokolu" ir sagatavots, lai ratificētu Konvenciju. Konvencijas 41. pants noteic, ka Konvencija stājas spēkā 2022. gada 1. jūlijā un ir spēkā nenoteiktu laiku. Saskaņā ar UPU Konstitūcijas 31. pantu turpmāk grozījumi Konvencijā tiks iekļauti papildprotokolā, tādēļ vairs nav nepieciešamības projekta nosaukumā iekļaut atsauci uz Konvencijas izdošanas gadu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Vienlaicīgi ar likuma spēkā stāšanos spēku zaudēs likums „Par 2016.gada Pasaules Pasta konvenciju”,  likums “Par Pasaules Pasta konvencijas Papildprotokolu” un likums “Par Pasaules Pasta konvencijas Otro papildprotokolu".
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • VAS “Latvijas Pasts”
Ietekmes apraksts
VAS “Latvijas Pasts” ir Latvijas Republikas izraudzītais pasta operators, kuram noteikts pienākums sniegt pasta pakalpojumus Latvijas Republikas teritorijā, pildot visas no UPU dokumentiem izrietošās saistības.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Vienlaicīgi ar likuma pieņemšanu spēku zaudēs likums “Par 2016.gada Pasaules Pasta konvenciju”,  likums “Par Pasaules Pasta konvencijas Papildprotokolu” un likums “Par Pasaules Pasta konvencijas Otro papildprotokolu”.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Pasaules Pasta konvencija
Apraksts
2021. gada 26. augustā Pasaules Pasta savienības 27. kongresā Abidžanā ir parakstīta  Konvencija. Saskaņā ar Konstitūcijas 30. panta 2. punktu kongresā pieņemtie dokumenti dalībvalstīm jāratificē iespējami īsākā laikā.

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Pasaules Pasta konvencija
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Latvijai jāievēro Konstitūcijas 26. pantā minētie procesuālie noteikumi. Latvijai Konvencija ir jāratificē un paziņojums par ratifikāciju jāiesniedz depozitārijam - UPU Starptautiskā biroja ģenerāldirektoram.
1. pants
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/79769d76-2304-49ac-b0cb-265a492fdba3

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi vai komentāri nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Konvencijas 10. pants noteic, ka izraudzītie operatori nodrošina lietotāju personas datu konfidencialitāti un drošību saskaņā ar valsts tiesību aktiem un starptautiskajām saistībām, un tos var izmantot tikai tiem nolūkiem, kuriem tie tikuši iegūti saskaņā ar piemērojamiem valsts tiesību aktiem un starptautiskajām saistībām. Personas datus sniedz vienīgi tām trešajām pusēm, kurām piemērojamie valsts tiesību akti atļauj sniegt šādu informāciju. Neatkarīgi no iepriekšminētā izraudzītie operatori drīkst elektroniski pārsūtīt personas datus galamērķa valsts vai tranzītvalsts izraudzītajiem operatoriem, kuriem šie dati ir nepieciešami pakalpojuma izpildei.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi