24-TA-2337: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 166 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība vaislas lauksaimniecības dzīvnieku ierakstīšanai ciltsgrāmatā un ciltsreģistrā un vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai" papildu finansējums valsts atbalstam 2025. gadā ir 46 275 327 euro, no kuriem šajā noteikumu projektā paredzētā atbalsta finansēšanai plānoti 21 415 000 euro.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 166 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība vaislas lauksaimniecības dzīvnieku ierakstīšanai ciltsgrāmatā un ciltsreģistrā un vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanai"" (turpmāk – noteikumu projekts) sagatavots, lai 2025. gadā nodrošinātu atbalstu par
1) izmaksām, kas saistītas ar vaislas dzīvnieku ciltsdokumentācijas sagatavošanu un dzīvnieku izvērtēšanu;
2) vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanu.
1) izmaksām, kas saistītas ar vaislas dzīvnieku ciltsdokumentācijas sagatavošanu un dzīvnieku izvērtēšanu;
2) vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašlaik spēkā ir Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa noteikumi Nr. 166 "Valsta atbalsta piešķiršanas kārtība vaislas lauksaimniecības dzīvnieku ierakstīšanai ciltsgrāmatā un ciltsreģistrā un vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanai" (turpmāk – noteikumi Nr. 166), kuros noteikts valsts atbalsta apmērs, piešķiršanas kritēriji un kārtība kārtējā gadā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai" vaislas lauksaimniecības dzīvnieku ierakstīšanai ciltsgrāmatā, kā arī to ģenētiskās kvalitātes noteikšanai un produktivitātes datu izvērtēšanai un vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanai 2025. gadam paredzētais finansējums ir 21 415 000 euro, tas ir jāsadala pa nozarēm.
Risinājuma apraksts
Valsts atbalsts 2025. gadam paredzēts 21 415 000 euro apmērā, un noteikumu Nr. 166 2. punktā ir plānots finansējums pa nozarēm turpmākminētajā apmērā.
1. Vaislas lauksaimniecības dzīvnieku ierakstīšanai ciltsgrāmatā un ciltsreģistrā, to ģenētiskās kvalitātes noteikšanai, produktivitātes datu izvērtēšanai un novērtēšanai pēc pēcnācējiem – 21 192 515 euro:
a) par sivēnmātēm – 7 543 875 euro;
b) par piena šķirņu slaucamajām govīm, tostarp pirmpienēm, – 8 362 256 euro;
c) par gaļas šķirņu zīdītājgovīm un telēm, kas vecākas par 12 mēnešiem, – 4 002 084 euro;
d) par piena šķirņu slaucamajām kazām, tostarp pirmpienēm, – 62 218 euro;
e) par vaislas aitu mātēm un ne vairāk kā 18 mēnešus vecām audzējamām aitām – 804 212 euro;
f) par vaislas staltbriežiem un dambriežiem – 220 000 euro;
g)par tīršķirnes vaislas ķēvēm – 197 870 euro.
2. Lauksaimniecības dzīvnieku vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanai – 222 485 euro.
Tā kā salīdzinājumā ar 2024. gadu finansējums noteikumos Nr. 166 minētajiem pasākumiem ir par 996 630 euro lielāks, lielākajai daļai nozaru finansējums 2025. gadā ir palielināts: gaļas liellopu nozarei – par 532 600 euro, slaucamajām govīm – par 420 565 euro, aitkopībai – par 33 155 euro, cūkkopībai – par 15 487 euro un zirgkopībai – par 8158 euro. Briežkopības nozarei finansējums saglabāts 2024. gada apmērā, bet kazkopības nozarei samazināts par 18 340 euro, jo ir samazinājies dzīvnieku skaits.
2025. gadā finansējums par 5005 euro palielināts vietējo apdraudēto šķirņu lauksaimniecības dzīvniekiem.
1. Vaislas lauksaimniecības dzīvnieku ierakstīšanai ciltsgrāmatā un ciltsreģistrā, to ģenētiskās kvalitātes noteikšanai, produktivitātes datu izvērtēšanai un novērtēšanai pēc pēcnācējiem – 21 192 515 euro:
a) par sivēnmātēm – 7 543 875 euro;
b) par piena šķirņu slaucamajām govīm, tostarp pirmpienēm, – 8 362 256 euro;
c) par gaļas šķirņu zīdītājgovīm un telēm, kas vecākas par 12 mēnešiem, – 4 002 084 euro;
d) par piena šķirņu slaucamajām kazām, tostarp pirmpienēm, – 62 218 euro;
e) par vaislas aitu mātēm un ne vairāk kā 18 mēnešus vecām audzējamām aitām – 804 212 euro;
f) par vaislas staltbriežiem un dambriežiem – 220 000 euro;
g)par tīršķirnes vaislas ķēvēm – 197 870 euro.
2. Lauksaimniecības dzīvnieku vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanai – 222 485 euro.
Tā kā salīdzinājumā ar 2024. gadu finansējums noteikumos Nr. 166 minētajiem pasākumiem ir par 996 630 euro lielāks, lielākajai daļai nozaru finansējums 2025. gadā ir palielināts: gaļas liellopu nozarei – par 532 600 euro, slaucamajām govīm – par 420 565 euro, aitkopībai – par 33 155 euro, cūkkopībai – par 15 487 euro un zirgkopībai – par 8158 euro. Briežkopības nozarei finansējums saglabāts 2024. gada apmērā, bet kazkopības nozarei samazināts par 18 340 euro, jo ir samazinājies dzīvnieku skaits.
2025. gadā finansējums par 5005 euro palielināts vietējo apdraudēto šķirņu lauksaimniecības dzīvniekiem.
Problēmas apraksts
Tā kā atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojumam Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" no 2025. gada 1. janvāra Lauksaimniecības datu centra pildītos pārvaldes uzdevumus pildīs Lauku atbalsta dienests, attiecīgi ir jāprecizē noteikumi Nr. 166.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 166
a) 14.3.3. apakšpunktā svītrota atsauce uz Lauksaimniecības datu centru;
b) 15.2. un 16.3. apakšpunktā atsauce uz Lauksaimniecības datu centru nomainīta ar atsauci uz Lauku atbalsta dienestu, jo informāciju par dzīvnieku skaita izmaiņām ganāmpulkā ganāmpulku īpašnieki turpmāk iesniegs Lauku atbalsta dienestā.
a) 14.3.3. apakšpunktā svītrota atsauce uz Lauksaimniecības datu centru;
b) 15.2. un 16.3. apakšpunktā atsauce uz Lauksaimniecības datu centru nomainīta ar atsauci uz Lauku atbalsta dienestu, jo informāciju par dzīvnieku skaita izmaiņām ganāmpulkā ganāmpulku īpašnieki turpmāk iesniegs Lauku atbalsta dienestā.
Problēmas apraksts
Pašlaik Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte ir saistīta ar divus ganāmpulku uzturēšanu – mācību un pētījumu saimniecības "Vecauce" piena govju ganāmpulka un zirgu ganāmpulka uzturēšanu zirgkopības mācību centrā "Mušķi". Tā kā minētā universitāte pilda valsts noteiktus uzdevumus – nodrošina mācības studentiem un zinātnisko pētniecību, izvērtējot universitātes atbilstību valsts atbalsta prasībām, nebūtu jāvērtē, vai tā ir mazais vai vidējais uzņēmums un vai tā nav nonākusi grūtībās.
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr. 166 papildināti ar 9.1 punktu, paredzot atvieglotus nosacījumus labuma guvējiem, kas nodarbojas ar studentu apmācību un zinātniskās pētniecības darbu, bet atbalstu administrējošai iestādei ir jāvērtē visi pārējie atbalsta nosacījumi attiecībā uz šo atbalsta pretendentu.
Problēmas apraksts
Ievērojot pieejamā finansējuma apmēru nozarēm, ir iespējams palielināt atbalsta likmes par dzīvniekiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 166
a) 18.1. un 18.2. apakšpunktā par 2 euro palielinātas atbalsta likmes par piena govīm. 18.1. apakšpunktā likme par ciltstsgrāmatas pamatdaļā ierakstītu govi palielināta no 110 līdz 112 euro, bet 18.2. apakšpunktā – no 71 līdz 73 euro par ciltsgrāmatas papilddaļā ierakstītu govi, kā arī par pārējām ciltsdarbā potenciāli izmantojamām govīm. Tā kā atbalstāmo dzīvnieku skaits piensaimniecībā ir diezgan liels, nav iespējams vairāk palielināt atbalsta likmi;
b) 21. punktā palielinātas atbalsta likmes par zīdītājgovīm un telēm, kā arī kopējā summa par genoma analīzēm. Visas atbalsta likmes zīdītājgovīm un telēm palielinātas par 20 euro: 21.1. apakšpunktā – no 253 līdz 273 euro, 21.2. apakšpunktā – no 178 līdz 198 euro un 21.3. apakšpunktā – no 101 līdz 121 euro. Atbalsta likmes par zīdītājgovīm ir lielākas nekā par piena govīm, jo jāņem vērā arī citi atbalsta veidi. Piemēram, saistītais ienākumu atbalsts par piena govīm 2024. gadā bija plānots vismaz 224 euro apmērā, bet par zīdītājgovīm – no 87 euro.
Ievērojot genoma analīžu nozīmi ganāmpulka menedžmentā, gaļas liellopiem no 40 000 līdz 50 000 euro palielināts kopējais atbalsts par genoma analīžu izmaksām;
c) 23.1. un 23.2. apakšpunktā par 10 euro palielinātas likmes par piena kazām. 23.1. apakšpunktā likme par ciltsgrāmatas pamatdaļā ierakstītu kazu palielināta no 96 līdz 106 euro, bet 23.2. apakšpunktā – no 74 līdz 84 euro par ciltsgrāmatas papilddaļā ierakstītu kazu, kā arī par pārējām ciltsdarbā potenciāli izmantojamām kazām. Kaut gan kazkopības nozarē kopējais finansējums ir pat samazināts, ņemot vērā nelielo dzīvnieku skaitu, atbalsta likmes ir iespējams palielināt.
Atbalsta likmes par sivēnmātēm netiek palielinātas. Pārējās nozarēs (aitkopībā, zirgkopībā un briežkopībā) attiecīgās šķirnes dzīvnieku audzētāju biedrības pašas nosaka atbalsta likmes par dzīvniekiem atkarībā no dzīvnieku skaita un pieejamā finansējuma.
a) 18.1. un 18.2. apakšpunktā par 2 euro palielinātas atbalsta likmes par piena govīm. 18.1. apakšpunktā likme par ciltstsgrāmatas pamatdaļā ierakstītu govi palielināta no 110 līdz 112 euro, bet 18.2. apakšpunktā – no 71 līdz 73 euro par ciltsgrāmatas papilddaļā ierakstītu govi, kā arī par pārējām ciltsdarbā potenciāli izmantojamām govīm. Tā kā atbalstāmo dzīvnieku skaits piensaimniecībā ir diezgan liels, nav iespējams vairāk palielināt atbalsta likmi;
b) 21. punktā palielinātas atbalsta likmes par zīdītājgovīm un telēm, kā arī kopējā summa par genoma analīzēm. Visas atbalsta likmes zīdītājgovīm un telēm palielinātas par 20 euro: 21.1. apakšpunktā – no 253 līdz 273 euro, 21.2. apakšpunktā – no 178 līdz 198 euro un 21.3. apakšpunktā – no 101 līdz 121 euro. Atbalsta likmes par zīdītājgovīm ir lielākas nekā par piena govīm, jo jāņem vērā arī citi atbalsta veidi. Piemēram, saistītais ienākumu atbalsts par piena govīm 2024. gadā bija plānots vismaz 224 euro apmērā, bet par zīdītājgovīm – no 87 euro.
Ievērojot genoma analīžu nozīmi ganāmpulka menedžmentā, gaļas liellopiem no 40 000 līdz 50 000 euro palielināts kopējais atbalsts par genoma analīžu izmaksām;
c) 23.1. un 23.2. apakšpunktā par 10 euro palielinātas likmes par piena kazām. 23.1. apakšpunktā likme par ciltsgrāmatas pamatdaļā ierakstītu kazu palielināta no 96 līdz 106 euro, bet 23.2. apakšpunktā – no 74 līdz 84 euro par ciltsgrāmatas papilddaļā ierakstītu kazu, kā arī par pārējām ciltsdarbā potenciāli izmantojamām kazām. Kaut gan kazkopības nozarē kopējais finansējums ir pat samazināts, ņemot vērā nelielo dzīvnieku skaitu, atbalsta likmes ir iespējams palielināt.
Atbalsta likmes par sivēnmātēm netiek palielinātas. Pārējās nozarēs (aitkopībā, zirgkopībā un briežkopībā) attiecīgās šķirnes dzīvnieku audzētāju biedrības pašas nosaka atbalsta likmes par dzīvniekiem atkarībā no dzīvnieku skaita un pieejamā finansējuma.
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumu Nr. 166 22.2. apakšpunktā noteikts, ka ganāmpulka īpašniekam ir jāiesniedz normatīvajos aktos par gaļas liellopu pārraudzību un snieguma pārbaudi noteiktā informācija vaislas dzīvnieku ģenētiskās kvalitātes noteikšanai. Tomēr var būt situācijas, kad informācija nav jāiesniedz (piemēram, neviens dzīvnieks attiecīgajā periodā nav jāvērtē vai jāsver), tāpēc šo apakšpunktu nepieciešams precizēt, lai tas būtu nepārprotams.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 166 22.2. apakšpunkts precizēts, nosakot, ka ganāmpulka īpašniekam ir jāievēro normatīvajos aktos par gaļas liellopu pārraudzību un snieguma pārbaudi noteiktās prasības. Tas nozīmē, ka ganāmpulka īpašnieks sniedz informāciju tikai tad, kad tā tiešām ir jāsniedz atbilstoši minētajiem normatīvajiem aktiem.
Problēmas apraksts
Ievērojot pieejamā finansējuma apmēru lauksaimniecības dzīvnieku vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanai, ir iespējams palielināt atbalsta likmes par vietējo apdraudēto šķirņu dzīvniekiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 166 38. punktā visu sugu un vecumu dzīvniekiem likmes palielinātas par pieciem euro.
Problēmas apraksts
2024. gadā noteikumos Nr. 166 bija paredzēts atbalsts par spermas iegūšanu no Latvijas vietējās kazu šķirnes vecā tipa āžiem. Tā kā 2024. gadā šī pasākuma īstenošanai tika iepirkts aprīkojums un rīkotas mācības, 2025. gadā atbalsts šādam pasākumam nav nepieciešams un pasākuma nosacījumi ir jāsvītro no noteikumiem.
Risinājuma apraksts
No noteikumiem Nr. 166 svītrots 44.1, 44.2 un 44.3 punkts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Lauksaimniecības dzīvnieku īpašnieki
Ietekmes apraksts
Lauksaimniecības dzīvnieku īpašnieki saņem subsidētus ciltsdarba pakalpojumus, kā arī atbalstu par vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanu.
Juridiskās personas
- Lauksaimniecības dzīvnieku īpašnieki
- Šķirnes lauksaimniecības dzīvnieku audzētāju biedrības
Ietekmes apraksts
Lauksaimniecības dzīvnieku īpašnieki saņem subsidētus ciltsdarba pakalpojumus, kā arī atbalstu par vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanu.
10 šķirnes lauksaimniecības dzīvnieku audzētāju biedrības sniedz ganāmpulka īpašniekiem subsidētus ciltsdarba pakalpojumus un saņem atbalstu par administratīvajām izmaksām.
10 šķirnes lauksaimniecības dzīvnieku audzētāju biedrības sniedz ganāmpulka īpašniekiem subsidētus ciltsdarba pakalpojumus un saņem atbalstu par administratīvajām izmaksām.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsta pasākumi veicina nodarbinātību un ražošanu laukos, un tas pozitīvi ietekmē valsts makroekonomiskos rādītājus.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Ciltsdarba pasākumi veicina kvalitatīvu dzīvnieku audzēšanu, un tas labvēlīgi ietekmē konkurētspēju.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Liela daļa atbalsta gala labumu guvēju ir mazie un vidējie uzņēmumi, tādējādi atbalsts ietekmē šos uzņēmumus.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts ciltsdarbam sniedz būtisku ieguldījumu saimniecību saražoto gala produktu kvantitatīvajos un kvalitatīvajos rādītājos. Tādējādi pieejamais atbalsts veicina saimniecību konkurētspēju.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Stiprinot lopkopības nozares saimniecības, tiek saglabāta lauku apdzīvotība un veicināta nodarbinātība laukos.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
21 415 000
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
21 415 000
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
21 415 000
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
21 415 000
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai" papildu finansējums valsts atbalstam 2025. gadā ir 46 275 327 euro, no kuriem šajā noteikumu projektā paredzētā atbalsta finansēšanai plānoti 21 415 000 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 20. augusta sēdes prot. Nr. 32 61.§ 58. punktam Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai" piešķirtais papildu finansējums valsts atbalstam 2025. gadā ir 46 275 327 euro apmērā, un tas paredzēts šādiem pasākumiem:
a) valsts atbalstam vaislas lauksaimniecības dzīvnieku ierakstīšanai ciltsgrāmatā, kā arī to ģenētiskās kvalitātes noteikšanai un produktivitātes datu izvērtēšanai, un lauksaimniecības dzīvnieku vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanai;
b) selekcijas materiāla izstrādei, lai veicinātu konvenciālo, integrēto un bioloģisko lauksaimniecības kultūraugu audzēšanas tehnoloģiju;
c) lauksaimniecībā izmantojamiem zinātnes pētījumiem un lauksaimniecības zinātnisko institūciju materiāli tehniskās bāzes pilnveidošanai;
d) kredītprocentu daļējai dzēšanai investīciju kredītiem, lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādes kredītiem, lauksaimniecības dzīvnieku iegādes kredītiem un īstermiņa kredītiem;
e) lauksaimniecības un zivsaimniecības produktu noieta veicināšanai.
a) valsts atbalstam vaislas lauksaimniecības dzīvnieku ierakstīšanai ciltsgrāmatā, kā arī to ģenētiskās kvalitātes noteikšanai un produktivitātes datu izvērtēšanai, un lauksaimniecības dzīvnieku vietējo apdraudēto šķirņu saglabāšanai;
b) selekcijas materiāla izstrādei, lai veicinātu konvenciālo, integrēto un bioloģisko lauksaimniecības kultūraugu audzēšanas tehnoloģiju;
c) lauksaimniecībā izmantojamiem zinātnes pētījumiem un lauksaimniecības zinātnisko institūciju materiāli tehniskās bāzes pilnveidošanai;
d) kredītprocentu daļējai dzēšanai investīciju kredītiem, lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādes kredītiem, lauksaimniecības dzīvnieku iegādes kredītiem un īstermiņa kredītiem;
e) lauksaimniecības un zivsaimniecības produktu noieta veicināšanai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2472
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (turpmāk – regula 2022/2472)
Apraksts
Regulā 2022/2472 noteikti vispārējie valsts atbalsta nosacījumi (darbības joma, definīcijas, paziņošanas robežvērtības, atbalsta pārredzamība, stimulējošā ietekme u. c.), kā arī īpašie nosacījumi attiecībā uz valsts atbalsta pasākumiem, tostarp atbalstu lopkopībai.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (turpmāk – regula 2022/2472)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2022/2472 2. panta 52. punkts
Noteikumu projekta 2. punktā izteiktais noteikumu Nr. 166 9.1 punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 2. panta 59. punkts
Noteikumu projekta 2. punktā izteiktais noteikumu Nr. 166 9.1 punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
Latvijas gaļas liellopu audzētāju asociācijaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/c6fad213-5db5-4c69-b6d7-9ad521da13a1
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Par noteikumu projektu netika saņemti priekšlikumi un iebildumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi