25-TA-400: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai"" (turpmāk - MK noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai precizētu vairākus MK noteikumu projekta punktus, kas saistīti ar atbalsta saņemšanas nosacījumiem un to ierobežojumiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir precizēt vairākus MK noteikumu projekta punktus, kas saistīti ar garantijas apmēra palielināšanu , atbalsta saņemšanas nosacījumiem un to ierobežojumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
MK noteikumi Nr. 383 nosaka atbalsta piešķiršanas nosacījumus garantiju veidā, saimnieciskās darbības veicēju konkurētspējas uzlabošanai pieejamo finansējumu un kārtību, kādā īsteno šādus specifiskā atbalsta mērķa pasākumiem 3.1.1.1 "Aizdevumu garantijas", 13.1.1.1. "MVU izveide un attīstība", un 1.2.3.4. "Garantijas, portfeļgarantijas pilna cikla uzņēmējdarbībai", kur garantijas saimnieciskās darbības veicējiem piešķir akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība "Altum"). Saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumiem Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai". (turpmāk - MK noteikumi Nr. 383), vienam sīkajam (mikro), mazajam un vidējam saimnieciskās darbības veicējam un ar to saistīto personu grupai garantijas summa nepārsniedz:
1) ja bruto subsīdijas ekvivalents tiek aprēķināts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "c" apakšpunktu, – 5 000 000 euro vai 7 000 000 euro,
2) ja bruto subsīdijas ekvivalents tiek aprēķināts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunktu, – Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunktā noteiktās garantijas summas un termiņus.
Ņemot vērā Latvijas uzņēmējdarbības vidi un ES regulas nosacījumus, nepieciešams palielināt garantijas summu gadījumā, ja bruto subsīdijas ekvivalents tiek aprēķināts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "c" apakšpunktu. Tas stiprinās uzņēmumu piekļuvi finansējumam, atvieglos investīciju projektus un nodrošinās stabilāku tautsaimniecības attīstību.
Piemēram, Igaunijā vienas individuālās garantiju maksimālais limits ir 25 000 000 euro, savukārt Lietuvā uz vienu darījumu tas ir 5 000 000 euro, bet kopā uz vienu klienta grupu līdz 10 000 000 euro. Līdz ar to Latvijā ir viszemākais individuālo garantiju limits. MK noteikumu projekts, palielinot individuālo garantiju apmēru, ļaus piesaistīt vairāk garantiju lielākiem darījumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Garantiju apmēra palielināšana
Lai sekmētu mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) attīstību Latvijā, ir būtiski nodrošināt tiem pieejamu un pietiekami apjomīgu valsts atbalstu, īpaši attiecībā uz garantijām, kas veicina uzņēmumu spēju saņemt finansējumu investīcijām un attīstībai. Pašlaik spēkā esošais garantijas apmērs 5 000 000 euro vai 7 000 000 euro ir nozīmīgs atbalsts, tomēr, ņemot vērā Komisijas regulas (ES) Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "c" apakšpunktu, nepieciešams palielināt garantijas summu.
Latvijas tautsaimniecībā dominē MVU, kas veido vairāk nekā 99% no visiem uzņēmumiem. Lielākā daļa šo uzņēmumu darbojas nozarēs, kur nepieciešamas ievērojamas sākotnējās investīcijas un apgrozāmie līdzekļi, piemēram, rūpniecībā, lauksaimniecībā un tehnoloģiju sektorā. Pieaugošās uzņēmējdarbības izmaksas un ekonomiskā nenoteiktība prasa valsts atbalsta instrumentu pielāgošanu realitātei, līdz ar to pēc notikušajām sarunām ar nozari un aizvien pieaugošo pieprasījumu pēc garantijām, MK noteikumu projekts paredz palielināt šobrīd noteikto garantiju apjomu uz 25 000 000 euro. Pašlaik mazas un vidējas kapitalizācijas uzņēmumiem, kā arī lieliem komersantu maksimālais garantijas apmērs atbilstoši de minimis regulējumam ir 2.25 milj. EUR, līdz ar to noteikumu projekts paredz iespēju lielāku garantiju gadījumā un ja nav pieejams brīvs de minimis limits vismaz aprēķinātā subsīdijas ekvivalenta apmērā atbalstu piešķirt saskaņā ar regulu 651/2014, tāpēc noteikumu projektā pievienots 16.2 punkts un tā apakšpunkti, kas paredz nosacījumus atbalsta saņemšanai ar Komisijas regulu Nr. 651/2014. Vienlaikus tā kā subsīdijas ekvivalenta aprēķins saskaņā ar EK paziņojumu par garantijām ir piemērojams tikai MVU, papildus noteikumu projektam ekvivalenta aprēķina metodiku lieliem komersantiem notificēs Eiropas Komisijai. Papildus noteikumu projekts papildināts ar Regulas 651/2014 normām attiecībā uz tām garantijām, kas sniegts saskaņā ar Regulas 651/2014 14.pantu
Paaugstinot garantijas summu, MVU varēs veikt apjomīgākas investīcijas, attīstīt jaunas tehnoloģijas, palielināt produktivitāti un stiprināt konkurētspēju gan vietējā, gan starptautiskajā tirgū. Tas veicinās nodarbinātību, inovācijas un kopējo tautsaimniecības izaugsmi.
Noteikumu projekts neietekmē Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027.gadam 1.2.3.4. pasākuma īstenošanā esošos projektus.
Atbalsta piešķiršanas nosacījumi
Līdz šīm MK noteikumi Nr. 383 paredzēja, ka lielajiem saimnieciskās darbības veicējiem garantijas summu aprēķina saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunktu, – Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunktā noteiktās garantijas summas un termiņus, lai radītu vienlīdzīgus nosacījumus visiem, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 383 13. punktu.
Šobrīd MK noteikumi Nr. 383 ierobežo sadarbības partneru loku, lai paplašinātu iespējas saņemt atbalstu programmas ietvaros, nepieciešams labot MK noteikumu Nr. 383 6. punktu, paplašinot atbalsta saņēmēju loku.
Paredzams, ka finansētāju paplašināšana pozitīvi ietekmēs 1.2.3.4. pasākuma noteikto rādītāju sasniegšanu. Ņemot vērā, ka pašlaik vairāk nekā 90% no ALTUM izsniegtajām garantijām veido 4 lielāko finansētāju izsniegtie garantētie aizdevumi, kopumā nav paredzama būtiska ietekme uz rādītāju sasniegšanu, tomēr var veicināt pastarpinātus ieguvumus komersantiem, veicinot pozitīvu konkurenci un nosakot labvēlīgākus aizdevuma nosacījumus.”
Ņemot vērā, ka ar MK noteikumu projektu tiek palielināts garantiju apmērs līdz 25 000 000 euro, nepieciešams noteikt arī sabiedrībai “Altum” pieejamā finansējuma avotu garantiju segšanai, kas lielākas par 10 000 000 euro, attiecīgi papildinot noteikumu projektu ar pieejamā atmaksātā finansējuma apmēru.
Ņemot vērā, ka 14-20 finansējuma atmaksas plānots izmanot tajā pašā programmā, Ekonomikas ministrija piedāvā, ka minēto 14-20 atmaksu finansējumu var izmantot ari lielo komersantu finansēšanai, jo 1303/13 regula skaidri to nepasaka, ka atmaksas ir aizliegtas izmantot lielo komersantu finansēšanai. "izmanto atbilstoši programmas vai programmu mērķiem vai nu tajā pašā finanšu instrumentā, vai pēc finanšu instrumenta izmantošanas beigām citos finanšu instrumentos, abos gadījumos ar noteikumu, ka tirgus apstākļu izvērtējums parāda joprojām pastāvošu vajadzību pēc šādas investīcijas vai citiem atbalsta veidiem. " Minēto finansējumu plānots izmantot šajā paša finanšu instrumentā, kas nepārkāpj regulas prasības un risina to pašu tirgus nepilnību. Jo regulas 45.panta minētās 1) policy objectives ir plašākas nekā saņēmēju mērķa grupa. 2) programma regulas izpratnē ir Darbības programma LV 2014-2020 nevis konkrētā atbalsta programma; 3) darbības programmā bija iespēja arī lielajiem saņemt atbalstu piemēram grantos ; 4) iespēja pārvietot finansējumu gan citiem FI, gan vispār cita veida atbalstiem. Tā ka galvenais ir atrast darbības programmā 2014-2020 politikas mērķi (produktivitāte, darba vietas, konkurētspēja, u.tml.), ar ko var pamatot nepieciešamību saņemt lielajiem garantijas.
Lai sekmētu mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) attīstību Latvijā, ir būtiski nodrošināt tiem pieejamu un pietiekami apjomīgu valsts atbalstu, īpaši attiecībā uz garantijām, kas veicina uzņēmumu spēju saņemt finansējumu investīcijām un attīstībai. Pašlaik spēkā esošais garantijas apmērs 5 000 000 euro vai 7 000 000 euro ir nozīmīgs atbalsts, tomēr, ņemot vērā Komisijas regulas (ES) Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "c" apakšpunktu, nepieciešams palielināt garantijas summu.
Latvijas tautsaimniecībā dominē MVU, kas veido vairāk nekā 99% no visiem uzņēmumiem. Lielākā daļa šo uzņēmumu darbojas nozarēs, kur nepieciešamas ievērojamas sākotnējās investīcijas un apgrozāmie līdzekļi, piemēram, rūpniecībā, lauksaimniecībā un tehnoloģiju sektorā. Pieaugošās uzņēmējdarbības izmaksas un ekonomiskā nenoteiktība prasa valsts atbalsta instrumentu pielāgošanu realitātei, līdz ar to pēc notikušajām sarunām ar nozari un aizvien pieaugošo pieprasījumu pēc garantijām, MK noteikumu projekts paredz palielināt šobrīd noteikto garantiju apjomu uz 25 000 000 euro. Pašlaik mazas un vidējas kapitalizācijas uzņēmumiem, kā arī lieliem komersantu maksimālais garantijas apmērs atbilstoši de minimis regulējumam ir 2.25 milj. EUR, līdz ar to noteikumu projekts paredz iespēju lielāku garantiju gadījumā un ja nav pieejams brīvs de minimis limits vismaz aprēķinātā subsīdijas ekvivalenta apmērā atbalstu piešķirt saskaņā ar regulu 651/2014, tāpēc noteikumu projektā pievienots 16.2 punkts un tā apakšpunkti, kas paredz nosacījumus atbalsta saņemšanai ar Komisijas regulu Nr. 651/2014. Vienlaikus tā kā subsīdijas ekvivalenta aprēķins saskaņā ar EK paziņojumu par garantijām ir piemērojams tikai MVU, papildus noteikumu projektam ekvivalenta aprēķina metodiku lieliem komersantiem notificēs Eiropas Komisijai. Papildus noteikumu projekts papildināts ar Regulas 651/2014 normām attiecībā uz tām garantijām, kas sniegts saskaņā ar Regulas 651/2014 14.pantu
Paaugstinot garantijas summu, MVU varēs veikt apjomīgākas investīcijas, attīstīt jaunas tehnoloģijas, palielināt produktivitāti un stiprināt konkurētspēju gan vietējā, gan starptautiskajā tirgū. Tas veicinās nodarbinātību, inovācijas un kopējo tautsaimniecības izaugsmi.
Noteikumu projekts neietekmē Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027.gadam 1.2.3.4. pasākuma īstenošanā esošos projektus.
Atbalsta piešķiršanas nosacījumi
Līdz šīm MK noteikumi Nr. 383 paredzēja, ka lielajiem saimnieciskās darbības veicējiem garantijas summu aprēķina saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunktu, – Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunktā noteiktās garantijas summas un termiņus, lai radītu vienlīdzīgus nosacījumus visiem, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 383 13. punktu.
Šobrīd MK noteikumi Nr. 383 ierobežo sadarbības partneru loku, lai paplašinātu iespējas saņemt atbalstu programmas ietvaros, nepieciešams labot MK noteikumu Nr. 383 6. punktu, paplašinot atbalsta saņēmēju loku.
Paredzams, ka finansētāju paplašināšana pozitīvi ietekmēs 1.2.3.4. pasākuma noteikto rādītāju sasniegšanu. Ņemot vērā, ka pašlaik vairāk nekā 90% no ALTUM izsniegtajām garantijām veido 4 lielāko finansētāju izsniegtie garantētie aizdevumi, kopumā nav paredzama būtiska ietekme uz rādītāju sasniegšanu, tomēr var veicināt pastarpinātus ieguvumus komersantiem, veicinot pozitīvu konkurenci un nosakot labvēlīgākus aizdevuma nosacījumus.”
Ņemot vērā, ka ar MK noteikumu projektu tiek palielināts garantiju apmērs līdz 25 000 000 euro, nepieciešams noteikt arī sabiedrībai “Altum” pieejamā finansējuma avotu garantiju segšanai, kas lielākas par 10 000 000 euro, attiecīgi papildinot noteikumu projektu ar pieejamā atmaksātā finansējuma apmēru.
Ņemot vērā, ka 14-20 finansējuma atmaksas plānots izmanot tajā pašā programmā, Ekonomikas ministrija piedāvā, ka minēto 14-20 atmaksu finansējumu var izmantot ari lielo komersantu finansēšanai, jo 1303/13 regula skaidri to nepasaka, ka atmaksas ir aizliegtas izmantot lielo komersantu finansēšanai. "izmanto atbilstoši programmas vai programmu mērķiem vai nu tajā pašā finanšu instrumentā, vai pēc finanšu instrumenta izmantošanas beigām citos finanšu instrumentos, abos gadījumos ar noteikumu, ka tirgus apstākļu izvērtējums parāda joprojām pastāvošu vajadzību pēc šādas investīcijas vai citiem atbalsta veidiem. " Minēto finansējumu plānots izmantot šajā paša finanšu instrumentā, kas nepārkāpj regulas prasības un risina to pašu tirgus nepilnību. Jo regulas 45.panta minētās 1) policy objectives ir plašākas nekā saņēmēju mērķa grupa. 2) programma regulas izpratnē ir Darbības programma LV 2014-2020 nevis konkrētā atbalsta programma; 3) darbības programmā bija iespēja arī lielajiem saņemt atbalstu piemēram grantos ; 4) iespēja pārvietot finansējumu gan citiem FI, gan vispār cita veida atbalstiem. Tā ka galvenais ir atrast darbības programmā 2014-2020 politikas mērķi (produktivitāte, darba vietas, konkurētspēja, u.tml.), ar ko var pamatot nepieciešamību saņemt lielajiem garantijas.
Risinājuma apraksts
Garantiju apmēra palielināšana
MK noteikumu Nr. 383 12.1. apakšpunktā precizēts garantijas apmērs, nosakot, ka tas ir 25 000 000 euro, ja garantijas sākotnējais termiņš nepārsniedz 10 gadus. Šāds garantijas apmēra palielinājums radīs lielāku interesi par garantiju saņemšanu Latvijā, konkurējot ar pārējām Baltijas valstīm, kur šo garantiju apmērs ir lielāks.
191. punktā minēts subsīdijas ekvivalenta aprēķins, kas ir atkarīgs no tā, kāds ir komersanta statuss (MVU vai lielais komersants) un ar kādu regulu atbalsts tiek sniegts - de minimis vai Regulu 651/2014. Ekvivalenta aprēķina kārtība neatšķiras no vispārējās kārtības, kāda tā noteikta.
Atbalsta piešķiršanas nosacījumi
Lai radītu vienādus nosacījumus visiem saimnieciskās darbības veicējiem, precizēts MK noteikumu Nr. 383 13. punkts, papildinot, ka MK noteikumu Nr. 383 12.2. apakšpunktā minētais nosacījums attiecas ne tikai uz lielajiem saimnieciskās darbības veicējiem, bet arī uz mazajiem vidējās kapitalizācijas un vidējās kapitalizācijas saimnieciskās darbības veicējiem.
Lai paplašinātu atbalsta saņēmēju loku, MK noteikumu projektā veikti precizējumi 6. punktā, nosakot, ka atbalstu saņemt var kredītiestādes vai tās meitas sabiedrības, kas ir Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts, vai alternatīvā finansējuma pakalpojuma sniedzējs tai skaitā finanšu tehnoloģijās balstītu finanšu pakalpojumu sniedzējs), kurš reģistrēts Latvijā un ir tiesīga sniegt finanšu pakalpojumus Latvijā. Kā arī noteikti papildus kritēriji, ja līgums tiek slēgts ar alternatīvā finanšu pakalpojumu sniedzēju. Šādas izmaiņas paver iespējas atbalstu saņemt arī ārvalstu kredītiestādēm, kam ir interese par Latvijas tirgu un investīcijām Latvijā.
Lai noteiktu sabiedrības "Altum" pieejamo finansējumu garantiju sniegšanai, kas ir lielākas par 10 000 000 euro, MK noteikumu projektā pievienots 7.6. apakšpunkts, kas nosaka, ka finansējums šādām garantijām ir paredzēts no "Altum" īstenoto finanšu instrumentu programmu – tai skaitā 2014.-2020.g.gad ES fondu plānošanas perioda, kā arī Covid-19 finanšu instrumentu programmu atmaksām.
Lai varētu nodrošināt garantiju izsniegšanu pietiekamā apjomā, precizēta redakciju 7.punktam un tā apakšpunktiem attiecībā uz pieejamo finansējumu:
MVU un midcap finansēšanai primāri izmantojams 21-27 perioda ERAF finansējums 1.2.3.4 pasākuma ietvaros (t.sk. "lielajām" garantijām), savukārt tiem MVU, kas neatbilst ERAF nosacījumiem un lielajiem komersantiem kas nav midcaps, izmantojams šo noteikumu ietvaros minētais atmaksu finansējums. Noteikumos minētie atmaksu finanšu avoti (izņemot precizētajā 7.12. punktā minēto 14-20 atmaksu finansējumu, kur kā skaidrojām iepriekš regula skaidri arī neaizliedz finansēt ne tikai MVU) ir 7-13 perioda ES fondu atmaksu finansējums vai valsts budžeta finansējums, kuru var izmantot lielo komersantu finansēšanai. Arī COVID-19 finansējumu var izmantot lielo komersantu finansēšanai.
Līdz ar to programmas ietvaros pieejamais finansējums, kuru pēc 7.punkta precizēšanas var izmantot garantiju piešķiršanai līdz 25M EUR:
Garantijām MVU un midcaps pieejams 21-27 perioda finansējums 1.2.3.4 pasākuma ietvaros 34 543 165 EUR (t.sk. 9 869 476 pārdalīts no portfeļgarantiju programmas);
Finansējums, kuru var izmantot lielajiem komersantiem vai komersantiem (t.sk. MVU), kur garantija neatbilst ERAF nosacījumiem:
- 7 700 000 EUR (7.2. punktā minētais finansējums)
- Līdzšinējā noteikumu projekta 7.3. un tā apakšpunktos minētais finansējums 9 313 476 EUR;
- Papildus ar grozījumiem piešķirtais finansējums kopumā 12 770 000 EUR:
*2 000 000 eur (14-20 perioda atmaksas – līdzšinējā izprante, ka to var izmantot tikai MVU, bet regula to skaidri nenosaka. Plānots izmantot tai pašā programmā)
* 8 300 000 (Covid 19 garantiju atmaksas)
* 477 000 (Covid19 PG atmaksas)
*2 000 000 (Covid19 aizdevumu atmaksas)
Papildus, ņemot vērā precizēto numerāciju, projektā papildus precizētas normas, kur iekļautas specifiskas atsauces uz atmaksu finansējumu.
Papildus precizēts 9.2. apakšpunkts, kas paredz, ka refinansēšana iespējama ne vien ALTUM aizdevumiem, bet ari ALTUM kapitāla fonda izsniegtajiem aizdevumiem, kas pašreizējā MK noteikumu redakcijā nav atļauts. Saņemta informācija, ka bankas būtu gatavas refinansēt ALTUM kapitāla fonda izsniegtos ieguldījumus, un tiem piesaistīt ALTUM garantiju, tomēr esošā redakcija nepieļauj garantiju piesaisti, ja sniegts ieguldījums kapitāla ieguldījuma veida, līdz ar to punkts papildināts, iekļaujot, ka var būt jebkāds finanšu instruments, tostarp jebkāds ieguldījums, kas ticis veikts ar sabiedrības “Altum” atbalsta programmas finansējumu vai līdzfinansējumu.
MK noteikumu ietvaros paredzēts sniegt atbalstu gan saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, gan ar Komisijas regulu Nr. 651/2014. Ņemot vērā uzņēmuma iesniegto pieteikumu par nepieciešamo atbalsta apmēru, sabiedrība “Altum” vērtēs, saskaņā ar kuru no regulējumiem ir iespējams piešķirt atbalstu, ņemot vērā, ka abu regulu ietvaros uzņēmumiem ir pieejami dažādi atbalsta sliekšņi un nosacījumi, t.sk., ierobežojumi. MK noteikumu projekts papildināts ar jauniem punktiem, kas paredz atbalsta saņemšanu ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, piemēram, 16.²punkts un tā apakšpunkti, 30.1 punkts un apakšpunkti. Ja atbalsts tiks sniegts saskaņā ar Komisijas Regulu Nr. 651/2014, bruto dotācijas ekvivalents tiks aprēķināts saskaņā ar KEM un Altum izstrādāto metodoloģiju, kas minēta noteikumu projekta 45.punktā.
MK noteikumu Nr. 383 12.1. apakšpunktā precizēts garantijas apmērs, nosakot, ka tas ir 25 000 000 euro, ja garantijas sākotnējais termiņš nepārsniedz 10 gadus. Šāds garantijas apmēra palielinājums radīs lielāku interesi par garantiju saņemšanu Latvijā, konkurējot ar pārējām Baltijas valstīm, kur šo garantiju apmērs ir lielāks.
191. punktā minēts subsīdijas ekvivalenta aprēķins, kas ir atkarīgs no tā, kāds ir komersanta statuss (MVU vai lielais komersants) un ar kādu regulu atbalsts tiek sniegts - de minimis vai Regulu 651/2014. Ekvivalenta aprēķina kārtība neatšķiras no vispārējās kārtības, kāda tā noteikta.
Atbalsta piešķiršanas nosacījumi
Lai radītu vienādus nosacījumus visiem saimnieciskās darbības veicējiem, precizēts MK noteikumu Nr. 383 13. punkts, papildinot, ka MK noteikumu Nr. 383 12.2. apakšpunktā minētais nosacījums attiecas ne tikai uz lielajiem saimnieciskās darbības veicējiem, bet arī uz mazajiem vidējās kapitalizācijas un vidējās kapitalizācijas saimnieciskās darbības veicējiem.
Lai paplašinātu atbalsta saņēmēju loku, MK noteikumu projektā veikti precizējumi 6. punktā, nosakot, ka atbalstu saņemt var kredītiestādes vai tās meitas sabiedrības, kas ir Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts, vai alternatīvā finansējuma pakalpojuma sniedzējs tai skaitā finanšu tehnoloģijās balstītu finanšu pakalpojumu sniedzējs), kurš reģistrēts Latvijā un ir tiesīga sniegt finanšu pakalpojumus Latvijā. Kā arī noteikti papildus kritēriji, ja līgums tiek slēgts ar alternatīvā finanšu pakalpojumu sniedzēju. Šādas izmaiņas paver iespējas atbalstu saņemt arī ārvalstu kredītiestādēm, kam ir interese par Latvijas tirgu un investīcijām Latvijā.
Lai noteiktu sabiedrības "Altum" pieejamo finansējumu garantiju sniegšanai, kas ir lielākas par 10 000 000 euro, MK noteikumu projektā pievienots 7.6. apakšpunkts, kas nosaka, ka finansējums šādām garantijām ir paredzēts no "Altum" īstenoto finanšu instrumentu programmu – tai skaitā 2014.-2020.g.gad ES fondu plānošanas perioda, kā arī Covid-19 finanšu instrumentu programmu atmaksām.
Lai varētu nodrošināt garantiju izsniegšanu pietiekamā apjomā, precizēta redakciju 7.punktam un tā apakšpunktiem attiecībā uz pieejamo finansējumu:
MVU un midcap finansēšanai primāri izmantojams 21-27 perioda ERAF finansējums 1.2.3.4 pasākuma ietvaros (t.sk. "lielajām" garantijām), savukārt tiem MVU, kas neatbilst ERAF nosacījumiem un lielajiem komersantiem kas nav midcaps, izmantojams šo noteikumu ietvaros minētais atmaksu finansējums. Noteikumos minētie atmaksu finanšu avoti (izņemot precizētajā 7.12. punktā minēto 14-20 atmaksu finansējumu, kur kā skaidrojām iepriekš regula skaidri arī neaizliedz finansēt ne tikai MVU) ir 7-13 perioda ES fondu atmaksu finansējums vai valsts budžeta finansējums, kuru var izmantot lielo komersantu finansēšanai. Arī COVID-19 finansējumu var izmantot lielo komersantu finansēšanai.
Līdz ar to programmas ietvaros pieejamais finansējums, kuru pēc 7.punkta precizēšanas var izmantot garantiju piešķiršanai līdz 25M EUR:
Garantijām MVU un midcaps pieejams 21-27 perioda finansējums 1.2.3.4 pasākuma ietvaros 34 543 165 EUR (t.sk. 9 869 476 pārdalīts no portfeļgarantiju programmas);
Finansējums, kuru var izmantot lielajiem komersantiem vai komersantiem (t.sk. MVU), kur garantija neatbilst ERAF nosacījumiem:
- 7 700 000 EUR (7.2. punktā minētais finansējums)
- Līdzšinējā noteikumu projekta 7.3. un tā apakšpunktos minētais finansējums 9 313 476 EUR;
- Papildus ar grozījumiem piešķirtais finansējums kopumā 12 770 000 EUR:
*2 000 000 eur (14-20 perioda atmaksas – līdzšinējā izprante, ka to var izmantot tikai MVU, bet regula to skaidri nenosaka. Plānots izmantot tai pašā programmā)
* 8 300 000 (Covid 19 garantiju atmaksas)
* 477 000 (Covid19 PG atmaksas)
*2 000 000 (Covid19 aizdevumu atmaksas)
Papildus, ņemot vērā precizēto numerāciju, projektā papildus precizētas normas, kur iekļautas specifiskas atsauces uz atmaksu finansējumu.
Papildus precizēts 9.2. apakšpunkts, kas paredz, ka refinansēšana iespējama ne vien ALTUM aizdevumiem, bet ari ALTUM kapitāla fonda izsniegtajiem aizdevumiem, kas pašreizējā MK noteikumu redakcijā nav atļauts. Saņemta informācija, ka bankas būtu gatavas refinansēt ALTUM kapitāla fonda izsniegtos ieguldījumus, un tiem piesaistīt ALTUM garantiju, tomēr esošā redakcija nepieļauj garantiju piesaisti, ja sniegts ieguldījums kapitāla ieguldījuma veida, līdz ar to punkts papildināts, iekļaujot, ka var būt jebkāds finanšu instruments, tostarp jebkāds ieguldījums, kas ticis veikts ar sabiedrības “Altum” atbalsta programmas finansējumu vai līdzfinansējumu.
MK noteikumu ietvaros paredzēts sniegt atbalstu gan saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, gan ar Komisijas regulu Nr. 651/2014. Ņemot vērā uzņēmuma iesniegto pieteikumu par nepieciešamo atbalsta apmēru, sabiedrība “Altum” vērtēs, saskaņā ar kuru no regulējumiem ir iespējams piešķirt atbalstu, ņemot vērā, ka abu regulu ietvaros uzņēmumiem ir pieejami dažādi atbalsta sliekšņi un nosacījumi, t.sk., ierobežojumi. MK noteikumu projekts papildināts ar jauniem punktiem, kas paredz atbalsta saņemšanu ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, piemēram, 16.²punkts un tā apakšpunkti, 30.1 punkts un apakšpunkti. Ja atbalsts tiks sniegts saskaņā ar Komisijas Regulu Nr. 651/2014, bruto dotācijas ekvivalents tiks aprēķināts saskaņā ar KEM un Altum izstrādāto metodoloģiju, kas minēta noteikumu projekta 45.punktā.
Vienlaikus tiek skaidrots, ka jebkurā gadījumā pasākuma ietvaros atbalstu ar Regulas Nr.651/2014 14.pantu var saņemt tikai tad, ja aizdevums, par kuru tiek sniegta garantija, ir saistīts ar sākotnējiem ieguldījumiem projektā, kā arī ir jāievēro atbalsta stimulējošās ietekmes nosacījums, t.i. projekts nevar tik uzsākts ātrāk, kā iesniegts projekta pieteikums, un ka šos nosacījumus pirms garantijas izsniegšanas pārbauda garantijas devējs - Altum.
Precizēts 141. punkts, jo lemjot par garantijas piešķiršanu ir jānosaka maksimālais iespējamais garantijas termiņš, summa un atbalsta intensitāte, jo jaunu lēmumu par papildus atbalsta piešķiršanu vairs pieņemt nevarēs.
MK Noteikumu projekts neietekmē Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027.gadam 1.2.3.4. pasākuma īstenošanā esošos projektus. Vienlaikus pēc MK Noteikumu projekta spēkā stāšanās uzņēmumiem būs iespēja pārskatīt nepieciešamā atbalsta apmēru un vienoties ar sabiedrību “Altum” par turpmākajiem līguma nosacījumiem.
Atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014 varēs sniegt, kad Eiropas Komisija apstiprinās MKN 21. punktā minēto metodiku, līdz tam iekļauti pārejas nosacījumi (45.punkts).
Atbalsts militārajiem projektiem
Papildus noteikumu projekts papildināts ar 5.1 punktu, kas nosaka, ka, garantijas, kas šo noteikumu ietvaros tiek piešķirtas militāru projektu īstenošanai, nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, un tam nav jāpiemēro šajos noteikumos ietvertie Komisijas regulas Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumi. Tādējādi arī garantijām var pieteikties šīs jomas pārstāvji. Piesakoties atbalstam militāro projektu īstenošanai, būs nepieciešams saņemt atzinumu no Aizsardzības ministrijas par militārā projekta atbilstību drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu. Lai saņemtu atzinumu, komersantam jāvēršas Aizsardzības ministrijā ar iesniegumu, kuram pievienots apraksts par militārā projekta atbilstību drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu (turpmāk – apraksts). Aprakstā tiek norādīta sekojoša informācija:
1)Informācija par militārā projekta būtību (kādi produkti tiks ražoti, kāds ir plānotais ražošanas apjoms, jaudas un jebkura cita informācija, kas palīdz izvērtēt produkta pielietojumu, unikalitāti un citus aspektus)
2) Komersanta līdzšinējā pieredze tāda paša vai līdzīga militārā projekta īstenošanā
3) Saikne ar Latvijas Nacionālo bruņoto spēku ilgtermiņa attīstību (ja attiecināms, norādot informāciju, balstoties uz, piemēram, Nacionālo bruņoto spēku ilgtermiņa attīstības 2025 –2036 kopsavilkumu, Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģiju 2025 – 2036, , Vadlīnijām aizsardzības un drošības industrijas iesaistei aizsardzības spēju stiprināšanā)
4) Sadarbība ar Latvijas un NATO/ES valstu bruņotajiem spēkiem (norādot visas līdzšinējās sadarbības, noslēgtos līgumus, dalību iepirkumos, tirgus izpētēs, testos, mācībās u.c. sadarbības formātos)
5) Plānotais noieta tirgus (potenciālie klienti, tirgus segmenti, ģeogrāfiskās teritorijas)
6) Projekta partneri (norādīt visus projekta īstenošanā iesaistītos partnerus – gan tos, ar kuriem jau ir līgumiskas vienošanās, gan tos, ar kuriem vēl notiek sarunas, gan tos, kurus vēl plānots uzrunāt)
7) Projekta finansētāji, investori (norādīt gan tos, ar kuriem jau ir uzņemtas saistības (hard commitment), gan tos, kuri ir pauduši atbalstu iesaistīties pie noteiktiem apstākļiem (soft commitment)
Aizsardzības ministrija izvērtēs aprakstā iekļauto informāciju un, ja nepieciešams, lūgs papildu informāciju, lai sniegtu atzinumu, vai komersanta pieteiktais militārais projekts ir vai nav uzskatāms par atbilstošu drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu.
Ņemot vērā, ka ka militāriem projektiem komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi nav jāpiemēro, jo gadījumā, ja publiskā finansējuma piešķiršana (jebkādā formā) saimnieciskās darbības veicējiem ir paredzēta to īstenotajām darbībām vienīgi militārajā jomā (atbilstoši Līguma par Eiropas Savienības darbību 346.panta 1.daļas (b) apakšpunktā noteiktajam), attiecīgi “īstenojot valsts varu” un nodrošinot valsts drošības intereses, šāda publiskā finansējuma piešķiršana (jebkādā formā) nekvalificējas kā atbalsts tā saimnieciskajai darbībai un tādējādi nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi (skat. Komisijas paziņojuma par Līguma ar Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 17.punktu). Līdz ar to finansējumu izsniedz kā atbalstu, kurš ir brīvs no komercdarbības atbalsta, ja tiek īstenots militārais projekts, un šādiem projektiem nav jāpiemēro Komisijas regulas Nr. 651/2014 vai Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi. Savukārt garantijas, ko piešķir divējāda lietojuma produktu un tehnoloģiju jomā, izsniedz atbilstoši noteikumu 5. punktam, kam piemēro šajos noteikumos iekļautos Komisijas regulas Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumus, jo projekts tiek īstenots saimnieciskās darbības nolūkos un to ir iespējams komercializēt gan civilā, gan militārā jomā tādējādi ar projektu netiek īstenota tikai valsts drošības intereses, kas ir valsts ekskluzīva kompetence. Garantijām, ko piešķir divējāda lietojuma produktu un tehnoloģiju jomā Aizsardzības ministrijas atzinums nav nepieciešams. Aizsardzības ministrija sniedz atzinumu tikai par projekta atbilstību militārai specifikai. Ja komersanta projekts netiek atzīts par militāro projektu, kas atbilst drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu tad atbalstu piešķirs saskaņā ar noteikumu 5. punktu jeb piemēros noteikumos ietvertos Komisijas regulas Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulas Nr.651/2014 komercdarbība atbalsta nosacījumus. Militārajiem projektiem atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Valsts budžetā pieejamo finansējumu, saskaņā ar šo noteikumu 7.7. apakšpunktā norādīto apmēru.
Tehniskie precizējumi
Saskaņā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam no SAM 1.2.2. svītrots finanšu instrumentu atbalsts (digitalizācijas garantijas). ņemot vērā to, ka 1.2.3. SAM ietvaros jau tiek nodrošināts atbalsts garantijām Finanšu instrumentu (turpmāk – FI) veidā, attiecīgi digitalizācijas garantijām paredzētai finansējums 4 190 000 euro apmērā tiek pārcelts uz 1.2.3.3. pasākumu. Veikti precizējumi MK noteikumu projektā, dzēšot atsauces uz 1.2.2.2. pasākumu, jo no SAM 1.2.2. svītrots finanšu instrumentu atbalsts (digitalizācijas garantijas), 1.2.2.2 pasākuma izsniegto atbalstu vienam gala saņēmējam pārceļ uz 1.2.3.4. pasākumu. Ņemot vērā to, ka 1.2.3. SAM ietvaros jau tiek nodrošināts atbalsts garantijām FI veidā, attiecīgi digitalizācijas garantijām paredzētai finansējums 4.19 meur atmaksām tiek pārcelts uz 1.2.3.3. pasākumu, , 4 190 000 euro apmērā pārcelšana uz 1.2.3.3. pasākumu nemaina pasākumu finansējuma apmēru, bet tikai izsniedzamo garantiju apmēru. Visas izmaiņas arī tiks atspoguļotas 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi ".
Papildus ar 2025.gada 1. janvāri spēku zaudējusi NACE 2. redakcija, līdz ar to veikti attiecīgie precizējumu MK noteikumu projektā, lai norādītie NACE kodi un klasifikācijas būtu saskaņā ar aktuālo NACE 2.1. redakciju. Veikti precizējumi MK noteikumu projekta 16. punktā, aktualizējot minētās nozares un darbības atbilstoši NACE 2.1. redakcijai.
Precizēts 141. punkts, jo lemjot par garantijas piešķiršanu ir jānosaka maksimālais iespējamais garantijas termiņš, summa un atbalsta intensitāte, jo jaunu lēmumu par papildus atbalsta piešķiršanu vairs pieņemt nevarēs.
MK Noteikumu projekts neietekmē Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027.gadam 1.2.3.4. pasākuma īstenošanā esošos projektus. Vienlaikus pēc MK Noteikumu projekta spēkā stāšanās uzņēmumiem būs iespēja pārskatīt nepieciešamā atbalsta apmēru un vienoties ar sabiedrību “Altum” par turpmākajiem līguma nosacījumiem.
Atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014 varēs sniegt, kad Eiropas Komisija apstiprinās MKN 21. punktā minēto metodiku, līdz tam iekļauti pārejas nosacījumi (45.punkts).
Atbalsts militārajiem projektiem
Papildus noteikumu projekts papildināts ar 5.1 punktu, kas nosaka, ka, garantijas, kas šo noteikumu ietvaros tiek piešķirtas militāru projektu īstenošanai, nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, un tam nav jāpiemēro šajos noteikumos ietvertie Komisijas regulas Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumi. Tādējādi arī garantijām var pieteikties šīs jomas pārstāvji. Piesakoties atbalstam militāro projektu īstenošanai, būs nepieciešams saņemt atzinumu no Aizsardzības ministrijas par militārā projekta atbilstību drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu. Lai saņemtu atzinumu, komersantam jāvēršas Aizsardzības ministrijā ar iesniegumu, kuram pievienots apraksts par militārā projekta atbilstību drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu (turpmāk – apraksts). Aprakstā tiek norādīta sekojoša informācija:
1)Informācija par militārā projekta būtību (kādi produkti tiks ražoti, kāds ir plānotais ražošanas apjoms, jaudas un jebkura cita informācija, kas palīdz izvērtēt produkta pielietojumu, unikalitāti un citus aspektus)
2) Komersanta līdzšinējā pieredze tāda paša vai līdzīga militārā projekta īstenošanā
3) Saikne ar Latvijas Nacionālo bruņoto spēku ilgtermiņa attīstību (ja attiecināms, norādot informāciju, balstoties uz, piemēram, Nacionālo bruņoto spēku ilgtermiņa attīstības 2025 –2036 kopsavilkumu, Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģiju 2025 – 2036, , Vadlīnijām aizsardzības un drošības industrijas iesaistei aizsardzības spēju stiprināšanā)
4) Sadarbība ar Latvijas un NATO/ES valstu bruņotajiem spēkiem (norādot visas līdzšinējās sadarbības, noslēgtos līgumus, dalību iepirkumos, tirgus izpētēs, testos, mācībās u.c. sadarbības formātos)
5) Plānotais noieta tirgus (potenciālie klienti, tirgus segmenti, ģeogrāfiskās teritorijas)
6) Projekta partneri (norādīt visus projekta īstenošanā iesaistītos partnerus – gan tos, ar kuriem jau ir līgumiskas vienošanās, gan tos, ar kuriem vēl notiek sarunas, gan tos, kurus vēl plānots uzrunāt)
7) Projekta finansētāji, investori (norādīt gan tos, ar kuriem jau ir uzņemtas saistības (hard commitment), gan tos, kuri ir pauduši atbalstu iesaistīties pie noteiktiem apstākļiem (soft commitment)
Aizsardzības ministrija izvērtēs aprakstā iekļauto informāciju un, ja nepieciešams, lūgs papildu informāciju, lai sniegtu atzinumu, vai komersanta pieteiktais militārais projekts ir vai nav uzskatāms par atbilstošu drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu.
Ņemot vērā, ka ka militāriem projektiem komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi nav jāpiemēro, jo gadījumā, ja publiskā finansējuma piešķiršana (jebkādā formā) saimnieciskās darbības veicējiem ir paredzēta to īstenotajām darbībām vienīgi militārajā jomā (atbilstoši Līguma par Eiropas Savienības darbību 346.panta 1.daļas (b) apakšpunktā noteiktajam), attiecīgi “īstenojot valsts varu” un nodrošinot valsts drošības intereses, šāda publiskā finansējuma piešķiršana (jebkādā formā) nekvalificējas kā atbalsts tā saimnieciskajai darbībai un tādējādi nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi (skat. Komisijas paziņojuma par Līguma ar Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 17.punktu). Līdz ar to finansējumu izsniedz kā atbalstu, kurš ir brīvs no komercdarbības atbalsta, ja tiek īstenots militārais projekts, un šādiem projektiem nav jāpiemēro Komisijas regulas Nr. 651/2014 vai Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi. Savukārt garantijas, ko piešķir divējāda lietojuma produktu un tehnoloģiju jomā, izsniedz atbilstoši noteikumu 5. punktam, kam piemēro šajos noteikumos iekļautos Komisijas regulas Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumus, jo projekts tiek īstenots saimnieciskās darbības nolūkos un to ir iespējams komercializēt gan civilā, gan militārā jomā tādējādi ar projektu netiek īstenota tikai valsts drošības intereses, kas ir valsts ekskluzīva kompetence. Garantijām, ko piešķir divējāda lietojuma produktu un tehnoloģiju jomā Aizsardzības ministrijas atzinums nav nepieciešams. Aizsardzības ministrija sniedz atzinumu tikai par projekta atbilstību militārai specifikai. Ja komersanta projekts netiek atzīts par militāro projektu, kas atbilst drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu tad atbalstu piešķirs saskaņā ar noteikumu 5. punktu jeb piemēros noteikumos ietvertos Komisijas regulas Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulas Nr.651/2014 komercdarbība atbalsta nosacījumus. Militārajiem projektiem atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Valsts budžetā pieejamo finansējumu, saskaņā ar šo noteikumu 7.7. apakšpunktā norādīto apmēru.
Tehniskie precizējumi
Saskaņā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam no SAM 1.2.2. svītrots finanšu instrumentu atbalsts (digitalizācijas garantijas). ņemot vērā to, ka 1.2.3. SAM ietvaros jau tiek nodrošināts atbalsts garantijām Finanšu instrumentu (turpmāk – FI) veidā, attiecīgi digitalizācijas garantijām paredzētai finansējums 4 190 000 euro apmērā tiek pārcelts uz 1.2.3.3. pasākumu. Veikti precizējumi MK noteikumu projektā, dzēšot atsauces uz 1.2.2.2. pasākumu, jo no SAM 1.2.2. svītrots finanšu instrumentu atbalsts (digitalizācijas garantijas), 1.2.2.2 pasākuma izsniegto atbalstu vienam gala saņēmējam pārceļ uz 1.2.3.4. pasākumu. Ņemot vērā to, ka 1.2.3. SAM ietvaros jau tiek nodrošināts atbalsts garantijām FI veidā, attiecīgi digitalizācijas garantijām paredzētai finansējums 4.19 meur atmaksām tiek pārcelts uz 1.2.3.3. pasākumu, , 4 190 000 euro apmērā pārcelšana uz 1.2.3.3. pasākumu nemaina pasākumu finansējuma apmēru, bet tikai izsniedzamo garantiju apmēru. Visas izmaiņas arī tiks atspoguļotas 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi ".
Papildus ar 2025.gada 1. janvāri spēku zaudējusi NACE 2. redakcija, līdz ar to veikti attiecīgie precizējumu MK noteikumu projektā, lai norādītie NACE kodi un klasifikācijas būtu saskaņā ar aktuālo NACE 2.1. redakciju. Veikti precizējumi MK noteikumu projekta 16. punktā, aktualizējot minētās nozares un darbības atbilstoši NACE 2.1. redakcijai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Latvijā reģistrēti saimnieciskās darbības veicēji, Akciju sabiedrība “Attīstības finanšu institūcija Altum”.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Tiek palielināta garantiju summa.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi "
Pamatojums un apraksts
MKN Nr. 510 paralēli tiek veikti grozījumi precizējot attiecīgās normas, kas attiecas uz finanšu instrumentu īstenošanu,
aktuālajām finansējuma pārdalēm, kas pieteiktas Darbības Programmas grozījumu Nr. 3 ietvaros.
aktuālajām finansējuma pārdalēm, kas pieteiktas Darbības Programmas grozījumu Nr. 3 ietvaros.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 14. pants
12.1. apakšpunkts, 12.3. apakšpunkts, 16.2 punkts un tā apakšpunkti, 121punkts un tā apakšpunkti, 122 punkts un tā apakšpunkti, 141 punkts, 301. punkts un tā apakšpunkti, 313. punkts, 31.4.punkts, 45. punkts;
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 vispārīgi
5.punkts, 51. punkts, 28.punkts, 20.1punkts, 22.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 5.panta “c” “ii” apakšpunkts
21.punkts, 45.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 3. panta 3. punkts
12.1. apakšpunkts, 16.23.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 2. panta 18. punkts, 29.punkts, 30.punkts, 49.punkts, 61a. apakšpunkts, 13.punkts , 43. punkts un 43a punkts, 45. punkts, 130. punkts
121. punkts, 12.11 apakšpunkts, 12.18. apakšpunkts, 12.19. apakšpunkts, 16.23.1.apakšpunkts, 16.23.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 1. panta 1.punkts, 2. punkts, 3. punkts
16.21. apakšpunkts, 31.2punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 13. panta "a", "b" punkti
16.23.1. apakšpunkts, 16.23.2. apakšpunkts,
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 6. panta 2.punkts
12.15. apkšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 12.pants
27.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 9.pants 1., punkts, 4.punkts
31.4punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 59.pants
40.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Ekonomikas ministrija 20 darba dienu laikā pēc noteikumu grozījumu stāšanās spēkā iesniegs Eiropas Komisijā kopsavilkuma informāciju par programmu, izmantojot SANI2 sistēmu.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
JāNevalstiskās organizācijas
JāCits
Jā6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks publicēta, kad noslēgsies.
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Tiks publicēti, kad sabiedrības līdzdalība noslēgsies.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
