Anotācija (ex-ante)

23-TA-720: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 25. janvāra noteikumos Nr. 75 "Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2011.gada 25.janvāra noteikumos Nr.75 "Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem"" (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts pēc Labklājības ministrijas un Tieslietu ministrijas iniciatīvas. Noteikumu projekts paredz, ka jaunieši, kuri atbrīvoti no brīvības atņemšanas iestādes un jaunieši, kuri ir probācijas klienti tiks noteikti kā viena no personu grupām, kurām tiks paredzēta nodarbināšana valsts līdzfinansētās darba vietās, lai palīdzētu izprast darba tirgus prasības, veicinātu bezdarbnieku iekļaušanos sabiedrībā un iekārtošanos pastāvīgā darbā.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi veicināt jauniešu ekonomisko aktivitāti, tādējādi mazinot jauniešu sociālo atstumtību un atkārtota noziedzīga nodarījuma izdarīšanas riskus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumu bezdarba riskam ir pakļauta persona, kura nestrādā un iegūst izglītību pamatizglītības vai vidējās izglītības pakāpē neatkarīgi no izglītības veida, persona, kurai nav darba pieredzes, kā arī persona, kura izcieš sodu ieslodzījuma vietā.
2022. gadā no 1055 Valsts probācijas dienesta (turpmāk – Dienests) uzraudzībā esošajiem jauniešiem 56 % nebija oficiāli nodarbināti, kā arī nebija iesaistīti izglītībā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka 2023. gada janvārī faktiskā bezdarba līmenis valstī bija 6,9 %. Jaunieši, kuri atbrīvoti no brīvības atņemšanas iestādes, un jaunieši, kuri ir probācijas klienti, ņemot vērā soda izpildes specifiku un saturu, ir nelabvēlīgākā situācijā esoši bezdarbnieki, kuriem nepieciešama nodarbināšana valsts līdzfinansētās darba vietās, lai palīdzētu izprast darba tirgus prasības, veicinātu iekļaušanos sabiedrībā un iekārtošanos pastāvīgā darbā.
NAP 2027 rīcības virzienā “Kvalitatīva, pieejama, iekļaujoša izglītība” ir izvirzīts mērķis Nr. 164 – samazināt jauniešu, kuri nav iesaistīti izglītībā vai darba tirgū īpatsvaru līdz 6 % 2027. gadā.
Brīvības atņemšanas iestādēs tiek nodrošināts intensīvs notiesātā resocializācijas process, tajā skaitā nodrošināta iespēja apgūt profesionālo izglītību vai strādāt komersanta izveidotajās darba vietās cietumos, tiek īstenotas dažādas resocializācijas programmas u.tml. Daļa notiesāto – tie, kas atbrīvoti no soda izciešanas nosacīti pirms termiņa vai kuriem tiesa ir noteikusi papildsodu probācijas uzraudzība – pēc atbrīvošanas no brīvības atņemšanas iestādes nonāk Dienesta uzraudzībā.
Dienests savukārt īsteno vairākas funkcijas – nodrošina sabiedriskā darba organizēšanu, nodrošina nosacīti notiesāto, nosacīti pirms termiņa no soda izciešanas atbrīvoto, notiesāto, ar probācijas uzraudzību notiesāto uzraudzību, un veic citas likumā noteiktās funkcijas.  Dienestam, īstenojot uzraudzību, probācijas klienti tiek iesaistīti sociālās uzvedības korekcijas un sociālās rehabilitācijas pasākumos, kuru mērķis ir probācijas klientu resocializācija un atturēšana no jauna noziedzīga nodarījuma izdarīšanas. Dienests 2022. gadā uzraudzīja 1055 probācijas klientus vecumā no 16 – 25 gadiem (ieskaitot). Pēc Dienesta rīcībā esošās informācijas 2022. gadā 33% probācijas klientu bija ieguvuši pamatizglītību, bet 19% – ieguvuši vidējo izglītību. Darbā ar jauniešiem konstatēts, ka liela daļa jauniešu realitātē neapmeklē izglītības iestādi.
Pamatā Dienesta uzraudzībā esošie jaunieši nonāk par mantiska rakstura noziedzīgiem nodarījumiem. Tostarp secināms, ka finanšu trūkums ir viens no faktoriem, kas ietekmēja noziedzīga nodarījuma izdarīšanu un var veicināt jauna noziedzīga nodarījuma izdarīšanu arī nākotnē. Neskatoties uz to, ka Dienesta amatpersonas motivē jauniešus apgūt izglītību, pilnveidot savas prasmes un stāties darba tiesiskajās attiecībās, noslēdzot darba līgumu, 2022. gadā no uzraudzībā esošajiem jauniešiem 56% nebija oficiāli nodarbināti. Dienests ir konstatējis, ka bijušie ieslodzītie un probācijas klienti bieži pie darba devējiem tiek nodarbināti nelegāli vai gadījuma darbos, jo parasti viņiem iztrūkst kāds no priekšnosacījumiem iesaistei legālā nodarbinātībā (nav pietiekamas valsts valodas zināšanas, izglītība, nav profesijas, utt.) vai arī viņus nelabprāt pieņem darbā, jo nereti viņi ilgstoši nav bijuši ekonomiski aktīvi, līdz ar to nav ierakstu CV un tādējādi viņi nav konkurētspējīgi darba tirgū.
Saskaņā ar Latvijas Sodu izpildes kodeksu Dienests probācijas klientiem var noteikt vairākus pienākumus, kuri ne tikai var atturēt personu no noziedzīga nodarījuma izdarīšanas, bet arī var palīdzēt apgūt un attīstīt prasmes, kuras ir nepieciešamas, lai probācijas klients integrētos sabiedrībā un spētu atgriezties darba tirgū, piemēram, pildīt Dienesta norādījumus, kas vērsti uz legālu iztikas līdzekļu gūšanu vai sadzīves jautājumu risināšanu sociāli pieņemamā veidā. Minētā pienākuma noteikšana veicina probācijas klientu ārējo motivāciju meklēt legālas nodarbinātības iespējas, taču ne vienmēr darba devēji ir motivēti pieņemt darbā jauniešus, it īpaši, ja viņiem nav darba prasmju vai pieredzes.

 
Risinājuma apraksts
Jauniešiem, kuri atbrīvoti no brīvības atņemšanas iestādes un jauniešiem, kuri ir probācijas klienti, parasti iztrūkst kāds no priekšnosacījumiem iesaistei legālā nodarbinātībā, piemēram, nav pietiekamas valsts valodas zināšanas, izglītības līmenis, nav apgūta profesija, u.c. un minēto priekšnosacījumu trūkums var mazināt jauniešu konkurētspēju darba tirgū, tāpēc ir nepieciešams šai mērķa grupai paredzēt iespēju pēc bezdarbnieka statusa iegūšanas tikt iesaistītiem subsidētās nodarbinātības pasākumos (pasākumos noteiktām personu grupām), lai palīdzētu izprast darba tirgus prasības, veicinātu viņu iekļaušanos sabiedrībā un iekārtošanos pastāvīgā darbā. Ievērojot minēto Noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumu Nr.75 80.punktu ar jaunu subsidētās nodarbinātības mērķgrupu - bezdarbnieki vecumā līdz 29 gadiem (ieskaitot), kuri ir atbrīvoti no brīvības atņemšanas iestādes vai ir probācijas klienti. Iesaistot pasākumā minētos bezdarbniekus, darba devējam līdz 12 mēnešiem tiks nodrošināta dotācija darba algai 50 % apmērā no algu izmaksām, nepārsniedzot valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas apmēru, kā arī dotācija darba vadītājam nodarbinātības sākumposmā 10 eiro apmērā par katru darba vadīšanas dienu.   
Tiek plānots, ka sākotnēji šai mērķa grupai ir nepieciešamas 50 valsts līdzfinansētās darba vietas.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Bezdarbnieki vecumā līdz 29 gadiem, kuri ir atbrīvoti no brīvības atņemšanas iestādes vai ir probācijas klienti.
Ietekmes apraksts
Dalība subsidētās nodarbinātības pasākumā palīdzēs jauniešiem, kuri ir atbrīvoti no brīvības atņemšanas iestādes ir probācijas klienti, izprast darba tirgus prasības, veicinās viņu iekļaušanos sabiedrībā un iekārtošanos pastāvīgā darbā, kā arī mazināt atkārtotu noziedzīga nodarījuma izdarīšanas riskus. 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
62 000
0
167 650
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
62 000
0
167 650
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-62 000
0
-167 650
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
-62 000
0
-167 650
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
62 000
0
167 650
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Likumā „Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” speciālā budžeta apakšprogrammā 04.02.00 „Nodarbinātības speciālais budžets” aktīvo nodarbinātības pasākumu īstenošanai 2023.-2025.gadā ik gadu plānoti līdzekļi 7 614 242 euro apmērā. 2023. gadā pasākumā "Pasākumi noteiktām personu grupām"plānots iesaistīt 50 jauniešus vecumā līdz 29 gadiem, kuri ir atbrīvoti no brīvības atņemšanas vietas vai ir probācijas klienti, paredzot pakāpenisku iesaisti no jūnija līdz decembrim. Pasākuma īstenošanai nepieciešams finansējums 2023. gadā indikatīvi 62 000 euro apmērā, ko veido: 1) dotācija darba devējam 50% apmērā no algu izmaksām, nepārsniedzot minimālās mēneša darba algas apmēru (aprēķinā izmantotas projekta “Subsidētās darba vietas bezdarbniekiem” vidējās izmaksas mērķa grupas bezdarbnieku darba algai - 375 euro uz vienu bezdarbnieku, ņemot vērā uz 2023. gada 6. aprīli noslēgtos līgumus); 2) dotācija darba vadītājam (10 euro dienā, nepārsniedzot 2 mēnešus) un 3) obligātās veselības pārbaudes izmaksas (50 euro uz vienu dalībnieku).
Aprēķins:
Dotācija darba devējam - 45 000 euro;
Dotācija darba vadītājam - 15 000 euro;
Obligātās veselības pārbaudes (OVP) - 2 000 euro;
Kopā - 62 000 euro.
  Jūnijs Jūlijs Augusts Septembris Oktobris Novembris Decembris 2023.gads kopā
Dalībnieku iesaiste 5 5 5 5 10 10 10 50
Dotācija darba devējam   1 875 3 750 5 625 7 500 11 250 15 000 45 000
Dotācija darba vadītājam   1 050 2 050 2 150 2 200 3 250 4 300 15 000
OVP   250 250 250 250 500 500 2 000
Kopā               62 000

  
Finansējums 2023.gadā tiks nodrošināts Nodarbinātības valsts aģentūrai speciālā budžeta apakšprogrammā 04.02.00 „Nodarbinātības speciālais budžets” plānotā finansējuma ietvaros, pārdalot to no pasākuma “Algoti pagaidu sabiedriskie darbi”, samazinot algoto pagaidu sabiedrisko darbu dalībnieku skaitu. Pārdale atstāj nelielu ietekmi uz budžetā noteiktā rezultatīvā rādītāja izpildes samazinājumu, ņemot vērā, ka finansējums tiek pārdalīts pasākumam ar augstākām dalības izmaksām.

2024. gadā pasākuma īstenošanai nepieciešams finansējums 167 650 euro uzņemto saistību segšanai, ko veido:
Dalībnieku iesaiste - 0;
Dotācija darba devējam - 161 250 euro;
Dotācija darba vadītājam - 5 900 euro;
Obligātās veselības pārbaudes - 500 euro;
Kopā - 167 650 euro.


Finansējums tiks nodrošināts speciālā budžeta apakšprogrammā 04.02.00 „Nodarbinātības speciālais budžets” plānotā finansējuma ietvaros, pārdalot to no pasākuma “Algoti pagaidu sabiedriskie darbi”, samazinot dalībnieku skaitu.
 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošana 2023. gadā un 2024.gadā tiks nodrošināta speciālā budžeta apakšprogrammā 04.02.00 „Nodarbinātības speciālais budžets” aktīvajiem nodarbinātības pasākumiem plānoto  līdzekļu ietvaros. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nodarbinātības valsts aģentūra, Tieslietu ministrija, Valsts probācijas dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/ff602c78-b44f-479d-9f3b-11cc6f139324
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedriskās apspriedes rezultātā iebildumi vai priekšlikumi par Noteikumu projektu nav saņemti.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Dalība Nodarbinātības valsts aģentūras organizētajos nodarbinātības atbalsta pasākumos pozitīvi ietekmē bezdarbnieku sociālo situāciju un veicina ātrāku atgriešanos darba tirgū.
 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi