Anotācija (ex-ante)

24-TA-120: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 578 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Tirdzniecības veicināšanas pasākumi""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 578 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Tirdzniecības veicināšanas pasākumi""" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu. Noteikumu projekts paredz grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 578 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Tirdzniecības veicināšanas pasākumi"" (turpmāk – noteikumi Nr. 578), lai sniegtu atbalstu zvejas un akvakultūras produktu ražotājam vai pārtikas apritē iesaistīta zvejas vai akvakultūras apstrādes uzņēmumam par dalību pārtikas kvalitātes shēmās.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā piešķir un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda pasākumā "Tirdzniecības veicināšanas pasākumi", lai sekmētu zvejas un akvakultūras produktu ražotāja vai pārtikas apritē iesaistīta zvejas vai akvakultūras apstrādes uzņēmuma iesaistīšanos pārtikas kvalitātes shēmās, tā veicinot kvalitatīvu pārtikas produktu ražošanu un apstrādi un nodrošinot to nokļūšanu mazumtirdzniecībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pārtikas kvalitātes shēmas ir svarīgs sadarbības veids, ar kura palīdzību tiek nodrošināta augsta pārtikas produktu kvalitāte un nekaitīgums, veicināta patērētāju uzticēšanās vietējiem pārtikas produktiem un stimulēta Latvijas pārtikas nozare.
Latvijā tiek īstenotas četras pārtikas kvalitātes shēmas, kas darbojas atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 12. augusta noteikumiem Nr. 461 "Prasības pārtikas kvalitātes shēmām, to ieviešanas, darbības, uzraudzības un kontroles kārtība" – bioloģiskās lauksaimniecības shēma, nacionālā pārtikas kvalitātes shēma, aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu un aizsargātu cilmes vietas nosaukumu shēma un garantētu tradicionālo īpatnību shēma (turpmāk – pārtikas kvalitātes shēmas).
Šobrīd spēkā ir Ministru kabineta 2023. gada 12. decembra noteikumi Nr. 746 "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Pārtikas kvalitātes shēmas"", kur paredzēts atbalsts lauksaimniecības produktu ražotājiem un pārtikas apritē iesaistītiem pārstrādes uzņēmumiem, kas piedalās pārtikas kvalitātes shēmās par lauksaimniecības produktiem, izņemot zivsaimniecības un akvakultūras produktus.
Lai nodrošinātu atbalstu zivsaimniecības un akvakultūras produktiem, noteikumu projektā iekļauts atbalsts dalībai pārtikas kvalitātes shēmās zvejas un akvakultūras produktu ražotājiem vai pārtikas apritē iesaistītiem zvejas vai akvakultūras apstrādes uzņēmumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Zvejas un akvakultūras produktu ražotāji vai pārtikas apritē iesaistīti zvejas vai akvakultūras apstrādes uzņēmumi, kas piedalās pārtikas kvalitātes shēmās, uzņemas papildu saistības, kuru īstenošana rada lielāku viņu produkcijas pievienoto vērtību un veicina ilgtspējīgu un atbildīgu resursu pārvaldību. 
Lai mudinātu zvejas un akvakultūras produktu ražotājus vai pārtikas apritē iesaistītus zvejas vai akvakultūras apstrādes uzņēmumus aktīvi iesaistīties kvalitātes shēmās, ir nepieciešams finansiāls atbalsts, lai segtu papildu izmaksas par dalību kvalitātes shēmās. Palielinot to skaitu, kas piedalās pārtikas kvalitātes shēmās, tiktu veicināta arī augstas kvalitātes vietējā tirgus produktu ražošana un izveidotas īsās piegādes ķēdes.
Atbalsts dalībai bioloģiskās lauksaimniecības pārtikas kvalitātes shēmā veicinās bioloģiski saražoto un marķēto produktu pieejamību tirdzniecībā, tā sniedzot ieguldījumu bioloģiskās nozares attīstībā un Zaļā kursa mērķa izpildē.
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu projektā iekļauti atbalsta saņemšanas nosacījumi un pieteikšanās kārtība dalībai pārtikas kvalitātes shēmās zvejas un akvakultūras produktu ražotājiem vai pārtikas apritē iesaistītiem zvejas vai akvakultūras apstrādes uzņēmumiem (noteikumu projekta 3., 5., 7., 8., 10.–17. un 21. punkts). 
Atbalsta maksājums tiek piešķirts atkarībā no saražoto produktu skaita, un atbalsta likmes ir aprēķinātas, lai nosegtu sākotnējās dalības izmaksas pārtikas kvalitātes shēmā, gada ieguldījumu dalībai pārtikas kvalitātes shēmā un pārbaužu izmaksas, kas vajadzīgas, lai pārbaudītu atbilstību pārtikas kvalitātes shēmas prasībām.
Atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 53. panta 1. punkta b) apakšpunktu un 3. punkta c) apakšpunktu, piemērojot Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervences "Pārtikas kvalitātes shēmas"" maksājuma aprēķināšanas metodiku.
Atbalsta summa aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu un aizsargātu cilmes vietas nosaukumu vai garantētu tradicionālo īpatnību shēmā ir 590 euro, nacionālajā pārtikas kvalitātes shēmā – no 250 līdz 400 euro.
Atbalsta summa pārtikas apritē iesaistītiem zvejas un akvakultūras apstrādes produktu ražotājiem: bioloģiskajā pārtikas kvalitātes, aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu un aizsargātu cilmes vietas nosaukumu vai garantētu tradicionālo īpatnību shēmā – no 430 līdz 7150 euro, nacionālajā pārtikas kvalitātes shēmā – no 420 līdz 5400 euro.
Problēmas apraksts
2. Noteikumu projektā, ņemot vērā, ka tiek paredzēts iepriekš minētais atbalsts dalībai pārtikas kvalitātes shēmās, jāveic attiecīgie grozījumi, tai skaitā, lai neveidotos atbalsta pārklāšanās.
Risinājuma apraksts
2. Tiek svītrots noteikumu Nr. 578 5.4.1. apakšpunkts (noteikumu projekta 4. punkts) ar atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 21. novembra Regulu (ES) Nr. 1151/2012 par lauksaimniecības produktu un pārtikas produktu kvalitātes shēmām un attiecīgi svītrots noteikumu Nr. 578 1.5. apakšpunkts. Atbilstoši tiek precizēts noteikumu Nr. 578 19.4. apakšpunkts (noteikumu projekta 18. punkts).
Precizēts noteikumu Nr. 578 12., 24. un 26. punkts, nosakot uz kurām no 5. punktā minētajām darbībām attiecīgais punkts attiecās (noteikumu projekta 9., 19. un 20. punkts).
Problēmas apraksts
3. Stājušies spēkā Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumi Nr. 113 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai", kuros noteikti atbalsta saņemšanas pamatnosacījumi un kuri aizstāj Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumus "Noteikumi par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā".
Risinājuma apraksts
3. Noteikumu projektā precizētas atsauces uz aktuālajiem normatīvajiem aktiem (noteikumu projekta 2. punkts).
Problēmas apraksts
4. Ņemot vērā pasākuma specifiku un iepriekš minēto iekļauto papildus atbalstu dalībai pārtikas kvalitātes shēmās, nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 578 6. punktu.
Risinājuma apraksts
4. Noteikumu projekta 6. punktā tiek noteikts, ka visām noteikumu Nr. 578 5. punktā minētajām atbalstāmajām darbībām pretendentam visā projekta īstenošanas laikā jānodrošina projekta atbilstība pasākuma mērķim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta pretendentiem – zvejas un akvakultūras produktu ražotājiem un pārtikas apritē iesaistītiem zvejas vai akvakultūras apstrādes uzņēmumiem, kam attiecīgi arī veikts administratīvo izmaksu monetārs novērtējums (noteikumu projekta 21. punkts). 
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās kvalitatīvu pārtikas produktu ražošanu, apstrādi un pārstrādi, kā arī nodrošinās to nokļūšanu mazumtirdzniecībā. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsts sekmēs augstu pārtikas produktu kvalitāti un nekaitīgumu, ar tā palīdzību tiks veicināta patērētāju uzticēšanās vietējiem pārtikas produktiem un stimulēta Latvijas pārtikas nozare.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Plānots, ka atbalsta pretendenti pārsvarā būs mazie un vidējie uzņēmumi, kas produkciju realizē nelielā apjomā, tāpēc noteikumu ietekme uz maziem un vidējiem uzņēmumiem būs pozitīva un tiks veicināta to konkurētspēja.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecības un pārtikas nozares uzņēmumu konkurenci un palielinās konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veicināt zvejas un akvakultūras produktu ražotāja vai pārtikas apritē iesaistīta zvejas vai akvakultūras apstrādes uzņēmuma iesaistīšanos pārtikas kvalitātes shēmās un arvien paplašināt katra ražotāja pārtikas kvalitātes shēmās iekļaujamo produktu skaitu un līdz ar to arī atbalsta lielumu. Tādējādi ir sagaidāma noteikumu projekta pozitīva ietekme uz nodarbinātības veicināšanu un nodarbināto skaita pieaugumu pārtikas kvalitātes shēmās iesaistītajos uzņēmumos. 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
206,80
visi uzņēmumi
palielinās
Vērtības nozīme:
10,34
vienas stundas darbaspēka bruto izmaksas lauksaimniecībā, mežsaimniecībā un zivsaimniecībā (CSP veidlapa DIS 010, par 2022. gadu
1,00
iesnieguma sagatavošanai patērējamais laiks stundās
20
plānotais atbalsta pretendentu skaits gadā
1
Atbalsta saņemšanai jāiesniedz viens iesniegums gadā
206,80
Administratīvās izmaksas veido projekta iesnieguma aizpildīšana, attiecīgās informācijas sagatavošana un iesniegšana. Novērtējums veikts par noteikumu projekta 21. punktā minēto.
Kopā
206,80

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R0079
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 19. janvāra Īstenošanas regula (ES) 2022/79, ar ko nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1139 piemērošanas noteikumus attiecībā uz darbības līmeņa īstenošanas datu reģistrēšanu, nosūtīšanu un izklāstu
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 19. janvāra Īstenošanas regula (ES) 2022/79, ar ko nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1139 piemērošanas noteikumus attiecībā uz darbības līmeņa īstenošanas datu reģistrēšanu, nosūtīšanu un izklāstu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2022/79 2. pants
Noteikumu projekta
19. punkts
Noteikumu Nr. 578 24.1.4. apakšpunkts,

21. punkts
Noteikumu Nr. 578 30.11.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Neparedz dalībvalsts rīcības brīvību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktu.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/a6f10b38-ef0d-4aeb-a076-3bba7f259b8e

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā", lai informētu sabiedrību par projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, noteikumu projekts un tā anotācija no 2024. gada 23. janvāra līdz 6. februārim bija pieejami sabiedriskajai apspriešanai Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā.
Sabiedriskajā apspriešanā tika saņemti divi priekšlikumi – viens no Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas par atbalsta pretendenta definējumu uz kuru norādīts, ka atbalsta pretendenti noteikti atbilstoši Pārtikas un veterinārā dienesta uzraudzībai pakļauto uzņēmumu (objektu), to pamatdarbības un papilddarbības veidu klasifikatoram, un otrs no Latvijas Tirgotāju asociācijas par projektā iesaistītās biedrības biedru komercdarbības jomas paplašināšanu, kas noteikumos Nr. 578 ir noteikts saskaņā ar saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā (NACE) noteiktajām zivsaimniecības nozares nodaļām: 03.1 Zvejniecība; 03.2 Akvakultūra; 10.2 Zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrāde un konservēšana un saskaņota ar zivsaimniecības nozares NVO un citiem partneriem. Atbilstoši priekšlikumi izvērtēti un noteikumu projektam pievienots Viedokļu pārskats.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Lauku atbalsta dienests
palielinās
Vērtības nozīme:
13,02
Avots – Centrālās statistikas pārvaldes dati
1,00
iesniegumā norādītās informācijas izvērtēšanas un apstrādes laiks stundās
20
plānotais atbalsta pretendentu skaits gadā
1
Katrs atbalsta pretendents iesniedz vienu iesniegums gadā
260,40
Lauku atbalsta dienesta administratīvās izmaksas veidojas par uzaicinājuma teksta sagatavošanu saistībā ar projekta iesnieguma pieņemšanu, norādītās informācijas apstrādi un uzglabāšanu. Aptuvenās izmaksas: informācijas pieņemšana un apstrāde – C = (f x l) x (n x b) = (13,02 x 2) x (20 x 1) = 104,16 euro. Informācijas uzglabāšana neradīs papildu administratīvo slogu. Tādējādi kopējās administratīvās izmaksas ir prognozējamas ap 260,40 euro.
Kopā
260,40

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekts neietekmē iesaistīto institūciju funkcijas un uzdevumus.
Jaunas institūcijas nav jāveido. Esošās institūcijas nav jāreorganizē.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbalsts dalībai bioloģiskās lauksaimniecības pārtikas kvalitātes shēmā veicinās bioloģiski saražoto un marķēto produktu apstrādi un pieejamību tirdzniecībā, tā sniedzot ieguldījumu bioloģiskās nozares attīstībā un Zaļā kursa mērķa izpildē.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi