Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
21-TA-955: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem tirdzniecības un sporta centriem un kultūras, atpūtas un izklaides vietām" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem tirdzniecības un sporta centriem un kultūras, atpūtas un izklaides vietām” (turpmāk - MK Noteikumu projekts) izstrādāts pēc Ekonomikas ministrijas iniciatīvas, balstoties uz Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojumu "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(F2020)1863), t.sk., tā 2021.gada 28.janvāra grozījumi C(2021) 564 (turpmāk – Pagaidu regulējums).
Lai risinātu minētos jautājumus, 2021.gada 28.oktobrī sagatavotie priekšlikumi, kas iekļauti MK Noteikumu projektā, izskatīti un atbalstīti  finanšu ministra vadītajā Krīzes vadības grupā uzņēmējdarbības veicināšanai (turpmāk – Krīzes vadības grupa), apspriežot noteikumu projektu ar nozaru pārstāvošajām organizācijām.
MK Noteikumu projekts izdots saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 2. pantu un 15. panta trešo daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK Noteikumu projekta mērķis ir noteikt tāda atbalsta pieteikšanas, aprēķināšanas un saņemšanas nosacījumus, kas paredzēts tirdzniecības centru īpašniekiem un sporta centru un kultūras, atpūtas un izklaides vietu īpašniekiem vai tiesiskajiem valdītājiem un nomniekiem to īpašumā, pārvaldībā vai nomā esošo sporta centru, kultūras, atpūtas un izklaides vietas apgrozījuma krituma kompensācijai.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Ekonomikas ministrija 5 darbdienu laikā pēc MK Noteikumu projekta apstiprināšanas sagatavos un iesniegs ar Finanšu ministriju saskaņotu informāciju Eiropas Komisijai, izmantojot SANI 2 sistēmu.
MK Noteikumu projekts stājas spēkā ar dienu, kad stājas spēkā Eiropas Komisijas lēmums par atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
Ekonomikas ministrija pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu paratbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu, nosūta attiecīgu paziņojumu publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk - LIAA) atbalsta izmaksu veic tikai pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par šo MK Noteikumu projekta atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valstī sākot ar 2021. gada 11. oktobri noteikti ārkārtējā situācija un ir noteikti dažāda veida ierobežojumi, kas kopumā kavē tautsaimniecības attīstību un ekonomikas atveseļošanos, līdz ar to nepieciešams īstenot īpašus pasākumus un atbalsta mehānismus Covid-19 krīzes pārvarēšanai. Ieilgstot Covid-19 izraisītajai nedrošībai un atkārtoti noteiktajiem ierobežojumiem Covid-19 izplatības mazināšanai tiek ierobežota ne tikai nodokļu maksātāju pelnīt spēja, bet arī tiek krasi samazināta to iespēja segt saimnieciskajā darbībā tekošos maksājumus, piemēram, telpu nomas maksu, komunālos maksājumus, apsaimniekošanas izdevumus, kredītmaksājumus un fiksētos administratīvos maksājumus. Līdz ar to īpaši svarīgi no valsts puses sniegt atbalstu, kas palīdz Covid-19 krīzes skartajiem tirdzniecības un sporta centriem un kultūras, atpūtas un izklaides vietām segt apgrozījuma kritumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK Noteikumu projekts izstrādāts ievērojot to, ka Pagaidu regulējums paredz sniegt atbalstu nodokļu maksātājiem krīzes situācijas seku novēršanai. Līdz ar to ir izstrādāts MK Noteikumu projekts, kura mērķis ir atbalstīt nodokļu maksātājus, kuru īpašumā ir tirdzniecības centri un kuru īpašumā vai tiesiskajā valdījumā un nomniekiem to īpašumā, pārvaldībā vai nomā ir esoši sporta centri un kultūras, atpūtas un izklaides vietas, jo līdz šim piedāvātie krīzes atbalsta instrumenti tos sasniedza tikai daļēji, jo atbalsta mehānismi tika balstīti uz uzņēmumā strādājošo principa.
Atbalsts ir paredzēts apgrozījuma krituma kompensācijai, lai segtu operacionālās izmaksas (komunālie maksājumi (tai skaitā elektrības, ūdens un siltuma apgāde), nekustamā īpašuma nomas, saistību maksājumus,  ārpakalpojumu izmaksas). Ar saistību maksājumiem tiek saprasti kredītmaksājumi, procentu maksājumi, kā arī līzingmaksājumi, savukārt ar ārpakalpojumu izmaksām tiek saprasti grāmatvedības pakalpojumi, apsaimniekošanas pakalpojumi, kā arī dažādu sistēmu uzturēšanas pakalpojumi, piemēram, ventilācijas, gāzes, signalizācijas, uzturēšanas sistēmu.
Minēto apliecina arī no tirdzniecības un sporta centriem, kā arī kultūras, atpūtas un izklaides vietām saņemtie iesniegumi par nespēju veikt saimniecisko darbību Covid-19 krīzes ietekmes rezultātā.

Tirdzniecības un sporta centri un kultūras, atpūtas un izklaides vietas var kvalificēties atbalstam apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai atbilstoši Ministru kabineta 2020.gada 10.novembra noteikumiem Nr.676 “Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr.676). Ja MK noteikumu Nr.676 ietvaros piesakās tirdzniecības un sporta centrs un kultūras, atpūtas un izklaides vieta, tie saņem ļoti minimālu atbalstu apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai, ņemot vērā mazu nodarbināto skaitu un lielu telpas platību, jo atbalstu minētajos noteikumos nosaka 30% apmērā no uzņēmuma bruto darba algas (tai skaitā arī veiktās darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) kopsummas, līdz ar to nevar nosegt radušās operacionālās izmaksas, kā arī ārpakalpojumu izmaksas un saistību maksājumus, tajā skaitā saistību maksājumus.
Ekonomikas ministrijā ir saņemta nozaru informācija, kurā identificējams Latvijas tirdzniecības un sporta centru un kultūras, atpūtas un izklaides vietu apgrozījuma kritums. Tirdzniecības un sporta centru un kultūras, atpūtas un izklaides vietu saņemtais atbalsts MK noteikumu Nr.676 ietvaros attiecīgi nenosedz uzkrātos zaudējumus, tādēļ ir nepieciešams papildus atbalsts šī MK Noteikumu projekta ietvaros.
Risinājuma apraksts
MK Noteikumu projekts nosaka kritērijus, kurus piemēro Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma ietvertajā atbalstā, kas paredz šādu atbalstu apgrozījuma krituma kompensācijai.
Šo noteikumu izpratnē par grantu (turpmāk – atbalsts) uzskata valsts vienreizēju atbalstu no 2021. gada 11. oktobra līdz 15. novembrim šo noteikumu 1.1. apakšpunktā minētajiem nodokļu maksātājiem un no 2021. gada 1. oktobra līdz 31. decembrim šo noteikumu 1.2. un 1.3. apakšpunktā minētajiem nodokļu maksātājiem, lai segtu ar ēkas un telpu lietošanu saistītas operacionālās izmaksas (ar ēkas un telpu lietošanu saistītos maksājumus, tai skaitā par elektrību, ūdeni un siltumu, nekustamā īpašuma nomu, saistību maksājumus, tai skaitā kredītmaksājumus, un ārpakalpojumu izmaksas) no 2021. gada 1. oktobra līdz 2022. gada 30. jūnijam.

Tirdzniecības centriem ir noteikts īsāks atbalsta periods, jo atbalsts paredzēts tieši uz krīzes laiku, kad tirdzniecības centri bija pilnībā vai daļēji slēgti. 

Atbalstam nodokļu maksātājs var pieteikties vienu reizi. Ja nodokļu maksātājs vienreiz ir saņēmis atbalstu, tad otrreiz pieteikties uz šo pašu atbalstu nevar. Ja LIAA ir pieprasījusi no komersanta papildus informāciju līdz konkrētam datumam, tad komersants tos drīkst iesniegt un tas netiek uzskatīts kā otrreizējs pieteikums.

MK Noteikumu projektā iekļautie termiņi pieteikumu iesniegšanai un lēmumu pieņemšanai atbilst Pagaidu regulējuma 6. grozījumu projektam.

Kritēriji atbalsta saņemšanai un atbalsta apmērs tirdzniecības centriem

Šo noteikumu izpratnē par tirdzniecības centru uzskata ēku, kura vienlaikus atbilst visām šādām pazīmēm:
1. iekārtota pastāvīgai un sistemātiskai tirdzniecībai;
2. kopējā tirdzniecības centra platība ir lielāka par 1500 m2;
3. tās atsevišķās tirdzniecības vietās darbojas vismaz pieci tirdzniecības dalībnieki vai pakalpojumu sniedzēji;
4. pārtikas preču veikaliem atvēlētā tirdzniecības platība (ieskaitot tajos atvēlēto platību nepārtikas precēm) neaizņem vairāk kā 50 % no kopējās tirdzniecības centra platības.

MK noteikumu projekta ietvaros atbalstu var saņemt nodokļu maksātājs, kas atbilst šādiem nosacījumiem:
1. kurš ir komersants, kas reģistrēts Komercreģistrā;
2.atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā, vai lielā saimnieciskās darbības veicēja statusam;
3. Covid-19 krīzes ietekmē kopējais nomas apgrozījuma kritums ir vismaz 30 %, ņemot vērā izrakstītos rēķinus un kredītrēķinus, salīdzinot par 2021. gada oktobra, novembra un decembra izrakstīto rēķinu kopsummu ar rēķinu kopsummu, kas izrakstīti par 2021. gada jūliju, augustu un septembri;
4. piešķīris nomas atlaidi vismaz 50 % apmērā (kumulatīvi) par 2021. gada novembra mēnesi vismaz par 50%  tirdzniecības un pakalpojumu sniegšanas vietām, izņemot Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojumā Nr. 720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšu” 5.16. apakšpunktā minētās tirdzniecības vietas (turpmāk – pirmās nepieciešamības tirdzniecības vietas). Novembris tika izvērtēts, jo šajā mēnesī tirdziecības centri ir visvairāk ierobežoti. 

Nodokļu maksātājam pēc lēmuma par atbalsta piešķiršanu ir aizliegts pārrēķināt izrakstītos rēķinus un izrakstīt tirdzniecības centra nomniekiem papildu nomas maksas rēķinus par  9.3.punktā norādītiem periodiem, par kuriem aprēķina nomas apgrozījuma kritumu. Komersants izrakstīto rēķinu par nomu uzskaita ieņēmumos, līdz attiecīgi tiek veikts nomas maksas ieņēmumu aprēķins, kā rezultātā tiek aprēķināts atbalsts. Noteikumi paredz kompensēt apgrozījuma kritumu no nomas, ko pierādīs iesniegtie izrakstītie rēķini, kur būs redzams, ka īpašnieks ir piešķīris atlaidi nomas maksai, tādējādi būs redzams apgrozījuma kritums no nomas. Attiecīgi šo noteikumu ietvaros mēs kompensējam piešķirto atlaidi jeb apgrozījuma kritumu no nomas.

Piemēram, komersants ir piešķīris nomniekam atlaidi nomas maksai un attiecīgi izrakstījis rēķinu, nomnieks to nav apmaksājis, savukārt komersants ir saņēmis atbalstu šo noteikumu ietvaros. Komersants nedrīkst veikt pārrēķinu vai izrakstīt papildus rēķinu par to daļu, par ko piešķīris atlaidi, savukārt var pieprasīt to daļu, par kuru izrakstīts rēķins un nomnieks to nav apmaksājis.

Latvijā tirdzniecībā kopumā ir nodarbinātas 133 369 personas. MK Noteikumu projekta īstenošana nodrošinātu iespēju saglabāt darba vietas, kā arī nesamazināt nodokļu iemaksu valsts budžetā, kas tiek maksāts no nomas maksas par tirdzniecības telpām visā Latvijā - vidēji gadā PVN no nomas maksas vien sasniedz 58,5 miljonus eiro (summa iekļauj nodokļus par tirdzniecības centriem Rīgā un reģionos).
Nozares dati liecina, ka to uzkrātais zaudējumu apmērs Covid-19 ierobežojumu iespaidā kopš 2020. gada decembra ir 31,2 euro par m2. Ņemot vērā nozares iesniegtos datus un tirdzniecības centru īpašnieku saņemtos iesniegumus Ekonomikas ministrijā, Ekonomikas ministrija nosaka, ka kompensējamais atbalsts ir puse no negūtajiem ieņēmumiem, līdz ar to nosaka atbalstu 15 euro apmērā par katru tirdzniecības centra kadastrālās uzmērīšanas lietā norādītās kopējās platības m2.

Atbalsta apmērs ir 15 euro par katru tirdzniecības centra ēkas kadastrālās uzmērīšanas lietā norādītās kopējās platības kvadrātmetru, izņemot stāvlaukumus un pirmās nepieciešamības tirdzniecības vietas, kas atrodas tirdzniecības centrā.Pieņemot lēmumu par atbalsta apmēru šo noteikumu ietvaros, prioritāri tiek vērtēts saņemtais apgrozāmo līdzekļu atbalsts atbilstoši MK Noteikumiem Nr.676. Atbalsts kopā ar piešķirto atbalstu apgrozāmajiem līdzekļiem atbilstoši MK Noteikumiem Nr.676 nepārsniedz 90 % no nodokļu maksātāja apgrozījuma 2019. vai 2020. gada novembrī.
Nozares dati liecina, ka to uzkrātais zaudējumu apmērs Covid-19 ierobežojumu iespaidā kopš 2020.gada decembra ir 31,2 euro par m2. Ņemot vērā nozares iesniegtos datus un tirdzniecības centru īpašnieku saņemtos iesniegumus Ekonomikas ministrijā, Ekonomikas ministrija nosaka, ka kompensējamais atbalsts ir puse no negūtajiem ieņēmumiem, līdz ar to nosaka atbalstu 15 euro apmērā par katru tirdzniecības centra kadastrālās uzmērīšanas lietā norādītās kopējās platības m2, izņemot stāvlaukumus un pirmās nepieciešamības tirdzniecības vietas.

Lai pieteiktos atbalstam, nodokļu maksātājs līdz 2022. gada 15. janvārim reģistrē iesniegumu valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv, vai elektroniski iesniedz iesniegumu, kas parakstīts ar drošu elektronisko parakstu un apliecināts ar laika zīmogu, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā, iesniegumā norādot šādu informāciju un pielikumā pievienojot attiecīgus dokumentus:
1. nodokļu maksātāja nosaukums, nodokļu maksātāja reģistrācijas numurs, e-pasta adrese, konts, kas atvērts kredītiestādē vai pie maksājumu pakalpojuma sniedzēja, un NACE 2. red. klasifikācijas kods;
2. tirdzniecības centra platība kvadrātmetros un ēkas kadastra apzīmējums, kā arī pievienota ēkas kadastrālās uzmērīšanas lieta;
3. atbalstam pieprasītā summa;
4. nomas rēķinu kopējā summa par apgrozījuma krituma kritērijā minētajiem mēnešiem, pievienojot informāciju par nomniekiem, nomas rēķinu datumiem, to numuriem un summām, un apliecinājums par nodokļu maksātāja atbilstību apgrozījuma krituma kritērijam;
5. informācija par apgrozījuma apmēru 2019. vai 2020. gada novembrī;
6. informācija un apliecinājums, ka nodokļu maksātājs ir piešķīris nomas atlaidi 50 % apmērā (kumulatīvi) par 2021. gada novembra mēnesi vismaz par 50%  tirdzniecības vietas vietām, izņemot pirmās nepieciešamības tirdzniecības vietas;
7.nodokļu maksātāja apliecinājums, ka tas pēc lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu, nepārrēķinās izrakstītos rēķinus un neizrakstīs tirdzniecības centra nomniekiem papildu nomas maksas rēķinus par 2021. gada novembri;
8. viens no šādiem apliecinājumiem:
8.1. ka tas atbilst sīkā (mikro) vai mazā saimnieciskās darbības veicēja statusam; 
8.2. ka tas atbilst vidējā vai lielā saimnieciskās darbības veicēja statusam;
9. aizpildīta deklarācija par komercsabiedrības atbilstību mazajai (sīkajai) vai vidējai komercsabiedrībai, ja nepieciešams;
10. iepriekš saņemtā un plānotā atbalsta apmērs, kas izsniegts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojuma "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863) 3.1. sadaļu "Ierobežotas atbalsta summas" (nosaka, ka nodokļu maksātājs nevar būt ar grūtībās nonākuša nodokļu maksātāja statusu, nosaka maksimālo atbalsta apmēru un lēmumu pieņemšanas termiņu), tā piešķiršanas datums, atbalsta sniedzēja nosaukums un tiesību akti, saskaņā ar kuriem atbalstu piešķir vai plāno piešķirt, atbalsta instruments un, ja attiecināms, atmaksātais ierobežota apjoma atbalsta apmērs;
11. apliecinājums, ka saimnieciskās darbības veicējs iepriekš nav saņēmis, kā arī neplāno pieteikties citam atbalstam par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, izņemot  atbalstu, kas sniegts saskaņā MK Noteikumu Nr.676;
12. apliecinājums, ka saimnieciskās darbības veicējs nav atkārtoti pārkāpis Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojuma “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” Nr. 720  5.18. apakšpunktā paredzētās prasības;
13. pirmās nepieciešamības tirdzniecības vietu skaits, nosaukumi un to platība kvadrātmetros, atsevišķi izdalot pārtikas preču veikalus;
14. norāde, vai nodokļu maksātājs ir saņēmis, iesniedzis vai plāno iesniegt pieteikumu uz atbalstu apgrozāmajiem līdzekļiem atbilstoši MK Noteikumiem Nr.676 par 2021. gada novembri.

Kritēriji atbalsta saņemšanai un atbalsta apmērs sporta centriem

MK Noteikumu projekta izpratnē par sporta centru uzskata sporta iekštelpas (turpmāk – sporta centrs) – fitnesa centrus, sporta klubus, sporta zāles, ledus halles, publiskas lietošanas peldbaseinus un olimpiskos sporta centrus.
MK Noteikumu projekta ietvaros atbalstu var saņemt nodokļu maksātājs:
1.kurš ir komersants, kas reģistrēts Komercdarbības reģistrā, vai biedrība, kas reģistrēta Biedrību un nodibinājumu reģistrā;
2.kurš atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā, vai lielā saimnieciskās darbības veicēja statusam;
3.kuram Covid-19 krīzes ietekmē konkrētā sporta centra kopējais apgrozījuma kritums ir vismaz 60 % vienā no šādiem laikposmiem:
3.1. salīdzinot 2021. gada oktobra, novembra, decembra apgrozījuma kopsummu ar 2019. gada oktobra, novembra, decembra apgrozījuma kopsummu;
3.2. salīdzinot 2021. gada oktobra, novembra un decembra apgrozījuma kopsummu ar 2021. gada jūlija, augusta un septembra apgrozījuma kopsummu.

Nozares sniegtā informācija liecina, ka tās vidējais uzkrātais zaudējumu apmērs Covid-19 ierobežojumu iespaidā kopš 2020. gada decembra ir 54 euro par m2. Ņemot vērā nozares iesniegtos datus un sporta centru īpašnieku, tiesisko vadītāju un nomnieku saņemtos iesniegumus Ekonomikas ministrijā, Ekonomikas ministrija nosaka, ka kompensējamais atbalsts ir puse no uzkrātajiem zaudējumiem par m2, līdz ar to nosaka atbalstu 25 euro apmērā par katru sporta centra iekštelpas kadastrālās uzmērīšanas lietā norādītās kopējās platības m2, atskaitot iznomātās biroja telpas un tirdzniecības telpas komercdarbībai, un nepārsniedzot kopējos zaudējumus par periodu.  

Atbalsta apmērs ir 25 euro par katru sporta centra iekštelpu kadastrālās uzmērīšanas lietā norādītās kopējās platības kvadrātmetru. Pieņemot lēmumu par atbalsta apmēru šo noteikumu ietvaros, prioritāri tiek vērtēts saņemtais apgrozāmo līdzekļu atbalsts atbilstoši MK Noteikumiem Nr.676 un tirdzniecības centra piešķirtā nomas atlaide, ja attiecas. Atbalsts kopā ar piešķirto atbalstu apgrozāmajiem līdzekļiem atbilstoši MK Noteikumiem Nr.676 un tirdzniecības centra piešķirto atlaidi, ja attiecināms, nepārsniedz 90 % no attiecīgā trīs mēnešu kopējā apgrozījuma 2021. gada jūlijā, augustā un septembrī vai 2019. gada oktobrī, novembrī, decembrī.
Nodokļu maksātājspar tirdzniecības centra piešķirto atlaidi, ja attiecināms, sniedz informāciju pie iesnieguma par piešķirtās atlaides apmēru. 

Lai pieteiktos atbalstam, nodokļu maksātājs līdz 2022. gada 15. janvārim reģistrē iesniegumu valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv, vai elektroniski iesniedz iesniegumu, kas parakstīts ar drošu elektronisko parakstu un apliecināts ar laika zīmogu, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā, iesniegumā norādot šādu informāciju un pielikumā pievienojot attiecīgus dokumentus:
1. nodokļu maksātāja nosaukums, nodokļu maksātāja reģistrācijas numurs, e-pasta adrese, konts, kas atvērts kredītiestādē vai pie maksājumu pakalpojuma sniedzēja, un NACE 2. red. klasifikācijas kods;
2. sporta centra iekštelpu platība kvadrātmetros un ēkas kadastra apzīmējums, kā arī pievienota kadastrālās uzmērīšanas lieta;
3. atbalstam pieprasītā summa;
4. pievienotās vērtības nodokļa deklarācijas vai, ja nodokļu maksātājs nav reģistrēts kā pievienotās vērtības nodokļa maksātājs, pārskatu par ieņēmumiem no saimnieciskās darbības par vienā no apgrozījuma krituma kritērija minētajiem mēnešiem.
5.viens no šādiem apliecinājumiem:
5.1. ka tas atbilst sīkā (mikro) vai mazā saimnieciskās darbības veicēja statusam. Vienlaikus nodokļu maksātājs iesniedz informāciju, kas ļauj pārliecināties par tā atbilstību šo noteikumu 37.3.1. apakšpunktā minētajām prasībām;
5.2. ka tas atbilst vidējā vai lielā saimnieciskās darbības veicēja statusam. Vienlaikus nodokļu maksātājs iesniedz informāciju, kas ļauj pārliecināties par tā atbilstību šo noteikumu 37.2. apakšpunktā minētajām prasībām;
6. aizpildīta deklarācija par nodokļu maksātāja atbilstību mazajam (sīkajam) vai vidējam saimnieciskās darbības veicējam, ja nepieciešams;
7. informācija par trīs mēnešu kopējā apgrozījuma apmēru 2021. gada oktobrī, novembrī un decembrī un trīs mēnešu kopējā apgrozījuma apmēru 2021. gada jūlijā, augustā un septembrī vai 2019. gada oktobrī, novembrī, decembrī;
8. iepriekš saņemtā un plānotā atbalsta apmērs, kas izsniegts saskaņā Pagaidu regulējuma 3.1. sadaļu, tā piešķiršanas datums, atbalsta sniedzēja nosaukums un tiesību akti, saskaņā ar kuriem atbalstu piešķir vai plāno piešķirt, atbalsta instruments un, ja attiecināms, atmaksātais ierobežota apjoma atbalsta apmērs;
9. apliecinājums, ka nodokļu maksātājs iepriekš nav saņēmis, kā arī neplāno pieteikties citam atbalstam par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, izņemot  atbalstu, kas sniegts saskaņā ar MK Noteikumiem Nr. 676;
10. norāde, vai nodokļu maksātājs ir saņēmis, iesniedzis vai plāno iesniegt pieteikumu uz atbalstu apgrozāmajiem līdzekļiem atbilstoši MK Noteikumiem Nr.676 par 2021. gada novembri;
11. informācija, ka tirdzniecības centrs ir piešķīris atlaidi sporta centram, un piešķirtās atlaides apjoms, ja attiecināms;
12. nodokļu maksātāja apliecinājums, ka tas pēc lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu, ievērojot šo noteikumu 17. punktu, nepārrēķinās izrakstītos rēķinus un neizrakstīs sporta centra nomniekiem papildu nomas maksas rēķinus (ja attiecināms) par 15.3. apakšpunktā norādītiem periodiem par kuriem aprēķina nomas apgrozījuma kritumu.

Kritēriji atbalsta saņemšanai un atbalsta apmērs kultūras, atpūtas un izklaides vietām

MK Noteikumu projekta izpratnē par kultūras, atpūtas un izklaides vietu uzskata kultūras, atpūtas un izklaides vietu iekštelpas (turpmāk – kultūras, atpūtas un izklaides vieta).
MK Noteikumu projekta ietvaros atbalstu var saņemt nodokļu maksātājs:
1. kurš ir komersants, kas reģistrēts Komercdarbības reģistrā, vai biedrība vai nodibinājums, kas reģistrēts Biedrību un nodibinājumu reģistrā;
2. kurš atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā, vai lielā saimnieciskās darbības veicēja statusam;
3. kura pamatdarbība vai papilddarbība ir atbilstoša NACE 2. redakcijas klasifikācijas kodam: 59.00 (kinofilmu, video filmu, televīzijas programmu un skaņu ierakstu producēšana); 68.20 (sava vai nomāta nekustamā īpašuma izīrēšana un pārvaldīšana); 74.90 (citur neklasificēti profesionālie, zinātniskie un tehniskie pakalpojumi); 77.39 (citur neklasificētu pārējo mašīnu, iekārtu un materiālo līdzekļu iznomāšana un ekspluatācijas līzings); 82.30 (sanāksmju un tirdzniecības izstāžu organizatoru pakalpojumi); 85.52 (kultūras izglītība); 90.01-90.04 (radošas, mākslinieciskas un izklaides darbības), 91.01-91.05 (bibliotēku, arhīvu, muzeju un citu kultūras iestāžu darbība) un 93.21 un 93.29 (izklaides un atpūtas darbība);
4. kuram Covid-19 krīzes ietekmē konkrētās kultūras, atpūtas un izklaides vietas kopējais apgrozījuma kritums ir vismaz 30 % vienā no šādiem laikposmiem:
4.2.1. salīdzinot apgrozījuma kopsummu par 2021. gada oktobri, novembri un decembri ar apgrozījuma kopsummu par 2019. gada oktobri, novembri un decembri;
4.2.2. salīdzinot apgrozījuma kopsummu par 2021. gada oktobri, novembri un decembri ar apgrozījuma kopsummu par 2021.gada jūliju, augustu un septembri;
5. ja tā darbības nodrošināšanai īpašumā vai nomā ir iekštelpas, kuru platība ir vai pārsniedz 150 m2 un iekštelpu īpašuma vai nomas tiesības iegūtas pirms 2020. gada 1. marta un ir spēkā vismaz līdz 2021. gada 31.decembrim.

Kultūras ministrijas iniciatīva ir sniegt atbalstu kultūras, atpūtas un izklaides vietām. Ņemot vērā Kultūras ministrijas sniegto informāciju, kā arī kultūras, atpūtas un izklaižu vietu īpašnieku, tiesisko vadītāju un nomnieku saņemtos iesniegumus Ekonomikas ministrijā, Ekonomikas ministrija nosaka, ka kompensējamais atbalsts ir mērāms līdzīgi kā sporta centru uzkrātajiem zaudējumiem, līdz ar to nosaka atbalstu 25 euro apmērā par katru kultūras, atpūtas un izklaides vietas iekštelpas kadastrālās uzmērīšanas lietā norādītās kopējās platības m2.

Atbalsta apmērs ir 25 euro par katru kultūras, atpūtas un izklaides vietas kadastrālās uzmērīšanas lietā norādītās kopējās platības kvadrātmetru. Pieņemot lēmumu par atbalsta apmēru šo noteikumu ietvaros, prioritāri tiek vērtēts saņemtais apgrozāmo līdzekļu atbalsts atbilstoši MK Noteikumiem Nr. 676 un tirdzniecības centra piešķirtā nomas atlaide, ja attiecas. Atbalsts kopā ar piešķirto atbalstu apgrozāmajiem līdzekļiem atbilstoši MK Noteikumiem Nr. 676, tirdzniecības centra piešķirto atlaidi, ja attiecināms, un nodokļu maksātāja atbalsta perioda apgrozījums nepārsniedz 90 % no  trīs mēnešu kopējā apgrozījuma apmēra 2021. gada jūlijā, augusta un septembrī vai 2019. gada oktobrī, novembrī un decembrī. 
Nodokļu maksātājs par tirdzniecības centra piešķirto atlaidi, ja attiecināms, sniedz informāciju pie iesnieguma par piešķirtās atlaides apmēru. 

Lai pieteiktos atbalstam, nodokļu maksātājs līdz 2022. gada 15. janvārim reģistrē iesniegumu valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv, vai elektroniski iesniedz iesniegumu, kas parakstīts ar drošu elektronisko parakstu un apliecināts ar laika zīmogu, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā, iesniegumā norādot šādu informāciju un pielikumā pievienojot attiecīgus dokumentus:
1. nodokļu maksātāja nosaukums, nodokļu maksātāja reģistrācijas numurs, e-pasta adrese, konts, kas atvērts kredītiestādē vai pie maksājumu pakalpojuma sniedzēja, un NACE 2. red. klasifikācijas kods;
2. kultūras, atpūtas un izklaides vietu iekštelpu platība kvadrātmetros un ēkas kadastra apzīmējums, kā arī pievienota kadastrālās uzmērīšanas lieta;
3. atbalstam pieprasītā summa;
4. pievienotās vērtības nodokļa deklarācijas vai, ja nodokļu maksātājs nav reģistrēts kā pievienotās vērtības nodokļa maksātājs, pārskatu par ieņēmumiem no saimnieciskās darbības par šo noteikumu 21.4.1 vai 21.4.2. apakšpunktā minētajiem mēnešiem;
5. viens no šādiem apliecinājumiem:
5.1.ka tas atbilst sīkā (mikro) vai mazā saimnieciskās darbības veicēja statusam. Vienlaikus nodokļu maksātājs iesniedz informāciju, kas ļauj pārliecināties par tā atbilstību šo noteikumu 37.3.1 apakšpunktā minētajām prasībām;
5.2.ka tas atbilst vidējā vai lielā saimnieciskās darbības veicēja statusam. Vienlaikus nodokļu maksātājs iesniedz informāciju, kas ļauj pārliecināties par tā atbilstību šo noteikumu 37.2. apakšpunktā minētajām prasībām;
6. aizpildīta deklarācija par nodokļu maksātāja atbilstību mazajam (sīkajam) vai vidējam saimnieciskās darbības veicējam, ja nepieciešams;
7. informācija par apgrozījuma trīs mēnešu kopējā apgrozījuma apmēru 2021. gada jūlijā, augustā un septembrī vai 2019.gada oktobrī, novembrī un decembrī;
8. iepriekš saņemtā un plānotā atbalsta apmērs, kas izsniegts saskaņā ar Pagaidu regulējuma 3.1. sadaļu, tā piešķiršanas datums, atbalsta sniedzēja nosaukums un tiesību akti, saskaņā ar kuriem atbalstu piešķir vai plāno piešķirt, atbalsta instruments un, ja attiecināms, atmaksātais ierobežota apjoma atbalsta apmērs;
9. apliecinājums, ka nodokļu maksātājs iepriekš nav saņēmis, kā arī neplāno pieteikties citam atbalstam par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, izņemot  atbalstu, kas sniegts saskaņā ar MK Noteikumiem Nr. 676;
10. norāde, vai nodokļu maksātājs ir saņēmis, iesniedzis vai plāno iesniegt pieteikumu uz atbalstu apgrozāmajiem līdzekļiem atbilstoši MK Noteikumiem Nr.676 par 2021. gada novembri;
11. informācija, ka tirdzniecības centrs ir piešķīris atlaidi kultūras, atpūtas un izklaides vietai, un piešķirtās atlaides apjoms, ja attiecināms;
12. nodokļu maksātāja apliecinājums, ka tas pēc lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu, ievērojot šo noteikumu 23. punktu, nepārrēķinās izrakstītos rēķinus un neizrakstīs nomniekiem papildu nomas maksas rēķinus (ja attiecināms) par 21.4. apakšpunktā norādītiem periodiem par kuriem aprēķina nomas apgrozījuma kritumu.

Kopējie nosacījumi tirdzniecības un sporta centriem un kultūras, atpūtas un izklaides vietām atbalsta saņemšanai

Šo noteikumu izpratnē saistītās personas ir saimnieciskās darbības veicēji, kas atbilst Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014) I pielikuma 3. panta 3. punktā noteiktajai saistīto saimnieciskās darbības veicēja definīcijai.
Ar saistīto personu grupu saprot ir saimnieciskās darbības veicējus, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 3. panta 3. punktā noteiktajai saistīto uzņēmumu definīcijai, t.i., saistīti uzņēmumi ir uzņēmumi, kuru starpā pastāv kādas no šeit norādītajām attiecībām:
a) uzņēmumam ir akcionāru vai dalībnieku balsstiesību vairākums citā uzņēmumā;
b) uzņēmumam ir tiesības iecelt vai atlaist pārvaldes, vadības vai uzraudzības struktūras dalībnieku vairākumu citā uzņēmumā;
c) uzņēmumam ir tiesības īstenot noteicošu ietekmi pār citu uzņēmumu saskaņā ar līgumu, kas noslēgts ar šo uzņēmumu, vai saskaņā ar tā dibināšanas līguma klauzulu vai statūtiem;
d) uzņēmums, kas ir cita uzņēmuma akcionārs vai dalībnieks, vienpersoniski kontrolē akcionāru vai dalībnieku vairākuma balsstiesības minētajā uzņēmumā saskaņā ar vienošanos, kas panākta ar pārējiem uzņēmuma akcionāriem vai dalībniekiem.

Par atbalsta piešķiršanas brīdi tiek uzskatīta diena, kurā Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu.

Atbalstu Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra piešķir, ievērojot, ka Pagaidu regulējuma ietvaros piešķiramā ierobežota apjoma atbalsta apmērs vienam komersantam un ar to saistīto personu grupai nepārsniedz 1 800 000 euro. Ja saimnieciskās darbības veicējs ir saistīto personu grupā, atbalstu piešķir, ievērojot saimnieciskās darbības veicēju iesniegumu iesniegšanas secību, lai nodrošinātu, ka saistīto personu grupā netiek pārsniegts šo noteikumu ietvaros pieļaujamais maksimālais atbalsts.

Atbalstam būs tiesīgi pieteikties nodokļu maksātāji, kuriem uz iesnieguma iesniegšanas dienu nav VID administrēto nodokļu (nodevu) parāds, kas kopsummā pārsniedz 1000 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuriem ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums, noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu, vai noslēgts vienošanās līgums.
LIAA pārbauda atbilstību VID datu bāzē pēdējā aktualizācijas datumā pirms iesnieguma iesniegšanas esošo informāciju par nodokļu parādiem.

Lai arī labas valsts pārvaldības principi paredz, ka LIAA var pārliecināties Valsts zemes dienestā par nodokļu maksātāja ēkas kadastrālo uzmērīšanas lietu, tāpat arī pārliecināties Valsts ieņēmumu dienestā par nodokļu maksātāja pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām, tomēr šādas informācijas pieprasīšana aizņem laiku. Nereti informācijas iegūšana aizņem ilgāku laiku nekā lēmuma pieņemšanai noteiktais termiņš. Tādējādi tas būtiski kavē lēmuma pieņemšanas procesu un attiecīgi pretendenta turpmāko rīcību savā saimnieciskajā darbībā. Līdz ar to MK Noteikumu projektā ir paredzēts, ka nodokļu maksātājam pie iesnieguma ir jāpievieno gan ēkas kadastrālās uzmērīšanas lieta, gan sporta centriem un kultūras, atpūtas un izklaides vietām jāiesniedz pievienotās vērtības nodokļa deklarācija.

MK Noteikumu projektā ir paredzēts, ka nodokļu maksātājs nodrošina dokumentu glabāšanu 10 gadus no dienas, kad tam piešķirts atbalsts. Nodokļu maksātājam ir jāglabā visi dokumenti, kas saistīti ar iesniegumā norādīto informāciju un visiem tā pielikumiem (tajā skaitā, apliecinājumi, līgumi, rēķini un cita saistošā informācija), kā arī LIAA lēmumi.

Atbalstu nepiešķir šādos gadījumos:
Atbalstu nepiešķir:
1. nodokļu maksātājam, kuram iesnieguma iesniegšanas dienā ir Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādi, kas kopsummā pārsniedz 1000 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuriem ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums, noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu vai noslēgts vienošanās līgums;
2. vidējam vai lielajam nodokļu maksātājam, kurš jau 2019. gada 31. decembrī bija un atbalsta piešķiršanas brīdī ir uzskatāms par nonākušu grūtībās atbilstoši Komisijas regulas Nr.  651/2014 2. panta 18. punktā minētajai definīcijai;
3. sīkajam (mikro) vai mazajam nodokļu maksātājam, ja tas vienlaikus atbilst šādām pazīmēm:
3.1. tas jau 2019. gada 31. decembrī bija nonācis grūtībās atbilstoši Komisijas regulas Nr.  651/2014 2. panta 18. punktā minētajai definīcijai;
3.2. tam atbalsta piešķiršanas brīdī ir ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai ir pasludināts maksātnespējas process, vai tas ir saņēmis glābšanas atbalstu un joprojām nav atmaksājis aizdevumu vai atsaucis garantiju, vai tas ir saņēmis pārstrukturēšanas atbalstu un uz to joprojām attiecas pārstrukturēšanas plāns. (Eiropas Komisijas paziņojuma "Pamatnostādnes par valsts atbalstu grūtībās nonākušu nefinanšu uzņēmumu glābšanai un pārstrukturēšanai" (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 31. jūlijs, Nr. C249/1) izpratnē);
4. reģistrētām juridiskām personām vai personu apvienībām, kā arī Latvijā reģistrētām juridiskām personām, kurās vairāk nekā 25 % kapitāla daļu (akciju) īpašnieks vai turētājs ir ārzonā reģistrēta juridiskā persona vai personu apvienība;
5. kredītiestādēm, finanšu iestādēm un finanšu starpniekiem;
6. ja nodokļu maksātājs (tirdzniecības centrs) ir atkārtoti pārkāpis Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojuma “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” Nr. 720 5.18. apakšpunktā paredzētās prasības. Pārkāpumi tiek skatīties pēc noteikumu spēkā stāšanās dienas. Par pārkāpumiem tiek uzskatīts, ja nodokļu maksātājs nav iecēlis atbildīgo personu, kas organizē epidemioloģiskās drošības pasākumu īstenošanu tirdzniecības centrā, ja nenodrošina, ka tirdzniecības centrā netiek pārsniegts maksimāli pieļaujamais apmeklētāju skaits, ja neizvieto informāciju par tirdzniecības centra kopējo maksimālo apmeklētāju skaitu un par epidemioloģisko drošību atbildīgās personas kontaktinformāciju. Tāpat, ja tirdzniecības centra kopējā tirdzniecībai atvēlētā platība ir lielāka par 7 000 m2, tirdzniecības nenodrošina, ka tirdzniecības centrā ir uzstādīta elektroniska apmeklētāju plūsmas uzskaites iekārta, kā arī neorganizē epidemioloģiski nedrošā vidē sniegto pakalpojumu apmeklētāju plūsmas pilnīgu nodalīšanu no epidemioloģiski drošā vidē sniegtajiem pakalpojumiem.
7. valsts un pašvaldību institūcijām, publiskas personas kontrolētām kapitālsabiedrībām, brīvostām un speciālajām ekonomiskajām zonām, izņemot publiskas lietošanas peldbaseiniem ar nacionālās sporta bāzes statusu un olimpiskajiem centriem un to apakšnomniekiem;
8. sporta centru apakšnomniekiem, kuri nomā telpas olimpiskajos sporta centros.

Šo noteikumu ietvaros sniegto atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst apvienot ar citu valsts atbalstu vai šo noteikumu ietvaros iepriekš saņemto atbalstu, izņemot  atbalstu, kas sniegts saskaņā ar MK Noteikumiem Nr. 676.

Ja nodokļu maksātājs piesakās uz vienu no šo noteikumu ietvaros paredzētajiem atbalstiem, tad tam nav tiesību pieteikties uz citu šo noteikumu ietvaros noteikto atbalstu.

Attiecībā uz MK Noteikumu projektā noteiktajiem ierobežojumiem komercdarbības atbalsta saņemšanai apakšnomniekiem, ir jāņem, ka telpu nomas atlaidi minētie apakšnomnieki var saņemt no Olimpiskā sporta centra.
Attiecībā uz izņēmumiem saistībā ar publiskas lietošanas peldbaseiniem ar nacionālas sporta bāzes statusu un olimpiskajiem centriem – šī norma iekļauta, jo ir gadījumi, ka tās var būt pašvaldības vai valsts institūcijas vai to daļas.
Savukārt, atbalsts olimpiskajiem centriem un peldbaseiniem ar nacionālās sporta bāzes statusu pēc nozares iesniegtajiem datiem ir nepieciešams, jo tie gūst līdzvērtīgus zaudējumus tāpat kā pārējie sporta centri.

Attiecība uz kredītiestādēm, finanšu iestādēm un finanšu starpniekiem - tie nevar saņemt atbalstu arī tad, ja veic darbību un izmaksu nodalīšanu.

Atbalsta nepiešķiršanas gadījumi izriet no principa, ka atbalsts ir piešķirams “godīgam” un “likumpaklausīgam” nodokļu maksātājam.

Atbalsta vērtēšanas un pārraudzības process

LIAA, izvērtējot saņemto iesniegumu, pārliecinās par nodokļu maksātāja atbilstību MK Noteikumu projektā noteiktajiem kritērijiem un pieņem lēmumu par atbalsta sniegšanu.

Ja nodokļu maksātājs šo noteikumu 12., 19. un 25. punktā norādītajā iesniegumā norāda gan par saņemto, gan par plānoto valsts atbalstu apgrozāmajiem līdzekļiem, saskaņā ar MK Noteikumiem Nr.676, LIAA nodrošina informācijas apmaiņu ar VID par izmaksātā atbalsta apmēru. Ja VID nav pieņēmis lēmumu par atbalsta piešķiršanu, LIAA pieņems lēmumu par atbalsta piešķiršanu, aprēķinot starpību, kas veidojas no šo noteikumu ietvaros noteiktā atbalsta un plānotā vai piešķirtā valsts atbalsta apgrozāmajiem līdzekļiem, saskaņā ar MK Noteikumiem Nr.676, ja nodokļu maksātājs atbildīs šo noteikumu atbalsta saņemšanas kritērijiem. Lai nodrošinātu minēto uzdevumu, LIAA apmainīsies ar informāciju ar VID. 

Lai pārliecināto par nodokļu makstātāja un tā saņemtā atbalsta izlietošanu noteiktajām operacionālajām izmaksām, MK Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka LIAA izlases veidā pārbauda 15 % no kopējā piešķirtā atbalsta saņēmušo komersantu skaita, kā arī LIAA ir tiesības pieprasīt no nodokļu maksātāja nepieciešamo informāciju pēcpārbaudes veikšanai. Savukārt nodokļu maksātājs līdz 2022.gada 31.janvārim iesniedz LIAA informāciju un maksājumus apliecinošus dokumentus (konta izdrukas, maksājuma uzdevumus), kas apliecina, ka saņemtais atbalsts izmantots noteiktajām operacionālajām izmaksām. Ja LIAA rīcībā ir informācija par iespējamiem riskiem nelikumīga valsts atbalsta piešķiršanā konkrētam nodokļu maksātājam, tā pārbauda šī nodokļu maksātāja atbilstību.

LIAA publicē savā tīmekļvietnē 5 dienas pēc lēmuma par atbalsta piešķiršanu to nodokļu maksātāju sarakstu, kuri saņēmuši atbalstu šo noteikumu ietvaros, lai pārvarētu Covid-19 krīzes izraisītās sekas, norādot nodokļu maksātāja nosaukumu, reģistrācijas numuru un piešķirto atbalsta apmēru.

MK Noteikumu projekta 40.punkts nosaka valsts atbalsta kontroles regulējuma ievērošanu attiecībā uz nelikumīgā valsts atbalsta atgūšanu, ja tiek konstatēts šajos noteikumos noteikto valsts atbalsta prasību pārkāpums, nodokļu maksātājam ir pienākums atmaksāt Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai visu saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV. un V. nodaļas nosacījumiem.

Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 59.pantam, LIAA ir tiesīga pieprasīt no nodokļu maksātāja papildu vai precizējošu informāciju un dokumentus, ja vienlaikus ar iesniegumu nav iesniegta visa informācija un dokumenti, kas nepieciešami nodokļu maksātāja atbilstības atbalsta piešķiršanai izvērtēšanai. LIAA ir tiesības noteikt papildu informācijas iesniegšanas termiņu, kā arī tiesības atteikt atbalsta piešķiršanu, ja informācija netiek sniegta. Visos gadījumos, ja nav iesniegta visa informācija un dokumenti, kas nepieciešami atbalsta piešķiršanas izvērtēšanai, LIAA nosaka papildu informācijas iesniegšanas termiņu. Ja informācija netiek sniegta noteiktajā termiņā, atbalsta piešķiršana tiek atteikta.

LIAA nodrošina atbalsta un informācijas uzskaiti. Minēto informāciju LIAA glabā 10 gadus no dienas, kad piešķirts pēdējais atbalsts, un informāciju pēc pieprasījuma iesniedz Eiropas Komisijā.LIAA nodrošina ikgadējā pārskata par sniegto atbalstu iesniegšanu Eiropas Komisijai. Tāpat LIAA nodrošina informācijas publicēšanu atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumā noteiktajām publicitātes pasākumu prasībām (Pagaidu regulējuma (ar 2020. gada 3. aprīlī pieņemtajiem grozījumiem, 2020.gada 8.maijā pieņemtajiem grozījumiem  2020.gada 13.oktobrī un 2021.gada 28.janvārī pieņemtajiem grozījumiem) (angliski - Temporary Framework to support the economy in the context of the COVID-19 outbreak) 88.punkts) saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības.

Par atbalsta piešķiršanas brīdi tiek uzskatīta diena, kurā LIAA pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu. LIAA lēmumu par atbalsta piešķiršanu pieņem atbilstoši Administratīvā procesa likuma 64.pantam.

MK Noteikumu projekts stājas spēkā ar dienu, kad stājas spēkā Eiropas Komisijas lēmums par atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu. 
Ekonomikas ministrija pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu, nosūta attiecīgu paziņojumu publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Vienlaikus lēmuma pieņemšana par atbalsta piešķiršanu tiek veikta tikai pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Izstrādājot atbalsta risinājums vienlaikus ir vērtēti dažāda atbalsta risinājumi, ņemot vērā epidemioloģiskos ierobežojumus. Kā alternatīvs risinājums uzņēmējiem tiek paredzēts atbalsts algu subsīdijai un apgrozāmajiem līdzekļiem.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts sniedz atbalstu Latvijā reģistrētiem nodokļu maksātājiem, kas atbilst mikro, mazo un vidējo, kā arī lielo uzņēmumu statusam, atbilstoši Komisijas regulā Nr. 651/2014 noteiktajām definīcijām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts sniedz atbalstu Latvijā reģistrētiem nodokļu maksātājiem, kas atbilst mikro, mazo un vidējo, kā arī lielo uzņēmumu statusam, atbilstoši Komisijas regulā Nr.  651/2014 noteiktajām definīcijām. 
Atbalsta risinājums sniegs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi, jo ierobežojumu rezultātā ļaus nodokļu maksātājiem vieglāk pārvarēt Covi-19 radīto krīzes situāciju un pakāpeniski atceļoties ierobežojumiem turpināt saimniecisko darbību ierastajā režīmā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts sniedz atbalstu Latvijā reģistrētiem nodokļu maksātājiem, kas atbilst mikro, mazo un vidējo, kā arī lielo uzņēmumu statusam, atbilstoši Komisijas regulā Nr.  651/2014 noteiktajām definīcijām. 
Atbalsta risinājums sniegs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi, jo ierobežojumu rezultātā ļaus nodokļu maksātājiem vieglāk pārvarēt Covi-19 radīto krīzes situāciju un pakāpeniski atceļoties ierobežojumiem turpināt saimniecisko darbību ierastajā režīmā.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
50 484 008
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
50 484 008
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-50 484 008
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-50 484 008
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
50 484 008
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pēc Nekustamo īpašumu attīstītāju alianses sniegtās informācijas tirdzniecības centri, kuri kvalificējas MK Noteikumu projektā noteiktajiem kritērijiem ir aptuveni 90, un to kopējā tirdzniecības platība ar 1500+ m ir aptuveni 2 000 000 m2.
Kopējais atbalsts tirdzniecības centriem  ir 15*2 000 000 = 30 000 000 euro.

Atbilstoši sporta nozares iesniegtajiem datiem sporta centri, kuri kvalificējas MK Noteikumu projektā noteiktajiem kritērijiem ir aptuveni 200, savukārt kopējā iekštelpu platība ir aptuveni 580 639 m2.
Kopējais atbalsts sporta centriem ir 25*600 000 000=15 000 000 euro.

Atbilstoši Kultūras ministrijas iesniegtajiem datiem kultūras, atpūtas un izklaides vietas, kuras kvalificējas MK Noteikumu projektā noteiktajiem kritērijiem ir aptuveni 100, savukārt kopējā iekštelpu platība ir aptuveni 166 666,68 m2.
Kopējais atbalsts kultūras, atpūtas un izklaides vietām ir 25*166 666,70=5 000 000 euro.

Lai nodrošinātu MK Noteikumu projektā paredzēto atbalstu, Ekonomikas ministrijas resorā ir nepieciešams budžets 20 štata vietām sākot ar 2022.gada 1. janvāri. Nepieciešamo finansējumu programmas administrēšanai nodrošina, nepalielinot kopējo amata vietu skaitu Ekonomikas ministrijas resorā.

Pieteikumu pieņemšanas, vērtēšanas un uzraudzības nodrošināšanai saistīti ar cilvēkresursu nodrošinājumu, tai skaitā, iesniegto pieteikumu vērtēšanas ekspertu nodrošinājumu, juridisko nodrošinājumu, informācijas tehnoloģiju risinājumu atbalstu, klientu apkalpošanas, grāmatvedības un personāla resursu nodrošinājumu (iekšējo normatīvo aktu izstrādei; pieteikumu pieņemšanai/apstrādei/ uzskaitei; dokumentācijas izstrādei; informācijas publicēšanai, pieteicēju konsultēšanai; pieteikumu vērtēšanai un atbalsta izmaksai;  regulāru atskaišu sagatavošanai, datu ievadei sistēmās, informācijas uzkrāšanai; atbalsta uzskaitei, izmaksātā atbalsta uzraudzībai u.c. darbībām) un tehniskajam nodrošinājumam.

Atlīdzība vadītājam (1 pilna slodze) – 29 015.22 euro
(par 2022.gadu)
19 764 euro (1 647 euro mēnešalga x 12 mēn.) + 1033 euro (5% sociālās garantijas) + 1340 euro (6% prēmijas un naudas balvas) + 1340 euro (6% vispārējās piemaksas) = 23 477 euro
darba devēja VSAOI (23.59%) = 5 538.22 euro (23 477 euro x 23.59%)

Atlīdzība 15 darbiniekam (1 pilna slodze) – 365 653.35 euro
(par 2022.gadu)
16 584 euro (1 382 euro mēnešalga x 12 mēn.) + 900 euro (5% sociālās garantijas) + 1 120 euro (6% prēmijas un naudas balvas) + 1 120 euro (6% vispārējās piemaksas) = 19 724 euro
darba devēja VSAOI (23.59%) = 4652,89 euro (19 724 euro x 23.59%)

Atlīdzība 3 darbiniekam (1 pilna slodze) – 68 273.59 euro
(par 2022.gadu)
.saime,  līmenis, . mēnešalgu grupa (3 amata vietas)
15 444 euro (1 287 euro mēnešalga x 12 mēn.) + 850 euro (5% sociālās garantijas) + 1060 euro (6% prēmijas un naudas balvas) + 1060 euro (6% vispārējās piemaksas) = 18 414 euro
darba devēja VSAOI (23.59%) = 4343.86 euro (18 414 euro x 23.59%)

Atlīdzība 1 darbiniekam (1 pilna slodze) – 21 065.92 euro
(par 2022.gadu)
saime,  līmenis, . mēnešalgu grupa (1 amata vietas)
14 280 euro (1 190 euro mēnešalga x 12 mēn.) + 805 euro (5% sociālās garantijas) + 980 euro (6% prēmijas un naudas balvas) + 980 euro (6% vispārējās piemaksas) = 17 045 euro
darba devēja VSAOI (23.59%) = 4020.92 euro (17 045 euro x 23.59%).

Nepieciešamais finansējums, lai nodrošinātu programmas atministrēšanu ir 484 008 euro (21 065,92+68 273,59+365 653,35+29 015,22)

Līdz ar to kopējais atbalsts programmai ir paredzēts 50 000 000 euro apmērā (30 000 000+15 000 000+5 000 000+ 484 008).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Lai nodrošinātu atbalstu nodokļu maksātājus, kuru īpašumā ir tirdzniecības centri un kuru īpašumā vai tiesiskajā valdījumā un nomniekiem to īpašumā, pārvaldībā vai nomā ir esoši sporta centri un kultūras, atpūtas un izklaides vietas, kā arī lai nodrošinātu programmas administrēšanas izmaksas, Ekonomikas ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, kas nepārsniedz 50 484 008 euro apmērā, paredzot, ka pieprasījums par līdzekļu piešķiršanu tiks iesniegts  Finanšu ministrijā atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
02020XC0320(03)-20210128
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojums "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863), t.sk., tā 2021.gada 28.janvāra grozījumi C(2021) 564
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
Ekonomikas ministrija 5 darbdienu laikā pēc MK Noteikumu projekta apstiprināšanas sagatavos un iesniegs ar Finanšu ministriju saskaņotu informāciju Eiropas Komisijai, izmantojot SANI 2 sistēmu.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojums "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863), t.sk., tā 2021.gada 28.janvāra grozījumi C(2021) 564
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Pagaidu regulējuma 20.punkta a) apakšpunkts
37.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prāsības
Pagaidu regulējuma 91. un 92.punkts
41. un 42. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prāsības
Pagaidu regulējuma 88. punkts
43. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prāsības
Pagaidu regulējuma 89. punkts
44. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prāsības
Pagaidu regulējuma 22.punkta a) punkts
7. punkts, 13.10., 19.9. un 25.8. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prāsības
Pagaidu regulējuma 22.punkta d) apakšpunkts
28.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prāsības
Pagaidu regulējuma 22.punkta c, ca apakšpunkts
37.2., 37.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prāsības
Pagaidu regulējuma 22/ punkta b) apakšpunkts
3. punkts
Pārņemtas daļēji
-
Neparedz stingrākas prāsības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikums
9.2., 15.2., 21.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prāsības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2.panta 24.punkts
un I pielikuma 2.pants
9.2., 15.2., 21.2., 13.8.1., 13.8.2., 19.6.1., 19.6.2., 25.5.1., 25.5.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prāsības
Komisijas regulas Nr. 651/2014  I pielikuma 3. panta 3. punkts
4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prāsības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2.pants 18.punkts
37.2., 37.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prāsības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi