25-TA-2165: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
[1] Ministru kabineta 2025. gada 25. jūnija sēdes protokola Nr. 25 42.§ 3., 4. un 5. punkts.
[3. Izdevumus, kas saistīti ar piemaksām par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos Valsts robežsardzes un Valsts policijas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm un darbiniekiem, kā arī Valsts drošības dienesta amatpersonām un darbiniekiem, kuri īsteno rīkojuma izpildei nepieciešamos pasākumus, 2025. gadā segt no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" atbilstoši faktiski nepieciešamajam līdzekļu apmēram.
4. Izdevumus, kas saistīti ar rīkojuma izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu, kā arī to patvēruma meklētāju lietu izskatīšanu un izmitināšanas nodrošināšanu, kuriem tika atļauts palikt valstī pēc valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas, tai skaitā izdevumus par iesaistīto institūciju personāla virsstundu darbu, Iekšlietu ministrijas padotības iestādēs nodarbinātajiem – par dienesta (amata, darba) pienākumu izpildi nakts laikā, par darbu (dienesta pienākumu pildīšanu) svētku dienās, par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā, par laiku, kuru amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi nepavada darba vietā vai citā institūcijas norādītajā vietā, bet pēc attiecīga pieprasījuma ierodas norādītajā vietā un nekavējoties uzsāk pienākumu pildīšanu, un komandējumiem, ēdināšanu, pārtiku, apgādāšanu ar dienesta (amata, darba) pienākumu izpildei nepieciešamo apģērbu, individuālajiem aizsardzības līdzekļiem, inventāru un citu kustamo mantu, izdevumus ēdināšanai, kā arī izdevumus par pārtiku un pirmās nepieciešamības precēm (tostarp medikamentiem) personām, kuras ir nelikumīgi šķērsojušas Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežu, finansēt no attiecīgajam mērķim institūcijām piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem un ārvalstu finanšu palīdzības finansēto projektu līdzekļiem, kā arī pēc institūciju pamatota pieprasījuma 2025. gadā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana". (…).
5. Nepieciešamības gadījumā Iekšlietu ministrijai (…) normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" 2025. gadā atbilstoši faktiski nepieciešamajam līdzekļu apmēram.].
[2] Ministru kabineta 2024. gada 18. decembra sēdes protokola Nr. 54 29.§ 3., 4. un 5. punkts.
[3. Izdevumus, kas saistīti ar piemaksām par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos Valsts robežsardzes un Valsts policijas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm un darbiniekiem, kā arī Valsts drošības dienesta amatpersonām un darbiniekiem, kuri īsteno rīkojuma izpildei nepieciešamos pasākumus, 2025. gadā segt no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" atbilstoši faktiski nepieciešamajam līdzekļu apmēram.
4. Izdevumus, kas saistīti ar rīkojuma izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu, kā arī to patvēruma meklētāju lietu izskatīšanu un izmitināšanas nodrošināšanu, kuriem tika atļauts palikt valstī pēc valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas, tai skaitā izdevumus par iesaistīto institūciju personāla virsstundu darbu, Iekšlietu ministrijas padotības iestādēs nodarbinātajiem – par dienesta (amata, darba) pienākumu izpildi nakts laikā, par darbu (dienesta pienākumu pildīšanu) svētku dienās, par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā, par laiku, kuru amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi nepavada darba vietā vai citā institūcijas norādītajā vietā, bet pēc attiecīga pieprasījuma ierodas norādītajā vietā un nekavējoties uzsāk pienākumu pildīšanu, un komandējumiem, ēdināšanu, pārtiku, apgādāšanu ar dienesta (amata, darba) pienākumu izpildei nepieciešamo apģērbu, individuālajiem aizsardzības līdzekļiem, inventāru un citu kustamo mantu, izdevumus ēdināšanai, kā arī izdevumus par pārtiku un pirmās nepieciešamības precēm (tostarp medikamentiem) personām, kuras ir nelikumīgi šķērsojušas Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežu, finansēt no attiecīgajam mērķim institūcijām piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem un ārvalstu finanšu palīdzības finansēto projektu līdzekļiem, kā arī pēc institūciju pamatota pieprasījuma 2025. gadā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana". (…).
5. Nepieciešamības gadījumā Iekšlietu ministrijai (…) normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" 2025. gadā atbilstoši faktiski nepieciešamajam līdzekļu apmēram.].
[3] likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 72. pants.
[72. pants. Noteikt, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" noteikto apropriāciju 4 806 180 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.].
[3. Izdevumus, kas saistīti ar piemaksām par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos Valsts robežsardzes un Valsts policijas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm un darbiniekiem, kā arī Valsts drošības dienesta amatpersonām un darbiniekiem, kuri īsteno rīkojuma izpildei nepieciešamos pasākumus, 2025. gadā segt no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" atbilstoši faktiski nepieciešamajam līdzekļu apmēram.
4. Izdevumus, kas saistīti ar rīkojuma izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu, kā arī to patvēruma meklētāju lietu izskatīšanu un izmitināšanas nodrošināšanu, kuriem tika atļauts palikt valstī pēc valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas, tai skaitā izdevumus par iesaistīto institūciju personāla virsstundu darbu, Iekšlietu ministrijas padotības iestādēs nodarbinātajiem – par dienesta (amata, darba) pienākumu izpildi nakts laikā, par darbu (dienesta pienākumu pildīšanu) svētku dienās, par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā, par laiku, kuru amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi nepavada darba vietā vai citā institūcijas norādītajā vietā, bet pēc attiecīga pieprasījuma ierodas norādītajā vietā un nekavējoties uzsāk pienākumu pildīšanu, un komandējumiem, ēdināšanu, pārtiku, apgādāšanu ar dienesta (amata, darba) pienākumu izpildei nepieciešamo apģērbu, individuālajiem aizsardzības līdzekļiem, inventāru un citu kustamo mantu, izdevumus ēdināšanai, kā arī izdevumus par pārtiku un pirmās nepieciešamības precēm (tostarp medikamentiem) personām, kuras ir nelikumīgi šķērsojušas Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežu, finansēt no attiecīgajam mērķim institūcijām piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem un ārvalstu finanšu palīdzības finansēto projektu līdzekļiem, kā arī pēc institūciju pamatota pieprasījuma 2025. gadā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana". (…).
5. Nepieciešamības gadījumā Iekšlietu ministrijai (…) normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" 2025. gadā atbilstoši faktiski nepieciešamajam līdzekļu apmēram.].
[2] Ministru kabineta 2024. gada 18. decembra sēdes protokola Nr. 54 29.§ 3., 4. un 5. punkts.
[3. Izdevumus, kas saistīti ar piemaksām par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos Valsts robežsardzes un Valsts policijas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm un darbiniekiem, kā arī Valsts drošības dienesta amatpersonām un darbiniekiem, kuri īsteno rīkojuma izpildei nepieciešamos pasākumus, 2025. gadā segt no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" atbilstoši faktiski nepieciešamajam līdzekļu apmēram.
4. Izdevumus, kas saistīti ar rīkojuma izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu, kā arī to patvēruma meklētāju lietu izskatīšanu un izmitināšanas nodrošināšanu, kuriem tika atļauts palikt valstī pēc valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas, tai skaitā izdevumus par iesaistīto institūciju personāla virsstundu darbu, Iekšlietu ministrijas padotības iestādēs nodarbinātajiem – par dienesta (amata, darba) pienākumu izpildi nakts laikā, par darbu (dienesta pienākumu pildīšanu) svētku dienās, par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā, par laiku, kuru amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi nepavada darba vietā vai citā institūcijas norādītajā vietā, bet pēc attiecīga pieprasījuma ierodas norādītajā vietā un nekavējoties uzsāk pienākumu pildīšanu, un komandējumiem, ēdināšanu, pārtiku, apgādāšanu ar dienesta (amata, darba) pienākumu izpildei nepieciešamo apģērbu, individuālajiem aizsardzības līdzekļiem, inventāru un citu kustamo mantu, izdevumus ēdināšanai, kā arī izdevumus par pārtiku un pirmās nepieciešamības precēm (tostarp medikamentiem) personām, kuras ir nelikumīgi šķērsojušas Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežu, finansēt no attiecīgajam mērķim institūcijām piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem un ārvalstu finanšu palīdzības finansēto projektu līdzekļiem, kā arī pēc institūciju pamatota pieprasījuma 2025. gadā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana". (…).
5. Nepieciešamības gadījumā Iekšlietu ministrijai (…) normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" 2025. gadā atbilstoši faktiski nepieciešamajam līdzekļu apmēram.].
[3] likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 72. pants.
[72. pants. Noteikt, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" noteikto apropriāciju 4 806 180 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.].
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt finansējumu 1 422 707 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas saistībā ar pastiprinātas Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas robežuzraudzības nodrošināšanu radušies Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm laikposmā no 2025. gada 1. augusta (atsevišķus izdevumus no 2025. gada 1. maija) līdz 2025. gada 31. augustam, tai skaitā nodarbināto atlīdzībai, komandējumiem, ēdināšanai, pārtikai, degvielas iegādei un citiem izdevumiem, kā arī izdevumus vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 12. marta rīkojumu Nr. 184 "Par pastiprināta robežapsardzības sistēmas darbības režīma izsludināšanu" (turpmāk – rīkojums Nr. 184) (ar grozījumiem), ņemot vērā konstatēto nesamērīgi lielo Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas nelikumīgās šķērsošanas un tās mēģinājumu skaitu, lai nodrošinātu valsts robežas neaizskaramību un valsts apdraudējuma novēršanu, ir izsludināts pastiprināts robežapsardzības sistēmas darbības režīms no 2024. gada 13. marta līdz 2025. gada 31. decembrim Ludzas novadā, Krāslavas novadā, Augšdaugavas novadā, Daugavpils valstspilsētā, Rēzeknes novada Kaunatas pagastā.
Lai mazinātu nelegālās imigrācijas riskus un apdraudējumu, kā arī liktu šķēršļus nelegālās imigrācijas plānotāju, organizētāju un izpildītāju aktivitātēm uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas valsts robežas, Valsts robežsardzes robežapsardzības nodaļās tika palielināts norīkojumu blīvums, kā arī nodrošināti atbalsta pasākumi. Valsts robežsardzei papildus atbalsta sniegšanā iesaistīts arī Valsts policijas struktūrvienību personāls un resursi, kā arī Valsts drošības dienests.
Lai nodrošinātu pasākumus, Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu: Valsts policijas un Valsts robežsardzes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm (turpmāk – amatpersonas) un darbiniekiem, kas organizē un īsteno robežuzraudzības pasākumus uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas, veica darbības ar personām, kuras tika konstatētas pēc nelikumīgas valsts robežas šķērsošanas un vēlāk tika aizturētas Imigrācijas likumā noteiktajā kārtībā, vai kuras ir izteikušas vēlmi saņemt bēgļa vai alternatīvo statusu Latvijas Republikā, kā arī nodrošina šo personu izmitināšanu, ir palielinājusies darba slodze.
Valsts robežsardzes amatpersonas un darbinieki veica šādus pasākumus:
1. nepārtraukta Valsts robežsardzes struktūrvienību vadīšana un uzdevumu izpildes koordinēšana atbilstoši situācijas izmaiņām uz valsts robežas;
2. Nacionālo bruņoto spēku / Zemessardzes vienību un Valsts policijas struktūrvienību darbības koordinēšana uz valsts robežas;
3. intensīva patrulēšana/apsekošana pie valsts robežas un pierobežas joslas, uzraudzība gan uz zemes, gan no gaisa;
4. atturēšanas pasākumu veikšana, konstatējot nelikumīgas valsts robežas šķērsošanas pazīmes;
5. informācijas apmaiņa starp iesaistītajām Valsts robežsardzes struktūrvienībām un ar sadarbības partneriem (Valsts policija, Nacionālie bruņotie spēki, pašvaldības), reaģējot uz situācijas izmaiņām uz valsts robežas attiecībā uz nelegālo migrāciju;
6. administratīvā pārkāpuma procesa un kriminālprocesuālo darbību nodrošināšana attiecībā uz personām, kuras nelikumīgi šķērsojušas valsts robežu;
7. patvēruma meklētāju pieteikumu pieņemšana, procesuālo darbību veikšana un materiālu noformēšana;
8. pastiprināta drošības, kārtības un pretepidemioloģisko pasākumu nodrošināšana aizturēto ārzemnieku izmitināšanas telpās;
9. intensīva sadarbība ar valsts mēroga, starptautiskajiem un reģionālajiem masu mēdijiem, skaidrojot situāciju uz valsts robežas;
10. aktīva sadarbība ar nevalstiskajām organizācijām un privātpersonām atbalsta un palīdzības sniegšanas jautājumos.
Valsts robežsardze laika posmā no 2025. gada 1.augusta līdz 2025. gada 31.augustam uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas valsts robežas ir atturējusi no nelikumīgas valsts robežas šķērsošanas 1222 personas un ir aizturējusi 8 personas.
Valsts policija sniedza atbalstu Valsts robežsardzei robežuzraudzības nodrošināšanā uz Latvijas Republikas - Baltkrievijas Republikas robežas, lai nepieļautu robežas nelikumīgu šķērsošanu. Valsts policijas amatpersonām, piedaloties robežuzraudzības pasākumu uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas valsts robežas īstenošanā, palielinājās darba slodze. Valsts policija kopš 2021. gada 10. augusta sniedz nepārtrauktu atbalstu Valsts robežsardzes Daugavpils pārvaldei nelegālās imigrācijas kontroles jomā Baltkrievijas pierobežā 24/7 režīmā. Regulāri Valsts policijas amatpersonas iesaistītas valsts robežu un nosacīti apzīmētās trešās līnijas kontrolei, pārbauda transportlīdzekļus un personas, kā arī aiztur nelegālos imigrantus un nelegālos pārvadātājus.
Lai mazinātu nelegālās imigrācijas riskus un apdraudējumu, kā arī liktu šķēršļus nelegālās imigrācijas plānotāju, organizētāju un izpildītāju aktivitātēm uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas valsts robežas, Valsts robežsardzes robežapsardzības nodaļās tika palielināts norīkojumu blīvums, kā arī nodrošināti atbalsta pasākumi. Valsts robežsardzei papildus atbalsta sniegšanā iesaistīts arī Valsts policijas struktūrvienību personāls un resursi, kā arī Valsts drošības dienests.
Lai nodrošinātu pasākumus, Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu: Valsts policijas un Valsts robežsardzes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm (turpmāk – amatpersonas) un darbiniekiem, kas organizē un īsteno robežuzraudzības pasākumus uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas, veica darbības ar personām, kuras tika konstatētas pēc nelikumīgas valsts robežas šķērsošanas un vēlāk tika aizturētas Imigrācijas likumā noteiktajā kārtībā, vai kuras ir izteikušas vēlmi saņemt bēgļa vai alternatīvo statusu Latvijas Republikā, kā arī nodrošina šo personu izmitināšanu, ir palielinājusies darba slodze.
Valsts robežsardzes amatpersonas un darbinieki veica šādus pasākumus:
1. nepārtraukta Valsts robežsardzes struktūrvienību vadīšana un uzdevumu izpildes koordinēšana atbilstoši situācijas izmaiņām uz valsts robežas;
2. Nacionālo bruņoto spēku / Zemessardzes vienību un Valsts policijas struktūrvienību darbības koordinēšana uz valsts robežas;
3. intensīva patrulēšana/apsekošana pie valsts robežas un pierobežas joslas, uzraudzība gan uz zemes, gan no gaisa;
4. atturēšanas pasākumu veikšana, konstatējot nelikumīgas valsts robežas šķērsošanas pazīmes;
5. informācijas apmaiņa starp iesaistītajām Valsts robežsardzes struktūrvienībām un ar sadarbības partneriem (Valsts policija, Nacionālie bruņotie spēki, pašvaldības), reaģējot uz situācijas izmaiņām uz valsts robežas attiecībā uz nelegālo migrāciju;
6. administratīvā pārkāpuma procesa un kriminālprocesuālo darbību nodrošināšana attiecībā uz personām, kuras nelikumīgi šķērsojušas valsts robežu;
7. patvēruma meklētāju pieteikumu pieņemšana, procesuālo darbību veikšana un materiālu noformēšana;
8. pastiprināta drošības, kārtības un pretepidemioloģisko pasākumu nodrošināšana aizturēto ārzemnieku izmitināšanas telpās;
9. intensīva sadarbība ar valsts mēroga, starptautiskajiem un reģionālajiem masu mēdijiem, skaidrojot situāciju uz valsts robežas;
10. aktīva sadarbība ar nevalstiskajām organizācijām un privātpersonām atbalsta un palīdzības sniegšanas jautājumos.
Valsts robežsardze laika posmā no 2025. gada 1.augusta līdz 2025. gada 31.augustam uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas valsts robežas ir atturējusi no nelikumīgas valsts robežas šķērsošanas 1222 personas un ir aizturējusi 8 personas.
Valsts policija sniedza atbalstu Valsts robežsardzei robežuzraudzības nodrošināšanā uz Latvijas Republikas - Baltkrievijas Republikas robežas, lai nepieļautu robežas nelikumīgu šķērsošanu. Valsts policijas amatpersonām, piedaloties robežuzraudzības pasākumu uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas valsts robežas īstenošanā, palielinājās darba slodze. Valsts policija kopš 2021. gada 10. augusta sniedz nepārtrauktu atbalstu Valsts robežsardzes Daugavpils pārvaldei nelegālās imigrācijas kontroles jomā Baltkrievijas pierobežā 24/7 režīmā. Regulāri Valsts policijas amatpersonas iesaistītas valsts robežu un nosacīti apzīmētās trešās līnijas kontrolei, pārbauda transportlīdzekļus un personas, kā arī aiztur nelegālos imigrantus un nelegālos pārvadātājus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Par veiktajiem dienesta (darba) pienākumiem uz Latvijas Republikas-Baltkrievijas Republikas valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas ierobežošanai, kā arī saistībā ar patvēruma meklētāju skaita pieaugumu tika veikti aprēķini par Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm faktiski nepieciešamo finansējumu laika periodam no 2025. gada 1. augusta (atsevišķi izdevumi no 2025. gada 1. maija) līdz 2025. gada 31. augustam, lai nodrošinātu:
1) samaksu par virsstundu darbu (dienesta (amata, darba) pienākumu izpilde virs noteiktā dienesta (amata, darba) pienākumu izpildes laika) ārkārtas uzdevumu veikšanai atbilstoši faktiskajam virsstundu apjomam. Valsts policijai aprēķins veikts par periodu: no 2025. gada 1. maija līdz 31. augustam, jo Valsts policijas amatpersonām ir noteikta summētā darba laika organizācija, atbilstoši kurai virsstundu darba un attiecīgi samaksas par virsstundu darbu aprēķins tiek veikts par četru mēnešu atskaites periodu, samaksu veicot 2025. gada septembrī. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma (turpmāk – Atlīdzības likums) 14. panta devītajā daļā noteikto: (9) Amatpersonai (darbiniekam), kam noteikts summētais darba laiks, tā atskaites periods ir četri mēneši, ja normatīvajos aktos vai darba koplīgumā nav noteikts cits atskaites periods. Apmaksā vai ar apmaksātu atpūtas laiku kompensē virsstundas, kas četru kalendāra mēnešu laikā vai normatīvajos aktos vai darba koplīgumā noteiktajā atskaites periodā nostrādātas virs normālā darba laika stundu kopsummas. Normālā darba laika stundu kopsummā neieskaita laiku, kad darbs nav veikts attaisnojošu iemeslu dēļ. Latvijas Republikas valsts robežas likuma 35.1 panta astotā daļa nosaka, ka nostrādātās virsstundas var pārsniegt normatīvajos aktos noteiktos ierobežojumus pastiprināta robežapsardzības režīma nodrošināšanā iesaistītajām personām: (8) Attiecīgā apdraudējuma novēršanā vai pārvarēšanā iesaistītajai personai, ievērojot tās darba (dienesta pienākumu) raksturu un intensitāti, var noteikt tādu virsstundu darba (dienesta pienākumu izpildes) laiku, kas pārsniedz attiecīgi Darba likumā, Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likumā vai Valsts drošības iestāžu likumā noteikto maksimālo virsstundu darba (dienesta pienākumu izpildes) laiku, bet nepārsniedz 60 stundas nedēļā. Tiklīdz zudusi nepieciešamība pēc šāda virsstundu darba (dienesta pienākumu izpildes) laika, tas atceļams;
2) piemaksu par dienesta (darba) pienākumu izpildi nakts laikā, ja izpildījās Darba likuma 138. panta pirmajā daļā noteiktie nosacījumi (Nakts darbs ir ikviens darbs, ko veic nakts laikā vairāk nekā divas stundas. Ar nakts laiku saprotams laikposms no pulksten 22.00 līdz 6.00). Atlīdzības likuma 14. panta ceturtā daļa piemaksu par nakts darbu nosaka 50 procentu apmērā no stundas algas likmes. Aprēķins veikts Valsts policijai;
3) piemaksu par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos (turpmāk – riska piemaksa).
Atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumu Nr. 806 “Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru” 10.1 punktam, Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 361 “Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients” 22.1 punktam riska piemaksa noteikta līdz 50% apmēram no nodarbinātajam noteiktās stundas algas likmes. Pamatojoties uz minētajos normatīvajos aktos iekļauto deleģējumu iekšlietu ministram noteikt piemaksas piešķiršanas nosacījumus un kārtību, tika pieņemts Iekšlietu ministrijas 2024. gada 19. marta rīkojums Nr. 1-2/340 “Par piemaksām un samaksu par virsstundu darbu saistībā ar pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu uz Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas”, kas nosaka konkrētu riska piemaksas apmēru no nodarbinātajam noteiktās stundas algas likmes, ņemot vērā viņa veicamos pienākumus, kā arī faktisko riska un slodzes līmeni attiecīgajā laika periodā. Riska piemaksa tiek noteikta:
- 50% apmērā - par laiku, kad attiecīgais nodarbinātais ir tieši iesaistīts personu vajāšanā, atturēšanā no Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas vai aizturēšanā;
- 20% apmērā - par laiku, kad attiecīgais nodarbinātais veic tiešus un uzskaitāmi pierādāmus dienesta (darba) pienākumus Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas robežuzraudzības nodrošināšanā, lai nepieļautu robežas nelikumīgu šķērsošanu tajos valsts robežas posmos, kur faktiskais riska un slodzes līmenis attiecīgajā laika periodā ir salīdzinoši augsts (nelegālās imigrācijas riski, atturēto no Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas un aizturēto personu skaits);
- 10% apmērā – nosacījumi, kas minēti 20% piemaksai, ja faktiskais riska un slodzes līmenis attiecīgajā laika periodā ir salīdzinoši zems.
Vēršam uzmanību, ka riska piemaksas aprēķins tiek veikts no amatpersonai noteiktās stundas algas likmes, ko aprēķina analogi kā citos gadījumos, kad normatīvais akts nosaka, ka piemaksa tiek noteikta konkrētā procentuālā apmērā no stundas algas likmes, tai skaitā, analogi kā Atlīdzības likuma 14. pantā noteiktajos gadījumos, aprēķinot piemaksu par nakts darbu, piemaksu par darbu (dienesta pienākumu pildīšanu) svētku dienās, piemaksu par virsstundu darbu. Atlīdzības likuma 14. panta 11. daļa nosaka, ka šajos gadījumos, ja amatpersonai (darbiniekam) ir noteikts summētais darba laiks, stundas algas likmi aprēķina, dalot attiecīgajai amatpersonai (darbiniekam) noteikto mēnešalgas apmēru ar attiecīgā kalendāra gada vidējo darba stundu skaitu mēnesī. 2025. gadā vidējais darba stundu skaits mēnesī ir 165,5 stundas. Riska piemaksa tiek aprēķināta, ņemot vērā amatpersonas konkrēto iesaistes stundu skaitu robežuzraudzības nodrošināšanā un stundas algas likmi. Aprēķins veikts Valsts policijai, Valsts robežsardzei un Valsts robežsardzes koledžai;
4) piemaksu par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā (turpmāk – mērķa piemaksa). Atlīdzības likuma 14. panta 12. daļa paredz iespēju motivēt amatpersonas (darbiniekus) par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā, nosakot piemaksu, kuras apmērs mēnesī nedrīkst pārsniegt 30 procentus no amatpersonai (darbiniekam) noteiktās mēnešalgas. Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu nodarbinātajiem, ņemot vērā veiktos dienesta (amata, darba) pienākumus, lai nodrošinātu rīkojuma Nr. 184 izpildei nepieciešamos pasākumus, kā arī šo pasākumu nozīmīgumu, tika piešķirtas minētās piemaksas. Aprēķins veikts Valsts robežsardzei;
5) izdevumu segšanu par komandējumiem, ēdināšanu, pārtiku, par degvielas iegādi un citus izdevumus. Kārtību, kādā atlīdzināmi izdevumi, kas saistīti ar komandējumiem nosaka Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumi Nr. 969 “Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi”. Aprēķins veikts Valsts policijai;
6) izdevumu segšanu Valsts drošības dienestam.
Ievērojot to, ka samaksa par virsstundu darbu un piemaksas tiek iekļautas vidējās izpeļņas aprēķinā, palielinās izdevumi atlīdzībai (atvaļinājuma nauda, slimības nauda, pabalsti), kas tiek aprēķināti, pamatojoties uz vidējo izpeļņu. Līdz ar to Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm aprēķināts arī papildu nepieciešamais finansējums vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai 8,33% apmērā no papildu nepieciešamā finansējuma atlīdzībai (ievērojot matemātiski aprēķinātu viena kalendāra mēneša ietekmi: 100%:12 mēneši). Aprēķins veikts Valsts policijai, Valsts robežsardzei un Valsts robežsardzes koledžai.
Saskaņā ar veiktajiem aprēķiniem Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm izdevumi samaksai par virsstundu darbu, piemaksām un citiem izdevumiem saistībā ar rīkojuma N. 184 izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu, kā arī vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai ir 1 422 707 euro.
1) samaksu par virsstundu darbu (dienesta (amata, darba) pienākumu izpilde virs noteiktā dienesta (amata, darba) pienākumu izpildes laika) ārkārtas uzdevumu veikšanai atbilstoši faktiskajam virsstundu apjomam. Valsts policijai aprēķins veikts par periodu: no 2025. gada 1. maija līdz 31. augustam, jo Valsts policijas amatpersonām ir noteikta summētā darba laika organizācija, atbilstoši kurai virsstundu darba un attiecīgi samaksas par virsstundu darbu aprēķins tiek veikts par četru mēnešu atskaites periodu, samaksu veicot 2025. gada septembrī. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma (turpmāk – Atlīdzības likums) 14. panta devītajā daļā noteikto: (9) Amatpersonai (darbiniekam), kam noteikts summētais darba laiks, tā atskaites periods ir četri mēneši, ja normatīvajos aktos vai darba koplīgumā nav noteikts cits atskaites periods. Apmaksā vai ar apmaksātu atpūtas laiku kompensē virsstundas, kas četru kalendāra mēnešu laikā vai normatīvajos aktos vai darba koplīgumā noteiktajā atskaites periodā nostrādātas virs normālā darba laika stundu kopsummas. Normālā darba laika stundu kopsummā neieskaita laiku, kad darbs nav veikts attaisnojošu iemeslu dēļ. Latvijas Republikas valsts robežas likuma 35.1 panta astotā daļa nosaka, ka nostrādātās virsstundas var pārsniegt normatīvajos aktos noteiktos ierobežojumus pastiprināta robežapsardzības režīma nodrošināšanā iesaistītajām personām: (8) Attiecīgā apdraudējuma novēršanā vai pārvarēšanā iesaistītajai personai, ievērojot tās darba (dienesta pienākumu) raksturu un intensitāti, var noteikt tādu virsstundu darba (dienesta pienākumu izpildes) laiku, kas pārsniedz attiecīgi Darba likumā, Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likumā vai Valsts drošības iestāžu likumā noteikto maksimālo virsstundu darba (dienesta pienākumu izpildes) laiku, bet nepārsniedz 60 stundas nedēļā. Tiklīdz zudusi nepieciešamība pēc šāda virsstundu darba (dienesta pienākumu izpildes) laika, tas atceļams;
2) piemaksu par dienesta (darba) pienākumu izpildi nakts laikā, ja izpildījās Darba likuma 138. panta pirmajā daļā noteiktie nosacījumi (Nakts darbs ir ikviens darbs, ko veic nakts laikā vairāk nekā divas stundas. Ar nakts laiku saprotams laikposms no pulksten 22.00 līdz 6.00). Atlīdzības likuma 14. panta ceturtā daļa piemaksu par nakts darbu nosaka 50 procentu apmērā no stundas algas likmes. Aprēķins veikts Valsts policijai;
3) piemaksu par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos (turpmāk – riska piemaksa).
Atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumu Nr. 806 “Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru” 10.1 punktam, Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 361 “Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients” 22.1 punktam riska piemaksa noteikta līdz 50% apmēram no nodarbinātajam noteiktās stundas algas likmes. Pamatojoties uz minētajos normatīvajos aktos iekļauto deleģējumu iekšlietu ministram noteikt piemaksas piešķiršanas nosacījumus un kārtību, tika pieņemts Iekšlietu ministrijas 2024. gada 19. marta rīkojums Nr. 1-2/340 “Par piemaksām un samaksu par virsstundu darbu saistībā ar pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu uz Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas”, kas nosaka konkrētu riska piemaksas apmēru no nodarbinātajam noteiktās stundas algas likmes, ņemot vērā viņa veicamos pienākumus, kā arī faktisko riska un slodzes līmeni attiecīgajā laika periodā. Riska piemaksa tiek noteikta:
- 50% apmērā - par laiku, kad attiecīgais nodarbinātais ir tieši iesaistīts personu vajāšanā, atturēšanā no Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas vai aizturēšanā;
- 20% apmērā - par laiku, kad attiecīgais nodarbinātais veic tiešus un uzskaitāmi pierādāmus dienesta (darba) pienākumus Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas robežuzraudzības nodrošināšanā, lai nepieļautu robežas nelikumīgu šķērsošanu tajos valsts robežas posmos, kur faktiskais riska un slodzes līmenis attiecīgajā laika periodā ir salīdzinoši augsts (nelegālās imigrācijas riski, atturēto no Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas un aizturēto personu skaits);
- 10% apmērā – nosacījumi, kas minēti 20% piemaksai, ja faktiskais riska un slodzes līmenis attiecīgajā laika periodā ir salīdzinoši zems.
Vēršam uzmanību, ka riska piemaksas aprēķins tiek veikts no amatpersonai noteiktās stundas algas likmes, ko aprēķina analogi kā citos gadījumos, kad normatīvais akts nosaka, ka piemaksa tiek noteikta konkrētā procentuālā apmērā no stundas algas likmes, tai skaitā, analogi kā Atlīdzības likuma 14. pantā noteiktajos gadījumos, aprēķinot piemaksu par nakts darbu, piemaksu par darbu (dienesta pienākumu pildīšanu) svētku dienās, piemaksu par virsstundu darbu. Atlīdzības likuma 14. panta 11. daļa nosaka, ka šajos gadījumos, ja amatpersonai (darbiniekam) ir noteikts summētais darba laiks, stundas algas likmi aprēķina, dalot attiecīgajai amatpersonai (darbiniekam) noteikto mēnešalgas apmēru ar attiecīgā kalendāra gada vidējo darba stundu skaitu mēnesī. 2025. gadā vidējais darba stundu skaits mēnesī ir 165,5 stundas. Riska piemaksa tiek aprēķināta, ņemot vērā amatpersonas konkrēto iesaistes stundu skaitu robežuzraudzības nodrošināšanā un stundas algas likmi. Aprēķins veikts Valsts policijai, Valsts robežsardzei un Valsts robežsardzes koledžai;
4) piemaksu par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā (turpmāk – mērķa piemaksa). Atlīdzības likuma 14. panta 12. daļa paredz iespēju motivēt amatpersonas (darbiniekus) par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā, nosakot piemaksu, kuras apmērs mēnesī nedrīkst pārsniegt 30 procentus no amatpersonai (darbiniekam) noteiktās mēnešalgas. Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu nodarbinātajiem, ņemot vērā veiktos dienesta (amata, darba) pienākumus, lai nodrošinātu rīkojuma Nr. 184 izpildei nepieciešamos pasākumus, kā arī šo pasākumu nozīmīgumu, tika piešķirtas minētās piemaksas. Aprēķins veikts Valsts robežsardzei;
5) izdevumu segšanu par komandējumiem, ēdināšanu, pārtiku, par degvielas iegādi un citus izdevumus. Kārtību, kādā atlīdzināmi izdevumi, kas saistīti ar komandējumiem nosaka Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumi Nr. 969 “Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi”. Aprēķins veikts Valsts policijai;
6) izdevumu segšanu Valsts drošības dienestam.
Ievērojot to, ka samaksa par virsstundu darbu un piemaksas tiek iekļautas vidējās izpeļņas aprēķinā, palielinās izdevumi atlīdzībai (atvaļinājuma nauda, slimības nauda, pabalsti), kas tiek aprēķināti, pamatojoties uz vidējo izpeļņu. Līdz ar to Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm aprēķināts arī papildu nepieciešamais finansējums vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai 8,33% apmērā no papildu nepieciešamā finansējuma atlīdzībai (ievērojot matemātiski aprēķinātu viena kalendāra mēneša ietekmi: 100%:12 mēneši). Aprēķins veikts Valsts policijai, Valsts robežsardzei un Valsts robežsardzes koledžai.
Saskaņā ar veiktajiem aprēķiniem Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm izdevumi samaksai par virsstundu darbu, piemaksām un citiem izdevumiem saistībā ar rīkojuma N. 184 izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu, kā arī vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai ir 1 422 707 euro.
Risinājuma apraksts
Iekšlietu ministrija ir sagatavojusi rīkojuma projektu, kas paredz:
1. Pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 72. pantu, atbalstīt apropriācijas pārdali 1 422 707 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana", tai skaitā:
1.1. 1 316 721 euro apmērā, lai Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm segtu izdevumus par rīkojuma Nr. 184 izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu laikposmā no 2025. gada 1. augusta (atsevišķus izdevumus no 2025. gada 1. maija) līdz 2025. gada 31. augustam un lai Iekšlietu ministrijas padotības iestādēs nodarbinātajiem samaksātu par virsstundu darbu, izmaksātu piemaksas par nakts darbu, par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos un par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā, kā arī segtu izdevumus par komandējumiem, ēdināšanu, pārtiku, degvielas iegādi un citus izdevumus, no tiem:
1.1.1. 1 210 270 euro uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 06.01.00 "Valsts policija" (Valsts policijai);
1.1.2. 16 233 euro uz Iekšlietu ministrijas budžeta programmu 09.00.00 "Valsts drošības dienesta darbība" (Valsts drošības dienestam);
1.1.3. 90 218 euro uz Iekšlietu ministrijas budžeta programmu 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība" (Valsts robežsardzei – 89 045 euro, Valsts robežsardzes koledžai – 1173 euro);
1.2. 105 986 euro apmērā, lai Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm kompensētu papildu izdevumus (vidējās izpeļņas pieaugums), kas rodas, nosakot samaksu par virsstundu darbu un piemaksas par rīkojuma Nr. 184 izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu, no tiem:
1.2.1. 98 471 euro uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 06.01.00 "Valsts policija" (Valsts policijai);
1.2.2. 7515 euro uz Iekšlietu ministrijas budžeta programmu 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība" (Valsts robežsardzei – 7417 euro, Valsts robežsardzes koledžai – 98 euro);
2. Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.
3. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
1. Pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 72. pantu, atbalstīt apropriācijas pārdali 1 422 707 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana", tai skaitā:
1.1. 1 316 721 euro apmērā, lai Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm segtu izdevumus par rīkojuma Nr. 184 izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu laikposmā no 2025. gada 1. augusta (atsevišķus izdevumus no 2025. gada 1. maija) līdz 2025. gada 31. augustam un lai Iekšlietu ministrijas padotības iestādēs nodarbinātajiem samaksātu par virsstundu darbu, izmaksātu piemaksas par nakts darbu, par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos un par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā, kā arī segtu izdevumus par komandējumiem, ēdināšanu, pārtiku, degvielas iegādi un citus izdevumus, no tiem:
1.1.1. 1 210 270 euro uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 06.01.00 "Valsts policija" (Valsts policijai);
1.1.2. 16 233 euro uz Iekšlietu ministrijas budžeta programmu 09.00.00 "Valsts drošības dienesta darbība" (Valsts drošības dienestam);
1.1.3. 90 218 euro uz Iekšlietu ministrijas budžeta programmu 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība" (Valsts robežsardzei – 89 045 euro, Valsts robežsardzes koledžai – 1173 euro);
1.2. 105 986 euro apmērā, lai Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm kompensētu papildu izdevumus (vidējās izpeļņas pieaugums), kas rodas, nosakot samaksu par virsstundu darbu un piemaksas par rīkojuma Nr. 184 izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu, no tiem:
1.2.1. 98 471 euro uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 06.01.00 "Valsts policija" (Valsts policijai);
1.2.2. 7515 euro uz Iekšlietu ministrijas budžeta programmu 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība" (Valsts robežsardzei – 7417 euro, Valsts robežsardzes koledžai – 98 euro);
2. Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.
3. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu: Valsts policijas, Valsts drošības dienesta, Valsts robežsardzes, Valsts robežsardzes koledžas nodarbinātie
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta taisnīga un tiesību aktu prasībām atbilstoša atlīdzība par dienesta (amata, darba) pienākumu izpildi, nodrošinot pasākumu īstenošanu pastiprināta robežuzraudzības režīma laikā, kā arī nodrošināta Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma normas izpilde.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 422 707
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 422 707
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 422 707
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 422 707
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 422 707
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm papildu nepieciešamais finansējums saistībā ar rīkojuma Nr. 184 izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu ir 1 316 721 euro un vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai 105 986 euro. Kopā papildu nepieciešamais finansējums ir 1 422 707 euro, tai skaitā:
1. Valsts policijai / budžeta apakšprogramma 06.01.00 "Valsts policija" - 1 308 741 euro;
2. Valsts drošības dienestam / budžeta programma 09.00.00 "Valsts drošības dienesta darbība" 16 233 euro;
3. Valsts robežsardzei 96 462 euro un Valsts robežsardzes koledžai 1 271 euro / budžeta programma 10.00.00 “Valsts robežsardzes darbība" - 97 733 euro.
Aprēķina kopsavilkumu un detalizētu aprēķinu skatīt anotācijas pielikumos.
Aprēķini par izdevumiem, kas plānoti EKK 2271 "Izdevumi, kas saistīti ar operatīvo darbību" tiks iesniegti Finanšu ministrijā ar atsevišķu vēstuli (informācija klasificēta). Projektam nav ietekmes uz kopējiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem.
1. Valsts policijai / budžeta apakšprogramma 06.01.00 "Valsts policija" - 1 308 741 euro;
2. Valsts drošības dienestam / budžeta programma 09.00.00 "Valsts drošības dienesta darbība" 16 233 euro;
3. Valsts robežsardzei 96 462 euro un Valsts robežsardzes koledžai 1 271 euro / budžeta programma 10.00.00 “Valsts robežsardzes darbība" - 97 733 euro.
Aprēķina kopsavilkumu un detalizētu aprēķinu skatīt anotācijas pielikumos.
Aprēķini par izdevumiem, kas plānoti EKK 2271 "Izdevumi, kas saistīti ar operatīvo darbību" tiks iesniegti Finanšu ministrijā ar atsevišķu vēstuli (informācija klasificēta). Projektam nav ietekmes uz kopējiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas nav.
Cita informācija
Izdevumi tiks segti, līdzekļus pārdalot Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" uz attiecīgajām Iekšlietu ministrijas budžeta programmām un apakšprogrammām.
Saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 72. pantu budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" rezervētais finansējums 4 806 180 euro apmērā ir paredzēts visam 2025. gadam izdevumu segšanai saistībā ar valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšanu.
No rezervētā finansējuma 2025. gadā ir atbalstīta finansējuma pārdale, pamatojoties uz:
1) Ministru kabineta 2025. gada 11. februāra rīkojumu Nr. 80 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-95) 1 180 590 euro apmērā;
2) Ministru kabineta 2025. gada 22.aprīļa rīkojumu Nr.224 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-550) 102 504 euro apmērā;
3) Ministru kabineta 2025. gada 29.aprīļa rīkojumu Nr.243 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-683) 110 962 euro apmērā;
4) Ministru kabineta 2025. gada 3.jūnija rīkojums Nr.318 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-960) 143 604 euro apmērā;
5) Ministru kabineta 2025. gada 26.jūnija rīkojums Nr.369 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-1182) 875 592 euro apmērā;
6) Ministru kabineta 2025. gada 19. augusta rīkojums Nr. 495 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-1532) 251 820 euro apmērā;
7) Ministru kabineta 2025. gada 19. augusta rīkojums Nr. 494 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-1697) 233 604 euro apmērā;
8) Ministru kabineta 2025. gada 12. septembra rīkojums Nr. 568 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-1918) 213 042 euro apmērā.
Ievērojot minētās pārdales (kopā 3 111 718 euro), atlikums budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" ir 1 694 462 euro.
Valsts policija, Valsts robežsardze, Valsts robežsardzes koledža un Valsts drošības dienests ir atbildīgs par sniegtās informācijas patiesumu. Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
Saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 72. pantu budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" rezervētais finansējums 4 806 180 euro apmērā ir paredzēts visam 2025. gadam izdevumu segšanai saistībā ar valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšanu.
No rezervētā finansējuma 2025. gadā ir atbalstīta finansējuma pārdale, pamatojoties uz:
1) Ministru kabineta 2025. gada 11. februāra rīkojumu Nr. 80 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-95) 1 180 590 euro apmērā;
2) Ministru kabineta 2025. gada 22.aprīļa rīkojumu Nr.224 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-550) 102 504 euro apmērā;
3) Ministru kabineta 2025. gada 29.aprīļa rīkojumu Nr.243 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-683) 110 962 euro apmērā;
4) Ministru kabineta 2025. gada 3.jūnija rīkojums Nr.318 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-960) 143 604 euro apmērā;
5) Ministru kabineta 2025. gada 26.jūnija rīkojums Nr.369 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-1182) 875 592 euro apmērā;
6) Ministru kabineta 2025. gada 19. augusta rīkojums Nr. 495 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-1532) 251 820 euro apmērā;
7) Ministru kabineta 2025. gada 19. augusta rīkojums Nr. 494 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-1697) 233 604 euro apmērā;
8) Ministru kabineta 2025. gada 12. septembra rīkojums Nr. 568 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-1918) 213 042 euro apmērā.
Ievērojot minētās pārdales (kopā 3 111 718 euro), atlikums budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" ir 1 694 462 euro.
Valsts policija, Valsts robežsardze, Valsts robežsardzes koledža un Valsts drošības dienests ir atbildīgs par sniegtās informācijas patiesumu. Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts drošības dienests, Valsts policija, Valsts policijas koledža, Valsts robežsardzeNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Projekts skar apropriācijas pārdali un paredz piešķirt finansējumu Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm, kas neietekmē citas sabiedrības mērķgrupas.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts policija
- Valsts robežsardze
- Valsts robežsardzes koledža
- Valsts drošības dienests
- Iekšlietu ministrija
- Finanšu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Ierobežota pieejamība
Jā
Nosaukums
Kopsavilkums
2. pielikums
Ierobežota pieejamība
Jā
Nosaukums
Valsts policijas izdevumi
3. pielikums
Ierobežota pieejamība
Jā
Nosaukums
Valsts robežsardzes un Valsts robežsardzes koledžas izdevumi
4. pielikums
Ierobežota pieejamība
Jā
Nosaukums
Valsts drošības dienesta izdevumi
