Anotācija (ex-ante)

21-TA-1536: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 19. janvāra noteikumos Nr. 50 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.2. pasākuma "Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
1) Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. – 2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 13. punkts, kas paredz Ministru kabineta kompetenci Eiropas Savienības fondu vadības nodrošināšanā, dodot deleģējumu Ministru kabinetam noteikt specifiskā atbalsta mērķa pieejamo finansējumu, atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības nosacījumus un kārtību, , un 20. panta 6. punkts, kas paredz vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību;
2) Ministru kabineta 2020. gada 30. jūnija noteikumu Nr. 408 “Latvijas Zinātnes padomes nolikums” 22.punkts nosaka, ka Latvijas Zinātnes padome sākot ar 2022. gada 1. janvāri nodrošinās projekta Nr. 1.1.1.2/16/I/001 "Atbalsts pēcdoktorantūras pētniecības īstenošanai" vadību un īstenošanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
1. palielināt 1.1.1.3. pasākuma finansējumu;
2. samazināt 1.1.1.2. pasākuma finansējumu, precizēt projekta īstenotāju;
4. palielināt 1.1.1.5. pasākuma finansējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
A. 1.1.1.2. pasākums "Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts". 
Ministru kabineta 2016. gada 19. janvāra noteikumu Nr. 50 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.2. pasākuma "Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 50) 9. punktā noteikts, ka 1.1.1.2. pasākumam "Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts" (turpmāk – 1.1.1.2. pasākums) pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 47 910 415 euro (t.sk. ERAF finansējums 40 399 189 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 4 754 147 euro apmērā), tai skaitā pētniecības pieteikumu īstenošanai plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 44 925 282 euro (t.sk. ERAF finansējums 37 861 826 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 4 306 377 euro apmērā). Savukārt MK noteikumu Nr. 50 12. punkts paredz, ka projekta iesniedzējs 1.1.1.2. pasākuma ietvaros ir Valsts izglītības attīstības aģentūra, kas pēc tam, kad ir noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu, ir arī ERAF finansējuma saņēmēja.
MK noteikumi Nr.50 paredz nosacījumus par projekta ietvaros saņemto nelikumīgo valsts atbalstu (MK Noteikumu Nr.50 53. un 53.1 punkts), atmaksas aprēķinam atsaucoties uz Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai, 10. pantu, tiem pieskaitot 100 bāzes punktus, no dienas, kad publiskais finansējums tika izmaksāts finansējuma saņēmējam, līdz tā atgūšanas dienai, ievērojot Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai, 11. pantā noteikto procentu likmes piemērošanas metodi. Vienlaikus Komercdarbības atbalsta kontroles likumā ir veikti grozījumi, ieviešot IV un V nodaļu, kas paredz vispārēji piemērojamus nosacījumus nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanai.

B. 1.1.1.3. pasākums "Inovāciju granti studentiem".
1. Finansējuma pārdale. 2021. gada 12. janvārī tika izsludināta 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.3. pasākuma "Inovāciju granti studentiem" (turpmāk – 1.1.1.3. pasākums) projektu iesniegumu otrā atlases kārta, kuras ietvaros tika iesniegti deviņi projektu iesniegumi par kopējo finansējumu 8 352 715 euro (t.sk. ERAF finansējums 6 950 938 euro un privātais finansējums 1 401 777 euro) un atbilstoši Eiropas Komisijas ekspertu datubāzē iekļautu ārvalstu ekspertu novērtējumiem visi projektu iesniegumi kvalitātes kritērijos kvalificējas atbalsta saņemšanai. 1.1.1.3. pasākuma otrajai projektu iesniegumu atlases kārtai pieejamais ERAF finansējums ir 4 540 684 euro, kas ir pietiekams piecu projektu finansēšanai par pieprasīto ERAF finansējumu 3 944 086 euro apmērā. Pārējie četri projekti par kopējo pieprasīto ERAF finansējumu 3 006 852 euro apmērā tika noraidīti nepietiekama finansējuma dēļ.
Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 41 skat. MK noteikumu Nr. 41 grozījumu projekta anotācijā.

C. 1.1.1.5. pasākums "Atbalsts starptautiskās sadarbības projektiem pētniecībā un inovācijās". 
Ministru kabineta 2017. gada 6. jūnija noteikumu Nr. 315 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā” 1.1.1.5. pasākuma “Atbalsts starptautiskās sadarbības projektiem pētniecībā un inovācijās” pirmās, otrās un trešās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi”” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 315) 57. punktā noteikts, ka trešajai kārtai pieejamais kopējais publiskais attiecināmais finansējums ir 10 678 517 euro (t.sk. ERAF finansējums 9 076 739 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 1 601 778 euro apmērā). Ņemot vērā, ka trešās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros nav paredzēts finansēt jaunus projektu iesniegumus, ir izveidojies finansējuma atlikums, tai skaitā finansējuma atlikums, kas netika piesaistīts projekta līgumos. Kaut arī atlases kārta ir atvērta līdz 2021.gada 31. decembrim, jaunus projekta iesniegumus nav iespējams finansēt, jo tos nebūs iespējams īstenot līdz 2014.–2020.gada plānošanas perioda beigām projektu īstenošanas ilguma dēļ (2 – 6 gadi). 1.1.1.5. pasākuma 3.kārtas projekta īstenošanā esošos finansējuma saņēmējus grozījumi neietekmēs, jo palielināt 1.1.1.5. pasākuma 3.kārtas projekta līgumos noslēgtās summas nav paredzēts. Šobrīd 1.1.1.5. pasākuma 3.kārtas ietvaros nav vērtēšanā esoši projektu iesniegumi.
Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 315 skat. MK noteikumu Nr. 315 grozījumu projekta anotācijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1.1.1.3. pasākums. 
1. Finansējuma trūkums. Ņemot vērā Zinātnes, tehnoloģijas attīstības un inovācijas pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam noteiktās prioritātes attiecībā uz P&A cilvēkkapitāla attīstību, kā arī to, ka visi projektu iesniegumi ir sasnieguši kvalitātes slieksni un arī Eiropas Savienības Eiropas Reģionālā attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda Plus, Kohēzijas fonda vai Taisnīgas pārkārtošanās fonda (turpmāk – Eiropas Savienības fondi) 2021.-2027. gada plānošanas periodā plānots turpināt īstenot 1.1.1.3. pasākuma iniciatīvu, šobrīd būtu nepieciešams sniegt atbalstu pēc iespējas vairāk 1.1.1.3. pasākuma otrajā projektu iesniegumu atlases kārtā iesniegto projektu iesniegumu īstenošanai, lai pēc iespējas plašāk veicinātu studentu inovācijas, uzņēmējspēju un tehnoloģiju prasmju pilnveidi kopsadarbībā ar industriju, fokusējoties uz zināšanu ietilpīgu produktu un pakalpojumu izstrādi, kā arī lai pēc iespējas vairāk atbalsta saņēmēju gūtu pieredzi studentu inovāciju grantu programmas īstenošanā, kas veicinātu kvalitatīvāku studentu inovāciju grantu programmas projektu īstenošanu Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā. Pēc piecu projekta iesniegumu finansēšanas 1.1.1.3. pasākumā ERAF atlikums ir 596 598 euro un pārējo četru projekta iesniegumu finansēšanai nepieciešams papildus ERAF finansējums 2 410 254  euro apmēra.

Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 41 skat. MK noteikumu Nr. 41 grozījumu projekta anotācijā.
Risinājuma apraksts
1. Finansējuma pārdale
Pēc piecu projekta iesniegumu finansēšanas 1.1.1.3. pasākumā ERAF atlikums ir 596 598 euro un pārējo četru projekta iesniegumu finansēšanai nepieciešams papildus ERAF finansējums 2 410 254  euro apmēra. Papildus finanšu resursi ir pieejami no 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā” (turpmāk – 1.1.1. SAM) pasākumu līgumos par projekta īstenošanu nepiesaistītā finansējuma atlikuma. Taču, ņemot vērā ierobežoto papildus pieejamo finansējumu, Ministru kabineta noteikumu projekts „Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 16. janvāra noteikumos Nr. 41 „Darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā” 1.1.1.3. pasākuma „Inovāciju granti studentiem” īstenošanas noteikumi”” (turpmāk – MK noteikumu Nr. 41 grozījumu projekts) paredz palielināt 1.1.1.3. pasākumam pieejamo finansējumu divu otrās projektu iesniegumu atlases kārtas rezervē esošo projektu iesniegumu finansēšanai, veicot ERAF līdzekļu pārdali 1 201 044 euro apmērā (tai skaitā 856 858 euro no 1.1.1.1. pasākuma un 344 186 euro no 1.1.1.2. pasākuma).
Pārdale tiek veikta no 1.1.1.1. pasākuma 4.kārtas finansējuma atlikuma, kas iepriekš netika piesaistīts līgumos par projektu īstenošanu (skat. Pielikuma tabulu Nr.2. – treknrakstā iezīmētās summas). Pārdales summu aprēķinam skat. 1. pielikuma 1.tabulu.
Ņemot vērā, ka 1.1.1.3. pasākuma privātā finansējuma apjoms ir proporcionāls publiskā finansējuma apjomam, pēc ERAF finansējuma pārdales tiks palielināts arī MK Noteikumu Nr.41 apakšpunktā 7.1.2. noteiktais rādītājs „privātās investīcijas, kas papildina valsts atbalstu inovācijām vai pētniecības un izstrādes projektiem”.
Finansējuma pārdale sniegs ieguldījumu iznākuma rādītāju i.1.1.1.f „Privātās investīcijas, kas papildina valsts atbalstu inovācijām vai pētniecības un izstrādes projektiem” (turpmāk – iznākuma rādītājs i.1.1.1.f) un i.1.1.1.ck (CO26) „To komersantu skaits, kuri sadarbojas ar pētniecības institūcijām (projekta īstenotājiem)” (turpmāk – iznākuma rādītājs i.1.1.1.ck) izpildē. Finansējuma izlietošana 1.1.1.3. pasākuma ietvaros var nodrošināt augstāku kopējo iznākuma rādītāju sasniegšanu, jo 1.1.1.3. pasākumam ir noteikts lielāks privātā finansējuma piesaistes nosacījums iznākuma rādītāja i.1.1.1.f izpildei (1.1.1.3.pasākuma 2.kārtas publiskais finansējums ir līdz 85%, bet 1.1.1.1.pasākuma 4.kārtas publiskā finansējuma intensitāte ir 92,5%), kā arī prognozējams lielāks ieguldījums iznākuma rādītāja i.1.1.1.ck izpildē, ņemot vērā, ka  MK Noteikumos Nr.41 ir noteikts publiskā finansējuma apmērs 32 203 euro par katru piesaistīto komersantu. 
Noteikumu projektā plānotām finansējuma pārdalēm nav ietekmes uz intervences kodiem, jo 1.1.1.3. pasākuma finansējums, 1.1.1.2. pasākuma un 1.1.1.5. pasākuma finansējums attiecas uz intervences jomu - 060 “Pētniecības un inovācijas darbības publiskos pētniecības centros un kompetences centros, kas ietver sadarbības tīklu veidošanu”.

2. Ietekme uz īstenošanā esošajiem projektiem
Papildus finansējuma nodrošināšana 1.1.1.3.pasākuma otrās atlases kārtas rezervē esošo projektu finansēšanai neietekmē 1.1.1.3.pasākuma pirmās atlases kārtas projektus, jo pirmā kārta ir noslēgusies, papildus finansējums pirmās kārtas projektiem netiks piešķirts, ka arī netiek samazināts pirmās kārtas finansējums. Gadījumā, ja otrās kārtas ietvaros finansējums tiks piešķirts iestādei, kura jau piedalās projekta īstenošanā pirmās kārtas ietvaros, tika paredzēti iepriekšējā punktā minētie nosacījumi attiecībā uz dubultfinansējuma riska novēršanu. Gadījumā, ja pirmās kārtas finansējuma saņēmēji pagarinās projekta īstenošanas termiņu, būs nepieciešams veikt grozījumus vienošanās par projekta īstenošanu, saskaņojot tos ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru, tai skaitā atbilstoši iepriekšēja punktā aprakstītajiem nosacījumiem.

Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 41 skat. MK noteikumu Nr. 41 grozījumu projekta anotācijā.
Problēmas apraksts
1.1.1.5. pasākums. 1.1.1.5. pasākuma 3.atlases kārtā ir izveidojies līgumos nepiesaistītā finansējuma atlikums, kuru projektu īstenošanas termiņu dēļ nav iespējams izmantot 1.1.1.5. pasākuma 3.atlases kārtas ietvaros.
Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 315 skat. MK noteikumu Nr. 315 grozījumu projekta anotācijā.
Risinājuma apraksts
Grozījumi MK noteikumos Nr. 315 izstrādāti, lai nodrošinātu iespējami ātrāku finansējuma pārdali:
1) no 1.1.1.5.pasākuma 3. kārtas līgumos nepiesaistītā finansējuma uz 1.1.1.5.pasākuma 2. kārtu Bufalo mācību nodrošināšanai (ERAF 215 268 euro, VB 6 698 euro);
2) no 1.1.1.5.pasākuma 1. kārtas atbrīvotā finansējuma uz 1.1.1.5.pasākuma 2. kārtu Bufalo mācību nodrošināšanai (ERAF 340 000.00 euro, VB 60 000.00 euro). Finansējumu plānots pārdalīt no projekta Nr.1.1.1.5/17/I/002. Finansējuma saņēmējs ir informējis CFLA par plānoto projekta finansējuma samazinājumu un iesniegts grozījumus pēc tam, kad tiks apstiprināti MK noteikumu Nr.315 grozījumi. Jautājums par atbrīvotā finansējuma atkārtotu izlietošanu tika izskatīts un atbalstīts 26.01.2022. sadarbības partneru darba grupā par ES fondu jautājumiem;
3) no 1.1.1.2. pasākuma projekta pētniecības pieteikumos nepiesaistītā finansējuma uz 1.1.1.5.pasākuma 2. kārtu Bufalo mācību nodrošināšanai (ERAF 156 709 euro, VB 58 945 euro). Jautājums par finansējuma atkārtotu izlietošanu tika izskatīts un atbalstīts 26.01.2022. sadarbības partneru darba grupā par ES fondu jautājumiem;
4) no 1.1.1.5.pasākuma 3. kārtas līgumos nepiesaistītā finansējuma uz 1.1.1.1.pasākumu (VB 31 290 euro).
5) no 1.1.1.5.pasākuma 3. kārtas atbrīvotā finansējuma uz 1.1.1.1.pasākumu (ERAF 34 272 euro, VB 6 048 euro).

Tāpat 1.1.1.5. pasākuma ERAF finansējums tika palielināts par 1 euro (kopējais finansējums un 2.kārtas finansējums), lai nodrošinātu atbilstību faktiski pieejamajam ERAF finansējumam. Neprecizitāte 1 euro apmērā radās iepriekš veikto grozījumu rezultātā.
MK noteikumu Nr. 315 grozījumu projektā paredzētajām iekšējām un ārējām finansējuma pārdalēm nav negatīvas ietekmes uz spēkā esošajiem uzraudzības rādītājiem. Plānojot 1.1.1.2. pasākuma un 1.1.1.5. pasākuma trešās atlases kārtas finansējuma samazinājumu, tika saglabāts nepieciešamais finansējuma apmērs, lai nodrošinātu plānoto uzraudzības rādītāju izpildi. Finansējuma pārdale neietekmē DP rādītājus, jo 1.1.1.2. pasākuma un 1.1.1.5. pasākuma 3.kārtas ietvaros netiek plānots finansēt jaunus projekta iesniegumus MK noteikumos noteikto projekta īstenošanas termiņu ierobežojumu dēļ, kuri paredzēti, lai nodrošinātu 2014.–2020.gada plānošanas perioda laika grafikam atbilstošu projektu īstenošanu.

Vairāk informācijas par grozījumiem MK noteikumos Nr. 315 skat. MK noteikumu Nr. 315 grozījumu projekta anotācijā.
Problēmas apraksts
1.1.1.2. pasākums. 
Finansējuma pārdale. Ņemot vērā, ka 1.1.1.2. pasākuma projekta ietvaros nav paredzēts finansēt jaunus pētniecības pieteikumus, ir izveidojies publiskā finansējuma atlikums, tai skaitā finansējuma atlikums, kas netika piesaistīts līgumos par pētniecības pieteikumu īstenošanu 559 840 euro apmēra (t.sk. ERAF 500 895 euro un VB 58 945 euro).

Projekta īstenotāja aizvietošana. Ņemot vērā Ministru kabineta 2020. gada 30. jūnija noteikumu Nr. 408 “Latvijas Zinātnes padomes nolikums” 22. punktā noteikto, Latvijas Zinātnes padome sākot ar 2022. gada 1. janvāri daļēji pārņems Valsts izglītības attīstības aģentūras funkciju un nodrošinās projekta Nr. 1.1.1.2/16/I/001 "Atbalsts pēcdoktorantūras pētniecības īstenošanai" vadību un īstenošanu. Līdz ar to MK noteikumos Nr. 50 ir nepieciešams precizēt projekta īstenotāju.

Atbilstība komercdarbības atbalsta kontroles likuma normām. Ņemot vērā, ka Komercdarbības atbalsta kontroles likumā ir veikti grozījumi, ieviešot IV un V nodaļu, kas paredz vispārēji piemērojamus nosacījumus nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanai, ir nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.50 53. un 53.1 punktu, ietverot atsauci uz Komercdarbības atbalsta kontroles likuma normām.
Risinājuma apraksts
Finansējuma pārdale. Grozījumi MK noteikumos Nr. 50 izstrādāti, lai nodrošinātu iespējami ātrāku 1.1.1.2. pasākuma projekta finansējuma atlikuma pārdali uz:
1) 1.1.1.5. pasākuma otro projektu iesniegumu atlases kārtu - 156 709 euro, VB 58 945 euro;
2) 1.1.1.3. pasākuma otro projektu iesniegumu atlases kārtu - ERAF 344 186 euro

1.1.1.2. pasākuma finansējums samazināts atbilstoši finansējuma intensitātei pa finansējuma avotiem, tai skaitā samazinot arī 1.1.1.2. pasākuma privāto finansējumu par 34 184 euro

MK noteikumu Nr. 50 grozījumu projektā plānotām finansējuma pārdalēm nav negatīvas ietekmes uz spēkā esošajiem uzraudzības rādītājiem. Plānojot 1.1.1.2. pasākuma finansējuma samazinājumu, tika saglabāts nepieciešamais finansējuma apmērs, lai nodrošinātu plānoto uzraudzības rādītāju izpildi.
MK noteikumu Nr. 50 grozījumu projektā plānotām finansējuma pārdalēm nav ietekmes uz intervences kodiem, jo 1.1.1.2. pasākuma finansējums, 1.1.1.5. pasākuma, kā arī 1.1.1.3.pasākuma finansējums attiecas uz intervences jomu - 060 “Pētniecības un inovācijas darbības publiskos pētniecības centros un kompetences centros, kas ietver sadarbības tīklu veidošanu”.
Šobrīd nav pamata uzskatīt, ka 1.1.1.2. pasākuma ietvaros radīsies finansējuma atlikums papildus šobrīd iezīmētajam, jo atbilstoši MK lēmumam (MK 2020.gada 22.septembra sēdes protokols Nr.55, 33§ Informatīvais ziņojums “Par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm (pusgada ziņojums)” 2.1.apakšpunkts) viss atbrīvotais finansējums tiek novirzīts virssaistību dzēšanai. Gadījumā, ja 1.1.1.2. pasākuma ietvaros tomēr radīsies finansējuma atlikums, tas tiks novirzīts citu SAM vai pasākumu finansēšanai atbilstoši nepieciešamībai un situācijai.

Projekta īstenotāja aizvietošana. MK noteikumu Nr. 50 grozījumu projekts paredz papildināt noteikumus ar tekstu, kas skaidro, ka Latvijas Zinātnes padome (turpmāk – LZP) sākot ar 2022. gada 1. janvāri pārņems Valsts izglītības attīstības aģentūras (turpmāk – VIAA) īstenotās funkcijas projekta Nr. 1.1.1.2/16/I/001 "Atbalsts pēcdoktorantūras pētniecības īstenošanai" (turpmāk – projekts Nr. 1.1.1.2/16/I/001) ietvaros. Finansējuma saņēmēja kā institūcijas maiņa nerada risku uz projekta izvirzīto mērķu sasniegšanu, jo:
1) LZP reorganizācijas ietvaros pārņem projekta Nr. 1.1.1.2/16/I/001 īstenošanas funkcijas ar visiem par projekta Nr. 1.1.1.2/16/I/001 administratīvo īstenošanu atbildīgajiem VIAA cilvēkresursiem pilnā apmērā līdzvērtīgā darba slodzē un ar līdzvērtīgiem darba pienākumiem;
2) projekta iesniedzējs atbilst MK noteikumos Nr.50 projekta iesniedzējam izvirzītajām prasībām, kā arī saglabājās visas līgumā noteiktās saistības attiecībā uz projekta īstenošanu, tai skaitā uz projekta mērķu sasniegšanu;
3) šobrīd ir noslēgušās visas pēcdoktorantūras pētniecības atbalsta atlases kārtas un jaunas atlases kārtas projekta Nr. 1.1.1.2/16/I/001 ietvaros netiek plānotas, līdz ar to mērķa sasniegšana ir atkarīga no pēcdoktorantūras pētniecības pieteikumu īstenotāju darba kvalitātes.

Finansējuma saņēmēja maiņa nerada ietekmi Regulas (EK) Nr.1303/2013 71.panta izpratnē, jo 1.1.1.2.pasākuma darbības neietver investīcijas infrastruktūrā vai investīcijas ražošanā un MK Noteikumos Nr.50 nav iekļauts nosacījums par investīciju saglabāšanas pienākumiem saskaņā ar piemērojamiem valsts atbalsta noteikumiem.
Pēc MK noteikumu Nr.50 projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā par to tiks informēts finansējuma saņēmējs. Pētniecības pieteikumu līgumos netiks veikti grozījumi, bet visiem pētniecības pieteikumu īstenotājiem finansējuma saņēmējs nosūtīs informatīvu paziņojumu ar atsauci uz normatīvajiem aktiem par VIAA reorganizāciju un LZP kā tiesību un visu uzņemto saistību pārņēmēju, tai skaitā par uzraugošās iestādes maiņu, rekvizītu un finanšu kontu maiņu. Šis paziņojums tiks pievienots pie jau noslēgtā līguma ar VIAA. 

Atbilstība komercdarbības atbalsta kontroles likuma normām
Precizēts MK noteikumu Nr.50 53. un 53.1 punkts, ietverot atsauci uz Komercdarbības atbalsta kontroles likuma normām, ņemot vērā, ka Komercdarbības atbalsta kontroles likumā ir veikti grozījumi, ieviešot IV un V nodaļu, kas paredz vispārēji piemērojamus nosacījumus nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Kā alternatīvs risinājums ir neveikt MK noteikumu grozījumus, kā rezultātā veidotos finanšu līdzekļu atlikumi  1.1.1.2. pasākumā, 1.1.1.3. pasākumā un 1.1.1.5. pasākumā, kas rezultētos ar to, ka mazākam augstskolu skaitam tiktu sniegta iespēja gūtu pieredzi studentu inovāciju grantu programmas īstenošanā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • skolēni
  • akadēmiskais personāls
  • zinātniskais personāls
  • sabiedrība kopumā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu Nr. 41 grozījumu projekts ietekmēs studentu un skolēnu inovācijas spēju, uzņēmīgumu un uzņēmējspēju attīstību, augstākās izglītības iestāžu akadēmiskā personāla inovācijas kompetenču attīstību (t.sk. darbu vadīšanas prasmes un pieredze metodoloģisku inovatīvu apmācību īstenošanā), sabiedrību kā informācijas sistēmu publiski pieejamās informācijas lietotājus.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • augstākās izglītības iestādes
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde
  • Valsts izglītības attīstības aģentūra
  • Latvijas Zinātnes padome
Ietekmes apraksts
MK noteikumu Nr. 41 grozījumu projekts ietekmē augstākās izglītības iestādes iestāžu inovācijas vides attīstību, mazo, vidējo vai lielo saimnieciskās darbības veicēju sadarbības veidošanos ar augstākās izglītības iestādēm  un studentiem, kā arī potenciālo darbinieku kompetenču attīstību.
MK noteikumu Nr.315 grozījumu projekts ietekmē augstskolu un zinātnisko institūciju personāla kompetenču attīstību kvalitatīvāka darba nodrošināšanai iestādēs.
MK noteikumu Nr.50 grozījumu projekts ietekmē VIAA un LZP, jo ar 2022.gada 1.janvāri VIAA funkcijas pārņem LZP. Ietekme ir administratīva rakstura, jo pēc reorganizācijas projektu turpinās īstenot līdzšinējais personāls tikai citas iestādes ietvaros.
Tiks veikta 1.1.1.2. pasākuma, 1.1.1.3. pasākuma un 1.1.1.5. pasākuma projektu iesniedzēju un finansējuma saņēmēju, kurus ietekmē grozījumi, informēšana par grozījumiem pēc to apstiprināšanas Ministru kabinetā.
 
Nozare
Visas nozares, Izglītība, Veselība un sociālā aprūpe
Nozaru ietekmes apraksts
Izglītība: 1.1.1.3.pasākums – finansējums studentu inovāciju spēju attīstībai.

Visas nozares: 1.1.1.3. pasākuma ietvaros tiek finansētas Latvijas augstākās izglītības institūciju Studentu inovāciju programmas, kas sniedz ieguldījumu Latvijas Viedās specializācijas stratēģijas mērķu sasniegšanā un izaugsmes prioritāšu īstenošanā, jo īpaši STEM, medicīnas un radošo industriju jomās, tostarp sniedzot ieguldījumu cilvēkkapitāla pieauguma nodrošināšanā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Netieši: 1.1.1.3. pasākums - attīsta studējošo inovāciju spējas, lai paaugstinātu darbaspēka kvalitāti un veicinātu jauno uzņēmēju attīstību. Tiek attīstīta uzņēmēju un augstskolu/studentu sadarbība.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

-

2.2.5. uz konkurenci:

-

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Netieši: 1.1.1.3. pasākums - attīsta studējošo inovāciju spējas, lai paaugstinātu darbaspēka kvalitāti un veicinātu jauno uzņēmēju attīstību. Tiek attīstīta uzņēmēju un augstskolu/studentu sadarbība.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
-500 895
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
-500 895
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
-559 840
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
-559 840
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
58 945
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
58 945
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
58 945
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
58 945
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projekts paredz šādas izmaiņas:
Tiek samazināts 1.1.1.2. pasākuma ERAF finansējums par 500 895 euro un VB finansējums par 58 945 euro, pārdalot finansējumu uz 1.1.1.3. pasākuma 2.kārtu (ERAF 344 186 euro) un 1.1.1.5. pasākuma 2.kārtu (ERAF 156 709 euro, VB 58 945 euro). 

Pārdaļu rezultātā kopējais finansējums 1.1.1.SAM līmenī nemainās, izmaiņas tiek veiktas starp pasākumiem.

4.1.1. MK noteikumi Nr.41

Pamatojums un apraksts
Finansējuma pārdale
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.2. MK noteikumi Nr.315

Pamatojums un apraksts
Finansējuma pārdale
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.3. MK noteikumi Nr.50

Pamatojums un apraksts
Finansējuma pārdale
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība noteikumu projekta izstrādē tiks nodrošināta, ievietojot informāciju par noteikumu projektu IZM tīmekļvietnes www.izm.gov.lv sadaļā “Sabiedrības līdzdalība”

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
1.1.1.3.pasākuma projektu īstenošana veicinās augstskolu inovāciju vides attīstību, personāla inovāciju kompetenču attīstību, kā rezultātā uzlabosies personāla darba kvalitāte institūcijās, kas tai skaitā sniedz publiskos pakalpojumus.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākuma ietvaros tiks ievēroti nosacījumi, kas veicina personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības, piemēram:
- tiks ievēroti tādi personāla atlases nosacījumi un prakses, kas ir nediskriminējošas un iekļaujošas cilvēkiem ar invaliditāti, piemēram, nodrošinot darbiniekam ar invaliditāti pielāgotu darba vietu/formu un tehnoloģijas;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par cilvēkiem ar invaliditāti u.c.
 

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākuma ietvaros tiks īstenotas vispārīgas darbības un ievēroti nosacījumi, kas netieši veicina dzimumu līdztiesību, piemēram:
- sievietēm un vīriešiem tiks nodrošināta vienāda samaksa par vienādas vērtības darbu;
- mērķa grupai tiks piedāvātas alternatīvas darba formas un elastīgs darba laiks;
- visi dati par pasākuma mērķa grupu, kur vien tas ir iespējams,  tiks sniegti dzimumu griezumā; 
- pētījumos un izvērtējumos iegūtie dati, kas attiecas uz personām, kur vien tas ir iespējams, tiks norādīti dzimumu griezumā;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par dzimumu līdztiesību.
 

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija


Pasākumam ir netieša ietekme uz horizontālo principu "Vienlīdzīgas iespējas". SAM ietvaros projektu īstenošana  kopumā var veicināt dzimumu līdztiesību, personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un pamattiesību ievērošanu. Piemēram, dati par mērķa grupu un pētījumos, kur vien tas ir iespējams, tiks uzkrāti dzimumu griezumā. Īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par cilvēkiem ar invaliditāti, etnisko piederību vai dzimumu līdztiesību. 
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
1. pielikums
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk