Anotācija (ex-ante)

22-TA-429: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojumā Nr. 720 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrijas virzītais regulējums:

Saistībā ar SARS-CoV-2 omicron celma izplatību, pastāvošo regulējumu ir ļoti problemātiski izpildīt, jo medicīniskās laboratorijas nespēj vairs nodrošināt tik liela skaita paraugu paņemšanu un analīzi, kā arī paštestu pastiprināta pielietošana saskaņā ar esošajiem algoritmiem, lai kontaktpersonas varētu piedalīties izglītības procesā pēc pašreizējā algoritma, ir ierobežota paštestu nodrošinājuma dēļ.
2022.gada 5. nedēļā jauno Covid-19 gadījumu skaits ir reģistrēts par  14,3 % vairāk nekā iepriekšējā nedēļā. Izglītības iestāžu darbinieku un skolēnu skrīninga rezultātā jaunatklāto Covid-19 gadījumu skaits ir pieaudzis par 7%, bet ārpus izglītības iestāžu atklāto jauno Covid-19 gadījumu skaits ir palielinājies par 15%.
Savukārt veikto Covid-19 testu skaits salīdzinājumā ar iepriekšējo nedēļu ir samazinājies par 3,8%, bet izglītības iestāžu skrīninga ietvaros veikto testu skaits ir samazinājies par 23,6%.
Tajā pat laikā ir jāņem vērā, ka pozitīvo testu īpatsvars, salīdzinājumā ar iepriekšējo nedēļu ir pieaudzis par 6,2% un ir sasniedzis 39%  (aizvadītajā nedēļā tas bija 22,1%) no kopējā veikto testu skaita, bet izglītības iestāžu skrīninga ietvaros veikto testu struktūra parāda, ka pozitīvi ir 30,86% veikto izmeklējumu.
Vērtējot Covid-19 saslimstības rādītājus par vecuma grupām, var secināt, ka vecuma grupā no 0-9 gadu vecumam un 10-19 gadu vecumam, saslimstības rādītājam ir tendence stabilizēties.
Ņemot vērā minēto varam secināt, ka skolas vecuma bērnu vidū ir sasniegts  Covid-19 saslimstības pieauguma maksimums un tuvākajā laikā varētu tikt novērota Covid-19 izplatības samazināšanās, tādēļ, ka liela daļa bērnu ir ieguvuši aizsardzību pret SARS CoV-2 pateicoties vakcinācijai vai pārslimošanai. Tādējādi jāņem vērā, ka izglītības iestāžu loma SARS CoV-2 izplatībā samazināsies un ir iespējams samazināt pasākumus, kas ir vērsti uz infekcijas ierobežošanu.
Viens no pretepidēmijas pasākumiem, kas būtiski kavē izglītības procesu, ir mājas karantīnas ievērošana. Tādēļ samazinoties izglītības iestāžu nozīmei Covid-19 izplatības ķēdē, ir iespējams atcelt mājas karantīnas nosacījumu ievērošanu, lai  piedalītos izglītības procesā.
Proti, ņemot vērā jaunos apstākļus tiek ieviesti jauni nosacījumi, ka, lai piedalītos izglītības procesā gan izglītības procesā iesaistītie darbinieki, gan izglītojamie pamata, vidējās un augstākās izglītības pakāpē var neievērot mājas karantīnas nosacījumus. Tajā pat laikā izglītības iestādēs pamata un vidējās izglītības pakāpē tiek saglabāta rutīnas skrīninga testu veikšana, lai pēc iespējas ātrāk atklātu inficēšanās gadījumus un veiktu medicīnisko novērošanu, savukārt augstākās izglītības pakāpē tiek atstāta iespēja veikt skrīninga testēšanu darba devēja vai iestādes vadītāja noteiktas atbildīgās personas uzraudzībā.
Tajā pat laikā ir jāņem vērā, ka minētais izņēmums uz mājas karantīnas ievērošanu attiecas tikai dalību izglītības procesā skolā, interešu izglītībā un profesionālās ievirzes izglītībā, bet kontaktpersonas nevar apmeklēt vietas, kur pulcējas liels skaits cilvēku, doties viesos, utml.
Līdz ar to ES valstis pāriet uz būtiski samazinātu kontroles testu veikšanu attiecība uz kontaktpersonām. Tā, piemēram, Igaunijas Republikā no 7. februāra kontaktpersonām izglītojamajiem vairs netiek noteikta mājas karantīna, un dalība klātienes izglītības procesā notiek ar tādiem pašiem nosacījumiem kā citiem izglītojamajiem, veicot standarta rutīnas testēšanu pēc vispārējā algoritma. (skat https://www.hm.ee/et/uudised/muutuvad-laste-ja-tervishoiuteenuse-osutajate-karantiinireeglid-ning-uldised-reisipiirangud t.i.) veicot antigēna paštestus divas reizes nedēļā.
Latvijas Republikā ir ļoti aptveroša testēšanas programma visiem izglītojamajiem, plašāka nekā Igaunijā. Latvijā līdz ar diviem antigēna paštestiem nedēļā tiek veikti apvienotā parauga PĶR testi īpaši apdraudētajai nevakcinēto izglītojamo kategorijai. Līdz ar to uzskatāms, ka standarta rutīnas skrīninga pieeja Latvijā atbilstoši centra algoritmam ir adekvāta pašreizējai situācijai kontaktpersonu testēšanai. Gadījumam, ja klasē bijuši saslimšanas gadījumi, tiek veikti divi antigēna paštesti un iknedēļas apvienotā parauga PĶR tests nevakcinētajiem. Ja saslimšanas gadījumi pēdējo 14 dienu laikā nav bijuši, pietiekama ir rutīnas testēšana ar antigēna testiem divreiz nedēļā.
Ņemot vērā, ka regulējums par iespēju neievērot mājas karantīnas nosacījumus izglītojamiem un nodarbinātajiem ir noteikta Ministru kabineta 2021.gada 9.oktobra rīkojumā Nr.720 „Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu”, attiecīgais regulējums ietverams tieši minētajā rīkojumā. Beidzoties valstī izsludinātajai ārkārtējai situācijai un minētajam rīkojumam zaudējot spēku, atbilstošu regulējumu būs nepieciešams paredzēt arī Ministru kabineta 2021.gada 28.septembra noteikumos Nr.662 „Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai”.
Šobrīd augstskolās un koledžās studiju procesā, kā arī darba pienākumu veikšanā klātienē piedalās personas ar vakcinācijas un pārslimošanas sertifikātu. Šādu regulējumu ir nepieciešams saglabāt līdz ārkārtējās situācijas beigām.
Grozījumu projekts ir izskatīts un saskaņots Operatīvās vadības grupas 2022. gada 7. februāra sanāksmē. 

Ekonomikas ministrijas virzītais regulējums: 

Šā brīža regulējums paredz, ja darba devējs ir informējis darbinieku (amatpersonu), ka darba pienākumu veikšanai nepieciešams vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts, darbinieka (amatpersonas) pienākums ir uzsākt vakcināciju ne vēlāk kā 10 dienu laikā no minētās informācijas saņemšanas un to pabeigt ne vēlāk kā septiņas dienas pēc vakcīnas lietošanas instrukcijā norādītā īsākā termiņa. Ja darbinieks (amatpersona) vakcināciju nav uzsācis vai pabeidzis Rīkojumā noteiktajā termiņā, darba devējs darbinieku (amatpersonu) atstādina no darba vai amata pienākumu veikšanas, tostarp šis regulējums attiecās arī uz valsts un pašvaldību institūciju (tai skaitā kapitālsabiedrību) darbiniekiem un amatpersonām. Attiecīgi daļai nodarbināto gan publiskajā, gan privātajā sektorā šis trīs mēnešu periods beidzas jau sākot ar š.g. 15. februārī. 
Līdz turpmākiem lēmumiem ir nepieciešams salāgot ārkārtējās situācijas rīkojumu ar prasībām darbiniekiem (un amatpersonām) būt vakcinētiem. Piedāvātais risinājums paredz veidot labvēlīgāku risinājumu darbiniekam (amatpersonai), kas dod iespēju saglabāt darba tiesiskās attiecības līdz 2022.gada 28.februārim, kā arī dod iespēju izvairīties no nepamatotiem zaudējumiem un izdevumiem gan darba devējam, gan valstij.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir noteikt kontaktpersonu (pamata, vidējās un augstākās izglītības pakāpē izglītojamo, nodarbināto un pirmsskolas izglītības pakāpē nodarbināto) atgriešanos izglītības procesā, neievērojot īpašos mājas karantīnas nosacījumus, kā arī saglabāt līdz ārkārtas situācijas beigām vakcinācijas vai pārslimošanas izpildes noteikumus, kas attiecas uz studiju procesa īstenošanu klātienē. Līdz turpmākiem lēmumiem ir nepieciešams salāgot ārkārtējās situācijas rīkojumu ar prasībām darbiniekiem (un amatpersonām) būt vakcinētiem.
Spēkā stāšanās termiņš
14.02.2022.
Pamatojums
Attiecībā uz augstākās izglītības pakāpi, 15. februārī stājas spēkā normas par vakcinācijas sertifikātu derīguma termiņiem, savukārt attiecībā uz kontaktpersonu iziešanu no mājas karantīnas, izglītības iestādēm ir nepieciešams sagatavoties šim pārejas periodam. Līdz turpmākiem lēmumiem ir nepieciešams salāgot ārkārtējās situācijas rīkojumu ar prasībām darbiniekiem (un amatpersonām) būt vakcinētiem.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izglītības un zinātnes ministrijas virzītais regulējums:
Šobrīd izglītojamais, kurš noteikts kā kontaktpersona, var neievērot mājas karantīnas nosacījumus, lai piedalītos klātienes izglītības procesā pirmsskolas, pamata un vidējās izglītības pakāpē, tai skaitā interešu izglītības un profesionālās ievirzes izglītības programmās (izņemot profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides programmas), vai lai klātienē saņemtu bērnu uzraudzības pakalpojumu, ja kopš pēdējā kontakta ar inficētu personu tiek ievērots viens no šādiem nosacījumiem: 1. ir pagājušas ne mazāk kā 10 dienas; 2. septiņu dienu laikā kopš pēdējā kontakta ar inficēto personu katru reizi pirms klātienes mācību uzsākšanas izglītības iestādē, kurā tiek veikta izglītojamo rutīnas skrīninga testēšana atbilstoši centra algoritmam, veic rutīnas skrīninga testu izglītības iestādes vadītāja norīkotas atbildīgās personas uzraudzībā.
Rīkojuma 5.1.apakšpunktā noteikts, ka darbinieks (amatpersona), studējošais vai izglītojamā asistents, kurš noteikts kā kontaktpersona, var neievērot mājas karantīnas nosacījumus, lai veiktu darba pienākumus vai piedalītos studiju procesā klātienē, ja līdz desmitajai dienai kopš pēdējā kontakta ar inficēto personu vai personu, par kuru ir pamatotas aizdomas par inficēšanos (turpmāk – inficētā persona), tiek ievērots viens no šādiem Covid-19 testēšanas algoritmiem un izpildītas attiecīgas prasības: iespējami ātrāk pēc pēdējā kontakta ar inficēto personu veic RNS vai antigēna testu un līdz negatīva testa rezultāta saņemšanai ievēro mājas karantīnu. Trešajā vai ceturtajā dienā veic atkārtotu RNS vai antigēna testu, kā arī: 1. lieto ne zemākas klases kā FFP2 respiratoru bez vārsta, ja telpā atrodas vairāk par vienu personu; 2. neveido ciešus kontaktus ar citiem cilvēkiem, neapmeklē sabiedriskas vietas un izvairās izmantot sabiedrisko transportu. Otrs rīcības scenārijs paredz septiņu dienu laikā kopš pēdējā kontakta ar inficēto personu pirms darba dienas, maiņas vai klātienes studiju dienas sākuma veic skrīninga testēšanu darba devēja vai iestādes vadītāja norīkotas atbildīgās personas uzraudzībā ar antigēna testu. 

Ministru kabineta noteikumu Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" 191. punktā ir noteikts, ka izglītības iestādē nodarbinātie var iziet no mājas karantīnas, ievērojot šādus nosacījumus: 1. 10 dienas ilgu mājas karantīnu, ja persona var uzrādīt derīgu sertifikātu, kas apliecina pabeigtu primāro vakcināciju vai balstvakcināciju, vai pārslimošanas sertifikātu; 2. 14 dienas ilgu mājas karantīnu, ja persona nav pilnībā vakcinēta; 3. 7 dienas ilgu mājas karantīnu, ja ne agrāk kā septītajā dienā pēc pēdējā kontakta ar inficēto personu veiktā RNS vai antigēna testa rezultāts ir negatīvs. Savukārt šo noteikumu 192. punktā ir noteikts, ka izglītojamam mājas karantīnu noslēdz pēc Covid-19 testa, kas veikts ne agrāk kā septītajā dienā pēc mājas karantīnas uzsākšanas, ja testa rezultāts ir negatīvs.
Šobrīd augstskolās un koledžās studiju procesā, kā arī darba pienākumu veikšanā klātienē piedalās personas ar vakcinācijas un pārslimošanas sertifikātu.

Ekonomikas ministrijas virzītais regulējums: 
Šā brīža regulējums paredz, ja darba devējs ir informējis darbinieku (amatpersonu), ka darba pienākumu veikšanai nepieciešams vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts, darbinieka (amatpersonas) pienākums ir uzsākt vakcināciju ne vēlāk kā 10 dienu laikā no minētās informācijas saņemšanas un to pabeigt ne vēlāk kā septiņas dienas pēc vakcīnas lietošanas instrukcijā norādītā īsākā termiņa. Ja darbinieks (amatpersona) vakcināciju nav uzsācis vai pabeidzis Rīkojumā noteiktajā termiņā, darba devējs darbinieku (amatpersonu) atstādina no darba vai amata pienākumu veikšanas, tostarp šis regulējums attiecās arī uz valsts un pašvaldību institūciju (tai skaitā kapitālsabiedrību) darbiniekiem un amatpersonām. Attiecīgi daļai nodarbināto gan publiskajā, gan privātajā sektorā šis trīs mēnešu periods beidzas jau sākot ar š.g. 15. februārī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams samazināt kontaktpersonas uzturēšanās laiku mājas karantīnā, lai nodrošinātu izglītības procesa nepārtrauktību Covid-19 infekcijas izplatības apstākļos.
Risinājuma apraksts
Lai piedalītos klātienes izglītības procesā pirmsskolas izglītības pakāpē (tai skaitā interešu izglītības un profesionālās ievirzes izglītības programmās), vai lai klātienē saņemtu bērnu uzraudzības pakalpojumu, izglītojamais, kurš noteikts kā kontaktpersona, tāpat kā līdz šim var neievērot mājas karantīnas nosacījumus, ja kopš pēdējā kontakta ar inficētu personu pagājušas ne mazāk kā 10 dienas.

Savukārt, lai piedalītos klātienes izglītības procesā pamata un vidējās izglītības pakāpē, tai skaitā interešu izglītības un profesionālās ievirzes izglītības programmās (izņemot profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides programmas), izglītojamais, kurš noteikts kā kontaktpersona, var neievērot mājas karantīnas nosacījumus, ja tiek veikta izglītojamo rutīnas skrīninga testēšana atbilstoši Slimību profilakses un kontroles centra algoritmam. Proti, vairs netiek piemērota iespēja 10 dienas ievērot mājas karantīnu, atgriežoties izglītības iestādē bez negatīva testa, kā arī netiek piemērots regulējums par testēšanos septiņu dienu periodā katru dienu pirms klātienes mācību dienas uzsākšanas. 

Izglītības procesā nodarbinātie, studējošie un izglītojamo asistenti, kuri ir noteikti kā kontaktpersonas, uz viņiem tiek attiecināti tādi paši nosacījumi par mājas karantīnas noteikumu neievērošanu kā uz izglītojamiem pamata un vidējās izglītības pakāpē, proti, neievērot mājas karantīnas nosacījumus, turpinot skrīningu darba devēja vai iestādes vadītāja noteiktas atbildīgās personas uzraudzībā. 
Augstskolām un koledžām ir iespēja veikt testēšanu par augstskolas un koledžas līdzekļiem, tāpat kā līdz šim.

Izglītojamā asistents SPKC algoritma izpratnē tiek uzskatīts par izglītības iestādē nodarbināto.
Problēmas apraksts
Ar 15. februāri stāsies spēkā nosacījums, ka gan klātienē, gan attālināti studiju procesa veikšanā, nodarbinātībā un pakalpojumu sniegšanā būs nepieciešams primārās vakcinācijas, balstvakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts. Šobrīd studējošajiem, kuri studiju procesā piedalīties attālināti, nav iespējams šādā termiņā iegūt vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams līdz ārkārtas situācijas beigām saglabāt šobrīd spēkā esošos vakcinācijas vai pārslimošanas izpildes noteikumus, kas attiecas uz studiju procesa īstenošanu klātienē. 
Problēmas apraksts
Šā brīža regulējums paredz, ja darba devējs ir informējis darbinieku (amatpersonu), ka darba pienākumu veikšanai nepieciešams vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts, darbinieka (amatpersonas) pienākums ir uzsākt vakcināciju ne vēlāk kā 10 dienu laikā no minētās informācijas saņemšanas un to pabeigt ne vēlāk kā septiņas dienas pēc vakcīnas lietošanas instrukcijā norādītā īsākā termiņa. Ja darbinieks (amatpersona) vakcināciju nav uzsācis vai pabeidzis Rīkojumā noteiktajā termiņā, darba devējs darbinieku (amatpersonu) atstādina no darba vai amata pienākumu veikšanas, tostarp šis regulējums attiecās arī uz valsts un pašvaldību institūciju (tai skaitā kapitālsabiedrību) darbiniekiem un amatpersonām. Attiecīgi daļai nodarbināto gan publiskajā, gan privātajā sektorā šis trīs mēnešu periods beidzas jau sākot ar š.g. 15. februārī.
Risinājuma apraksts
Līdz turpmākiem lēmumiem ir nepieciešams salāgot ārkārtējās situācijas rīkojumu ar prasībām darbiniekiem (un amatpersonām) būt vakcinētiem. Piedāvātais risinājums paredz veidot labvēlīgāku risinājumu darbiniekam (amatpersonai), kas dod iespēju saglabāt darba tiesiskās attiecības līdz 2022.gada 28.februārim, kā arī dod iespēju izvairīties no nepamatotiem zaudējumiem un izdevumiem gan darba devējam, gan valstij.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • studenti
  • izglītības iestāžu darbinieki
  • izglītojamo asistenti
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • augstskolas un koledžas
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Saskaņots Operatīvās vadības grupas 2022. gada 7. februāra sēdē, kurā arī piedalījās Latvijas Pašvaldību savienības, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības un Latvijas Studentu apvienības pārstāvji.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • izglītības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi