Anotācija (ex-ante)

23-TA-1965: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 877 "Grāmatvedības kārtošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 877 "Grāmatvedības kārtošanas noteikumi"" (MK Nr.877) izstrādāts pēc Finanšu ministrijas (Valsts ieņēmumu dienesta) iniciatīvas, lai vienkāršotu debitoru un kreditoru parādu pārskata gada slēguma inventarizācijas procesu, samazinot administratīvo slogu nodokļu maksātājiem un Valsts ieņēmumu dienestam (VID).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi MK Nr.877 nepieciešami, lai turpmāk optimizētu un paātrinātu pārskata gada slēguma inventarizācijas norises procesu un novērstu darbietilpīgu dublējošu datu salīdzināšanas procedūru gan VID, gan nodokļu maksātājiem, kas iekļauti izlases kārtībā izveidotajā kopā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
     MK Nr. 877 68. punktā attiecībā uz gada slēguma inventarizāciju noteikta debitoru un kreditoru parādu inventarizācijas metode – prasījumu un saistību summas salīdzināšana ar attiecīgajiem saimniecisko darījumu dalībniekiem (debitoriem un kreditoriem).
      Lai uzņēmumiem atvieglotu debitoru un kreditoru parādu salīdzināšanu ar VID, jau ilgstoši grāmatvedības kārtošanu reglamentējošos normatīvajos aktos bija noteikts, ka uzņēmumi šo procesu veic Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (turpmāk – EDS). Šobrīd šis pienākums uzņēmumiem ir noteikts Ministra kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumu Nr. 877 74. punktā. Tāpat attiecīgs pienākums VID nodrošināt datus nodokļu maksātājiem par to maksājamo un pārmaksāto VID administrēto nodokļu, nodevu, citu valsts noteikto maksājumu un ar tiem saistīto maksājumu (nokavējuma naudas un soda naudas) summām ir noteikts MK Nr.877 75. punktā.
      VID minētos datus nenodrošina tikai Grāmatvedības likuma subjektiem pārskata gada slēguma inventarizācijai, bet atbilstoši likuma “Par nodokļiem un nodevām” 18. panta pirmās daļas 31. punktā noteiktajam – visiem nodokļu maksātajiem pastāvīgi, lai nodokļu maksātāji varētu ikdienā sekot līdzi savam nodokļu nomaksas stāvoklim. Attiecīgi EDS ir izveidota sadaļa “Maksājumi un nomaksas stāvoklis” un sadaļa “Budžeta maksājumu nomaksas stāvoklis un veiktie maksājumi”. EDS sadaļā “Maksājumi un nomaksas stāvoklis”, izvēloties pārskatu “Pārskata perioda apkopojums-salīdzināšanās”, to izmanto gada slēguma inventarizācijas procesā, salīdzinot prasījumu un saistību summas ar VID pēc stāvokļa uz bilances datumu.
      Ja uzņēmums, veicot inventarizāciju MK Nr. 877 74. punktā minētajā kārtībā, konstatē, ka tā dati par prasījumu un saistību summām atšķiras no VID datiem, tas, izmantojot EDS, informē VID. Savukārt attiecībā uz VID, uzsākot kārtot VID administrēto nodokļu, nodevu un citu uz valsts budžetu attiecināmo maksājumu grāmatvedības uzskaiti pēc uzkrāšanas principa, MK Nr.877 75. punktā tika noteikts, ka VID var veikt ar minētajiem maksājumiem saistīto prasījumu un saistību salīdzināšanu izlases kārtībā pēc būtiskuma principa.
      Tādējādi no vienas puses VID ir noteikts pienākums visiem nodokļu maksātājiem EDS nodrošināt datus prasījumu un saistību summu salīdzināšanai ar VID, tajā skaitā pārskata gada slēguma inventarizācijai, un visiem nodokļu maksātājiem, izņemot personām, kas nav Grāmatvedības likuma subjekti, ir noteikts pienākums inventarizācijas procesā šos datus EDS salīdzināt ar VID datiem un par datu nesakritībām informēt VID EDS. Savukārt attiecībā uz VID tā gada slēguma inventarizācijas procesā ir noteikts papildus regulējums, ka ar uzņēmumiem prasījumu un saistību salīdzināšanu var veikt izlases kārtībā pēc būtiskuma principa.   
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
      Lai ikgadējā pārskata par VID administrētajiem nodokļiem, nodevām un citiem uz valsts budžetu attiecināmiem maksājumiem (turpmāk – gada pārskats) sagatavošanas procesā īstenotu prasījumu un saistību salīdzināšanu ar nodokļu maksātajiem izlases kārtībā pēc būtiskuma principa, VID manuālā veidā pēc noteiktiem kritērijiem, lai sasniegtu būtiskuma līmeni, atlasa nodokļu maksātāju kopu un šiem nodokļu maksātājiem EDS nosūta uzaicinājumu noteiktā laikā veikt datu salīdzināšanu ar VID pēc stāvokļa uz pārskata gada pēdējo dienu (31. decembri).
       Saskaņā ar Grāmatvedības likuma prasībām pārskata gada slēguma inventarizāciju drīkst veikt triju mēnešu laikā pirms pārskata gada beigu dienas vai mēneša laikā pēc tās, pārrēķinot inventarizācijas dienā konstatētos atlikumus atbilstoši grāmatvedības datiem pārskata gada pēdējā dienā. Inventarizācijas rezultātus ieraksta grāmatvedības reģistros līdz gada pārskata parakstīšanas datumam.
      Tomēr līdz 31. decembrim nodokļu maksātājiem nav iestājies pārskata gada pēdējā taksācijas perioda deklarāciju iesniegšanas termiņš, kas atkarībā no deklarācijas veida, pārsvarā ir taksācijas periodam sekojošā mēneša 17. vai 20. datums. Turklāt, uzņēmumiem, atkarībā no to lieluma, gada pārskata iesniegšanas termiņš ir ne vēlāk kā piecus vai septiņus mēnešus pēc pārskata gada beigām.    
      Uzņēmumiem MK Nr. 877 75. punktā noteiktās prasības – veikt datu salīdzināšanu izlases kārtībā pēc VID uzaicinājuma, izpilde rada papildus administratīvo slogu, jo tās laikā var vēl nebūt iesniegtas visas pārskata gada pēdējā taksācijas perioda deklarācijas un uzņēmumiem sava gada pārskata sagatavošanai var būt nepieciešams veikt atkārtotu datu salīdzināšanu ar VID.
      Tāpat arī VID MK  Nr. 877 75. punktā noteiktās prasības – pārskata gada slēguma inventarizācijā veikt prasījumu un saistību salīdzināšanu ar nodokļu maksātājiem izlases kārtībā pēc būtiskuma principa, izpilde rada papildus slogu, jo tai manuālā veidā ir jāgatavo speciāla izlases kopa, kurā ietvertajiem nodokļu maksātājiem jānosūta uzaicinājums veikt datu salīdzināšanu un jānodrošina atsevišķs datu salīdzināšanas un apstrādes process, lai gan VID EDS datus par nodokļu nomaksas stāvokli nodrošina visiem nodokļu maksātajiem, turklāt, visu laiku, ne tikai pārskata gada slēguma inventarizācijai izlases kārtībā.
      Papildus MK Nr. 877 noteiktajam attiecībā uz prasību un saistību summu salīdzināšanu ar debitoriem un kreditoriem, VID datu korektumu apliecina arī citas netiešas metodes, ko VID piemēro kā nodokļu administrācija.
      Attiecībā uz debitoriem, piemēram, nodokļu maksātāji, iestājoties nodokļa maksāšanas termiņam, samaksā deklarēto budžeta maksājumu vai iesniedz lūgumu piešķirt termiņpagarinājumu, vai labprātīgas nodokļu nomaksas grafiku. Papildus tam, jaunajiem parādniekiem VID nosūta atgādinājumus par kavētu maksājumu un nodokļu maksātājiem EDS sadaļā “Maksājumi un nomaksas stāvoklis” pieejama arī sadaļa “Nomaksas grafiki”, kur var redzēt atlikušās summas, kas jāsamaksā atbilstoši piešķirtajam samaksas termiņa pagarinājumam, labprātīgas nomaksas grafikam vai parādiem, kas tiek maksāti tiesiskās aizsardzības vai maksātnespējas procesā, atbilstoši tiesas apstiprinātam plānam. Sadaļā attēlots katra grafika detalizēts pārskats, tajā skaitā, pamatsumma un nokavējuma nauda.
      Savukārt attiecībā uz kreditoriem katra pievienotās vērtības nodokļa deklarācija, kurā deklarēta nodokļa pārmaksa, tiek uzskatīta par nodokļa atmaksas pieprasījumu, kas nekavējoties tiek izvērtēts. Kā arī, sākot no 2023. gada oktobra, nodokļu maksātājiem, kuriem par 2022. gadu veidosies iedzīvotāju ienākuma nodokļa pārmaksa, VID veiks automātisko nodokļa atmaksu. Turpmāk automātisko iedzīvotāju ienākuma nodokļa atmaksu VID veiks no nākamā gada 1. oktobra līdz 31. decembrim.
      Līdz ar to, VID veic regulāru darbu ar dažādām metodēm, lai nepārtraukti tiktu nodrošināta prasību un saistību datu pieejamība nodokļu maksātājiem un šo datu korektums.
      Papildus tam, attiecībā uz 2023. gada pārskatu un turpmākajiem pārskata gadiem, saistībā ar grozījumiem Likumā par budžetu un finanšu vadību, VID ikgadējā pārskata par tā administrētiem nodokļiem, nodevām un citiem tā administrētiem uz valsts budžetu attiecināmiem maksājumiem  sagatavošana, tajā skaitā gada slēguma inventarizācija un tās datu dokumentēšana, kas šobrīd dēļ prasības prasījumu un saistību salīdzināšanu veikt izlases kārtībā pēc būtiskuma principa, ir darbietilpīgs, daļēji manuāls process, būs jāpabeidz mēnesi ātrāk, jo gada pārskats Valsts kasei būs jāiesniedz līdz pārskata gadam sekojošā saimnieciskā gada 1. aprīlim.
Risinājuma apraksts
     Lai turpmāk optimizētu un paātrinātu pārskata gada slēguma inventarizācijas norises procesu un novērstu darbietilpīgu dublējošu datu salīdzināšanas procedūru gan VID, gan nodokļu maksātājiem, kas iekļauti izlases kārtībā izveidotajā kopā, no MK Nr. 877 nepieciešams izslēgt papildus prasību VID veikt ar administrēto nodokļu, nodevu un citu uz valsts budžetu attiecināto maksājumu saistīto prasījumu un saistību salīdzināšanu izlases kārtībā pēc būtiskuma principa un abām pusēm – gan VID, gan nodokļu maksātājiem noteikt saistību un prasību datu salīdzināšanas procedūru EDS, VID nodrošinot nodokļu maksātājiem pieejamus datus un nodokļu maksātājiem datu nesakritības gadījumā par to EDS informējot VID.
      Ar grozījumiem MK Nr.877:
    - tiek izslēgta papildus prasība VID veikt ar administrēto nodokļu, nodevu un citu uz valsts budžetu attiecināto maksājumu saistīto prasījumu un saistību salīdzināšanu izlases kārtībā pēc būtiskuma principa;
     - gan VID, gan nodokļu maksātājiem tiek noteikta saistību un prasību datu salīdzināšanas procedūra EDS, VID nodrošinot nodokļu maksātājiem pieejamus datus un nodokļu maksātājiem datu nesakritības gadījumā par to EDS informējot VID.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Grozījumi MK Nr.877 mazinās administratīvo slogu juridiskām personām (Grāmatvedības likuma subjekti), jo vienkāršota ikgadējās gada slēguma inventarizācijas veikšanas kārtība.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
6 897
0
690
0
690
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
6 897
0
690
0
690
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
6 897
0
690
0
690
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
6 897
0
690
0
690
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums izmaiņu ieviešanai VID EDS 2023.gadā 6 897 EUR un to uzturēšanai 2024.gadā un turpmāk ik gadu 690 EUR apmērā tiks nodrošināts Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirto līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Uzņēmumiem netiek mainīts pienākums salīdzināt uzņēmuma datus par nodokļu nomaksas stāvokli ar VID EDS.
Grozījumi MK Nr.877 attiecas uz VID.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi