Anotācija (ex-ante)

22-TA-2949: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" reformas 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" investīcijas 2.1.3.1.i projekta "Klīnisko universitāšu slimnīcu onkoloģijas pacienta datu apmaiņas platformas izveide" pases apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi", noteikuma 4.pielikumā noteikto 2.1.3.1. nolūku “Ārstniecības iestāžu procesu digitālā transformācija un ārstniecības procesā radīto datu pārvaldība”, kura ietvaros projekts tiks īstenots. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Investīcijas projekta mērķis:
1. Izveidot optimāli koordinētu onkoloģijas pacientu datu apmaiņas platformu klīnisko universitāšu slimnīcu - Rīgas austrumu klīniskās universitātes slimnīcas, Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas un Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas (turpmāk – KUS) ietvaros.
2. Panākt digitalizētu onkoloģijas pacientu ārstniecības un aprūpes datu apmaiņu starp KUS.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašreiz KUS savstarpēji nav pieejami operatīvie ārstniecības un aprūpes klīniskie un izmeklējumu dati par onkoloģijas pacientiem digitālā veidā.
Pilngadību sasniegušajiem pacientiem onkoloģisko pacientu ārstniecības un aprūpes process pamatā tiek nodrošināts Rīgas austrumu klīniskajā universitātes slimnīcā (turpmāk – RAKUS) un Paula Stradiņa klīniskajā universitātes slimnīcā (turpmāk -PSKUS), savukārt, Bērnu klīniskā universitātes slimnīca (turpmāk – BKUS) nodrošina šo procesu pacientu grupai, kuri vēl nav sasnieguši pilngadību. Daļa pacientu pēc pilngadības sasniegšanas turpina savu ārstēšanās procesu RAKUS vai PSKUS. Onkoloģijas pacientu ārstniecības process sastāv no vairākām daļām, kā ietvaros pacientam tiek nodrošināti dažādi diagnostikas un ārstniecības pakalpojumi, kuru pieejamību kopumā valstī plāno Nacionālais veselības dienests (turpmāk – NVD), bet nodrošina dažādi pakalpojumu sniedzēji (t.sk. KUS). Projekta īstenošana veicinās Atveseļošanas un noturības plāna mērķrādītāju sasniegšanu. Kā projekta vadošais partneris tiek izvirzīta RAKUS, ņemot vērā to, ka tieši RAKUS ir vadošā slimnīca Latvijā onkoloģisko pacientu ārstēšanā un aprūpē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Onkoloģijas pacienta ārstniecībai ir jābūt nodrošinātai iekļaujošā veidā, lai nepasliktinātu pacienta stāvokli un pacientam būtu iespēja saņemt nepieciešamos pakalpojumus savlaicīgi. Ņemot vērā, ka šobrīd ārstniecības un aprūpes pakalpojumu rezultāti KUS tiek uzkrāti gan elektroniskā, gan papīra veidā pie katra no pakalpojumu sniedzējiem, individuāli veidotā pieejā, tad ir ļoti sarežģīti pārvaldīt pacienta ārstēšanas procesu KUS no uzraugošo ārstu puses, kā arī ārstniecības procesa nodrošinātājiem ir laikietilpīgi iegūt datus, kas raksturo pacienta stāvokli un ārstniecības gaitu konkrētā laika momentā.
Kopējo šobrīd manuāli vai daļēji digitāli apstrādājamo kopējo datu apjomu onkoloģijas jomā raksturo šādi skaitļi :
Kopējais ambulatoro onkoloģisko pacientu ārstniecības epizožu skaits RAKUS – 201 500, BKUS – 3000  ;
Kopējais onkoloģisko pacientu stacionāro ārstniecības epizožu skaits  RAKUS – 32 500, BKUS – 900, PSKUS - 2200.
Risinājuma apraksts
Projekta ietvaros tiks izveidots vienots datu modelis datu apmaiņai par visu onkoloģijas pacienta ārstēšanas procesu KUS, tādā apjomā, lai onkoloģijas ārstniecības profesionāļi varētu saņemt pilnu notikumu detalizāciju un varētu reģistrēt savu pakalpojumu rezultātus. Šo pašu datu modeli varēs izmantot datu nodošanai uz “Onkoloģijas reģistra” IS, atbilstoši sistēmas definētajiem API. Datu apmaiņas pamatā tiks izmantots DAGR platformas un DIGIVES iespējas , kas nodrošinās ārstniecības iestāžu un koplietojamo datu aktuālo izmaiņu pieejamību platformā.
Onkoloģijas pacientu datu apmaiņas platformas veidošanā iesaistītās slimnīcas ir RAKUS, PSKUS, BKUS, attiecīgi arī šo slimnīcu biznesa sistēmas ir tās, kas nodrošinās platformas datu modeļa apgādi ar faktiskajiem datiem. Šī vajadzība arī tiks realizēta projekta gaitā, veicot atbilstošu pielāgojumu esošajām KUS informācijas sistēmām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Projekta realizācijas rezultātā plānotie ieguvumi :
- resursu izmantošanas optimizācija ārstniecības procesa nodrošināšanai;
- ārstniecības procesa efektivitātes paaugstināšana;
- veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes paaugstināšana.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Projekta ietvarā tiks izstrādāti pielāgojumi slimnīcu esošajām sistēmām un/vai tiks izstrādātas jaunas sistēmas. Projekta ietvaros veiktās  izstrādes un pielāgojumi pēc to pabeigšanas būs slimnīcu īpašumā un tiks nodrošināta to darbība vismaz sešdesmit mēnešus pēc projekta beigām.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīca
  • Bērnu klīniskās universitātes slimnīca
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
120 000
0
546 000
1 743 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
120 000
0
546 000
1 743 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
139 950
0
629 160
2 077 530
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
139 950
0
629 160
2 077 530
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-19 950
0
-83 160
-334 530
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-19 950
0
-83 160
-334 530
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-19 950
-83 160
-334 530
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
 
2023
 
2024 2025 2026 Kopā
AF finansējums 120 000 546 000 1 743 000 1 441 000 3 850 000
Personāls, EKK 1000 25 000 150 000 150 000 60 000 385 000
Kapitāls, EKK 5000 95 000 396 000 1 593 000 1 381 000 3 465 000
PVN summa 19 950 83 160 334 530 290 010 727 650
Kopā: 139 950 629 160 2 077 530 1 731 010 4 577 650

Atveseļošanas fonda plāna finansējums un valsts budžeta līdzfinansējums PVN segšanai tiek plānots Finanšu ministrijas (CFLA) budžeta apakšprogrammā un saskaņā ar 2018. gada 17. jūlija Ministru kabineta noteikumiem Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” tiks pieprasīts no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00. programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”. EKK personāla izmakas, no finansējuma kas piešķirts  no ANM projekta.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Projektā iesaistītas šādas institūcijas (projekta partneri):
- SIA “Rīgas austrumu klīniskā universitātes slimnīca”;
- VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca”;
- VSIA “P.Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca”.
- Nacionālais veselības dienests
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālais veselības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Iesaistītajām institūcijām jānodrošina projekta nepieciešamie resursi un kapacitāte projekta pārvaldībai un realizācijai.
Pēc projekta pabeigšanas Iesaistītajām institūcijām jānodrošina projekta rezultātā radīto produktu izmantošana 5 (piecus) gadus pēc projekta beigām.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izveidots vienots datu modulis

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta rezultātā tiks paaugstināta veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība un kvalitāte onkoloģijas jomā.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta realizācijā jāievēro Vispārējās personas datu aizsardzības regulas un Veselības informācijas aizsardzības normatīvo regulējumu prasības.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija


    Balstoties uz MK 2022. gada 6. jūlija rīkojuma nr. 493 “Par Veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanas plānu onkoloģijas jomā 2022.–2024. gadam” noteikto, ka lielākā onkoloģisko pacientu plūsma ir RAKUS Latvijas Onkoloģijas centrā, kurā ik gadu ārstējas apmēram 80% no visiem onkoloģiskajiem pacientiem, RAKUS nozīmēts kā jaunizveidojamā Vēža centra veidotājs.  Pamatojoties uz MK noteikumiem nr. 760 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 4.1.1.r. reformas "Uz cilvēku centrētas, visaptverošas, integrētas veselības aprūpes sistēmas ilgtspēja un noturība" atskaites punkta "Nodrošināt metodisko vadību onkoloģijas jomā" īstenošanas noteikumi” no 06.12.2022. RAKUS ir nostiprināts kā projekta īstenotājs reformas atskaites punkta mērķu īstenošanai onkoloģijas jomā. Partnerībā ar projekta īstenošanas partneriem VSIA Paula Stradiņa Klīniskā universitātes slimnīca un SIA Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” nosedz visu Latvijā esošo klīnisko universitāšu slimnīcu partnerību.   Līdz ar to apliecinām, ka projekta ietvaros netiks sniegts atbalsts komercdarbībai, bet realizēts valsts deleģēts uzdevums onkoloģijas jomā.Veselības ministrijas funkcijās ietilpst izstrādāt veselības politiku, kā arī organizēt un koordinēt veselības politikas īstenošanu. Veselības nozares valsts informācijas sistēmas ir līdzeklis, lai nodrošinātu sekmīgu iepriekš minēto valsts funkciju izpildi onkoloģijas jomā. Projekts ir daļa no veselības aprūpes procesa ar mērķi izveidot veselības nozares informācijas sistēmu DIGIVES, kuras izstrāde jau ir uzsākta, šobrīd realizējot dažādas vienotas valsts veselības informācijas sistēmas komponentes, piemēram, elektroniskās veselības kartes un integrācijas platformas informācijas sistēmas izveides. Projekts ir daļa no valsts integrācijas platformas un tiek realizēts kā daļa no valsts veselības nozares sabiedrības veselības portāla izveides procesa.
    Datu bezmaksas nodošana pēc projekta beigām paredzēta uz NVD plānoto DIGIVES platformu atbilstoši DIGIVES gatavībai un pieejamajām spējām. Tādējādi nodrošināts tiktu onkoloģisko pacientu bezmaksas datu pieejamība ikvienai ārstniecības iestādei, kam NVD būs piešķīris piekļuvi DIGIVES ar atbilstošām lietotāja piekļuves tiesībām. Valsts veselības aprūpes jomā izveidotais DIGIVES ir strukturizēts informācijas tehnoloģijas un datu bāzu kopums, kuru lietojot, tiek nodrošināta valsts funkciju izpildei nepieciešamās informācijas apstrāde. Tādējādi datu apstrāde ir nepieciešama pildot valsts pārvaldes funkcijas, jo turpmāk valsts informācijas sistēmu reģistri nodrošina jebkuram interesentam vienkopus iegūt informāciju atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām tiesībām.
    Viss projekts ir pacientu un viņu likumisko pārstāvju ārstniecības un aprūpes procesa uzlabošanai, kur rezultāts ir ieguvums tikai pacientiem pašiem.  Datu ievade, uzkrāšana, nodošana uz koplietošanas platformu ir ar mērķi uzlabot onkoloģisko pacientu ārstniecības procesu. Domāju, ka datu apmaiņas (pieejamības) rezultātā mēs būsim kā sabiedrība ieguvēji, ka varēsim datos balstītus lēmumus pieņemt arī par proaktīvām rīcībām onkoloģisko saslimstību jautājumos.
 
Pielikumi