Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka laika periodā no 2025. gada 17. aprīļa plkst. 20:00 līdz 2025. gada 19. aprīļa plkst. 12:00 tiks veikti TAP infrastruktūras uzturēšanas un pilnveidošanas darbi. To laikā ir iespējami TAP portāla darbības traucējumi.
24-TA-2764: Likumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kapitālsabiedrību pārvaldes institūcijās nodrošināmā dzimumu līdzsvara likums" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Likumprojekts “Kapitālsabiedrību pārvaldes institūcijās nodrošināmā dzimumu līdzsvara likums” (turpmāk – likumprojekts) izstrādāts, lai pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 23. novembra direktīvas 2022/2381 par dzimumu līdzsvara uzlabošanu biržā kotētu uzņēmumu direktoru vidū un saistītiem pasākumiem prasības (turpmāk – Direktīva 2022/2381).

Direktīvas 2022/2381 mērķis ir panākt līdzsvarotāku sieviešu un vīriešu pārstāvniecību biržā kotētu uzņēmumu direktoru vidū, nosakot efektīvus pasākumus, kuru mērķis ir paātrināt progresu attiecībā uz dzimumu līdzsvaru, tajā pašā laikā dodot biržā kotētiem uzņēmumiem pietiekami daudz laika nepieciešamo pasākumu veikšanai šajā nolūkā.

Pārņemot Direktīvas 2022/2381 prasības Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajos tiesību aktos, tiks nodrošināta sieviešu un vīriešu vienlīdzīgu iespēju principa piemērošana uzņēmumu augstākā līmeņa vadošajos amatos, vienlīdzīgāka līdzdalība ekonomisko lēmumu pieņemšanā. Tādējādi tiks sekmēta uzņēmumu personāla daudzveidība, iekļautība un uzlabotas uzņēmējdarbības perspektīvas, izmantojot visus pieejamos talantus, zināšanas un idejas. Līdzsvarotāka sieviešu un vīriešu pārstāvniecība uzņēmumu pārvaldībā, lielāka pārredzamība personāla atlases procesos var pozitīvi ietekmēt darba samaksas atšķirību samazināšanos un sekmēt profesionālu speciālistu vēlmi kandidēt, kā arī uzticēšanos objektīvai snieguma un profesionalitātes vērtēšanai.

Tādējādi šis likumprojekts veicina gan ekonomiska, gan sociāla rakstura jautājumu risināšanu, sekmējot sieviešu un vīriešu vienlīdzīgu iespēju un tiesību ievērošanu darba tirgū un dažādības vadības pieejas un principu piemērošanu uzņēmumu pārvaldībā.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt sieviešu un vīriešu līdzsvarotu pārstāvību kapitālsabiedrību valdēs un padomēs, pārņemot Direktīvas 2022/2381 prasības.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Republikai Direktīva 2022/2381  jāpārņem nacionālajos tiesību aktos līdz 2024.gada 28.decembrim, atbilstoši Direktīvas 2022/2381 11.panta 1.punktam.

Latvijā šobrīd nepastāv regulējums, kas noteiktu mehānismu un pasākumus, lai veicinātu sieviešu un vīriešu līdzsvarotu pārstāvību kapitālsabiedrību valdēs un padomēs.
Vienlaikus dzimumu līdztiesības un korporatīvās dažādības un iekļaujošas korporatīvās vides aspekti ir iekļauti Korporatīvās pārvaldības konsultatīvās padomes izstrādātajā Korporatīvās pārvaldības kodeksā (turpmāk – Kodekss), kas sastāv no 17 principiem, kuri veicina uzņēmuma ilgtermiņa vērtības pieaugumu, tā efektīvu pārvaldību un darbības caurskatāmību. Kodeksā ietvertie principi nosaka, ka uzņēmums nodrošina caurskatāmu padomes locekļu ievēlēšanu un atsaukšanas kārtību, kā arī padomes locekļiem ir atbilstoša pieredze un kompetence, kas ietver arī kritēriju, ka padomē tiek pārstāvēti abi dzimumi, kā arī, veidojot padomes sastāvu, tiek ievēroti dažādības principi.

Kā norādīts Kodeksā “padomes sastāva dažādība ir svarīgs padomes efektivitātes virzītājspēks. Ja padomes sastāvā ir personas ar dažādu, savstarpēji papildinošu kompetenci, skatījumu, izglītību, darba pieredzi (to vidū starptautisku), nacionalitāti, kā arī padomē ir pārstāvēti abi dzimumi un personas dažādā vecumā, tas veicina vispusīgas diskusijas, plašāku perspektīvu, kā arī rūpīgi izvērtētu lēmumu pieņemšanu”. Direktīvas 2022/2381 pārņemšana papildus stiprinātu Kodeksā noteikto principu piemērošanu, kas ir saistīti ar padomes sastāva dažādību, kā arī pārredzamu padomes locekļu ievēlēšanu un atsaukšanas kārtību, ņemot vērā Direktīvā 2022/2381 ietvertos noteikumus par kandidātu atlases kārtību uzņēmuma valdē un padomē.

Likumprojektu izstrādājusi starpinstitūciju darba grupa, kas tika izveidota ar Labklājības ministrijas 2023. gada 23. maija rīkojumu Nr. 65. Darba grupā piedalījās Ekonomikas ministrijas, Finanšu ministrijas, Labklājības ministrijas, Latvijas Bankas, Sabiedrības integrācijas fonda, Tieslietu ministrijas, Valsts kancelejas, Baltijas Korporatīvās pārvaldības institūta padomes, Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūta valdes, Latvijas Korporatīvās pārvaldības konsultatīvās padomes, Latvijas Personāla vadīšanas asociācijas valdes, AS Nasdaq Riga pārstāvji. Likumprojekta izstrādi darba grupā koordinēja Labklājības ministrija.

Šobrīd Latvijā nav vērojama līdzsvarota dzimumu pārstāvība kapitālsabiedrību, kuras kotē savas akcijas biržā, valdēs un padomēs. Direktīvas 2022/2381 noteikumi nosaka, ka lieliem, biržā kotētiem uzņēmumiem līdz 2026. gada 30. jūnijam ir jāsasniedz viens no šādiem dzimumu pārstāvības mērķiem: (1) nepietiekami pārstāvētā dzimuma pārstāvji ieņem vismaz 40% no padomes amatiem vai (2) nepietiekami pārstāvētā dzimuma pārstāvji ieņem vismaz 33% no visiem padomes un valdes amatiem. Eiropas Dzimumu līdztiesības institūta apkopotie statistikas dati liecina, ka 2024. gadā Latvijā tikai 23.9% no valdes un padomes locekļiem lielajos, biržā kotētajos uzņēmumos ir sievietes. ES vidējais rādītājs šajā jomā ir 35.1%. Latvijas biržā kotētajos uzņēmumos 28% no valdes amatiem ieņem sievietes, 72% - vīrieši, bet padomēs 26% sievietes, 74% - vīrieši. Dzimumu nevienlīdzība ir aktuāla problēma arī plašākā mērogā - Latvijas Top 101 vērtīgāko uzņēmumu vidū dati norāda uz vēl sliktāku rezultātu, valdēs tikai 22% no amatiem ieņemot sievietēm un padomēs – 19%. Valsts uzņēmumu pārvaldībā dzimumu pārstāvība nav labāka kā citos Latvijas uzņēmumos – 28% vadības amatu ieņemot sievietēm, bet 72% - vīriešiem. Tādējādi dati pierāda, ka dzimumu līdzsvars ir nepietiekams ne vien biržas uzņēmumos, bet arī pārējos uzņēmumos ar būtisku ietekmi uz sabiedrību un ekonomiku. Tāpat Latvija ir vienīgā valsts Eiropas Savienībā, kur sieviešu īpatsvars lielo biržā kotēto uzņēmumu valdēs ir samazinājies kopš 2013. gada par 4.7 %.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022. gada 27. decembrī tika pieņemta Direktīva 2022/2381, kas nosaka pasākumus dzimumu līdzsvara uzlabošanai biržā kotētu uzņēmumu direktoru vidū, tādējādi uzliekot dalībvalstīm pienākumu līdz 2024. gada 28. decembrim pārņemt šos noteikumus savā nacionālajā regulējumā. Latvijas Republika nav pārņēmusi Direktīvas 2022/2381 prasības. Tāpat Latvijā šobrīd nepastāv regulējums, kas noteiktu biržā kotētajiem uzņēmumiem ievērot pasākumus, kas veicinātu vīriešu un sieviešu līdzsvarotu pārstāvību to valdēs un padomēs.
 
Risinājuma apraksts
Likumprojekts attieksies uz kapitālsabiedrībām, kuru akcijas ir iekļautas regulētajā tirgū un kuri divus pārskata gadu pēc kārtas atbilst šādiem kritērijiem: (1) juridiskā adrese atrodas Latvijā; (2) vidējais darbinieku skaits ir vismaz 250 nodarbināto, kā arī (3) to neto apgrozījums ir vismaz 50 miljoni euro vai bilances kopsumma ir vismaz 43 miljoni euro. Ņemot vērā šos noteikumus, likumprojekts attieksies uz ļoti nelielu kapitālsabiedrību skaitu. Pēc AS Nasdaq Riga datubāzē pieejamajiem datiem, uz 2024. gada 19. septembri Latvijā kopumā ir 2 šādas kapitālsabiedrības. 

Ņemot vērā Latvijas Bankas likumā un Finanšu instrumentu tirgus likumā Latvijas Bankai noteiktās funkcijas un pilnvaras finanšu tirgus un tās dalībnieku uzraudzībā un regulēšanā, kā arī atbilstoši nostiprinātos uzraudzības un ziņošanas mehānismus, kā kompetentā iestāde Direktīvas 2022/2381 6.panta un 7.panta izpratnē ir noteikta Latvijas Banka. Šī pieeja, proti, jaunas kompetentās iestādes neveidošana ļauj būtiski samazināt riskus, kas saistīti ar ilgstošu institūcijas veidošanas normatīvā regulējuma izstrādi, papildu finansējuma piesaisti, cilvēkresursu piesaisti, administratīvo procedūru un procesu izstrādi, paralēlu ziņošanas kārtību regulēšanu, atbilstošu informatīvo sistēmu izveidi u.tml. Vienlaikus, palielinoties kapitālsabiedrību skaitam, uz kurām attieksies likumprojekts, jautājums par finansējumu Latvijas Bankai likumprojekta prasību uzraudzības funkcijas nodrošināšanai būtu pārskatāms.

Saskaņā ar Direktīvas 2022/2381 8. pantu dalībvalsts īsteno papildu pasākumus, lai panāktu, ka biržā kotētie uzņēmumi pilda no šīs direktīvas izrietošos pienākumus. Direktīvas 2022/2381 mērķu sasniegšana darba grupas skatījumā būtu veicināma, sniedzot nepieciešamo konsultatīvo atbalstu dažādības vadības jautājumos kapitālsabiedrībām, daloties ar labās prakses piemēriem, izglītojot kapitālsabiedrību personālu. Sabiedrības integrācijas fonda mērķis saskaņā ar Sabiedrības integrācijas fonda likuma 3.panta pirmo daļu ir atbilstoši attīstības plānošanas dokumentiem finansiāli atbalstīt un veicināt sabiedrības integrāciju. Dažādības vadība ir viens no instrumentiem kā veicināt saliedētas un iekļaujošas sabiedrības attīstību. Līdz ar to Sabiedrības integrācijas fondam ir vairāk kā 15 gadu pieredze darbā ar dažādības vadības, iekļaujošas darba vides un diskriminācijas mazināšanas jautājumiem, nodrošinot izglītojošas, informatīvas un darba devējus izvērtējošas aktivitātes. Līdz šim īstenotie pasākumi, ekspertīze un pieredze  veido Sabiedrības integrācijas fondu kā dažādības vadības kompetences centru. Tādēļ Sabiedrības integrācijas fonds tiek noteikta kā kompetentā iestāde atbalsta sniegšanai kapitālsabiedrībām likumprojektā ietverto uzdevumu izpildē.
Dzimumu līdzsvara mērķa sasniegšanai likumprojekta ietvaros kapitālsabiedrībām tiek noteikti divu veidu pienākumi: pirmkārt, kapitālsabiedrības reizi gadā sagatavo un sniedz Latvijas Bankai kā finanšu tirgus uzraugošajai iestādei informāciju par dzimumu pārstāvību tās valdē un padomē un par pasākumiem, kas ir veikti, lai sasniegtu uzņēmuma izvēlēto dzimumu līdzsvara mērķi. Ja kapitālsabiedrība nav sasniegusi noteikto dzimumu līdzsvara mērķi, tad informācijā iekļauj arī iemeslus, kādēļ dzimumu līdzsvars nav sasniegts un aprakstu par pasākumiem, kurus kapitālsabiedrība ir veikusi vai plāno veikt mērķa sasniegšanai. Šī informācija tiek publicēta kapitālsabiedrības tīmekļa vietnē, kā arī iekļauta paziņojumā par korporatīvo pārvaldību Finanšu instrumentu tirgus likuma noteiktajā kārtībā.

Otrkārt, ja kapitālsabiedrība līdz 2026. gada 30. jūnijam nav sasniegusi vienu no regulējumā noteiktajiem dzimumu pārstāvības mērķiem, tad tai ir jāpiemēro atklāta kandidātu atlases procedūra valdes un/vai padomes amatiem. Vienlaikus, ja kapitālsabiedrība līdz noteiktajam datumam nav sasniegusi dzimumu līdzsvaru, jo valdes vai padomes pilnvaru termiņš līdz šim datumam nav beidzies, kapitālsabiedrībai nav pienākuma atsaukt valdes un padomes locekļus un organizēt  ārpus kārtas kandidātu atlases procesu, lai nodrošinātu dzimumu līdzsvaru. Valdes un padomes locekļi var turpināt ieņemt amatu līdz pilnvaru termiņa beigām, pēc kā kapitālsabiedrībai ir pienākums organizēt atklātu kandidātu atlases procesu.
Atklāta kandidātu atlases procesa ietvaros kapitālsabiedrībai ir jāpublicē savā tīmekļa vietnē viegli pieejamā veidā paziņojums par kandidātu atlases procesa uzsākšanu, kurā ir skaidri, neitrāli formulēti un nepārprotami kandidāti atlases kritēriji un prasības kandidātu kvalifikācijai, lai noskaidrotu kandidātu profesionālās kvalifikācijas piemērotību, kompetenci un sniegumu. Šim paziņojumam ir jābūt dzimumneitrālam. Visos kandidātu atlases posmos tiek veikts kandidātu salīdzinošs, objektīvs izvērtējums, balstoties kandidātu pieredzē un profesionālajā kvalifikācijā. Izvēloties starp kandidātiem ar līdzvērtīgu kvalifikāciju, kompetenci un sniegumu, kapitālsabiedrība priekšroku dod nepietiekami pārstāvētā dzimuma kandidātam, lai nodrošinātu vienu no izvēlētajiem dzimuma līdzsvara mērķiem. Likumprojekts arī nosaka, ka, ja strīda gadījumā kandidāts norāda uz apstākļiem, kas varētu būt par pamatu viņa tiešai vai netiešai diskriminācijai atkarībā no dzimuma, kapitālsabiedrības pienākums ir pierādīt, ka atšķirīgas attieksmes pamatā ir bijuši objektīvi apstākļi, kas nav saistīti ar kandidāta dzimumu.  Ja kandidāts neuzskata sniegto pamatojumu par objektīvu, tad kandidāts var vērsties tiesā Civilprocesa likuma noteiktajā kārtībā.
Likumprojekts nosaka, ka kapitālsabiedrības valdei ir pienākums informēt akcionāru sapulci pirms kandidātu atlases procesa uzsākšanas par pienākumu nodrošināt likuma 3. pantā noteikto dzimumu līdzsvaru padomē un par šajā likumā noteikto kapitālsabiedrības atbildību. Akcionāru sapulce tiek informēta Komerclikuma 273.1 un 273.2 pantā noteiktajā kārtībā, nodrošinot akcionāriem pieejamību dokumentam, kurā skaidrots pienākums padomes kandidātu atlases procesā ievērot kapitālsabiedrības izvēlēto dzimumu līdzsvara mērķi, kas noteikts likumprojektā, un šā likuma 4. pantā minētās prasības, izraugoties kandidātu, un atkārtoti informējot par to akcionārus pirms balsojuma akcionāru sapulcē. Tāpat akcionāri tiek informēti par pienākumu ievērot likumprojektā noteiktās normas, veicinot kapitālsabiedrības izvēlēto likumā noteikto dzimumu līdzsvara mērķi un veicot kandidātu objektīvu salīdzinošo izvērtējumu. Kapitālsabiedrībai ir tiesības saņemt skaidrojumu no akcionāriem par kandidātu veikto objektīvo salīdzinošo izvērtējumu, ja akcionāru sapulce ir nobalsojusi par vairāk pārstāvētā dzimuma kandidāta iecelšanu padomes amatā. Likumprojekts neparedz individuālu akcionāru atbildību par balsojuma veikšanu, ievērojot dzimumu līdzsvara prasības, bet kapitālsabiedrības, kuras vārdā rīkojas valde, atbildību par pienākuma ievērot likumprojektā noteiktās prasības un pienākumu informēt akcionārus par dzimumu līdzsvara prasību ievērošanu.

Likumprojekts attiecībā uz kandidātu atlases procesu ietver arī atšķirīgas attieksmes aizliegumu neatkarīgi no personas rases, ādas krāsas, dzimuma vecuma, invaliditātes, reliģiskās, politiskās vai citas pārliecības, nacionālās vai sociālās izcelsmes, mantiskā vai ģimenes stāvokļa, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem, ņemot vērā to, ka valdes un padomes locekļu darbību neregulē Darba likumā ietvertās nediskriminācijas normas, kā arī Komerclikumā nav ietvertas normas, kas attiecas uz atšķirīgas attieksmes aizliegumu padomes un valdes kandidātu atlases posmos un to darbībā. Šī likumprojekta kontekstā tiek izmantota arī atsauce uz tiešu un netiešu diskrimināciju kandidātu atlases procesā. Tieša diskriminācija pastāv, ja salīdzināmā situācijā attieksme pret personu saistībā ar tās piederību pie noteikta dzimuma ir, bija vai var būt mazāk labvēlīga nekā pret citu personu. Netieša diskriminācija pastāv, ja šķietami neitrāls noteikums, kritērijs vai prakse rada vai var radīt nelabvēlīgas sekas viena dzimuma personām, izņemot gadījumu, kad šāds noteikums, kritērijs vai prakse ir objektīvi pamatota ar tiesisku mērķi, kura sasniegšanai izraudzītie līdzekļi ir samērīgi. Par diskrimināciju šā likumprojekta izpratnē uzskatāma arī personas aizskaršana un norādījums to diskriminēt. Personas aizskaršana šā likuma izpratnē ir personas pakļaušanai tādai no šīs personas viedokļa nevēlamai rīcībai, kas saistīta ar tās piederību pie noteikta dzimuma, tajā skaitā seksuāla rakstura rīcībai, ja šādas rīcības mērķis vai rezultāts ir personas cieņas aizskaršana un iebiedējošas, naidīgas, pazemojošas, degradējošas vai aizskarošas vides radīšana.

Lai pārliecinātos par to, vai kapitālsabiedrības piemēro atklāto kandidātu procesu, tās kapitālsabiedrības, kuras līdz 2026. gada 30. augustam nav sasniegušas vienu no likumprojektā noteiktajiem dzimumu līdzsvara mērķiem un ir mainījušas valdes un/vai padomes sastāvu, sniedz nepieciešamo informāciju Latvijas Bankai, lai pierādītu, ka kandidātu atlases process ir bijis atklāts un atbilst likumprojekta 4. panta trešajā, ceturtajā, piektajā un sestajā daļā noteiktajām prasībām.

Sabiedrības integrācijas fonds pēc kapitālsabiedrības lūguma sniedz informatīvo atbalstu par korporatīvās vadības dažādības veicināšanu dzimumu līdzsvara sasniegšanai, nodrošinot kandidātu atlases procesu. Savukārt, Latvijas Bankai ir tiesības saņemt Sabiedrības integrācijas fonda dažādības ekspertu viedokli ar ieteikumiem par kapitālsabiedrības veiktajiem dažādības veicināšanas pasākumiem, lai sasniegtu dzimumu līdzsvaru tās valdē un padomē.

Lai nodrošinātu atbalstu kapitālsabiedrībām likumprojektā ietverto uzdevumu izpildē, tostarp, īstenotu preventīvu pieeju kapitālsabiedrībām sniedzot informatīvo atbalstu likumprojekta ieviešanas gaitā, Sabiedrības integrācijas fonds paredz sagatavot vispārīgas vadlīnijas par darbībām, kas veicina dzimuma  līdzsvara nodrošināšanu kapitālsabiedrību padomēs un valdēs. Likumprojektā paredzēts, ka, atsaucoties uz kapitālsabiedrību lūgumu, var tik sniegts informatīvs atbalsts par sagatavoto konkursa dokumentāciju, t.sk. atklāta kandidātu atlases procesa nodrošināšanu, komunikāciju ar potenciālajiem kandidātiem un atlases komisiju. Likuma ietvaros vienai kapitālsabiedrībai pienākas viena pilnvērtīga klātienes konsultācija, ietverot gan vadlīniju skaidrojumu, gan praktiskus ieteikumus un atbildes uz jautājumiem specifiskās kapitālsabiedrības gadījumā.

Ja kapitālsabiedrība nav sniegusi informāciju Latvijas Bankai likumprojektā noteiktajā kārtībā par dzimumu līdzsvaru tās valdē un padomē, informāciju par plānotajiem un veiktajiem pasākumiem dzimumu līdzsvara nodrošināšanai, kā arī par to, kādēļ dzimumu līdzsvars nav sasniegts, ja kapitālsabiedrība nav sasniegusi likumprojektā noteikto dzimumu līdzsvara mērķi, kā arī informāciju par kandidātu atlases procesa nodrošināšanu atbilstoši likumprojektā noteiktajai kārtībai, ja kapitālsabiedrība nav sasniegusi noteikto dzimumu līdzsvara mērķi, kā arī ir mainījies tās valdes vai padomes sastāvs, kapitālsabiedrībai var tikt piemērota piespiedu nauda.

Direktīvas 2022/2381 8.pants nosaka, ka sodam ir jābūt efektīvam, samērīgam un atturošam. Šādi sodi var ietvert naudas sodus vai iespēju, ka tiesu iestāde anulē lēmumu attiecībā uz direktoru atlasi vai pasludina to par spēkā neesošu. Tādējādi direktīva tieši nenosaka, kāda veida sodi dalībvalstij ir jāparedz. Šādos gadījumos ir iespējams kombinēt krimināltiesiskus, administratīvi tiesiskus vai civiltiesiskus pasākumus. Sankciju efektivitāte, samērīgums un preventīvā ietekme izvērtējama, ievērojot visu pasākumu kopumu.

Latvijas administratīvās atbildības sistēmā dominē t.s. administratīvā procesa (akta, rīkojuma) princips. Ja ir nepieciešams panākt, lai persona izpilda noteiktas normatīvo aktu prasības, prioritāte ir administratīvā akta izdošanai, nosakot pienākumu atbilstošā termiņā novērst neatbilstības un izpildīt prasības. Administratīvais sods varētu būt paredzams tikai tajos gadījumos, kad nepieciešams reaģēt uz kādu personas izdarītu pārkāpumu, kurš vairs principiāli nav novēršams. Līdz ar to, ja pienākuma īstenošanu var panākt izdodot administratīvo aktu vai ar citiem nesodoša rakstura administratīvi tiesiskiem līdzekļiem, tad administratīvā atbildība nav paredzama. Ievērojot minēto, likumprojekta 7. panta pirmā daļa paredz, ka Latvijas Bankai ir tiesības noteikt kapitālsabiedrībai pienākumu noteiktā termiņā novērst šā likuma 4. panta trešajā, ceturtajā, piektajā un sestajā daļā un  5. pantā minētās prasības pārkāpumu.

Ja lēmuma apstrīdēšana vai pārsūdzēšana apturētu tā darbību attiecībā uz 4. panta trešajā, ceturtajā, piektajā un sestajā daļā minēto prasību pārkāpumu, tad iespēja novērst pārkāpumu un nodrošināt vienlīdzības principa īstenošanu pamatā nepastāvētu, kā rezultātā piemērotais pasākums neatbilstu efektīvas un atturošas sankcijas prasībām.

Ja kapitālsabiedrība nepildīs Latvijas Bankas lēmumu, tad izmantojami Administratīvā procesa likumā noteiktie piespiedu izpildes līdzekļi. Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 370. pantu, ja administratīvais akts uzliek adresātam pienākumu izpildīt noteiktu darbību vai atturēties no noteiktas darbības un viņš šo pienākumu nepilda, adresātam var uzlikt piespiedu naudu. Minimālā piespiedu nauda fiziskajai personai ir 50 euro, bet juridiskajai personai – 100 euro, maksimālā piespiedu nauda fiziskajai personai ir 5000 euro, bet juridiskajai personai – 10 000 euro. Turklāt piespiedu naudu var uzlikt atkārtoti, līdz adresāts izpilda vai pārtrauc attiecīgo darbību. Atkārtoti piespiedu naudu var uzlikt ne agrāk kā septiņas dienas pēc iepriekšējās reizes, ja adresāts šo septiņu dienu laikā joprojām nav izpildījis vai nav pārtraucis attiecīgo darbību.
Likumprojekta 7. panta otrā daļa paredz, ka Latvijas Banka publicē savā tīmekļvietnē informāciju par pieņemtajiem lēmumiem par likuma pārkāpumiem, norādot lēmuma adresātu, tā pārkāpuma būtību, ziņas par Latvijas Bankas pieņemto lēmumu, tā apstrīdēšanu vai pārsūdzēšanu un izpildi, tostarp piemērotajiem piespiedu izpildes līdzekļiem. Minētās informācijas publicēšana nav atzīstama par krimināltiesiska (sodoša) rakstura administratīvu sankciju jeb sodu.

Lai noskaidrotu, vai paredzētie pasākumi atbilst soda jeb krimināltiesiska rakstura administratīvo sankciju pazīmēm, pamatā izmantojami Eiropas Cilvēktiesību tiesas un Eiropas Savienības Tiesas judikatūrā attīstītie kritēriji (sk., piemēram, ģenerāladvokāta Manuela Kamposa Sančesa-Bordonas 2017. gada 12. septembra secinājumu lietā C-524/15 47. punktu; ģenerāladvokātes Julianas Kokotes 2011. gada 15. decembra secinājumu lietā C-489/10 71. punktu):  1) pārkāpuma kvalificēšanu saskaņā ar valsts tiesībām; 2) pārkāpuma raksturs (regulējuma adresāti, mērķis un aizsargātās intereses), 3) sankcijas bardzība.

Šajā gadījumā nozīmīgākie kritēriji ir normas mērķis un sankcijas bardzība. Informācijas publicēšanas mērķis ir informēt un brīdināt sabiedrību un citus tiešos likumprojekta adresātus par dzimuma līdzsvara nodrošināšanas regulējuma īstenošanu. Papildus tam pārkāpuma būtības raksturojums atklās likumprojekta saturu un tā piemērošanas praksi. Tā rezultātā citām personām būs pieejamas vadlīnijas, kā īstenot likumprojekta prasības.

Ikvienā gadījumā informācijas publicēšana par pārkāpuma konstatēšanu, piespiedu pasākuma piemērošanu u. tml. var ietekmēt personas reputāciju un atkarībā no personas darbības jomas un citiem apstākļiem radīt zināmas nelabvēlīgas sekas. Tomēr, ievērojot likumprojekta darbības jomu un piemērojamo ietekmēšanas pasākumu raksturu, personai draudošo negatīvo seku kopējais smagums tipiskā gadījumā nav atzīstams par tādu, kas varētu radīt būtisku apdraudējumu personas aizsargājamām interesēm.

Likumprojektā paredzēts, ka publicētā informācija tīmekļvietnē ir pieejama piecus gadus, saskaņojot likumprojekta pieeju ar Finanšu instrumentu tirgus likumā iekļauto pieeju 150. panta ceturtajā daļā, kas paredz, ka par veiktajiem pārkāpumiem informācija par sankcijām ir pieejama Latvijas Bankas mājas lapā piecus gadus.

Kopumā likumprojektā paredzēto sodu jeb piespiedu ietekmēšanas līdzekļu būtība nav sodīt kapitālsabiedrības par dzimumu līdzsvara nesasniegšanu, bet gan par informācijas nesniegšanu uzraugam par veiktajiem pasākumiem un dzimumu līdzsvara situāciju kapitālsabiedrības padomē vai valdē, tādējādi, veicinot proaktīvu dažādības veicināšanas pasākumu īstenošanu. To mērķis ir nodrošināt, lai likumprojektā paredzētie pienākumi tiktu pienācīgi izpildīti.




 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Uzsākot darbu pie Direktīvas 2022/2381 pārņemšanas, tika izvērtēti vairāki alternatīvi risinājumi attiecībā uz likumprojekta tvērumu (minimālo prasību pārsniegšanu) un attiecībā uz pieeju normatīvā regulējuma izstrādē:
1) saskaņā ar Direktīvas 2022/2381 9.pantu dalībvalsts var ieviest vai paturēt spēkā noteikumus, kas ir labvēlīgāki nekā Direktīvā 2022/2381 paredzētie noteikumi līdzsvarotākas sieviešu un vīriešu pārstāvniecības nodrošināšanai biržā kotētos uzņēmumos, kuri reģistrēti to teritorijā. Proti, dalībvalsts ziņā ir pārņemt Direktīvas 2022/2381 minimālās prasības, kā subjektu loku nosakot tikai biržā kotētos uzņēmumus, vai arī paplašināt kapitālsabiedrību loku, uz kuriem attiektos Direktīvas 2022/2381 prasības kā, piemēram, attiecinot Direktīvas prasības ne tikai uz biržā kotētajām lielajiem kapitālsabiedrībām, bet uz lielajiem uzņēmumiem kopumā, kā tas tika izdarīts Lietuvā, pārņemot Direktīvas 2022/2381 prasības. Ņemot vērā šauro subjektu loku Latvijas Republikā (likumprojekta izstrādes laikā tika konstatēts, ka tikai 2 kapitālsabiedrības atbilst likumprojektā noteiktajiem kritērijiem), uz kuru attieksies Direktīvas 2022/2381 minimālās prasības, Labklājības ministrijā un likumprojekta izstrādes darba grupā tika izvērtētas iespējas subjektu loku paplašināt ar divām uzņēmumu grupām – obligāciju emitenti un valsts kapitālsabiedrības. Darba grupā pārstāvētie finanšu nozares eksperti no AS Nasdaq Riga un Latvijas Bankas veica salīdzinošo analīzi par akciju un obligāciju emitentiem un iespēju piemērot Direktīvas 2022/2381 prasības abām uzņēmumu grupām, secinot, ka:
akciju un obligāciju emitenti atšķiras to emitēto finanšu instrumentu būtības dēļ. Obligāciju emitents līdz ar obligāciju dzēšanu tiek izslēgts no biržas, savukārt, akciju emitents tipiski ir biržā uz neierobežotu laiku. Tādējādi uz obligāciju emitentiem prasības būtu attiecināmas tikai līdz obligāciju dzēšanas termiņa beigām (praksē tie visbiežāk ir 2 -5 gadi);
visiem emitentiem (akciju un obligāciju) ir jāatklāj tāda informācija, kas var ietekmēt to emitēto akciju vai obligāciju cenu, vai ieguldītāju lēmumu pirkt vai pārdot vērtspapīrus. Tādējādi no vērtspapīru veida (akcijas vai obligācijas) izriet atšķirība informācijā, ko uzņēmumam ir jāatklāj. Spēkā esošais regulējums nosaka informāciju, kas jāatklāj tikai akciju vai tikai obligāciju emitentiem. Akciju emitentiem ir pienākums biežāk atklāt finanšu informāciju, kā arī atklāt vairāk informācijas gada pārskatā un korporatīvās pārvaldības ziņojumā. Akciju emitentiem spēkā esošais regulējums nosaka plašāku paziņojumā par korporatīvo pārvaldību ietveramo informāciju nekā obligāciju emitentiem. Obligāciju emitentiem paziņojumā jāatklāj informāciju par kapitālsabiedrības iekšējās kontroles un riska pārvaldības sistēmas galvenajiem elementiem, kurus piemēro finanšu pārskatu sagatavošanā. Savukārt akciju emitentiem paziņojums jāsagatavo atbilstoši principam “ievēro vai paskaidro”, tipiski piemērojot Latvijas Korporatīvās pārvaldības kodeksu, kā arī ņemot vērā likumā noteikto. Tādējādi akciju emitentu paziņojumi par korporatīvo pārvaldību ir apjomīgāki un parasti tiek sagatavoti kā atsevišķs dokuments;
obligācijas ir aizņemšanās instruments, kas konkurē ar banku kreditēšanas pakalpojumiem un cita veida aizņēmumiem. Šo uzņēmumu iekļaušana nav ilgtspējīga no finanšu un kapitāla konkurētspējas viedokļa, proti, papildu stingrākas prasības ziņošanai negatīvi ietekmētu obligāciju konkurētspēju Latvijas kapitāla tirgū, kā arī ilgtermiņā nerisinātu dzimumu līdzsvara veicināšanu Latvijas uzņēmumos.
Ņemot vērā AS Nasdaq Riga un Latvijas Bankas ekspertu veikto izvērtējumu, likumprojekta izstrādes darba grupa pieņēma lēmumu nepaplašināt subjektu loku, uz kuriem attieksies Direktīvas 2022/2381 prasības, ar obligāciju emitentiem.
Kā vēl viena uzņēmumu grupa, kas būtu iekļaujama subjektu lokā, tika vērtētas valsts kapitālsabiedrības. Pirmkārt, pēc to būtības tās ir līdzīgākas regulētā tirgus akciju emitentiem, jo valstij kā akcionāram/dalībniekam ir jārīkojas visas sabiedrības interesēs, pārvaldot valstij piederošās kapitālsabiedrības. Otrkārt, Direktīvas 2022/2381 tvēruma paplašināšana un valsts kapitālsabiedrību iekļaušana subjektu lokā nodrošinātu lielāku ilgtermiņa ietekmi. Tādējādi regulējums tiktu piemērots visām valsts kapitālsabiedrībām un tās, kuras emitēs akcijas vai obligācijas kapitāla tirgū nebūtu izņēmums, bet tieši otrādi – būtu jau labāk sagatavotas prasību izpildei, kas sasaucas arī ar Deklarācijā par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību iezīmēto nepieciešamību attīstīt konkurētspējīgu kapitāla tirgu. Treškārt, arī dati norāda uz to, ka valsts kapitālsabiedrībām ir būtiska ietekme uz ekonomiku un tajās dzimumu līdzsvars nav sasniegts.
Lai veicinātu dzimumu līdztiesību un korporatīvo dažādību ilgtermiņā, ir plānots, ka Valsts kanceleja izstrādās atsevišķus grozījumus Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā, ņemot vērā likumprojektā ietvertos dzimumu līdzsvara nodrošināšanas principus. Pēc Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma grozījumu apstiprināšanas Saeimā tiks izstrādāti grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 20 “Valdes un padomes locekļu nominēšanas kārtība kapitālsabiedrībās, kurās kapitāla daļas pieder valstij vai atvasinātai publiskai personai, un vēlāk arī Vadlīnijās valdes un padomes locekļu nominēšanai kapitālsabiedrībās, kurās kapitāla daļas pieder valstij vai atvasinātai publiskai personai. Vienlaikus atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 31. pantam un 37. pantam publiskas personas kapitālsabiedrībās iespējamie valdes un padomes locekļu kandidāti jau šobrīd tiek atlasīti, organizējot publisku kandidātu pieteikšanās procedūru. Valdes un padomes locekļa nominēšanas process atbilst korporatīvās pārvaldības labās prakses principiem, nodrošina atklātu, godīgu un profesionālu valdes un padomes locekļu atlasi, kas veicina profesionālas un kompetentas kapitālsabiedrības pārvaldes institūcijas izveidi. Ņemot vērā minēto, publiskas personas kapitālsabiedrību valdes un padomes locekļu nominēšana  jau šobrīd tiek veikta pārskatāma kandidātu atlases procesa ietvaros, kā to nosaka likumprojekta 4. pants, turklāt normatīvajos aktos noteiktās un vadlīnijās skaidrotās sabiedrības informēšanas prasības ir vēl plašākas nekā likumprojekts paredz.
Lai attiecinātu likumprojekta prasības uz publiskas personas kapitālsabiedrībām, šobrīd kā atbilstošākais risinājums ir izvēlēts papildināt publiskas personas kapitālsabiedrību tiesisko regulējumu ar atsevišķiem dzimumu līdzsvara nodrošināšanas elementiem, tomēr valsts kapitālsabiedrības nebūtu iekļaujamas likumprojektā kā atsevišķs subjekts, jo tādējādi attiecībā uz valsts kapitālsabiedrībām tiktu radīts regulējums, kas kolidētu ar jau esošo publiskas personas kapitālsabiedrību tiesisko regulējumu.

Labklājības ministrija sadarbībā ar Finanšu ministriju, Tieslietu ministriju un Valsts kanceleju (Kapitālsabiedrību pārvaldības nodaļu) izvērtēja iespēju Direktīvas 2022/2381 normu pārņemšanai veikt grozījumus vairākos spēkā esošajos normatīvajos aktos - Finanšu instrumentu tirgus likumā, Komerclikumā un Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā.
Apsverot iespēju veikt Direktīvas 2022/2381 prasību pārņemšanu ar grozījumiem Komerclikumā, tika secināts, ka Komerclikums nav piemērotākais normatīvais akts, jo Komerclikumā tiek ietverts vispārējs regulējums, kas attiecas uz visiem komersantiem – ne tikai kapitālsabiedrībām, bet arī individuālajiem komersantiem un personālsabiedrībām. Lai gan Komerclikumā ir paredzēta atsevišķa sadaļa tieši akciju sabiedrību regulējumam, tomēr arī tajā paredzētie noteikumi būtu piemērojami visām akciju sabiedrībām, ne tikai tām, kuru akcijas ir iekļautas regulētajā tirgū. Proti, Komerclikumā netiek izdalītas atsevišķas prasības kapitālsabiedrībām, kuru akcijas ir iekļautas regulētajā tirgū, un kapitālsabiedrībām, kuru akcijas nav iekļautas regulētajā tirgū, jo Komerclikums ir t.s. “jumta likums”, kurš nosaka vispārējus principus visām kapitālsabiedrībām neatkarīgi no to darbības formas vai specifikas. Tādējādi, pārņemot Direktīvas 2022/2381 prasības Komerclikumā, tās regulējums būtu piemērojams visām akciju sabiedrībām, būtiski paplašinot Direktīvas 2022/2381 tvērumu. Turklāt īpaši noteikumi attiecībā uz kapitālsabiedrībām, kas izvēlas savas akcijas iekļaut regulētajā tirgū, un kas ir atšķirīgi no Komerclikumā noteiktās vispārējās kārtības, ierasti tiek noteikti Finanšu instrumentu tirgus likumā.
Vienlaikus Direktīvas 2022/2381 normu pārņemšana Finanšu instrumentu tirgus likumā netika atbalstīta, jo, ja nākotnē plānots prasības par dzimumu līdzsvara nodrošināšanu valdē un padomē piemērot citiem tiesību subjektiem, tad Finanšu instrumentu tirgus likums ne pēc tā mērķa, ne darbības jomas nav īstais normatīvais akts, kurā noteikt šīs prasības. Tāpat, konsultējoties ar Finanšu ministrijas pārstāvjiem tika secināts, ka Finanšu instrumentu tirgus likums ir ļoti apjomīgs un nākotnē to plānots atslogot, kā tas tika izdarīts ar ieguldījumu brokeru sabiedrību regulējumu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Labklājības ministrijas izveidotā darba grupa pieņēma lēmumu neveikt grozījumus esošajos normatīvajos aktos, bet gan izstrādāt jaunu likumprojektu Direktīvas 2022/2381 pārņemšanai.


 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Uzņēmumu skaits, uz kuriem attieksies šīs prasības ir neliels, kā arī to uzraudzībai šobrīd nav nepieciešami papildu resursi. Ievērojot likumprojekta prasības tiks veicināta iekļaujoša korporatīvā vide, kas veicina uzņēmumu sasniegumus un efektivitāti, pozitīvi ietekmē biznesa veiktspēju un finanšu sniegumu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Kapitālsabiedrību valžu un padomju vakanču kandidāti
Ietekmes apraksts
Likumprojekts paredz, ka tās kapitālsabiedrības, kuras līdz 2026. gada 30. jūnijam nav sasnieguši nevienu no likumprojekta 3. pantā noteiktajiem dzimumu līdzsvara mērķiem, piemēro savu kandidātu atlases procesu valdes un/vai padomes amatiem. Kapitālsabiedrībām ir jāpublicē savā tīmekļa vietnē viegli pieejamā veidā paziņojums par kandidātu atlases procesa uzsākšanu, kurā ir skaidri, neitrāli formulēti un nepārprotami kandidāti atlases kritēriji un prasības kandidātu kvalifikācijai, lai noskaidrotu kandidātu profesionālās kvalifikācijas piemērotību, kompetenci un sniegumu. Šim paziņojumam ir jābūt dzimumneitrālam. Visos kandidātu atlases posmos tiek veikts kandidātu salīdzinošs, objektīvs izvērtējums, balstoties kandidātu pieredzē un profesionālajā kvalifikācijā. Izvēloties starp kandidātiem ar līdzvērtīgu kvalifikāciju, kompetenci un sniegumu, kapitālsabiedrība priekšroku dod nepietiekami pārstāvētā dzimuma kandidātam, lai nodrošinātu vienu no izvēlētajiem dzimuma līdzsvara mērķiem, kas noteikti likumprojekta 3. pantā. Tādējādi likumprojekts paredz atklātu un caurskatāmu procesu, kas pozitīvi ietekmēs vakanču kandidātus, ierobežojot personu diskrimināciju balstoties to dzimumā, kā arī likumprojekts attiecībā uz kandidātu atlases procesu ietver atšķirīgas attieksmes aizliegumu neatkarīgi no personas rases, ādas krāsas, vecuma, invaliditātes, reliģiskās, politiskās vai citas pārliecības, nacionālās vai sociālās izcelsmes, mantiskā vai ģimenes stāvokļa, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem.
Juridiskās personas
  • Lielās kapitālsabiedrības, kas kuru akcijas ir iekļautas regulētajā tirgū
  • Publiskas personas kapitālsabiedrības
Ietekmes apraksts
Likumprojekts paredz, ka kapitālsabiedrībām, kuru akcijas ir iekļautas regulētajā tirgū un kuru juridiskā adrese atrodas Latvijā, un kuras divus pārskata gadus pēc kārtas nodarbina vismaz 250 nodarbināto, kā arī to neto apgrozījums ir vismaz 50 miljoni euro vai bilances kopsumma ir vismaz 43 miljoni euro, reizi gadā ir jāsniedz informācija Latvijas Bankai par dzimumu pārstāvību to valdē un padomē, kā par pasākumiem, kas veikti, lai sasniegtu dzimumu līdzsvaru. Ja kapitālsabiedrība līdz 2026. gada 30. jūnijam nav sasniegusi nevienu no likumprojekta 3. pantā norādītajiem dzimumu līdzsvara mērķiem tā valdē un/vai padomē, informācijā par dzimumu pārstāvību valdē un padomē tiek iekļauti iemesli, kādēļ dzimumu līdzsvars nav sasniegts, un aprakstu par pasākumiem, kurus kapitālsabiedrība ir veikusi vai plāno veikt tā sasniegšanai. Papildus kapitālsabiedrība, kura līdz 2026. gada 30. jūnijam nav sasniegusi nevienu no norādītajiem dzimumu līdzsvara mērķiem, pielāgo savu kandidātu atlases procesu iecelšanai valdē un padomē, nodrošinot paziņojuma publicēšanu par valdes vai padomes amata konkursa uzsākšanu, nosakot skaidrus, neitrāli formulētus un nepārprotamus atlases kritērijus un prasības kandidātu kvalifikācijai, lai noskaidrotu kandidātu profesionālās kvalifikācijas piemērotību, kompetenci un sniegumu. Paziņojumam ir jābūt dzimumneitrālam. Izvēloties starp kandidātiem ar līdzvērtīgu kvalifikāciju, kompetenci un sniegumu, kapitālsabiedrībai ir jādod priekšroka nepietiekami pārstāvētā dzimuma kandidātam, lai nodrošinātu dzimumu līdzsvaru. Lai pierādītu, ka kapitālsabiedrība ir veikusi atklātu kandidātu procedūru, tai ir nepieciešams iesniegt Latvijas Bankai visus nepieciešamos pierādījumus par atklāta kandidātu atlases procesa nodrošināšanu.

Tāpat, balstoties Direktīvas 2022/2381 dzimumu līdzsvara veicināšanas principos, kas ir iekļauti likumprojektā, tiks veikti grozījumi, Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā. Pēc Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma grozījumu apstiprināšanas Saeimā tiks izstrādāti grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 7. janvāra noteikumiem Nr. 20 “Valdes un padomes locekļu nominēšanas kārtība kapitālsabiedrībās, kurās kapitāla daļas pieder valstij vai atvasinātai publiskai personai, un vēlāk arī Vadlīnijās valdes un padomes locekļu nominēšanai kapitālsabiedrībās, kurās kapitāla daļas pieder valstij vai atvasinātai publiskai personai. Grozījumi paredz papildināt Nominācijas vadlīnijas ar noteikumu par dzimumneitrāla sludinājuma sagatavošanu un publicēšanu (praksē šī prasība jau tiek ievērota), kā arī Nominācijas noteikumos iekļaut prasību, ka gadījumos, kad nominācijas komisija kapitāla daļu turētājam virza vairākus kandidātus, kas ieguvuši līdzvērtīgu punktu skaitu, kapitāla daļu turētājam vai padomei, lemjot par kandidāta ievēlēšanu amatā, priekšroku iespējams dot nepietiekami pārstāvētā dzimuma kandidātam. Tāpat nepieciešams iekļaut Kapitālsabiedrību pārvaldības likumā regulējumu, nosakot, ka jānodrošina virzība uz dzimumu līdzsvara nodrošināšanu vienā no likumprojekta 3. pantā noteiktajiem veidiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Iekļaujošas uzņēmējdarbības vides un korporatīvās dažādības veicināšana.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Lielās kapitālsabiedrības, kas kuru akcijas ir iekļautas regulētajā tirgū
palielinās
Vērtības nozīme:
16,68
personālvadības konsultanta vidējais atalgojums stundā 2024. gada novembrī pēc VID datiem
8,00
stundas
2
kapitālsabiedrību skaits, uz kurām attiecas likumprojekts
1
informācijas sniegšanas biežums atbilstoši likumprojektam
266,88
Administratīvās izmaksas kapitālsabiedrībām informācijas sagatavošanai pārskatā, kas jāsniedz Latvijas Bankai: (16.68 (personālvadības konsultanta vidējais atalgojums stundā 2024. gada novembrī pēc VID datiem) x 8) x (2 x 1) = 266.88 euro Administratīvās izmaksas kapitālsabiedrībai informācijas publicēšanai mājaslapā par dzimumu līdzsvaru tās valdē un padomē (likumprojekta 3.pants un likumprojekta 5.panta 2.daļa): (13.57 (sabiedrisko attiecību speciālista vidējā stundas tarifa likme 2024. gada novembrī pēc VID datiem x 1) x (2x1) = 13.57 euro Administratīvās izmaksas kapitālsabiedrībai informācijas publicēšanai mājaslapā par atlases uzsākšanu: (13.57 (sabiedrisko attiecību speciālista vidējā stundas tarifa likme 2024. gada novembrī pēc VID datiem x 0.5) x (2 x 0.3) = 4.071 euro Administratīvās izmaksas kapitālsabiedrībām var atšķirties šādu iemeslu dēļ: • Likumprojekta subjektu loks (2.pants) var būt mainīgs un kapitālsabiedrību prakses personāla atlasē atšķiras. Sākotnējā situācijas izpēte par dažādu kapitālsabiedrību praksi valdes un padomes locekļu atlasē liecina, ka ir kapitālsabiedrības, kuras jau patlaban publicē savās interneta vietnēs informāciju par valdes un padomes locekļu atlasi, prasības par nepieciešamo pieredzi un kompetenci, personāla atlases kritērijus un vērtēšanas metodiku. Tādējādi tās faktiski izpilda likumprojekta 4. panta 3.daļā noteikto pienākumu veidot atklātu pretendentu atlasi un prasības par paziņojumā iekļaujamo informāciju. Līdz ar to likumprojektā noteiktās normas šīm kapitālsabiedrībām neuzliek jaunu pienākumu un nerada papildu administratīvās izmaksas saistībā ar pretendentu atlases procesa organizēšanu un atklātības nodrošināšanu. Savukārt daļa kapitālsabiedrību nepublicē savā interneta vietnē informāciju par pretendentu atlases uzsākšanu. Tādēļ šīm kapitālsabiedrībām likumprojekta 3.panta prasību izpilde par informācijas publicēšanu radīs administratīvās izmaksas; • Valdes un padomes locekļu atlasē neatkarīgi no kapitālsabiedrību nodrošinātās atlases atklātības un informācijas publicēšanas prakses ir noteikta nepieciešamā kompetence un galvenie snieguma rādītāji, iekļaujot to pilnvarojuma līgumā valdes un padomes locekļiem. Tādēļ var uzskatīt, ka likumprojekta 4.panta 3.dalas minētā paziņojumā iekļaujamā informācija par pretendentiem nepieciešamo kvalifikāciju, kompetenci un sniegumu jau tiek gatavota, proti, kapitālsabiedrībām neuzliek jaunu pienākumu un nerada papildu administratīvās izmaksas saistībā ar pretendentu atlases prasību noteikšanu; • Likumprojekts neatkarīgi no tā, vai kapitālsabiedrība ir vai nav sasniegusi 3.pantā noteiktos mērķus, neuzliek par pienākumu mainīt valdes un padomes sastāvu pirms to pilnvaru termiņa beigām. Tādēļ var būt situācija, ka kapitālsabiedrības ir izveidojušas savas valdes un padomes pirms likumprojekta spēkā stāšanās un to pilnvaru perioda laikā nenotiek sastāva izmaiņas. Tādēļ šīs kapitālsabiedrība neveiks personāla atlasi un likumprojekta 4.panta 3.daļā noteiktās prasības tām neradīs nekādas papildu administratīvās izmaksas. Ņemot vērā iepriekšminēto, administratīvo izmaksu aprēķins balstās uz šādiem pieņēmumiem: 1) Likumprojekta 4.panta 3.daļā noteiktā paziņojuma sagatavošana nerada papildu administratīvās izmaksas kapitālsabiedrībām; 2) Izmaksas kapitālsabiedrībām rada paziņojuma par atlases uzsākšanu publicēšana interneta vietnē. Tā kā kapitālsabiedrību prakses atšķiras (daļa jau to publicē) un valžu un padomju sastāva izmaiņas nenotiek katru gadu, tiek pieņemts, ka šis pienākums tiek veikts vienu reizi trīs gadu periodā. Šo pienākumu veic sabiedrisko attiecību speciālists un paziņojuma publicēšanai nepieciešamais maksimālais laiks ir 0,5 stundas; 3) Izmaksas kapitālsabiedrībām rada informācijas publicēšana interneta vietnē par likumprojekta 3.pantā izvēlēto veidu/ mērķi dzimumu līdzsvara sasniegšanā. Lēmums par attiecīgo dzimumu līdzsvara sasniegšanas veidu tiek noteikts ilgtermiņam, tas netiek mainīts katru gadu, līdz ar to šīs ir vienreizējas izmaksas. Šo pienākumu veic sabiedrisko attiecību speciālists un paziņojuma publicēšanai nepieciešamais maksimālais laiks ir 0,5 stundas; 4) Izmaksas rada likumprojekta 5.panta 1.daļā noteiktās informācijas sagatavošana. Šo pienākumu veic personālvadības konsultants un informācijas sagatavošanai nepieciešamais maksimālais laiks ir viena darbadiena (8 stundas); 5) Izmaksas rada likumprojekta 5.panta 2.daļā noteiktā paziņojuma publicēšana. Šo pienākumu veic sabiedrisko attiecību speciālists un paziņojuma publicēšanai nepieciešamais maksimālais laiks ir 0,5 stundas
Publiskas personas kapitālsabiedrības
neietekmē
Kopā
266,88

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Likumprojekts neskar esošo valsts un pašvaldību budžetu, kā arī Latvijas Bankai nepieciešamo finansējumu likumprojektā noteikto funkciju izpildei, ja tiek saglabāts esošais subjektu loks un to skaits. Ja nākotnē tiek pārskatīts likumprojekta subjektu loks un paplašināts likumprojekta tvērums ,tad būs nepieciešams izvērtēt, vai ir nepieciešama kompetento iestāžu skaita paplašināšana, vai likumprojektā noteiktās kompetentās iestādes var uzņemties papildu subjektu uzraudzību atbilstoši to kompetences ierobežojumiem, vai likumprojektā noteiktās kompetentās iestādes papildu subjektu loka uzraudzību var īstenot esošo resursu ietvaros, vai subjektu loka paplašināšanas gadījumā ir nepieciešama papildu uzraudzības mehānisma (tai skaitā, IT risinājumi) izveide. Atbilstoši sākotnējam darba grupas vērtējumam subjektu loka paplašināšanas gadījumā būs nepieciešami papildu finanšu resursi un papildu cilvēkresuru piesaiste, kā arī atkarībā no papildu iekļaujamā subjektu loka – jaunas kompetentās iestādes/-žu noteikšana uzraudzības nodrošināšanai.
 

4.1.1. Finanšu instrumentu tirgus likums, III nodaļa “Regulāri sniedzamā informācija” 56.2 pants. Paziņojums par korporatīvo pārvaldību.

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams iekļaut Finanšu instrumenta tirgus likuma 56.2 pantā prasību par informācijas iekļaušanu par dzimumu līdzsvaru kapitālsabiedrības valdē un padomē korporatīvās pārvaldības ziņojumā.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.2. Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likums

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams iekļaut dzimumu līdzsvara nodrošināšanas principus Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā.
 
Atbildīgā institūcija
Valsts kanceleja
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022L2381
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVA (ES) 2022/2381 (2022. gada 23. novembris) par dzimumu līdzsvara uzlabošanu biržā kotētu uzņēmumu direktoru vidū un saistītiem pasākumiem.
Apraksts
2022. gada 23. novembrī tika apstiprināta ES direktīva par dzimumu līdzsvara veicināšanu biržā kotēto uzņēmumu valdēs. Direktīva 2022/2381 nosaka, ka biržā kotētiem lielajiem uzņēmumiem līdz 2026. gada 30. jūnijam ir jātiecas sasniegt viens no tajā noteiktajiem dzimumu līdzsvara mērķiem:
1) nepietiekami pārstāvētā dzimuma pārstāvji ieņem vismaz 40% no visiem padomes amatiem vai
2) nepietiekami pārstāvētā dzimuma pārstāvji ieņem vismaz 33% no visiem padomes un valdes amatiem.
Tāpat Direktīva 2022/2381 paredz, ka kapitālsabiedrības, kuru akcijas ir iekļautas regulētā tirgū un kas nesasniedz likumprojekta 3. pantā noteiktos dzimumu līdzsvara mērķus, pielāgo savu kandidātu atlases procedūru valdes un padomes amatiem. Tām ir jāievieš taisnīgas un pārredzamas atlases un iecelšanas procedūras, pamatojoties uz dažādu kandidātu salīdzinošu izvērtējumu, kas balstīts uz skaidriem un neitrāli formulētiem kritērijiem. Ja kapitālsabiedrībai ir jāizvēlas starp līdzvērtīgi kvalificētiem kandidātiem, priekšroka ir jādod nepietiekami pārstāvētā dzimuma kandidātam.
Reizi gadā kapitālsabiedrībām ir jāsniedz informācija par dzimumu pārstāvību valdēs un par pasākumiem, ko tie veic, lai sasniegtu 33% vai 40% mērķi. Dalībvalstis arī reizi gadā publicē to kapitālsabiedrību sarakstu, kuras ir sasniegušas direktīvas mērķus.
Direktīvas 2022/2381 noteikumus dalībvalstīm ir jāievieš savos tiesību aktos līdz 2024. gada 28. decembrim.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVA (ES) 2022/2381 (2022. gada 23. novembris) par dzimumu līdzsvara uzlabošanu biržā kotētu uzņēmumu direktoru vidū un saistītiem pasākumiem.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 1. pants
Likumprojekta 1. pants, Pārejas noteikums
Pārņemtas pilnībā

 
Direktīvas 2. pants
Likumprojekta 2. pants
 
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 3. panta 1) punkts
Likumprojekta 2. pants (1) daļa 1) apakšpunkts
Komerclikuma 1.panta (1) daļa, 18.pants, 77.pants
Finanšu instrumentu tirgus likuma 1.panta (1) daļa 10) apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 3. panta 2) punkts
Komerclikuma 209., 221., 266., 291., 295.pants
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 3. panta 4) punkts
Komerclikuma 209., 221., 266., 291., 295.pants
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 3. panta 5) punkts
Komerclikuma 209., 221., 266., 291., 295.pants
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 3. panta 6) punkts
Komerclikuma 209., 221., 266., 291., 295.pants
 
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 3. panta 7) punkts
Komerclikuma 209., 221., 266., 291., 295.pants
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 3. panta 8) punkts
Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 5. pants
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 4. pants
Likumprojekta 2. pants
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 5. panta 1.daļas a) apakšpunkts
Likumprojekta 3. panta 1) apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 5. panta 1.daļas b) apakšpunkts
Likumprojekta 3. panta 2) apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 5. panta 2.
 
-
Pārņemtas daļēji
Tiek pārņemts daļēji, nepārņemot prasības par individuāli izvirzāmajiem mērķiem tām kapitālsabiedrībām, kuru pārvaldības struktūra sastāv tikai no valdes, ņemot vērā to, ka Latvijā biržā kotētajām kapitālsabiedrībām ir gan valde, gan padome.
-
Direktīvas 5. panta 3.daļa
Likumprojekta 3. pants
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 6. panta 1.punkts
Likumprojekta 4. panta (1), (2), (3), (4) daļa
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 6. panta 2.punkts
Likumprojekta 4. panta (5) daļa
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 6. panta 3.punkts
Likumprojekta 4. panta (6), (7), (8) daļa
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 6. panta 4.punkts
Likumprojekta 4. panta (7) daļa
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 6. panta 5.punkts
Likumprojekta 4. panta (10) daļa
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 7. panta 1.punkts
Likumprojekta 5. pants
Finanšu instrumentu tirgus likuma 56.2 pants
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 7. panta 2.punkts
Likumprojekta 5. panta (1) daļa
 
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 7. panta 3.punkts
Likumprojekta 5. panta (2) daļa
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 7. panta 4.punkts
Likumprojekta 5. pants
 
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 8. panta 1.punkts
Likumprojekta 4. panta (7) daļa, 7.pants,
Administratīvā procesa likuma 42. nodaļa;
Likumprojekta 7. pants
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 8. panta 2.punkts
Likumprojekta 7. pants
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 8. panta 3.punkts
Likumprojekta 7. pants
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 10. pants
Likumprojekta 6. pants
Pārņemtas pilnībā
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija, Finanšu ministrija, Tieslietu ministrija, Valsts kanceleja, Latvijas Banka, Sabiedrības integrācijas fonds, Latvijas Korporatīvās pārvaldības konsultatībā padome
Nevalstiskās organizācijas
Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūts, Baltijas korporatīvās pārvaldības institūts, Latvijas Personāla vadīšanas asociācija
Cits
Akciju sabiedrība "Nasdaq Riga"

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/6cb9686f-bd5b-4760-bd59-bbc54e3d0743

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskā apspriešana norisinājās no 29.10.2024. līdz 11.11.2024. Kopumā tika saņemti 7 viedokļi. Viedokļi tika saņemti no vienas fiziskas personas, 5 nevalstiskajām organizācijām un vienas akciju sabiedrības. Kopumā tika pausts atbalsts viedoklim, ka likumprojektam būtu jāietver plašāks subjektu loks, iekļaujot tajā publiskās personas, valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Sabiedrības integrācijas fonds
  • Latvijas Banka

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Sabiedrības integrācijas fonds
neietekmē
Latvijas Banka
palielinās
Vērtības nozīme:
28,80
Stundas maksas likme euro
15,00
laika patēriņš
2
subjektu skaits
1
reižu skaits gada laikā, kas paredzēta informācijas sniegšana.
864,00
Aprēķinātas ikgadējās administratīvās izmaksas, ja emitentu darbībā netiek konstatēti likuma pārkāpumi. Ja emitentu darbībā tiek konstatēti pārkāpumi, tad administratīvo izmaksu summa palielinās līdz 2476.80 euro, ņemot vērā, ka laika patēriņš var palielināties līdz 43 stundām. Aprēķini veikti, ņemot vērā 5. panta 1., 2., 4. un 5. daļā un 7. panta 2. daļā ietvertās prasības.
Kopā
864,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Latvijas Bankai, gan Sabiedrības integrācijas fondam nāk klāt papildu pienākums/funkcija izvērtēt kapitālsabiedrību dzimumu līdzsvaru un atbilstību likumprojekta noteiktajām prasībām (Latvijas Bankas gadījumā), kā arī Sabiedrības integrācijas fondam konsultēt šīs kapitālsabiedrības par dažādības jautājumiem.

Lai nodrošinātu Sabiedrības integrācijas fonda konsultatīvo atbalstu kapitālsabiedrībām, likuma pirmajā gadā administratīvās izmaksas sasniedz 13 860 euro ( plānotā vecākā eksperta dažādības vadības jautājumos noslodze gada ietvaros – 4 mēneši, lai nodrošinātu vadlīniju izstrādi dzimumu līdzsvara nodrošināšanai, kā arī, lai nodrošinātu atbalsta un konsultāciju procesu). Katra nākamā likuma darbības gadā – 6930 euro (plānotā vecākā eksperta dažādības vadības jautājumos noslodze gada ietvaros – 2 mēneši, lai nodrošinātu atbalsta konsultācijas un citas nepieciešamās aktivitātes).

Atalgojums paredzēts vecākajam ekspertam (amatu saime 39.1, 11. mēnešalgu grupa, atalgojums kopā ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām).
 
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts tiešā veidā veicina dzimumu līdztiesību un līdzsvarotu dzimumu pārstāvību kapitālsabiedrību valdēs un padomēs, veicinot sieviešu aktīvāku iesaisti kapitālsabiedrību pārvaldības procesos, kā arī dažādības vadības politikas attīstību kapitālsabiedrībās.
 

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojektā ir ietverts diskriminācijas aizliegums kandidātu atlases procesa ietvaros, nosakot atšķirīgas attieksmes aizliegumu neatkarīgi no personas rases, ādas krāsas, dzimuma vecuma, invaliditātes, reliģiskās, politiskās vai citas pārliecības, nacionālās vai sociālās izcelsmes, mantiskā vai ģimenes stāvokļa, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem.
 

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk