24-TA-2692: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. janvāra noteikumos Nr. 10 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.2.i. investīcijas "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai nodrošinātu Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – ANM) plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.2.i. investīcijas "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" (turpmāk – 2.2.1.2.i. investīcija), lai samazinātu risku finansējuma neapguvei, pārdalot finansējumu uz Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.5.i. investīcijas "Mediju nozares uzņēmumu digitālās transformācijas veicināšana" pasākumu "Mediju nozares uzņēmumu procesu modernizēšana" (turpmāk – 2.2.1.5.i investīcija).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir pārdalīt finansējumu no 2.2.1.2.i. investīcijas uz 2.2.1.5.i. investīciju, lai samazinātu finansējuma neapguves risku 2.2.1.2.i. investīcijas ietvaros un veicinātu digitālu risinājumu ieviešamo reģionālo mediju komersantu darbībā, kā arī aizstāt spēku zaudējušu regulu.
Spēkā stāšanās termiņš
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023. gada 10. janvāra noteikumi Nr. 10 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.2.i. investīcijas "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.10) paredz veicināt procesu digitalizāciju komercdarbībā un produktivitātes paaugstināšanu ar mērķtiecīgu resursu ieguldīšanu augstākas pievienotās vērtības radīšanai komersantu darbības procesos, kas veicinātu Latvijas konkurētspējas priekšrocības. Kopējais finansējums 2.2.1.2.i investīcijas ietvaros ir 40 140 000 euro, tai skaitā Atveseļošanas fonda finansējums ir 40 000 000 euro un valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa segšanai – ne vairāk kā 140 000 euro, kas pieejams līdz 2026. gada 30. jūnijam. Līdz 2024.gada 30.jūnijam plānots sniegt atbalstu 80 komersantiem, bet līdz 2026.gada 30.jūnijam – atbalstīti 200 komersanti.
Balstoties uz Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (turpmāk - LIAA) sniegtajiem datiem uz 2024.gada 10. oktobri, atbalsts ir sniegts 131 komersantam par summu 1,4 milj. euro. Kopumā 2.2.1.2.i investīcijas ietvaros ir noslēgti 603 līgumi, par kopējo rezervēto 2.2.1.2.i investīcijas apjomu 8,9 milj. euro apmērā. Balstoties uz kopējo noslēgto līgumu skaitu, Ekonomikas ministrija nesaskata risku rādītāju sasniegšanai.
Tāpat MK noteikumos Nr. 10 bija noteiktas prasības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulu (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2018/1046).
Balstoties uz Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (turpmāk - LIAA) sniegtajiem datiem uz 2024.gada 10. oktobri, atbalsts ir sniegts 131 komersantam par summu 1,4 milj. euro. Kopumā 2.2.1.2.i investīcijas ietvaros ir noslēgti 603 līgumi, par kopējo rezervēto 2.2.1.2.i investīcijas apjomu 8,9 milj. euro apmērā. Balstoties uz kopējo noslēgto līgumu skaitu, Ekonomikas ministrija nesaskata risku rādītāju sasniegšanai.
Tāpat MK noteikumos Nr. 10 bija noteiktas prasības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulu (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2018/1046).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā to, ka 2.2.1.5.i. investīcijas pasākuma izsludinātās projektu iesniegumu atlases ietvaros iesniegtais projektu iesniegumu skaits apliecināja, ka mediju digitālās transformācijas un tehnoloģisko risinājumu attīstības nepieciešamības nav iespējams atrisināt 2.2.1.5.i. investīcijas pasākuma pieejamā Atveseļošanas fonda finansējuma 3 700 000 euro apmērā ietvaros, Kultūras ministrija vērsās pie Finanšu ministrijas un Ekonomikas ministrijas ar lūgumu rast risinājumu, lai iespēju robežās varētu atbalstīt 2.2.1.5.i. investīcijas pasākuma ietvaros iesniegtos projekta iesniegumus, kas izpilda 2.2.1.5.i. investīcijas pasākuma īstenošanas nosacījumus.
Risinājuma apraksts
1. Finansējuma pārdale
Izvērtējot 2.2.1.2.i. investīcijas apguves progresu, tika panākta vienošanās par ANM finansējuma pārdali 4 000 000 euro apmērā no 2.2.1.2.i. investīcijas uz 2.2.1.5.i. investīciju.
Finansējuma pārdale nodrošinās Latvijas mediju uzņēmumiem mērķētu atbalstu digitālo risinājumu attīstībā, nodrošinot nepieciešamo izrāvienu un stiprinot mediju uzņēmumu spēja konkurēt ar globālā mediju tirgus dalībnieku piedāvātajam iespējām mediju satura patēriņā, un būt pašpietiekamākiem un konkurētspējīgiem tādā līmenī, kas ir nepieciešams valsts drošības veicināšanai un demokrātisko procesu nodrošināšanai.
2. Regulas aizstāšana
Ņemot vērā, ka spēku zaudējusi Komisijas regula Nr. 2018/1046, MK noteikumu projektā tā tiek aizstāta Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23 .septembra regulu Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk – Regula Nr. 2024/2509).
Attiecīgi atsauces tiek precizētas MK noteikumu Nr. 10. 13.1., 14.3., 24.2., 24.7. un 25.11 apakšpunktos.
3. Tehniskie precizējumi
3.1. MK noteikumu Nr. 10 34.4.1.9. apakšpunktā un 66. punktā tiek noteikts, ka gala labuma guvējs tiek vērtēs grupas līmenī.
3.2. Ņemot vērā, ka šā gada 1.jūlijā stājušies spēkā grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība", MK noteikumu Nr. 10 83. punktā tiek svītroti vārdi "un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem".
Noteikumu projekta izstrādē tiek ievērots tiesiskās paļāvības princips - Ekonomikas ministrija ir izvērtējusi risku finansējuma pietiekamībai potenciālajiem gala labuma guvējiem 2.2.1.2.i. investīcijas ietvaros. Ekonomikas ministrija nesaskata risku finansējuma nepietiekamībai arī pēc finansējuma pārdales, ņemot vērā šī brīža komersanta saņemtos atbalsta pieteikumus.
Pēc MK noteikumu projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā Finansējuma saņēmējam jeb Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai (turpmāk - LIAA) divu nedēļu laikā pēc noteikumu spēkā stāšanās jāiesniedz Ekonomikas ministrijai grozījumi vienošanās, samazinot finansējumu. Noteikumu projekts neietekmē noslēgtos līgumus starp LIAA un gala labuma guvējiem. Attiecīgi, grozījumi neietekmē investīcijas mērķus vai īstenošanas nosacījumus.
Izvērtējot 2.2.1.2.i. investīcijas apguves progresu, tika panākta vienošanās par ANM finansējuma pārdali 4 000 000 euro apmērā no 2.2.1.2.i. investīcijas uz 2.2.1.5.i. investīciju.
Finansējuma pārdale nodrošinās Latvijas mediju uzņēmumiem mērķētu atbalstu digitālo risinājumu attīstībā, nodrošinot nepieciešamo izrāvienu un stiprinot mediju uzņēmumu spēja konkurēt ar globālā mediju tirgus dalībnieku piedāvātajam iespējām mediju satura patēriņā, un būt pašpietiekamākiem un konkurētspējīgiem tādā līmenī, kas ir nepieciešams valsts drošības veicināšanai un demokrātisko procesu nodrošināšanai.
2. Regulas aizstāšana
Ņemot vērā, ka spēku zaudējusi Komisijas regula Nr. 2018/1046, MK noteikumu projektā tā tiek aizstāta Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23 .septembra regulu Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk – Regula Nr. 2024/2509).
Attiecīgi atsauces tiek precizētas MK noteikumu Nr. 10. 13.1., 14.3., 24.2., 24.7. un 25.11 apakšpunktos.
3. Tehniskie precizējumi
3.1. MK noteikumu Nr. 10 34.4.1.9. apakšpunktā un 66. punktā tiek noteikts, ka gala labuma guvējs tiek vērtēs grupas līmenī.
3.2. Ņemot vērā, ka šā gada 1.jūlijā stājušies spēkā grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība", MK noteikumu Nr. 10 83. punktā tiek svītroti vārdi "un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem".
Noteikumu projekta izstrādē tiek ievērots tiesiskās paļāvības princips - Ekonomikas ministrija ir izvērtējusi risku finansējuma pietiekamībai potenciālajiem gala labuma guvējiem 2.2.1.2.i. investīcijas ietvaros. Ekonomikas ministrija nesaskata risku finansējuma nepietiekamībai arī pēc finansējuma pārdales, ņemot vērā šī brīža komersanta saņemtos atbalsta pieteikumus.
Pēc MK noteikumu projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā Finansējuma saņēmējam jeb Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai (turpmāk - LIAA) divu nedēļu laikā pēc noteikumu spēkā stāšanās jāiesniedz Ekonomikas ministrijai grozījumi vienošanās, samazinot finansējumu. Noteikumu projekts neietekmē noslēgtos līgumus starp LIAA un gala labuma guvējiem. Attiecīgi, grozījumi neietekmē investīcijas mērķus vai īstenošanas nosacījumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē potenciālos gala labuma guvējus, jo tiek samazināts 2.2.1.2.i. investīcijā pieejamais finansējums. Vienlaikus, ņemot vērā līdzšinējo komersantu pieprasījumu 2.2.1.2.i. investīcijā, Ekonomikas ministrija nesaskata risku finansējuma nepietiekamībai.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
19 043 944
-4 000 000
16 980 526
0
2 261 071
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
19 043 944
-4 000 000
16 980 526
0
2 261 071
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
19 087 828
-4 000 000
17 024 128
0
2 295 849
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
19 087 828
-4 000 000
17 024 128
0
2 295 849
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-43 884
0
-43 602
0
-34 778
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-43 884
0
-43 602
0
-34 778
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2.2.1.2.i. investīcijas "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" pieejamais finansējums tiek samazināts, pārdalot to uz 2.2.1.5.i. investīcijas "Mediju nozares uzņēmumu digitālās transformācijas veicināšana" pasākumu "Mediju nozares uzņēmumu procesu modernizēšana" 4 milj. euro apmērā.
Ņemot vērā līdzšinējo zemo komersantu pieprasījumu pēc atbalsta 2.2.1.2.i. investīcijas ietvaros, ANM finansējuma pārdale 4 milj. euro apmērā no 2.2.1.2.i. investīcijas uz 2.2.1.5.i. investīciju samazinās 2.2.1.2.i. investīcijas finansējuma neapguves risku un veicinās digitālu risinājumu ieviešanu reģionālo mediju darbībā.
Pievienotās vērtības nodokļa izdevumi, kas ieplānoti ar valsts budžeta finansējumu netiek pārdalīti 4 milj. ietvaros, jo tie paredzēti finansējuma saņēmēja jeb Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras izdevumu segšanai (pievienotās vērtības nodokļa apmaksai).
Ņemot vērā līdzšinējo zemo komersantu pieprasījumu pēc atbalsta 2.2.1.2.i. investīcijas ietvaros, ANM finansējuma pārdale 4 milj. euro apmērā no 2.2.1.2.i. investīcijas uz 2.2.1.5.i. investīciju samazinās 2.2.1.2.i. investīcijas finansējuma neapguves risku un veicinās digitālu risinājumu ieviešanu reģionālo mediju darbībā.
Pievienotās vērtības nodokļa izdevumi, kas ieplānoti ar valsts budžeta finansējumu netiek pārdalīti 4 milj. ietvaros, jo tie paredzēti finansējuma saņēmēja jeb Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras izdevumu segšanai (pievienotās vērtības nodokļa apmaksai).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Likumā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammā 74.06.00 ir paredzēts finansējums 2.2.1.2.i. investīcijas "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" īstenošanai 2024.gadā 19 087 828 euro, 2025.gadā 17 024 128 euro un 2026.gadā 2 295 849 euro apmērā.
2024.gadā tiks veikta finansējuma pārdale 4 000 000 euro apmērā no 2.2.1.2.i. investīcijas "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" uz 2.2.1.5.i. investīcijas "Mediju nozares uzņēmumu digitālās transformācijas veicināšana" pasākumu "Mediju nozares uzņēmumu procesu modernizēšana"
2024.gadā tiks veikta finansējuma pārdale 4 000 000 euro apmērā no 2.2.1.2.i. investīcijas "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" uz 2.2.1.5.i. investīcijas "Mediju nozares uzņēmumu digitālās transformācijas veicināšana" pasākumu "Mediju nozares uzņēmumu procesu modernizēšana"
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Kultūras ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi