25-TA-2806: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” (turpmāk - Likuma) 57. pants paredz, ka finanšu ministrs, veicot apropriāciju pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ir tiesības veikt apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2023.—2025. gadam, 2024.—2026. gadam un 2025.—2027. gadam piešķirtā finansējuma, ja tam nav negatīvas ietekmes uz vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci, ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Maksimāli efektīvi izlietot valsts budžeta līdzekļus, sniedzot veselības aprūpes pakalpojumus, atbilstoši pieprasījumam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” izstrādes laikā Veselības ministrijai prioritārajiem pasākumiem tika piešķirts papildu finansējums 2023. gadam - 82 381 539 euro apmērā, 2024. gadam - 121 364 940 euro apmērā un 2025. gadam un turpmāk ik gadu - 122 555 931 euro apmērā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ir veikta prioritāro pasākumu 2023. - 2025. gadam finansējuma izpildes analīze un indikatīvā izlietojuma prognoze 2025. gadam, balstoties uz 2025. gada 8 mēnešu izpildi. Dažiem pasākumiem tiek prognozēta indikatīva finansējuma neizpilde uz 2025. gada beigām, savukārt dažos no pasākumiem finansējuma izlietojums tiek prognozēts lielāks kā piešķirtais vai Veselības ministrijas budžetā esošais finansējums šim konkrētajam mērķim (detalizētu prioritāro pasākumu izpildes prognozi skatīt 2. Pielikumā).
Lai mērķtiecīgi apgūtu papildu piešķirto finansējumu, novirzot to citiem pasākumiem, kam tiek prognozēta indikatīva pārpilde, tādejādi nodrošinot pacientiem veselības aprūpes pakalpojumu nepārtrauktību, ir nepieciešams veikt apropriācijas pārdali 2025. gadam Veselības ministrijas apakšprogrammu ietvaros.
1. Indikatīvi prognozētā neizpilde apakšprogrammā 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākumam "Nodrošināts speciālais uzturs pacientiem ar uztura nepietiekamību" - 980 394 euro apmērā.
Neizpildes iemesls - ārstniecības personām pietrūkst vienotas izpratnes par papildus uztura nepieciešamību, tādēļ atšķiras pieeja pacientu ārstēšanā – ir pacienti, kas nesaņem speciālo uzturu, lai gan tas būtu bijis nepieciešams pēc medicīniskajām vadlīnijām. Tāpat, kā viens no faktoriem ir minams, ka speciālo uzturu pacienti saņēma caur vienu ārstniecības iestādi - Rīgas austrumu klīniksās universitātes slimnīcu. No 2025.gada jūlija speciālo uzturu nodrošina arī Bērnu klīniskā universitātes slimnīca pacientiem ar atbilstošajām indikācijām.
Priekšlikums finansējuma pārdalei: apakšprogrammā 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" - parenterāli ievadāmo zāļu iegādei onkoloģisko saslimšanu ārstēšanai.
Saskaņā ar ārstniecības iestāžu iesniegtajiem pārskatiem, būtiski pieaudzis zāļu izlietojuma apjoms, kas veido finanšu līdzekļu iztrūkumu parenterāli ievadāmo zāļu iegādei onkoloģisko saslimšanu ārstēšanai, kā arī 2025. - 2026. gada centralizētajā iepirkumā tika iekļauti papildus jauni medikamenti, kas iepriekš tika apmaksāti kompensējamo zāļu sistēmas ietvaros.
2. Indikatīvi prognozētā neizpilde apakšprogrammā 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Pakalpojumu pieejamība bērniem" apakšpasākumam "Palielināta samaksa par ģimenes ārstu bērnu profilaktiskajām apskatēm mājās, tai skaitā patronāžu" - 420 446 euro apmērā.
Neizpildes iemesls - ģimenes ārstiem nav pietiekamu resursu, lai nodrošinātu profilaktiskās apskates mājās, tādēļ ģimenes ārstu prakses primāri nodrošina pakalpojumu pieejamību klātienē.
Priekšlikums finansējuma pārdalei: apakšprogrammā 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana":
1. 247 125 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Nodrošināti paliatīvās aprūpes pakalpojumi mājās, nodrošināts speciālais uzturs bērniem ar uztura nepietiekamību ar hematoonkoloģiskām saslimšanām un veicināta lielāka ģimenes ārstu iesaiste organizēta vēža skrīninga koordinācijā un uzraudzībā, lai uzlabotu ļaundabīgo audzēju recidīvu agrīnu diagnostiku un ārstēšanu" aktivitātei "Par I un II stadijas laikus atklātu vēzi no 75 euro uz 250 euro, lai veicinātu lielāku ģimenes ārstu iesaisti organizēta vēža skrīninga koordinācijā un uzraudzībā, lai uzlabotu ļaundabīgo audzēju recidīvu agrīnu diagnostiku un ārstēšanu".
Kopējais pacientu skaits ir palielinājies, jo iepriekš pacientu dati tika iegūti no PREDA platformas, savukārt no 2024. gada darbību ir uzsākusi jaunā Vēža pacientu kartes (VPK) platforma, kur tiek iekļauti arī tie pacienti, kuriem onkoloģiskā diagnoze tika noteikta iepriekšējos gados, bet kuri līdz šim nebija reģistrēti PREDA sistēmā.
2. 75 755 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība" apakšpasākuma "Īstenots ārstniecības iestāžu pārējo darbinieku darba samaksas pieaugums un ģimenes ārstu praksēm nodrošināta uzturēšanas maksājuma pārskatīšana" aktivitātei "Ģimenes ārstu uzturēšanas maksājuma pārskatīšana, lai nodrošinātu ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību".
Pārstrādes iemesls ir lielāks prakšu skaits, kurām faktiskajā periodā nodrošināts uzturēšanas maksājums, nekā sākotnēji bija paredzēts plānā. Lai gan finansējuma izpilde sasniedz 102,7%, rezultativitātes rādītājs veido 120%. Šī atšķirība skaidrojama ar to, ka prakšu skaits katru mēnesi bija mainīgs. Kopumā attiecīgajā periodā uzturēšanas maksājums tika nodrošināts 1 472 praksēm, tomēr prakšu sadalījums nebija vienmērīgs visā perioda gaitā.
3. 97 566 euro apmērā zarnu vēža un prostatas vēža skrīninga aptveres maksājuma nodrošināšanai ģimenes ārstu paraksēm.
Palielinājusies ģimenes ārstu aktivitāte, iesaistot iedzīvotājus skrīninga programmās, uzrunājot pacientus un izsniedzot nosūtījumus veikt prostatas un zarnu vēža profilaktisko izmeklējumu.
3. Indikatīvi prognozētā neizpilde apakšprogrammā 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē" 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Uzlabota laboratorisko pakalpojumu pieejamība onkoloģijas pacientiem" aktivitātei "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana pacientiem, kuriem nepieciešams speciālais medicīniskais uzturs" - 125 361 euro apmērā.
Neizpildes iemesls - veikto izmeklējumu un pacientu skaits, kuriem faktiski bija nepieciešams attiecīgais pakalpojums, ir bijis mazāks par sākotnēji plānoto, jo speciālais medicīniskais uzturs netiek nodrošināts atbilstoši plānotajam, jo ārstniecības personām trūkst vienotas izpratnes par speciālā uztura nepieciešamību, līdz ar to laboratoriskajos pakalpjumos, kas tiek nozīmēti pie uztura lietošanas, ir neizpilde.
Priekšlikums finansējuma pārdalei: apakšprogrammā 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē":
1. 15 961 euro apmērā 2024.-2026.gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" apakšpasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" aktivitātei "Laboratorisko un diagnostisko izmeklējumu klāsta paplašināšana un pakalpojumu pieejamības pacientiem ar retajām slimībām nodrošināšana".
2. 55 492 euro apmērā 2024.-2026.gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" apakšpasākumam "Laboratorijas pakalpojumu nodrošināšana, lai nodrošinātu nātrijurētisko peptīdu noteikšanas izmeklējumu veikšanu".
3. 53 908 euro apmērā 2023.-2025.gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Uzlabota laboratorisko pakalpojumu pieejamība onkoloģijas pacientiem" aktivitātei "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana onkoloģijas pacientiem".
Visiem pasākumiem faktiskā nepieciešamība pēc pakalpojuma ir augstāka nekā tika prognozēts.
4. Indikatīvā prognozētā neizpilde apakšprogrammā 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" 2023. - 2025. gada prioritārā pasākuma "Pakalpojumu pieejamība bērniem" - 117 704 euro apmērā, tai skaitā:
1. Apakšpasākumam "Kohleāro dzirdes implantu nomaiņas nodrošināšana bērniem, bērniem ar 1.tipa diabētu nodrošināta iespēja saņemt insulīna sūkņa terapiju un bērniem ar 1.tipa diabētu nodrošināta iespēja saņemt nepārtrauktās glikozes monitorēšanas sistēmas" aktivitātei "Kohleāro dzirdes implantu nomaiņa" - 22 239 euro.
Neizpildes iemesls - kaulā ievietojamā dzirdes aparāta (BAHA) implanta daļas maiņa bez implanta vērtības izpilde šobrīd netiek sasniegta, jo Bērnu klīniskā universitātes slimnīca skaidro, ka BAHA aparātu iespējams nodrošināt arī dienas stacionārā bez nepieciešamības to implantēt, un bieži vien pacienta vecāki izvēlas atteikties no implantācijas. 2025. gadā bija plānots viens pacients, taču līdz šim brīdim informācija par implantācijas veikšanu vēl nav saņemta. Vienlaikus jāatzīmē, ka ambulatorajā sadaļā šajā jomā vērojama pārpilde.
2. Apakšpasākuma "Kohleāro dzirdes implantu nomaiņas nodrošināšana bērniem, bērniem ar 1.tipa diabētu nodrošināta iespēja saņemt insulīna sūkņa terapiju un bērniem ar 1.tipa diabētu nodrošināta iespēja saņemt nepārtrauktās glikozes monitorēšanas sistēmas" aktivitātei "Bērnu ar 1.tipa diabētu pacienti, kuri saņem insulīna terapiju - insulīna sūkņi" - 19 199 euro.
Neizpildes iemesls - ierobežots jaunu lietotāju skaits, kurus iespējams apmācīt insulīna sensoru lietošanā katru mēnesi. Pašlaik tiek nodrošināta apmācība maksimāli iespējamajam lietotāju skaitam mēnesī. Speciālistu slodzes diabēta apmācības kabinetā ir nepietiekamas, ko daļēji ietekmē arī 18–24 gadus vecu pacientu programmas ieviešana.
3. Apakšpasākuma "Kohleāro dzirdes implantu nomaiņas nodrošināšana bērniem, bērniem ar 1.tipa diabētu nodrošināta iespēja saņemt insulīna sūkņa terapiju un bērniem ar 1.tipa diabētu nodrošināta iespēja saņemt nepārtrauktās glikozes monitorēšanas sistēmas" aktivitātei "Bērnu ar 1.tipa diabētu pacienti, kuriem nodrošināta nepārtrauktās glikozes monitorēšanas sistēma" - 76 266 euro.
Neizpildes iemesls - glikozes sensoru lietotāju skaits un tā pieaugums tika aprēķināts balstoties uz vēsturiskajiem datiem par esošajiem nepilngadīgajiem sensoru lietotājiem, jauno nepilngadīgo sensoru lietotājiem, kā arī tika ņemti vērā tie sensoru lietotāji, kuri paliks pilngadīgi šā gada laikā un vairs neatbilst līguma noteikumiem.
Priekšlikums finansējuma pārdalei: apakšprogrammā 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" - 2023. - 2025.gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Izveidotas 26 jaunas valsts apmaksātas manipulācijas, nodrošinot pakalpojumu pieejamību, un veikts 47 ķirurģisko pakalpojumu manipulāciju pārrēķins atbilstoši faktiskajām izmaksām un uzlabota datortomogrāfijas pakalpojumu pieejamība onkoloģijas pacientiem" aktivitātei "Pārskatīti veselības aprūpes tarifi onkoloģijā".
Pārskata perioda izpildi būtiski ietekmēja pieaugošais pacientu skaits ar onkoloģiskām slimībām, kuriem bija nepieciešama atbilstoša ārstēšana. Pacientu skaits šajos pakalpojumos pieaug, jo jaunākās un uzlabotās diagnostikas metodes ļauj atklāt onkoloģiskas slimības agrīnā stadijā, kas palielina to pacientu skaitu, kuri saņem ārstēšanu.
Lai mērķtiecīgi apgūtu papildu piešķirto finansējumu, novirzot to citiem pasākumiem, kam tiek prognozēta indikatīva pārpilde, tādejādi nodrošinot pacientiem veselības aprūpes pakalpojumu nepārtrauktību, ir nepieciešams veikt apropriācijas pārdali 2025. gadam Veselības ministrijas apakšprogrammu ietvaros.
1. Indikatīvi prognozētā neizpilde apakšprogrammā 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākumam "Nodrošināts speciālais uzturs pacientiem ar uztura nepietiekamību" - 980 394 euro apmērā.
Neizpildes iemesls - ārstniecības personām pietrūkst vienotas izpratnes par papildus uztura nepieciešamību, tādēļ atšķiras pieeja pacientu ārstēšanā – ir pacienti, kas nesaņem speciālo uzturu, lai gan tas būtu bijis nepieciešams pēc medicīniskajām vadlīnijām. Tāpat, kā viens no faktoriem ir minams, ka speciālo uzturu pacienti saņēma caur vienu ārstniecības iestādi - Rīgas austrumu klīniksās universitātes slimnīcu. No 2025.gada jūlija speciālo uzturu nodrošina arī Bērnu klīniskā universitātes slimnīca pacientiem ar atbilstošajām indikācijām.
Priekšlikums finansējuma pārdalei: apakšprogrammā 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" - parenterāli ievadāmo zāļu iegādei onkoloģisko saslimšanu ārstēšanai.
Saskaņā ar ārstniecības iestāžu iesniegtajiem pārskatiem, būtiski pieaudzis zāļu izlietojuma apjoms, kas veido finanšu līdzekļu iztrūkumu parenterāli ievadāmo zāļu iegādei onkoloģisko saslimšanu ārstēšanai, kā arī 2025. - 2026. gada centralizētajā iepirkumā tika iekļauti papildus jauni medikamenti, kas iepriekš tika apmaksāti kompensējamo zāļu sistēmas ietvaros.
2. Indikatīvi prognozētā neizpilde apakšprogrammā 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Pakalpojumu pieejamība bērniem" apakšpasākumam "Palielināta samaksa par ģimenes ārstu bērnu profilaktiskajām apskatēm mājās, tai skaitā patronāžu" - 420 446 euro apmērā.
Neizpildes iemesls - ģimenes ārstiem nav pietiekamu resursu, lai nodrošinātu profilaktiskās apskates mājās, tādēļ ģimenes ārstu prakses primāri nodrošina pakalpojumu pieejamību klātienē.
Priekšlikums finansējuma pārdalei: apakšprogrammā 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana":
1. 247 125 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Nodrošināti paliatīvās aprūpes pakalpojumi mājās, nodrošināts speciālais uzturs bērniem ar uztura nepietiekamību ar hematoonkoloģiskām saslimšanām un veicināta lielāka ģimenes ārstu iesaiste organizēta vēža skrīninga koordinācijā un uzraudzībā, lai uzlabotu ļaundabīgo audzēju recidīvu agrīnu diagnostiku un ārstēšanu" aktivitātei "Par I un II stadijas laikus atklātu vēzi no 75 euro uz 250 euro, lai veicinātu lielāku ģimenes ārstu iesaisti organizēta vēža skrīninga koordinācijā un uzraudzībā, lai uzlabotu ļaundabīgo audzēju recidīvu agrīnu diagnostiku un ārstēšanu".
Kopējais pacientu skaits ir palielinājies, jo iepriekš pacientu dati tika iegūti no PREDA platformas, savukārt no 2024. gada darbību ir uzsākusi jaunā Vēža pacientu kartes (VPK) platforma, kur tiek iekļauti arī tie pacienti, kuriem onkoloģiskā diagnoze tika noteikta iepriekšējos gados, bet kuri līdz šim nebija reģistrēti PREDA sistēmā.
2. 75 755 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība" apakšpasākuma "Īstenots ārstniecības iestāžu pārējo darbinieku darba samaksas pieaugums un ģimenes ārstu praksēm nodrošināta uzturēšanas maksājuma pārskatīšana" aktivitātei "Ģimenes ārstu uzturēšanas maksājuma pārskatīšana, lai nodrošinātu ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību".
Pārstrādes iemesls ir lielāks prakšu skaits, kurām faktiskajā periodā nodrošināts uzturēšanas maksājums, nekā sākotnēji bija paredzēts plānā. Lai gan finansējuma izpilde sasniedz 102,7%, rezultativitātes rādītājs veido 120%. Šī atšķirība skaidrojama ar to, ka prakšu skaits katru mēnesi bija mainīgs. Kopumā attiecīgajā periodā uzturēšanas maksājums tika nodrošināts 1 472 praksēm, tomēr prakšu sadalījums nebija vienmērīgs visā perioda gaitā.
3. 97 566 euro apmērā zarnu vēža un prostatas vēža skrīninga aptveres maksājuma nodrošināšanai ģimenes ārstu paraksēm.
Palielinājusies ģimenes ārstu aktivitāte, iesaistot iedzīvotājus skrīninga programmās, uzrunājot pacientus un izsniedzot nosūtījumus veikt prostatas un zarnu vēža profilaktisko izmeklējumu.
3. Indikatīvi prognozētā neizpilde apakšprogrammā 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē" 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Uzlabota laboratorisko pakalpojumu pieejamība onkoloģijas pacientiem" aktivitātei "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana pacientiem, kuriem nepieciešams speciālais medicīniskais uzturs" - 125 361 euro apmērā.
Neizpildes iemesls - veikto izmeklējumu un pacientu skaits, kuriem faktiski bija nepieciešams attiecīgais pakalpojums, ir bijis mazāks par sākotnēji plānoto, jo speciālais medicīniskais uzturs netiek nodrošināts atbilstoši plānotajam, jo ārstniecības personām trūkst vienotas izpratnes par speciālā uztura nepieciešamību, līdz ar to laboratoriskajos pakalpjumos, kas tiek nozīmēti pie uztura lietošanas, ir neizpilde.
Priekšlikums finansējuma pārdalei: apakšprogrammā 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē":
1. 15 961 euro apmērā 2024.-2026.gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" apakšpasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" aktivitātei "Laboratorisko un diagnostisko izmeklējumu klāsta paplašināšana un pakalpojumu pieejamības pacientiem ar retajām slimībām nodrošināšana".
2. 55 492 euro apmērā 2024.-2026.gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" apakšpasākumam "Laboratorijas pakalpojumu nodrošināšana, lai nodrošinātu nātrijurētisko peptīdu noteikšanas izmeklējumu veikšanu".
3. 53 908 euro apmērā 2023.-2025.gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Uzlabota laboratorisko pakalpojumu pieejamība onkoloģijas pacientiem" aktivitātei "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana onkoloģijas pacientiem".
Visiem pasākumiem faktiskā nepieciešamība pēc pakalpojuma ir augstāka nekā tika prognozēts.
4. Indikatīvā prognozētā neizpilde apakšprogrammā 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" 2023. - 2025. gada prioritārā pasākuma "Pakalpojumu pieejamība bērniem" - 117 704 euro apmērā, tai skaitā:
1. Apakšpasākumam "Kohleāro dzirdes implantu nomaiņas nodrošināšana bērniem, bērniem ar 1.tipa diabētu nodrošināta iespēja saņemt insulīna sūkņa terapiju un bērniem ar 1.tipa diabētu nodrošināta iespēja saņemt nepārtrauktās glikozes monitorēšanas sistēmas" aktivitātei "Kohleāro dzirdes implantu nomaiņa" - 22 239 euro.
Neizpildes iemesls - kaulā ievietojamā dzirdes aparāta (BAHA) implanta daļas maiņa bez implanta vērtības izpilde šobrīd netiek sasniegta, jo Bērnu klīniskā universitātes slimnīca skaidro, ka BAHA aparātu iespējams nodrošināt arī dienas stacionārā bez nepieciešamības to implantēt, un bieži vien pacienta vecāki izvēlas atteikties no implantācijas. 2025. gadā bija plānots viens pacients, taču līdz šim brīdim informācija par implantācijas veikšanu vēl nav saņemta. Vienlaikus jāatzīmē, ka ambulatorajā sadaļā šajā jomā vērojama pārpilde.
2. Apakšpasākuma "Kohleāro dzirdes implantu nomaiņas nodrošināšana bērniem, bērniem ar 1.tipa diabētu nodrošināta iespēja saņemt insulīna sūkņa terapiju un bērniem ar 1.tipa diabētu nodrošināta iespēja saņemt nepārtrauktās glikozes monitorēšanas sistēmas" aktivitātei "Bērnu ar 1.tipa diabētu pacienti, kuri saņem insulīna terapiju - insulīna sūkņi" - 19 199 euro.
Neizpildes iemesls - ierobežots jaunu lietotāju skaits, kurus iespējams apmācīt insulīna sensoru lietošanā katru mēnesi. Pašlaik tiek nodrošināta apmācība maksimāli iespējamajam lietotāju skaitam mēnesī. Speciālistu slodzes diabēta apmācības kabinetā ir nepietiekamas, ko daļēji ietekmē arī 18–24 gadus vecu pacientu programmas ieviešana.
3. Apakšpasākuma "Kohleāro dzirdes implantu nomaiņas nodrošināšana bērniem, bērniem ar 1.tipa diabētu nodrošināta iespēja saņemt insulīna sūkņa terapiju un bērniem ar 1.tipa diabētu nodrošināta iespēja saņemt nepārtrauktās glikozes monitorēšanas sistēmas" aktivitātei "Bērnu ar 1.tipa diabētu pacienti, kuriem nodrošināta nepārtrauktās glikozes monitorēšanas sistēma" - 76 266 euro.
Neizpildes iemesls - glikozes sensoru lietotāju skaits un tā pieaugums tika aprēķināts balstoties uz vēsturiskajiem datiem par esošajiem nepilngadīgajiem sensoru lietotājiem, jauno nepilngadīgo sensoru lietotājiem, kā arī tika ņemti vērā tie sensoru lietotāji, kuri paliks pilngadīgi šā gada laikā un vairs neatbilst līguma noteikumiem.
Priekšlikums finansējuma pārdalei: apakšprogrammā 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" - 2023. - 2025.gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Izveidotas 26 jaunas valsts apmaksātas manipulācijas, nodrošinot pakalpojumu pieejamību, un veikts 47 ķirurģisko pakalpojumu manipulāciju pārrēķins atbilstoši faktiskajām izmaksām un uzlabota datortomogrāfijas pakalpojumu pieejamība onkoloģijas pacientiem" aktivitātei "Pārskatīti veselības aprūpes tarifi onkoloģijā".
Pārskata perioda izpildi būtiski ietekmēja pieaugošais pacientu skaits ar onkoloģiskām slimībām, kuriem bija nepieciešama atbilstoša ārstēšana. Pacientu skaits šajos pakalpojumos pieaug, jo jaunākās un uzlabotās diagnostikas metodes ļauj atklāt onkoloģiskas slimības agrīnā stadijā, kas palielina to pacientu skaitu, kuri saņem ārstēšanu.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali 2025. gadam Veselības ministrijas budžeta programmu un apakšprogrammu ietvaros (tai skaitā starp prioritārajiem pasākumiem), tai skaitā:
1. 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 980 394 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Nodrošināts speciālais uzturs pacientiem ar uztura nepietiekamību" īstenošanai un palielinot izdevumus 980 394 euro apmērā parenterāli ievadāmo zāļu iegādei onkoloģisko saslimšanu ārstēšanai;
2. apakšprogrammā 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 420 446 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Pakalpojumu pieejamība bērniem" apakšpasākuma "Palielināta samaksa par ģimenes ārstu bērnu profilaktiskajām apskatēm mājās, tai skaitā patronāžu" īstenošanai un palielinot izdevumus 420 446 euro apmērā, tai skaitā:
2.1. 247 125 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Nodrošināti paliatīvās aprūpes pakalpojumi mājās, nodrošināts speciālais uzturs bērniem ar uztura nepietiekamību ar hematoonkoloģiskām saslimšanām un veicināta lielāka ģimenes ārstu iesaiste organizēta vēža skrīninga koordinācijā un uzraudzībā, lai uzlabotu ļaundabīgo audzēju recidīvu agrīnu diagnostiku un ārstēšanu" aktivitātes "Par I un II stadijas laikus atklātu vēzi no 75 euro uz 250 euro, lai veicinātu lielāku ģimenes ārstu iesaisti organizēta vēža skrīninga koordinācijā un uzraudzībā, lai uzlabotu ļaundabīgo audzēju recidīvu agrīnu diagnostiku un ārstēšanu" īstenošanai;
2.2 75 755 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība" apakšpasākuma "Īstenots ārstniecības iestāžu pārējo darbinieku darba samaksas pieaugums un ģimenes ārstu praksēm nodrošināta uzturēšanas maksājuma pārskatīšana" aktivitātes "Ģimenes ārstu uzturēšanas maksājuma pārskatīšana, lai nodrošinātu ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību" īstenošanai;
2.3. 97 566 euro apmērā zarnu vēža un prostatas vēža skrīninga aptveres maksājuma nodrošināšanai ģimenes ārstu praksēm;
3. apakšprogrammā 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē" izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 125 361 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Uzlabota laboratorisko pakalpojumu pieejamība onkoloģijas pacientiem" aktivitātes "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana pacientiem, kuriem nepieciešams speciālais medicīniskais uzturs" īstenošanai un palielinot izdevumus 125 361 euro apmērā, tai skaitā:
3.1. 55 492 euro apmērā 2024.-2026. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" apakšpasākuma "Laboratorijas pakalpojumu nodrošināšana, lai nodrošinātu nātrijurētisko peptīdu noteikšanas izmeklējumu veikšanu" īstenošanai;
3.2. 15 961 euro apmērā 2024.-2026. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" apakšpasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" aktivitātes "Laboratorisko un diagnostisko izmeklējumu klāsta paplašināšana un pakalpojumu pieejamības pacientiem ar retajām slimībām nodrošināšana" īstenošanai;
3.3. 53 908 euro apmērā 2023.-2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Uzlabota laboratorisko pakalpojumu pieejamība onkoloģijas pacientiem" aktivitātes "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana onkoloģijas pacientiem" īstenošanai;
4. apakšprogrammā 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 117 704 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Pakalpojumu pieejamība bērniem" apakšpasākuma "Kohleāro dzirdes implantu nomaiņas nodrošināšana bērniem, bērniem ar 1. tipa diabētu nodrošināta iespēja saņemt insulīna sūkņa terapiju un bērniem ar 1. tipa diabētu nodrošināta iespēja saņemt nepārtrauktās glikozes monitorēšanas sistēmas" īstenošanai un palielinot izdevumus 117 704 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Izveidotas 26 jaunas valsts apmaksātas manipulācijas, nodrošinot pakalpojumu pieejamību, un veikts 47 ķirurģisko pakalpojumu manipulāciju pārrēķins atbilstoši faktiskajām izmaksām un uzlabota datortomogrāfijas pakalpojumu pieejamība onkoloģijas pacientiem" aktivitātes "Pārskatīti veselības aprūpes tarifi onkoloģijā" īstenošanai.
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā Ministru kabineta rīkojuma projekta 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
1. 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 980 394 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Nodrošināts speciālais uzturs pacientiem ar uztura nepietiekamību" īstenošanai un palielinot izdevumus 980 394 euro apmērā parenterāli ievadāmo zāļu iegādei onkoloģisko saslimšanu ārstēšanai;
2. apakšprogrammā 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 420 446 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Pakalpojumu pieejamība bērniem" apakšpasākuma "Palielināta samaksa par ģimenes ārstu bērnu profilaktiskajām apskatēm mājās, tai skaitā patronāžu" īstenošanai un palielinot izdevumus 420 446 euro apmērā, tai skaitā:
2.1. 247 125 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Nodrošināti paliatīvās aprūpes pakalpojumi mājās, nodrošināts speciālais uzturs bērniem ar uztura nepietiekamību ar hematoonkoloģiskām saslimšanām un veicināta lielāka ģimenes ārstu iesaiste organizēta vēža skrīninga koordinācijā un uzraudzībā, lai uzlabotu ļaundabīgo audzēju recidīvu agrīnu diagnostiku un ārstēšanu" aktivitātes "Par I un II stadijas laikus atklātu vēzi no 75 euro uz 250 euro, lai veicinātu lielāku ģimenes ārstu iesaisti organizēta vēža skrīninga koordinācijā un uzraudzībā, lai uzlabotu ļaundabīgo audzēju recidīvu agrīnu diagnostiku un ārstēšanu" īstenošanai;
2.2 75 755 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība" apakšpasākuma "Īstenots ārstniecības iestāžu pārējo darbinieku darba samaksas pieaugums un ģimenes ārstu praksēm nodrošināta uzturēšanas maksājuma pārskatīšana" aktivitātes "Ģimenes ārstu uzturēšanas maksājuma pārskatīšana, lai nodrošinātu ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību" īstenošanai;
2.3. 97 566 euro apmērā zarnu vēža un prostatas vēža skrīninga aptveres maksājuma nodrošināšanai ģimenes ārstu praksēm;
3. apakšprogrammā 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē" izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 125 361 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Uzlabota laboratorisko pakalpojumu pieejamība onkoloģijas pacientiem" aktivitātes "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana pacientiem, kuriem nepieciešams speciālais medicīniskais uzturs" īstenošanai un palielinot izdevumus 125 361 euro apmērā, tai skaitā:
3.1. 55 492 euro apmērā 2024.-2026. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" apakšpasākuma "Laboratorijas pakalpojumu nodrošināšana, lai nodrošinātu nātrijurētisko peptīdu noteikšanas izmeklējumu veikšanu" īstenošanai;
3.2. 15 961 euro apmērā 2024.-2026. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" apakšpasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" aktivitātes "Laboratorisko un diagnostisko izmeklējumu klāsta paplašināšana un pakalpojumu pieejamības pacientiem ar retajām slimībām nodrošināšana" īstenošanai;
3.3. 53 908 euro apmērā 2023.-2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Uzlabota laboratorisko pakalpojumu pieejamība onkoloģijas pacientiem" aktivitātes "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana onkoloģijas pacientiem" īstenošanai;
4. apakšprogrammā 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 117 704 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Pakalpojumu pieejamība bērniem" apakšpasākuma "Kohleāro dzirdes implantu nomaiņas nodrošināšana bērniem, bērniem ar 1. tipa diabētu nodrošināta iespēja saņemt insulīna sūkņa terapiju un bērniem ar 1. tipa diabētu nodrošināta iespēja saņemt nepārtrauktās glikozes monitorēšanas sistēmas" īstenošanai un palielinot izdevumus 117 704 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Izveidotas 26 jaunas valsts apmaksātas manipulācijas, nodrošinot pakalpojumu pieejamību, un veikts 47 ķirurģisko pakalpojumu manipulāciju pārrēķins atbilstoši faktiskajām izmaksām un uzlabota datortomogrāfijas pakalpojumu pieejamība onkoloģijas pacientiem" aktivitātes "Pārskatīti veselības aprūpes tarifi onkoloģijā" īstenošanai.
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā Ministru kabineta rīkojuma projekta 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 643 905
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 643 905
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 643 905
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 643 905
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pārdalēm 2025. gadam plānotais finansējuma apjoms saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" - 1 643 905 euro apmērā, tai skaitā:
1. apakšprogrammā 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" - 980 394 euro;
2. apakšprogrammā 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" - 420 446 euro;
3. apakšprogrammā 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē" - 125 361 euro;
4. apakšprogrammā 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" - 117 704 euro.
Rīkojuma projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali 2025. gadam Veselības ministrijas budžeta programmu un apakšprogrammu ietvaros (tai skaitā starp prioritārajiem pasākumiem), tai skaitā:
1. 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 980 394 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Nodrošināts speciālais uzturs pacientiem ar uztura nepietiekamību" īstenošanai un palielinot izdevumus 980 394 euro apmērā parenterāli ievadāmo zāļu iegādei onkoloģisko saslimšanu ārstēšanai;
2. apakšprogrammā 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 420 446 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Pakalpojumu pieejamība bērniem" apakšpasākuma "Palielināta samaksa par ģimenes ārstu bērnu profilaktiskajām apskatēm mājās, tai skaitā patronāžu" īstenošanai un palielinot izdevumus 420 446 euro apmērā, tai skaitā:
2.1. 247 125 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Nodrošināti paliatīvās aprūpes pakalpojumi mājās, nodrošināts speciālais uzturs bērniem ar uztura nepietiekamību ar hematoonkoloģiskām saslimšanām un veicināta lielāka ģimenes ārstu iesaiste organizēta vēža skrīninga koordinācijā un uzraudzībā, lai uzlabotu ļaundabīgo audzēju recidīvu agrīnu diagnostiku un ārstēšanu" aktivitātes "Par I un II stadijas laikus atklātu vēzi no 75 euro uz 250 euro, lai veicinātu lielāku ģimenes ārstu iesaisti organizēta vēža skrīninga koordinācijā un uzraudzībā, lai uzlabotu ļaundabīgo audzēju recidīvu agrīnu diagnostiku un ārstēšanu" īstenošanai;
2.2 75 755 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība" apakšpasākuma "Īstenots ārstniecības iestāžu pārējo darbinieku darba samaksas pieaugums un ģimenes ārstu praksēm nodrošināta uzturēšanas maksājuma pārskatīšana" aktivitātes "Ģimenes ārstu uzturēšanas maksājuma pārskatīšana, lai nodrošinātu ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību" īstenošanai;
2.3. 97 566 euro apmērā zarnu vēža un prostatas vēža skrīninga aptveres maksājuma nodrošināšanai ģimenes ārstu praksēm;
3. apakšprogrammā 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē" izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 125 361 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Uzlabota laboratorisko pakalpojumu pieejamība onkoloģijas pacientiem" aktivitātes "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana pacientiem, kuriem nepieciešams speciālais medicīniskais uzturs" īstenošanai un palielinot izdevumus 125 361 euro apmērā, tai skaitā:
3.1. 55 492 euro apmērā 2024.-2026. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" apakšpasākuma "Laboratorijas pakalpojumu nodrošināšana, lai nodrošinātu nātrijurētisko peptīdu noteikšanas izmeklējumu veikšanu" īstenošanai;
3.2. 15 961 euro apmērā 2024.-2026. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" apakšpasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" aktivitātes "Laboratorisko un diagnostisko izmeklējumu klāsta paplašināšana un pakalpojumu pieejamības pacientiem ar retajām slimībām nodrošināšana" īstenošanai;
3.3. 53 908 euro apmērā 2023.-2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Uzlabota laboratorisko pakalpojumu pieejamība onkoloģijas pacientiem" aktivitātes "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana onkoloģijas pacientiem" īstenošanai;
4. apakšprogrammā 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 117 704 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Pakalpojumu pieejamība bērniem" apakšpasākuma "Kohleāro dzirdes implantu nomaiņas nodrošināšana bērniem, bērniem ar 1. tipa diabētu nodrošināta iespēja saņemt insulīna sūkņa terapiju un bērniem ar 1. tipa diabētu nodrošināta iespēja saņemt nepārtrauktās glikozes monitorēšanas sistēmas" īstenošanai un palielinot izdevumus 117 704 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Izveidotas 26 jaunas valsts apmaksātas manipulācijas, nodrošinot pakalpojumu pieejamību, un veikts 47 ķirurģisko pakalpojumu manipulāciju pārrēķins atbilstoši faktiskajām izmaksām un uzlabota datortomogrāfijas pakalpojumu pieejamība onkoloģijas pacientiem" aktivitātes "Pārskatīti veselības aprūpes tarifi onkoloģijā" īstenošanai.
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā Ministru kabineta rīkojuma projekta 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
Situācijā, ja 2025. gadā rīkojuma projektā paredzētajiem pasākumiem, kuriem finansējums tiek samazināts, finansējums pietrūks, tad risinājums tiks rasts Veselības ministrijas budžetā piešķirto līdzekļu ietvaros.
Papildu pārdalītais finansējums konkrētajiem pasākumiem tiks izlietots līdz 2025. gada beigām.
1. apakšprogrammā 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" - 980 394 euro;
2. apakšprogrammā 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" - 420 446 euro;
3. apakšprogrammā 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē" - 125 361 euro;
4. apakšprogrammā 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" - 117 704 euro.
Rīkojuma projekts paredz atbalstīt apropriācijas pārdali 2025. gadam Veselības ministrijas budžeta programmu un apakšprogrammu ietvaros (tai skaitā starp prioritārajiem pasākumiem), tai skaitā:
1. 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 980 394 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Nodrošināts speciālais uzturs pacientiem ar uztura nepietiekamību" īstenošanai un palielinot izdevumus 980 394 euro apmērā parenterāli ievadāmo zāļu iegādei onkoloģisko saslimšanu ārstēšanai;
2. apakšprogrammā 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 420 446 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Pakalpojumu pieejamība bērniem" apakšpasākuma "Palielināta samaksa par ģimenes ārstu bērnu profilaktiskajām apskatēm mājās, tai skaitā patronāžu" īstenošanai un palielinot izdevumus 420 446 euro apmērā, tai skaitā:
2.1. 247 125 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Nodrošināti paliatīvās aprūpes pakalpojumi mājās, nodrošināts speciālais uzturs bērniem ar uztura nepietiekamību ar hematoonkoloģiskām saslimšanām un veicināta lielāka ģimenes ārstu iesaiste organizēta vēža skrīninga koordinācijā un uzraudzībā, lai uzlabotu ļaundabīgo audzēju recidīvu agrīnu diagnostiku un ārstēšanu" aktivitātes "Par I un II stadijas laikus atklātu vēzi no 75 euro uz 250 euro, lai veicinātu lielāku ģimenes ārstu iesaisti organizēta vēža skrīninga koordinācijā un uzraudzībā, lai uzlabotu ļaundabīgo audzēju recidīvu agrīnu diagnostiku un ārstēšanu" īstenošanai;
2.2 75 755 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība" apakšpasākuma "Īstenots ārstniecības iestāžu pārējo darbinieku darba samaksas pieaugums un ģimenes ārstu praksēm nodrošināta uzturēšanas maksājuma pārskatīšana" aktivitātes "Ģimenes ārstu uzturēšanas maksājuma pārskatīšana, lai nodrošinātu ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību" īstenošanai;
2.3. 97 566 euro apmērā zarnu vēža un prostatas vēža skrīninga aptveres maksājuma nodrošināšanai ģimenes ārstu praksēm;
3. apakšprogrammā 33.15.00 "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē" izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 125 361 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Uzlabota laboratorisko pakalpojumu pieejamība onkoloģijas pacientiem" aktivitātes "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana pacientiem, kuriem nepieciešams speciālais medicīniskais uzturs" īstenošanai un palielinot izdevumus 125 361 euro apmērā, tai skaitā:
3.1. 55 492 euro apmērā 2024.-2026. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" apakšpasākuma "Laboratorijas pakalpojumu nodrošināšana, lai nodrošinātu nātrijurētisko peptīdu noteikšanas izmeklējumu veikšanu" īstenošanai;
3.2. 15 961 euro apmērā 2024.-2026. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" apakšpasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošana" aktivitātes "Laboratorisko un diagnostisko izmeklējumu klāsta paplašināšana un pakalpojumu pieejamības pacientiem ar retajām slimībām nodrošināšana" īstenošanai;
3.3. 53 908 euro apmērā 2023.-2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Uzlabota laboratorisko pakalpojumu pieejamība onkoloģijas pacientiem" aktivitātes "Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana onkoloģijas pacientiem" īstenošanai;
4. apakšprogrammā 33.18.00 "Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 117 704 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Pakalpojumu pieejamība bērniem" apakšpasākuma "Kohleāro dzirdes implantu nomaiņas nodrošināšana bērniem, bērniem ar 1. tipa diabētu nodrošināta iespēja saņemt insulīna sūkņa terapiju un bērniem ar 1. tipa diabētu nodrošināta iespēja saņemt nepārtrauktās glikozes monitorēšanas sistēmas" īstenošanai un palielinot izdevumus 117 704 euro apmērā 2023.–2025. gada prioritārā pasākuma "Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana" apakšpasākuma "Izveidotas 26 jaunas valsts apmaksātas manipulācijas, nodrošinot pakalpojumu pieejamību, un veikts 47 ķirurģisko pakalpojumu manipulāciju pārrēķins atbilstoši faktiskajām izmaksām un uzlabota datortomogrāfijas pakalpojumu pieejamība onkoloģijas pacientiem" aktivitātes "Pārskatīti veselības aprūpes tarifi onkoloģijā" īstenošanai.
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā Ministru kabineta rīkojuma projekta 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
Situācijā, ja 2025. gadā rīkojuma projektā paredzētajiem pasākumiem, kuriem finansējums tiek samazināts, finansējums pietrūks, tad risinājums tiks rasts Veselības ministrijas budžetā piešķirto līdzekļu ietvaros.
Papildu pārdalītais finansējums konkrētajiem pasākumiem tiks izlietots līdz 2025. gada beigām.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktam, ja projekta izstrādes procesā sabiedrības līdzdalības iespējas netiek nodrošinātas, institūcija lēmumu neiesaistīt sabiedrības pārstāvjus pamato.
Projekts nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, līdz ar to sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netika piemērota.
Projekts paredz finansējuma novirzīšanu veselības aprūpes pakalpojumiem atbilstoši faktiskajai nepieciešamībai, nodrošinot pakalpojuma sniegšanas nepārtrauktību 2025. gadā.
Projekts nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, līdz ar to sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netika piemērota.
Projekts paredz finansējuma novirzīšanu veselības aprūpes pakalpojumiem atbilstoši faktiskajai nepieciešamībai, nodrošinot pakalpojuma sniegšanas nepārtrauktību 2025. gadā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Nacionālais veselības dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pozitīva ietekme uz sabiedrības veselību, nodrošinot veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši faktiskajai nepieciešamībai, nodrošinot to nepārtrauktību 2025. gadā.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
