24-TA-3173: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.–2029. gada perioda programmas "Vēsturiski piesārņoto vietu sanācija" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu "Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.–2029. gada perioda programmas "Vēsturiski piesārņoto vietu sanācija" īstenošanas noteikumi" projekts (turpmāk – MK noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz:
- Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019. – 2029. gada perioda vadības likuma (turpmāk - Vadības likums) 15. panta 12. punktu. MK noteikumu projekts nosaka Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.–2029. gada perioda programmas “Vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” (turpmāk – programma) īstenošanas nosacījumus, programmas mērķi, pieejamo finansējumu, sasniedzamos rezultātus, programmas apsaimniekotāju, iepriekš noteiktā projekta “Vēsturiski piesārņotās vietas sanācija Aizkrauklē” (turpmāk – projekts) potenciālo īstenotāju, prasības partnerim, atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības nosacījumus, projekta līguma vienpusēja uzteikuma nosacījumus, kā arī komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumus.
- Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019. – 2029. gada perioda vadības likuma (turpmāk - Vadības likums) 15. panta 12. punktu. MK noteikumu projekts nosaka Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.–2029. gada perioda programmas “Vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” (turpmāk – programma) īstenošanas nosacījumus, programmas mērķi, pieejamo finansējumu, sasniedzamos rezultātus, programmas apsaimniekotāju, iepriekš noteiktā projekta “Vēsturiski piesārņotās vietas sanācija Aizkrauklē” (turpmāk – projekts) potenciālo īstenotāju, prasības partnerim, atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības nosacījumus, projekta līguma vienpusēja uzteikuma nosacījumus, kā arī komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir noteikt Programmas īstenošanas nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
MK noteikumu projektā iekļautie nosacījumi atbilst 2022. gada 6. maija noteikumiem par Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām Eiropas Savienības dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā (turpmāk - Donorvalsta noteikumi), Latvijas Republikas valdības un Šveices Federālās padomes 2023.gada 19.jūnija Ietvarlīgumam par Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām Eiropas Savienības dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā (turpmāk – Ietvarlīgums) un 2024.gada 12.novembra starp Finanšu ministriju un Šveices Valsts ekonomikas lietu sekretariātu parakstītajam līgumam par Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.–2029. gada perioda programmas “Vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” finansēšanu (līgums pieejams: https://swiss-contribution.lv/vesturiski-piesarnoto-vietu-sanacija/dokumenti/) (turpmāk - programmas līgums), kā arī nacionālajam prasībām, kas noteiktas Vadības likumā un tam pakārtotajos normatīvos aktos (t.sk. Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.-2029. gada perioda vadības noteikumu projektā (tiesību akta lieta Nr.24-TA-675 "Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.-2029. gada perioda vadības noteikumi", nodots sabiedrības līdzdalībai "Publiska apspriešana")).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Vides politikas pamatnostādņu 2021. – 2027. gadam (apstiprinātas ar MK 2022. gada 31. augusta rīkojumu Nr.583 “Par Vides politikas pamatnostādnēm 2021. –2027. gadam”) 2. tabulā no prioritāri sanējamām vēsturiski piesārņotajām vietām Latvijā, vēsturiski piesārņotajai vietai Aizkraukles novadā, Aizkrauklē, Dzelzceļa ielā 10, kadastra numurs 32010010118 (turpmāk – Aizkraukles piesārņotā vieta) ir noteikta augstākā prioritāte.
Šai piesārņotai vietai ir raksturīgs augsts piesārņojuma līmenis, kas pārsniedz normatīvajos aktos noteiktos augsnes un grunts kvalitātes robežlielumus, ietekmējot plašu teritoriju, kā arī valsts kritiskās infrastruktūras, t.i., Pļaviņu hidroelektrostacijas (turpmāk – HES) darbību un drošumu. Aizkraukles vēsturiski piesārņotās vietas attīrīšana ir nacionāli nozīmīga, jo piesārņojums turpina izplatīties un apdraud ne tikai Aizkraukles novada pašvaldības iedzīvotāju veselību un vides kvalitāti, bet tas pa Daugavu var nokļūt arī citās apdzīvotās vietās, tai skaitā Rīgā, kā arī Baltijas jūras līcī, kopumā apdraudot aptuveni 700 tūkst. iedzīvotāju veselību un drošību.
Vēsturiskais piesārņojums Aizkrauklē, Dzelzceļa ielā 10 radies dzelzsbetona izstrādājumu rūpnīcas teritorijā, kas 20. gadsimta vidū tika uzcelta Pļaviņu HES būvniecības vajadzībām un pēc būvniecības pabeigšanas nonāca Latvijas Padomju Sociālistiskās Republikas Komunālās saimniecības ministrijas pārraudzībā. Objekta privatizāciju veica valsts. 20.gs. 90-to gadu sākumā teritorijas īpašumu no valsts nomāja un apsaimniekoja Ražošanas komercfirma SIA “Komēta”. Tā ar 1995. gada 11. septembra tiesas spriedumu tika atzīta par bankrotējošu. Pēc Lursoft un Uzņēmumu reģistra datubāzē pieejamās informācijas uzņēmums ar dzelzsbetona ražošanu nenodarbojās. Valsts zemesgrāmatā uz uzziņas pamata pašvaldība šo teritoriju ir ierakstījusi 2001. gadā.
Vides politikas pamatnostādnēs 2021. – 2027. gadam 8.1. nodaļā sniegta definīcija, ka par vēsturiski piesārņotu vietu tiek uzskatīta piesārņota teritorija, kuras piesārņotājs savu darbību ir beidzis pirms 2001. gada 1. jūlija, vairs nepastāv, kā arī piesārņojuma radītājam vairs nav iespējams piemērot principu “piesārņotājs maksā”. Piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu reģistrā Aizkraukles piesārņotā vieta reģistrēta 2004. gada 9. decembrī.
Likuma “Par piesārņojumu” 38. pantā noteikti gadījumi, kuros var noteikt par izpēti un sanācijas pasākumiem saistītiem izdevumiem atbildīgo personu, savukārt 43. panta trešā daļa nosaka, ka, ja nav iespējams noteikt personas, kuras sedz ar sanāciju saistītos izdevumus, vai iegūt sanācijai nepieciešamos līdzekļus, atbildīgā institūcija (t.i., Valsts vides dienests (turpmāk - VVD)) nosaka nepieciešamo līdzekļu apjomu un informē atbildīgo iestādi. Attiecīgi atbildīgā iestāde ņem vērā VVD sniegto informāciju, izstrādājot Vides politikas pamatnostādnes konkrētajam laika periodam, kurās identificē prioritāri sanējamās teritorijas. Papildus tam, atbilstoši likuma “Par piesārņojumu” 44. panta pirmajai daļai, VVD kā atbildīgā iestāde slēdz līgumu par sanācijas darbu izpildi kā pasūtītājs (ja ir minētā likuma 43. panta trešās daļas gadījums), kad nav iespējams noteikt personas, kuras sedz ar sanāciju saistītos izdevumus.
Aizkraukles piesārņotās vietas gadījumā nav iespējams noteikt personas, kurām ir pienākums segt ar sanāciju saistītos izdevumus un piemērot principu “piesārņotājs maksā”. Pašreizējos teritorijas īpašniekus nevar uzskatīt par piesārņojuma radītāju un personu, kuras darbības dēļ radīts piesārņojums. Ņemot vērā, ka saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem nav iespējams noteikt atbildīgo personu vai uzdot tai veikt vēsturiski piesārņotās teritorijas sanāciju pēc principa “piesārņotājs maksā”, un, difūzais piesārņojums rada apdraudējumu sabiedrībai, valstij ir pienākums veikt šādu piesārņoto vietu sanāciju, t.sk. atbilstoši likumam “Par piesārņojumu” meklēt iespēju piesaistīt papildu finanšu līdzekļus.
Šādā gadījumā atbilstoši likumam “Par piesārņojumu” un saskaņā ar Ministru kabineta 2004. gada 23. novembra noteikumu Nr.962 “Valsts vides dienesta nolikums” 4.6. apakšpunktu, pienākums organizēt vēsturiski piesārņotās vietas Dzelzceļa ielā 10, Aizkrauklē sanāciju ir VVD kompetencē.
Šai piesārņotai vietai ir raksturīgs augsts piesārņojuma līmenis, kas pārsniedz normatīvajos aktos noteiktos augsnes un grunts kvalitātes robežlielumus, ietekmējot plašu teritoriju, kā arī valsts kritiskās infrastruktūras, t.i., Pļaviņu hidroelektrostacijas (turpmāk – HES) darbību un drošumu. Aizkraukles vēsturiski piesārņotās vietas attīrīšana ir nacionāli nozīmīga, jo piesārņojums turpina izplatīties un apdraud ne tikai Aizkraukles novada pašvaldības iedzīvotāju veselību un vides kvalitāti, bet tas pa Daugavu var nokļūt arī citās apdzīvotās vietās, tai skaitā Rīgā, kā arī Baltijas jūras līcī, kopumā apdraudot aptuveni 700 tūkst. iedzīvotāju veselību un drošību.
Vēsturiskais piesārņojums Aizkrauklē, Dzelzceļa ielā 10 radies dzelzsbetona izstrādājumu rūpnīcas teritorijā, kas 20. gadsimta vidū tika uzcelta Pļaviņu HES būvniecības vajadzībām un pēc būvniecības pabeigšanas nonāca Latvijas Padomju Sociālistiskās Republikas Komunālās saimniecības ministrijas pārraudzībā. Objekta privatizāciju veica valsts. 20.gs. 90-to gadu sākumā teritorijas īpašumu no valsts nomāja un apsaimniekoja Ražošanas komercfirma SIA “Komēta”. Tā ar 1995. gada 11. septembra tiesas spriedumu tika atzīta par bankrotējošu. Pēc Lursoft un Uzņēmumu reģistra datubāzē pieejamās informācijas uzņēmums ar dzelzsbetona ražošanu nenodarbojās. Valsts zemesgrāmatā uz uzziņas pamata pašvaldība šo teritoriju ir ierakstījusi 2001. gadā.
Vides politikas pamatnostādnēs 2021. – 2027. gadam 8.1. nodaļā sniegta definīcija, ka par vēsturiski piesārņotu vietu tiek uzskatīta piesārņota teritorija, kuras piesārņotājs savu darbību ir beidzis pirms 2001. gada 1. jūlija, vairs nepastāv, kā arī piesārņojuma radītājam vairs nav iespējams piemērot principu “piesārņotājs maksā”. Piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu reģistrā Aizkraukles piesārņotā vieta reģistrēta 2004. gada 9. decembrī.
Likuma “Par piesārņojumu” 38. pantā noteikti gadījumi, kuros var noteikt par izpēti un sanācijas pasākumiem saistītiem izdevumiem atbildīgo personu, savukārt 43. panta trešā daļa nosaka, ka, ja nav iespējams noteikt personas, kuras sedz ar sanāciju saistītos izdevumus, vai iegūt sanācijai nepieciešamos līdzekļus, atbildīgā institūcija (t.i., Valsts vides dienests (turpmāk - VVD)) nosaka nepieciešamo līdzekļu apjomu un informē atbildīgo iestādi. Attiecīgi atbildīgā iestāde ņem vērā VVD sniegto informāciju, izstrādājot Vides politikas pamatnostādnes konkrētajam laika periodam, kurās identificē prioritāri sanējamās teritorijas. Papildus tam, atbilstoši likuma “Par piesārņojumu” 44. panta pirmajai daļai, VVD kā atbildīgā iestāde slēdz līgumu par sanācijas darbu izpildi kā pasūtītājs (ja ir minētā likuma 43. panta trešās daļas gadījums), kad nav iespējams noteikt personas, kuras sedz ar sanāciju saistītos izdevumus.
Aizkraukles piesārņotās vietas gadījumā nav iespējams noteikt personas, kurām ir pienākums segt ar sanāciju saistītos izdevumus un piemērot principu “piesārņotājs maksā”. Pašreizējos teritorijas īpašniekus nevar uzskatīt par piesārņojuma radītāju un personu, kuras darbības dēļ radīts piesārņojums. Ņemot vērā, ka saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem nav iespējams noteikt atbildīgo personu vai uzdot tai veikt vēsturiski piesārņotās teritorijas sanāciju pēc principa “piesārņotājs maksā”, un, difūzais piesārņojums rada apdraudējumu sabiedrībai, valstij ir pienākums veikt šādu piesārņoto vietu sanāciju, t.sk. atbilstoši likumam “Par piesārņojumu” meklēt iespēju piesaistīt papildu finanšu līdzekļus.
Šādā gadījumā atbilstoši likumam “Par piesārņojumu” un saskaņā ar Ministru kabineta 2004. gada 23. novembra noteikumu Nr.962 “Valsts vides dienesta nolikums” 4.6. apakšpunktu, pienākums organizēt vēsturiski piesārņotās vietas Dzelzceļa ielā 10, Aizkrauklē sanāciju ir VVD kompetencē.
Risinājuma apraksts
2022. gada 30. jūnijā tika parakstīts Saprašanās memorands starp Eiropas Savienību un Šveices Konfederāciju par Šveices ieguldījumu ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanā un sadarbībā migrācijas jomā Eiropas Savienībā.
Saskaņā ar Ietvarlīgumu, Programmas apsaimniekotāja funkcijas noteiktas Klimata un enerģētikas ministrijai (turpmāk – KEM), kā arī Programmas ietvaros un atbilstoši Programmas iesniegumam un Programmas līgumam noteikts viens konkrēts Projekts, kuru saskaņā ar minētajos dokumentos noteikto īstenos VVD partnerībā ar Aizkraukles novada pašvaldību (turpmāk - Projekta partneris). Šajā sakarā svarīgi ņemt vērā, ka Projekta partneris jau pirms Programmas MK noteikumu pieņemšanas ir noteikts un MK noteikumu projekts paredz norādīt konkrēto Projekta partneri. Programmas apsaimniekotājs, uzsākot Projekta īstenošanu, ar Projekta īstenotāju noslēdz līgumu par Projekta īstenošanu. Pēc līguma par Projekta īstenošanas noslēgšanas Projekta īstenotājs noslēdz partnerības līgumu ar Projekta partneri.
Kopējais programmas finansējums ir 14 470 588 Šveices franku ekvivalentu euro, ko veido Šveices finansiālais atbalsts 85 procentu apmērā – 12 300 000 Šveices franku ekvivalentu euro un Latvijas valsts budžeta līdzfinansējums 15 procentu apmērā – 2 170 588 Šveices franku ekvivalentu euro.
Projekta finansējums ir 13 117 647 Šveices franku ekvivalentu euro, ko veido Šveices finansiālais atbalsts 85 procentu apmērā – 11 150 000 Šveices franku ekvivalentu euro un Latvijas valsts budžeta līdzfinansējums 15 procentu apmērā – 1 967 647 Šveices franku ekvivalentu euro.
Programmas mērķis ir uzlabot vides kvalitāti vēsturiski piesārņotā vietā Aizkraukles novadā un samazināt riskus cilvēku veselībai. Programmas mērķis tiks sasniegts, sadarbojoties un daloties pieredzē ar atbildīgajām Šveices institūcijām. Rezultāti un iznākumu rādītāji, kurus plānots sasniegt Programmā, ir noteikti MK noteikumu projekta pielikumā (turpmāk - Pielikums). Pielikumā ietvertās sasniedzamās vērtības ir tieši saistītas un jāskata kopsakarā ar Programmas iesniegumā un Programmas līgumā starp Latviju un Šveici definētajām vērtībām (raksturlielumiem), t.sk. ar teritoriju skaitu, kurās veikta sanācija saprotot tieši Aizkraukles piesārņoto vietu.
Ievērojot to, ka pašreiz Latvijā nav tiesiskā regulējuma, kas noteiktu Programmas īstenošanas kārtību, tai skaitā Projekta īstenošanu, Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.–2029. gada periodā nepieciešams izdot noteikumus, kas atbilstoši Vadības likuma 15. panta 12. punkta deleģējumam noteiktu Programmas īstenošanas nosacījumus, Programmas mērķi, pieejamo finansējumu, sasniedzamos rezultātus, Programmas apsaimniekotāju, Projekta potenciālo īstenotāju, projekta partneri, atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības nosacījumus, Projekta līguma vienpusēja uzteikuma nosacījumus, kā arī komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumus. Vienlaikus MK noteikumu projektā netiek paredzēti Vadības likuma 15. panta 12. punkta deleģējumā noteiktie pilnvarojuma aspekti – noteikta aģentūra (t.sk. kompetenču sadalījums un pienākumi) un prasības projekta iesniedzējam - jo Programmas apsaimniekotāja funkcijas pilnībā bez aģentūras iesaistes pilda KEM atbilstoši Šveices likuma 10. pantā noteiktajiem pienākumiem un jo MK noteikumu projekts attiecas uz iepriekš noteikto Projektu. Bez tam Vadības likuma 15. panta 12. punkta deleģējuma sakarā skaidrojams, ka MK noteikumos atsevišķas specifiskas prasības Projekta partnerim netiek izvirzītas, jo Projekta partneris jau noteikts Programmas iesniegumā un Projekta līgumā pirms MK noteikumu projekta pieņemšanas. Programmas iesniegumā ir norādīts, ka Projekta partneris ir izvēlēts, ņemot vērā tā īpašumā esošo piesārņoto teritoriju, kas veicina Projekta partnera iesaisti gan Projekta, gan Programmas aktivitāšu īstenošanā un mērķu sasniegšanā. Turklāt Projekta partneris ir atbildīgs par Aizkraukles piesārņotās teritorijas izmantošanu pēc Projekta pabeigšanas saskaņā ar MK noteikumu projektā paredzēto (III. nodaļa), proti, noteiktajiem saimnieciskās darbības ierobežojumiem. Ņemot vērā iepriekš minēto, Projekta īstenotājam ir tiesības piesaistīt Projekta partneri Projekta īstenošanai, lai veicinātu Projektā atbalstāmo darbību sekmīgu izpildi, partnerības līgumā savstarpēji vienojoties par Projekta darbībām, kurās ir paredzēta Projekta partnera iesaiste.
Programmas izmaksu attiecināmības termiņš no 2025. gada 1. janvāra līdz 2029. gada 3. decembrim. Programmas izmaksu termiņi atbilst Programmas līgumā paredzētajiem termiņiem.
Projekta ietvaros atbalstāmās darbības ir:
1) projekta administrēšana (piemēram, darbības, kas vērstas uz projekta īstenošanas nodrošināšanu un koordinēšanu);
2) piemērotāko sanācijas metožu testēšana, kas paredz pilotprojekta izmaksas, lai izvērtētu, kuras sanācijas metodes ir vispiemērotākās un efektīvākās projekta mērķa sasniegšanai;
3) piesārņojuma avota likvidācija, kas paredz sanācijas darbus vēsturiskā piesārņojuma attīrīšanai;
4) sanācijas procesā izņemto piesārņoto materiālu apsaimniekošana, ja apsaimniekošanas procesā netiek gūti ieņēmumi. Piesārņojuma draudu likvidēšanai var būt nepieciešamība likvidēt izrakto vai izsūknēto piesārņoto materiālu, piemēram, naftas produktus;
5) pēcsanācijas monitoringa tīkla izveide. Lai novērtētu piesārņojuma attīrīšanas progresu, ir nepieciešams izveidot pēcmonitoringa tīklu;
6) pieredzes, labās prakses apmaiņas un sadarbības pasākumi. Pieredzes pasākumu īstenošana ietver starptautisku sadarbību, tai skaitā ar Šveici, lai veicinātu Projekta mērķu sasniegšanu, piemēram, pārņemot pieredzi piesārņoto vietu sanācijā vai piesārņojuma pārvaldībā un attīrīšanā;
7) dokumentu izstrādāšana un informācijas apkopošana, lai analizētu Projekta sasniedzamos rezultātu un iznākuma rādītājus (piemēram, statistikas datu informācijas apkopošana, uzkrāšana, metodisko materiālu izstrāde);
8) darbības, kas tieši saistītas ar Projekta līgumā noteikto prasību izpildi (piemēram, jaunu iekārtu vai aprīkojumu iegāde, kas nepieciešama, lai īstenotu Projektu aktivitātes);
9) citas darbības, kas vērstas uz programmas vai Projekta noteiktā mērķa sasniegšanu un ko saskaņojušas Šveices institūcijas (piemēram, pētījumu veikšana);
10) publicitātes pasākumi (piemēram, konferenču, pasākumu organizēšana par Projektu īstenošanu, saskaņā ar Šveices publicitātes vadlīnijām).
Projekta aktivitātes ir īstenojamas un izmaksas ir attiecināmas no 2025. gada 1. janvāra līdz 2029. gada 30. jūnijam. Programmas apsaimniekotājs var ierosināt programmas vadības komitejā lemt par Projekta izmaksu attiecināmības termiņa pagarinājumu līdz 2029. gada 3. decembrim, kas ir Programmas izmaksu attiecināmības termiņš. Projekta aktivitāšu īstenošanas gala termiņš 2029. gada 30. jūnijs iekļauts Programmas projekta iesniegumā un saskaņots ar Šveici, noslēdzot Programmas līgumu. Minētais datums Programmas iesniegumā ir noteikts ar laika rezervi Programmas pabeigšanai (Projekta uzraudzība) līdz 2029. gada 3. decembrim, proti, lai izmaksu attiecināšanas termiņā pabeigtu visas Programmā paredzētās darbības.
MK noteikumu projektā paredzēti izmaksu attiecināmības nosacījumi jeb Programmas un Projekta attiecināmie izdevumi, kā arī izdevumi, kas nav attiecināmi Programmā un Projektā. Cita starpā kā izdevumi, kas nav attiecināmi Programmā un Projektā MK noteikumu projektā ir paredzēti pārmērīgi vai nepamatoti izdevumi. Ar pārmērīgiem vai nepamatotiem izdevumiem saprot ģenerālklauzulu jeb atvērtu jēdzienu, ar ko aptver tirgus cenai vai ārējam regulējumam neatbilstošus jeb pārmērīgus izdevumus, piemēram, bet ne tikai, ekspertu izmaksas par tādu cenu, kas acīmredzami pārsniedz tirgus cenas vai izdevumi par telpu nomu gadījumā, ja nav konstatējama pamatojuma iznomāt telpas.
Vienlaikus par MK noteikumu projektā paredzētajiem Programmas attiecināmajiem izdevumiem skaidrojams, ka attiecināmi ir arī ārējo ekspertīžu un pakalpojumu izmaksas, t.sk. kā pakalpojumu izmaksas saprotot arī tulkošanas izmaksas, kas var rasties, lai Šveicei iesniegtu ar Projektu un Programmu saistīto dokumentāciju angļu valodā.
MK noteikumu projektā netiek definēts, kas ir neatbilstība, jo Vadības likuma 15. panta 8. punkta deleģējuma ietvaros neatbilstības definīcija tiks atrunāta citā normatīvajā aktā. Vienlaikus Programmas apsamniekotājam jau pirms minētā normatīvā akta izdošanas ir saistoši Donorvalsts noteikumi (minētie noteikumi ir saistoši atbilstoši programmas līguma Ievada noteikumiem un Ietvarlīguma 2. pantam) un līdz ar to saistoša ir Donorvalsts noteikumu 11.1 pantā ietvertā neatbilstību definīcija, cita starpā ar neatbilstībām saprotot seksuālu izmantošanu, vardarbību un uzmākšanos. Donorvalsts 11.2. pantā iekļauts pienākums nodrošināt, ka Programmā netiek pieļauta seksuālā izmantošana, vardarbība un uzmākšanās, kas nozīmē ietvaru veikt visus saprātīgos un atbilstošos pienākumus, lai novērstu seksuālā izmantošanu, vardarbību un uzmākšanos no jebkuras personas, kas ir iesaistīta Programmas īstenošanā. Seksuālās izmantošanas jēdziens noteikts ANO Ģenerālās asamblejas 2018. gada 17. decembrī pieņemtajā rezolūcijā “Pastiprināt centienus, lai nepieļautu un novērstu visu veidu vardarbību pret sievietēm un meitenēm: seksuālā uzmākšanās" (pieejams - https://documents.un.org/doc/undoc/gen/n18/445/52/pdf/n1844552.pdf), savukārt vardarbības un uzmākšanās jēdziens noteikts ANO Ģenerālsekretāra 2003.gada 9.oktobra biļetenā “Īpaši pasākumi aizsardzībai pret seksuālo izmantošanos un seksuālo vardarbību” (pieejams - https://www.securitycouncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/SE%20ST%20SGB%202003%2013.pdf). Lai nodrošinātu minētos pienākumus, Programmas apsaimniekotājs nodrošinās, ka attiecīgi arī Projekta līgumā tiks noteikts pušu pienākums ievērot minētās prasības par seksuālās izmantošanas, vardarbības un uzmākšanās novēršanu. Vienlaikus Projekta īstenotājs jeb VVD ir Programmas apsaimniekotāja padotībā (pārraudzībā) esoša tiešā pārvaldes iestāde un Programmas apsaimniekotājs zemākas iestādes vai amatpersonas prettiesiskas bezdarbības gadījumā var dot rīkojumu Projekta īstenotājam pieņemt lēmumu (Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7. panta piektā daļa), līdz ar to Donorvalsts noteikumu ievērošana tiek īstenota cita starpā caur Programmas apsaimniekotāja un Projekta īstenotāja hierarhisko sistēmu un Projekta īstenotājam ir pienākums ievērot Latvijas – Šveices sadarbības programmas normatīvā regulējuma prasības, tai skaitā prasības par seksuālās izmantošanas, vardarbības un uzmākšanās novēršanu arī pirms Projekta līguma noslēgšanas.
Atbalsts Programmā nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu. Noteikumu projektā ietvertās aktivitātes nav uzskatāmas par tādām, kas atbilstu visām Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā minētajām komercdarbības atbalstu raksturojošajām pazīmēm, jo noteikumu projekta 5.1. apakšpunktā iekļautais Projekts attiecas uz pārvaldes uzdevumu izpildi.Tāpat arī uz citām programmā ietvertajām aktivitātēm (noteikumu projekta 5.2. apakšpunkts) nav attiecināmas komercdarbības atbalsta prasības.
Piesārņotajā vietā Aizkrauklē ir konstatēts vēsturiskais piesārņojums, kura attīrīšanas organizēšana ir jāveic VVD atbilstoši VVD nolikuma 4.6. punktam. Publiskais finansējums Projekta partnera īpašumā esošās Aizkraukles piesārņotās vietas sanācijai nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, tāpēc netiks piemērots Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 26. jūnijs, Nr.L187) 45. pants, ņemot vērā, ka Projekta partneris kā teritorijas īpašnieks neparedz izmantot teritoriju jebkādai saimnieciskai darbībai pēc sanācijas darbu īstenošanas.
Atbilstoši Starptautisko un Latvijas nacionālo sankciju likumam (turpmāk – Sankciju likums), lai gūtu pārliecību, ka Programmas līdzekļi netiek izmaksāti sankciju sarakstā esošiem subjektiem:
1) attiecībā uz Projektu, pirms Projekta līguma noslēgšanas programmas apsaimniekotājs pārliecināsies, ka nav noteiktas starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai būtiskas finanšu un kapitāla tirgus intereses ietekmējošas Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts sankcijas (turpmāk – sankcijas), atbilstoši Sankciju likuma 11.2 panta pirmajai daļai;
2) sankciju pārbaude ir paredzēta arī projekta uzraudzības posmā, proti, veicot projekta pārskata pārbaudi (pirms maksājuma veikšanas), tiek pārbaudīts vai attiecībā uz projekta īstenotāju vai projekta partneri (vai to attiecīgajām amatpersonām) nav noteiktas sankcijas;
3) projekta līgumā tiks paredzēta iespēja vienpusēji atkāpties no projekta līguma atbilstoši Sankciju likuma 11.2 panta trešajai daļai, ja Līgumu nav iespējams izpildīt tādēļ, ka ir piemērotas sankcijas.
Saskaņā ar Ietvarlīgumu, Programmas apsaimniekotāja funkcijas noteiktas Klimata un enerģētikas ministrijai (turpmāk – KEM), kā arī Programmas ietvaros un atbilstoši Programmas iesniegumam un Programmas līgumam noteikts viens konkrēts Projekts, kuru saskaņā ar minētajos dokumentos noteikto īstenos VVD partnerībā ar Aizkraukles novada pašvaldību (turpmāk - Projekta partneris). Šajā sakarā svarīgi ņemt vērā, ka Projekta partneris jau pirms Programmas MK noteikumu pieņemšanas ir noteikts un MK noteikumu projekts paredz norādīt konkrēto Projekta partneri. Programmas apsaimniekotājs, uzsākot Projekta īstenošanu, ar Projekta īstenotāju noslēdz līgumu par Projekta īstenošanu. Pēc līguma par Projekta īstenošanas noslēgšanas Projekta īstenotājs noslēdz partnerības līgumu ar Projekta partneri.
Kopējais programmas finansējums ir 14 470 588 Šveices franku ekvivalentu euro, ko veido Šveices finansiālais atbalsts 85 procentu apmērā – 12 300 000 Šveices franku ekvivalentu euro un Latvijas valsts budžeta līdzfinansējums 15 procentu apmērā – 2 170 588 Šveices franku ekvivalentu euro.
Projekta finansējums ir 13 117 647 Šveices franku ekvivalentu euro, ko veido Šveices finansiālais atbalsts 85 procentu apmērā – 11 150 000 Šveices franku ekvivalentu euro un Latvijas valsts budžeta līdzfinansējums 15 procentu apmērā – 1 967 647 Šveices franku ekvivalentu euro.
Programmas mērķis ir uzlabot vides kvalitāti vēsturiski piesārņotā vietā Aizkraukles novadā un samazināt riskus cilvēku veselībai. Programmas mērķis tiks sasniegts, sadarbojoties un daloties pieredzē ar atbildīgajām Šveices institūcijām. Rezultāti un iznākumu rādītāji, kurus plānots sasniegt Programmā, ir noteikti MK noteikumu projekta pielikumā (turpmāk - Pielikums). Pielikumā ietvertās sasniedzamās vērtības ir tieši saistītas un jāskata kopsakarā ar Programmas iesniegumā un Programmas līgumā starp Latviju un Šveici definētajām vērtībām (raksturlielumiem), t.sk. ar teritoriju skaitu, kurās veikta sanācija saprotot tieši Aizkraukles piesārņoto vietu.
Ievērojot to, ka pašreiz Latvijā nav tiesiskā regulējuma, kas noteiktu Programmas īstenošanas kārtību, tai skaitā Projekta īstenošanu, Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.–2029. gada periodā nepieciešams izdot noteikumus, kas atbilstoši Vadības likuma 15. panta 12. punkta deleģējumam noteiktu Programmas īstenošanas nosacījumus, Programmas mērķi, pieejamo finansējumu, sasniedzamos rezultātus, Programmas apsaimniekotāju, Projekta potenciālo īstenotāju, projekta partneri, atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības nosacījumus, Projekta līguma vienpusēja uzteikuma nosacījumus, kā arī komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumus. Vienlaikus MK noteikumu projektā netiek paredzēti Vadības likuma 15. panta 12. punkta deleģējumā noteiktie pilnvarojuma aspekti – noteikta aģentūra (t.sk. kompetenču sadalījums un pienākumi) un prasības projekta iesniedzējam - jo Programmas apsaimniekotāja funkcijas pilnībā bez aģentūras iesaistes pilda KEM atbilstoši Šveices likuma 10. pantā noteiktajiem pienākumiem un jo MK noteikumu projekts attiecas uz iepriekš noteikto Projektu. Bez tam Vadības likuma 15. panta 12. punkta deleģējuma sakarā skaidrojams, ka MK noteikumos atsevišķas specifiskas prasības Projekta partnerim netiek izvirzītas, jo Projekta partneris jau noteikts Programmas iesniegumā un Projekta līgumā pirms MK noteikumu projekta pieņemšanas. Programmas iesniegumā ir norādīts, ka Projekta partneris ir izvēlēts, ņemot vērā tā īpašumā esošo piesārņoto teritoriju, kas veicina Projekta partnera iesaisti gan Projekta, gan Programmas aktivitāšu īstenošanā un mērķu sasniegšanā. Turklāt Projekta partneris ir atbildīgs par Aizkraukles piesārņotās teritorijas izmantošanu pēc Projekta pabeigšanas saskaņā ar MK noteikumu projektā paredzēto (III. nodaļa), proti, noteiktajiem saimnieciskās darbības ierobežojumiem. Ņemot vērā iepriekš minēto, Projekta īstenotājam ir tiesības piesaistīt Projekta partneri Projekta īstenošanai, lai veicinātu Projektā atbalstāmo darbību sekmīgu izpildi, partnerības līgumā savstarpēji vienojoties par Projekta darbībām, kurās ir paredzēta Projekta partnera iesaiste.
Programmas izmaksu attiecināmības termiņš no 2025. gada 1. janvāra līdz 2029. gada 3. decembrim. Programmas izmaksu termiņi atbilst Programmas līgumā paredzētajiem termiņiem.
Projekta ietvaros atbalstāmās darbības ir:
1) projekta administrēšana (piemēram, darbības, kas vērstas uz projekta īstenošanas nodrošināšanu un koordinēšanu);
2) piemērotāko sanācijas metožu testēšana, kas paredz pilotprojekta izmaksas, lai izvērtētu, kuras sanācijas metodes ir vispiemērotākās un efektīvākās projekta mērķa sasniegšanai;
3) piesārņojuma avota likvidācija, kas paredz sanācijas darbus vēsturiskā piesārņojuma attīrīšanai;
4) sanācijas procesā izņemto piesārņoto materiālu apsaimniekošana, ja apsaimniekošanas procesā netiek gūti ieņēmumi. Piesārņojuma draudu likvidēšanai var būt nepieciešamība likvidēt izrakto vai izsūknēto piesārņoto materiālu, piemēram, naftas produktus;
5) pēcsanācijas monitoringa tīkla izveide. Lai novērtētu piesārņojuma attīrīšanas progresu, ir nepieciešams izveidot pēcmonitoringa tīklu;
6) pieredzes, labās prakses apmaiņas un sadarbības pasākumi. Pieredzes pasākumu īstenošana ietver starptautisku sadarbību, tai skaitā ar Šveici, lai veicinātu Projekta mērķu sasniegšanu, piemēram, pārņemot pieredzi piesārņoto vietu sanācijā vai piesārņojuma pārvaldībā un attīrīšanā;
7) dokumentu izstrādāšana un informācijas apkopošana, lai analizētu Projekta sasniedzamos rezultātu un iznākuma rādītājus (piemēram, statistikas datu informācijas apkopošana, uzkrāšana, metodisko materiālu izstrāde);
8) darbības, kas tieši saistītas ar Projekta līgumā noteikto prasību izpildi (piemēram, jaunu iekārtu vai aprīkojumu iegāde, kas nepieciešama, lai īstenotu Projektu aktivitātes);
9) citas darbības, kas vērstas uz programmas vai Projekta noteiktā mērķa sasniegšanu un ko saskaņojušas Šveices institūcijas (piemēram, pētījumu veikšana);
10) publicitātes pasākumi (piemēram, konferenču, pasākumu organizēšana par Projektu īstenošanu, saskaņā ar Šveices publicitātes vadlīnijām).
Projekta aktivitātes ir īstenojamas un izmaksas ir attiecināmas no 2025. gada 1. janvāra līdz 2029. gada 30. jūnijam. Programmas apsaimniekotājs var ierosināt programmas vadības komitejā lemt par Projekta izmaksu attiecināmības termiņa pagarinājumu līdz 2029. gada 3. decembrim, kas ir Programmas izmaksu attiecināmības termiņš. Projekta aktivitāšu īstenošanas gala termiņš 2029. gada 30. jūnijs iekļauts Programmas projekta iesniegumā un saskaņots ar Šveici, noslēdzot Programmas līgumu. Minētais datums Programmas iesniegumā ir noteikts ar laika rezervi Programmas pabeigšanai (Projekta uzraudzība) līdz 2029. gada 3. decembrim, proti, lai izmaksu attiecināšanas termiņā pabeigtu visas Programmā paredzētās darbības.
MK noteikumu projektā paredzēti izmaksu attiecināmības nosacījumi jeb Programmas un Projekta attiecināmie izdevumi, kā arī izdevumi, kas nav attiecināmi Programmā un Projektā. Cita starpā kā izdevumi, kas nav attiecināmi Programmā un Projektā MK noteikumu projektā ir paredzēti pārmērīgi vai nepamatoti izdevumi. Ar pārmērīgiem vai nepamatotiem izdevumiem saprot ģenerālklauzulu jeb atvērtu jēdzienu, ar ko aptver tirgus cenai vai ārējam regulējumam neatbilstošus jeb pārmērīgus izdevumus, piemēram, bet ne tikai, ekspertu izmaksas par tādu cenu, kas acīmredzami pārsniedz tirgus cenas vai izdevumi par telpu nomu gadījumā, ja nav konstatējama pamatojuma iznomāt telpas.
Vienlaikus par MK noteikumu projektā paredzētajiem Programmas attiecināmajiem izdevumiem skaidrojams, ka attiecināmi ir arī ārējo ekspertīžu un pakalpojumu izmaksas, t.sk. kā pakalpojumu izmaksas saprotot arī tulkošanas izmaksas, kas var rasties, lai Šveicei iesniegtu ar Projektu un Programmu saistīto dokumentāciju angļu valodā.
MK noteikumu projektā netiek definēts, kas ir neatbilstība, jo Vadības likuma 15. panta 8. punkta deleģējuma ietvaros neatbilstības definīcija tiks atrunāta citā normatīvajā aktā. Vienlaikus Programmas apsamniekotājam jau pirms minētā normatīvā akta izdošanas ir saistoši Donorvalsts noteikumi (minētie noteikumi ir saistoši atbilstoši programmas līguma Ievada noteikumiem un Ietvarlīguma 2. pantam) un līdz ar to saistoša ir Donorvalsts noteikumu 11.1 pantā ietvertā neatbilstību definīcija, cita starpā ar neatbilstībām saprotot seksuālu izmantošanu, vardarbību un uzmākšanos. Donorvalsts 11.2. pantā iekļauts pienākums nodrošināt, ka Programmā netiek pieļauta seksuālā izmantošana, vardarbība un uzmākšanās, kas nozīmē ietvaru veikt visus saprātīgos un atbilstošos pienākumus, lai novērstu seksuālā izmantošanu, vardarbību un uzmākšanos no jebkuras personas, kas ir iesaistīta Programmas īstenošanā. Seksuālās izmantošanas jēdziens noteikts ANO Ģenerālās asamblejas 2018. gada 17. decembrī pieņemtajā rezolūcijā “Pastiprināt centienus, lai nepieļautu un novērstu visu veidu vardarbību pret sievietēm un meitenēm: seksuālā uzmākšanās" (pieejams - https://documents.un.org/doc/undoc/gen/n18/445/52/pdf/n1844552.pdf), savukārt vardarbības un uzmākšanās jēdziens noteikts ANO Ģenerālsekretāra 2003.gada 9.oktobra biļetenā “Īpaši pasākumi aizsardzībai pret seksuālo izmantošanos un seksuālo vardarbību” (pieejams - https://www.securitycouncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/SE%20ST%20SGB%202003%2013.pdf). Lai nodrošinātu minētos pienākumus, Programmas apsaimniekotājs nodrošinās, ka attiecīgi arī Projekta līgumā tiks noteikts pušu pienākums ievērot minētās prasības par seksuālās izmantošanas, vardarbības un uzmākšanās novēršanu. Vienlaikus Projekta īstenotājs jeb VVD ir Programmas apsaimniekotāja padotībā (pārraudzībā) esoša tiešā pārvaldes iestāde un Programmas apsaimniekotājs zemākas iestādes vai amatpersonas prettiesiskas bezdarbības gadījumā var dot rīkojumu Projekta īstenotājam pieņemt lēmumu (Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7. panta piektā daļa), līdz ar to Donorvalsts noteikumu ievērošana tiek īstenota cita starpā caur Programmas apsaimniekotāja un Projekta īstenotāja hierarhisko sistēmu un Projekta īstenotājam ir pienākums ievērot Latvijas – Šveices sadarbības programmas normatīvā regulējuma prasības, tai skaitā prasības par seksuālās izmantošanas, vardarbības un uzmākšanās novēršanu arī pirms Projekta līguma noslēgšanas.
Atbalsts Programmā nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu. Noteikumu projektā ietvertās aktivitātes nav uzskatāmas par tādām, kas atbilstu visām Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā minētajām komercdarbības atbalstu raksturojošajām pazīmēm, jo noteikumu projekta 5.1. apakšpunktā iekļautais Projekts attiecas uz pārvaldes uzdevumu izpildi.Tāpat arī uz citām programmā ietvertajām aktivitātēm (noteikumu projekta 5.2. apakšpunkts) nav attiecināmas komercdarbības atbalsta prasības.
Piesārņotajā vietā Aizkrauklē ir konstatēts vēsturiskais piesārņojums, kura attīrīšanas organizēšana ir jāveic VVD atbilstoši VVD nolikuma 4.6. punktam. Publiskais finansējums Projekta partnera īpašumā esošās Aizkraukles piesārņotās vietas sanācijai nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, tāpēc netiks piemērots Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 26. jūnijs, Nr.L187) 45. pants, ņemot vērā, ka Projekta partneris kā teritorijas īpašnieks neparedz izmantot teritoriju jebkādai saimnieciskai darbībai pēc sanācijas darbu īstenošanas.
Atbilstoši Starptautisko un Latvijas nacionālo sankciju likumam (turpmāk – Sankciju likums), lai gūtu pārliecību, ka Programmas līdzekļi netiek izmaksāti sankciju sarakstā esošiem subjektiem:
1) attiecībā uz Projektu, pirms Projekta līguma noslēgšanas programmas apsaimniekotājs pārliecināsies, ka nav noteiktas starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai būtiskas finanšu un kapitāla tirgus intereses ietekmējošas Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts sankcijas (turpmāk – sankcijas), atbilstoši Sankciju likuma 11.2 panta pirmajai daļai;
2) sankciju pārbaude ir paredzēta arī projekta uzraudzības posmā, proti, veicot projekta pārskata pārbaudi (pirms maksājuma veikšanas), tiek pārbaudīts vai attiecībā uz projekta īstenotāju vai projekta partneri (vai to attiecīgajām amatpersonām) nav noteiktas sankcijas;
3) projekta līgumā tiks paredzēta iespēja vienpusēji atkāpties no projekta līguma atbilstoši Sankciju likuma 11.2 panta trešajai daļai, ja Līgumu nav iespējams izpildīt tādēļ, ka ir piemērotas sankcijas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Saskaņā ar 25.06.2024. MK sēdes protokola Nr.26 3.§ un Vadības likuma 5. pantu, KEM apliecina, ka izmaksu un ieguvumu analīzei līdzvērtīga analīze ir veikta, izstrādājot Programmas iesniegumu (kas ietver arī Projekta iesniegumu).
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Esošais piesārņojums Projekta īstenošanas vietā rada būtiskus riskus dabai un cilvēkiem, gan apkaimes (Aizkraukles) iedzīvotājiem, gan Daugavas lejtecē dzīvojošajiem, kopējais aptvertais iedzīvotāju skaits ir ap 700 tūkstošiem. Projekta mērķis ir novērst turpmāku piesārņojošo vielu emisiju no piesārņotās vietas (piesārņojuma avota) pazemes ūdeņos un turpmāku piesārņojuma izplatīšanos pieguļošajā teritorijā un Daugavas upē, uzlabot vides stāvokli līdz tādai pakāpei, ka netiek apdraudēta cilvēka veselība un vide.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
537 219
0
5 258 291
0
3 207 932
2 287 973
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
537 219
0
5 258 291
0
3 207 932
2 287 973
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
632 022
0
6 186 224
0
3 774 038
2 691 733
2.1. valsts pamatbudžets
0
632 022
0
6 186 224
0
3 774 038
2 691 733
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-94 803
0
-927 933
0
-566 106
-403 760
3.1. valsts pamatbudžets
0
-94 803
0
-927 933
0
-566 106
-403 760
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-94 803
-927 933
-566 106
-403 760
5.1. valsts pamatbudžets
-94 803
-927 933
-566 106
-403 760
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2025. gadā budžeta izdevumi 271 221 EUR apmērā ir paredzēti Programmas apsaimniekotāja (KEM) administrēšanas izmaksām, saskaņā ar 19.11.2024. MK lēmumu (protokols Nr. 49 56.§).
2026. - 2028. gadā norādītie izdevumi ir paredzēti gan Programmas apsaimniekotāja administrēšanas izmaksām, gan Projekta īstenošanas izmaksām (līdzfinansējums un priekšfinansējums).
Programmas kopējā finansējuma plūsma sadalījumā pa gadiem par visu programmas ieviešanas periodu, t.i. līdz 2029.gadam, EUR:
Programmas kopējā finansējuma plūsma sadalījumā pa gadiem par visu programmas ieviešanas periodu, t.i. līdz 2029.gadam, CHF:
2026. - 2028. gadā norādītie izdevumi ir paredzēti gan Programmas apsaimniekotāja administrēšanas izmaksām, gan Projekta īstenošanas izmaksām (līdzfinansējums un priekšfinansējums).
Programmas kopējā finansējuma plūsma sadalījumā pa gadiem par visu programmas ieviešanas periodu, t.i. līdz 2029.gadam, EUR:
| EUR | EUR | EUR | EUR | EUR | EUR | ||||
| Nr. | Kopējais budžets 100% | Latvijas valsts budžeta līdzfinansējums (15%) | Šveices ieguldījuma līdzfinansējums (85%) | 2025. gads | 2026. gads | 2027. gads | 2028. gads | 2029. gads | |
| 1. | Programmas vadības izmaksas | 1 420 588 | 213 088 | 1 207 500 | 294 485 | 261 053 | 294 485 | 261 053 | 309 512 |
| Šveices ieguldījuma līdzfinansējums (85%) | 250 312 | 221 896 | 250 312 | 221 895 | 263 085 | ||||
| Latvijas budžeta līdzfinansējums (15%) | 44 173 | 39 157 | 44 173 | 39 158 | 46 427 | ||||
| 2. | Projekta īstenošanas izmaksas | 13 773 529 | 2 066 029 | 11 707 500 | 337 537 | 5 925 171 | 3 479 553 | 2 430 680 | 1 600 588 |
| Šveices ieguldījuma līdzfinansējums (85%) | 286 907 | 5 036 395 | 2 957 620 | 2 066 078 | 1 360 500 | ||||
| Latvijas budžeta līdzfinansējums (15%) | 50 630 | 888 776 | 521 933 | 364 602 | 240 088 | ||||
| Kopā | 15 194 118 | 2 279 118 | 12 915 000 | 632 022 | 6 186 224 | 3 774 038 | 2 691 733 | 1 910 100 | |
Programmas kopējā finansējuma plūsma sadalījumā pa gadiem par visu programmas ieviešanas periodu, t.i. līdz 2029.gadam, CHF:
| CHF | CHF | CHF | CHF | CHF | CHF | ||||
| Nr. | Kopējais budžets 100% | Latvijas valsts budžeta līdzfinansējums (15%) | Šveices ieguldījuma līdzfinansējums (85%) | 2025. gads | 2026. gads | 2027. gads | 2028. gads | 2029. gads | |
| 1. | Programmas vadības izmaksas | 1 352 941 | 202 941 | 1 150 000 | 280 462 | 248 622 | 280 462 | 248 622 | 294 773 |
| Šveices ieguldījuma līdzfinansējums (85%) | 238 392 | 211 329 | 238 393 | 211 329 | 250 557 | ||||
| Latvijas budžeta līdzfinansējums (15%) | 42 070 | 37 293 | 42 069 | 37 293 | 44 216 | ||||
| 2. | Projekta īsttenošanas izmaksas | 13 117 647 | 1 967 647 | 11 150 000 | 321 464 | 5 643 020 | 3 313 860 | 2 314 933 | 1 524 370 |
| Šveices ieguldījuma līdzfinansējums (85%) | 273 245 | 4 796 567 | 2 816 781 | 1 967 693 | 1 295 714 | ||||
| Latvijas budžeta līdzfinansējums (15%) | 48 219 | 846 453 | 497 079 | 347 240 | 228 656 | ||||
| Kopā | 14 470 588 | 2 170 588 | 12 300 000 | 601 926 | 5 891 642 | 3 594 322 | 2 563 555 | 1 819 143 | |
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Saskaņā ar noslēgto Programmas līgumu, Programmas budžets, ietverot Šveices ieguldījuma līdzfinansējumu un Latvijas valsts budžeta līdzfinansējumu, ir noteikts Šveices frankos (CHF). Ņemot vērā Valsts kases ieteikumu par aprēķinos izmantojamo valūtas kursu, proti, 1,05 eiro par vienu CHF, atsevišķās pozīcijās (konkrēti, ieguldījuma līdzfinansējums konkrētam gadam) aprēķinātie skaitļi nav precīzi līdz decimāldaļām un var atšķirties no veselos skaitļos norādītajiem, jo tiek veikta skaitļu noapaļošana (pieļaujamā maksimālā nobīde ir +/- 1 vienība). Turklāt jāņem vērā, ka izdevumu apmērs ir indikatīvs un atkarīgs no spēkā esošā Programmas un Projekta ieviešanas apstiprinātā laika grafika.
Saskaņā ar Valsts kases skaidrojumu Finanšu ministrijai, izvērtējot kursa faktisko dinamiku un svārstības 2022.gada pēdējos mēnešos, kā arī aktuālās tirgus dalībnieku prognozes 2023.-2025.gada periodam, tirgus dalībnieku vidējais prognozētais CHF/EUR kurss 2023.gadā ir 1,01, 2024.gadā – 0,95, 2025.gadā – 0,95. 2023.gada prognozētais kurss šobrīd pārsniedz 2022.gada augustā Valsts kases mājās lapā publicētā budžeta pieprasījuma izmantošanai ierosinātā kursa zemāko robežu 2023. gadā. Attiecīgi budžeta izdevumu piesardzības principa ievērošanai Valsts kase iesaka apsvērt iespēju prognozēto kursu visam periodam (līdz 2029.gadam) noteikt 1,05 euro par vienu CHF. Vienlaicīgi Valsts kase vērš uzmanību, ka šī brīža augstas nenoteiktības un lielo svārstību apstākļos valūtu kursu droša prognožu veidošana ir ļoti apgrūtināta. Tirgus dalībnieku prognozes atbilstoši vispārpieņemtai finanšu tirgus analīzes praksei balstās uz pašlaik pieejamo informāciju par gaidāmo pasaules ekonomikas dinamikas un finanšu tirgus situācijas nākotnes attīstību, tai skaitā ierēķinot pašlaik ar vidēju un lielu varbūtību iespējamo nelabvēlīgo scenāriju realizēšanos, taču, iestājoties neprognozētiem notikumiem, pie līdzšinējās finanšu tirgus situācijas un valūtu kursu augstās svārstību amplitūdas nākotnes valūtu kursu dinamika var būtiski atšķirties no prognozētās.
Ņemot vērā MK 023. gada 22. augusta instrukcijas Nr. 4 “Instrukcija par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem” 21.punktu un Valsts kases augstāk minēto informāciju par kursa svārstībām, Šveices sadarbības programmas finansējuma ieņēmumi un izdevumu ir aprēķināti, ņemot vērā prognozēto kursu visam periodam 1,05 euro par vienu CHF.
Saskaņā ar Valsts kases skaidrojumu Finanšu ministrijai, izvērtējot kursa faktisko dinamiku un svārstības 2022.gada pēdējos mēnešos, kā arī aktuālās tirgus dalībnieku prognozes 2023.-2025.gada periodam, tirgus dalībnieku vidējais prognozētais CHF/EUR kurss 2023.gadā ir 1,01, 2024.gadā – 0,95, 2025.gadā – 0,95. 2023.gada prognozētais kurss šobrīd pārsniedz 2022.gada augustā Valsts kases mājās lapā publicētā budžeta pieprasījuma izmantošanai ierosinātā kursa zemāko robežu 2023. gadā. Attiecīgi budžeta izdevumu piesardzības principa ievērošanai Valsts kase iesaka apsvērt iespēju prognozēto kursu visam periodam (līdz 2029.gadam) noteikt 1,05 euro par vienu CHF. Vienlaicīgi Valsts kase vērš uzmanību, ka šī brīža augstas nenoteiktības un lielo svārstību apstākļos valūtu kursu droša prognožu veidošana ir ļoti apgrūtināta. Tirgus dalībnieku prognozes atbilstoši vispārpieņemtai finanšu tirgus analīzes praksei balstās uz pašlaik pieejamo informāciju par gaidāmo pasaules ekonomikas dinamikas un finanšu tirgus situācijas nākotnes attīstību, tai skaitā ierēķinot pašlaik ar vidēju un lielu varbūtību iespējamo nelabvēlīgo scenāriju realizēšanos, taču, iestājoties neprognozētiem notikumiem, pie līdzšinējās finanšu tirgus situācijas un valūtu kursu augstās svārstību amplitūdas nākotnes valūtu kursu dinamika var būtiski atšķirties no prognozētās.
Ņemot vērā MK 023. gada 22. augusta instrukcijas Nr. 4 “Instrukcija par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem” 21.punktu un Valsts kases augstāk minēto informāciju par kursa svārstībām, Šveices sadarbības programmas finansējuma ieņēmumi un izdevumu ir aprēķināti, ņemot vērā prognozēto kursu visam periodam 1,05 euro par vienu CHF.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums programmas īstenošanai attiecībā uz Šveices ieguldījuma līdzfinansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma nodrošināšanu tiks pieprasīts no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
2023. gada 19. jūnijā parakstīts ietvarlīgums, balstoties uz MK 2023. gada 6. jūnija noteikumiem Nr. 288 "Par Latvijas Republikas valdības un Šveices Federālās padomes ietvarlīgumu par Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām Eiropas Savienības dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā" un MK 2023. gada 6. jūnija sēdes protokollēmumu (prot. Nr. 30 29. § 3. punkts).
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Klimata un enerģētikas ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/fdbfb640-aeb8-4584-a9cb-5c864a1d20df
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Programmas Projekta iesnieguma izstrādes procesā 2023.gada 4.decembrī tika organizēta ieinteresēto pušu sanāksme, iesaistot Vides aizsardzības lietu trīspusējās sadarbības apakšpadomi, Vides konsultatīvo padomi, biedrības: "Baltijas krasti", "Baltijas Vides forums" un "Zaļā Brīvība", kā arī Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomi.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 18.3. apakšpunktu sabiedrības pārstāvji ir aicināti līdzdarboties, rakstiski sniedzot viedokli par tiesību akta projektu.
Sabiedrības līdzdalība norisinājās no 19.02.2025. līdz 05.03.2025., viedokļi netika saņemti.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 18.3. apakšpunktu sabiedrības pārstāvji ir aicināti līdzdarboties, rakstiski sniedzot viedokli par tiesību akta projektu.
Sabiedrības līdzdalība norisinājās no 19.02.2025. līdz 05.03.2025., viedokļi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Klimata un enerģētikas ministrija
- Finanšu ministrija
- Valsts vides dienests
- Valsts kase
- Iepirkumu uzraudzības birojs
- Aizkraukles novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
NAP 2021.–2027.gadam rīcības virziena “Daba un vide – “Zaļais kurss”” ir noteikti uzdevumi:
1) Nr.270 "Antropogēnā piesārņojuma samazināšana ir sabiedrības atbildīga rīcība, lai mazinātu apkārtējās vides piesārņojumu. Tā ir iespēja mainīt ekonomikas paradigmu, veidot jaunu, klimatneitrālu ekonomiku, izmantojot pieejamos vai radot jaunus tehnoloģiskos risinājumus ekonomikas dažādošanai, atkārtoti izmantojot atkritumus kā izejvielas, kā arī nodrošinot sabiedrības un vides veselību";
2) Nr. 288 "Vēsturiski piesārņoto vietu sanācijas un revitalizācijas pasākumu īstenošana uzlabotas vides kvalitātes (augsnei, gruntij, pazemes un virszemes ūdeņiem) sasniegšanai" ar mērķa indikatoru Nr.274 "Augstai un labai ekoloģiskai kvalitātei atbilstošu ūdensobjektu īpatsvars" bāzes vērtība 2017.gadā-21%, sasniedzamais mērķis 2027. gadā ir 35%.
1) Nr.270 "Antropogēnā piesārņojuma samazināšana ir sabiedrības atbildīga rīcība, lai mazinātu apkārtējās vides piesārņojumu. Tā ir iespēja mainīt ekonomikas paradigmu, veidot jaunu, klimatneitrālu ekonomiku, izmantojot pieejamos vai radot jaunus tehnoloģiskos risinājumus ekonomikas dažādošanai, atkārtoti izmantojot atkritumus kā izejvielas, kā arī nodrošinot sabiedrības un vides veselību";
2) Nr. 288 "Vēsturiski piesārņoto vietu sanācijas un revitalizācijas pasākumu īstenošana uzlabotas vides kvalitātes (augsnei, gruntij, pazemes un virszemes ūdeņiem) sasniegšanai" ar mērķa indikatoru Nr.274 "Augstai un labai ekoloģiskai kvalitātei atbilstošu ūdensobjektu īpatsvars" bāzes vērtība 2017.gadā-21%, sasniedzamais mērķis 2027. gadā ir 35%.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2004/35/EK par atbildību vides jomā, kuras mērķis ir novērst vai citādi labot videi nodarītu kaitējumu, kas ietekmē aizsargājamās sugas un dabiskās dzīvotnes, ūdeni un augsni, nosaka, ka uzņēmējiem, kas veic noteikta veida profesionālo darbību, piemēram, bīstamo vielu pārvadājumus, vai darbības, kas saistītas ar dažādu vielu izplūdi ūdeņos, ir jāveic preventīvi pasākumi, ja pastāv potenciāls apdraudējums videi. Ja kaitējums jau ir radies, tiem ir pienākums veikt nepieciešamos pasākumus, lai novērstu sekas, un segt attiecīgās izmaksas ievērojot direktīvā noteikto principu “piesārņotājs maksā”. Dzelzsbetona rūpnīca uzcelta 20.gs. 50.-60.gados, pēc Pļaviņu HES būvniecības rūpnīca nonāca LPSR komunālās ministrijas pārraudzībā, bet 20.gs 90. gadu sākumā par teritorijas īpašuma nomnieku un apsaimniekotāju kļuva Ražošanas komercfirma SIA “Komēta”, kuru 1995. gadā likvidēja, tādēļ nav iespējams piemērot principu “piesārņotājs maksā”. Minētās direktīvas prasības pārņemtas nacionālajā tiesiskajā regulējumā ar Vides aizsardzības likumu, tai skaitā, likuma 3. panta pirmās daļas 1. punktā paredzot principu “piesārņotājs maksā”. Tāpat direktīvas prasības pārņemtas ar likuma “Par piesārņojumu” regulējumu, tai skaitā IV nodaļā atrunājot piesārņojošo darbību iedalījumu un to veikšanas nosacījumus.
Eiropas Komisijas (EK) paziņojumā “Ceļš uz veselīgu planētu itin visiem. ES Gaisa, ūdens un augsnes nulles piesārņojuma rīcības plāns” (12.05.2021.) teikts, ka gaidāmās ES augsnes stratēģijas ietvaros EK izstrādās pasākumus ar mērķi ievērojami kāpināt centienus apzināt, izmeklēt, novērtēt un attīrīt piesārņotus objektus, lai līdz 2050. gadam augsnes piesārņojums vairs neapdraudētu ne veselību, ne vidi.
Saskaņā ar Vides politikas pamatnostādnēm 2021. –2027. gadam (projekts), VVD noteikts veikt izpēti un realizēt piesārņoto vietu sanācijas projektus (Pasākums Nr. 41.3.).
Projekta rezultātā tiks novērsta turpmāka piesārņojošo vielu emisija pazemes ūdeņos un piesārņojuma izplatīšanās pieguļošajā teritorijā un Daugavas upē, kā arī apdraudējums Pļaviņu HES būvju drošumam.
Projekts sekmēs virzību uz Vides politikas pamatnostādņu 2021. – 2027. gadam politikas rezultāta “virzība uz nulles piesārņojumu un apritīgumu ražošanas procesos” mērķa sasniegšanu, kur noteikts, ka līdz 2027. gadam jāveic trīs piesārņoto vietu sanācijas projektu īstenošana. Kā arī sekmēs virzību uz Vides politikas pamatnostādņu 2021.–2027. gadam politikas rezultāta “samazināts piesārņojums virszemes ūdeņos un jūras vidē” sasniegšanu.
Savukārt Latvijas Nacionālajā attīstības plānā 2021.-2027.gadam rīcības virzienā “Daba un vide – Zaļais kurss” ir noteikti nacionālie vides, klimata un enerģētikas politikas mērķi un pasākumi vides kvalitātes saglabāšanai un uzlabošanai, lai mazinātu klimata un vides pārmaiņu procesus un nodrošinātu dzīves vides ilgtspēju. Vēsturiski piesārņoto vietu sanācijas un revitalizācijas pasākumu īstenošana, kas uzlabos vides kvalitāti augsnei, gruntij, pazemes un virszemes ūdeņiem, ir iekļauta kā viena no rīcības virziena uzdevumiem.
Eiropas Komisijas (EK) paziņojumā “Ceļš uz veselīgu planētu itin visiem. ES Gaisa, ūdens un augsnes nulles piesārņojuma rīcības plāns” (12.05.2021.) teikts, ka gaidāmās ES augsnes stratēģijas ietvaros EK izstrādās pasākumus ar mērķi ievērojami kāpināt centienus apzināt, izmeklēt, novērtēt un attīrīt piesārņotus objektus, lai līdz 2050. gadam augsnes piesārņojums vairs neapdraudētu ne veselību, ne vidi.
Saskaņā ar Vides politikas pamatnostādnēm 2021. –2027. gadam (projekts), VVD noteikts veikt izpēti un realizēt piesārņoto vietu sanācijas projektus (Pasākums Nr. 41.3.).
Projekta rezultātā tiks novērsta turpmāka piesārņojošo vielu emisija pazemes ūdeņos un piesārņojuma izplatīšanās pieguļošajā teritorijā un Daugavas upē, kā arī apdraudējums Pļaviņu HES būvju drošumam.
Projekts sekmēs virzību uz Vides politikas pamatnostādņu 2021. – 2027. gadam politikas rezultāta “virzība uz nulles piesārņojumu un apritīgumu ražošanas procesos” mērķa sasniegšanu, kur noteikts, ka līdz 2027. gadam jāveic trīs piesārņoto vietu sanācijas projektu īstenošana. Kā arī sekmēs virzību uz Vides politikas pamatnostādņu 2021.–2027. gadam politikas rezultāta “samazināts piesārņojums virszemes ūdeņos un jūras vidē” sasniegšanu.
Savukārt Latvijas Nacionālajā attīstības plānā 2021.-2027.gadam rīcības virzienā “Daba un vide – Zaļais kurss” ir noteikti nacionālie vides, klimata un enerģētikas politikas mērķi un pasākumi vides kvalitātes saglabāšanai un uzlabošanai, lai mazinātu klimata un vides pārmaiņu procesus un nodrošinātu dzīves vides ilgtspēju. Vēsturiski piesārņoto vietu sanācijas un revitalizācijas pasākumu īstenošana, kas uzlabos vides kvalitāti augsnei, gruntij, pazemes un virszemes ūdeņiem, ir iekļauta kā viena no rīcības virziena uzdevumiem.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Aizkraukles piesārņotās vietas ietekmē atrodas apdzīvoto vietu iedzīvotāji no Pļaviņu HES līdz Baltijas jūrai (aptuveni 698 tūkst.), tai skaitā Rīgas valstspilsētas iedzīvotāji, jo piesārņojums varētu pasliktināt Rīgas valstspilsētas dzeramā ūdens kvalitāti, ņemot vērā, ka Daugavas kreisā krasta iedzīvotāji saņem ūdens apgādi no Daugavas upes baseina Rīgas HES zonā.
Projekta netiešā mērķa grupa ir Latvijas valsts iedzīvotāji, kas kā makšķerēšanas un/vai rekreācijas vietu izvēlas Daugavas upi no Pļaviņu HES līdz Baltijas jūrai.
Projekts novērsīs turpmāku piesārņojošo vielu emisiju no piesārņotās vietas (piesārņojuma avota) pazemes ūdeņos un turpmāku piesārņojuma izplatīšanos pieguļošajā teritorijā un Daugavas upē, uzlabot vides stāvokli līdz tādai pakāpei, ka netiek apdraudēta cilvēka veselība un vide, kā arī attiecīgo teritoriju iespējams izmantot saimnieciskai darbībai saskaņā ar teritorijas attīstības plānu. Projekta rezultātā primāri nepieciešams likvidēt piesārņojuma avotu, lai novērstu piesārņojuma turpmāku izplatību.
Projekta netiešā mērķa grupa ir Latvijas valsts iedzīvotāji, kas kā makšķerēšanas un/vai rekreācijas vietu izvēlas Daugavas upi no Pļaviņu HES līdz Baltijas jūrai.
Projekts novērsīs turpmāku piesārņojošo vielu emisiju no piesārņotās vietas (piesārņojuma avota) pazemes ūdeņos un turpmāku piesārņojuma izplatīšanos pieguļošajā teritorijā un Daugavas upē, uzlabot vides stāvokli līdz tādai pakāpei, ka netiek apdraudēta cilvēka veselība un vide, kā arī attiecīgo teritoriju iespējams izmantot saimnieciskai darbībai saskaņā ar teritorijas attīstības plānu. Projekta rezultātā primāri nepieciešams likvidēt piesārņojuma avotu, lai novērstu piesārņojuma turpmāku izplatību.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
