Anotācija (ex-ante)

23-TA-3082: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 9. jūnija noteikumos Nr. 291 "Noteikumi par biodrošības pasākumu kopumu dzīvnieku turēšanas vietām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Veterinārmedicīnas likuma 25. panta 19. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekts (turpmāk – projekts) sagatavots, lai izdarītu grozījumus Ministru kabineta 2015. gada 9. jūnija noteikumos Nr. 291 "Noteikumi par biodrošības pasākumu kopumu dzīvnieku turēšanas vietām" (turpmāk – noteikumi Nr. 291), nosakot biodrošības pasākumus, kas jāievēro ūdeļu, citu Mustelidae dzimtas dzīvnieku un jenotsuņu (turpmāk – kažokzvēri) īpašniekiem vai turētājiem, kažokzvēru novietnes apmeklētājiem un darbiniekiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patlaban ir spēkā Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumi Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" (turpmāk – noteikumi Nr. 662), kuru 9. nodaļā ir noteikti epidemioloģiskās drošības nosacījumi kažokzvēru populācijā.
Saeima 2023. gada 26. oktobrī pieņēma likumu “Par Covid-19 infekcijas izplatības  pārvaldības likuma atzīšanu par spēku zaudējušu”, kā arī 2024. gada 1. janvārī stājas spēkā Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumi Nr. 787 "Par Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumu Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" atzīšanu par spēku zaudējušiem", no kā izriet, ka  epidemioloģiskās drošības regulējums attiecībā uz kažokzvēriem zaudēs spēku 2024. gada 1. janvārī.

Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestāde (turpmāk – EFSA) 2023. gada 19. janvārī publicējusi atzinumu “SARS-CoV-2 in animals: susceptibility of animal species, risk for animal and public health, monitoring, prevention and control” (https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/7822) (turpmāk - atzinums), kurā ir norādīts, ka pašreizējā Covid-19 infekcijas epidemioloģiskā situācija Eiropas Savienībā (turpmāk – ES) ir uzlabojusies, jo, salīdzinot ar 2020. un 2021. gadu, 2022. gadā ir būtiski samazinājušies Covid-19 infekcijas uzliesmojumi dzīvniekiem, kā arī lielākā daļa cilvēku populācijā ir ieguvusi zināmu imunitātes līmeni pret SARS – CoV - 2 risku. Tāpat norādīts, ka pašlaik ir zems Covid-19 infekcijas risks ūdelēm. Dzīvnieku un sabiedrības veselības apdraudējums tomēr tiek vērtēts kā ļoti zems līdz ļoti augsts, kas saistīts ar nākotnē cirkulējošajiem SARS-CoV-2 celmiem un biodrošības pasākumu ievērošanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Pārtikas un veterinārā dienesta (turpmāk – dienests) iepriekšējos gados iegūtos uzraudzības datus par infekcijas slimību izplatību, kā arī to, ka kažokzvēru īpašnieki vai turētāji ir ievērojuši noteikumos Nr. 662 noteiktos epidemioloģiskās drošības nosacījumus, ir secināts, ka infekcijas slimības turēto kažokzvēru populāciju skārusi arvien mazāk un ir būtiski uzlabojusies epidemioloģiskā situācija kažokzvēru novietnēs. Latvijā kažokzvēru populācijā pēdējo Covid-19 infekcijas saslimšanu konstatēja 2022. gada 11. februārī.
Nepieciešams ņemt vērā EFSA atzinumā norādīto, ka joprojām pastāv Covid-19 infekcijas izplatīšanās risks, un lai mazinātu risku un ierobežoti turēto kažokzvēru saslimšanu ar infekcijas slimībām, ir nepieciešama saglabāt prasības, kas jāievēro kažokzvēru turēšanas vietās.
Lai kažokzvērus turpinātu efektīvi pasargāt no Covid-19 infekcijas izplatības to turēšanas vietās, noteikumos Nr. 662 noteiktās biodrošības prasības attiecībā uz kažokzvēru īpašniekiem vai turētājiem, kuri tur kažokzvērus, ir nepieciešams integrēt noteikumos Nr. 291. Dienests ir atklājis atsevišķus riskus, kā slimību ierosinātāji var izplatīties kažokzvēru novietnēs, tiem novietnēs nokļūstot ar apmeklētajiem vai darbiniekiem, kas iepriekš ir inficējušies vai saslimuši ar kādu no kažokzvēriem bīstamajiem infekcijas ierosinātājiem (piemēram, Covid-19 infekciju). Otrs vājais posms ir tas, ka slimību ierosinātāji var tikt izplatīti ar klaiņojošo vai savvaļas dzīvnieku (arī grauzēju) piekļūšanu kažokzvēru turēšanas vietām.
Reaģējot uz Covid-19 infekcijas pandēmiju un tās atstātajām sekām uz cilvēku un kažokzvēru veselību, kā arī izanalizējot esošo situāciju, ka pārrobežas infekcijas slimību izplatība savvaļas dzīvnieku populācijā ar katru gadu kļūst arvien neprognozējamāka, tāpat ņemot vērā dienesta ierosinājumu, ir lietderīgi grozīt noteikumus Nr. 291, integrējot tajos noteikumos Nr. 662 noteiktās minimālās biodrošības prasības, lai arī turpmāk samazinātu infekcijas slimību izplatīšanās risku kažokzvēru turēšanas vietās. Biodrošības prasību ievērošana turpinās pasargāt kažokzvērus no slimības radītā apdraudējuma, tostarp no Covid-19 infekcijas. Biodrošības pasākumi kažokzvēru novietnēs mazinās risku dzīvniekiem saslimt vai pārnest būtiskus pārrobežu no jauna radušos (iepriekš nezināmus) vai jau zināmus zoonotiskos patogēnus, kas no jauna izplatās un var radīt ievērojamu negatīvu ietekmi uz dzīvnieku vai cilvēku veselību.
Risinājuma apraksts
Noteikumus Nr. 291 nepieciešams papildināt ar 2.4. apakšpunktu, nosakot, ka tie attiecas arī uz kažokzvēru turēšanas vietām. Tāpat noteikumi Nr. 291 jāpapildina ar 3.6. apakšpunktu, lai noteiktu izņēmuma gadījumu, kad nav jāizstrādā biodrošības pasākumu plāns, ja dzīvnieku īpašnieks vai turētājs tur kažokzvērus kā mājas (istabas) dzīvniekus savā mājoklī.
Nepieciešams noteikt biodrošības pasākumus, kas jāīsteno kažokzvēru turēšanas vietā, tāpēc noteikumus Nr. 291 jāpapildina ar 4.3 apakšpunktu un 3. pielikumu, kurā noteiktas prasības kažokzvēru turēšanai, kažokzvēru īpašnieku vai turētāju, novietnes darbinieku un apmeklētāju pienākumi.
Nepieciešams papildināt noteikumu Nr. 291 7. punktu, paredzot, ka arī kažokzvēru īpašniekiem vai turētājiem noteikto biodrošības pasākumu nenodrošināšanas gadījumā dienesta inspektors būs tiesīgs pieņemt lēmumu par dzīvnieku un to produktu pārvietošanas aizliegumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Kažokzvēru novietnes darbinieki un apmeklētāji
Ietekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums attieksies uz kažokzvēru novietnes apmeklētājiem un darbiniekiem, kam jāievēro biodrošības pasākumi kažokzvēru novietnē.
Juridiskās personas
  • Kažokzvēru īpašnieki vai turētāji
  • Praktizējošie veterinārārsti
Ietekmes apraksts
Anotācijas I sadaļā skaidrots, ka infekcijas slimību izplatība dzīvnieku populācijā rada situāciju, ka nav iespējams prognozēt vai pastāv risks saslimt turētajiem kažokzvēriem. 
Projekta tiesiskais regulējums attieksies uz kažokzvēru īpašniekiem vai turētājiem, kam jānodrošina biodrošības pasākumi kažokzvēru novietnē. Tāpat projekta tiesiskais regulējums attieksies uz praktizējošiem veterinārārstiem, kam jāīsteno infekcijas slimību ierobežošanas pasākumi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums veicina veselībai drošu kažokzvēru turēšanu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums ietekmē mazos, vidējos un lielos uzņēmumus, kas audzē kažokzvērus.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Projekts rada ietekmi uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kuriem pieder kažokzvēri un kuri veic saimniecisko darbību, audzējot un turot kažokzvērus.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Tiesiski regulēti un pārvaldīti kažokzvēru nozares veselības jautājumi saglabā dzīvnieku veselību, veicinot tirdzniecības konkurenci.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Tiesiski regulēti un pārvaldīti kažokzvēru nozares veselības jautājumi saglabā lauku apdzīvotību un nodarbinātību laukos.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Biedrība “Latvijas Zvēraudzētāju asociācija”
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/7d9b7367-eb8c-4ae1-8f9b-c07d07829997

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas laikā no 11.12.2023. līdz 25.12.2023. netika saņemti iebildumi un priekšlikumi par projektu. 
Zemkopības ministrija 2023. gada 26. septembrī un 9. novembrī elektroniskajā saskaņošanā nosūtīja projektu, par kuru anotācijas 6.1. apakšpunktā minētās biedrības izteica iebildumus un priekšlikumus.
Precizētais projekts, kurā ņemti vērā organizāciju iebildumi un priekšlikumi, atkārtotai elektroniskai saskaņošanai tika nosūtīts 2023. gada 14. novembrī.
Par precizēto projektu iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projektā noteikto pasākumu īstenošana veicinās veselībai drošu kažokzvēru turēšanu.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi