22-TA-3473: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma Jaudzemu ielā 2-3, Aglonā, Aglonas pagastā, Preiļu novadā, nodošanu Preiļu novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa, 43. pants un 45.panta pirmā daļa, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10.punkts.
Preiļu novada domes 2022. gada 27. oktobra lēmums Nr.21 “Par nekustamā īpašuma - dzīvokļa Jaudzemu ielā 2-3, Aglonā pārņemšanu bezatlīdzības lietošanā” (protokols Nr. 21, 10.§).
Preiļu novada domes 2022. gada 27. oktobra lēmums Nr.21 “Par nekustamā īpašuma - dzīvokļa Jaudzemu ielā 2-3, Aglonā pārņemšanu bezatlīdzības lietošanā” (protokols Nr. 21, 10.§).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir atļaut Iekšlietu ministrijai nodot bez atlīdzības Preiļu novada pašvaldības īpašumā valsts nekustamo īpašumu Jaudzemu ielā 2-3, Aglonā, Aglonas pagastā, Preiļu novadā, kas nav nepieciešams Iekšlietu ministrijai vai tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai, lai to izmantotu pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Valsts nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 76429000049) – dzīvoklis Nr.3 (telpu grupas kadastra apzīmējums 76420040010004003) ar kopējo platību 60,9 m2 un tam piekrītošās 598/12114 domājamās daļas no kopīpašuma būves (būves kadastra apzīmējums 76420040010004) – Jaudzemu ielā 2, Aglonā, Aglonas pagastā, Preiļu novadā (turpmāk – nekustamais īpašums), netiek izmantots, jo tas nav nepieciešams Iekšlietu ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai.
Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu ir nostiprinātas Aglonas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 4450-3 Latvijas valstij Iekšlietu ministrijas personā.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība uz 2023. gada 1. janvāri ir 2 433 euro.
Nekustamais īpašums nav iznomāts.
Zeme pieder juridiskai personai.
Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu ir nostiprinātas Aglonas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 4450-3 Latvijas valstij Iekšlietu ministrijas personā.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība uz 2023. gada 1. janvāri ir 2 433 euro.
Nekustamais īpašums nav iznomāts.
Zeme pieder juridiskai personai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nodrošinājuma valsts aģentūra ar 2022. gada 6. oktobra vēstuli Nr. 1.2.8-01/6023 “Par nekustamo īpašumu Jaudzemu ielā 2-3, Aglonā, Aglonas pag., Preiļu nov.”, kā Iekšlietu ministrijas nekustamo īpašumu pārvaldītāja piedāvāja Preiļu novada pašvaldībai pārņemt nekustamo īpašumu.
2022. gada 27. oktobrī Preiļu novada dome pieņēma lēmumu Nr.21 “Par nekustamā īpašuma - dzīvokļa Jaudzemu ielā 2-3, Aglonā pārņemšanu bezatlīdzības lietošanā” (sēdes protokols Nr. 21, 10.§) (turpmāk – lēmums) pārņemt no Latvijas Republikas Iekšlietu ministrijas Preiļu novada pašvaldības īpašumā nekustamo īpašumu – dzīvokli, Jaudzemu ielā 2-3, Aglonā, Aglonas pagastā, Preiļu novadā, likumā “Par pašvaldībām” 15.panta pirmās daļas 9.punktā noteiktās autonomās funkcijas – palīdzības sniegšanas dzīvokļa jautājumu risināšanā, nodrošināšanai, kā arī Preiļu novada pašvaldībai segt visus izdevumus, kas saistīti ar nekustamā īpašuma pārņemšanu no Iekšlietu ministrijas un reģistrēšanu zemesgrāmatā uz Preiļu novada pašvaldības vārda.
Iepriekš minētais nekustamais īpašums tiks izmantots tikai likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma III¹ nodaļā “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem”, noteiktiem mērķiem.
Saskaņā ar iepriekš minēto ir sagatavots projekts, kas paredz Iekšlietu ministrijai nodot bez atlīdzības Preiļu novada pašvaldības īpašumā nekustamo īpašumu. Projekts paredz Preiļu novada pašvaldībai pienākumu:
nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot valstij, ja tas vairs netiek izmantots pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai;
nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr Preiļu novada pašvaldība nodrošina projektā minēto pašvaldības autonomo funkciju īstenošanu, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
2022. gada 27. oktobrī Preiļu novada dome pieņēma lēmumu Nr.21 “Par nekustamā īpašuma - dzīvokļa Jaudzemu ielā 2-3, Aglonā pārņemšanu bezatlīdzības lietošanā” (sēdes protokols Nr. 21, 10.§) (turpmāk – lēmums) pārņemt no Latvijas Republikas Iekšlietu ministrijas Preiļu novada pašvaldības īpašumā nekustamo īpašumu – dzīvokli, Jaudzemu ielā 2-3, Aglonā, Aglonas pagastā, Preiļu novadā, likumā “Par pašvaldībām” 15.panta pirmās daļas 9.punktā noteiktās autonomās funkcijas – palīdzības sniegšanas dzīvokļa jautājumu risināšanā, nodrošināšanai, kā arī Preiļu novada pašvaldībai segt visus izdevumus, kas saistīti ar nekustamā īpašuma pārņemšanu no Iekšlietu ministrijas un reģistrēšanu zemesgrāmatā uz Preiļu novada pašvaldības vārda.
Iepriekš minētais nekustamais īpašums tiks izmantots tikai likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma III¹ nodaļā “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem”, noteiktiem mērķiem.
Saskaņā ar iepriekš minēto ir sagatavots projekts, kas paredz Iekšlietu ministrijai nodot bez atlīdzības Preiļu novada pašvaldības īpašumā nekustamo īpašumu. Projekts paredz Preiļu novada pašvaldībai pienākumu:
nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot valstij, ja tas vairs netiek izmantots pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai;
nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr Preiļu novada pašvaldība nodrošina projektā minēto pašvaldības autonomo funkciju īstenošanu, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 “Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 12. punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (turpmāk - TAP portāls), tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas TAP portālā valsts iestādes nepieprasa rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas TAP portālā valsts iestādes nepieprasa rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Rīkojuma projekta izstrādes procesā ir izmantoti dokumenti, kas satur fiziskas personas datus. Fiziskās personas datus saturošie dokumenti paredzēti šauram subjektu lokam - noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas izvērtējumu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz Preiļu novada pašvaldību, kā arī tās administratīvajā teritorijā esošajiem iedzīvotājiem, kuriem nepieciešama palīdzība dzīvokļa jautājumu risināšanā.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Projekta īstenošanai nav nepieciešami papildus līdzekļi no valsts budžeta. Projekta ietekme uz pašvaldības budžetu nav precīzi aprēķināma. Pašvaldībai radīsies izdevumi, reģistrējot projektā minēto nekustamo īpašumu zemesgrāmatā uz sava vārda, kā arī ar nekustamā īpašuma uzturēšanu saistītie izdevumi.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Iekšlietu ministrija
- Nodrošinājuma valsts aģentūra
- Preiļu novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Paskaidrojošie dokumenti, kuri satur personas datus, tiek nodoti šauram subjektu lokam – institūcijām, kas veic projekta un tās sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) izvērtēšanu, Valsts kancelejai un Ministru kabineta locekļiem.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi