Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
21-TA-995: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 11.00.00 "Demogrāfijas pasākumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likums “Par valsts budžetu 2021.gadam” 53.pantam paredz: “Noteikt, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 11.00.00 "Demogrāfijas pasākumi" noteikto apropriāciju 13 396 620 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts (turpmāk – Projekts) sagatavots, lai segtu izdevumus mājokļu pieejamības pasākumiem ģimenēm ar bērniem, izsniedzot valsts garantijas un subsīdiju attiecībā uz mājokļa iegādei vai būvniecībai ņemto aizdevumu.
Projekts paredz pārdalīt finansējumu 8 000 000 euro apmērā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 11.00.00 "Demogrāfijas pasākumi" uz Ekonomikas ministrijas budžeta programmu 35.00.00 "Valsts atbalsta programmas".
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2020.gada 1.jūlijā stājās spēkā Ministru kabineta 2020.gada 30.jūnija noteikumi Nr.410 “Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 20.februāra noteikumos Nr.95 “Noteikumi par valsts palīdzību dzīvojamās telpas iegādei vai būvniecībai”” (turpmāk – Noteikumi), kas uzlaboja un papildināja valsts atbalsta nosacījumus ģimenēm mājokļa iegādei, galvenokārt un tajā skaitā ieviešot:
1) atbalsta subsīdiju “Balsts” daudzbērnu ģimenēm, paredzot, ka Noteikumos noteiktām personām ienākumi uz  vienu ģimenes locekli mēnesī iepriekšējo 12 mēnešu laikā kopsummā bruto nepārsniedz 17 000 euro, nepārsniedzot 50% no darījuma summas, šādā apmērā:
- noteikumu 6.3.punktā minētajām personām - 8 000 euro;
- noteikumu 6.3.punktā minētajām personām, ja mājoklis izpilda prasības gandrīz nulles enerģijas ēkām- 10 000 euro;
- noteikumu 6.4.punktā minētajām personām - 10 000 euro;
- noteikumu 6.4.punktā minētajām personām, ja mājoklis izpilda prasības gandrīz nulles enerģijas ēkām - 12 000 euro.“

2) palielināts garantijas apmērs ģimenēm ar četriem un vairāk bērniem palielināts līdz 30% no aizdevuma;
3) pretendēt uz garantiju var arī gadījumā, ja ir iestājusies grūtniecība;
4) darījuma summas maksimālā sliekšņa celšanu līdz 250 000 euro;
5) garantiju piešķiršanas programma uzlabota ar portfeļgarantiju mehānismu, kas garantiju izsniegšanā paredz piemērot multiplikatoru 5.
Mājokļu pieejamības ģimenēm ar bērniem programmai ir nozīme ģimenes drošības veicināšanai un ģimenes pieauguma plānošanai. Papildus programma veicina nekustamā īpašuma tirgus attīstību, palielinot nekustamo īpašumu pārdošanas darījumu skaitu un dzīvojamo māju būvniecību.

Mājokļu garantiju programmas ietvaros līdz 2021.gada 30.septembrim ģimenēm ar bērniem izsniegtas 18 600 garantijas par 143 milj. euro, kopējais hipotekāro aizdevumu apjoms, kuriem izsniegtas šīs garantijas, ir 1,3 miljardi euro. Papildus tam, šīs programmas ietvaros jaunajiem speciālistiem izsniegtas 3 300 garantijas par 26,3 milj. euro. Kopējais hipotekāro aizdevumu apjoms, kuriem izsniegtas šīs garantijas - 222 milj. euro.

2020.gada novembrī mājokļu garantiju programas ietvaros uzsākta subsīdijas “Balsts” piešķiršana hipotekārā kredīta saņēmējiem, kuru ģimenēs aug vismaz trīs bērni vai divi bērni un tiek gaidīts trešais bērns. Kopš programmas ieviešanas uzsākšanas līdz 2021.gada 30.septembrim piešķirtas 442 subsīdijas 3.6 milj. euro apmērā hipotekāro kredītu saņemšanai 34.9 milj. euro apmērā. Atbalstītajās ģimenēs kopā aug vairāk kā 1 340 bērni.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu valsts atbalsta sniegšanu ģimenēm mājokļa iegādei arī 2022.gadā, nepieciešama finansējuma pārdale.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz pārdalīt finansējumu 8 000 000 euro apmērā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 11.00.00 "Demogrāfijas pasākumi" uz Ekonomikas ministrijas budžeta programmu 35.00.00 "Valsts atbalsta programmas".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
10 203 380
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
10 203 380
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
10 203 380
8 000 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
10 203 380
8 000 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-8 000 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-8 000 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
8 000 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekts paredz pārdalīt finansējumu 8 000 000 euro apmērā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 11.00.00 "Demogrāfijas pasākumi" uz Ekonomikas ministrijas budžeta programmu 35.00.00 "Valsts atbalsta programmas":

- pārdalot finansējumu 5 500 000 euro apmērā, 2022.gadā tiks nodrošināta 3200 garantiju izsniegšana, ja vidējā garantijas summa – 8 600 euro (3200 x 8600 = 27 500 000 garantiju apjoma summa, ievērojot multiplikatoru 5 – nepieciešamais valsts budžeta finansējums sastāda 5 500 000 euro.

- pārdalot finansējumu 2 500 000 euro apmērā atbalsta programmas “Balsts” īstenošanai, 2022.gadā tiks nodrošināta subsīdiju piešķiršana 277 ģimenēm ar 3 un vairāk bērniem  (vidējais darījums, ja ģimenē 3 un vairāk bērni – 91 000 euro; vidējā izmaksātā Balsts summa – 9 000 euro.)

 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Finansējums var veicināt mājokļu pieejamības jautājumus, kas ir viens no Nacionālā attīstības plāna rīcības virzieniem.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ģimenes drošības veicināšana.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Sniedz atbalstu, lai ģimenes ar bērniem iegūtu iespēju pretendēt uz savu mājokli. 

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi