Anotācija (ex-ante)

23-TA-29: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 20.12.2022. sēdes protokola Nr. 66, 77. §, 3.punkts un Ministru kabineta 24.01.2023. sēdes protokollēmums "23-TA-28 Informatīvais ziņojums "Par AS "Augstsprieguma tīkls" un AS "Sadales tīkls" sistēmas  pakalpojuma tarifu projektu pārskatīšanu""

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ieviest vienreizējus ārpuskārtas mehānismus elektroenerģijas sadales un pārvades tarifu pieauguma ierobežošanai un reģionālās konkurētspējas stiprināšanai
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šā gada 24. oktobrī akciju sabiedrība “Augstsprieguma tīkls” (turpmāk – AST) oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” publicējusi paziņojumu par tarifu projektu, kas paredz vairāk nekā četrkārtēju pieaugumu elektroenerģijas pārvades  tarifam un aptuveni 50% pieaugumu maksai par pārvades jaudas uzturēšanu.  Savukārt šā gada 14. novembrī paziņojumu par tarifu projektu oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” publicējis lielākais sadales sistēmas operators Latvijā akciju sabiedrība “Sadales tīkls” (turpmāk – ST). ST iesniegtais tarifu projekts paredz kopējo izmaksu pieaugumu aptuveni 62%, kā arī izmaiņas tarifu struktūrā.
Ar   Ministru   prezidenta   2022. gada 22. novembra   rezolūciju Nr. 22-MPI-55 Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju līdz 2022. gada 20. decembra ministru kabineta sēdei tika uzdots iesniegt Ministru kabinetā ziņojumu par akciju sabiedrības “Augstsprieguma tīkls” un akciju sabiedrības “Sadales tīkls” sistēmas pakalpojuma tarifu pieaugumu projektu pārskatīšanu, izskatot iespēju ar akcionāra lēmumu atteikties no negūto ieņēmumu atgūšanas par laika periodu no 2020. līdz 2022. gadam, kā arī iespējas fiksēt elektroenerģijas cenu, kura ir daļa no uzņēmumu darbības izmaksām, noteiktā līmenī. Ekonomikas ministrija 2022. gada 19. decembrī Ministru kabinetā iesniedza sākotnējo informatīvo ziņojumu par AS "Augstsprieguma tīkls" un AS "Sadales tīkls" sistēmas pakalpojuma tarifu projektu pārskatīšanu (TA Nr. Nr. 22-TA-3755) un Ministru kabinets 2022.gada 20. decembra Ministru kabineta sēdē lēma, ka par enerģētikas nozari atbildīgajai ministrijai jāsagatavo un jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabineta 2023. gada 10. janvāra sēdē grozījumus Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā atbilstoši informatīvajā ziņojumā ietvertajiem priekšlikumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Būtiskais sistēmas operatoru izmaksu pieaugums saistāms ar:
1) Elektroenerģijas cenu pieaugumu
Elektroenerģijas cenu pieaugums 2021. un 2022. gadā abu operatoru izmaksas ietekmē divos veidos – augstāka elektroenerģijas cena nozīmē lielākas zudumu un tehnoloģiskā patēriņa izmaksas salīdzinot ar spēkā esošo un iesniegto tarifu projektu. Papildus cenu atšķirības regulatīvā perioda laikā rada neparedzēto izmaksu uzkrājumu regulatīvajā rēķinā aptuveni 150 milj.EUR apmērā
2) Patēriņa izmaiņas pandēmijas ierobežojumu un augstu elektroenerģijas cenu dēļ
AS “Augstsprieguma tīkls tarifa spēkā stāšanās laika (2021. gads) un tarifu struktūras (augsta izmaksu struktūras un tarifu struktūras atbilstība) dēļ pārvadītās elektroenerģijas vai uzstādītās jaudas izmaiņu ietekme bijusi salīdzinoši neliela. AS “Sadales tīkls” tarifu spēkā stāšanās laiks (2020. gads) un zemākas izmaksu un tarifu struktūras atbilstība rezultējusies ieņēmumu un izdevumu neatbilstībā (aptuveni 50 milj.EUR), kas ietverti regulatīvajā rēķinā.
Ievērojot, ka augstās elektroenerģijas cenas un patēriņa izmaiņas saistāmas ar ārkārtējiem apstākļiem (COVID19 ietekme uz ekonomisko aktivitāti, Krievijas iebrukums Ukrainā un tā ietekme uz energoresursu cenām), nepieciešams ieviest vienreizējus ārpuskārtas mehānismus tarifu pieauguma ierobežošanai un reģionālās konkurētspējas stiprināšanai. Tas ir jo īpaši svarīgi, ņemot vērā vispārējo preču un pakalpojumu cenu kāpumu un novērojamo tautsaimniecības aktivitātes samazināšanos.
Risinājuma apraksts
Klimata un enerģētikas ministrija sadarbībā ar Ekonomikas ministriju un Finanšu ministriju, kā arī saskaņojot ar AST, ST un AS “Latvenergo” sagatavojusi grozījuma priekšlikumu Energoresursu cenu ārkārtējā pieauguma samazinājuma pasākumu likumā (turpmāk – Likums). Priekšlikums paredz papildināt Likuma ceturto pantu ar piekto daļu.

Likuma ceturtā panta piektā daļa paredz pienākumu ST un AST atteikties no regulatīvā rēķina daļas, kas veidojusies no starpības starp faktiskajiem un plānotajiem ieņēmumiem iepriekšējā regulatīvajā periodā un starpību starp faktiskajām un plānotajām cita sadales sistēmas operatora vai pārvades sistēmas operatora pakalpojumu izmaksām par iepriekšējo regulatīvo periodu. Lai gan spēkā esošais regulējums neuzliek sistēmas operatoriem tiešu pienākumu atgūt visu iepriekšējo regulatīvo periodu negūtos ieņēmumus, esošajos apstākļos novirzes ir būtiskas. Risku neiegūt pietiekamu finansējuma apjomu turpmākām investīcijām mazina Atveseļošanas un noturības fonda “REPowerEU” programmas ietvarā plānotais finansējums. Minētais mehānisms neatstāj ietekmi uz valsts budžetu. Minētajam mehānismam nav būtiska ietekme uz AST tarifu projekta izmaksām, savukārt, balstoties uz ST operatora sniegto finanšu rādītāju prognozēm, šis mehānisms ļautu samazināt tarifu projektā ietvertās izmaksas par 11 mil.EUR/gadā (kopā 50 mil.EUR 4,5 gadu regulatīvajā periodā). Mehānisma īstenošana neprasa papildu tiesību aktu izmaiņas.

AS “Augstsprieguma tīkls” regulatīvā rēķina atlikuma samazinājums tiek īstenots izmantojot pārslodzes ieņēmumus. Balstoties uz AST sniegtajām finanšu prognozēm, šis mehānisms, kas neprasa papildu tiesību aktu izmaiņas, ļautu samazināt tarifu projektā ietvertās izmaksas par 21 mil.EUR/gadā (kopā 53 mil.EUR 2.5 gadu regulatīvā periodā).

Papildus jāatzīmē, ka AS "Augstsprieguma tīkls" ir dabīgi izveidojies monopols un tā savu darbību veic saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2009/72/EK (2009. gada 13. jūlijs) par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un par Direktīvas 2003/54/EK atcelšanu. AS "Augstsprieguma tīkls" nedarbojas citos tirgos Latvijā vai citur ES, tādēļ ir uzskatāms, ka atbalsta sniegšana AS "Augstsprieguma tīkls" neradītu konkurences izkropļojumus (jo tirgus nepastāv) un līdz ar to nebūtu kvalificējama kā valsts atbalsts. AS "Augstsprieguma tīkls" ir tiesiskais monopols. Atbilstoši Elektroenerģijas tirgus likuma 11. panta pirmajai daļai Latvijā darbojas tikai viens elektroenerģijas pārvades sistēmas operators, proti, akciju sabiedrība "Augstsprieguma tīkls", un tā licences (sk. SPRK izsniegto licenci Nr. E12001; izsniegta uz laiku no 2005. gada 8. jūnija līdz 2025. gada 7. jūnijam) darbības zona ir visa Latvijas teritorija. Atbilstoši iepriekš minētajam, secināms, ka nav konstatējamas Komercdarbības atbalsta kontroles likumā noteiktās komercdarbības atbalstu raksturojošās pazīmes arī AS "Augstsprieguma tīkls".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Risinājumi izvērtēti informatīvajā ziņojumā "Par AS "Augstsprieguma tīkls" un AS "Sadales tīkls" sistēmas  pakalpojuma tarifu projektu pārskatīšanu" (TA Nr. 23-TA-28)
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Risinājumi izvērtēti informatīvajā ziņojumā "Par AS "Augstsprieguma tīkls" un AS "Sadales tīkls" sistēmas  pakalpojuma tarifu projektu pārskatīšanu" (TA Nr. 23-TA-28)

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Piedāvātais regulējums nodrošinās galalietotāju elektroenerģijas sadales un pārvades tarifu pieauguma ierobežošanu
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Piedāvātais regulējums nodrošinās galalietotāju elektroenerģijas sadales un pārvades tarifu pieauguma ierobežošanu

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Piedāvātais regulējums nodrošinās galalietotāju elektroenerģijas sadales un pārvades tarifu pieauguma ierobežošanu

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Piedāvātais regulējums nodrošinās galalietotāju elektroenerģijas sadales un pārvades tarifu pieauguma ierobežošanu, nodrošinot konkurētspējīgus elektroenerģijas sistēmas pakalpojumu tarifus Baltijas valstu vidū

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Piedāvātais regulējums nodrošinās galalietotāju elektroenerģijas sadales un pārvades tarifu pieauguma ierobežošanu, nodrošinot konkurētspējīgus elektroenerģijas sistēmas pakalpojumu tarifus Baltijas valstu vidū

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi