Anotācija (ex-ante)

24-TA-1314: Likumprojekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Starptautiskās Rekonstrukcijas un attīstības bankas Vienošanās līguma grozījumu – aizdošanas ierobežojuma atcelšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts sagatavots, pamatojoties uz likuma “Par Latvijas Republikas iestāšanos Starptautiskajā rekonstrukcijas un attīstības bankā, tās apvienotajās organizācijās un Eiropas rekonstrukcijas un attīstības bankā” 6.pantu, kā arī Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 239 “Finanšu ministrijas nolikums” 6.6. apakšpunktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Apstiprināt Starptautiskās Rekonstrukcijas un attīstības bankas (turpmāk – IBRD) Vienošanās līguma grozījumu – aizdošanas ierobežojuma atcelšanu (turpmāk – IBRD Vienošanās līguma grozījums).
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Nepieciešams nodrošināt IBRD Vienošanās līguma grozījuma ienešanu Latvijas tiesību sistēmā, lai izpildītu starptautiskās saistības un nekavētu IBRD darbības īstenošanu atbilstoši IBRD pilnvarnieku pieņemtajiem lēmumiem.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023.gada 10.jūlijā IBRD pilnvarnieku valde apstiprināja rezolūciju Nr. 696 par IBRD Vienošanās līguma grozījumu, svītrojot IBRD Vienošanās līguma III. panta 3. iedaļu un tādējādi atceļot aizdošanas limita radītos ierobežojumus.

Saskaņā ar IBRD Vienošanās līguma VIII panta "a" punktu pēc pilnvarnieku valdes apstiprinājuma IBRD Vienošanās līguma grozījumiem IBRD apzina visas dalībvalstis, vai tās piekrīt ierosinātajiem grozījumiem. Ņemot vērā iedibināto praksi[1], šādi grozījumi Latvijas tiesību sistēmā ienesami ar likumu. IBRD Vienošanās līguma grozījums stāsies spēkā trīs mēnešus pēc IBRD apstiprinājuma, ka piedāvātajam IBRD Vienošanas līguma grozījumam ir piekritušas trīs piektdaļas dalībvalstu, kurām ir astoņdesmit pieci procenti kopējā balsu skaita.

[1] Likums "Par Starptautiskās Rekonstrukcijas un attīstības bankas Vienošanās līguma grozījumu".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
IBRD Vienošanās līguma III panta 3. iedaļa “Ierobežojumi attiecībā uz Bankas galvojumiem un aizņēmumiem” nosaka: “Bankas galvojumu, dalības aizdevumos un tiešo aizdevumu kopējo nenomaksāto summu nekad nedrīkst palielināt, ja šāda palielinājuma dēļ kopējā summa varētu pārsniegt simts procentus no Bankas nesamazinātā parakstītā kapitāla, rezervēm un pārpalikuma.”
Šie IBRD aizdošanas limita radītie ierobežojumi (Statutory Lending Limit, turpmāk – SLL) nodrošināja pārliecību investoriem laikā, kad IBRD Vienošanās līgums tika izstrādāts un IBRD bija jauna institūcija bez finanšu rezultātu pieredzes. Šobrīd IBRD jau vairāk kā 70 gadus ir pārliecinoši finanšu rezultāti, un aizdevumu portfeļa kredītriski tiek pārvaldīti stingrā, uz riskiem balstītā kapitāla pietiekamības ietvarā. Arī kredītreitinga aģentūras vērtē IBRD kapitāla pietiekamību, izmantojot uz riskiem balstītus mērījumus.
SLL aizvien vairāk apgrūtina IBRD spēju sasniegt tās attīstības mērķus. Tuvākajā nākotnē SLL ierobežos IBRD aizdošanas kapacitāti zem līmeņa, ko pieļautu tās stingrais, uz riskiem balstītais kapitāla pietiekamības ietvars. SLL neņem vērā esošo un plānoto inovatīvo riska pārneses mehānismu ietekmi, kuri palielina riska uzņemšanās kapacitāti vai mazina IBRD aizdevumu portfeļa riskus, tādējādi nevajadzīgi ierobežojot IBRD spēju optimizēt tās bilanci.
Jāatzīmē, ka šis ir viens no priekšlikumiem IBRD papildu bilances optimizēšanas pasākumiem, kam IBRD direktoru valde ir paudusi atbalstu, lai palielinātu IBRD finanšu kapacitāti, vienlaikus turpinot aizsargāt IBRD AAA kredītreitingu, ilgtermiņa finanšu ilgtspēju un prioritārā kreditora statusu. Priekšlikums atbilst arī neatkarīgā G20 paneļa rekomendācijām, kas tika izstrādātas daudzpusējo attīstības banku kapitāla pietiekamības ietvariem. Turklāt kredītreitingu aģentūras nav paudušas bažas par SLL svītrošanu no IBRD Vienošanās līguma.
Risinājuma apraksts
Lai apstiprinātu IBRD Vienošanās līguma grozījumu, svītrojot tā III panta 3. iedaļu, nepieciešams Saeimas lēmums un Ministru kabineta pilnvarojums finanšu ministram informēt IBRD par Latvijas Republikas piekrišanu minētajam grozījumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
IBRD Vienošanās līgums, kas ratificēts ar 1992.gada 15.aprīļa likumu "Par Latvijas Republikas iestāšanos Starptautiskajā Rekonstrukcijas un attīstības bankā, tās apvienotajās organizācijās un Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankā".
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības nodrošināšana nav plānota, jo IBRD Vienošanās līguma grozījums attiecas uz Latvijas Republikai saistošu starptautisko līgumu izpildi, bet nerada Latvijas iedzīvotājiem tiesības, saistības vai pienākumus.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi