23-TA-2265: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts darba inspekcijas integrētās informācijas sistēmas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Labklājības ministrija Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība" prioritārā virziena „IKT pieejamība, e-pārvalde un pakalpojumi" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa „Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma „Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" ietvaros no 2018.gada 18.janvāra līdz 2023.gada 17.decembrim īsteno projektu „Labklājības nozares informācijas un komunikācijas tehnoloģiju centralizācija". Viens no šī ERAF projekta ietvaros īstenotajiem pasākumiem ir jaunas Valsts darba inspekcijas (turpmāk – VDI) informācijas sistēmas izstrāde un ieviešana.
Valsts darba inspekcijas likuma 12.panta ceturtā daļa paredz, ka informācijas apmaiņas kārtību, nosacījumus tās sniegšanai un prasības Valsts darba inspekcijas integrētai sistēmai nosaka Ministru kabinets. Pamatojoties uz šo regulējumu ir pieņemti Ministru kabineta 2009.gada 21.jūlija noteikumi Nr.798 “Noteikumi par informācijas apmaiņas kārtību, sniegšanas nosacījumiem un prasībām Valsts darba inspekcijas integrētajai sistēmai” (turpmāk – noteikumi Nr.798).
Ņemot vērā to, ka minētā ERAF projekta ietvaros tiek izstrādāta jauna VDI informācijas sistēma, nepieciešams aktualizēt normatīvajā regulējumā ietverto datu apjomu, kā arī datu apstrādes kārtību un citus noteikumus. Tā kā izmaiņas ir apjomīgas, tiek izstrādāts jauns Ministru kabineta noteikumu projekts “Valsts darba inspekcijas integrētās informācijas sistēmas noteikumi" (turpmāk – Noteikumu projekts), aizstājot noteikumus Nr.798.
Valsts darba inspekcijas likuma 12.panta ceturtā daļa paredz, ka informācijas apmaiņas kārtību, nosacījumus tās sniegšanai un prasības Valsts darba inspekcijas integrētai sistēmai nosaka Ministru kabinets. Pamatojoties uz šo regulējumu ir pieņemti Ministru kabineta 2009.gada 21.jūlija noteikumi Nr.798 “Noteikumi par informācijas apmaiņas kārtību, sniegšanas nosacījumiem un prasībām Valsts darba inspekcijas integrētajai sistēmai” (turpmāk – noteikumi Nr.798).
Ņemot vērā to, ka minētā ERAF projekta ietvaros tiek izstrādāta jauna VDI informācijas sistēma, nepieciešams aktualizēt normatīvajā regulējumā ietverto datu apjomu, kā arī datu apstrādes kārtību un citus noteikumus. Tā kā izmaiņas ir apjomīgas, tiek izstrādāts jauns Ministru kabineta noteikumu projekts “Valsts darba inspekcijas integrētās informācijas sistēmas noteikumi" (turpmāk – Noteikumu projekts), aizstājot noteikumus Nr.798.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt Valsts darba inspekcijas informācijas sistēmā iekļaujamos datus un to apjomu, kā arī datu apstrādes noteikumus, kārtību un institūciju sadarbības noteikumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd VDI informācijas sistēmā iekļauto datu apstrāde notiek saskaņā ar spēkā esošajiem noteikumiem Nr.798, kas nosaka informācijas apmaiņas kārtību, sniegšanas nosacījumus un prasības vienai no valsts informācijas sistēmām – VDI integrētajai informācijas sistēmai ar mērķi pilnveidot inspekcijas darbu, lai nodrošinātu operatīvu darbam nepieciešamās informācijas apmaiņu.
Noteikumos Nr.798 ir noteikts minimāls datu apjoms, ko iekļauj VDI informācijas sistēmā:
1) informāciju par nelaimes gadījumiem darbā;
2) darba vietu higiēniskos raksturojumus;
3) darba vietu apsekojumu rezultātus, tai skaitā informāciju par darba tiesisko attiecību un darba aizsardzību regulējošo normatīvo aktu pārkāpumiem (turpmāk – pārkāpums) un piemērotajām sankcijām;
4) informāciju par izskatītajiem iesniegumiem.
Noteikumos Nr.798 netiek noteiks, kādi tieši dati par katru minēto procesu tiek iekļauti sistēmā un šāds regulējums ir nepietiekams jaunas VDI informācijas sistēmas izveidei un darbības nodrošināšanai. Vienlaikus pašreizējā regulējumā netiek noteiktas konkrētas iestādes, kas iesaistītas datu apstrādē.
Pašreizējā VDI integrētā informācijas sistēma, kas nodrošina VDI pamatfunkciju atbalstu, ir būvēta uz HCL (agrāk IBM) Notes/Domino bāzes, kuru VDI uzsāka lietot 2000.gadā. Šai sistēmai otrā iterācija tika ieviesta 2014.gadā ERAF līdzfinansētā projekta “VDI informatīvās sistēmas pilnveidošana un e-pakalpojumu ieviešana” (Nr.3DP/3.2.2.1.1/09/IPIA/IUMEPLS/011) ietvaros. Šī ERAF projekta īstenošanas rezultātā 2014. gadā kā atbalsta sistēmas (uz tās pašas tehnoloģiskās platformas) tika ieviesta elektronizēta lietvedība, e-pakalpojumi un datu apmaiņas ar citām valsts informācijas sistēmām. Visas šīs sistēmas daļas tika cieši integrētas ar mērķi panākt lietotājam pēc iespējas ērtāku risinājumu, taču šī brīža situācijā redzams, ka ciešā integrācija starp dažādajām sistēmas sadaļām ir būtiski paaugstinājusi sarežģītību sistēmas uzturēšanā, veiktspējā (tai skaitā novērota izteikta lēndarbība) un izmantotā tehnoloģija ir būtiski ierobežojusi ārpakalpojumu skaitu, kas var tikt piesaistīti uzturēšanas un izstrādes darbu veikšanai.
Sakarā ar to, ka Labklājības ministrijas ERAF projektā „Labklājības nozares informācijas un komunikācijas tehnoloģiju centralizācija", Nr. 2.2.1.1/17/I/007 tiek ieviesti vienoti nozares e-pasta un lietvedības risinājumi, ko pašlaik VDI nodrošina, izmantojot VDI integrēto informācijas sistēmu, kuru tehniski ir ļoti sarežģīti, vai pat neiespējami atdalīt no pamatfunkcijas sistēmas daļas Notes/Domino vidē, kā arī ņemot vērā sistēmas veiktspējas ierobežojumus, tika pieņemts lēmums izstrādāt jaunu informācijas sistēmu.
Jaunā informācijas sistēma nodrošinās iestādes pamatfunkciju atbalstu un ar datu apmaiņas servisu palīdzību būs integrēta ar jauno nozares vienoto lietvedības risinājumu un personālvadības sistēmu, kas automātiski pados aktuālos datus uz jauno sistēmu, piemēram, informāciju par iesniegumiem, darbinieku prombūtnēm, maiņu. Jaunizstrādātā informācijas sistēma nodrošinās līdzvērtīgu datu apmaiņas apjomu ar citām valsts pārvaldes iestādēm kā esošā informācijas sistēma. E-pastu funkcionalitāti (ko līdz šim nodrošināja Notes/Domino risinājums) pārņems nozares vienotais e-pastu risinājums, savukārt datu analītika un atskaišu izveide tiks atdalīta no informācijas sistēmas un vairs nebūs kā integrēta tās daļa, tā tiks nodrošināta ar standarta datu analīzes risinājuma palīdzību, kas būtiski samazinās atskaišu uzturēšanas, jaunu atskaišu izveidošanas sarežģītību, kā arī uzlabos sistēmas veiktspēju. Sistēma nodrošinās iespēju tās lietotājiem (VDI inspektoriem) pieslēgties tai attālināti no viedierīcēm, kas atļaus fiksēt datus sistēmā arī pārbaudes laikā. Tiks atvieglota informācijas sistēmas lietošanas kvalitāte ikdienā, jo izstrādē tiks izmantots moderns lietotāja interfeiss. Tiks mazināta arī atkarība no konkrētiem piegādātājiem, VDI informācijas sistēmas izstrādē tiek izmantota standarta programmatūra, kuras turpmākos uzturēšanas un izstrādes darbus varēs pārņemt liels skaits ārpakalpojumu sniedzēju.
Noteikumos Nr.798 ir noteikts minimāls datu apjoms, ko iekļauj VDI informācijas sistēmā:
1) informāciju par nelaimes gadījumiem darbā;
2) darba vietu higiēniskos raksturojumus;
3) darba vietu apsekojumu rezultātus, tai skaitā informāciju par darba tiesisko attiecību un darba aizsardzību regulējošo normatīvo aktu pārkāpumiem (turpmāk – pārkāpums) un piemērotajām sankcijām;
4) informāciju par izskatītajiem iesniegumiem.
Noteikumos Nr.798 netiek noteiks, kādi tieši dati par katru minēto procesu tiek iekļauti sistēmā un šāds regulējums ir nepietiekams jaunas VDI informācijas sistēmas izveidei un darbības nodrošināšanai. Vienlaikus pašreizējā regulējumā netiek noteiktas konkrētas iestādes, kas iesaistītas datu apstrādē.
Pašreizējā VDI integrētā informācijas sistēma, kas nodrošina VDI pamatfunkciju atbalstu, ir būvēta uz HCL (agrāk IBM) Notes/Domino bāzes, kuru VDI uzsāka lietot 2000.gadā. Šai sistēmai otrā iterācija tika ieviesta 2014.gadā ERAF līdzfinansētā projekta “VDI informatīvās sistēmas pilnveidošana un e-pakalpojumu ieviešana” (Nr.3DP/3.2.2.1.1/09/IPIA/IUMEPLS/011) ietvaros. Šī ERAF projekta īstenošanas rezultātā 2014. gadā kā atbalsta sistēmas (uz tās pašas tehnoloģiskās platformas) tika ieviesta elektronizēta lietvedība, e-pakalpojumi un datu apmaiņas ar citām valsts informācijas sistēmām. Visas šīs sistēmas daļas tika cieši integrētas ar mērķi panākt lietotājam pēc iespējas ērtāku risinājumu, taču šī brīža situācijā redzams, ka ciešā integrācija starp dažādajām sistēmas sadaļām ir būtiski paaugstinājusi sarežģītību sistēmas uzturēšanā, veiktspējā (tai skaitā novērota izteikta lēndarbība) un izmantotā tehnoloģija ir būtiski ierobežojusi ārpakalpojumu skaitu, kas var tikt piesaistīti uzturēšanas un izstrādes darbu veikšanai.
Sakarā ar to, ka Labklājības ministrijas ERAF projektā „Labklājības nozares informācijas un komunikācijas tehnoloģiju centralizācija", Nr. 2.2.1.1/17/I/007 tiek ieviesti vienoti nozares e-pasta un lietvedības risinājumi, ko pašlaik VDI nodrošina, izmantojot VDI integrēto informācijas sistēmu, kuru tehniski ir ļoti sarežģīti, vai pat neiespējami atdalīt no pamatfunkcijas sistēmas daļas Notes/Domino vidē, kā arī ņemot vērā sistēmas veiktspējas ierobežojumus, tika pieņemts lēmums izstrādāt jaunu informācijas sistēmu.
Jaunā informācijas sistēma nodrošinās iestādes pamatfunkciju atbalstu un ar datu apmaiņas servisu palīdzību būs integrēta ar jauno nozares vienoto lietvedības risinājumu un personālvadības sistēmu, kas automātiski pados aktuālos datus uz jauno sistēmu, piemēram, informāciju par iesniegumiem, darbinieku prombūtnēm, maiņu. Jaunizstrādātā informācijas sistēma nodrošinās līdzvērtīgu datu apmaiņas apjomu ar citām valsts pārvaldes iestādēm kā esošā informācijas sistēma. E-pastu funkcionalitāti (ko līdz šim nodrošināja Notes/Domino risinājums) pārņems nozares vienotais e-pastu risinājums, savukārt datu analītika un atskaišu izveide tiks atdalīta no informācijas sistēmas un vairs nebūs kā integrēta tās daļa, tā tiks nodrošināta ar standarta datu analīzes risinājuma palīdzību, kas būtiski samazinās atskaišu uzturēšanas, jaunu atskaišu izveidošanas sarežģītību, kā arī uzlabos sistēmas veiktspēju. Sistēma nodrošinās iespēju tās lietotājiem (VDI inspektoriem) pieslēgties tai attālināti no viedierīcēm, kas atļaus fiksēt datus sistēmā arī pārbaudes laikā. Tiks atvieglota informācijas sistēmas lietošanas kvalitāte ikdienā, jo izstrādē tiks izmantots moderns lietotāja interfeiss. Tiks mazināta arī atkarība no konkrētiem piegādātājiem, VDI informācijas sistēmas izstrādē tiek izmantota standarta programmatūra, kuras turpmākos uzturēšanas un izstrādes darbus varēs pārņemt liels skaits ārpakalpojumu sniedzēju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd spēkā esošais regulējums, kas noteikts noteikumos Nr.789, nenodrošina pilnvērtīgu datu apjoma aprakstu atbilstoši Labklājības ministrijas ERAF projekta „Labklājības nozares informācijas un komunikācijas tehnoloģiju centralizācija" ietvaros paredzētajai jaunās VDI informācijas sistēmas darbībai. Vienlaikus normatīvajos aktos nav noteikts regulējums datu apmaiņai starp VDI un citām iestādēm.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz paplašināt un precizēt VDI informācijas sistēmā uzkrājamos datus, to apjomu, datu apstrādes noteikumus, kārtību un starpinstitūciju sadarbības noteikumus, nodrošinot atbilstību citiem saistošiem normatīvajiem aktiem un jaunajai VDI informācijas sistēmai.
Noteikumu projektā paredzēts noteikt, ka sistēmā iekļauj datus par šādiem procesiem un subjektiem, kas ir saistīti Valsts darba inspekcijas kompetencē esošajiem jautājumiem:
1) iesniegumiem, kuros ietvertas ziņas par iespējamiem inspekcijas kompetencē esošiem pārkāpumiem;
2) inspekcijas amatpersonu veiktajām pārbaudēm un pārbaužu rezultātā izdotajiem dokumentiem;
3) personām, kuras atklātas kā nereģistrēti nodarbinātas (nodarbinātas, nenoslēdzot rakstveida darba līgumu vai nepaziņojot par darba ņēmēja statusa iegūšanu);
4) nelaimes gadījumiem darbā;
5) darba vietu higiēniskajiem raksturojumiem un to pieprasījumiem;
6) pirmreizēji apstiprinātajiem arodslimniekiem;
7) bērnu nodarbināšanas atļauju pieprasījumiem un to izskatīšanu;
8) apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas iesniegumiem;
9) sniegtajām konsultācijām;
10) pārbaužu gada plānu sastādīšanu un izpildes kontroli.
Par katru no minētajiem procesiem noteikumu projektā tiek konkretizēts, kādu konkrētu informāciju un datu apjomu uzkrāj VDI informācijas sistēmā.
Lai nodrošinātu institūcijām normatīvajos aktos noteikto funkciju un uzdevumu izpildi, noteikumu projektā ir noteiktas institūcijas, no kurām iegūst atsevišķus VDI informācijas sistēmā iekļaujamos datus:
1) Valsts ieņēmumu dienests, no kura tiek iegūta šāda informācija:
- saimnieciskās darbības veicēja (fiziskas personas) dati;
- juridiskas personas struktūrvienību saraksts;
- darba devēja nodarbināto personu saraksts;
- darba devēja nodarbinātās personas un to darba ienākumi;
- dati par Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētajām juridiskajām personām;
- fiziskas personas darba attiecību statusu saraksts par visām reģistrētajām darbavietām (norādītajā periodā);
2) Uzņēmumu reģistrs, no kura tiek iegūta informācija par reģistrētu juridisku personu vai publisko personu un iestāžu subjektiem;
3) Valsts zemes dienests, no kura tiek iegūti strukturēti dati par Latvijas Republikā esošajām adresēm;
4) Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, no kuras tiek iegūta informācija par fiziskām personām, tajā skaitā, atkarībā no konkrētā pieprasījuma iemesla var tikt izgūti dati par personas vārdu, uzvārdu, personas kodu, dzimšanas datumu, adresi, personu apliecinošu dokumentu u.c.
5) Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs, no kuras tiek iegūta informācija par VDI piemērotajiem sodiem administratīvo pārkāpumu lietās.
Noteikumu projektā ir paredzēts, ka tiesības bez maksas saņemt ziņas no informācijas sistēmas, tai skaitā izmantojot e-pakalpojumus vai tīmekļa pakalpes, ir:
1) fiziskām personām – par sevi un savā aizgādībā, aizgādnībā vai aizbildnībā esošu personu;
2) valsts un pašvaldību institūcijām – šo institūciju funkciju izpildei nepieciešamos datus normatīvajos aktos noteiktajā apjomā;
3) zinātniekiem un pētniekiem – zinātniskiem vai statistiskiem pētījumiem nepieciešamos datus, ievērojot nosacījumu, ka ziņas nesatur personu identificējošus datus;
4) personām, kurām deleģēta valsts pārvaldes uzdevumu izpilde, – deleģēto uzdevumu izpildei nepieciešamos datus normatīvajos aktos noteiktajā apjomā;
5) Labklājības ministrijai attiecībā uz tās kompetencē esošajiem jautājumiem;
6) Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai saistībā ar nelaimes gadījumiem darbā;
7) Nodarbinātības valsts aģentūrai attiecībā uz informāciju par personas iesaisti nereģistrētajā nodarbinātībā.
Informācijas sistēmā iekļaujamo datu apstrāde saskaņota ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, kas paredz iestādes normatīvajos aktos noteikto pienākumu izpildi.
Noteikumu projektā paredzēts noteikt, ka sistēmā iekļauj datus par šādiem procesiem un subjektiem, kas ir saistīti Valsts darba inspekcijas kompetencē esošajiem jautājumiem:
1) iesniegumiem, kuros ietvertas ziņas par iespējamiem inspekcijas kompetencē esošiem pārkāpumiem;
2) inspekcijas amatpersonu veiktajām pārbaudēm un pārbaužu rezultātā izdotajiem dokumentiem;
3) personām, kuras atklātas kā nereģistrēti nodarbinātas (nodarbinātas, nenoslēdzot rakstveida darba līgumu vai nepaziņojot par darba ņēmēja statusa iegūšanu);
4) nelaimes gadījumiem darbā;
5) darba vietu higiēniskajiem raksturojumiem un to pieprasījumiem;
6) pirmreizēji apstiprinātajiem arodslimniekiem;
7) bērnu nodarbināšanas atļauju pieprasījumiem un to izskatīšanu;
8) apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas iesniegumiem;
9) sniegtajām konsultācijām;
10) pārbaužu gada plānu sastādīšanu un izpildes kontroli.
Par katru no minētajiem procesiem noteikumu projektā tiek konkretizēts, kādu konkrētu informāciju un datu apjomu uzkrāj VDI informācijas sistēmā.
Lai nodrošinātu institūcijām normatīvajos aktos noteikto funkciju un uzdevumu izpildi, noteikumu projektā ir noteiktas institūcijas, no kurām iegūst atsevišķus VDI informācijas sistēmā iekļaujamos datus:
1) Valsts ieņēmumu dienests, no kura tiek iegūta šāda informācija:
- saimnieciskās darbības veicēja (fiziskas personas) dati;
- juridiskas personas struktūrvienību saraksts;
- darba devēja nodarbināto personu saraksts;
- darba devēja nodarbinātās personas un to darba ienākumi;
- dati par Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētajām juridiskajām personām;
- fiziskas personas darba attiecību statusu saraksts par visām reģistrētajām darbavietām (norādītajā periodā);
2) Uzņēmumu reģistrs, no kura tiek iegūta informācija par reģistrētu juridisku personu vai publisko personu un iestāžu subjektiem;
3) Valsts zemes dienests, no kura tiek iegūti strukturēti dati par Latvijas Republikā esošajām adresēm;
4) Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, no kuras tiek iegūta informācija par fiziskām personām, tajā skaitā, atkarībā no konkrētā pieprasījuma iemesla var tikt izgūti dati par personas vārdu, uzvārdu, personas kodu, dzimšanas datumu, adresi, personu apliecinošu dokumentu u.c.
5) Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs, no kuras tiek iegūta informācija par VDI piemērotajiem sodiem administratīvo pārkāpumu lietās.
Noteikumu projektā ir paredzēts, ka tiesības bez maksas saņemt ziņas no informācijas sistēmas, tai skaitā izmantojot e-pakalpojumus vai tīmekļa pakalpes, ir:
1) fiziskām personām – par sevi un savā aizgādībā, aizgādnībā vai aizbildnībā esošu personu;
2) valsts un pašvaldību institūcijām – šo institūciju funkciju izpildei nepieciešamos datus normatīvajos aktos noteiktajā apjomā;
3) zinātniekiem un pētniekiem – zinātniskiem vai statistiskiem pētījumiem nepieciešamos datus, ievērojot nosacījumu, ka ziņas nesatur personu identificējošus datus;
4) personām, kurām deleģēta valsts pārvaldes uzdevumu izpilde, – deleģēto uzdevumu izpildei nepieciešamos datus normatīvajos aktos noteiktajā apjomā;
5) Labklājības ministrijai attiecībā uz tās kompetencē esošajiem jautājumiem;
6) Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai saistībā ar nelaimes gadījumiem darbā;
7) Nodarbinātības valsts aģentūrai attiecībā uz informāciju par personas iesaisti nereģistrētajā nodarbinātībā.
Informācijas sistēmā iekļaujamo datu apstrāde saskaņota ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, kas paredz iestādes normatīvajos aktos noteikto pienākumu izpildi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2009.gada 21.jūlija noteikumi Nr. 798 "Noteikumi par informācijas apmaiņas kārtību, sniegšanas nosacījumiem un prasībām Valsts darba inspekcijas integrētajai sistēmai"
Pamatojums un apraksts
Līdz ar noteikumu projekta spēkā stāšanos spēku zaudēs Ministru kabineta 2009.gada 21.jūlija noteikumi Nr. 798 "Noteikumi par informācijas apmaiņas kārtību, sniegšanas nosacījumiem un prasībām Valsts darba inspekcijas integrētajai sistēmai".
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.2. Cita informācija
Nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts darba inspekcijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts darba inspekcija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Ar jaunās VDI informācijas sistēmas ieviešanu tiks padarīti efektīvāki vairāki iekšējie procesi, uzlabota datu analīzes iespēja, izveidojot analītikas risinājumu, ko varēs uzturēt un attīstīt arī bez ārpakalpojuma iesaistes, kā arī nodrošināta iespēja inspektoriem pieslēgties VDI informācijas sistēmai attālināti no viedierīcēm, lai fiksētu datus pārbaudes laikā.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
Ar jaunās VDI informācijas sistēmas ieviešanu paredzēts uzlabot iekšējo procesu un dokumentu aprites digitalizācijas līmeni, piemēram, fiksēt informāciju informatīvajā sistēmā pārbaudes laikā, nevis papīra formā, ko pēc pārbaudes būtu nepieciešams ievadīt sistēmā ofisā, sagatavot dažādus dokumentu veidus informācijas sistēmā, nevis gatavot tos atsevišķi tradicionālos veidos ar programmatūru.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Nav
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ar noteikumu projektu paredzēts noteikt iestādes, ar kurām tiek veikta sistēmā iekļauto datu apmaiņa.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekta ietvaros tiek pilnveidota valsts informācijas sistēma.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzkrājot datus informācijas sistēmā, kā arī tos nododot citām iestādēm, tiek ievērota datu aizsardzība atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) prasībām. Fizisko personu datu apstrādes tiesiskais pamats ir Datu regulas 6. panta 1. punkta e) apakšpunkts (“apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras”), kā arī Datu regulas 9. panta 2. punkta b) apakšpunkts (“apstrāde ir vajadzīga, lai realizētu pārziņa pienākumus un īstenotu pārziņa vai datu subjekta konkrētas tiesības nodarbinātības, sociālā nodrošinājuma un sociālās aizsardzības tiesību jomā, ciktāl to pieļauj Savienības vai dalībvalsts tiesību akti vai koplīgums atbilstīgi dalībvalsts tiesību aktiem, paredzot piemērotas garantijas datu subjekta pamattiesībām un interesēm”).
Atbilstoši Valsts darba inspekcijas likumam VDI funkcija ir valsts uzraudzības un kontroles īstenošana darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības jomā. Personas datu apstrādes nolūks ir nodrošināt minēto funkciju veikšanu un veidot statistiku, lai plānotu, izstrādātu un novērtētu valsts politiku darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības jomā.
Informācijas sistēmā iekļaujamo datu apstrāde saskaņota ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, kas paredz iestādes normatīvajos aktos noteikto pienākumu izpildi. Ar katru iestādi, kurai ir tiesības apstrādāt informācijas sistēmā uzkrātos datus, tiek slēgta vienošanās par datu apstrādes noteikumiem, nododamo datu apjomu un kārtību, lai nerastos nepamatoti nodoti dati, proti, nododami tikai tādi dati, kas ir pēc fakta nepieciešami iestādes darbības (t.sk. pakalpojumu sniegšanas specifiskām mērķa grupām) nodrošināšanai. Informācijas sistēma nodrošina, ka datu ņēmējs piekļūst tikai tiem datiem, kas atrunāti līgumā.
Atbilstoši Valsts darba inspekcijas likumam VDI funkcija ir valsts uzraudzības un kontroles īstenošana darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības jomā. Personas datu apstrādes nolūks ir nodrošināt minēto funkciju veikšanu un veidot statistiku, lai plānotu, izstrādātu un novērtētu valsts politiku darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības jomā.
Informācijas sistēmā iekļaujamo datu apstrāde saskaņota ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, kas paredz iestādes normatīvajos aktos noteikto pienākumu izpildi. Ar katru iestādi, kurai ir tiesības apstrādāt informācijas sistēmā uzkrātos datus, tiek slēgta vienošanās par datu apstrādes noteikumiem, nododamo datu apjomu un kārtību, lai nerastos nepamatoti nodoti dati, proti, nododami tikai tādi dati, kas ir pēc fakta nepieciešami iestādes darbības (t.sk. pakalpojumu sniegšanas specifiskām mērķa grupām) nodrošināšanai. Informācijas sistēma nodrošina, ka datu ņēmējs piekļūst tikai tiem datiem, kas atrunāti līgumā.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Nav
Pielikumi