Anotācija

23-TA-1791: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamo īpašumu pārdošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 4.panta pirmā daļa, 5.panta pirmā daļa un 14.pants. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nekustamo īpašumu pārdošana Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
[1] Rīgas pilsētas tiesa ar 2023.gada 27.februāra lēmumu krimināllietā Nr.11517004121/K77-1468-23/67 nolēma atzīt 1/3 domājamo daļu no nekustamā īpašuma ar kadastra numuru 01000180032 Mednieku ielā 4, Rīgā (turpmāk– Nekustamā īpašuma daļa), par noziedzīgi iegūtu mantu un konfiscēt valsts labā. Nolēmums stājās likumīgā spēkā 2023. gada 14.martā.

Valsts ieņēmumu dienests ņēma Nekustamā īpašuma daļu valsts uzskaitē, par ko 2023.gada 6.aprīlī sastādīts valstij piekritīgā nekustamā īpašuma fakta konstatācijas akts Nr.2816R/23.

Atbilstoši Ministru kabineta 2013.gada 26.novembra noteikumu Nr.1354 “Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 32.4.2. apakšpunktam Valsts ieņēmumu dienests ar 2023.gada 25.maija aktu nodeva  SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (turpmāk – Possessor) valdījumā Nekustamā īpašuma daļu ar akta parakstīšanas dienu.
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.136.
Īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu 2023.gada 21.jūnijā nostiprinātas valstij Possessor personā. Aizlieguma atzīmes un apgrūtinājumi dzēsti.

Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk - Kadastra informācijas sistēma) reģistrētiem datiem Nekustamā īpašuma sastāvā ietilpst zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 01000180032 ar kopējo platību 0,0909 ha, divas dzīvojamās ēkas ar kadastra apzīmējumiem 01000180032001 un 01000180032002. Nekustamais īpašums nav sadalīts dzīvokļu īpašumos, bet Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījuma Nr.136 II daļas 2.iedaļā ierakstīta atzīme par kopīpašnieku Nekustamā īpašuma dalītu lietošanas kārtību.

[2] Ekonomisko lietu tiesa 2022.gada 8.augustā izskatīja no kriminālprocesa Nr.11905006320 izdalīto procesu par noziedzīgi iegūtu mantu un nolēma:
- dzīvokļa īpašumu Nr.18 Turaidas ielā 110 k-1, Jūrmalā, kadastra numurs 13009017234;
- dzīvokļa īpašuma Nr.6G Turaidas ielā 110 k-1, Jūrmalā, kadastra numurs 13009017246, 481/961 domājamās daļas (turpmāk kopā – Īpašumi), atzīt par noziedzīgi iegūtu mantu un konfiscēt valsts labā. Nolēmums stājās likumīgā spēkā 2022.gada 1.novembrī.

Valsts ieņēmumu dienests ņēma konfiscētos Īpašumus valsts uzskaitē, par ko 2022.gada 1.decembrī sastādīts valstij piekritīgā nekustamā īpašuma fakta konstatācijas akts Nr.2376R/22.
Atbilstoši Ministru kabineta 2013.gada 26.novembra noteikumu Nr.1354 “Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 32.4.1.apakšpunktam Valsts ieņēmumu dienests 2022.gada 1.decembrī nosūtījis piedāvājumu Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībai  pārņemt Īpašumus valdījumā. Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība nav pieņēmusi lēmumu par Īpašumu pārņemšanu, līdz ar to Valsts ieņēmumu dienests ar 2023.gada 14.marta aktiem nodeva  Possessor valdījumā Īpašumus ar aktu parakstīšanas dienu.

Dzīvokļa īpašums ar kadastra numuru 13009017234 Turaidas ielā 110 k-1-18, Jūrmalā, ierakstīts Jūrmalas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.2130-18. Īpašuma tiesības uz to 2023.gada 8.jūnijā nostiprinātas valstij Possessor personā. Aizlieguma atzīmes un apgrūtinājumi dzēsti.

Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmā reģistrētiem datiem dzīvokļa īpašuma ar kadastra numuru 13009017234 sastāvā ietilpst atsevišķais dzīvoklis Nr.18 (telpu grupas kadastra apzīmējums 13000098606001018) 130,80 m2 platībā un kopīpašumā esošās 1308/133363 domājamās daļas no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 13000098606, četrām dzīvojamām mājām ar kadastra apzīmējumiem: 13000098606001; 13000098606002; 13000098606003; 13000098606004.

Dzīvokļa īpašums ar kadastra numuru 13009017246 Turaidas ielā 110 k-1-6G, Jūrmalā, ierakstīts Jūrmalas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.2130-6G. Īpašuma tiesības uz dzīvokļa īpašuma 481/961 domājamām daļām 2023.gada 6.jūnijā nostiprinātas valstij Possessor personā. Aizlieguma atzīmes un apgrūtinājumi dzēsti.

Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmā reģistrētiem datiem dzīvokļa īpašuma ar kadastra numuru 13009017246 sastāvā ietilpst autostāvvieta Nr.6G (telpu grupas kadastra apzīmējums 13000098606001030) 96,1 m2 platībā un kopīpašumā esošās 961/133363 domājamās daļas no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 13000098606,  četrām dzīvojamām mājām ar kadastra apzīmējumiem: 13000098606001; 13000098606002; 13000098606003; 13000098606004.

Jūrmalas pilsētas zemesgrāmatas nodalījuma Nr.2130-6G II daļas 2.iedaļā ierakstīta atzīme par kopīpašnieku nekustamā īpašuma dalītu lietošanas kārtību.

Nekustamo īpašumu domājamās daļas tiks pārdotas izsolē, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 14. panta noteikumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projektā norādītie nekustamie īpašumi ir atsavināmi, ievērojot Atsavināšanas likuma 5.panta pirmajā daļā noteikto nosacījumu, ka atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu dod Ministru kabinets.

Atsavināšanas likuma 30.pantā ir noteikts, ka izsoles dalībniekam, kurš nosolījis augstāko cenu par nekustamo īpašumu, jāsamaksā par nosolīto nekustamo īpašumu divu nedēļu laikā. Līdz ar to samērīgiem ar nekustamā īpašuma pircēja pienākumiem, veikt noteiktas darbības noteiktos termiņos, ir jābūt arī nekustamā īpašuma pārdevēja pienākumiem. Tādēļ paredzēts, ka dokumentus, kas nepieciešami pircēja īpašuma tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā, pārdevējs izsniegs pircējam 30 (trīsdesmit) dienu laikā pēc pirkuma līguma noslēgšanas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12.punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmie valsts nekustamie īpašumi nav nepieciešami citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Attiecināms uz fiziskām personām, kuras izsolē pirks Rīkojuma projektā minētos valsts nekustamos īpašumus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Attiecināms juridiskām personām, kuras izsolē pirks Rīkojuma projektā minētos valsts nekustamos īpašumus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projekta īstenošanai nav nepieciešami papildus līdzekļi no valsts vai pašvaldību budžeta.
Izsoles notiks saskaņā ar Atsavināšanas likuma II nodaļas „Pārdošana izsolē” nosacījumiem. Nekustamo īpašumu atsavināšanas procesa organizatoriskā nodrošinājuma izmaksas tiks segtas no Possessor līdzekļiem.
Šobrīd nav iespējams noteikt summu, kas tiks ieskaitīta valsts budžetā, jo pašlaik nav iespējams noteikt īpašuma pārdošanas vērtību, jo tā atsavināšana (nosacītās cenas noteikšana) tiks organizēta pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas un tā būs atkarīga no nekustamā īpašuma tirgus vērtības vērtēšanas dienā.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 36.2.apakšpunktu valsts nekustamā īpašuma atsavināšanas izdevumi procentos no realizācijas cenas ir 50 procentu, bet ne mazāk kā 2130 EUR no realizācijas cenas.
Noteikumu Nr.109 37.punktā noteikts, ka ministrijas, tās padotībā esošās iestādes vai kapitālsabiedrības valsts nekustamās mantas atsavināšanā iegūtos līdzekļus, no kuriem atskaitīti šo noteikumu 36.punktā minētie izdevumi, ieskaita valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā mēneša laikā pēc to saņemšanas.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 47.pantu Rīkojuma projektā paredzētie publiskas personas mantas atsavināšanā iegūtie līdzekļi pēc atsavināšanas izdevumu segšanas tiks ieskaitīti valsts budžetā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
 Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas: Ekonomikas ministrija un SIA "Possessor"
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Saistībā ar rīkojuma projekta izpildi nav plānots radīt jaunas valsts pārvaldes institūcijas vai likvidēt esošās valsts pārvaldes institūcijas, vai reorganizēt esošās valsts pārvaldes institūcijas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta izstrādes, saskaņošanas un pieņemšanas procesā personu datu apstrādes mērķis ir nodrošināt rīkojuma izpildē iesaistīto pušu tiesiskās intereses. Paskaidrojošie dokumenti, kas satur personas datus, tiek nodoti šauram subjektu lokam - institūcijām, kas veic  projekta un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) izvērtēšanu, Valsts kancelejai un Ministru kabineta locekļiem.
Nekustamā īpašuma bijušo īpašnieku personas dati apstrādāti, tos iegūstot no projektā minētā nekustamā īpašuma zemesgrāmatas nodalījuma, kas ir publiski pieejams un kuru noraksts nepieciešams projekta izstrādei un virzībai.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk