Anotācija (ex-ante)

23-TA-1588: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nodrošināt atbalstu mazākumtautību izglītojamiem mācību gadā, kurā pāries uz mācībām valsts valodā  pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
1.Nodrošināt papildu finansējumu no 01.09.2023. pedagoga palīgiem un pagarinātās dienas grupas skolotājiem pamatizglītībā, pedagoga palīgiem un logopēdiem pirmsskolā. Papildu finansējuma nodrošināšana ir saistīta ar pāreju uz izglītības satura īstenošanu valsts valodā izglītojamiem, kuri mazākumtautību izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā.
2. Segt speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmu pedagogu zemākās mēneša  darba algas likmes starpību no 01.09.2023. (saskaņā ar MK 13.01.2023. atbalstīto IZM prioritāro pasākumu).
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2023.
Pamatojums
Papildu atbalsts izglītojamiem nepieciešams no 2023. gada 1. septembra.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Gatavojot priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un turpmākajiem gadiem, ministrija sagatavoja priekšlikumu par papildu finansējuma piešķiršanu minētā mērķa īstenošanai pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām tiem pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas mazākumtautību izglītojamiem latviešu valodā.
Ministru kabinetā 2023. gada 13. janvārī, izskatot informatīvo ziņojumu "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam", tika atbalstīts priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu pārejai uz obligāto izglītību tikai latviešu valodā.
Minētā mērķa īstenošanai tika piešķirts papildu finansējums pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas mazākumtautību izglītojamiem: 2023. gadam – 138 092 euro, 2024. gadam – 484 572 euro, 2025. gadam – 704 892 euro.
Ar piešķirto finansējumu plānots nodrošināt pedagogu darba samaksu, atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (turpmāk - MK 445), kas bija spēkā līdz 2022.gada 31.augustam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022./2023.mācību gada izglītības iestāžu akreditāciju un apmeklējumu rezultāti liecina, ka 70% izglītības iestāžu, kuras īsteno pāreju uz vienotu skolu, ir nepieciešami papildu pasākumi un atbalsts izglītojamajiem 1., 4. klasēs, kā arī atsevišķos gadījumos 7. klasēs, lai nodrošinātu jēgpilnu mācību darbu lingvistiski daudzveidīgā vidē (viens pedagogs māca, otrs atbalsta izglītojamos un individualizē mācību satura apguvi) un samazinātu plaisu iespējamību akadēmiskajos sasniegumos. To apliecina gan izglītības iestāžu un izglītības iestāžu dibinātāju aptaujās iegūtie dati, kā arī 2023.gada 18. augusta Mazākumtautību konsultatīvās padomes sēdē iestāžu vadītāju paustais viedokļu kopums.  Savukārt, intervijas un sarunas ar skolu vadību, vecākiem un pedagogiem apliecina, ka divas visvairāk nepieciešamās un gaidītās atbalsta formas no valsts puses ir pedagoga palīgi ikdienas mācībās un pagarinātās dienas grupas. Šādi atbalsta pasākumi ir nepieciešami, lai nodrošinātu Izglītības likumā un Vispārējās izglītības likumā noteikto, ka pirmsskolas izglītībā un pamatizglītībā izglītojamiem ir tiesības saņemt individualizētu un personalizētu atbalstu valsts valodas prasmes apguvei, ja tas nepieciešams. Atbilstoši iegūtajiem datiem un informācijai:
1. Pedagogu palīgi ir nepieciešami, lai:
- paplašinātu latvisku vidi klasē un pirmsskolas grupā, izglītības iestādes vidē un ārpusklases pasākumos,
- atbalstītu bērnu, pārvarot sociāli emocionālās grūtības,
- attīstītu uzticības pilnas savstarpējās attiecības un veicinātu valodas un kultūras apguvi pozitīvā vidē,
- atbalstītu pedagogus ikdienas darbā un tādējādi veidotu sekmīgu pāreju uz vienotu skolu,
- līdzsvarotu dažādas izglītojamo vajadzības un intereses klasē, nodrošinot iekļaujošu izglītību un efektivizējot mācību procesu.
2. Pagarinātās dienas grupas ir nepieciešamas, lai:
- palielinātu latviešu valodas lietojuma īpatsvaru,
- nodrošinātu individualizētu pieeju izglītojamajiem ārpus formālā mācību procesa,
- sniegtu atbalstu mācību satura apguvei, tostarp mājas darbu izpildei (īpaši gadījumos, ja vecākiem viņu valodas prasmes dēļ nav iespējams to kvalitatīvi nodrošināt),
- palielinātu bērna līdzdalības iespējas latviskā vidē,
- atbalstītu bērnu, pārvarot sociāli emocionālās grūtības (īpaši 1., un 4.klasēs, kad tiek uzsāktas mācības atbilstoši jaunajām prasībām),
- atslogotu pedagogu darbu un efektivizētu formālo mācību procesu.
3. Logopēdi ir nepieciešami, lai:
- veiktu izglītojamo runas, valodas un rakstu valodas traucējumu diagnosticēšanu,
- veiktu valodas traucējumu koriģējoši attīstošo darbību un profilaksi,
- sekmētu valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijās un valsts pamatizglītības standartā valodas jomā izvirzīto kompetenču apgūšanu,
- organizētu runas, valodas un rakstu valodas attīstības izvērtēšanu,
- veiktu valodas attīstības dinamikas izpēti.

Pedagogu palīgu, logopēdu, pagarinātās dienas grupu pedagogu sniegtā atbalsta lietderību un efektivitāti izvērtēs un monitorēs Izglītības kvalitātes valsts dienests, plānotajās kvalitātes nodrošināšanas aktivitātēs (akreditācijās, izglītības iestāžu vadītāju profesionālās darbības novērtēšanā, izglītības iestāžu apmeklējumos), kā arī uzraudzības procesa ietvaros. Izglītības kvalitātes valsts dienests un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija nodrošinās ieviesto pasākumu monitoringu un sagatavos ikgadējo ziņojumu par pedagogu palīgu un pagarinātās dienas grupu ieguldījumu vienotas skolas pieejas īstenošanā, un iesniegs to Izglītības un zinātnes ministrijai. Savukārt Izglītības un zinātnes ministrija ziņojumu iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā līdz 2024. gada  30. novembrim par 2023./2024. mācību gadu, līdz 2025. gada 30. novembrim par 2024./2025. mācību gadu, līdz 2026. gada 30. novembrim par 2025./2026. mācību gadu.

Finansējums tiks izmantots papildus atbalsta sniegšanai izglītojamiem, lai nodrošinātu pastāvīgu intervenci, novēršot iespējamos riskus, uz kuriem ministrijas veiktajās aptaujās norāda izglītības iestādes un pašvaldību izglītības pārvaldes, proti, ka nepietiekama latviešu valodas prasmes līmeņa dēļ varētu būt apdraudēts izglītojamā individuālais sniegums.

Lai nodrošinātu 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 445) noteikto pedagogu zemāko mēneša darba algas likmi no 2023. gada 1. septembra (saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 26. aprīļa noteikumiem Nr. 207 “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi” tika paaugstināta pedagoga zemākā mēneša darba algas likme), nepieciešams papildu finansējums pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām tiem pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas latviešu valodā tiem izglītojamiem, kuri iepriekšējā mācību gadā apguva attiecīgu mazākumtautības izglītības programmu pašvaldību, juridiskas vai fiziskas personas un Kultūras ministrijas pakļautībā esošajās izglītības iestādēs un kuriem saskaņā ar 2023. gada 13. janvāra informatīvo ziņojumu "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam tika piešķirts papildu finansējums.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu atbalstu pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē izglītojamie, kuri mazākumtautību izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā, ministrija sagatavojusi grozījumu projektus “Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 “Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs”” (23-TA-1185) un “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 477 “Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība”” (23-TA-1153), paredzot, ka tiek piešķirts papildu finansējums pedagogu palīgu un pagarinātās grupas skolotāju pamatizglītībā un pedagogu palīgu un logopēdu pirmsskolas izglītībā darba samaksai. Papildu finansējums tiek aprēķināts, ņemot vērā šo izglītojamo skaitu, kuri mazākumtautību izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā un kuri reģistrēti sistēmā kārtējā gada 1.septembrī, atbilstoši šādam mērķdotācijas apmēram uz vienu izglītojamo:
  - pirmsskolas izglītības programmās - 30,67 euro;
  - pamatizglītības programmās - 17,97 euro.
Lai no 2023. gada 1.septembra nodrošinātu izglītojamiem atbalstu pagarinātās dienas grupās atbilstoši MK noteikumos Nr. 445 noteiktam, kas stājas spēkā 2023. gada 1. septembrī, pedagogu darba samaksai un pedagogu palīgiem izglītības programmu īstenošanā, nepieciešams papildu finansējums.
(Detalizēts aprēķins - pielikumā).
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
514 151 898
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
514 151 898
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
514 151 898
1 694 039
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
514 151 898
1 694 039
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 694 039
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 694 039
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 694 039
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts aprēķins pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ailēs "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" norādīts apstiprinātais finansējuma apmērs, kas ir paredzēts likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 62.resora programmās 01.00.00, 05.00.00 un 10.00.00.

Lai nodrošinātu atbalstu pedagogiem, kuri īsteno secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā mazākumtautību izglītojamajiem pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē, ministrija aprēķināja, ka 2023. gada 4 mēnešiem papildu nepieciešami 1 694 039 euro, tai skaitā:
(i) pirmsskolas, pamata un vispārējās izglītības programmu pedagogu darba samaksai – 1 632 848 euro;
(ii) speciālo pirmsskolas, pamata un vispārējās izglītības programmu pedagogu darba samaksai – 61 191 euro.

Ņemot vērā aprēķināto finansējumu, ministrija noteica mērķdotācijas pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām apmēru vienam mazākumtautību izglītojamajam, kurš 2023./2024. mācību gadā apgūs pirmsskolas un pamatizglītības izglītības programmas valsts valodā:
– pirmsskolas izglītības programmās - 30,67 euro;
– pamatizglītības programmās - 17,97 euro.
(Detalizēts aprēķins pielikumā.)

Gatavojot priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un turpmākajiem gadiem, ministrija sagatavoja priekšlikumu par papildu finansējuma piešķiršanu minētā mērķa īstenošanai pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām tiem pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas izglītojamiem latviešu valodā.
Ministru kabinetā 2023. gada 13. janvārī, izskatot informatīvo ziņojumu "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam", tika atbalstīts priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu pārejai uz obligāto izglītību tikai latviešu valodā.
Minētā mērķa īstenošanai tika piešķirts papildu finansējums pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas mazākumtautību izglītojamiem: 2023. gadam – 138 092 euro, 2024. gadam – 484 572 euro, 2025. gadam – 704 892 euro.
Ar piešķirto finansējumu plānots nodrošināt pedagogu darba samaksu, atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (turpmāk - MK 445), kas bija spēkā līdz 2022.gada 31.augustam.

Papildu nepieciešamais finansējums 2023. gadam 1 694 039 euro apmērā, tiks nodrošināts no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", tai skaitā:
1) Izglītības un zinātnes ministrijai (62. "Mērķdotācija pašvaldībām") - 1 622 230 euro;
2) Izglītības un zinātnes ministrijai - 70 731 euro;
3) Kultūras ministrijai - 1 078 euro.

Jautājums par papildus nepieciešamo finansējumu 2024. gadam un turpmākajiem gadiem, skatāms Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas un izskatīšanas procesā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Neradīs papildu slogu iesaistītajām institūcijām.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks sniegts nepieciešamais atbalsts mazākumtautību izglītojamiem secīgai pārejai uz izglītību valsts valodā.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks sniegts nepieciešamais atbalsts mazākumtautību izglītojamiem secīgai pārejai uz izglītību valsts valodā, kas sekmēs jaunā mācību satura un pieejas apguvi.

8.2. Cita informācija

Tiek paredzēts papildu finansējums pedagoga palīgiem un pagarinātās dienas grupas skolotājiem pamatizglītībā, pedagoga palīgiem un logopēdiem pirmsskolā par papildus darba apjomu ar izglītojamiem mācību gadā, kurā pāriet uz izglītības satura īstenošanu valsts valodā.
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Finansiālā ietekme