Anotācija (ex-ante)

24-TA-500: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Vietējo pašvaldību referendumu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Informatīvais ziņojums "Par informatīvo ziņojumu "Par vēlēšanu procesu nodrošināšanai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju, resursu apjomu un ilgtermiņa vīziju"" (23-TA-3158) (turpmāk - Ziņojums), kas saskaņā ar publisku pieejamo informāciju (https://tapportals.mk.gov.lv) tika pieņemts Ministru kabineta 2024. gada 30. janvāra sēdē.

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodalīt kompetenci starp Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi (turpmāk – PMLP) kā Vēlētāju reģistra pārzini un Valsts reģionālās attīstības aģentūru (turpmāk - VRAA), kura no 2024. gada 1. septembra, būs Elektroniskā tiešsaistes vēlētāju reģistra (turpmāk - ETVR) pārzinis. 
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2024.
Pamatojums
Ziņojumā noteikts, ka, sākot ar 2024. gada 1. septembri, VRAA būs ETVR pārzinis.  
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
 PMLP ir Vēlētāju reģistra pārzinis. Saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 26.februāra rīkojumu Nr.76 tika atbalstīts konceptuālajā ziņojumā “Par eID karti kā derīgu personu apliecinošu dokumentu Saeimas vēlēšanās” (turpmāk – konceptuālais ziņojums) ietvertais pirmais risinājums. Atbalstītā risinājuma mērķis bija izveidot  Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas moduli  ETVR, lai vēlētāji Saeimas vēlēšanās varētu balsot, izmantojot arī personas apliecību (eID karti). Lai veicinātu vienotu vēlēšanu procesu attīstību, konceptuālajā ziņojumā tika paredzēts, ka ETVR tiks izmantots ne tikai Saeimas vēlēšanās, bet arī Eiropas Parlamenta vēlēšanās un pašvaldības domes vēlēšanās. Tāpat ir noteikts, ka ETVR, sākot ar 2025. gada 1. augustu tiks izmantots, lai nodrošinātu vietējo pašvaldību referendumu norisi.
Saskaņā ar Ziņojumā noteikto, sākot ar 2024.gada 1.septembri ETVR kā atsevišķa informācijas sistēma tiks nodota VRAA pārziņā.  Šobrīd Vietējo pašvaldību referendumu likumā ir paredzēta tikai Vēlētāju reģistra izmantošana un nav noteikts ETVR darbības ietvars. Līdz ar to, Vietējo pašvaldību referendumu likumā ir nepieciešams precizēt Vēlētāju reģistra un ETVR darbības ietvaru.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu Ziņojumā noteikto attiecībā uz Vēlētāju reģistra un ETVR darbību, nepieciešams precizēt Vietējo pašvaldību referendumu likuma normas, lai noteiktu ETVR darbības ietvaru vietējo pašvaldību referendumos.
 
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu, ka Vietējo pašvaldību referendumu likumā būtu tiesību normas, kas atbilst Ziņojumā noteiktajam par Vēlētāju reģistra un ETVR darbības ietvaru, tad likumprojekts paredz grozīt Vietējo pašvaldību referendumu likuma 3. panta piekto daļu, 17. panta otro un trešo daļu, 29. panta pirmo, trešo, ceturto daļu un 30. pantu. Minētie grozījumi paredz, ka turpmāk pārbaude, vai persona (balsotājs) ir piedalījusies attiecīgajā pašvaldības referendumā un atzīmes izdarīšana par balsotāja dalību pašvaldības referendumā būs izdarīta ETVR tiešsaistes režīmā. Tātad tiks nodrošināts, ka Vietējo pašvaldību referendumu likumā esošās tiesību normas paredzēs ETVR darbības ietvaru atbilstoši Ziņojumā noteiktajam.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā (24-TA-497)
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Saeimas vēlēšanu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.2. Grozījumi Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā (24-TA-498)
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.3. Grozījumi Pašvaldības domes vēlēšanu likumā (24-TA-494)
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Pašvaldības domes vēlēšanu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.4. Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā (24-TA-482)
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Vēlētāju reģistra likumu, kur būs jānošķir  PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR

 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.5. Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 375 “Valsts reģionālās attīstības aģentūras nolikums”
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē VRAA kompetenci regulējošos normatīvos aktus, kur jāparedz, ka VRAA kompetencē turpmāk būs arī ar vēlēšanām saistīto funkciju izpilde

 
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts reģionālās attīstības aģentūra
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Centrālā vēlēšanu komisija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi