Anotācija

25-TA-576: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
1) Eiropas Parlamenta un Padomes  2016. gada 9. marta Regula (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts") (turpmāk – regula 2016/429);

2) Komisijas  2019. gada 17. decembra Deleģētā regula (ES) 2020/689, ar ko attiecībā uz noteikumiem par noteiktu sarakstā norādītu un jaunradušos slimību uzraudzību, izskaušanas programmām un statusu "brīvs no slimības" papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 (turpmāk – regula 2020/689);

3) Komisijas 2020. gada 7. decembra Īstenošanas regula (ES) 2020/2002, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 piemērot attiecībā uz Savienības līmeņa paziņošanu un Savienības līmeņa ziņošanu par sarakstā norādītajām slimībām, attiecībā uz Savienības uzraudzības programmu un izskaušanas programmu iesniegšanas un ziņošanas un statusa "brīvs no slimības" atzīšanas pieteikuma formātiem un procedūrām un attiecībā uz datorizētu informācijas sistēmu (turpmāk – regula 2020/2002);

4) Komisijas 2021. gada 15. aprīļa Īstenošanas regula (ES) 2021/620, ar ko nosaka noteikumus par Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/429 piemērošanu saistībā ar statusa "brīvs no slimības" un "neveic vakcināciju" apstiprināšanu noteiktām dalībvalstīm vai to zonām vai nodalījumiem attiecībā uz noteiktām sarakstā norādītām slimībām, kā arī apstiprina šo sarakstā norādīto slimību izskaušanas programmas (turpmāk – regula 2021/620);

5) Komisijas 2018. gada 3. decembra Īstenošanas regula (ES) 2018/1882 par dažu slimību profilakses un kontroles noteikumu piemērošanu attiecībā uz sarakstā norādīto slimību kategorijām un ar ko izveido sarakstu ar sugām un sugu grupām, kas rada sarakstā norādīto slimību ievērojamu izplatības risku (turpmāk – regula 2018/1882);

6) Komisijas 2019. gada 17. decembra Deleģētā regula (ES) 2020/688, ar ko attiecībā uz dzīvnieku veselības prasībām, kuras reglamentē sauszemes dzīvnieku un inkubējamu olu pārvietošanu Savienībā, papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 (turpmāk – regula 2020/688);

7) Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regula (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula).
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojums Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" (turpmāk – rīkojums Nr. 743).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un izskaušanas nosacījumu harmonizēšana ar Eiropas Savienības (turpmāk – ES) tiesību aktiem, kas nosaka jauno ietvaru dzīvnieku veselības jomā, kā arī to valsts pārvaldes uzdevumu noteikšana, kuri ir nodoti Lauku atbalsta dienestam (turpmāk – LAD) pēc Lauksaimniecības datu centra (turpmāk – datu centrs) likvidācijas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patlaban spēkā ir Ministru kabineta 2011. gada 15. novembra noteikumi Nr. 880 "Govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 880), kuros pārņemtas vairāku Eiropas Savienības (turpmāk – ES) direktīvu prasības.
Kopš 2021. gada 21. aprīļa spēkā ir jaunais dzīvnieku veselības normatīvais regulējums, ko nosaka regula 2016/429 un tai pakārtotie deleģētie un īstenošanas akti.
Saskaņā ar regulas 2018/1882 pielikuma 23. aili govju enzootiskā leikoze atbilst C + D + E slimības kategorijai. Regulas 2018/1882 1. panta 3. punktā dota definīcija C kategorijas slimībām, proti, C kategorijas slimība ir sarakstā minēta slimība, kura attiecas uz dažām dalībvalstīm un saistībā ar kuru ir nepieciešami pasākumi, lai novērstu šīs slimības izplatīšanos tajās ES daļās, kas oficiāli ir brīvas no slimības vai kam ir attiecīgo sarakstā norādīto slimību izskaušanas programmas, kā minēts regulas 2016/429 9. panta 1. punkta "c" apakšpunktā. Saskaņā ar regulas 2016/429 31. panta 2. punktu dalībvalstīm, kuras nav brīvas no 9. panta 1. punkta "c" apakšpunktā minētajām sarakstā norādītajām slimībām vai par kurām nav zināms, ka tās ir brīvas no šīm slimībām, var nolemt izveidot sarakstā norādītās slimības izskaušanai paredzētu programmu, kura īstenojama slimības skartajās dzīvnieku populācijās un kura aptver valsts teritorijas daļas, zonas vai nodalījumus ("fakultatīva izskaušanas programma").
Regulas 2021/620 IV pielikuma I daļas ierakstā par Latviju norādīts statuss "brīva no govju enzootiskās leikozes (EBL)". Regulas 2020/689 preambulas 40.–42. punktā ir sniegts pamatojums dažu ES dalībvalstu vai to teritoriju iekļaušanai sarakstā "brīva no govju enzootiskās leikozes (EBL)":
"(40) Saskaņā ar Savienības noteikumiem, kas bija spēkā pirms šīs regulas piemērošanas dienas, uz govju enzootisko leikozi (EBL) attiecās obligāta izskaušana. Tagad šī slimība saskaņā ar Īstenošanas regulu (ES) 2018/1882 ir kategorizēta kā izskaužama fakultatīvi.
(41) Savienības noteikumi, kas bija spēkā pirms šīs regulas piemērošanas dienas, ietvēra vispāratzītus un iedarbīgus principus un kritērijus attiecībā uz oficiāla statusa "brīvs no govju enzootiskās leikozes" atzīšanu, saglabāšanu, apturēšanu un atjaunošanu. Daudzas dalībvalstis šos noteikumus veiksmīgi piemērojušas, īstenojot līdzšinējās govju enzootiskās leikozes izskaušanas programmas. Ir pārbaudīta šo noteikumu atbilstība Sauszemes dzīvnieku veselības kodeksam, un tie ir iekļauti šajā regulā.
(42) Dalībvalstīm vai zonām, kas bijušas brīvas no govju enzootiskās leikozes vairākus gadus, proti, ir noturīgi brīvas no govju enzootiskās leikozes, būtu jāturpina pierādīt infekcijas neesība. Riska izvērtēšanā balstīta uzraudzība ir piemērots līdzeklis, kā agrīni konstatēt slimības atkalparādīšanos un pamatot brīvumu no govju enzootiskās leikozes."
Veterinārmedicīnas likuma 4. panta pirmā daļa noteic, ka Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – PVD), pamatojoties uz valsts uzraudzības programmām un normatīvo aktu prasībām, organizē un nodrošina valsts uzraudzību un kontroli dzīvnieku infekcijas slimību profilakses un apkarošanas jomā. Tādējādi laikā, kamēr Latvija saglabā statusu "brīva no govju enzootiskās leikozes (EBL)", PVD nodrošina šīs slimības uzraudzību saskaņā ar govju enzootiskās leikozes valsts uzraudzības programmu.

Rīkojuma Nr. 743 1. punktā noteikts, ka datu centrs tiek likvidēts un ar 2025. gada 1. janvāri rīkojuma 2. punktā minētie valsts pārvaldes uzdevumi tiek nodoti LAD.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Veterinārmedicīnas likuma 25. panta 17. punkts dod pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt valsts uzraudzībā esošo dzīvnieku infekcijas slimību uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtību. Noteikumi Nr. 880 nosaka govju enzootiskās leikozes apkarošanas prasības. Jaunajā ES dzīvnieku veselības normatīvajā regulējumā tiek lietots vārds "izskaušana", bet Veterinārmedicīnas likumā – vārds "apkarošana". Abiem terminiem saistībā ar dzīvnieku infekcijas slimību kontroles pasākumiem ir sinonīmiska nozīme.
Risinājuma apraksts
Ievērojot juridiskās tehnikas prasības un to, ka vārds "apkarošana" tiek lietots Veterinārmedicīnas likumā, bet vārds "izskaušana" – regulu un specifisku dokumentu nosaukumā, ir sagatavots jauns Ministru kabineta noteikumu projekts, kurš nosaka govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un apkarošanas prasības un kurā lietoti abi iepriekšminētie termini. 
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 880 iekļautas tiesību normas, kas izriet no spēku zaudējušām direktīvām:
1) Padomes 1964. gada 26. jūnija Direktīvas 64/432/EEK par dzīvnieku veselības problēmām, kas ietekmē liellopu un cūku tirdzniecību Kopienā (turpmāk – direktīva 64/432/EEK);
2) Padomes 1977. gada 17. maija Direktīvas 77/391/EEK, ar ko ievieš Kopienas pasākumus liellopu brucelozes, tuberkulozes un leikozes izskaušanai (turpmāk – direktīva 77/391/EEK);
3) Padomes 1977. gada 13. decembra Direktīvas 78/52/EEK, kas ievieš Kopienas kritērijus valstu plāniem liellopu brucelozes, tuberkulozes un enzootiskās leikozes paātrinātai izskaušanai (turpmāk – direktīva 78/52/EEK).
Regula 2016/429 stājās spēkā 2021. gada 21. aprīlī. Saskaņā ar regulas 2016/429 270. panta 2. punktu no 2021. gada 21. aprīļa tiek atcelta direktīva 64/432/EEK, direktīva 77/391/EEK un direktīva 78/52/EEK.
No 2021. gada 21. aprīļa tiek piemērota
1) regula 2016/429, kura nosaka vispārīgus profilakses un kontroles noteikumus attiecībā uz dzīvnieku slimībām, kas ir pārnēsājamas uz citiem dzīvniekiem;
2) regula 2020/689, kura cita starpā nosaka govju enzootiskās leikozes laboratoriskās diagnostikas metodes, govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un izskaušanas kārtību, kā arī nosacījumus, lai valsts kopumā var iegūt un saglabāt no govju enzootiskās leikozes oficiāli brīvas valsts statusu;
3) regula 2020/2002, kura cita starpā nosaka kārtību, kādā dalībvalstis (arī Latvija) ziņo par apstiprinātu govju enzootiskās leikozes gadījumu, ja dalībvalsts ir brīva no govju enzootiskās leikozes vai tajā ir ieviesta fakultatīvā izskaušanas programma;
4) regula 2018/1882, kura iekļauj sarakstā visas ES svarīgās infekcijas slimības un piešķir tām attiecīgu kategoriju, kas nosaka turpmākos slimību uzraudzības, kontroles un izskaušanas pasākumus un kuras pielikuma ierakstā par govju enzootisko leikozi tai piešķir C + D + E slimības kategoriju; 
5) regula 2021/620, kas nosaka dalībvalstis vai to zonas, kurām ir statuss "brīva no govju enzootiskās leikozes (EBL)", to norādot IV pielikuma I daļā;
6) regula 2020/688, kas nosaka turēšanai paredzētu liellopu ievešanas kārtību no citām ES dalībvalstīm.
Risinājuma apraksts
Lai ieviestu regulas 2016/429, regulas 2018/1882, regulas 2020/689, regulas 2021/620, regulas 2020/2002 un regulas 2020/688 normas, kas attiecināmas uz govju enzootiskās leikozes laboratorisko diagnostiku, uzraudzību, kontroli un izskaušanu, kā arī ziņošanas kārtību par apstiprinātu govju enzootiskās leikozes gadījumu, nodrošinātu no govju enzootiskās leikozes (EBL) brīvas valsts statusa saglabāšanu, kā arī lietotu atbilstošus terminus, ir sagatavots jauns noteikumu projekts, tā
1) 3. punktā nosakot dzīvnieku ģintis, kurām piemēro govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un izskaušanas pasākumus, ņemot vērā regulas 2020/689 2. panta  7. punktā noteikto definīciju, kā arī nosakot izņēmuma gadījumus, kad šo ģinšu dzīvniekiem nepiemēro govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un izskaušanas pasākumus (regulas 2020/689 19. pantā dotā rīcības brīvība kompetentajai iestādei izņemt šādu kategoriju dzīvniekus no uzraudzības pasākumu kopuma);
2) 3.2. un 11.1. apakšpunktā, 12., 13., 14. punktā, 15.1., 15.2.1., 15.2.2., 15.2.3., 17.2. un 17.3. apakšpunktā, 18., 20. un 21. punktā, 22. un 23. punkta ievaddaļā, 24. punkta ievaddaļā, 24.1. apakšpunktā, 25. un 26. punktā, 27.4. apakšpunktā, 28. punktā, 29. punkta ievaddaļā un 29.2. apakšpunktā ieviešot regulas 2016/429 4. panta 27. punktā minēto terminu "objekts";
3) 4., 8., 9. un 14. punktā, 15.2. apakšpunktā, 17. punkta ievaddaļā, 18., 20. un 25. punktā ieviešot regulas 2016/429 4. panta 24. punktā minēto terminu "operators";
4) 2.1. un 16.1. apakšpunktā ieviešot regulas 2016/429 4. panta 30. punktā minēto terminu "dzīvnieku izcelsmes blakusprodukti";
5) 2.2. un 16.2. apakšpunktā ieviešot regulas 2016/429 4. panta 29. punkta "a" apakšpunktā minēto terminu "dzīvnieku izcelsmes produkti";
6) 2.3. apakšpunktā un 12. punktā ieviešot regulas 2016/429 4. panta 39. punktā minēto terminu "epidemioloģiskā vienība";
7) 2.7. apakšpunktā un 18. punktā ieviešot regulas 2016/429 4. panta 25. punktā minēto terminu "pārvadātājs";
8) 2.8. apakšpunktā un 18. punktā ieviešot regulas 2016/429 4. panta 13. punktā minēto terminu "transportlīdzeklis";
9) 2.9. apakšpunktā un 3. punkta ievaddaļā ieviešot regulas 2016/429 4. panta 5. punktā minēto terminu "turēti dzīvnieki";
10) 2.10. apakšpunktā un 15. un 16. punkta ievaddaļā ieviešot regulas 2016/429 4. panta 40. punktā minēto terminu "uzliesmojums";
11) 2.11. apakšpunktā, 12. punktā un 15.2.2. apakšpunktā ieviešot regulas 2016/429 4. panta 34. punktā minēto terminu "veselības statuss";
12) 10.2. apakšpunktā ieviešot normu par regulas 2016/429 31. panta 2. punktā minēto fakultatīvo izskaušanas programmu, kas tiek izstrādāta govju enzootiskās leikozes izskaušanas pasākumiem pēc tam, kad valsts zaudējusi statusu "brīva no govju enzootiskās leikozes (EBL)";
13) 17., 21., 22., 23. un 24. punktā, 27.1., 27.3. un 27.4. apakšpunktā attiecībā uz govju enzootiskās leikozes uzraudzību, kontroli un izskaušanu ietverot regulas 2020/689 prasības, kas iepriekš tika pārņemtas no attiecīgajām direktīvām (direktīvas 64/432/EEK, direktīvas 77/391/EEK un direktīvas 78/52/EEK).
Problēmas apraksts
Rīkojuma Nr. 743 2.1. apakšpunktā noteikts, ka viens no LAD valsts pārvaldes uzdevumiem ir lauksaimniecības un zivsaimniecības nozares informācijas sistēmu pārvaldība. Tādējādi Lauksaimniecības un zivsaimniecības nozares informācijas sistēma aizstāj iepriekš datu centra pārvaldībā esošo Lauksaimniecības datu centra informācijas sistēmu, kurā bija iekļauta dzīvnieku, novietņu reģistrēšanas, identifikācijas un izsekojamības  datubāze. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 9., 13. un 14. punktā, 15.1. apakšpunktā un 21., 23. un 24. punktā noteikti LAD pildāmie uzdevumi, kurus līdz likvidācijai pildīja datu centrs.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Operatori, kas tur liellopus
Ietekmes apraksts
Līdz šim datu centrs nodrošināja informācijas ievietošanu par reģistrētajām lauksaimniecības dzīvnieku novietnēm, kurās saskaņā ar govju enzootiskās leikozes valsts uzraudzības programmu nākamajā gadā liellopiem nepieciešams noņemt paraugus laboratoriskiem izmeklējumiem. Turpmāk šo pienākumu pildīs LAD, un tas līdz kārtējā gada 31. decembrim lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrā ievietos informāciju par reģistrētajām lauksaimniecības dzīvnieku novietnēm, kurās saskaņā ar govju enzootiskās leikozes valsts uzraudzības programmu nākamajā gadā liellopiem būs nepieciešams noņemt paraugus laboratoriskiem izmeklējumiem. Operatoram pēc minētās informācijas iegūšanas būs jānodrošina atbilstošā vecuma dzīvnieku izmeklēšana.
Juridiskās personas
  • Operatori, kas tur liellopus
  • Praktizējoši veterinārārsti
Ietekmes apraksts
Līdz šim datu centrs nodrošināja informācijas ievietošanu par reģistrētajām lauksaimniecības dzīvnieku novietnēm, kurās saskaņā ar govju enzootiskās leikozes valsts uzraudzības programmu nākamajā gadā liellopiem nepieciešams noņemt paraugus laboratoriskiem izmeklējumiem. Turpmāk šo pienākumu pildīs LAD, un tas līdz kārtējā gada 31. decembrim lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrā ievietos informāciju par reģistrētajām lauksaimniecības dzīvnieku novietnēm, kurās saskaņā ar govju enzootiskās leikozes valsts uzraudzības programmu nākamajā gadā liellopiem būs nepieciešams noņemt paraugus laboratoriskiem izmeklējumiem. Operatoram pēc minētās informācijas iegūšanas būs jānodrošina atbilstošā vecuma dzīvnieku izmeklēšana.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Operatori, kas tur liellopus
neietekmē
Noteikumu projekta 4. punktā noteikts pienākums operatoram ziņot Pārtikas un veterinārajam dienestam par: 1) liellopu saslimšanu vai liellopiem, par kuriem ir aizdomas, ka tie inficējušies ar govju enzootiskās leikozes vīrusu; 2) konstatētiem jaunveidojumiem liellopa limfmezglos vai citos organisma audos. Informējam, ka saskaņā ar Pārtikas un veterinārā dienesta sniegto informāciju, epidemioloģiskā situācija ar govju enzootisko leikozi Latvijā ir labvēlīga (Latvijai ir piešķirts statuss "brīva no govju enzootiskās leikozes (EBL)"). Jau vairākus gadus no operatoriem netiek saņemti ziņojumi par aizdomām vai liellopu saslimšanas gadījumiem ar govju enzootisko leikozi. Reizēm laboratoriski tiek apstiprināts pozitīvs govju enzootiskās leikozes gadījums. Laboratoriskos izmeklējumus uz govju enzootisko leikozi Pārtikas un veterinārais dienests uzrauga un tos nodrošina operatori, kuri tur liellopus, par saviem līdzekļiem. Saņemot Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta “BIOR” sagatavotu testēšanas pārskatu ar pozitīvu izmeklēšanas rezultātu uz govju enzootisko leikozi, skartajās novietnēs Pārtikas un veterinārais dienests veic atveseļošanas pasākumus un šajā gadījumā radušo izdevumus sedz no valsts budžeta līdzekļiem.
Praktizējoši veterinārārsti
neietekmē
Noteikumu projekta 4. punktā noteikts pienākums praktizējošam veterinārārstam ziņot Pārtikas un veterinārajam dienestam par: 1) liellopu saslimšanu vai liellopiem, par kuriem ir aizdomas, ka tie inficējušies ar govju enzootiskās leikozes vīrusu; 2) konstatētiem jaunveidojumiem liellopa limfmezglos vai citos organisma audos. Informējam, ka saskaņā ar Pārtikas un veterinārā dienesta sniegto informāciju, epidemioloģiskā situācija ar govju enzootisko leikozi Latvijā ir labvēlīga (Latvijai ir piešķirts statuss "brīva no govju enzootiskās leikozes (EBL)"). Jau vairākus gadus no praktizējošiem veterinārārstiem netiek saņemti ziņojumi par aizdomām vai liellopu saslimšanas gadījumiem ar govju enzootisko leikozi.
Kopā
0,00

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekta izpildē iesaistītās institūcijas noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanu nodrošinās tām piešķirto finanšu līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32020R0689
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 17. decembra Deleģētā regula (ES) 2020/689, ar ko attiecībā uz noteikumiem par noteiktu sarakstā norādītu un jaunradušos slimību uzraudzību, izskaušanas programmām un statusu "brīvs no slimības" papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32020R2002
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2020. gada 7. decembra Īstenošanas regula (ES) 2020/2002, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 piemērot attiecībā uz Savienības līmeņa paziņošanu un Savienības līmeņa ziņošanu par sarakstā norādītajām slimībām, attiecībā uz Savienības uzraudzības programmu un izskaušanas programmu iesniegšanas un ziņošanas un statusa "brīvs no slimības" atzīšanas pieteikuma formātiem un procedūrām un attiecībā uz datorizētu informācijas sistēmu
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R0620
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 15. aprīļa Īstenošanas regula (ES) 2021/620, ar ko nosaka noteikumus par Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/429 piemērošanu saistībā ar statusa "brīvs no slimības" un "neveic vakcināciju" apstiprināšanu noteiktām dalībvalstīm vai to zonām vai nodalījumiem attiecībā uz noteiktām sarakstā norādītām slimībām, kā arī apstiprina šo sarakstā norādīto slimību izskaušanas programmas
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32016R0429
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regula (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts")
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32020R0688
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 17. decembra Deleģētā regula (ES) 2020/688, ar ko attiecībā uz dzīvnieku veselības prasībām, kuras reglamentē sauszemes dzīvnieku un inkubējamu olu pārvietošanu Savienībā, papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R0625
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regula (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 17. decembra Deleģētā regula (ES) 2020/689, ar ko attiecībā uz noteikumiem par noteiktu sarakstā norādītu un jaunradušos slimību uzraudzību, izskaušanas programmām un statusu "brīvs no slimības" papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2020/689 2. panta 7. punkts
3. punkta ievaddaļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2020/689 19. pants
3.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2020/689 III pielikuma 3. iedaļa
6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2020/689 12., 13., 14. un 15. pants
12.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2020/689 20. panta 4. punkts
13. punkts
Pārņemtas pilnībā
Paredz stingrākas prasības, nosakot, ka objektā nevar būt dažādas epidemioloģiskas vienības ar atšķirīgu dzīvnieku veselības stāvokli. Norma tiek ieviesta, lai nepasliktinātu visā objektā turēto dzīvnieku veselību. PVD nevar nodrošināt epidemioloģisko uzraudzību tā, lai garantētu drošu dzīvnieku un to reproduktīvo produktu pārvietošanu un izplatīšanu veidā, kas novērš infekcijas slimības izplatīšanos.
Regulas 2020/689 IV pielikuma III daļas 1. nodaļas 4. iedaļas 3. punkta "b" apakšpunkts un 4. punkts
18.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2020/689 IV pielikuma III daļas 1. nodaļas 1. iedaļas 1. un 2. punkts
22. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2020/689 IV pielikuma III daļas 1. nodaļas 2. iedaļa
23.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2020/689 IV pielikuma III daļas 1. nodaļas 3. iedaļas 1. punkts un 2. punkts
24.1. un 24.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2020/689 IV pielikuma III daļas 1. nodaļas 4. iedaļas 1. punkts 
24.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2020/689 IV pielikuma III daļas 1. nodaļas 4. iedaļas 2., 3. un 4. punkts
25.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2020/689 25. pants
25.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2020/689 IV pielikuma III daļas 2. nodaļas 2. iedaļas "c" apakšpunkts 
27.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2020/689 IV pielikuma III daļas 1. nodaļas 1. iedaļas 1. punkts
27.4.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2020/689 9. pants
7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2020/689 2. panta 7. punkts
2.4. apakšpunkts, un 3. punkta ievaddaļa, 4.1. un 4.2. apakšpunkts, 13. un 15. punkts, 16.2.1., 16.2.2., 16.2.3., 16.2.4., 16.2.5., 17.1., 18.1., 18.2. un 18.3. apakšpunkts, 19., 21. un 22. punkts, 23.2., 24.4., 25.1. un 25.2. apakšpunkts, 26. punkts, 27.1., 27.2., 27.3., 27.4., 27.4.1., 27.4.2. un 27.4.3. apakšpunkts, 28. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2020/689 19. pantā noteiktās tiesības "kompetentajai iestādei nolemt, ka 18. panta 1. punktā noteiktie operatoru pienākumi, kas ir priekšnoteikums statusa "brīvs no slimības" saņemšanai un saglabāšanai, neattiecas uz šādu objektu operatoriem" tiks izmantotas situācijās, kad dzīvnieki tiek turēti objektos, kuros tie tiek turēti tikai dzīvnieku priekšnesumiem, vai ceļojošos cirkos. Pārējos regulas 2020/689 19. pantā minētajos objektos tiks īstenota govju enzootiskās leikozes uzraudzība un izskaušanas pasākumi, ja tajos tiks konstatēta govju enzootiskā leikoze. Kompetentajai iestādei noteiktā izvēle tiek izmantota, lai nenoteiktu nelietderīgus dzīvnieku laboratoriskos izmeklējumus, jo minētajos objektos šādu dzīvnieku klātbūtne ir reta, tāpēc govju enzootiskās leikozes izplatības risks ir ļoti mazs.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2020. gada 7. decembra Īstenošanas regula (ES) 2020/2002, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 piemērot attiecībā uz Savienības līmeņa paziņošanu un Savienības līmeņa ziņošanu par sarakstā norādītajām slimībām, attiecībā uz Savienības uzraudzības programmu un izskaušanas programmu iesniegšanas un ziņošanas un statusa "brīvs no slimības" atzīšanas pieteikuma formātiem un procedūrām un attiecībā uz datorizētu informācijas sistēmu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2020/2002 3. pants
27.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2020/2002 3. pants, uz kuru dota atsauce noteikumu projektā, neparedz dalībvalsts rīcības brīvību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 15. aprīļa Īstenošanas regula (ES) 2021/620, ar ko nosaka noteikumus par Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/429 piemērošanu saistībā ar statusa "brīvs no slimības" un "neveic vakcināciju" apstiprināšanu noteiktām dalībvalstīm vai to zonām vai nodalījumiem attiecībā uz noteiktām sarakstā norādītām slimībām, kā arī apstiprina šo sarakstā norādīto slimību izskaušanas programmas
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/620 IV pielikuma I daļas 11. rinda
10.2. apakšpunkts un 27. punkta ievaddaļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projektā minētās regulas 2021/620 normas neparedz dalībvalsts rīcības brīvību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regula (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts")
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2016/429 4. panta 27. punkts
2.5., 3.2., 12.1. apakšpunkts, 13., 14. un 15. punkts, 16.1., 16.2.1., 16.2.2., 16.2.3. un 18.2. apakšpunkts, 19. punkts, 20.2. apakšpunkts, 21. un 22. punkts, 23., 24. un 25. punkta ievaddaļa, 24.4. un 25.2. apakšpunkts, 26. punkts, 27.4. apakšpunkts, 28. punkts, 29. punkta ievaddaļa un 29.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2016/429 31. panta 2. punkts
10.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2016/429 4. panta 24. punkts
2.6. apakšpunkts, 4. punkta ievaddaļa, 8., 9. un 15. punkts, 16.2. apakšpunkts, 18. punkta ievaddaļa, 19., 21. un 26. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2016/429 4. panta 30. punkts
2.1. un 17.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2016/429 4. panta 29. punkta "a" apakšpunkts
2.2. un 17.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2016/429 4. panta 39. punkts
2.3. apakšpunkts un 13. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2020/689 2. panta 13. punkts
2.8. apakšpunkts un 19. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2016/429 4. panta 5. punkts
2.9. apakšpunkts un 3. punkta ievaddaļa, 4.1. un 4.2. apakšpunkts, 13. un 15. punkts, 16.2.1., 16.2.2., 16.2.3., 16.2.4., 16.2.5., 17.1., 18.1., 18.2. un 18.3. apakšpunkts, 19., 21. un 22. punkts, 23.2. 25.1. un 25.2. apakšpunkts, 26. punkts, 27.1., 27.2., 27.3., 27.4., 27.4.1., 27.4.2. un 27.4.3. apakšpunkts, 28. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2016/429 4. panta 40. punkts
2.10. apakšpunkts, 16. un 17. punkta ievaddaļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2016/429 4. panta 34. punkts
2.11. apakšpunkts, 13. punkts, 16.2.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 2016/429 143. panta 2. punkta otrā atkāpe
11. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2016/429 14. pantā kompetentajai iestādei dotā rīcības brīvība deleģēt atsevišķas oficiālās darbības veterinārārstiem, kas nav oficiāli veterinārārsti, netiek izmantota saistībā ar govju enzootiskās leikozes kontroles pasākumiem, jo dienesta rīcībā nav pietiekamu finanšu līdzekļu veterinārārstu darba samaksai.

Regulas 2016/429 31. panta 2. punkts paredz rīcības brīvību dalībvalstij, kura nav brīva no vienas vai vairākām 9. panta 1. punkta "c" apakšpunktā minētajām sarakstā norādītajām slimībām vai par kuru nav zināms, ka tā ir brīva no šīm slimībām, un kura nolemj izveidot sarakstā norādītās slimības izskaušanai paredzētu programmu, kas īstenojama konkrētās slimības skartajās dzīvnieku populācijās un aptver šo valstu teritorijas attiecīgās daļas vai tās zonas vai nodalījumus ("fakultatīva izskaušanas programma"), īstenot šādas slimības kontroles un izskaušanas pasākumus, lai Savienībā (tirdzniecībā starp dalībvalstīm) iegūtu dzīvnieku veselības garantijas attiecībā uz dzīvnieku vai produktu pārvietošanu. Govju enzootiskā leikoze saskaņā ar regulas 2018/1882 pielikuma attiecīgo ierakstu ir iekļauta to C + D + E kategorijas infekcijas slimību sarakstā, kuru kontroles pasākumu īstenošanai dalībvalsts izstrādā fakultatīvo izskaušanas programmu. Tā kā Latvija saskaņā ar regulas 2021/620 VIII pielikuma I daļas attiecīgo ierakstu ir iekļauta dalībvalstu vai to zonu sarakstā, kurām ir statuss "brīva no govju enzootiskās leikozes (EBL)", ir lietderīgi arī turpmāk noteikt kārtību, kādā Latvija saglabā šo statusu vai atgūst pēc tā zaudēšanas.

Regulas 2016/429 85. pantā, 88. pantā, 91. pantā, 104. panta 2. punktā, 108. panta 5. punktā, 113. panta 2. punktā, 116. pantā, 133. panta 2. punkta otrajā daļā un 139. pantā kompetentajai iestādei dotā rīcības brīvība noteikumu projektā netiks izmantota, jo minēto pantu normas ieviestas citos normatīvajos aktos un tām nav tiešas ietekmes uz govju enzootiskās leikozes kontroles pasākumiem. 

Regulas 2016/429 143. panta 2. punkta otrajā daļā kompetentajai iestādei dotā rīcības brīvība neizsniegt veterināro sertifikātu noteikumu projektā ir minēta noteikumu projekta 10.2. apakšpunktā. Rīcības brīvība izmantota, lai nepalielinātu administratīvo slogu. Līdz šim dienests šādu dzīvnieku pārvadāšanai veterināro sertifikātu nav izsniedzis. Jaunais regulējums, kas noteikts dažos regulas 2016/429 pantos un paredz veterinārā sertifikāta izsniegšanu, palielina dienesta inspektoru pienākumus. Turklāt operatoriem šāds administratīvais slogs rada papildu izmaksas.

Regulas 2016/429 153. panta 4. punktā kompetentajai iestādei dotā rīcības brīvība netiek izmantota, jo Latvijā nav ieviesta šāda ziņošanas prakse. 

Regulas 2016/429 170. un 171. pantā kompetentajai iestādei dotā rīcības brīvība netiks izmantota saistībā ar govju enzootiskās leikozes kontroles pasākumiem. Saskaņā ar regulas 2018/1882 pielikuma attiecīgajā ierakstā noteikto govju enzootiskā leikoze ir C + D + E kategorijas infekcijas slimība, taču regulas 2016/429 170. pantā noteiktas prasības, kas attiecināmas uz D un E kategorijas infekcijas slimību kontroli, bet 171. pants regulē tādu infekcijas slimību kontroli, kuras nav iekļautas sarakstā.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
Regulas 2016/429 18. panta 1. un 2. punktā noteiktajā sarakstā minētās slimības paziņošanas kārtība dalībvalstī saistībā ar aizdomu paziņošanu par govju enzootisko leikozi ir noteikta Ministru kabineta 2012.gada 21.februāra noteikumos Nr. 127 "Noteikumi par ziņojamām, reģistrējamām un valsts uzraudzībā esošām dzīvnieku infekcijas slimībām un kārtību, kādā par tām sniedzama informācija Pārtikas un veterinārajam dienestam".

Regulas 2016/429 19.–23. pantā noteiktie dalībvalsts pienākumi saistībā ar Savienības mēroga paziņošanu un Savienības mēroga ziņošanu un datorizēto informācijas sistēmu, kā arī dalībvalsts pienākums izveidot paziņošanas un ziņošanas reģionus ir papildināti ar regulu 2020/2002, kas nosaka detalizētu informācijas sagatavošanas un paziņošanas kārtību. Tā kā regulā 2020/2002 noteiktās prasības attiecināmas tikai uz kompetento iestādi – dienestu, noteikumu projektā ir dota atsauce uz regulas 2020/2002 3. pantu.

Regulas 2016/429 26. un 45. pantā noteiktais pienākums attiecas uz kompetento iestādi, kas saskaņā ar Veterinārmedicīnas likuma 4. panta ceturto daļu ir dienests.

Regulas 2016/429 46. pantā noteiktās prasības neattiecas uz veterināro zāļu lietošanu lai ierobežotu C + D + E kategorijas infekcijas slimības. 

Regulas 2016/429 99., 101., 102., 103., 108. un 109. pantā noteiktās prasības neattiecas uz govju enzootiskās leikozes kontroles pasākumu īstenošanu.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 17. decembra Deleģētā regula (ES) 2020/688, ar ko attiecībā uz dzīvnieku veselības prasībām, kuras reglamentē sauszemes dzīvnieku un inkubējamu olu pārvietošanu Savienībā, papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 11. panta 1. punkts
23.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projektā minētā regulas 2020/688 norma neparedz dalībvalsts rīcības brīvību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regula (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2017/625 34. pants
6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projektā minētā regulas 2017/625 norma neparedz dalībvalsts rīcības brīvību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests, Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior", Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/240a4407-c0f9-46de-a9b5-68ae1c942491

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Saņemts atzinums no Latvijas Veterinārārstu biedrības. Informāciju par atzinumu skatīt sadaļā "Papildu dokumenti".

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekts sagatavots, ņemot vērā Tieslietu ministrijas 2025. gada 3. marta atzinumā norādīto iebildumu par Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 15. novembra noteikumos Nr. 880 "Govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtība" (24-TA-2391). Tieslietu ministrijas atzinumā norādīts, ka atbilstoši Ministru kabineta  2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140. punktam grozījumu projektu nesagatavo, ja tā normu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma, jo tad sagatavojami jauni noteikumi. Vēršam uzmanību uz to, ka projekts skar vismaz pusi no Ministru kabineta 2011. gada 15. novembra noteikumu Nr. 880 "Govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtība" normām. Ievērojot minēto, ir sagatavots jauns Ministru kabineta noteikumu projekts par govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtību.
Tā kā Ministru kabineta noteikumu projektā "Govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtība" iekļautās normas ir līdzvērtīgas tām normām, kas tika noteiktas Ministru kabineta noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 15. novembra noteikumos Nr. 880 "Govju enzootiskās leikozes uzraudzības, kontroles un apkarošanas kārtība", Zemkopības ministrija neorganizēja atkārtotu sabiedrisko apspriešanu un iekļāva tos sabiedriskās apspriešanas rezultātus, kas tika saņemti par noteikumu projektu 24-TA-2391.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Lauku atbalsta dienests
palielinās
Vērtības nozīme:
10,40
bruto alga stundā
5,00
stundas
1
subjekts
1
reize
52,00
Noteikumu projekta 15. punktā noteikts pienākums Lauku atbalsta dienestam līdz kārtējā gada 31. decembrim lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrā ievietot informāciju par reģistrētajiem objektiem, kuros saskaņā ar govju enzootiskās leikozes valsts uzraudzības programmu nākamajā gadā liellopiem ir nepieciešams noņemt paraugus laboratoriskiem izmeklējumiem. Pārtikas un veterinārā dienesta sagatavotās informācijas ievietošana lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrā kopā aizņem apmēram 5 darba stundas.
Pārtikas un veterinārais dienests
palielinās
Vērtības nozīme:
10,40
bruto alga stundā
9,00
stundas
1
subjekts
1
reize
93,60
1) Noteikumu projekta 14. punktā noteikts pienākums Pārtikas un veterinārajam dienestam līdz kārtējā gada 30. novembrim sniegt Lauku atbalsta dienestam informāciju par nākamajā gadā nepieciešamo objektu skaitu, kuros laboratoriski jāizmeklē liellopi, un to atlases kritērijiem. Kritēriju sagatavošana laboratoriskajiem izmeklējumiem uz govju enzootisko leikozi, nepieciešamības gadījumā arī informācijas precizēšana un sagatavoto novietņu sarakstu pārbaude par atlases atbilstību noteiktajiem kritērijiem pirms to publicēšanas Lauku atbalsta dienestā, kopā aizņem apmēram 7 darba stundas. 2) Noteikumu projekta 27.2. apakšpunktā noteikts pienākums Pārtikas un veterinārajam dienestam ziņot Eiropas Komisijai un citām Eiropas Savienības dalībvalstīm par jebkuru gadījumu, kad konstatēta liellopu saslimšana ar govju enzootisko leikozi, saskaņā ar regulas 2020/2002 3. pantā noteikto kārtību. Lai iepazītos un pārbaudītu saņemto informāciju par konstatēto govju enzootiskās leikozes gadījumu, izpētītu esošo situāciju objektā, sazinātos ar Pārtikas un veterinārā dienesta teritoriālo struktūrvienību un veiktu konstatētā govju enzootiskās leikozes gadījuma ziņošanu Eiropas Komisijai un citām Eiropas Savienības dalībvalstīm kopā var aizņemt apmēram 2 darba stundas. 3) Noteikumu projekta 4. punktā noteikts pienākums pilnvarotam veterinārārstam kautuvē ziņot Pārtikas un veterinārajam dienestam par: 1) liellopu saslimšanu vai liellopiem, par kuriem ir aizdomas, ka tie inficējušies ar govju enzootiskās leikozes vīrusu; 2) konstatētiem jaunveidojumiem liellopa limfmezglos vai citos organisma audos. Informējam, ka saskaņā ar Pārtikas un veterinārā dienesta sniegto informāciju, epidemioloģiskā situācija ar govju enzootisko leikozi Latvijā ir labvēlīga (Latvijai ir piešķirts statuss "brīva no govju enzootiskās leikozes (EBL)"). Jau vairākus gadus no pilnvarotajiem veterinārārstiem netiek saņemti ziņojumi par aizdomām vai liellopu saslimšanas gadījumiem ar govju enzootisko leikozi. Reizēm laboratoriski tiek apstiprināts pozitīvs govju enzootiskās leikozes gadījums. Laboratoriskos izmeklējumus uz govju enzootisko leikozi Pārtikas un veterinārais dienests uzrauga un tos nodrošina operatori, kuri tur liellopus, par saviem līdzekļiem. Saņemot Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta “BIOR” sagatavotu testēšanas pārskatu ar pozitīvu izmeklēšanas rezultātu uz govju enzootisko leikozi, skartajās novietnēs Pārtikas un veterinārais dienests veic atveseļošanas pasākumus un šajā gadījumā radušo izdevumus sedz no valsts budžeta līdzekļiem.
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"
neietekmē
Kopā
145,60

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
LAD tiek paplašināts pildāmo valsts pārvaldes uzdevumu daudzums, pārņemot tos, ko līdz šim pildīja datu centrs.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
PVD un Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskajam institūtam "BIOR" noteiktie uzdevumi pēc būtības nemainās.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi