24-TA-3064: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un to nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Zemes pārvaldības likuma 17. panta piektā daļa un pārejas noteikumu 11.punkts.
Ministru kabineta 2016.gada 29.marta noteikumu Nr.190 “Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību” 8.punkts.
Likuma „Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 4.1panta pirmā daļa, 8.panta sestā daļa.
Ministru kabineta 2016.gada 29.marta noteikumu Nr.190 “Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību” 8.punkts.
Likuma „Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 4.1panta pirmā daļa, 8.panta sestā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts paredz saglabāt valsts īpašumā un reģistrēt zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā vienu zemes vienību Pārdaugavas ielā 74, Daugavpils valstspilsētā un vienu zemes vienību Meža ielā 2, Skrundā, Kuldīgas novadā
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Zemes pārvaldības likuma 17.panta piekto daļu, valstij un vietējām pašvaldībām pēc zemes reformas pabeigšanas piederošo un piekrītošo zemi izvērtē Ministru kabineta noteiktajā kārtībā divu gadu laikā pēc tam, kad Ministru kabinets izdevis rīkojumu par zemes reformas pabeigšanu attiecīgās vietējās pašvaldības administratīvajā teritorijā vai visās novada teritoriālā iedalījuma vienībās. Atbilstoši šā likuma pārejas noteikumu 11.punktam Ministru kabineta rīkojumu par šā likuma 17. panta pirmajā daļā minētajiem zemes gabaliem, kuri Ministru kabineta noteiktajā kārtībā izvērtēti un Valsts zemes dienesta publicētajā rezerves zemes fondā ieskaitītās un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantotās zemes izvērtēšanas sarakstā atzīmēti kā valstij piederoši vai piekrītoši, var izdot arī pēc šā likuma 17. panta piektajā daļā noteiktā termiņa.
Atbilstoši Ministru kabineta 2016.gada 29.marta noteikumu Nr.190 “Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību” (turpmāk – Noteikumi Nr.190) 3.punktā noteiktajam Valsts zemes dienests sagatavo un publisko savā tīmekļvietnē sarakstu par rezerves zemes fondā ieskaitītajām zemes vienībām un zemes vienībām, kuras nav izmantotas īpašuma tiesību atjaunošanai (turpmāk – saraksts), katrā administratīvajā teritorijā piecu darbdienu laikā pēc:
Noteikumu Nr.190 spēkā stāšanās par visu to vietējo pašvaldību administratīvajām teritorijām vai novada pašvaldības teritoriālajām vienībām, par kurām Ministru kabineta rīkojums par zemes reformas pabeigšanu izdots līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai;
Ministru kabineta rīkojuma izdošanas (pēc noteikumu Nr.190 spēkā stāšanās) par zemes reformas pabeigšanu attiecīgās vietējās pašvaldības administratīvajā teritorijā vai visās novada teritoriālā iedalījuma vienībās.
Ministru kabinets ir izdevis Ministru kabineta 2019.gada 4. septembra rīkojumu Nr. 430 “Par zemes reformas pabeigšanu Daugavpils pilsētā” https://likumi.lv/ta/id/309205-par-zemes-reformas-pabeigsanu-daugavpils-pilseta un Ministru kabineta 2015.gada 9.septembra rīkojumu Nr.534 “Par zemes reformas pabeigšanu Skrundas novada Skrundas pilsētā” https://likumi.lv/ta/id/276431-par-zemes-reformas-pabeigsanu-skrundas-novada-skrundas-pilseta.
Ministru kabinetam, izdodot rīkojumu par zemes reformas pabeigšanu attiecīgajā administratīvajā teritorijā, tiek apliecināts, ka visi procesi attiecībā uz privātpersonu tiesībām iegūt zemi attiecīgajā administratīvajā teritorijā zemes reformas ietvaros ir pabeigti. Ja zemes reformas ietvaros zeme nebija piešķirta privātpersonām pastāvīgā lietošanā vai arī būves īpašniekam nebija tiesības iegūt zemi īpašumā saskaņā ar zemes reformas likumiem, tad šāda zeme ir ieskaitīta rezerves zemes fondā un piekrīt valstij vai pašvaldībai.
Finanšu ministrija, ievērojot Noteikumu Nr.190 5.punktā noteikto, ir izvērtējusi, kuras sarakstā norādītās zemes vienības piekrīt vai pieder valstij un ir ierakstāmas zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā saskaņā ar likumu “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” un izdarījusi atzīmes sarakstā par Daugavpils valstspilsētā norādītajām zemes vienībām un sarakstā par Skrundā, Kuldīgas novadā, norādītajām zemes vienībām.
Atbilstoši Noteikumu Nr.190 8.1.apakšpunktā noteiktajam Valsts zemes dienests ir saņēmis šo noteikumu 7.1.3. apakšpunktā minēto sarakstu ar ministriju un pašvaldības izdarītajām atzīmēm no pašvaldībām, un savā tīmekļvietnē ir publiskojis izvērtēto gala sarakstu par:
- Daugavpils valstspilsētu: https://www.vzd.gov.lv/lv/2019-gada-4-septembra-rikojums ;
- Kuldīgas novada, Skrundas pilsētu: https://www.vzd.gov.lv/lv/2016-gada-28-janvara-rikojums.
Par sarakstos norādītajām valstij piekritīgajām zemes vienībām nepastāv strīds ar citām ministrijām un pašvaldību.
Izpildot Ministru kabineta komitejas 2018.gada 11.jūnija sēdē (prot. Nr.21 2.# 2.p.) doto uzdevumu, Tieslietu ministrija izstrādāja Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījums Ministru kabineta 2016.gada 29.marta noteikumos Nr.190 “Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību””. Ņemot vērā to, ka par projektu tika saņemti iebildumi, Tieslietu ministrija organizēja starpinstitūciju sanāksmi, kurā institūcijas vienojās, ka finanšu, administratīvo un laika resursu taupības nolūkos nav lietderīgi noskaidrot zemes vienību piederību uz 1940.gada 21.jūliju (arhīva izziņa); grozījumi noteikumos nav nepieciešami; turpmāk Ministru kabineta rīkojumu projektu sākotnējās ietekmes novērtējumu ziņojumos (anotācijās) nav nepieciešams norādīt konkrētu likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatā” 2.panta attiecīgās daļas apakšpunktu vai 4.1 panta pirmās daļas attiecīgu apakšpunktu. Anotācijā norādāms pamatojums, kāpēc ministrija attiecīgajā sarakstā ir izdarījusi atzīmi par attiecīgās zemes vienības piekritību valstij, vienlaikus kā zemes piekritības valstij tiesisko pamatojumu norādot likuma 2.pantu vai 4.1 panta pirmo daļu.
Ņemot vērā minēto, Finanšu ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu „Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un to nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā” (turpmāk – rīkojuma projekts), kas paredz rīkojuma projekta pielikumā minētās zemes vienības Skrundā, Kuldīgas novadā un Daugavpils valstspilsētā saglabāt valsts īpašumā un reģistrēt tās zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, ņemot vērā to, ka tās piekrīt valstij saskaņā ar likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 4.1 panta pirmo daļu.
Atbilstoši Ministru kabineta 2016.gada 29.marta noteikumu Nr.190 “Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību” (turpmāk – Noteikumi Nr.190) 3.punktā noteiktajam Valsts zemes dienests sagatavo un publisko savā tīmekļvietnē sarakstu par rezerves zemes fondā ieskaitītajām zemes vienībām un zemes vienībām, kuras nav izmantotas īpašuma tiesību atjaunošanai (turpmāk – saraksts), katrā administratīvajā teritorijā piecu darbdienu laikā pēc:
Noteikumu Nr.190 spēkā stāšanās par visu to vietējo pašvaldību administratīvajām teritorijām vai novada pašvaldības teritoriālajām vienībām, par kurām Ministru kabineta rīkojums par zemes reformas pabeigšanu izdots līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai;
Ministru kabineta rīkojuma izdošanas (pēc noteikumu Nr.190 spēkā stāšanās) par zemes reformas pabeigšanu attiecīgās vietējās pašvaldības administratīvajā teritorijā vai visās novada teritoriālā iedalījuma vienībās.
Ministru kabinets ir izdevis Ministru kabineta 2019.gada 4. septembra rīkojumu Nr. 430 “Par zemes reformas pabeigšanu Daugavpils pilsētā” https://likumi.lv/ta/id/309205-par-zemes-reformas-pabeigsanu-daugavpils-pilseta un Ministru kabineta 2015.gada 9.septembra rīkojumu Nr.534 “Par zemes reformas pabeigšanu Skrundas novada Skrundas pilsētā” https://likumi.lv/ta/id/276431-par-zemes-reformas-pabeigsanu-skrundas-novada-skrundas-pilseta.
Ministru kabinetam, izdodot rīkojumu par zemes reformas pabeigšanu attiecīgajā administratīvajā teritorijā, tiek apliecināts, ka visi procesi attiecībā uz privātpersonu tiesībām iegūt zemi attiecīgajā administratīvajā teritorijā zemes reformas ietvaros ir pabeigti. Ja zemes reformas ietvaros zeme nebija piešķirta privātpersonām pastāvīgā lietošanā vai arī būves īpašniekam nebija tiesības iegūt zemi īpašumā saskaņā ar zemes reformas likumiem, tad šāda zeme ir ieskaitīta rezerves zemes fondā un piekrīt valstij vai pašvaldībai.
Finanšu ministrija, ievērojot Noteikumu Nr.190 5.punktā noteikto, ir izvērtējusi, kuras sarakstā norādītās zemes vienības piekrīt vai pieder valstij un ir ierakstāmas zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā saskaņā ar likumu “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” un izdarījusi atzīmes sarakstā par Daugavpils valstspilsētā norādītajām zemes vienībām un sarakstā par Skrundā, Kuldīgas novadā, norādītajām zemes vienībām.
Atbilstoši Noteikumu Nr.190 8.1.apakšpunktā noteiktajam Valsts zemes dienests ir saņēmis šo noteikumu 7.1.3. apakšpunktā minēto sarakstu ar ministriju un pašvaldības izdarītajām atzīmēm no pašvaldībām, un savā tīmekļvietnē ir publiskojis izvērtēto gala sarakstu par:
- Daugavpils valstspilsētu: https://www.vzd.gov.lv/lv/2019-gada-4-septembra-rikojums ;
- Kuldīgas novada, Skrundas pilsētu: https://www.vzd.gov.lv/lv/2016-gada-28-janvara-rikojums.
Par sarakstos norādītajām valstij piekritīgajām zemes vienībām nepastāv strīds ar citām ministrijām un pašvaldību.
Izpildot Ministru kabineta komitejas 2018.gada 11.jūnija sēdē (prot. Nr.21 2.# 2.p.) doto uzdevumu, Tieslietu ministrija izstrādāja Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījums Ministru kabineta 2016.gada 29.marta noteikumos Nr.190 “Kārtība, kādā pieņem lēmumu par rezerves zemes fondā ieskaitīto zemes gabalu un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemes gabalu piederību vai piekritību””. Ņemot vērā to, ka par projektu tika saņemti iebildumi, Tieslietu ministrija organizēja starpinstitūciju sanāksmi, kurā institūcijas vienojās, ka finanšu, administratīvo un laika resursu taupības nolūkos nav lietderīgi noskaidrot zemes vienību piederību uz 1940.gada 21.jūliju (arhīva izziņa); grozījumi noteikumos nav nepieciešami; turpmāk Ministru kabineta rīkojumu projektu sākotnējās ietekmes novērtējumu ziņojumos (anotācijās) nav nepieciešams norādīt konkrētu likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatā” 2.panta attiecīgās daļas apakšpunktu vai 4.1 panta pirmās daļas attiecīgu apakšpunktu. Anotācijā norādāms pamatojums, kāpēc ministrija attiecīgajā sarakstā ir izdarījusi atzīmi par attiecīgās zemes vienības piekritību valstij, vienlaikus kā zemes piekritības valstij tiesisko pamatojumu norādot likuma 2.pantu vai 4.1 panta pirmo daļu.
Ņemot vērā minēto, Finanšu ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu „Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un to nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā” (turpmāk – rīkojuma projekts), kas paredz rīkojuma projekta pielikumā minētās zemes vienības Skrundā, Kuldīgas novadā un Daugavpils valstspilsētā saglabāt valsts īpašumā un reģistrēt tās zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, ņemot vērā to, ka tās piekrīt valstij saskaņā ar likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 4.1 panta pirmo daļu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā iekļauto zemes vienību raksturojums:
1. Zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 05000152909) 0,0596 ha platībā – Pārdaugavas ielā 74A, Daugavpilī.
Zemes vienības kadastrālā vērtība uz 2024.gada 1.janvāri noteikta 1526 euro. Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – NĪVKIS) datiem lietošanas mērķis – individuāla dzīvojamo māju apbūve, kods - 0601; zemes vienības statuss – rezerves zemes fonds.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 05000152909) nav reģistrēti apgrūtinājumi.
Saskaņā ar NĪVKIS uz zemes vienības atrodas divas zemesgrāmatā reģistrētas būves (būvju kadastra apzīmējumi 05000152909001 un 05000152909002), kuras ietilpst nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr.05005150080) – Pārdaugavas ielā 74A, Daugavpilī, sastāvā. Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 05005150080) – Pārdaugavas ielā 74A, Daugavpilī, nostiprinātas Latgales rajona tiesas Daugavpils pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000881137, fiziskai personai.
Atbilstoši NĪVKIS uz zemes vienības atrodas vēl viena zemesgrāmatā nereģistrēta būve - ateja (būves kadastra apzīmējums 05000152909004) ar apbūves laukumu 1,3 m2 platībā; galvenais lietošanas veids: citas, iepriekš neklasificētas, ēkas (kods 1274); kadastrālā vērtība uz 2024.gada 1.janvāri ir noteikta 11 euro.
Tā kā būve ar kadastra apzīmējumu 05000152909004 ir klasificējama kā mazēka (vienstāva ēka, kuras apbūves laukums nav lielāks par 25 m2) un atbilstoši likuma “Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās” 19.panta pirmā daļā noteiktajam, tā zemesgrāmatā kā patstāvīgs īpašuma objekts nav ierakstāma. Kā mazēkas tiesiskais valdītājs NĪVKIS ir reģistrēta tā pati fiziskā persona, kura ir īpašnieks zemesgrāmatā reģistrētajam būvju īpašumam.
Pēc rīkojuma projekta pieņemšanas apbūves īpašniekam būs pienākums maksāt zemes likumiskās lietošanas maksu, kā arī segt maksāšanas paziņojuma izmaksas. Likumiskās lietošanas maksas apmērs ir četri procenti no lietošanā esošās zemes kadastrālās vērtības gadā, bet ne mazāks par 50 euro gadā. Maksāšanas paziņojuma sagatavošanas un nosūtīšanas izmaksas gadā katrs būves īpašnieks sedz 15 euro apmērā, ņemot vērā to, ka apbūves īpašniekam pastāv likumiskās zemes lietošanas tiesības uz zemesgabalu.
Ņemot vērā, ka zemes reforma konkrētajā administratīvajā teritorijā ir pabeigta, būves īpašniekiem šobrīd nav tiesību iegūt īpašumā zemes vienību saskaņā ar zemes reformas likumiem, kā arī to, ka nepastāv strīds ar citām ministrijām un pašvaldību par zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 05000152909) 0,0596 ha platībā – Pārdaugavas ielā 74, Daugavpilī, un nav lietderīgi iegūt arhīva izziņu, lai iegūtu vēsturisko informāciju par nekustamo īpašumu, pamatojoties uz likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 4.1panta pirmo daļu minētā zemes vienība piekrīt valstij.
2. Zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 62090020142) 0,8175 ha platībā – Meža ielā 2, Skrundā, Kuldīgas novadā.
Zemes vienības kadastrālā vērtība uz 2024.gada 1.janvāri noteikta 6254 euro. Saskaņā ar NĪVKIS datiem lietošanas mērķis – noliktavu apbūve, kods - 1002; zemes vienības statuss – rezerves zemes fonds.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 62090020142) nav reģistrēti apgrūtinājumi.
Saskaņā ar NĪVKIS uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 62090020142) atrodas sešas zemesgrāmatā nereģistrētas būves:
Būve – noliktava (būves kadastra apzīmējums 62090020143001) – Meža ielā 2, Skrundā, Kuldīgas novadā, kuras tiesiskais valdītājs – Latvijas valsts Finanšu ministrijas personā;
Būve – pirmapstrādes ēka (būves kadastra apzīmējums 62090020143002) – Meža ielā 2, Skrundā, Kuldīgas novadā, kuras tiesiskais valdītājs – Latvijas valsts Finanšu ministrijas personā;
Būve – sūkņu māja (būves kadastra apzīmējums 62090020143003) – Meža ielā 2, Skrundā, Kuldīgas novadā, kuras tiesiskais valdītājs – Latvijas valsts Finanšu ministrijas personā;
Būve – tirdzniecības bāzes noliktava (būves kadastra apzīmējums 62090020143005) – Meža ielā 2, Skrundā, Kuldīgas novadā, kuras tiesiskais valdītājs – Latvijas valsts Finanšu ministrijas personā;
Būve – svaru māja (būves kadastra apzīmējums 62090020143006) Meža ielā 2, Skrundā, Kuldīgas novadā, kuras tiesiskais valdītājs – Latvijas valsts Finanšu ministrijas personā;
Būve – svaru māja (būves kadastra apzīmējums 62090020143007) Meža ielā 2, Skrundā, Kuldīgas novadā, kuras tiesiskais valdītājs – valsts Finanšu ministrijas personā (turpmāk uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 62090020142) esošās būves visas kopā – būves).
Valsts ieņēmumu dienests ar 2024.gada 10.aprīļa Valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma aktu Nr.3570R/24, ievērojot Ministru kabineta 26.11.2013. noteikumu Nr.1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 32.3.apakšpunktā noteikto un Rīgas pilsētas tiesas 21.12.2023. spriedumu civillietā Nr. C771170923 (Lietvedības Nr. C-11709-23/14), saskaņā ar kuru konstatēts juridiskais fakts, ka būves ir bezīpašnieka manta un piekrīt valstij, nodeva būves Finanšu ministrijas valdījumā un valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) pārvaldīšanā.
Tā kā pamatojoties uz likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 4.1panta pirmo daļu minētā zemes vienība piekrīt valstij, tad pēc rīkojuma projekta pieņemšanas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 62090020142) – Meža ielā 2, Skrundā, Kuldīgas novadā, 0,8175 ha platībā un būves tiks vienlaikus ierakstītas zemesgrāmatā un nostiprinātas īpašuma tiesības valstij Finanšu ministrijas personā, veidojot vienotu nekustamo īpašumu.
1. Zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 05000152909) 0,0596 ha platībā – Pārdaugavas ielā 74A, Daugavpilī.
Zemes vienības kadastrālā vērtība uz 2024.gada 1.janvāri noteikta 1526 euro. Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – NĪVKIS) datiem lietošanas mērķis – individuāla dzīvojamo māju apbūve, kods - 0601; zemes vienības statuss – rezerves zemes fonds.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 05000152909) nav reģistrēti apgrūtinājumi.
Saskaņā ar NĪVKIS uz zemes vienības atrodas divas zemesgrāmatā reģistrētas būves (būvju kadastra apzīmējumi 05000152909001 un 05000152909002), kuras ietilpst nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr.05005150080) – Pārdaugavas ielā 74A, Daugavpilī, sastāvā. Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 05005150080) – Pārdaugavas ielā 74A, Daugavpilī, nostiprinātas Latgales rajona tiesas Daugavpils pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000881137, fiziskai personai.
Atbilstoši NĪVKIS uz zemes vienības atrodas vēl viena zemesgrāmatā nereģistrēta būve - ateja (būves kadastra apzīmējums 05000152909004) ar apbūves laukumu 1,3 m2 platībā; galvenais lietošanas veids: citas, iepriekš neklasificētas, ēkas (kods 1274); kadastrālā vērtība uz 2024.gada 1.janvāri ir noteikta 11 euro.
Tā kā būve ar kadastra apzīmējumu 05000152909004 ir klasificējama kā mazēka (vienstāva ēka, kuras apbūves laukums nav lielāks par 25 m2) un atbilstoši likuma “Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās” 19.panta pirmā daļā noteiktajam, tā zemesgrāmatā kā patstāvīgs īpašuma objekts nav ierakstāma. Kā mazēkas tiesiskais valdītājs NĪVKIS ir reģistrēta tā pati fiziskā persona, kura ir īpašnieks zemesgrāmatā reģistrētajam būvju īpašumam.
Pēc rīkojuma projekta pieņemšanas apbūves īpašniekam būs pienākums maksāt zemes likumiskās lietošanas maksu, kā arī segt maksāšanas paziņojuma izmaksas. Likumiskās lietošanas maksas apmērs ir četri procenti no lietošanā esošās zemes kadastrālās vērtības gadā, bet ne mazāks par 50 euro gadā. Maksāšanas paziņojuma sagatavošanas un nosūtīšanas izmaksas gadā katrs būves īpašnieks sedz 15 euro apmērā, ņemot vērā to, ka apbūves īpašniekam pastāv likumiskās zemes lietošanas tiesības uz zemesgabalu.
Ņemot vērā, ka zemes reforma konkrētajā administratīvajā teritorijā ir pabeigta, būves īpašniekiem šobrīd nav tiesību iegūt īpašumā zemes vienību saskaņā ar zemes reformas likumiem, kā arī to, ka nepastāv strīds ar citām ministrijām un pašvaldību par zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 05000152909) 0,0596 ha platībā – Pārdaugavas ielā 74, Daugavpilī, un nav lietderīgi iegūt arhīva izziņu, lai iegūtu vēsturisko informāciju par nekustamo īpašumu, pamatojoties uz likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 4.1panta pirmo daļu minētā zemes vienība piekrīt valstij.
2. Zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 62090020142) 0,8175 ha platībā – Meža ielā 2, Skrundā, Kuldīgas novadā.
Zemes vienības kadastrālā vērtība uz 2024.gada 1.janvāri noteikta 6254 euro. Saskaņā ar NĪVKIS datiem lietošanas mērķis – noliktavu apbūve, kods - 1002; zemes vienības statuss – rezerves zemes fonds.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 62090020142) nav reģistrēti apgrūtinājumi.
Saskaņā ar NĪVKIS uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 62090020142) atrodas sešas zemesgrāmatā nereģistrētas būves:
Būve – noliktava (būves kadastra apzīmējums 62090020143001) – Meža ielā 2, Skrundā, Kuldīgas novadā, kuras tiesiskais valdītājs – Latvijas valsts Finanšu ministrijas personā;
Būve – pirmapstrādes ēka (būves kadastra apzīmējums 62090020143002) – Meža ielā 2, Skrundā, Kuldīgas novadā, kuras tiesiskais valdītājs – Latvijas valsts Finanšu ministrijas personā;
Būve – sūkņu māja (būves kadastra apzīmējums 62090020143003) – Meža ielā 2, Skrundā, Kuldīgas novadā, kuras tiesiskais valdītājs – Latvijas valsts Finanšu ministrijas personā;
Būve – tirdzniecības bāzes noliktava (būves kadastra apzīmējums 62090020143005) – Meža ielā 2, Skrundā, Kuldīgas novadā, kuras tiesiskais valdītājs – Latvijas valsts Finanšu ministrijas personā;
Būve – svaru māja (būves kadastra apzīmējums 62090020143006) Meža ielā 2, Skrundā, Kuldīgas novadā, kuras tiesiskais valdītājs – Latvijas valsts Finanšu ministrijas personā;
Būve – svaru māja (būves kadastra apzīmējums 62090020143007) Meža ielā 2, Skrundā, Kuldīgas novadā, kuras tiesiskais valdītājs – valsts Finanšu ministrijas personā (turpmāk uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 62090020142) esošās būves visas kopā – būves).
Valsts ieņēmumu dienests ar 2024.gada 10.aprīļa Valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma aktu Nr.3570R/24, ievērojot Ministru kabineta 26.11.2013. noteikumu Nr.1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 32.3.apakšpunktā noteikto un Rīgas pilsētas tiesas 21.12.2023. spriedumu civillietā Nr. C771170923 (Lietvedības Nr. C-11709-23/14), saskaņā ar kuru konstatēts juridiskais fakts, ka būves ir bezīpašnieka manta un piekrīt valstij, nodeva būves Finanšu ministrijas valdījumā un valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) pārvaldīšanā.
Tā kā pamatojoties uz likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 4.1panta pirmo daļu minētā zemes vienība piekrīt valstij, tad pēc rīkojuma projekta pieņemšanas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 62090020142) – Meža ielā 2, Skrundā, Kuldīgas novadā, 0,8175 ha platībā un būves tiks vienlaikus ierakstītas zemesgrāmatā un nostiprinātas īpašuma tiesības valstij Finanšu ministrijas personā, veidojot vienotu nekustamo īpašumu.
Risinājuma apraksts
VNĪ attiecībā uz apbūvētām zemes vienībām pilda Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā tai deleģēto uzdevumu – organizē valsts mantas atsavināšanas procesu un atsavina apbūvēto valsts zemi personām, kurām saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4.panta ceturto daļu ir tiesības ierosināt to atsavināšanu. Uz rīkojuma projekta pielikumā iekļauto valstij piekritīgo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 05000152909) Pārdaugavas ielā 74A, Daugavpilī, atrodas privātpersonai piederošas ēkas, līdz ar to valstij ar būvju īpašnieku pastāvēs likumiskās zemes lietošanas tiesības. Pēc rīkojuma projekta pieņemšanas un zemes vienības ierakstīšanas zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, VNĪ uzsāks minētās zemes vienības atsavināšanas procesu, ja tiks saņemts būvju īpašnieka atsavināšanas ierosinājums Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma noteiktajā kārtībā, pieņemot lēmumu par attiecīgās zemes vienības pārdošanu, tādējādi izbeidzot dalītā īpašuma tiesiskās attiecības.
Ar Finanšu ministrijas un VNĪ 2020.gada 18.marta noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr.13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu. Pēc rīkojuma projekta pieņemšanas un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 62090020142) – Meža ielā 2, Skrundā, Kuldīgas novadā, 0,8175 ha platībā un būvju ierakstīšanas zemesgrāmatā, VNĪ izvērtēs turpmāko lietderīgāko rīcību ar nekustamo īpašumu.
Rīkojuma projekta pielikumā iekļautās zemes vienību platības norādītas atbilstoši NĪVKIS norādītajai informācijai. Veicot zemes vienību kadastrālo uzmērīšanu, zemes vienību platības var tikt precizētas.
Ar Finanšu ministrijas un VNĪ 2020.gada 18.marta noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr.13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu. Pēc rīkojuma projekta pieņemšanas un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 62090020142) – Meža ielā 2, Skrundā, Kuldīgas novadā, 0,8175 ha platībā un būvju ierakstīšanas zemesgrāmatā, VNĪ izvērtēs turpmāko lietderīgāko rīcību ar nekustamo īpašumu.
Rīkojuma projekta pielikumā iekļautās zemes vienību platības norādītas atbilstoši NĪVKIS norādītajai informācijai. Veicot zemes vienību kadastrālo uzmērīšanu, zemes vienību platības var tikt precizētas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Projektā risinātie jautājumi skar tiesību subjektu – fizisku personu, kuras īpašumā esošās ēkas atrodas uz rīkojuma projekta pielikumā minētās zemes vienības un kas var izmantot savas normatīvos aktos noteiktās tiesības atsavināt zemi zem ēkām.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošanai nav nepieciešami papildus līdzekļi no valsts vai pašvaldību budžeta.
Saskaņā ar VNĪ un Finanšu ministrijas 2020.gada 18.martā noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ apņēmusies nodrošināt nepieciešamo darbību veikšanu, tajā skaitā segt izdevumus, lai nodrošinātu valstij piekrītošo nekustamo īpašumu īpašumtiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā.
Saskaņā ar VNĪ un Finanšu ministrijas 2020.gada 18.martā noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ apņēmusies nodrošināt nepieciešamo darbību veikšanu, tajā skaitā segt izdevumus, lai nodrošinātu valstij piekrītošo nekustamo īpašumu īpašumtiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekta izstrādes, saskaņošanas un pieņemšanas procesā personu datu apstrādes mērķis ir nodrošināt rīkojuma projekta atbilstību faktiskajai un tiesiskajai situācijai, nodrošinot rīkojuma izpildē iesaistīto pušu tiesiskās intereses.
Personas datu apstrāde ir nepieciešama, lai apliecinātu, ka rīkojuma projektā iekļautās zemes vienības saskaņā ar likuma „Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” normām ir piederošas vai piekrītošas valstij Finanšu ministrijas personā, pēc rīkojuma pieņemšanas Ministru kabinetā pieprasītu apbūvētas zemes nomas maksu no apbūves īpašniekiem un tiesiskajiem valdītājiem un izpildītu Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā VNĪ deleģēto uzdevumu – organizēt valsts mantas atsavināšanas procesu, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4.panta ceturtajā daļā minēto personu pirmpirkuma tiesības.
Paskaidrojošie dokumenti, kuri satur personas datus, tiek nodoti šauram subjektu lokam - institūcijām, kas veic rīkojuma projekta un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) izvērtēšanu, Valsts kancelejai un Ministru kabineta locekļiem.
Personas datu apstrāde ir nepieciešama, lai apliecinātu, ka rīkojuma projektā iekļautās zemes vienības saskaņā ar likuma „Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” normām ir piederošas vai piekrītošas valstij Finanšu ministrijas personā, pēc rīkojuma pieņemšanas Ministru kabinetā pieprasītu apbūvētas zemes nomas maksu no apbūves īpašniekiem un tiesiskajiem valdītājiem un izpildītu Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā VNĪ deleģēto uzdevumu – organizēt valsts mantas atsavināšanas procesu, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4.panta ceturtajā daļā minēto personu pirmpirkuma tiesības.
Paskaidrojošie dokumenti, kuri satur personas datus, tiek nodoti šauram subjektu lokam - institūcijām, kas veic rīkojuma projekta un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) izvērtēšanu, Valsts kancelejai un Ministru kabineta locekļiem.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
