Anotācija (ex-ante)

24-TA-1021: Likumprojekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Padziļinātas partnerības un sadarbības nolīgumu starp Eiropas Savienību un tās dalībvalstīm, no vienas puses, un Kirgīzu Republiku, no otras puses" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Savienības (turpmāk – ES) Padomes 2024. gada 20. februāra paziņojums Eiropas Savienības dalībvalstīm, ar ko tās tika informētas, ka ir jānodrošina nepieciešamās pilnvaras savas valsts pārstāvim parakstīt Padziļinātas partnerības un sadarbības nolīgumu starp Eiropas Savienību un tās dalībvalstīm, no vienas puses, un Kirgīzu Republiku, no otras puses.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai saskaņā ar likuma "Par Latvijas Republikas starptautiskajiem līgumiem" 9.pantu apstiprinātu  Padziļinātas partnerības un sadarbības nolīgumu starp Eiropas Savienību un tās dalībvalstīm, no vienas puses, un Kirgīzu Republiku, no otras puses (turpmāk – Nolīgums).

Nolīguma noslēgšana sekmēs Kirgīzu Republikas attiecības ar ES, ievērojot pušu vēlmi atjaunināt šīs attiecības, lai atspoguļotu jaunu politisko un ekonomisko realitāti un savas partnerības attīstību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šis nolīgums ir jauns partnerības nolīgums starp ES un tās dalībvalstīm un Kirgīzu Republiku. Kopš 1995. gada (parakstīts; stājās spēkā 1999. gadā) tiesiskais regulējums ir Partnerības un sadarbības nolīgums, ar ko izveido partnerību starp Eiropas Kopienām un to dalībvalstīm, no vienas puses, un Kirgīzu Republiku, no otras puses.

ES Padome 2017. gada 21. septembrī atļāva sākt sarunas ar Kirgīzu Republiku par jauno nolīgumu. Pārrunas par nolīguma tekstu tika uzsāktas 2017. gadā nogalē un noslēdzās 2019. gadā. Nolīgums tika parafēts 2019. gada 6. jūlijā Biškekā.

Latvija atbalsta jaunā ES – Kirgīzu Republikas Padziļinātas partnerības un sadarbības nolīguma parakstīšanu. Svarīgi ir modernizēt attiecību ietvaru, pielāgot to mūsdienu realitātei un globālajiem izaicinājumiem. Latvija atbalsta pragmatisku, efektīvu un rezultātos balstītu attiecību veidošanu ar Kirgīzu Republiku, kas atbilst ES stratēģiskajiem un politiskajiem mērķiem, tai skaitā 2019. gadā atjaunotajai ES Centrālāzijas stratēģijai, kā arī 2023. gadā Luksemburgā apstiprinātajai ES – Centrālāzijas Ceļa kartei attiecību padziļināšanai. Stiprinātas ES attiecības ar Kirgīzu Republiku veicinās ES un tās dalībvalstu politisko un ekonomisko interešu aizstāvību attiecībās ar šo partnervalsti.

Latvijas nostāja konceptuāli balstās 2023. gada 17. oktobrī Ministru kabinetā apstiprinātajā pozīcijā nr. 1 “Centrālāzija”, kas uzsver ES instrumentu klāsta attiecību ar reģionu veicināšanai izmantošanu, jo īpaši stiprinot līgumtiesisko bāzi, tostarp iespējami ātri noslēdzot padziļinātās sadarbības līgumu ar Kirgizstānu. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā starptautisko ģeopolitisko situāciju, kas saistās ar Krievijas agresijas karu pret Ukrainu un tās radītajām globālajām sekām, kā arī centieniem apšaubīt pašreizējo starptautisko kārtību, ES un tās dalībvalstis apzinās nepieciešamību veidot ciešākus kontaktus ar globālajiem partneriem, tai skaitā ar Kirgīzu Republiku, lai stiprinātu ES interešu aizstāvību starptautiskajā arēnā. Viens no būtiskiem ES kopējās stratēģijas mērķiem ir mazināt reģiona atkarību no Krievijas, veicinot tādu Centrālāzijas valstu nostāju, kas ļautu pēc iespējas veiksmīgāk īstenot Krievijas un Baltkrievijas starptautisko izolāciju, kā arī nodrošinātu ES sankciju pret Krieviju un Baltkrieviju stingrāku ievērošanu.

Šajā kontekstā nolīgums ir svarīgs solis ceļā uz ES politiskās un ekonomiskās sadarbības stiprināšanu ar attiecīgo partnervalsti un Centrālāzijas reģionu kopumā. Līdzīgs ES padziļinātās sadarbības un partnerības nolīgums Centrālāzijā jau ir parakstīts ar Kazahstānu (stājās spēkā 2020. gadā) un 2022. gadā parafēts ar Uzbekistānu.

Nolīgums būs pamats efektīvākai divpusējai sadarbībai starp ES un Kirgīzu Republiku, stiprinot politisko dialogu un sadarbību daudzās jomās.
Risinājuma apraksts
Nolīgums ir jauktais starptautiskais nolīgums, kas aptver jomas, kuras ir Savienības un dalībvalstu dalītajā un papildinošajā kompetencē, kas izriet no Līguma par Eiropas Savienību un Līguma par Eiropas Savienības darbību. Saskaņā ar nolīguma 325.pantu tā „Puses” ir Eiropas Savienība vai tās dalībvalstis, vai Eiropas Savienība un tās dalībvalstis saskaņā ar to attiecīgajām kompetences jomām, no vienas puses, un Kirgīzu Republika, no otras puses.

Latvija var īstenot nolīgumā paredzēto sadarbību ar Kirgīzu Republiku ES jauktās kompetences jomās, ja tās rīcība nenonāk pretrunā ar ES politiku vai interesēm konkrētajā jomā. Jomu jeb kompetenču sadalījumu indikatīvi sniedz jomu uzskaitījums, kas ietverts atbilstoša ES Padomes lēmuma 3.pantā (10659/22 COUNCIL DECISION on the signing, on behalf of the Union, and provisional application of the Enhanced Partnership and Cooperation Agreement between the European Union and its Member States, of the one part, and the Kyrgyz Republic, of the other part).

Nolīgums modernizēs esošo Partnerības un sadarbības nolīgumu, paplašinot tā darbības jomas, iekļaujot jaunas sadarbības jomas un ievērojami uzlabojot savstarpējo tirdzniecības un ekonomisko attiecību tiesisko regulējumu saskaņā ar Pasaules tirdzniecības organizācijas noteikumiem.

Nolīgums aptver ES standarta klauzulas par cilvēktiesībām, Starptautisko krimināltiesu, masu iznīcināšanas ieročiem, kājnieku ieročiem un vieglajiem ieročiem un terorisma apkarošanu. Tas ietver arī sadarbību tādās jomās kā veselība, vide, klimata pārmaiņas, enerģētika, nodokļu politika, izglītība un kultūra, darbaspēks, nodarbinātība un sociālās lietas, zinātne un tehnoloģijas, kā arī transports. Nolīgums attiecas arī uz tiesisko sadarbību, tiesiskumu, cīņu ar nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanu un teroristu finansēšanu, organizēto noziedzību un korupciju. Paredzams, ka nolīguma tirdzniecības daļa nodrošinās labāku normatīvo vidi uzņēmējiem Kirgīzu Republikā un tādējādi dos ekonomisku labumu ES uzņēmumiem sadarbībai ar šo partnervalsti.

Nolīgums izveido institucionālo sistēmu, ko veido Sadarbības padome, Sadarbības komiteja un Parlamentārās sadarbības komiteja, kā arī ļauj izveidot apakškomitejas un citas struktūras, kas palīdzētu Sadarbības padomei.

Gaidāmā nolīguma ietekme galvenokārt ir politiska – ES mērķis ir stiprināt partnervalsts politisko kursu un stiprināt ES politisko kapitālu Kirgīzu Republikā. Potenciālās pozitīvās sociālās sekas partnervalstī, galvenokārt, ir saistītas ar paredzētajiem stiprinātajiem tiesiskuma, cilvēktiesību un drošības sadarbības elementiem. Nolīguma rezultātā uzlabotajai uzņēmējdarbības videi partnervalstī būs pozitīva ietekme uz savstarpējo tirdzniecību.

Nolīgumam paredzēta pagaidu piemērošana, lai pozitīvu ietekmi varētu sagaidīt vēl pirms tiek pabeigta nolīguma ratifikācija ES un tās dalībvalstīs.

Ņemot vērā, ka nolīgums ir jauktais starptautiskais nolīgums, kurš satur gan ES, gan dalībvalstu kompetencē esošos jautājumus, ir nepieciešama šī nolīguma apstiprināšana visās dalībvalstīs saskaņā ar to nacionālajām procedūrām, kā arī ES līmenī.

No ES dalībvalstu puses nolīgumu nepieciešams parakstīt līdz 2024. gada 30. aprīlim. Sakarā ar to ir nepieciešams pilnvarot Latvijas Republikas Pastāvīgo pārstāvi Eiropas Savienībā, ārkārtējo un pilnvaroto vēstnieci Leldi Līci-Līcīti Latvijas Republikas vārdā to parakstīt.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nolīguma politiskās sadaļas (Politiskais dialogs un reforma; Sadarbība ārpolitikas un drošības politikas jomā; Tiesiskums, brīvība un drošība) ir attiecināmas uz visiem sabiedrības slāņiem (fiziskas un juridiskas personas, t.sk. valsts pārvaldes iestādēs nodarbinātos), kas ir iesaistītu attiecību veidošanā ar Kirgīzu Republiku un tās subjektiem. Nolīguma tirdzniecības, uzņēmējdarbības un nozaru sadarbības sadaļas ietekmēs ekonomiskajā sadarbībā un starptautiskajā tirdzniecībā ar Kirgīzu Republiku iesaistītos tiesību subjektus, t.sk. eksportētājus, importētājus un ražotājus, kā arī patērētājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nolīguma politiskās sadaļas (Politiskais dialogs un reforma; Sadarbība ārpolitikas un drošības politikas jomā; Tiesiskums, brīvība un drošība) ir attiecināmas uz visiem sabiedrības slāņiem (fiziskas un juridiskas personas, t.sk. valsts pārvaldes iestādēs nodarbinātos), kas ir iesaistītu attiecību veidošanā ar Kirgīzu Republiku un tās subjektiem. Nolīguma tirdzniecības, uzņēmējdarbības un nozaru sadarbības sadaļas ietekmēs ekonomiskajā sadarbībā un starptautiskajā tirdzniecībā ar Kirgīzu Republiku iesaistītos tiesību subjektus, t.sk. eksportētājus, importētājus un ražotājus, kā arī patērētājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
-
Apraksts
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām ES. Nolīgums tiks noslēgts saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības (ES) darbību un konkrēti – tā 217. pantu, kas paredz, ES ar vienu vai vairākām trešām valstīm vai starptautiskām organizācijām var slēgt asociācijas nolīgumus, kas nosaka savstarpējas tiesības un pienākumus, kopīgu rīcību un īpašu procedūru. Saskaņā ar 218. panta 5. punktu un 8. punkta otro daļu, kas nosaka, ka pēc sarunu vadītāja priekšlikuma Padome pieņem lēmumu, ar kuru atļauj parakstīt nolīgumu un vajadzības gadījumā – to provizoriski piemērot līdz brīdim, kad tas stājas spēkā.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Partnerības un sadarbības līgums par partnerības izveidi starp Eiropas Kopienām un to dalībvalstīm, no vienas puses, un Kirgizstānas Republiku, no otras puses
Apraksts
Nolīgums aizstās Partnerības un sadarbības nolīgumu, ar ko izveido partnerību starp Eiropas Kopienām un to dalībvalstīm, no vienas puses, un Kirgīzu Republiku, no otras puses, kas parakstīts Briselē 1995. 9. februārī un ir spēkā no 1999. gada 1. jūlija.

Visus spēkā esošos nolīgumus starp pusēm attiecībā uz konkrētām sadarbības jomām, kas ietilpst šā nolīguma darbības jomā, uzskata par daļu no pušu vispārējām divpusējām attiecībām, ko reglamentē Nolīgums, un tie veido kopējās institucionālās struktūras daļu. Spēkā esošo Latvijas divpusējo līgumu ar Kirgīzu Republiku noteikumi nav pretrunā ar Nolīguma prasībām. 

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Partnerības un sadarbības līgums par partnerības izveidi starp Eiropas Kopienām un to dalībvalstīm, no vienas puses, un Kirgizstānas Republiku, no otras puses
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Nolīgumā paredzēto saistību izpildi koordinē Ārlietu ministrija.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi