22-TA-158: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
14.12.2021. Ministru kabineta sēdes protokols Nr.80, 63. §, 2.2. apakšpunkts.
2021. gada 14. decembrī Ministru kabinets konceptuāli atbalstīja Zemkopības ministrijas iesniegto informatīvo ziņojumu “Par 2021. gada jūnija un jūlija ilgstošā karstuma radītajiem zaudējumiem akvakultūras uzņēmējdarbībai” un plānotos atbalsta pasākumus par 2021. gada jūnija un jūlija ilgstošā karstuma radītajiem zaudējumiem akvakultūras uzņēmējdarbībai.
Zemkopības ministrijai tika uzdots:
1) sagatavot atbalsta noteikumus par kompensāciju piešķiršanu un izmaksas kārtību akvakultūras uzņēmumiem, kuri cietuši zaudējumus 2021. gada jūnija un jūlija karstuma dēļ, un iesniegt tos Eiropas Komisijai lēmuma pieņemšanai par valsts atbalsta saderību ar kopējo tirgu;
2) pēc pozitīva Eiropas Komisijas lēmuma saņemšanas iesniegt Ministru kabinetā attiecīgu rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu 2022. gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ne vairāk kā 260 000 euro apmērā un reizē ar to Ministru kabineta noteikumu projektu par kompensāciju piešķiršanas un izmaksas kārtību akvakultūras uzņēmumiem, kas cietuši zaudējumus 2021. gada jūnija un jūlija karstuma dēļ.
2021. gada 14. decembrī Ministru kabinets konceptuāli atbalstīja Zemkopības ministrijas iesniegto informatīvo ziņojumu “Par 2021. gada jūnija un jūlija ilgstošā karstuma radītajiem zaudējumiem akvakultūras uzņēmējdarbībai” un plānotos atbalsta pasākumus par 2021. gada jūnija un jūlija ilgstošā karstuma radītajiem zaudējumiem akvakultūras uzņēmējdarbībai.
Zemkopības ministrijai tika uzdots:
1) sagatavot atbalsta noteikumus par kompensāciju piešķiršanu un izmaksas kārtību akvakultūras uzņēmumiem, kuri cietuši zaudējumus 2021. gada jūnija un jūlija karstuma dēļ, un iesniegt tos Eiropas Komisijai lēmuma pieņemšanai par valsts atbalsta saderību ar kopējo tirgu;
2) pēc pozitīva Eiropas Komisijas lēmuma saņemšanas iesniegt Ministru kabinetā attiecīgu rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu 2022. gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ne vairāk kā 260 000 euro apmērā un reizē ar to Ministru kabineta noteikumu projektu par kompensāciju piešķiršanas un izmaksas kārtību akvakultūras uzņēmumiem, kas cietuši zaudējumus 2021. gada jūnija un jūlija karstuma dēļ.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir finanšu līdzekļu piešķiršana 2022. gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ne vairāk kā 260 000 euro apmērā, lai izmaksātu valsts atbalstu akvakultūras uzņēmumiem, kas cietuši zaudējumus 2021. gada jūnija un jūlija ilgstošā karstuma dēļ.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši 14.12.2021. Ministru kabineta sēdes protokola Nr.80, 63. §, 2.2. apakšpunktam Zemkopības ministrija ir sagatavojusi atbalsta noteikumus par kompensāciju piešķiršanu un izmaksas kārtību akvakultūras uzņēmumiem, kuri cietuši zaudējumus 2021. gada jūnija un jūlija karstuma dēļ, iesniegusi tos Eiropas Komisijai lēmuma pieņemšanai par valsts atbalsta saderību ar kopējo tirgu.
01.03.2022. Eiropas Komisijai tika iesniegtas atbildes uz uzdotajiem jautājumiem par Zemkopības ministrijas sagatavoto noteikumu projektu un tas atbilstoši precizēts. Noteikumu projekts tiks iesniegts Ministru kabinetā tiklīdz būs saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums.
01.03.2022. Eiropas Komisijai tika iesniegtas atbildes uz uzdotajiem jautājumiem par Zemkopības ministrijas sagatavoto noteikumu projektu un tas atbilstoši precizēts. Noteikumu projekts tiks iesniegts Ministru kabinetā tiklīdz būs saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021. gada jūnija un jūlija ekstremāli augsto gaisa temperatūru ietekmē vairāki Latvijas akvakultūras uzņēmumi kopumā zaudēja ap 65 tonnām akvakultūras dzīvnieku, kas ietekmēja šo uzņēmumu tālāko ekonomisko dzīvotspēju. Latvijā šobrīd nav praktiskas iespējas apdrošināt zivju krājumus pret nelabvēlīgiem klimatiskajiem apstākļiem. Zemkopības ministrija 2021. gada nogalē sagatavoja un izskatīšanai Ministru kabinetā iesniedza informatīvo ziņojumu “Par 2021. gada jūnija un jūlija ilgstošā karstuma radītajiem zaudējumiem akvakultūras uzņēmējdarbībai”.
Ministru kabinets (sēdes protokola Nr.80, 63. §) konceptuāli atbalstīja Zemkopības ministrijas iesniegto informatīvo ziņojumu “Par 2021. gada jūnija un jūlija ilgstošā karstuma radītajiem zaudējumiem akvakultūras uzņēmējdarbībai” un lēma par finanšu līdzekļu piešķiršanu 2022. gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ne vairāk kā 260 000 euro apmērā 2021. gada jūnija un jūlija karstuma dēļ skartajiem akvakultūras uzņēmumiem, nosakot, ka reizē ar rīkojuma projektu tiek iesniegts arī Ministru kabineta noteikumu projekts par kompensāciju piešķiršanas un izmaksas kārtību akvakultūras uzņēmumiem, kas cietuši zaudējumus 2021. gada jūnija un jūlija karstuma dēļ.
Ministru kabinets (sēdes protokola Nr.80, 63. §) konceptuāli atbalstīja Zemkopības ministrijas iesniegto informatīvo ziņojumu “Par 2021. gada jūnija un jūlija ilgstošā karstuma radītajiem zaudējumiem akvakultūras uzņēmējdarbībai” un lēma par finanšu līdzekļu piešķiršanu 2022. gadā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ne vairāk kā 260 000 euro apmērā 2021. gada jūnija un jūlija karstuma dēļ skartajiem akvakultūras uzņēmumiem, nosakot, ka reizē ar rīkojuma projektu tiek iesniegts arī Ministru kabineta noteikumu projekts par kompensāciju piešķiršanas un izmaksas kārtību akvakultūras uzņēmumiem, kas cietuši zaudējumus 2021. gada jūnija un jūlija karstuma dēļ.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Zemkopības ministrijai finansējumu, kas nepārsniedz 260 000 euro, lai Lauku atbalsta dienests nodrošinātu kompensāciju izmaksu akvakultūras uzņēmumiem, kuri cietuši zaudējumus 2021. gada jūnija un jūlija karstuma dēļ. Minētās kompensācijas izmaksai Zemkopības ministrija ir izstrādājusi noteikumu projektu "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība akvakultūras uzņēmumiem par 2021. gada jūnija un jūlija ilgstošā karstuma dēļ radītiem zaudējumiem" un ir saņēmusi pozitīvu Eiropas Komisijas lēmumu par valsts atbalsta saderību ar kopējo tirgu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Latvijā šobrīd nav praktiskas iespējas apdrošināt zivju krājumus pret nelabvēlīgiem klimatiskajiem apstākļiem.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Akvakultūras uzņēmumi, kas 2021. gada jūnija un jūlija lielās gaisa temperatūras dēļ zaudēja varavīksnes foreles un arktiskās palijas.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
2021. gada jūnija un jūlija lielās gaisa temperatūras dēļ virkne akvakultūras uzņēmumu cieta zaudējumus – bojā gāja ap 65 tonnām varavīksnes foreļu un arktisko paliju.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Skartajiem uzņēmumiem būs iespējams saņemt atbalstu un turpināt ekonomisko darbību.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Skartajiem uzņēmumiem būs iespējams saņemt atbalstu un turpināt ekonomisko darbību.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Skartajiem uzņēmumiem būs iespējams saņemt atbalstu un turpināt ekonomisko darbību.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Skartajiem uzņēmumiem būs iespējams saņemt atbalstu un turpināt ekonomisko darbību.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
260 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
260 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-260 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-260 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
260 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022. gadā kopējie izdevumi – valsts atbalsts ne vairāk kā 260 000 euro apmērā no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Akvakultūras nozarē nodarīto 2021. gada jūnija un jūlija karstuma radīto zaudējumu aprēķināšanai izmantotā formula:
Z = C × A, kur
Z – zaudējumu apmērs (euro);
C – varavīksnes foreļu vai arktisko paliju uzturēšanas bruto seguma vidējās izmaksas (zivju mazuļu izmaksas, zivju barība, darbaspēka izmaksas, iekārtu, transporta, elektrības un citas ar zivju audzēšanu saistītās izmaksas);
A – zaudēto zivju apjoms laikā no 2021. gada 1. jūnija līdz 15. septembrim (kg).
Aprēķini:
Līdz 29.10.2021. kopējais akvakultūras uzņēmumos bojāgājušo zivju apjoms, kas pamatots ar dokumentāliem pierādījumiem, sasniedza ap 65 tonnām.
Pēc akvakultūras audzētāju sniegtās informācijas, viena audzējamā varavīksnes foreļu un arktisko paliju kilograma pašizmaksas vērtība ir ap 4,00 euro. Tādējādi kopējais zaudējumu apmērs ir šāds:
Z = 4,00 euro x 65 000 kg = 260 000 euro.
Z = C × A, kur
Z – zaudējumu apmērs (euro);
C – varavīksnes foreļu vai arktisko paliju uzturēšanas bruto seguma vidējās izmaksas (zivju mazuļu izmaksas, zivju barība, darbaspēka izmaksas, iekārtu, transporta, elektrības un citas ar zivju audzēšanu saistītās izmaksas);
A – zaudēto zivju apjoms laikā no 2021. gada 1. jūnija līdz 15. septembrim (kg).
Aprēķini:
Līdz 29.10.2021. kopējais akvakultūras uzņēmumos bojāgājušo zivju apjoms, kas pamatots ar dokumentāliem pierādījumiem, sasniedza ap 65 tonnām.
Pēc akvakultūras audzētāju sniegtās informācijas, viena audzējamā varavīksnes foreļu un arktisko paliju kilograma pašizmaksas vērtība ir ap 4,00 euro. Tādējādi kopējais zaudējumu apmērs ir šāds:
Z = 4,00 euro x 65 000 kg = 260 000 euro.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem, laikā no 2016. līdz 2020. gadam vidējā varavīksnes foreļu realizācijas cena no dīķiem un baseiniem (neņemot vērā gadus ar lielāko un mazāko vidējo realizācijas cenu) bija 4,67 euro/kg, savukārt arktisko paliju vidējā realizācijas cena no dīķiem un baseiniem (neņemot vērā gadus ar lielāko un mazāko vidējo realizācijas cenu) – 7,69 euro/kg. Informācija par realizēto akvakultūras zivju pārdošanas cenu 2021. gadā Latvijas iestādēm būs pieejama ne ātrāk kā 2022. gada maija beigās.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība akvakultūras uzņēmumiem par 2021. gada jūnija un jūlija ilgstošā karstuma dēļ radītiem zaudējumiem
Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta 14.12.2021. protokols Nr. 80, 63.§ (21-TA-1226)
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi