25-TA-344: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 20. augusta noteikumos Nr. 590 "Noteikumi par atvaļinātajiem karavīriem apmaksājamiem veselības aprūpes pakalpojumiem, kā arī izdevumu apmēru un samaksas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai precizētu atvaļinātajiem karavīriem apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu uzskaitījumu un samaksas nosacījumus, kā arī, lai palielinātu izdevumu apmēru.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Precizēt Ministru kabineta 2013. gada 20. augusta noteikumus Nr. 590 “Noteikumi par atvaļinātajiem karavīriem apmaksājamiem veselības aprūpes pakalpojumiem, kā arī izdevumu apmēru un samaksas kārtību” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 590), nosakot, ka atvaļinātajiem karavīriem sedz maksu par farmaceita pakalpojumu, pirmreizēji atprečojot recepti un izsniedzot medikamentus. Vienlaikus tiek precizēti izdevumu par zobārstniecības pakalpojumiem atmaksas nosacījumi, kā arī tiek palielināts medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu izdevumu limits.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Militārā dienesta likuma 59. panta otrā daļa noteic, ka atvaļinātajam karavīram ir tiesības saņemt apmaksātu veselības aprūpi. Apmaksātās veselības aprūpes saņemšanas nosacījumus, apmaksājamo pakalpojumu veidus un apmaksas kārtību, kā arī veselības aprūpes pakalpojumus un neapmaksājamos izdevumus nosaka MK noteikumi Nr. 590.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 590 4. punktu atvaļinātajiem karavīriem, kuri atbilst Militārā dienesta likuma 59. panta otrajā daļā minētajiem nosacījumiem, sedz šādus ar veselības aprūpes pakalpojumiem saistītus izdevumus:
- pacienta iemaksas un līdzmaksājumi par veselības aprūpes pakalpojumiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par veselības aprūpes finansēšanu (4.1. apakšpunkts);
- medikamenti, kuri iekļauti Latvijas Republikas zāļu reģistrā kā recepšu medikamenti (4.2. apakšpunkts);
- medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumi reizi gadā, nepārsniedzot 569,15 euro (4.4. apakšpunkts);
- laboratoriskie izmeklējumi saskaņā ar medicīniskām indikācijām un ar ārstējošā ārsta nosūtījumu (4.5. apakšpunkts);
- fizikālās terapijas procedūras un medicīniskās manipulācijas saskaņā ar medicīniskām indikācijām un ar ārstējošā ārsta nosūtījumu (4.6. apakšpunkts);
- zobārstniecībā – zobu labošana (zobu plombēšana un kanālu ārstēšana), ekstrakcija, vietējā anestēzija un diagnostika (4.7. apakšpunkts).
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 590 4. punktu atvaļinātajiem karavīriem, kuri atbilst Militārā dienesta likuma 59. panta otrajā daļā minētajiem nosacījumiem, sedz šādus ar veselības aprūpes pakalpojumiem saistītus izdevumus:
- pacienta iemaksas un līdzmaksājumi par veselības aprūpes pakalpojumiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par veselības aprūpes finansēšanu (4.1. apakšpunkts);
- medikamenti, kuri iekļauti Latvijas Republikas zāļu reģistrā kā recepšu medikamenti (4.2. apakšpunkts);
- medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumi reizi gadā, nepārsniedzot 569,15 euro (4.4. apakšpunkts);
- laboratoriskie izmeklējumi saskaņā ar medicīniskām indikācijām un ar ārstējošā ārsta nosūtījumu (4.5. apakšpunkts);
- fizikālās terapijas procedūras un medicīniskās manipulācijas saskaņā ar medicīniskām indikācijām un ar ārstējošā ārsta nosūtījumu (4.6. apakšpunkts);
- zobārstniecībā – zobu labošana (zobu plombēšana un kanālu ārstēšana), ekstrakcija, vietējā anestēzija un diagnostika (4.7. apakšpunkts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ik gadus rehabilitācijas pakalpojumus saņem līdz 230 atvaļināto karavīru.
MK noteikumos Nr. 590 paredzētais medicīniskās rehabilitācijas izdevumu maksimālais apmērs – 569,15 euro nav ticis pārskatīts kopš 2013. gada, kaut gan medicīniskās rehabilitācijas izdevumi laika gaitā ievērojami palielinājās.
MK noteikumos Nr. 590 paredzētais medicīniskās rehabilitācijas izdevumu maksimālais apmērs – 569,15 euro nav ticis pārskatīts kopš 2013. gada, kaut gan medicīniskās rehabilitācijas izdevumi laika gaitā ievērojami palielinājās.
Risinājuma apraksts
Lai veicinātu medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu pieejamību atvaļinātajiem karavīriem, nepieciešams palielināt medicīniskās rehabilitācijas izdevumu maksimālo apmēru līdz 650 euro, tas ir par 80,85 euro, izdarot attiecīgu grozījumu MK noteikumu Nr. 590 4.4. apakšpunktā.
Problēmas apraksts
Izskatot atvaļināto karavīru iesniegumus AM ir konstatējusi, ka MK noteikumu Nr. 590 4.7. apakšpunkta esošais formulējums, to burtiski interpretējot, bieži rada pārpratumus un neskaidrības atvaļināto karavīru vidū attiecībā uz sedzamajām zobārstniecības pakalpojumu pozīcijām.
Pašreizējā redakcijā 4.7. apakšpunkts rada maldīgu iespaidu, ka vietējā anestēzija un diagnostika tiek apmaksāta neatkarīgi no tā, vai ir veikts kāds no punkta 4.7. apakšpunktā norādītajiem pamata zobārstniecības pakalpojumiem, proti, zobu labošanas (zobu plombēšana, kanālu ārstēšana) vai zobu ekstrakcija, kas ir pretrunā ar MK noteikumu sākotnējo mērķi un anotācijā norādīto.
Lai novērstu šos pārpratumus, nepieciešams skaidri norādīt, ka vietējā anestēzija un diagnostika tiek apmaksāta tikai tad, ja tā tiek veikta kā daļa no konkrētām ārstnieciskajām darbībām – zobu plombēšanas, kanālu ārstēšanas vai zobu ekstrakcijas.
Pašreizējā redakcijā 4.7. apakšpunkts rada maldīgu iespaidu, ka vietējā anestēzija un diagnostika tiek apmaksāta neatkarīgi no tā, vai ir veikts kāds no punkta 4.7. apakšpunktā norādītajiem pamata zobārstniecības pakalpojumiem, proti, zobu labošanas (zobu plombēšana, kanālu ārstēšana) vai zobu ekstrakcija, kas ir pretrunā ar MK noteikumu sākotnējo mērķi un anotācijā norādīto.
Lai novērstu šos pārpratumus, nepieciešams skaidri norādīt, ka vietējā anestēzija un diagnostika tiek apmaksāta tikai tad, ja tā tiek veikta kā daļa no konkrētām ārstnieciskajām darbībām – zobu plombēšanas, kanālu ārstēšanas vai zobu ekstrakcijas.
Risinājuma apraksts
Papildināt MK noteikumus Nr. 590 ar 4.¹punktu, tajā nosakot, ka vietējo anestēziju un diagnostiku apmaksā, ja tā ir saistīta ar zobu labošanu (zobu plombēšanu un kanālu ārstēšanu) vai ekstrakciju un tiek veikta vienas ārstniecības epizodes ietvaros.
Problēmas apraksts
2025. gada 1. janvārī stājās spēkā grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 803 “Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem”, kas noteic, ka turpmāk papildus zāļu cenai aptieka iekasē maksu par farmaceita pakalpojumu 1,50 euro vai 2,50 euro, ja aptieka (aptiekas filiāle) ir vienīgā aptieka (aptiekas filiāle) konkrētajā apdzīvotajā vietā, pirmreizēji atprečojot recepti un izsniedzot zāles. Vienlaikus grozījumi paredz, ka maksu par farmaceita pakalpojumu 0,75 euro apmērā sedz zāļu pircējs, savukārt atlikušo summu aptiekai sedz Nacionālais veselības dienests no valsts budžeta līdzekļiem. Faktiski farmaceita pakalpojums līdz 2025. gada 1. janvārim tika iekļauts zāļu cenā, līdz ar ko, lai saglabātu šo sociālā pakalpojuma esošo līmeni, AM ir jāapmaksā arī šis zāļu cenai piesaistītais maksājums.
Pašreiz MK noteikumu Nr. 590 4. punktā nav iekļauta maksa par farmaceita pakalpojumu, pirmreizēji atprečojot recepti un izsniedzot zāles, kā arī piemaksa pie fizioterapijas pakalpojuma.
Pašreiz MK noteikumu Nr. 590 4. punktā nav iekļauta maksa par farmaceita pakalpojumu, pirmreizēji atprečojot recepti un izsniedzot zāles, kā arī piemaksa pie fizioterapijas pakalpojuma.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā regulējumu, kāds stājies spēkā no 2025. gada 1. janvāra, nepieciešams:
1) MK noteikumus Nr. 590 papildināt ar 4.8. apakšpunktu šādā redakcijā:
“4.8. farmaceita pakalpojumi, pirmreizēji atprečojot recepti un izsniedzot šo noteikumu 4.2. apakšpunktā minētos medikamentus;”.
2) paredzēt, ka 4.8. apakšpunktā norādītais farmaceitiskais pakalpojums – maksa par farmaceita pakalpojumu, pirmreizēji atprečojot recepti un izsniedzot zāles – tiek apmaksāts par izdevumiem, kas radušies sākot ar 2025. gada 1. janvāri
1) MK noteikumus Nr. 590 papildināt ar 4.8. apakšpunktu šādā redakcijā:
“4.8. farmaceita pakalpojumi, pirmreizēji atprečojot recepti un izsniedzot šo noteikumu 4.2. apakšpunktā minētos medikamentus;”.
2) paredzēt, ka 4.8. apakšpunktā norādītais farmaceitiskais pakalpojums – maksa par farmaceita pakalpojumu, pirmreizēji atprečojot recepti un izsniedzot zāles – tiek apmaksāts par izdevumiem, kas radušies sākot ar 2025. gada 1. janvāri
Problēmas apraksts
Analizējot AM saņemtos medicīnisko pakalpojumu apmaksas dokumentus par fizikālās terapijas procedūrām un medicīniskajām manipulācijām, nākas secināt, ka faktiski visās medicīniskajās iestādēs sāk parādīties dažādi līdzmaksājumi vai piemaksas (pacientu piemaksas) pie medicīniskajiem pakalpojamiem. MK noteikumu Nr. 590 4. punkts pašlaik neparedz segt šāda veida izdevumus.
Risinājuma apraksts
Lai veicinātu MK noteikumu Nr. 590 4.6. apakšpunktā minēto pakalpojumu pieejamību atvaļinātajiem karavīriem, nepieciešams papildināt noteikumus ar 4.9. apakšpunktu, tajā paredzot, ka tiek segtas arī ar šiem pakalpojumiem saistītās pacienta piemaksas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Atvaļinātie karavīri, kuriem saskaņā ar Militārā dienesta likuma 59. panta otro daļu ir tiesības saņemt apmaksātu veselības aprūpi.
Ietekmes apraksts
Regulējums papildina sedzamo izdevumu uzskaitījumu ar jaunām pozīcijām, precizē zobārstniecības pakalpojumu izdevumu segšanas nosacījumus, palielina medicīniskās rehabilitācijas izdevumu maksimālo apmēru.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Plānotās papildu izmaksas gadā, paaugstinot rehabilitācijas pakalpojuma limitu par 80,85 euro, nepārsniegs 18 595,50 euro. Noteikumu projekts tiks īstenots Aizsardzības ministrijai piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros no programmas 31.00.00 “Militārpersonu izdienas pensiju fonds”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekts skar ierobežotu personu loku.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Aizsardzības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi