Anotācija (ex-ante)

21-TA-579: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts paredz regulējumu attiecībā uz bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību svītrot no Dzelzceļa pārvadājumu likuma, to nosakot Bīstamo kravu aprites likumā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz regulējumu attiecībā uz bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību svītrot no Dzelzceļa pārvadājumu likuma, to nosakot Bīstamo kravu aprites likumā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2022.
Pamatojums
Likumprojekts stājas spēkā vienlaikus ar grozījumiem Bīstamo kravu aprites likumā, Autopārvadājumu likumā un likumā Par aviāciju. Tāpēc nepieciešams noteikt konkrētu datumu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Bīstamo kravu aprites likuma 3.pants nosaka vairāku starptautisku nolīgumu piemērošanu bīstamo kravu apritē. Bīstamo kravu aprites likuma 3.panta ceturtā daļa nosaka, ka jautājumus par bīstamo kravu apriti un tās uzraudzību dzelzceļa pārvadājumu jomā reglamentē 1999.gada 3.jūnija Protokola par grozījumiem 1980.gada 9.maija Konvencijā par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) C papildinājuma “Noteikumi par bīstamo kravu starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (RID)” pielikums (turpmāk - RID noteikumi).
Regulējums attiecībā uz bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību šobrīd ir noteikts Autopārvadājumu likumā un Dzelzceļa pārvadājumu likumā dažādās redakcijās un nenodrošina vienotu pieeju faktiski vienas jomas normatīvajam regulējumam dažādās pārvadājumu jomās, jo detalizēti drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību reglamentē arī Nolīgums par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR) (turpmāk - ADR Nolīgums) un RID noteikumu 1.8.3.apakšpunkts. Tādējādi, lai novērstu iespējamas pretrunas, kas varētu rasties ADR Nolīguma un RID noteikumu 1.8.3.apakšpunktu grozīšanas gadījumā, pilnvarojumu Ministru kabinetam izdot noteikumus būtu jābalsta uz ADR Nolīguma un RID noteikumu prasību piemērošanas kārtību. Tas nodrošinās vienas jomas normatīvā regulējuma kompaktumu un pārskatāmību normatīvajā regulējumā, kuru jāizmanto ikdienas darbā, veicot bīstamo kravu apriti un tās kontroli. Lai novērstu tiesību normu dublēšanos, vienlaikus nepieciešams svītrot attiecīgās tiesību normas Autopārvadājumu likumā un Dzelzceļa pārvadājuma likumā, tāpēc ir sagatavoti likumprojekti ar attiecīgiem grozījumiem Autopārvadājumu likumā un Dzelzceļa pārvadājumu likumā, kuriem būtu jāstājas spēkā vienlaicīgi ar šo Likumprojektu.

Grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā ir saistīti ar nepieciešamību veikt grozījumus 2003.gada 2.septembra Ministru kabineta noteikumos Nr. 485 “Dzelzceļa kravu iekraušanas un nostiprināšanas tehniskie noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 485). MK noteikumos Nr. 485 ir plānots grozīt vairāk kā pusi noteikumu, kā arī ņemot vērā, ka esošajā redakcijā ir ierakstītas novecojušās tiesību normas, ir nepieciešami grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā 30.pantā, kas deleģētu ierakstīt jaunajos MK noteikumos Nr. 485 tikai to, kas ir aktuāls: noteikt, kārtību kādā Latvijas Republikai saistošajos starptautiskajos līgumos noteiktie kravu izvietošanas un nostiprināšanas tehniskie nosacījumi piemērojami dzelzceļa pārvadājumos un negabarīta un smagsvara kravu iekraušanas, nostiprināšanas un pārvadāšanas nosacījumus. Viens no būtiskākajiem MK noteikumu Nr. 485 jaunās redakcijas punktiem ir norāde piemērot Nolīguma par starptautisko dzelzceļa kravu satiksmi 3.pielikumu “Kravu izvietošanas un nostiprināšanas tehniskie nosacījumi” (turpmāk – Kravu izvietošanas un nostiprināšanas tehniskie nosacījumi). Kravu izvietošanas un nostiprināšanas tehniskie nosacījumi pašlaik tiek izmantoti starptautiskajos dzelzceļa kravu pārvadājumos 1520 mm sliežu ceļu platuma tīklā. Dzelzceļa kravu pārvadājumu likuma pārejas noteikumi tiek papildināti ar termiņu MK noteikumu Nr. 485 izstrādei, jo pašlaik ir tikai uzsākts Kravu izvietošanas un nostiprināšanas tehnisko nosacījumu tulkošanas process valsts valodā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Regulējums attiecībā uz bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību šobrīd noteikts Autopārvadājumu likumā un Dzelzceļa pārvadājumu likumā dažādās redakcijās un nenodrošina vienotu pieeju faktiski vienas jomas normatīvajam regulējumam dažādos transporta veidos. Šī regulējuma iekļaušana Bīstamo kravu aprites likumā nodrošinās jomas normatīvā regulējuma kompaktumu un pārskatāmību normatīvajā regulējumā, kuru jāizmanto ikdienas darbā veicot bīstamo kravu apriti un tās kontroli.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Bīstamo kravu apritē iesaistītās fiziskas personas.
Ietekmes apraksts
Dzelzceļa pārvadājuma likumā noteiktās normas tiek pārņemtas Bīstamo kravu aprites likumā, kā rezultātā faktiski nemainās ietekme uz tautsaimniecību un administratīvo slogu.
Juridiskās personas
  • Dzelzceļa pārvadātāji, publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras parvaldītājs, dzelzceļa kravu nosūtītāji.
  • Bīstamo kravu apritē iesaistītās juridiskas personas.
Ietekmes apraksts
Dzelzceļa pārvadājuma likumā noteiktās normas tiek pārņemtas Bīstamo kravu aprites likumā, kā rezultātā faktiski nemainās ietekme uz tautsaimniecību un administratīvo slogu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta noteikumi „Noteikumi par drošības konsultantu (padomnieku) norīkošanu, to profesionālo kvalifikāciju un darbību bīstamo kravu pārvadājumu jomā".

Pamatojums un apraksts
Šie noteikumi tiks piemēroti šobrīd spēkā esošo Ministru kabineta 2006. gada 21. februāra noteikumu Nr. 156 „Noteikumi par drošības konsultantu (padomnieku) norīkošanu, to profesionālo kvalifikāciju un darbību bīstamo kravu pārvadājumu jomā” vietā, kas zaudēs spēku līdz ar Autopārvadājumu likuma 12. panta sestās daļas un Dzelzceļa pārvadājumu likuma 50.panta izslēgšanu un jauno Ministru kabineta noteikumu „Noteikumi par drošības konsultantu (padomnieku) norīkošanu, to profesionālo kvalifikāciju un darbību bīstamo kravu pārvadājumu jomā” spēkā stāšanos.
Noteikumi noteiks kārtību, kādā Bīstamo kravu aprites likuma 3.panta trešajā un ceturtajā daļā norādītajos starptautiskajos līgumos noteiktās prasības tiek piemērotas Latvijā, prasības drošības konsultanta (padomnieka) profesionālās kvalifikācijas sertifikāta iegūšanai un eksaminācijas kārtību, kā arī prasības mācību kursiem un to uzraudzībai.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

4.1.2. Jauni Ministru kabineta noteikumi "Kravu izvietošanas un nostiprināšanas tehniskie noteikumi".

Pamatojums un apraksts
Projektā paredzēts jauns deleģejums 30.pantā, jo tas ir nepieciešams, lai pārstrādātu esošos 2003.gada 2.septembra Ministru kabineta noteikumus Nr. 485 “Dzelzceļa kravu iekraušanas un nostiprināšanas tehniskie noteikumi”, kuros plānots grozīt vairāk kā pusi noteikumu.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

4.1.3. Bīstamo kravu aprites likums

Pamatojums un apraksts
Bīstamo kravu aprites likumā tiks noteikts, ka starptautiskajos līgumos noteiktie bīstamo kravu aprites dalībnieki autopārvadājumu vai dzelzceļa pārvadājumu jomā norīko drošības konsultantu (padomnieku), kurš atbild par normatīvo aktu ievērošanu bīstamo kravu aprites jomā un kontrolē to ievērošanu, kā arī atbild par riska samazināšanu cilvēka dzīvībai, veselībai, personas mantai vai videi, kā arī Ministru kabinetam tiks deleģēts uzdevums noteikt kārtību, kādā starptautiskajos līgumos noteiktās prasības tiek piemērotas Latvijā, prasības drošības konsultanta (padomnieka) profesionālās kvalifikācijas sertifikāta iegūšanai un eksaminācijas kārtību, kā arī prasības mācību kursiem un to uzraudzībai.
Lai novērstu tiesību normu dublēšanos, nepieciešams svītrot attiecīgās normas Dzelzceļa pārvadājuma likumā.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32008L0068
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 24.septembra Direktīva 2008/68/EK par bīstamo kravu iekšzemes pārvadājumiem
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
1980.gada 9.maija Konvencijas par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) C papildinājuma „Noteikumi par bīstamo kravu starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (RID)” pielikums.
Apraksts
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 24.septembra Direktīva 2008/68/EK par bīstamo kravu iekšzemes pārvadājumiem
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
-
-
Pārņemtas pilnībā
B minētais neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Likumprojekts tieši nepārņem Direktīvas 2008/68/EK prasības, taču Direktīvas II pielikuma II.1.punkts ir RID noteikumi. Līdz ar to atsauce uz RID noteikumiem vienlaicīgi ir arī atsauce uz Direktīvu. Direktīva 2008/68/EK Latvijas tiesību aktu sistēmā ir pilnībā pārņemta ar Ministru kabineta 2005.gada 6.septembra noteikumiem Nr.674 "Bīstamo kravu pārvadājumu noteikumi", Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumiem Nr.226 "Noteikumi par bīstamo kravu pārvadāšanu pa dzelzceļu", Ministru kabineta 2006.gada 21.februāra noteikumiem Nr.156 "Noteikumi par drošības konsultantu (padomnieku) norīkošanu, to profesionālo kvalifikāciju un darbību bīstamo kravu pārvadājumu jomā" un Ministru kabineta 2004.gada 22.aprīļa noteikumiem Nr.377 "Noteikumi par lejamkravu pārvadāšanu cisternās un bunkura pusvagonos".
Cita informācija
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
1980.gada 9.maija Konvencijas par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) C papildinājuma „Noteikumi par bīstamo kravu starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (RID)” pielikums.
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
1.5.1.1.            RID Līgumslēdzēju valstu kompetentās iestādes drīkst savstarpēji tieši vienoties atļaut atsevišķus pārvadājumus to teritorijā, nosakot pagaidu atkāpes no RID prasībām, ar noteikumu, ka tādējādi netiek apdraudēta drošība
Likumprojekta "Grozījumi Bīstamo kravu aprites likumā" 2.punktā iekļautā Likuma 5.panta otrā daļa
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.1. Katrs uzņēmums, kas nodarbojas ar bīstamo kravu nosūtīšanu vai pārvadāšanu pa dzelzceļu vai ar to saistītu iepakošanu, iekraušanu, piepildīšanu vai izkraušanu, ieceļ vienu vai vairākus bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantus, kas atbild par to, lai uzņēmums saņemtu palīdzību ar šādām darbībām saistītās bīstamības novēršanai attiecībā uz personām, īpašumu un vidi.
Likumprojekta "Grozījumi Bīstamo kravu aprites likumā" 4.punktā iekļautā Likuma 11.1 panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai iespēja rakstiski sniegt viedokli par likumprojektu tā izstrādes stadijā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija
  • Valsts dzelzceļa administrācija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi