Anotācija (ex-ante)

24-TA-1775: Noteikumu projekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas Republikas un Nīderlandes Karalistes līgumu par savstarpēju klasificētas informācijas apmaiņu un aizsardzību" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta iekārtas likuma 31. panta pirmās daļas 2. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt vienotiem klasificētās informācijas apstrādes un aizsardzības kritērijiem atbilstošu klasificētas informācijas apmaiņu ar Nīderlandes Karalisti.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likuma “Par valsts noslēpumu” 7. panta sesto daļu Satversmes aizsardzības birojs kā Latvijas Republikas Nacionālā drošības iestāde kontrolē klasificētas informācijas apmaiņu ar ārvalstīm.
Starp Latvijas Republikas un Nīderlandes Karalistes valdībām šobrīd nepastāv līgums par savstarpēju klasificētas informācijas apmaiņu un aizsardzību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saistībā ar pieaugušo divpusējo politisko, militāro un ekonomisko sadarbību nepieciešams līgums, kas noteiktu vienotus klasificētas informācijas apstrādes un aizsardzības kritērijus.
Risinājuma apraksts
Latvijas Republikas un Nīderlandes Karalistes atbildīgās iestādes vienojās izstrādāt un noslēgt līgumu par savstarpēju klasificētas informācijas apmaiņu un aizsardzību.
Satversmes aizsardzības biroja amatpersonas sadarbībā ar Nīderlandes Karalistes atbildīgo institūciju pārstāvjiem izstrādāja starpvaldību līguma projektu par klasificētas informācijas aizsardzību (“Latvijas Republikas un Nīderlandes Karalistes līgums par savstarpēju klasificētas informācijas apmaiņu un aizsardzību “) (turpmāk atkarībā no lietojuma konteksta – līguma projekts vai līgums).
Līguma projekta 6. pants nosaka Pušu pienākumu aizsargāt klasificētu informāciju, savukārt 4. pants nosaka klasificētas informācijas klasifikācijas pakāpju ekvivalenci.
Līguma projekts noteiks klasificētās informācijas, ar kuru puses ir apmainījušās, aizsardzības pasākumus (piekļuves kārtību klasificētai informācijai, klasificētas informācijas sniegšanas un izmantošanas kārtību, kompetento drošības iestāžu sadarbību, klasificētu līgumu noslēgšanas un izpildes kārtību, klasificētas informācijas nosūtīšanas, pavairošanas, tulkošanas un iznīcināšanas kārtību, vizīšu saskaņošanas kārtību, rīcību drošības incidentu gadījumā, kārtību, kādā puses sedz izdevumus, kas radušies, pildot līguma noteikumus, strīdu izšķiršanas kārtību un līguma saistību ar citiem līgumiem, kā arī iespēju slēgt īstenošanas līgumus), kā arī pušu kompetentās drošības iestādes, kuras būs atbildīgas par līguma ieviešanu un pārraudzību. Līguma projekts paredzēs iespēju vienas puses līgumslēdzējam piedalīties otras puses klasificēta līguma izpildē, ja reģistrācijas valsts kompetentā drošības iestāde tam ir izsniegusi industriālās drošības sertifikātu un ja personas, kas ir iesaistītas klasificētā līguma izpildē, ir saņēmušas atbilstošas speciālās atļaujas.
 Līguma projektā klasificētas informācijas aizsardzība noteikta atbilstoši likumam “Par valsts noslēpumu”, Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumiem Nr. 822 “Valsts noslēpuma, Ziemeļatlantijas līguma organizācijas, Eiropas Savienības un ārvalstu institūciju klasificētās informācijas aizsardzības noteikumi”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Izstrādātais Ministru kabineta noteikumu projekts “Par Latvijas Republikas un Nīderlandes Karalistes līgumu par savstarpēju klasificētas informācijas apmaiņu un aizsardzību” (turpmāk – noteikumu projekts) neradīs finansiālu ietekmi uz valsts budžetu, jo nepieciešamie finansiālie līdzekļi paredzēti Satversmes aizsardzības biroja budžetā.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Pamatā netieši, bet Nīderlandes Karalistes klasificētas informācijas apstrādes gadījumā tieši tiktu ietekmēti komersanti, kuri saņēmuši industriālās drošības sertifikātus un ir tiesīgi piedalīties klasificētos iepirkumos.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
-
Apraksts
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Līgumā izklāstīti aizsardzības pasākumi klasificētai informācijai, ar kuru apmainās Latvijas Republika un Nīderlandes Karaliste.
Noteikumu projekta 1. un 2. punkts.
Starptautisko saistību izpilde noteikta līgumā.
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Līgumā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām.
Cita informācija
-
Skaidrojums
Ņemot vērā praksi, noteikumu projekts skar drošības iestāžu sadarbību starp abām valstīm, vienojoties par noteiktas informācijas, kuras pieejamībai noteikti ierobežojumi, apriti, apstrādi un glabāšanu. Noteikumu projekta mērķis ir definēt valstu rīcību, saņemot, nosūtot vai kopīgi radot aizsargājamu informāciju, kuras aprite vai informācija par tās eksistenci nav vispārēji pieejama sabiedrībai.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satversmes aizsardzības birojs
  • Militārās izlūkošanas un drošības dienests
  • Valsts drošības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

Pamatojoties uz Valsts drošības iestāžu likumu, valsts drošības iestādēm kā viens no galvenajiem uzdevumiem ir valsts noslēpuma aizsardzība, tajā skaitā arī klasificētās informācijas apmaiņa ar ārvalstu institūcijām, starptautiskajām organizācijām un to institūcijām. Valsts drošības iestādes (Satversmes aizsardzības birojs kā Nacionālā drošības iestāde, Militārās izlūkošanas un drošības dienests, Valsts drošības dienests), kas nodrošina klasificētas informācijas apriti, apstrādi un aizsardzību, kā arī kontrolē tās aizsardzību citās valsts iestādēs, nodrošina personu un komersantu pārbaudes, kā arī speciālo atļauju un industriālās drošības sertifikātu izsniegšanu, sniedz atzinumus par to, vai iepirkumi satur klasificētu informāciju.
Citas valsts iestādes, kas saņem Nīderlandes Karalistes klasificētu informāciju un nodrošina tās apriti, apstrādi un aizsardzību.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi