25-TA-736: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 24. augusta noteikumos Nr. 572 "Valsts robežsardzes maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1. Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devītā daļa un 5. panta 12.¹ daļa.
2. Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr. 333) 18. punkts.
2. Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr. 333) 18. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir noteikt Valsts robežsardzes sniegto maksas pakalpojumu cenas atbilstoši pašreizējai situācijai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2021. gada 24. augusta noteikumi Nr. 572 “Valsts robežsardzes maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – Noteikumi Nr. 572) noteic Valsts robežsardzes sniegto maksas pakalpojuma veidus un maksas apmēru.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 333 18.2. apakšpunktā noteikto, grozījumus noteikumos par maksas pakalpojumu cenrādi izdara, ja ir būtiski mainījušās (samazinājušās vai palielinājušās) tiešās vai netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus.
2025. gada 1. janvārī stājās spēkā grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumos Nr. 806 “Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 806), ar kuriem Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm paredzēta jauna speciālā piemaksa - piemaksa par noteiktu funkciju un uzdevumu izpildi, kā arī pārskatīta amatpersonu mēnešalgu skala, paaugstinot attiecīgajām mēnešalgu grupām noteiktos mēnešalgu minimālos un maksimālos apmērus, lai ar 2025. gada 1. janvāri nodrošinātu motivējošus pasākumus amatpersonām.
Atlīdzības palielināšana amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm ietekmēja Valsts robežsardzes sniegto maksas pakalpojumu tiešo un netiešo izmaksu palielināšanu, līdz ar to ir nepieciešams precizēt maksas pakalpojumu cenas.
Valsts robežsardzes sniegto maksas pakalpojumu tiešo un netiešo izmaksu izmaiņas ietekmēja arī energoresursu, preču un pakalpojumu cenu ievērojams pieaugums, kā arī aviācijas degvielas cenu samazinājums.
2025. gada 1. janvārī stājās spēkā grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumos Nr. 806 “Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 806), ar kuriem Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm paredzēta jauna speciālā piemaksa - piemaksa par noteiktu funkciju un uzdevumu izpildi, kā arī pārskatīta amatpersonu mēnešalgu skala, paaugstinot attiecīgajām mēnešalgu grupām noteiktos mēnešalgu minimālos un maksimālos apmērus, lai ar 2025. gada 1. janvāri nodrošinātu motivējošus pasākumus amatpersonām.
Atlīdzības palielināšana amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm ietekmēja Valsts robežsardzes sniegto maksas pakalpojumu tiešo un netiešo izmaksu palielināšanu, līdz ar to ir nepieciešams precizēt maksas pakalpojumu cenas.
Valsts robežsardzes sniegto maksas pakalpojumu tiešo un netiešo izmaksu izmaiņas ietekmēja arī energoresursu, preču un pakalpojumu cenu ievērojams pieaugums, kā arī aviācijas degvielas cenu samazinājums.
Risinājuma apraksts
Grozījumi Noteikumos Nr. 572 sagatavoti saskaņā ar Noteikumu Nr. 333 18.2. apakšpunktu - būtiski mainījušās (samazinājušās vai palielinājušās) tiešās vai netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus.
Projekts paredz Valsts robežsardzes sniegtajiem maksas pakalpojumiem - dokumentu tehniskās ekspertīzes pakalpojumam un gaisa kuģa izmantošanas pakalpojumiem (gaidīšana starp lidojumiem uz zemes) publiskos pasākumos, kurus organizē privātpersona, cenas palielinājumu sakarā ar tiešo un netiešo izmaksu palielināšanos, bet gaisa kuģa izmantošanas pakalpojumiem (lidojumiem) publiskos pasākumos, kurus organizē privātpersona, - cenas samazinājumu sakarā ar aviācijas degvielas cenu samazinājumu.
Projekts paredz Valsts robežsardzes sniegtajiem maksas pakalpojumiem - dokumentu tehniskās ekspertīzes pakalpojumam un gaisa kuģa izmantošanas pakalpojumiem (gaidīšana starp lidojumiem uz zemes) publiskos pasākumos, kurus organizē privātpersona, cenas palielinājumu sakarā ar tiešo un netiešo izmaksu palielināšanos, bet gaisa kuģa izmantošanas pakalpojumiem (lidojumiem) publiskos pasākumos, kurus organizē privātpersona, - cenas samazinājumu sakarā ar aviācijas degvielas cenu samazinājumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Tiesiskais regulējums attieksies uz fiziskajām personām, kurām Valsts robežsardze sniegs maksas pakalpojumus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Tiesiskais regulējums attieksies uz juridiskajām personām, kurām Valsts robežsardze sniegs maksas pakalpojumus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
25 398
0
25 398
237
25 398
237
237
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
25 398
0
25 398
237
25 398
237
237
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
25 398
0
25 398
237
25 398
237
237
2.1. valsts pamatbudžets
25 398
0
25 398
237
25 398
237
237
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” Valsts robežsardzes budžeta programmā 10.00.00 “Valsts robežsardzes darbība” Valsts robežsardzei ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi – kopā un attiecīgie izdevumi plānoti 211 919 euro apmērā 2025., 2026. un 2027. gadā (ik gadu), no tiem saskaņā ar Noteikumiem Nr. 572 ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un attiecīgie izdevumi plānoti 25 398 euro apmērā 2025., 2026. un 2027. gadā (ik gadu). Saskaņā ar projektu Valsts robežsardzei ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un attiecīgie izdevumi plānoti 25 635 euro apmērā 2025., 2026. un 2027. gadā (ik gadu), līdz ar to ieņēmumu un izdevumu palielinājums plānots 237 euro apmērā ik gadu.
Informatīvi: 2025. gadā palielinājums par 237 euro norādīts indikatīvi, valsts pamatbudžeta ieņēmumu apjoms maksas pakalpojumiem netiek palielināts.
Amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgas noteiktas atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumiem Nr. 806 “Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru” un noteiktās mēnešalgas pārsniedz mēnešalgu skalas intervāla minimumu. Darbiniekiem mēnešalgas noteiktas atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam un noteiktās mēnešalgas nav zemākas kā nodarbinātajam atbilstošās mēnešalgu grupas 2025.gada intervāla minimums.
Detalizēta informācija atspoguļota projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikumos:
1. pielikumā “Informācija par maksas pakalpojumu cenu un plānoto ieņēmumu izmaiņām”;
2. pielikumā “Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins”;
3. pielikumā “Maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķina kopsavilkums”;
4. pielikumā “Ieņēmumu prognoze no maksas pakalpojumiem”.
Ieņēmumi no sniegtajiem maksas pakalpojumiem un ar to sniegšanu saistītie izdevumi tiek plānoti Iekšlietu ministrijas budžeta programmā 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība" un tiks izlietoti izdevumu, kas saistīti ar maksas pakalpojumu sniegšanu, segšanai.
Informatīvi: 2025. gadā palielinājums par 237 euro norādīts indikatīvi, valsts pamatbudžeta ieņēmumu apjoms maksas pakalpojumiem netiek palielināts.
Amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgas noteiktas atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumiem Nr. 806 “Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru” un noteiktās mēnešalgas pārsniedz mēnešalgu skalas intervāla minimumu. Darbiniekiem mēnešalgas noteiktas atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam un noteiktās mēnešalgas nav zemākas kā nodarbinātajam atbilstošās mēnešalgu grupas 2025.gada intervāla minimums.
Detalizēta informācija atspoguļota projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikumos:
1. pielikumā “Informācija par maksas pakalpojumu cenu un plānoto ieņēmumu izmaiņām”;
2. pielikumā “Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins”;
3. pielikumā “Maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķina kopsavilkums”;
4. pielikumā “Ieņēmumu prognoze no maksas pakalpojumiem”.
Ieņēmumi no sniegtajiem maksas pakalpojumiem un ar to sniegšanu saistītie izdevumi tiek plānoti Iekšlietu ministrijas budžeta programmā 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība" un tiks izlietoti izdevumu, kas saistīti ar maksas pakalpojumu sniegšanu, segšanai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
Ja ieņēmumi no maksas pakalpojumiem būs lielāki par plānotajiem, ievērojot, ka tie atkarīgi arī no maksas pakalpojumu pieprasījuma, Iekšlietu ministrija (Valsts robežsardze) Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” noteiktajā kārtībā iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumus virsplāna ieņēmumu un izdevumu palielināšanai budžeta izpildes procesā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts robežsardzeNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalība tika organizēta no 2025. gada 28. maija līdz 2025. gada 11. jūnijam.
Publiskajā apspriešanā par projektu nav saņemti iebildumi vai priekšlikumi.
Publiskajā apspriešanā par projektu nav saņemti iebildumi vai priekšlikumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts robežsardze
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
