25-TA-1498: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 29. maija rīkojumā Nr. 420 "Par Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda uzraudzības komitejas sastāvu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojuma projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 29. maija rīkojumā Nr. 420 "Par Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda uzraudzības komitejas sastāvu"" (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, lai aktualizētu Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda uzraudzības komitejas (turpmāk – Uzraudzības komiteja) institucionālo sastāvu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK rīkojuma projekta mērķis ir:
1) izslēgt biedrību "Latvijas Mazo un vidējo uzņēmumu asociācija" (turpmāk – LMVUA) no Uzraudzības komitejas institucionālā sastāva;
2) precizēt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukumu;
3) precizēt termina "horizontālais princips" lietojumu.
1) izslēgt biedrību "Latvijas Mazo un vidējo uzņēmumu asociācija" (turpmāk – LMVUA) no Uzraudzības komitejas institucionālā sastāva;
2) precizēt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukumu;
3) precizēt termina "horizontālais princips" lietojumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk – Vadības likums) 9. panta pirmās daļas 6. punktu un 15. pantu Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda Plus, Kohēzijas fonda un Taisnīgas pārkārtošanās fonda (turpmāk – ES fondi) vadību nodrošina Uzraudzības komiteja – ES fondu vadībā iesaistīta institūcija, kuras pienākums ir pārraudzīt ES fondu ieviešanas gaitu un veikt citus Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulas Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 40. pantā noteiktos pienākumus.
Lai nodrošinātu Uzraudzības komitejas pieņemto lēmumu caurspīdīgumu, kā arī sēžu un izskatāmo dokumentu atklātību, Uzraudzības komitejas sastāvā tiek iesaistītas tādas institūcijas kā vadošā iestāde, grāmatvedības iestāde, revīzijas iestāde, atbildīgās iestādes, Zemkopības ministrija kā nozares ministrija (ES fondu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā nepilda atbildīgās iestādes funkcijas), sadarbības iestāde (Centrālā finanšu un līgumu aģentūra), sadarbības partneri, nodibinājumi un biedrības, un citas institūcijas, kas tieši vai pastarpināti ir kompetentas un ieinteresētas ES fondu līdzfinansētu investīciju ieviešanas uzraudzības jautājumos atbilstoši Uzraudzības komitejas kompetencei (t.sk. no nevalstiskā sektora).
Institucionālo sastāvu saskaņā ar Vadības likuma 15. panta otro daļu apstiprina MK.
MK 2024. gada 29. maijā izdeva rīkojumu Nr. 420 "Par Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda uzraudzības komitejas sastāvu" (turpmāk – Rīkojums), nosakot Uzraudzības komitejas institucionālo sastāvu.
Finanšu ministrija saņēma LMVUA 2025. gada 10. maija vēstuli, kurā tiek lūgts izslēgt LMVUA no Uzraudzības komitejas sastāva, jo LMVUA nav pārstāvja, kuru būtu iespējams izvirzīt dalībai Uzraudzības komitejā.
Pamatojoties uz Rīkojumu, Uzraudzības komitejas institucionālajā sastāvā ir iekļauts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvis, kā arī par reģionālo attīstību atbildīgais Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvis. Kopš 2024. gada 1. jūlija pārstāvētās ministrijas nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija.
Rīkojuma 1.4. un 1.19. punktā norādītas atsauces uz horizontālajiem principiem "Klimatdrošināšana" un "Energoefektivitāte pirmajā vietā", taču neietver vārdu "horizontālais". Rīkojuma 1.11. un 1.15. punktā norādīta atsauce uz horizontālo politiku "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana".
Lai nodrošinātu Uzraudzības komitejas pieņemto lēmumu caurspīdīgumu, kā arī sēžu un izskatāmo dokumentu atklātību, Uzraudzības komitejas sastāvā tiek iesaistītas tādas institūcijas kā vadošā iestāde, grāmatvedības iestāde, revīzijas iestāde, atbildīgās iestādes, Zemkopības ministrija kā nozares ministrija (ES fondu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā nepilda atbildīgās iestādes funkcijas), sadarbības iestāde (Centrālā finanšu un līgumu aģentūra), sadarbības partneri, nodibinājumi un biedrības, un citas institūcijas, kas tieši vai pastarpināti ir kompetentas un ieinteresētas ES fondu līdzfinansētu investīciju ieviešanas uzraudzības jautājumos atbilstoši Uzraudzības komitejas kompetencei (t.sk. no nevalstiskā sektora).
Institucionālo sastāvu saskaņā ar Vadības likuma 15. panta otro daļu apstiprina MK.
MK 2024. gada 29. maijā izdeva rīkojumu Nr. 420 "Par Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda uzraudzības komitejas sastāvu" (turpmāk – Rīkojums), nosakot Uzraudzības komitejas institucionālo sastāvu.
Finanšu ministrija saņēma LMVUA 2025. gada 10. maija vēstuli, kurā tiek lūgts izslēgt LMVUA no Uzraudzības komitejas sastāva, jo LMVUA nav pārstāvja, kuru būtu iespējams izvirzīt dalībai Uzraudzības komitejā.
Pamatojoties uz Rīkojumu, Uzraudzības komitejas institucionālajā sastāvā ir iekļauts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvis, kā arī par reģionālo attīstību atbildīgais Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvis. Kopš 2024. gada 1. jūlija pārstāvētās ministrijas nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija.
Rīkojuma 1.4. un 1.19. punktā norādītas atsauces uz horizontālajiem principiem "Klimatdrošināšana" un "Energoefektivitāte pirmajā vietā", taču neietver vārdu "horizontālais". Rīkojuma 1.11. un 1.15. punktā norādīta atsauce uz horizontālo politiku "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Vadības likuma 15. panta otro daļu MK 2024. gada 29. maijā ar Rīkojumu apstiprināja Uzraudzības komitejas sastāvu, kurā cita starpā kā Uzraudzības komitejas balsstiesīgā institūcija ir LMVUA. Finanšu ministrija ir saņēmusi LMVUA 2025. gada 10. maija vēstuli ar lūgumu izslēgt LMVUA no Uzraudzības komitejas sastāva. Tādējādi, veicot grozījumus Rīkojumā, svītrojams tā 1.46. apakšpunkts.
Šobrīd Rīkojumā ir noteikts Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums pirms reorganizācijas, t.i. “Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija”.
MK 2024.gada 7.jūnija rīkojuma Nr.446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju” (turpmāk – Reorganizācijas rīkojums) 1.punkts nosaka, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta pirmo daļu un trešās daļas 3. punktu ar 2024. gada 1. jūliju tiek reorganizēta Klimata un enerģētikas ministrija un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija. Savukārt Reorganizācijas rīkojuma 3. punkts, paredz, ka ar 2024. gada 1. jūliju Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija un ka tā ir vadošā valsts pārvaldes iestāde dabas aizsardzības jomā. Ievērojot minēto, ir nepieciešams veikt grozījumus Rīkojuma 1.18. un 1.20. apakšpunktā, aizstājot vārdus “Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija” ar vārdiem “Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija”.
Šobrīd Rīkojumā ir noteikts Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums pirms reorganizācijas, t.i. “Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija”.
MK 2024.gada 7.jūnija rīkojuma Nr.446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju” (turpmāk – Reorganizācijas rīkojums) 1.punkts nosaka, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta pirmo daļu un trešās daļas 3. punktu ar 2024. gada 1. jūliju tiek reorganizēta Klimata un enerģētikas ministrija un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija. Savukārt Reorganizācijas rīkojuma 3. punkts, paredz, ka ar 2024. gada 1. jūliju Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija un ka tā ir vadošā valsts pārvaldes iestāde dabas aizsardzības jomā. Ievērojot minēto, ir nepieciešams veikt grozījumus Rīkojuma 1.18. un 1.20. apakšpunktā, aizstājot vārdus “Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija” ar vārdiem “Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija”.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā LMVUA izteikto lūgumu un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukuma maiņu, rīkojuma projekts precizē Rīkojuma 1.18. un 1.20. apakšpunktu, ministrijas nosaukumu izsakot "Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija", kā arī svītro 1.46. apakšpunktu, izslēdzot LMVUA no Uzraudzības komitejas institucionālā sastāva.
Precizējot Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nosaukumu Uzraudzības komitejā pārstāvētās ministrijas nosaukums tiek izteikts atbilstoši Reorganizācijas rīkojumā noteiktajam.
Izslēdzot LMVUA no Uzraudzības komitejas institucionālā sastāva, tiek izpildīts LMVUA izteiktais lūgums veikt nepieciešamās izmaiņas regulējošos aktos, svītrojot LMVUA no Uzraudzības komitejas.
Rīkojuma 1.4., 1.11., 1.15. un 1.19. punkts tehniski precizēts, atsaucoties uz horizontālajiem principiem "Klimatdrošināšana", "Energoefektivitāte pirmajā vietā" un "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana". Tādējādi minētais termins tiek salāgots ar lietojumu atbilstoši ES fondu regulējošajiem normatīvajiem aktiem.
Precizējot Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nosaukumu Uzraudzības komitejā pārstāvētās ministrijas nosaukums tiek izteikts atbilstoši Reorganizācijas rīkojumā noteiktajam.
Izslēdzot LMVUA no Uzraudzības komitejas institucionālā sastāva, tiek izpildīts LMVUA izteiktais lūgums veikt nepieciešamās izmaiņas regulējošos aktos, svītrojot LMVUA no Uzraudzības komitejas.
Rīkojuma 1.4., 1.11., 1.15. un 1.19. punkts tehniski precizēts, atsaucoties uz horizontālajiem principiem "Klimatdrošināšana", "Energoefektivitāte pirmajā vietā" un "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana". Tādējādi minētais termins tiek salāgots ar lietojumu atbilstoši ES fondu regulējošajiem normatīvajiem aktiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Saskaņā ar Vadības likuma 15. panta sesto daļu Uzraudzības komitejas iekšējās kārtības un darbības jautājumus nosaka Uzraudzības komitejas reglamentā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- LMVUA
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektam ir ietekme uz LMVUA, jo tā ar rīkojuma projektu tiek izslēgta no Uzraudzības komitejas institucionālā sastāva.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedriskās līdzdalības rezultātā nav saņemti priekšlikumi vai iebildumi par rīkojuma projektu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
