23-TA-986: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 19. oktobra noteikumos Nr. 823 "Noteikumi par lidlaukā sniegto drošības un glābšanas pasākumu maksu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts paredz palielināt normatīvajā aktā noteikto maksu par gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzības nodrošināšanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 19. oktobra noteikumos Nr.823 "Noteikumi par lidlaukā sniegto drošības un glābšanas pasākumu maksu"" (turpmāk – projekts) izstrādāts, lai palielinātu maksu par valsts aģentūras “Civilās aviācijas aģentūra” (turpmāk – Civilās aviācijas aģentūra) gaisa kuģu lidojumu drošuma un drošības uzraudzības pasākumu nodrošināšanu (turpmāk – drošības maksa).
Spēkā stāšanās termiņš
01.11.2023.
Pamatojums
Ņemot vērā gaisa pārvadātāju ierosinājumus attiecībā uz drošības maksas pārskatīšanas termiņu, kurš pamatots ar to, ka gaisa pārvadātāji lidojumu biļetes uzsāk tirgot laikus (vairākus mēnešus pirms lidojuma), lai neradītu gaisa pārvadātājiem papildu izdevumus, drošības maksas ieviešanas termiņš noteikts 2023.gada 1.novembris.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Civilās aviācijas aģentūras darbības mērķis ir īstenot valsts politiku un pārvaldi Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas un civilās aviācijas darbības jomā, veicot civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzību. Civilās aviācijas aģentūras darbība tiešā veidā nodrošina Eiropas Savienības, starptautisko civilās aviācijas organizāciju un citu Latvijas Republikai saistošu starptautisko normatīvo aktu un prasību monitoringu, ieviešanu un nemainīgi augsta drošuma un drošības līmeņa uzturēšanu nozarē. Civilās aviācijas aģentūrai noteikto pienākumu izpildei ir izveidots finansēšanas modelis, kura viens no komponentiem ir drošības maksa, kuras iekasēšanas un izlietošanas kārtību, kā arī atbrīvojumu no tās nosaka Ministru kabineta 2011. gada 19. oktobra noteikumi Nr.823 “Noteikumi par lidlaukā sniegto drošības un glābšanas pasākumu maksu” (turpmāk – noteikumi Nr.823). Civilās aviācijas drošuma un drošības uzraudzības izdevumu segšanai noteiktā maksa EUR 1,10 par katru izlidojošo pasažieri nav pārskatīta kopš tās ieviešanas 2012.gadā, lai gan Civilās aviācijas aģentūrai uzdoto starptautiskajos un nacionālajos normatīvajos aktos noteikto civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzības funkciju apjoms ir ievērojami palielinājies, tādēļ, lai segtu Civilās aviācijas aģentūras izdevumus, ir nepieciešams precizēt drošības maksas apmēru.Saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3.panta astoto daļu publiskas personas, kā arī privātpersonas, kuras saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu pilda tām deleģētus vai ar pilnvarojumu nodotus valsts pārvaldes uzdevumus, neuzskata par nodokļa maksātājiem attiecībā uz darbībām vai darījumiem, kuros tās iesaistās valsts pārvaldes funkciju vai uzdevumu pildīšanā. Atbilstoši Ministru kabineta 2012.gada 11.decembra noteikumu Nr. 842 “Valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" nolikums” 2.punktam Civilās aviācijas aģentūras darbības mērķis ir īstenot valsts politiku un pārvaldi Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas un civilās aviācijas darbības jomā, veicot civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzību, kā arī uzraugot gaisa kuģu radītā piesārņojuma atbilstību vides aizsardzības prasībām. Civilās aviācijas aģentūra deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma ietvaros nodrošina gaisa kuģu lidojumu drošuma un drošības uzraudzības pasākumus, tādēļ saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3.panta astoto daļu drošības maksai nav piemērojams pievienotās vērtības nodoklis.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kopš 2012.gada 1.janvāra, kad stājās spēkā noteikumi Nr.823, drošības maksa ir noteikta 1,10 euro apmērā par katru izlidojošo pasažieri un līdz šim nav pārskatīta. Vienlaikus kopš 2012.gada ir būtiski pieauguši izdevumi, kas nepieciešami gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzības īstenošanai. Tā, piemēram, Civilās aviācijas aģentūras izdevumi tās pamatdarbības nodrošināšanai 2012.gadā kopā sastādīja 2 595 086 euro, bet 2023.gadā – 4 748 173 euro. Kopš 2020.gada, kad aviācijas nozari būtiski skāra Covid-19 krīze, Civilās aviācijas aģentūra ir ierobežojusi savus izdevumus, kā arī tās funkciju īstenošana ir tikusi finansēta arī no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” (Civilās aviācijas aģentūra kopš 2010.gada 1.janvāra ir valsts budžeta nefinansēta iestāde). Šobrīd Civilās aviācijas aģentūras 2023.gada budžetā samazinātu izdevumu apstākļos ir prognozēts deficīts 226 618 euro apmērā. Arī turpmākos gados Civilās aviācijas aģentūras budžetā paredzēts deficīts, un šāda situācija ilgtermiņā var radīt riskus Civilās aviācijas aģentūras īstenotajiem uzraudzības pasākumu īstenošanai. Ņemot vērā to, ka Civilās aviācijas aģentūras finansēšana nav plānota no valsts budžeta līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem, Civilās aviācijas aģentūrai ir jārod krīzes risinājums, kā tuvākajā laikā finansēt gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzības nodrošināšanas pasākumus.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Regulas Nr.300/2008 5. pantu katra dalībvalsts var noteikt, kādos apstākļos un cik lielā apmērā to drošības pasākumu, kas veikti saskaņā ar šo regulu, lai aizsargātu civilo aviāciju no nelikumīgas iejaukšanās aktiem, izmaksas būtu jāsedz valstij, lidostām, gaisa pārvadātājiem, citām atbildīgajām aģentūrām vai lietotājiem. Ar Regulu Nr.300/2008 noteikts, ka jebkuras drošības izmaksas vai pārskaitījumus tieši attiecina uz izmaksām attiecīgo drošības pakalpojumu nodrošināšanai un aprēķina, lai atgūtu ne vairāk kā attiecīgās izmaksas. Noteikumu Nr. 823 anotācijā skaidrots, ka, izvērtējot informāciju par citu Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālo civilās aviācijas uzraudzības iestāžu finansēšanas praksi, lai nodrošinātu Civilās aviācijas aģentūras gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzības nodrošināšanu, tika veikti grozījumi likumā „Par aviāciju”, paredzot pilnvarojumu Ministru kabinetam izdot noteikumus par valsts nozīmes lidlaukā sniegto drošības un glābšanas pasākumu maksu, tajā skaitā maksu par gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzības nodrošināšanu, tās iekasēšanas un izlietošanas kārtību, un atbrīvojumu no tās.
Civilās aviācijas aģentūra ir aprēķinājusi, ka šobrīd nepieciešams noteikts drošības maksu 1,60 euro par katru izlidojošo pasažieri, lai tuvākajos gados finansētu gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzības nodrošināšanas pasākumus. Lai gan nedz starptautiskie, nedz nacionālie normatīvie akti neuzliek Civilās aviācijas aģentūrai par pienākumu veikt drošības maksas saskaņošanu, Civilās aviācijas aģentūra, ievērojot labas pārvaldības principu, no 2023.gada janvāra līdz 2023.gada aprīlim ir veikusi konsultācijas ar gaisa pārvadātājiem, kas veic pasažieru pārvadājumus no starptautiskās lidostas “Rīga”. Konsultāciju ietvaros Civilās aviācijas aģentūra gaisa pārvadātājiem ir sniegusi pilnu informāciju par nepieciešamību pārskatīt maksu, kā arī ir ņēmusi vērā gandrīz visu gaisa pārvadātāju iebildumus drošības maksas pārskatīšanā. No desmit gaisa pārvadātājiem drošības maksas pārskatīšanai nepiekrīt gaisa pārvadātājs “Wizzair”, kas ierosināja to saglabāt esošajā apmērā. Ievērojot, ka “Wizzair” tirgus daļa starptautiskajā lidostā “Rīga” ir zem 3%, ar tendenci samazināties, Civilās aviācijas aģentūra nevar ņemt vērā tā ierosinājumu.
Vienlaikus Civilās aviācijas aģentūra ir ņēmusi vērā citu gaisa pārvadātāju ierosinājumus gan par drošības maksas pārskatīšanas termiņu, gan drošības maksas pakāpenisku palielināšanu, tādēļ drošības maksa ar 2023.gada 1.novembri tiek palielināta par 0,30 euro jeb līdz 1,40 euro par katru izlidojošo pasažieri, bet no 2024.gada 1.janvāra to palielinot par 0,50 euro jeb līdz 1,60 euro par katru izlidojošo pasažieri.
Saistībā ar paredzētajiem grozījumiem nav jāveic grozījumi citos normatīvajos aktos.
Civilās aviācijas aģentūra ir aprēķinājusi, ka šobrīd nepieciešams noteikts drošības maksu 1,60 euro par katru izlidojošo pasažieri, lai tuvākajos gados finansētu gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzības nodrošināšanas pasākumus. Lai gan nedz starptautiskie, nedz nacionālie normatīvie akti neuzliek Civilās aviācijas aģentūrai par pienākumu veikt drošības maksas saskaņošanu, Civilās aviācijas aģentūra, ievērojot labas pārvaldības principu, no 2023.gada janvāra līdz 2023.gada aprīlim ir veikusi konsultācijas ar gaisa pārvadātājiem, kas veic pasažieru pārvadājumus no starptautiskās lidostas “Rīga”. Konsultāciju ietvaros Civilās aviācijas aģentūra gaisa pārvadātājiem ir sniegusi pilnu informāciju par nepieciešamību pārskatīt maksu, kā arī ir ņēmusi vērā gandrīz visu gaisa pārvadātāju iebildumus drošības maksas pārskatīšanā. No desmit gaisa pārvadātājiem drošības maksas pārskatīšanai nepiekrīt gaisa pārvadātājs “Wizzair”, kas ierosināja to saglabāt esošajā apmērā. Ievērojot, ka “Wizzair” tirgus daļa starptautiskajā lidostā “Rīga” ir zem 3%, ar tendenci samazināties, Civilās aviācijas aģentūra nevar ņemt vērā tā ierosinājumu.
Vienlaikus Civilās aviācijas aģentūra ir ņēmusi vērā citu gaisa pārvadātāju ierosinājumus gan par drošības maksas pārskatīšanas termiņu, gan drošības maksas pakāpenisku palielināšanu, tādēļ drošības maksa ar 2023.gada 1.novembri tiek palielināta par 0,30 euro jeb līdz 1,40 euro par katru izlidojošo pasažieri, bet no 2024.gada 1.janvāra to palielinot par 0,50 euro jeb līdz 1,60 euro par katru izlidojošo pasažieri.
Saistībā ar paredzētajiem grozījumiem nav jāveic grozījumi citos normatīvajos aktos.
Problēmas apraksts
Ar noteikumiem Nr. 823 tika noteikts, ka drošības maksa no pasažieriem tiek iekasēta divējādi – iekļaujot to aviobiļetes cenā, kā arī maksājot lidostā “Rīga” pirms izlidošanas. Šāda kārtība tika ieviesta, jo viens gaisa pārvadātājs sākotnēji nevēlējās iekļaut drošības maksu aviobiļešu cenā, bet kopš 2015.gada 1.aprīļa visi gaisa pārvadātāji iekļauj drošības maksu aviobiļešu cenā un pārskaita to starptautiskajai lidostai “Rīga”. Līdz ar to noteikumos Nr. 823 iekļautā kārtība, ka pasažieris maksā drošības maksu lidostā “Rīga” pirms izlidošanas nav aktuāla un ir svītrojama.
Risinājuma apraksts
Saskaņojot ar VAS “Starptautiskā lidosta “Rīga”” no noteikumiem Nr. 823 paredzēts svītrot kārtību, kas attiecas uz drošības maksu, kas iekasējama starptautiskajā lidostā “Rīga” pirms izlidošanas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Nozares komersanti
Ietekmes apraksts
Projekts attiecas uz gaisa pārvadātājiem, kas nodrošina pasažieru pārvadājumus no lidostas “Rīga”.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Drošības maksa tiek palielināta no 2023.gada 1.novembra par 0,30 euro jeb līdz 1,40 euro par katru izlidojošo pasažieri, bet no 2024.gada 1.janvāra tā tiek palielināta par 0,50 euro jeb līdz 1,60 euro par katru izlidojošo pasažieri. Tā rezultātā, prognozētie ienākumi no drošības maksas palielinājuma Civilās aviācijas aģentūras 2023.gada budžetā, saskaņā ar starptautiskās lidostas “Rīga” sniegtajām pasažieru skaita prognozēm, ir 108 240 euro, bet 2024.gadā plānoto ieņēmumu pieaugums sasniegs 1 396 520 euro.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32008R0300
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 11. marta Regula (EK) Nr. 300/2008 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības jomā un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 2320/2002. Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā vēstnesī OV L 97, 09.04.2008
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 11. marta Regula (EK) Nr. 300/2008 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības jomā un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 2320/2002. Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā vēstnesī OV L 97, 09.04.2008
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
5.pants
Noteikumu projekts
Pārņemtas pilnībā
Projekts nenosaka stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Rīcības brīvība dalībvalstij izmantota, pieņemot noteikumus Nr.823 un nosakot, ka par lidlaukā veiktajiem drošības un glābšanas pasākumiem nosakāma drošības maksa, kura attiecas uz no lidostas “Rīga” izlidojošajiem, kā arī uz tranzīta un transfēra pasažieriem.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
VAS "Starptautiskā lidosta "Rīga"", Aviopārvadārāji6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/b16024d0-136e-4f51-8c9d-758a23d2db0b/public_participations
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Atbilstoši konsultāciju procesā panāktajai vienošanās ar gaisa pārvadātājiem, drošības maksa tiek palielināta pakāpeniski – ar 2023.gada 1.novembri tā tiek palielināta par 0,30 euro jeb līdz 1,40 euro par katru izlidojošo pasažieri, bet no 2024.gada 1.janvāra tā tiek palielināta par 0,50 euro jeb līdz 1,60 euro par katru izlidojošo pasažieri.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
