Anotācija (ex-ante)

23-TA-305: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 481 "Atbalsta programmas nosacījumi būvdarbiem daudzdzīvokļu mājās un to teritoriju labiekārtošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Piespiedu dalītā īpašuma privatizētajās daudzdzīvokļu mājās izbeigšanas likuma 16.panta pirmajai un otrajai daļai valstij ir paredzētas tiesības sniegt atbalstu daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas īpašniekiem jautājumos, kas saistīti ar finansējuma iegūšanu atsavināšanas cenas samaksai. Atbalsta veidus, apmēru un piešķiršanas noteikumus nosaka Ministru kabinets. Ministru kabineta noteikumi tiek izdoti, ja gadskārtējā likumā “Par valsts budžetu” tiek paredzēts finansējums atbalsta sniegšanai.

Šo Ministru kabineta noteikumu projekta (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādes brīdī saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” nav paredzēts valsts budžeta finansējums atbalsta pasākumiem daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas īpašniekiem atsavināšanas cenas samazināšanai. Apzinoties nepieciešamību ieviest dzīvokļu īpašniekiem iespēju atvieglot pieejamību finansējumam, lai tie varētu izpirkt atsavināmās zemes jau pēc iespējas ātrāk, ir nepieciešams rast iespēju paredzēt atbalsta mehānismu, kas neprasa valsts budžeta līdzekļus.

Vienlaikus, ņemot vērā Piespiedu dalītā īpašuma privatizētajās daudzdzīvokļu mājās izbeigšanas likuma 16.panta pirmo un otro daļu, arī turpmākajos gados valsts budžeta izstrādes ietvaros tiks pieprasīts finansējums šim kā prioritārajam pasākumam. Ja kādā no turpmākajiem gadiem valsts budžeta finansējums šim mērķim tiks piešķirts un būs iespēja izstrādāt atbilstoši paredzēto līdzekļu apjomam piemērotu atbalsta mehānismu saskaņā ar jau minētā likuma 16.panta otro daļu, vienlaikus būs jāpieņem lēmums par ar Noteikumu projekta apstiprināmās atbalsta programmas tālāko īstenošanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Šis turpmāk - Noteikumu projekts paredz apstiprināt atbalsta programmu aizdevumu piešķiršanai daudzdzīvokļu mājām Piespiedu dalītā īpašuma privatizētajās daudzdzīvokļu mājās izbeigšanas likuma kārtībā noteikto atsavināmo zemju izpirkšanai jeb atsavināšanas cenas samaksai, noteikt kārtību, kādā tiek īstenota programma, tostarp aizdevuma piešķiršanas nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023.gada 1.janvārī ir stājies spēkā Saeimas 2021.gada 25.novembrī pieņemtais Piespiedu dalītā īpašuma privatizētajās daudzdzīvokļu mājās izbeigšanas likums (turpmāk – Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likums). Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likumā ir noteikta kārtībā, kādā uzsākams un īstenojams vienota īpašuma izveidošanas process piespiedu dalītā īpašuma gadījumā, ja uz citai personai piederoša zemes īpašuma atrodas daudzdzīvokļu māja ar privatizētu dzīvokļu īpašumiem. Tiesiskais regulējums dos iespēju atrisināt piespiedu dalītā īpašuma problēmas, kas skar 3 544 privatizētas daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas, kurās atrodas 129 918 dzīvokļu īpašumu Latvijā. No visām daudzdzīvokļu mājām, kas atrodas uz citai personai piederošas zemes, aptuveni 30% māju atrodas Rīgā, daudz šādu māju ir arī Jūrmalā, Daugavpilī, Jelgavā un Ogrē. Pēc Tieslietu ministrijas aplēsēm [1] 2023.gadā, kad stājas spēkā Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likums, atsavināmo zemi varētu izpirkt vidēji 18 daudzdzīvokļu mājas, savukārt 2024.gadā jau vidēji 107 daudzdzīvokļu mājas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atsavināmās zemes cenu nosaka Valsts zemes dienests atbilstoši zemes kadastrālai vērtībai atsavināšanas procesa uzsākšanas posmā. Tā, piemēram, Rīgas valsts pilsētas pašvaldībā [2], kurā atrodas aptuveni 30% no visām daudzdzīvokļu mājām, kuras atrodas uz citai personai piederošas zemes, provizoriskās funkcionāli nepieciešamā zemesgabala atsavināšanas cenas, balstoties uz spēkā esošo kadastrālo vērtību, svārstās no 100 euro (Vecmīlgrāvis) līdz pat gandrīz 500 000 euro (Rīgas vēsturiskais centrs), atsavināšanas cenas daļai vienam dzīvoklim svārstoties no 2 euro līdz pat 9 000 euro. Līdz ar to secināms, ka atsavināmās zemes atsavināšanas cena dažādās Rīgas valstspilsētas apkaimēs var ievērojami atšķirties. Aplūkojot vidējās provizoriskās zemesgabalu atsavināšanas cenas vairākās Rīgas valstspilsētas apkaimēs, jāsecina, ka tajās Rīgas valstspilsētas apkaimēs, kurās ir visaktuālākā dalītā īpašuma problemātika (Purvciems, Ķengarags) vidējā atsavināmās zemes atsavināšanas cena daudzdzīvokļu mājai ir robežās no 100 000 euro līdz 200 000 euro, atsavināšanas cenas daļa vienam dzīvoklim vidēji ir 1 500 euro līdz 2 000 euro diapazonā, ievērojami zemāka atsavināšanas cena ir prognozējama, piemēram, Vecmīlgrāvja apkaimē.

Jānorāda, ka prognozējamo atsavināšanas cenu Noteikumu projekta izstrādes laikā nav iespējams aplūkot tām daudzdzīvokļu mājām, kurām vēl nav pārskatīts funkcionāli nepieciešamais zemesgabals likumā “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” noteiktajā kārtībā.

Atbilstoši Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likuma regulējumam Valsts zemes dienests pēc atsavināmās zemes noteikšanas un reģistrēšanas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā un atsavināšanas cenas aprēķināšanas nosūta dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašniekiem paziņojumu par atsavināmo zemi un atsavināšanas cenu, kurā tiek fiksēta ne tikai atsavināmās zemes atsavināšanas cena, bet arī katra dzīvokļa īpašnieka dzīvokļa īpašumā ietilpstošās kopīpašuma domājamās daļas apmēram atbilstošā atsavināšanas cenas daļa. Tiesiskais regulējums ļauj dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašniekiem pašiem izvēlēties modeli, kādā veidā tiek segta atsavināmās zemes atsavināšanas cena – vai nu katrs dzīvokļa īpašnieks pats ieskaita savu atsavināšanas cenas daļu zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontā, vai arī, pamatojoties uz attiecīga dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pamata, dzīvokļu īpašnieku kopība var lemt par līguma slēgšanu daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku vārdā, lai iegūtu finansējumu atsavināšanas cenas samaksai. Tāpat var būt situācija, kad daļa dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku paši plāno veikt savas atsavināšanas cenas daļas ieskaitīšanu, savukārt daļai dzīvokļu īpašnieku ir nepieciešams piesaistīt ārējo finansējumu. Vienlaikus jāapzinās, pat ja atsevišķi dzīvokļu īpašnieki būs ieskaitījuši savu atsavināšanas cenas daļu zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontā, atsavināšanas process būs noslēdzies jeb atsavināšanas tiesība būs izmantota tikai gadījumā, ja daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieki Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likumā noteiktajā kārtībā un termiņos zvērināta tiesu izpildītāja vestās lietas par piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanu ietvaros būs pieņēmuši lēmumu par atsavināšanas tiesības izmantošanu un iemaksājuši visu jeb pilnu atsavināšanas cenu zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontā. Līdz ar to, lai sekmētu to, ka pēc iespējas visiem daudzdzīvokļu dzīvojamo māju dzīvokļu īpašniekiem, kuri vēlas izbeigt piespiedu dalītā īpašuma attiecības ar zemes īpašnieku, būtu iespēja šo tiesisko mehānismu īstenot pilnībā un iegūt īpašumtiesības uz zemi, valstij ir jārod attiecīgi atbalsta pasākumi finansējuma pieejamības veicināšanai.
 
Risinājuma apraksts
Atbalsta programmas mērķis ir veicināt finansējuma pieejamību tiem dzīvojamo māju īpašniekiem (dzīvokļu īpašniekiem), kuri vēlas izmantot Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likumā nostiprināto mehānismu, lai izbeigtu piespiedu dalīto īpašumu ar zemes īpašnieku vai īpašniekiem, bet kuriem nav pieejami savi brīvie finanšu līdzekļi attiecīgās atsavināšanas cenas daļas samaksai. Noteikumu projekts paredz iespēju akciju sabiedrībai “Attīstības finanšu institūcija Altum” (turpmāk - sabiedrība "Altum") nodrošināt aizdevumu dalītā īpašuma izbeigšanai tām daudzdzīvokļu mājām, kuras neatbilst kredītiestāžu kreditēšanas politikai, tādā veidā novēršot riskus par sabiedrības “Altum” iejaukšanos kredītiestāžu kreditēšanā.

Aizdevumus Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likumā noteiktā kārtībā noteikto atsavināmo zemju izpirkšanai ar Noteikumu projektu tiek plānots piešķirt jau esošās sabiedrības “Altum” īstenotās atbalsta programmas būvdarbiem daudzdzīvokļu mājās un to teritoriju labiekārtošanai (t.s. remonta fonda programma) ietvaros, kas apstiprināta ar Ministru kabineta 2021.gada 6.jūlija noteikumiem Nr.481 “Atbalsta programmas nosacījumi būvdarbiem daudzdzīvokļu mājās un to teritoriju labiekārtošanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr.481). Ņemot vērā minēto, ar Noteikumu projektu tiek virzīti grozījumi MK noteikumos Nr.481, papildinot jau esošo remonta fonda programmu ar jaunu aizdevuma veidu daudzdzīvokļu dzīvojamo māju īpašniekiem – aizdevums Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likumā noteiktajā kārtībā daudzdzīvokļu mājai noteiktās atsavināmās zemes izpirkšanai jeb atsavināšanas cenas samaksai (turpmāk – Aizdevums zemes izpirkšanai). Aizdevumu zemes izpirkšanai paredzēts piešķirt tikai tiem daudzdzīvokļu dzīvojamo māju dzīvokļu īpašniekiem, kuri izmanto Piespiedu dalītā īpašuma likumā paredzēto atsavināšanas tiesību un izpērk atsavināmo zemi Piespiedu dalītā īpašuma likuma noteiktajā kārtībā.

Aizdevumi zemes izpirkšanai tiks izsniegti remonta fonda programmai esošā pieejamā finansējuma, kas fiksēts MK noteikumu Nr.481 5.punktā (pieejamais finansējums aizdevumu izsniegšanai un zaudējumu segšanai ir 31 000 000 euro) ietvaros un esošā tā piesaistes veida ietvaros (sabiedrībai “Altum” piesaistot valsts aizdevumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts aizdevumu izsniegšanas un apkalpošanas kārtību, nepiemērojot aizdevuma riska procentu likmi, kā arī piesaistot starptautiskās finanšu institūcijas aizdevumu, lai nodrošinātu finansējumu aizdevumu piešķiršanai). Noteikumu projekta izstrādes brīdī esošā remonta fonda ietvaros kopš atbalsta programmas atvēršanas 2021.gada 8.septembrī sabiedrība “Altum” ir apstiprinājusi 47 aizdevumu pieteikumu 3 milj. euro apmērā, 26 aizdevuma pieteikumi 2.38 milj. euro apmērā ir izvērtēšanas procesā. Līdz šim apstiprinātie un vērtēšanā esošie aizdevumu pieteikumi nodrošina 18 % pieejamā finansējuma izlietošanu.

Pamatojoties uz iepriekš minēto, MK noteikumi Nr.481 ar Noteikumu projektu tiek papildināti ar jaunu - II1. nodaļu “Atsavināmās zemes izpirkšanas aizdevuma piešķiršanas noteikumi”, saskaņā ar kuru ir paredzēti turpmāk aprakstītie aizdevuma atsavināmās zemes izpirkšanai atbalsta programmas nosacījumi.

Ievērojot Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto, ir izvērtēts, ka tā kā šim produktam netiek paredzēts papildu finansējums, kā arī to, ka šī produkta nosacījumi neietekmē kopējās programmas darbības termiņu, nav nepieciešams aktualizēt esošo programmas novertējumu. 


Vispārīgi Aizdevuma zemes izpirkšanai programmas nosacījumi
Noteikumu projekts paredz iespēju sabiedrībai “Altum” nodrošināt Aizdevumu dalītā īpašuma izbeigšanai tām daudzdzīvokļu mājām, kuras neatbilst kredītiestāžu kreditēšanas politikai, tādā veidā novēršot riskus par sabiedrības “Altum” iejaukšanos kredītiestāžu kreditēšanā.

Atbalsta veids - tiešais finanšu instruments, t.i., aizdevums.
Atbalsta sniedzējs - sabiedrība “Altum”.
Atbalsta saņēmēji - daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas kopībā ietilpstošie dzīvokļu īpašnieki – fiziskas un juridiskas personas, kurām nepieciešams finansējums atsavināšanas cenas (vai tās daļas) samaksai.
Atbilstoši Dzīvokļa īpašuma likuma regulējumam, ja dzīvojamā mājā visi esošie dzīvokļu īpašumi pieder vienai personai, tai ir likumā paredzētās dzīvokļu īpašnieku kopības tiesības un pienākumi. Līdz ar to arī gadījumos, ja daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā visi dzīvokļu īpašumi pieder vienai personai, tās var pretendēt uz aizdevumu.

Ņemot vērā, ka Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likuma izpratnē daudzdzīvokļu dzīvojamā māja ir tāda dzīvojamā māja, kura ir privatizēta saskaņā ar likumā "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju", likumā "Par kooperatīvo dzīvokļu privatizāciju" vai likumā "Par lauksaimniecības uzņēmumu un zvejnieku kolhozu privatizāciju" noteikto kārtību, kā arī Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā ir reģistrēta tās sadale dzīvokļa īpašumos, uz aizdevumu var pretendēt tikai privatizētu daudzdzīvokļu dzīvojamo māju dzīvokļu īpašnieki, kuras ir sadalītas dzīvokļu īpašumos. Tāpat atbilstoši Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likuma regulējumam uz aizdevumu nevarēs pretendēt tās daudzdzīvokļu dzi'vojamās mājas, kuras pilnībā vai daļēji atrodas uz valstij vai pašvaldībai piederošanas vai piekrītošanas zemes (šajā gadījumā piespiedu dalīto īpašumu izbeidz atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā vai likumā "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" noteiktajai kārtībai).


Saskaņā ar šā brīža aprēķiniem, noteiktais finansējums būs pietiekams aizdevumu sniegšanai līdz 2024. gada beigām un  beigu termiņš lēmumu pieņemšanai par aizdevuma piešķiršanu un aizdevuma līguma noslēgšanai ir 2023.gada 31. decembris. Šāds termiņš Noteikumu projekta izstrādes brīdī ir noteikts, ņemot vērā, ka aizdevumu de minimis atbalsta saņēmējiem sniedz saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulā (ES) Nr.  1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352) (turpmāk – Regula Nr.1407/2013) noteikto tās piemērošanas periodu. Ņemot vērā Regulā Nr.1407/2013 noteikto un tuvojošos tās piemērošanas perioda beigu termiņu, sagaidāms, ka Eiropas Komisija noteiks jaunu de minimis atbalsta piemērošanas regulējumu, tai skaitā, piemērošanas periodu. Tādēļ, pastāvot jaunam de minimis atbalsta regulējumam, tiks veikti attiecīgi grozījumi MK noteikumos Nr.481, tai skaitā, nosakot jaunu aizdevumu līgumu noslēgšanas termiņu.


Pieteikšanās Aizdevumam zemes izpirkšanai un aizdevuma nosacījumi

Aizdevumam zemes izpirkšanai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieki, pamatojoties uz attiecīgu dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu, var pieteikties ar pilnvarotās personas starpniecību. Pilnvarotā persona ir Latvijā reģistrēta juridiska persona, kuru dzīvokļu īpašnieku kopība atbilstoši Dzīvokļa īpašuma likumā un Piespiedu dalītā īpašuma likumā noteiktajai kārtībai ir pilnvarojusi tās vārdā veikt darbības, kas saistītas ar daudzdzīvokļu mājai noteiktās atsavināmās zemes izpirkšanu, tai skaitā, slēgt līgumus, lai iegūtu finansējumu atsavināšanas cenas samaksai.

Lai arī saskaņā ar Piespiedu dalītā īpašuma likuma tiesisko regulējumu, tāpat arī saskaņā ar Dzīvokļa īpašuma likuma regulējumu dzīvokļu īpašnieku kopības pilnvarotā persona var būt gan fiziska, gan juridiska persona, ņemot vērā, ka aizdevums tiks izsniegts jau esošās un sabiedrības “Altum” īstenotās remonta fonda programmas ietvaros un saskaņā ar tās pamatnosacījumiem, kuri ir nostiprināti, pirms tam izvērtējot dažādus aspektus - tai skaitā, ietekmi, riskus u.c.,arī attiecībā uz aizdevumu zemes izpirkšanai tiek paredzēts, ka pilnvarotajai personai ir jābūt juridiskai personai.

Aizdevumam zemes izpirkšanai varēs pieteikties sabiedrībā “Altum” pēc tam, kad daudzdzīvokļu dzīvojamā mājas dzīvokļu īpašnieku kopība Piespiedu dalītā īpašuma likumā noteiktajā kārtībā ir pieņēmusi lēmumu par atsavināšanas tiesības izmantošanu (Piespiedu dalītā īpašuma likuma 11.pants), par ko zvērināts tiesu izpildītājs ir sastādījis attiecīgu aktu (Piespiedu dalītā īpašuma 12.panta ceturtā daļa), kā arī pieņēmusi lēmumu par līgumu slēgšanu, lai iegūtu finansējumu atsavināšanas cenas samaksai (Piespiedu dalītā īpašuma likuma 15.panta pirmā daļa), pilnvarojot pilnvaroto personu slēgt attiecīgo līgumu.

Lai saņemtu aizdevumu, pilnvarotā persona sabiedrībā "Altum" iesniedz Noteikumu projektā norādītos dokumentus. Dokumentācija, kas ir pieejama publiskajos reģistros un informācijas sistēmās un, kas nav uzskaitīta Noteikumu projektā, un ir nepieciešama aizdevuma saņemšanas izvērtēšanai, tiks pārbaudīta publiskajos reģistros un informāciju sistēmās.

Saņemot aizdevuma pieteikumu un Noteikumu projektā paredzētos tam pievienotos dokumentus, sabiedrība “Altum”, cita starpā, pārbauda, vai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopības lēmums par līguma slēgšanu par nepieciešamo maksimālo finansējumu atsavināšanas cenas samaksai satur informāciju par dzīvokļu īpašniekiem, kuri savu atsavināšanas cenas daļu maksā no saviem līdzekļiem, par dzīvokļu īpašniekiem, kuriem nepieciešams aizdevums savas atsavināšanas cenas daļas samaksai, par aizdevuma maksāšanas kārtību,  tāpat arī tam jāsatur informācija par aizdevuma nosacījumiem – maksimālo termiņu, maksimālo % likmi. Lēmums par līguma slēgšanu par nepieciešamo finansējumu atsavināšanas cenas samaksai ir uzskatāms par pieņemtu, ja tas pieņemts atbilstoši Dzīvokļa īpašuma likuma nosacījumiem un ja par to ir nobalsojuši dzīvokļu īpašnieki, kuriem pieder vairāk nekā puse no visiem daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā esošiem dzīvokļu īpašumiem (Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likuma 15.panta otrā daļa).

Lai arī lēmumu par līguma slēgšanu par nepieciešamo finansējumu atsavināšanas cenas samaksai pieņem konkrētās daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopība, kā tas izriet no Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likuma, par saistībām, kas izriet no aizdevuma līguma, neatbild tie dzīvokļu īpašnieki, kuri paši ir iemaksājuši savu atsavināšanas cenas daļu zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontā, tāpat arī katra dzīvokļa īpašnieka aizdevuma daļas pamatmaksājumu summa nedrīkst pārsniegt Paziņojumā par atsavināmo zemi un atsavināšanas cenu (Piespiedu dalītā īpašuma likuma 8.pants) katram dzīvokļa īpašumam noteikto maksājamo atsavināšanas cenas daļu. Kā tas ir atzīts judikatūrā, “likumā noteiktos gadījumos dzīvokļu īpašnieki kā kopības (personu apvienības) biedri ir personiski (tieši) atbildīgi par kopības saistībām pret trešajām personām, un tām primāri jāceļ prasība pret personiski atbildīgo dzīvokļa īpašnieku, kura rīcības dēļ kopība nav izpildījusi savas saistības pret trešo personu. Arī šajā gadījumā atsevišķā dzīvokļa īpašnieks neatbild solidāri ar citiem dzīvokļu īpašniekiem, bet tikai par tām kopības saistībām (to daļu), kuru neizpilde izriet no konkrētā dzīvokļa īpašnieka pienākuma pret kopību neizpildes.”[3]

Jānorāda, ka, nosakot aizdevuma maksāšanas kārtību un organizējot aizdevuma atmaksu, pilnvarotā persona vai attiecīgi cita tam pilnvarota persona ir atbildīga par to, lai tiktu ievēroti Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likuma 15.pantā minētie nosacījumi. Cita starpā, ir jānodrošina, ka saistību, kas izriet no aizdevuma līguma, pilnīgas izpildes termiņš nevar būt īsāks par trim gadiem attiecībā uz tiem dzīvokļu īpašniekiem, kuri nav piekrituši šāda aizdevuma līguma slēgšanai. Šādos gadījumos saistību izpildes apmērs katru gadu nosakāms proporcionāli to izpildes kopējam termiņam.

Lai novērstu riskus par sabiedrības "Altum" iejaukšanos kredītiestāžu kreditēšanā, noteikumu projektā ir noteikts, ka, piesakoties sabiedrības "Altum" aizdevumam, ir jāiesniedz arī kredītiestādes apliecinājums par to, ka dzīvokļu īpašnieki var pieteikties aizdevuma saņemšanai sabiedrībā “Altum”. Ja kredītiestāde nesniedz apliecinājumu 20 darbdienu laikā, uzskatāms, ka kredītiestāde ir apliecinājusi, ka dzīvokļu īpašnieki var pieteikties aizdevumam sabiedrībā "Altum".
Aizdevuma pieteikumā būs jāapraksta sadarbība ar kredītiestādi, norādot kredītiestādi, kurā tika iesniegts pieteikums, pieteikuma iesniegšanas datums un aizdevuma izskatīšanai nepieciešamo dokumentu iesniegšanas kredītiestādē datums, kā arī komunikācijas gaita ar kredītiestādi. Ja sabiedrība "Altum" konstatēs, ka kredītiestāde nav varējusi pieņemt lēmumu, jo potenciālais aizņēmējs nav iesniedzis nepieciešamos dokumentus, sabiedrība "Altum" tai aizdevumu nepiešķirs un lūgs vērsties attiecīgajā kredītiestādē.

Aizdevuma zemes izpirkšanai nosacījumi
Aizdevums tiek piešķirts daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašniekiem Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likumā noteiktajā kārtībā daudzdzīvokļu dzīvojamai mājai noteiktās atsavināmās zemes izpirkšanai jeb atsavināšanas cenas samaksai. Aizdevuma apmērs var atbilst Valsts zemes dienesta noteiktajai atsavināšanas cenai, bet var arī būt mazāks, ņemot vērā, ka daļa dzīvokļu īpašnieku paši var iemaksāt zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontā savu atsavināšanas cenas daļu zvērināta tiesu izpildītāja noteiktajā termiņā.
Maksimālais aizdevuma apmērs nav noteikts, ņemot vērā, ka atsavināšanas cenas aprēķināšanai izmanto zemes vienībai un zemes vienības daļai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrēto kadastrālo vērtību. Savukārt atsavināmo zemi nosaka, balstoties uz pašvaldības lēmumu par daudzdzīvokļu dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamo zemesgabalu. Līdz ar to, kamēr nav veikta visu piespiedu dalītā īpašuma attiecībās esošo daudzdzīvokļu dzīvojamo māju, funkcionāli nepieciešamā zemesgabala noteikšana/pārskatīšana, nav iespējams noteikt maksimālās atsavināšanas cenas vērtības, secīgi – aizdevuma maksimālo apmēru.
Aizdevuma  maksimālais termiņš ir 20 gadi.

Sabiedrība “Altum” aizdevumu piešķir, ja daudzdzīvokļu mājas parādsaistību apjoms par saņemtajiem pakalpojumiem (apsaimniekošanas, atkritumu apsaimniekošanas, siltumapgādes, ūdensapgādes un kanalizācijas pakalpojumi), kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu, ir mazāks par 10 % no šo pakalpojumu rēķinu summas pēdējā gada laikā, kā arī ja ir pamatotas aizdevuma atmaksāšanas iespējas, kuras izvērtē sabiedrība "Altum", ņemot vērā drošas finanšu vadības principu.

Atbilstoši valsts atbalsta regulējumam atbalsta saņēmēji – dzīvokļu īpašnieki (fiziskas un juridiskas personas), kuri pretendē uz atbalstu šīs programmas ietvaros un kuru dzīvokļa īpašumi tiek izmantoti saimnieciskajā darbībā, kas kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, atbalstu saņem kā de minimis atbalstu.

Sabiedrība “Altum” aizdevumu nepiešķir:
- pasākumiem, kuri nav Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas likumā noteiktajā kārtībā daudzdzīvokļu dzīvojamai mājai noteiktās atsavināmās zemes izpirkšana jeb atsavināšanas cenas samaksa;
- de minimis atbalsta saņēmējam, saimnieciskās darbības veicējam, ja:
 *tam, iesniedzot aizdevuma pieteikumu ir pasludināts maksātnespējas process, ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, tā saimnieciskā darbība ir izbeigta vai tas atbilst normatīvajos aktos noteiktajām juridiskās personas maksātnespējas procesa pazīmēm, kad kreditors ir tiesīgs iesniegt juridiskās personas maksātnespējas procesa pieteikumu;
* tas ir lielais saimnieciskās darbības veicējs, kas atbilst Komisijas regulas Nr.  651/2014 2. panta 24. punktam un tam, iesniedzot aizdevuma pieteikumu, tā kredītreitings ir zemāks par "B-".
Formulējums "pasludināts maksātnespējas process" aptver arī tādus maksātnespējas stāvokļa risinājumus kā bankrots, sanācija un mierizlīgums, līdz ar to aptver arī tos maksātnespējas procesus, kas pasludināti saskaņā ar likumu "Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju" un Maksātnespējas likumu, kas bija spēkā līdz 2010. gada 1. novembrim.

Aizdevumu zemes izpirkšanai piešķiršanā un uzskaitē ievēro jau MK noteikumu Nr.481 spēkā esošās III. nodaļas “Valsts atbalsta nosacījumi” noteikumus.

[1] https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/annotations/5eb5b706-0a43-466a-b203-7efa98df7c06/annexes/42f23845-71d3-4449-ba00-0a4a304a58e2/download
[2] Saskaņā ar Rīgas pašvaldības dzīvojamo māju privatizācijas komisijas sniegto informāciju
[3] Augstākās tiesas Senāta 2019.gada 12.decembra spriedums lietā Nr. SKA – 109/2019


 
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.481 spēkā esošās redakcijas 2.1. apakšpunktā ir ietverta "dzīvokļu īpašnieku kopības" definīcija, lai arī jau spēkā esošajā Dzīvokļa īpašuma likumā ir sniegta definīcija jēdzienam "dzīvokļu īpašnieku kopība".
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2.apakšpunktu normatīvā akta projektā neietver tiesību normas, kuras dublē augstāka spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, ar Noteikumu projektu MK noteikumu 2.1.apakšpunktā ietvertā tiesību norma tiek svītrota. Līdz ar to MK noteikumos Nr.481 lietotais jēdziens "dzīvokļu īpašnieku kopība" jāpiemēro atbilstoši Dzīvokļa īpašuma likuma 15.pantā definētajai šī jēdziena izpratnei.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Dzīvokļu īpašnieki
Ietekmes apraksts
Dzīvokļu īpašniekiem (fiziskām personām), kuri ietilpst attiecīgas dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopībā, būs iespēja pretendēt uz finansējumu, lai īstenotu Piespiedu dalītā īpašuma privatizētajās daudzdzīvokļu mājās izbeigšanas likumā paredzēto atsavināšanas tiesību, tādā veidā sekmējot vienota īpašuma izveidi.
Juridiskās personas
  • Dzīvokļu īpašnieki
Ietekmes apraksts
Dzīvokļu īpašniekiem (juridiskām personām), kuri ietilpst attiecīgas dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopībā, būs iespēja pretendēt uz finansējumu, lai īstenotu Piespiedu dalītā īpašuma privatizētajās daudzdzīvokļu mājās izbeigšanas likumā paredzēto atsavināšanas tiesību, tādā veidā sekmējot vienota īpašuma izveidi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Komisijas regula Nr.651/2014).
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1407
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 1407/2013 ( 2013. gada 18. decembris ) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - Komisijas regula Nr.1407/2013)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Komisijas regula Nr.651/2014).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 24.punkts
19.72.2.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 1407/2013 ( 2013. gada 18. decembris ) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - Komisijas regula Nr.1407/2013)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas 1407/2013 1.pants
19.26
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
"Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/945e5ed8-e140-487d-8173-dcbec896ae4b/export_opinions

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Daļa no sabiedrības līdzdalības ietvaros saņemtajiem viedokļiem ir ņemti vērā, ir veikti atsevišķi precizējumi attiecībā uz terminoloģiju, tāpat arī papildināta anotācija, paskaidrojot valsts atbalsta nosacījumu piemērošanu (attiecībā uz dzīvokļu īpašniekiem, kuru dzīvokļu īpašumi tiek izmantoti saimnieciskajā darbībā).

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts sekmēs Piespiedu dalītā īpašuma privatizētajās daudzdzīvokļu mājās izbeigšanas likuma izstrādes mērķi - novērst zemes reformas un privatizācijas gaitā radīto tiesisko attiecību negatīvās sekas, tādējādi mazinot sabiedrībā pastāvošo sociālo spriedzi zemes reformas un dzīvojamo māju privatizācijas jautājumā (piemēram, dzīvokļu īpašnieku neapmierinātība ar pienākumu maksāt zemes īpašniekam nomas maksu, strīdi par nomas maksas apmēru), kā arī veicināt sociālo taisnīgumu mājokļu jautājumā (dodot iespēju dzīvokļu īpašniekiem iegūt īpašumā zemi un pārvaldīt savu īpašumu ar lielāku skaidrību par nākotni) un sekotu Civillikuma vispārējam principam par zemes un ēkas vienotību. 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi