Anotācija (ex-ante)

23-TA-504: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība meža nozares attīstībai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts nepieciešams, lai noteiktu 2023. gadā prioritārās meža nozares atbalsta un attīstības programmas, kā arī aktuālos zinātniskās izpētes projektus un to administrēšanas kārtību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts nepieciešams, lai sasniegtu Meža attīstības fonda mērķi 2023. gadā – meža nozares atbalsta un attīstības programmu finansēšanu, meža zinātnisko izpēti, meža īpašnieku izglītošanu un apmācību (saskaņā ar Meža likuma 43. panta trešo daļu).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumi nepieciešami, lai noteiktu valsts atbalsta meža nozares attīstībai prioritātes un precizētu administrēšanas kārtību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešami noteikumi, lai noteiktu 2023. gadā prioritārās meža nozares atbalsta un attīstības programmas, kā arī aktuālos zinātniskās izpētes projektus un to administrēšanas kārtību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts ir sagatavots, ievērojot līdzekļus, kas likumā "Par valsts budžetu 2023. gadam" noteikti Zemkopības ministrijas budžetam finansējuma izlietojuma programmas 24.00.00 "Meža resursu ilgtspējības saglabāšana" apakšprogrammā 24.02.00 "Valsts atbalsta pasākumi meža nozarē", tos novirzot Meža attīstības fondam.

Lai 2023. gadā sasniegtu Meža attīstības fonda mērķi, Zemkopības ministrija kopā ar saviem sadarbības partneriem izvērtēja meža nozares attīstības tendences un aktualitātes 2023. gadā un noteica meža nozares attīstībai nepieciešamās prioritātes 2023. gadā. Ievērojot izvirzīto klimatneitralitātes mērķi 2050. gadam un Eiropas Savienības apņemšanos palielināt emisiju samazināšanas mērķi, kā arī jaunās ES Bioloģiskās daudzveidības stratēģijas 2030 un ES Meža stratēģiju 2030 mērķus, nepieciešami pētījumi, kas ļautu izvēlēties Latvijas situācijai visvairāk piemēroto mežsaimniecības attīstības scenāriju. Tā kā arī Nacionālā attīstības plāna 2021–2027 rīcības virzienā "Daba un vide – "Zaļais kurss"" uzsvērta bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas un uzturēšanas nozīme, ir nepieciešamas jaunas zināšanas par mežu apsaimniekošanas pilnveidošanu bioloģisko vērtību uzlabošanai, kā arī vērtību monitoringa jomā.

Ir daudz darīts, lai uzlabotu sabiedrības zināšanas un izpratni par ilgtspējīgu meža apsaimniekošanu un koksnes produktu pielietošanu: meža nozares organizētajos pasākumos piedalījās liels skaits bērnu un jauniešu, tomēr joprojām vērojama izpratnes plaisa mežu apsaimniekotāju un īpašnieku, meža nozares pārstāvju un sabiedrības vidū. Tādēļ jāturpina uzlabot sabiedrības viedokli un izpratni par ilgtspējīgu meža apsaimniekošanu un nozares perspektīvām.

Noteikumu projektā paredzētais atbalsts veicinās nozares ilgtspējīgu attīstību un konkurētspēju. Katru gadu tiek noteiktas meža nozares prioritātes un finansējuma apmērs tiek koriģēts atbilstoši vajadzībām, līdz ar to attiecīgi mainās finansējums un tiek iniciēti jauni projekti.
Tradicionāli valsts atbalsts meža nozares attīstībai paredz veicināt sabiedrības informēšanas un izglītošanas programmu un projektu īstenošanu:
1) meža nozares gada balvas "Zelta čiekurs" balvu izgatavošanu;
2) naudas balvas meža nozares gada balvas "Zelta čiekurs" laureātiem (lēmumu par laureātiem un naudas balvu sadalījumu Meža nozares gada balvas "Zelta čiekurs" laureātiem pieņem atbilstoši Zemkopības ministrijas 2022. gada 15. augusta rīkojumam Nr. 84 "Par Meža nozares gada balvu "Zelta čiekurs"") 2023. gadam laureātu naudas balvu fonds atstāts tādā pašā apmērā kā 2022. gadā, jo nevar precīzi ieplānot nominācijas “Par mūža ieguldījumu” balvu fondu un iespējamo balvu skaitu, nolikums paredz trīs līdz piecus laureātus;
3) balvu pasniegšanas norises informatīvo un tehnisko nodrošinājumu, lai organizētu kvalitatīvu apbalvošanas norisi un izteiktu atzinību nozarē strādājošajiem;
4) skolu jaunatnes izglītošanas pasākumu "Konkurss "Mežs Latvijas izaugsmei"", lai pilnveidotu skolu jaunatnes zināšanas un veicinātu izpratni par meža nozares aktuālajām norisēm;
5) "Meža dienas 2023" pasākumu, kas tiek sekmīgi īstenots un atzinīgi novērtēts, iesaistot pašvaldības un attiecīgo pašvaldību nozares uzņēmumus, meža nozares iestādes un organizācijas, turpinot veicināt vietējās kopienas aktīvu līdzdarbošanos, pievēršot lielāku Latvijas sabiedrības uzmanību mežsaimniecībai un ainavai teritorijā, kā arī apzaļumotas teritorijas nepieciešamībai, īpaši parku, mežaparku, dendroloģisko stādījumu stāvoklim, palīdzot risināt to labiekārtošanu, kā arī sekmējot jaunu zināšanu iegūšanu, organizējot seminārus par aktuālajām tēmā; projektu paredzēts īstenot biedrībai “Latvijas Pašvaldību savienība” (LPS) pamatojoties uz Pašvaldību likuma 79. pantu, Latvijas Pašvaldību savienības statūti nosaka, ka tās viens no galvenajiem mērķiem ir pašvaldību kopēju problēmu risināšana un viens no galvenajiem uzdevumiem ir izstrādāt LPS viedokli Latvijas pašvaldību politikā atbilstoši pašvaldību, to apvienību un savienību priekšlikumiem;
6) informatīvā materiāla (platformas) "Meža nozare skaitļos un faktos" izveidei, lai sniegtu meža nozari raksturojošu ar statistiku pamatotu informāciju lēmuma pieņēmējiem, nozares pārstāvjiem un plašākai sabiedrībai, tā radot izpratni par nozares rādītājiem un to attīstības dinamiku. Šādu informatīvo materiālu (platformu) ir būtiski sagatavot, lai plašākai sabiedrībai būtu iespējams iepazīt meža nozares attīstības dinamiku un sekot tai līdzi, jo mežs ir Latvijas lielākā bagātība, ar to saistītā uzņēmējdarbība dod ļoti nozīmīgu ieguldījumu tautsaimniecības attīstībā un ar nozari tieši vai netieši ir saistīts gandrīz ikviens Latvijas iedzīvotājs;
7) interaktīvās spēles "Meža politika" pilnveidi un tās tehniskā nodrošinājuma izstrādi paredzēts realizēt, lai tiktu izstrādāta interaktīva spēle bērniem un jauniešiem, kā arī sagatavoti uzskates materiāli par Meža politikas izstrādes procesu. Spēle un tās tehniskais nodrošinājums tiks izmantots Meža dienās un citos pasākumos, lai izglītotu bērus un jauniešus, kā arī plašāku sabiedrību par Zemkopības ministrijas un tās Meža departamenta funkcijām meža politikas izstrādes un ieviešanas procesā; 
8) Starptautiskās meža pētniecības organizāciju apvienības (International union of forest research organizations – IUFRO) 2024. gada Pasaules kongresa organizēšanai (Latvijas Valsts mežzinātnes institūts "Silava"), IUFRO ir nozīmīgākā šāda veida organizācija pasaulē, apvienojot vairāk nekā 650 biedrus no 120 valstīm. IUFRO Pasaules kongress ir lielākā globālā mežzinātnes konference, kas notiek ik pēc pieciem gadiem kopš 1893. gada. Kongress pulcē pasaules vadošos zinātniekus, meža politiku veidotājus un viedokļu līderus, lai sniegtu ieguldījumu ilgtspējīgas nākotnes mežsaimniecības attīstībā, ņemot vērā klimata un sociālos izaicinājumus. 2024. gada kongress notiks Stokholmā, to organizē Zviedrijas Lauksaimniecības zinātņu universitāte (SLU) un Stokholmas pilsēta ciešā sadarbībā ar Ziemeļvalstu un Baltijas valstu partneriem. Kongress ir iespēja Latvijai demonstrēt savu mežsaimniecības praksi un mežzinātnes sasniegumus, gūstot starptautisku atpazīstamību un veicinot iespējas iesaistīties starptautiskos projektos. Latvijas Valsts mežzinātnes institūts "Silava" ir viena no divām Latvijas organizācijām, kas ir IUFRO sastāvā. LVMI "Silava" vadījis Latvijas iesaisti kongresa organizācijas komitejas darbā 2022. gadā, plānojot kongresa norisi kopumā un plānotos pasākumu Latvijā.
9) Latvijas Biozinātņu un tehnoloģijas universitātes (LBTU) Meža fakultātes attīstībai, LBTU Meža fakultāte ir vienīgā augstākās izglītības iestāde Latvijā, kur tiek realizētas bakalaura, maģistra un doktora studiju programmas mežsaimniecības un kokapstrādes virzienos. Studējošo skaita ziņā ar 650 studējošajiem fakultāte ir otra pieprasītākā LBTU, studējošo skaita tendence ir augšupejoša. Lai noslēgtu fakultātes modernizāciju un realizētu Meža fakultātes infrastruktūras pilnveides trešo kārtu, nepieciešamas investīcijas 300 000 EUR apmērā fakultātes infrastruktūras attīstībai, veidojot mūsdienīgu vidi gan fakultātes iekšienē, gan tās teritorijā un nodrošinot teritorijas pieejamību plašākai sabiedrībai, labiekārtošanas risinājumus kombinējot ar koksnes materiāliem, tiks radīts unikāls, sabiedrību izglītojošs vides objekts.

Meža nozares attīstībai noteikumu projekts 2023. gadā paredz prioritārus zinātniskās izpētes projektus:
1) turpinās meža bioloģiskās daudzveidības monitoringa pilnveide nacionālajā meža monitoringā – pētījums "Meža bioloģiskās daudzveidības monitoringa komponentes pilnveide nacionālajā meža monitoringā" (Latvijas Valsts mežzinātnes institūts "Silava"). Projekta “Meža bioloģiskās daudzveidības monitoringa komponentes pilnveide nacionālajā meža monitoringā” plānots atbalsta finansējuma palielinājums salīdzinājumā pret 2019. gadu, jo iesāktā pētījuma darbu izpildei paredzams sadārdzinājums, kā arī plānoti citi darba uzdevumi, kas būs finansiāli ietilpīgāki. Projekts turpinās pilnveidot zināšanas par bioloģisko daudzveidību Latvijā, īpaši saimnieciskajos mežos, ņemot vērā šā jautājuma aktualitāti saistībā ar ES Bioloģiskās daudzveidības 2030 izvirzītajiem mērķiem, ES dabas atjaunošanas regulas projektā ietvertajiem mērķiem un monitoringa kritērijiem. Īstenojot projektu, turpināsies sadarbība arī ar Dabas aizsardzības pārvaldi, kas ievieš nacionālo bioloģiskās daudzveidības monitoringu, uzlabojot datu apriti starp iestādēm;
Tā kā Meža likuma 29.1 pants deleģē Latvijas Valsts mežzinātnes institūtu "Silava" īstenot nacionālo meža monitoringu "Meža bioloģiskās daudzveidības monitorings", projektu "Meža bioloģiskās daudzveidības monitoringa komponentes pilnveide nacionālajā meža monitoringā", projektu "Informācijas nodrošinājums par vēsturisko meža segumu, mežaudžu struktūru un saimniecisko darbību” netiek plānota minēto zinātniskās izpētes projekta darba uzdevumu izsludināšana oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis";
2) projektā "Meža ieguldījuma novērtējums Latvijas nacionālā kopprodukta aprēķinā" paredzēts noteikt ikgadējo meža koksnes krājumu un meža zemes vērtību Latvijas iekšzemes kopprodukta aprēķiniem par 2022. gadu Latvijas statistikas vajadzībām;
3) projekta “Atbalsts Latvijas meža nozares interešu pamatojumam Eiropas Savienības bioloģiskās daudzveidības stratēģijas 2030 ieviešanai un Eiropas Savienības meža stratēģijas 2030 ieviešanai” dati un izvērtējums varēs tikt izmantots Latvijas nostājas sagatavošanai un pamatojumam Eiropas Komisijas darba grupās par ES Bioloģiskās daudzveidības stratēģijas 2030 mērķu sasniegšanas nosacījumiem meža ekosistēmās. Pētījuma mērķis ir sniegt uz datiem pamatotu atbalstu, lai  nodrošinātu  meža apsaimniekošanas un meža nozares attīstības ieguldījumu virzību Eiropas Savienības bioloģiskās daudzveidības stratēģijas 2030 nosacījumu ieviešanai;
4) projekts "ERA-NET ForestValue pētījuma "Seeing trees and forests for the future: assessment of trade-offs and potentials to breed and manage forests to meet sustainability goals (Assess4EST)" īstenošanai" (īsteno Latvijas Valsts mežzinātnes institūts "Silava"), nepieciešams, lai nodrošinātu ERA-NET ForestValue apstiprināta pētījuma Assess4EST īstenošanu Latvijā. Pētījumu "Seeing trees and forests for the future: assessment of trade-offs and potentials to breed and manage forests to meet sustainability goals” (Koki un meži nākotnē: meža selekcijas un mežkopības kompromisu un iespēju novērtējums ilgtspējības mērķu sasniegšanai) īstenos sadarbības partneri no 4 valstīm (Somijas, Zviedrijas, Norvēģijas un Latvijas). Tajā tiks vērtētas iespējas, kā, pielāgojot un attīstot mežsaimniecību, nodrošināt meža nozares maksimālo devumu ilgtspējības mērķu sasniegšanai Ziemeļeiropā;
5) pētījums "Informācijas nodrošinājums par vēsturisko meža segumu, mežaudžu struktūru un saimniecisko darbību” (Latvijas Valsts mežzinātnes institūts "Silava") nodrošinās nepieciešamo datu aktualizāciju un analīzi gan no pagājušajā gadsimtā, gan no šī gadsimta sākuma;
6) projekts "Vadlīniju dabai tuvai mežsaimniecībai projekta izstrāde atbilstoši Latvijas apstākļiem" nepieciešams, lai dotu ieguldījumu Eiropas Savienības bioloģiskās daudzveidības stratēģijas 2030 ieviešanai un tā izstrāde veicama saskaņā ar Eiropas Komisijas darbu pie “Brīvprātīgo vadlīniju dabai tuvākai mežsaimniecībai” izstrādes;
7) projekts "Vadlīniju izstrāde koksnes produktu uzskaitei ZIZIMM emisiju aprēķinā", lai sasniegtu ZIZIMM Regulas mērķus ir svarīgi detalizēti apzināt katras ziņošanas kategorijas potenciālo ieguldījumu SEG emisiju mazināšanā vai piesaistes radīšanā. ZIZIMM Regulas kontekstā koksnes produktu precīza uzskaite var sniegt ieguldījumu Latvijas SEG piesaistes rādītājos, kas ir īpaši svarīgi, ņemot vērā faktu, ka tikai dažās no ZIZIMM ziņošanas kategorijām tiek ziņotas piesaistes. Tāpēc ir nepieciešams izstrādāt vadlīnijas, kurās skaidro koksnes produktu uzskaiti;
8) projekts "Koksnes biomasas izmantošana enerģijas ieguvē, tās patēriņa prognozes Latvijā un datu sagatavošana Kopīgajai Enerģētiskās Koksnes Aptaujai (Joint Wood Energy Enquiry 2021 UNECE/FAO, ECE/FAO)" nepieciešams, lai izvērtētu enerģētiskās koksnes kā atjaunojamās enerģijas avota nozīmi valstī, nepieciešams objektīvs apskats, ko spēj sniegt statistikas dati par enerģētiskās koksnes pieejamību un patēriņu. UNECE/FAO Mežsaimniecības un Kokmateriālu nodaļa ar ECE/FAO meža statistikas darba grupas atbalstu, ka arī sadarbībā ar Starptautisko Enerģētikas aģentūru (IEA), Pārtikas un Lauksaimniecības Organizāciju (FAO) un Eiropas Komisiju (EK) kopš 2006. gada apkopo datus par enerģētisko koksni aptaujas formātā. Ik pēc pieciem gadiem arī Latvija sagatavo un sniedz pārskatu Kopīgajai Enerģētiskās koksnes aptaujai Joint Wood Energy Enquiry (JWEE). Lai Latvija varētu sekmīgi sagatavot JWEE 2021 aptauju, būtu nepieciešams precīzu datu sagatavošana, kas būtu jāveic 2023. gada pirmajā pusgadā.

Valsts atbalsts projektu konkurss izglītības un zinātnes jomas mērķprogrammās paredzēts, lai nodrošinātu meža nozares profesionālas un augstākās izglītības mācību grāmatu un citu mācību materiālu izdošanu un jaunu mācību materiālu un grāmatu sagatavošanu, meža nozarē studējošo kompetenču paaugstināšanu, apmeklējot nozares izstādes, meža nozares studentu līdzdalība sabiedrības izglītošanas un meža nozares popularizēšanas pasākumos.
Meža nozares prioritārie pētījumu virzieni: Jaunāko nacionālo un starptautisko zinātņu atziņu meža nozares attīstības jomā apkopošana un informācijas sagatavošana lēmumpieņēmējiem; Meža adaptācijas klimata pārmaiņām (tostarp patogēno organismu izraisīto risku izvērtēšana priekšlikumu mazināšanas pasākumiem izstrāde) un meža CO2 piesaistes  uzlabošanas pētījumi; Meža apsaimniekošanas un bioloģiskas daudzveidības uzturēšanas pētījumi.
Būtiski ir sabiedrības informēšanas pasākumi un meža īpašnieku izglītošana, meža nozari popularizējošu pasākumu un konferenču organizēšana (tostarp speciālistu izglītošanai starptautiskajās organizācijās un pārstāvniecībai tajās), nozares informācijas sagatavošana un publiskošana par ilgtspējīgu un atbildīgu meža apsaimniekošanu, meža nozares produkcijas un koksnes, kā atjaunojama materiāla priekšrocībām, sabiedrības un meža īpašnieku informēšana un izglītošana par ilgtspējīgu un atbildīgu meža apsaimniekošanu, meža nozares produkcijas un koksnes, kā atjaunojama materiāla, priekšrocībām.
Paredzēts atbalsts arī skolu jaunatnes un interešu pulciņu izglītības pasākumiem un programmām, t.sk. konkursiem, izpētes projektiem, nometnēm, mācību programmu izstrādei un realizācijai, kā arī citām aktivitātēm, kas veicina bērnu un jauniešu zināšanas un izpratni par ilgtspējīgu un atbildīgu meža apsaimniekošanu, meža nozares produkcijas un koksnes, kā atjaunojama materiāla priekšrocībām.

Noteikumu projekts arī nosaka projektu pieteikumu un pārskatu izvērtēšanas kārtību, lēmumu pieņemšanas norisi, finansējuma pieprasīšanas un maksājumu kārtību, projektu īstenošanas nosacījumus un valsts atbalsta saņēmēja pienākumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Meža nozares gada balvas "Zelta čiekurs" laureāti u.c.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Uz atbalstu projektu īstenošanā var pieteikties juridiska persona. Uz atbalstu zinātniskās izpētes projektu īstenošanā var pieteikties institūcija, kas reģistrēta zinātnisko institūciju reģistrā.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 337 927
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 337 927
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 337 927
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 337 927
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Zemkopības ministrijas budžeta programmas 24.00.00 “Meža resursu ilgtspējības saglabāšana” apakšprogrammu 24.02.00 “Valsts atbalsta pasākumi meža nozarē” Meža attīstības fondam tiek piešķirti finanšu līdzekļi 1 337 927 euro apmērā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2472
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) 2022/2472 (2022. gada 14. decembris), ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
Noteikumu pamattekstā ir ņemti vērā ES līmeņa valsts atbalsta nosacījumi. 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) 2022/2472 (2022. gada 14. decembris), ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Zemkopības ministrija sagatavo nepieciešamo informāciju Eiropas Komisijai par zinātnes projektu īstenošanai plānoto finansējumu lauksaimniecības un mežsaimniecības jomā.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
AS "Latvijas valsts meži", Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Lauku atbalsta dienests
  • Meža attīstības fonda padomē ir pārstāvji no Zemkopības ministrijas, Vides un reģionālās attīstības ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas, Finanšu ministrijas un Ekonomikas ministrijas.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tradicionāli valsts atbalsts meža nozares attīstībai paredz veicināt sabiedrības informēšanas un izglītošanas programmu un projektu īstenošanu.
Ir daudz darīts, lai uzlabotu sabiedrības zināšanas un izpratni par ilgtspējīgu meža apsaimniekošanu un koksnes produktu pielietošanu: meža nozares organizētajos pasākumos piedalījušies liels skaits bērnu un jauniešu, tomēr joprojām vērojama izpratnes plaisa mežu apsaimniekotāju un īpašnieku, meža nozares pārstāvju un sabiedrības vidū. Tādēļ jāturpina uzlabot sabiedrības viedokli un izpratni par ilgtspējīgu meža apsaimniekošanu un nozares perspektīvām.

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nacionālā attīstības plāna 2021–2027 rīcības virzienā "Daba un vide – "Zaļais kurss" uzsvērta bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas un uzturēšanas nozīme, tāpēc nepieciešamas jaunas zināšanas par mežu apsaimniekošanas pilnveidošanu bioloģisko vērtību uzlabošanai, kā arī vērtību monitoringa jomā.

Ievērojot izvirzīto klimatneitralitātes mērķi 2050. gadam un Eiropas Savienības apņemšanos palielināt emisiju samazināšanas mērķi, kā arī jaunās ES Bioloģiskās daudzveidības stratēģijas 2030 un ES Meža stratēģiju 2030 mērķus, nepieciešami pētījumi, kas ļautu izvēlēties Latvijas situācijai visvairāk piemēroto mežsaimniecības attīstības scenāriju.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Meža dienu pasākumi notiek visā Latvijā, iesaistot pašvaldības un attiecīgo pašvaldību nozares uzņēmumus, meža nozares iestādes un organizācijas, turpinot veicināt vietējās kopienas aktīvu līdzdarbošanos, pievēršot lielāku Latvijas sabiedrības uzmanību mežsaimniecībai un ainavai teritorijā, kā arī apzaļumotas teritorijas nepieciešamībai, īpaši parku, mežaparku, dendroloģisko stādījumu stāvoklim, palīdzot risināt to labiekārtošanu, kā arī sekmējot jaunu zināšanu iegūšanu. 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Turpinās meža bioloģiskās daudzveidības monitoringa pilnveide nacionālajā meža monitoringā – pētījums "Meža bioloģiskās daudzveidības monitoringa komponentes pilnveide nacionālajā meža monitoringā" (LVMI "Silava"). Projekts turpinās pilnveidot zināšanas par bioloģisko daudzveidību Latvijā, īpaši saimnieciskajos mežos, ņemot vērā šā jautājuma aktualitāti saistībā ar ES Bioloģiskās daudzveidības 2030 izvirzītajiem mērķiem un ES Meža stratēģijas 2030 mērķiem.
 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ievērojot izvirzīto klimatneitralitātes mērķi 2050. gadam un Eiropas Savienības apņemšanos palielināt emisiju samazināšanas mērķi, kā arī jaunās ES Bioloģiskās daudzveidības stratēģijas 2030 mērķus un ES Meža stratēģijas 2030 mērķus, nepieciešami pētījumi, kas ļautu izvēlēties Latvijas situācijai visvairāk piemēroto mežsaimniecības attīstības scenāriju.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi