Anotācija (ex-ante)

22-TA-1616: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 9. novembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.74 36.§) „Informatīvais ziņojums "Par nacionālās koncertzāles projekta finansējumu un nekustamo īpašumu Kronvalda bulvārī 4, Rīgā”” (turpmāk – Protokollēmums) 10. un 11. punktā doto uzdevumu. Protokollēmuma 10. punkts nosaka, ka, lai 2022. gadā nodrošinātu finansējumu Rīgas pils Konventa projekta īstenošanai, atbalstīts priekšlikums 2022. gadā nepieciešamo finansējumu līdz 3 511 209 euro nodrošināt no budžeta resora „74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Savukārt Protokollēmuma 11. punkts nosaka, ka Kultūras ministrijai atbilstoši Protokollēmuma 10. punktā atbalstītajam priekšlikumam jāsagatavo un kultūras ministram noteiktā kārtībā jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā attiecīgs rīkojuma projekts par finanšu līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora „74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts sagatavots, lai izpildītu Protokollēmuma 10. un 11. punktā doto uzdevumu, lai 2022. gadā nodrošinātu finansējumu Rīgas pils Konventa projekta īstenošanai atbilstoši atbalstītajam priekšlikumam 2022. gadā nepieciešamo finansējumu līdz 3 511 209 euro nodrošināt no budžeta resora „74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums“ valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
         Kultūras ministrija informatīvajā ziņojumā „Par nacionālās koncertzāles projekta finansējumu un nekustamo īpašumu Kronvalda bulvārī 4, Rīgā” informēja valdību, ka 2021. gadā bija izveidojusies situācija, ka nacionālās koncertzāles plānotie darbi ir novirzījušies no iepriekš plānotā laika grafika, attiecīgi nacionālajai koncertzālei paredzētais finansējums 2021. gadā 6 965 612 euro (ar PVN) netiks apgūts un neizmantotais finansējums ieskaitāms budžeta resora „74.  Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmā 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
          Ievērojot to, ka nākamajos gados nacionālās koncertzāles mērķim finansējums nav paredzēts, Kultūras ministrija ierosināja pārplānot nacionālās koncertzāles finansējuma naudas plūsmu, ņemot vērā veicamo darbu grafiku projekta īstenošanai 2022. un 2024. gadā. 2022. gadā nacionālās koncertzāles projekta īstenošanai būs nepieciešams finansējums 2 000 000 euro apmērā, lai nodrošinātu divu etapu metu konkursa organizēšanas izmaksas un segtu daļējas nacionālās koncertzāles būvprojekta izstrādes izmaksas.
          Savukārt 2024. gadā koncertzāles projekta īstenošanai ir nepieciešams finansējums līdz 3 511 209 euro, jo, ņemot vērā 2022. un 2023. gadā paveiktos darbus, būs jāveic samaksa par projektēšanas darbiem, par kuriem precīza nepieciešamā finansējuma summa tiks noteikta, veicot iepirkumu.
Lai nacionālās koncertzāles projekta īstenošanai nepieciešamais finansējums 2024. gadā neradītu negatīvu ietekmi uz kopējiem valsts budžeta izdevumiem, Kultūras ministrija ierosināja 2024. gada finansējumu pārdalīt no Rīgas Pils konventa projekta īstenošanas izmaksām, kas noteiktas saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 12.jūnija rīkojumu Nr. 267 „Par finansējumu Rīgas pils Konventa Pils laukumā 3, Rīgā, un Muzeju krātuvju kompleksa Pulka ielā 8, Rīgā, būvniecības projekta, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai”” (turpmāk – MK rīkojums Nr. 267).
Saskaņā ar MK rīkojuma Nr. 267 1.1 punktu Finanšu ministrijas budžetā paredzētas ilgtermiņa saistības pasākumam „Dotācija VAS „Valsts nekustamie īpašumi” Rīgas pils restaurācijai un rekonstrukcijai Rīgā, Pils laukumā 3 (būvniecības II kārtas – Konventa nodrošināšanai)” restaurācijas un pārbūves darbu izdevumu segšanai VNĪ 2021. gadā 3 932 596 euro apmērā, 2022. gadā 2 764 700 euro apmērā, 2023. gadā 3 199 896 euro apmērā un 2024. gadā 3 511 209 euro apmērā. Kopējais finansējuma apmērs, kas paredzēts būvniecības darbu izdevumu segšanai 2013.–2024. gadā, ir 19 217 701 euro.

Ņemot vērā to, ka Rīgas pils Konventa Pils laukumā 3, Rīgā, būvniecības projekta ietvaros īstenošanas intensitāte 2022. gadā ir palielināsies, turklāt ņemot vērā šī brīža ģeopolitisko situāciju pasaulē un sankciju ietekmi, kas ir izraisījusi būvniecības materiālu cenu kāpumu un to pieejamību tirgū VNĪ ir konstatējusi, ka nepieciešams papildus finansējums, lai veiktu būvniecības II kārtas – Konventa nodrošināšanas restaurācijas un pārbūves darbus. Attiecīgi šo darbu apmaksai 2022. gadā būs nepieciešams papildu finansējums 3 511 209 euro apmērā. Savukārt 2024. gadā par šo apmēru Rīgas pils Konventa projekta īstenošanai finansējums būs nepieciešams mazākā apmērā.
Ievērojot iepriekš minēto, saskaņā ar Protokollēmuma 8.punktu tika atbalstīts Kultūras ministrijas priekšlikums, ka tiek veiktas izmaiņas Rīgas pils Konventa projekta īstenošanas finansējuma plūsmā, 2022. gadā par 3 511 209 euro palielinot plānoto finansējumu un 2024. gadā par 3 511 209 euro samazinot plānoto finansējumu.
Savukārt ar Protokollēmuma 9.punktu atbalstīts  Kultūras ministrijas priekšlikumu, ka 2024. gadā Rīgas pils Konventa projekta īstenošanai plānotais finansējums 3 511 209 euro apmērā tiek novirzīts nacionālās koncertzāles projekta īstenošanai.
Protokollēmuma 10.punktā noteikts, ka lai 2022. gadā nodrošinātu finansējumu Rīgas pils Konventa projekta īstenošanai, atbalstīts priekšlikums 2022. gadā nepieciešamo finansējumu līdz 3 511 209 euro nodrošināt no budžeta resora „74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Protokollēmuma 11.punktā noteiks, ka Kultūras ministrijai atbilstoši Protokollēmuma 10.punktā atbalstītajam priekšlikumam sagatavot un kultūras ministram noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā attiecīgu rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora „74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Balstoties uz faktisko atlikušo plānoto darbu apjomu un to īstenošanas periodu, Rīgas pils restaurācijas un rekonstrukcijas Rīgā, Pils laukumā 3 (būvniecības II kārtas – Konventa nodrošināšanai) projekta īstenošanai 2022. gadā ir nepieciešams papildu finansējums 3 511 209 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu iepriekš minētās problēmas, ir izstrādāts Ministru kabineta rīkojuma projekts „Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””, ar kuru tiek paredzēts papildu finansējums Finanšu ministrijai Rīgas pils restaurācijai un rekonstrukcijai Rīgā, Pils laukumā 3 (būvniecības II kārtas – Konventa nodrošināšanai)" restaurācijas un pārbūves darbu izdevumu segšanai VAS „Valsts nekustamie īpašumi" 2022. gadā 3 511 209 euro. Piešķirtais papildu finansējums nepieciešams, lai tiktu sasniegta Rīgas pils I un II būvdarbu kārtas pilna pabeigtība un Latvijas Nacionālais vēstures muzejs varētu sākt ekspluatēt Rīgas pili, nodrošinot atbilstošus apstākļus ekspozīcijai, nacionālajam muzeja krājumam, kā arī neapgrūtinātu piekļuvi Rīgas pilij tās apmeklētājiem (tai skaitā vides pieejamības prasības) ir nepieciešams īstenot Daugavas gātes projektu.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
2 764 700
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
2 764 700
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 764 700
3 511 209
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
2 764 700
3 511 209
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-3 511 209
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-3 511 209
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
3 511 209
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija

Papildus nepieciešamais finansējums Rīgas pils restaurācijai un rekonstrukcijai Rīgā, Pils laukumā 3 (būvniecības II kārtas – Konventa nodrošināšanai)" restaurācijas un pārbūves darbu izdevumu segšanai tiks apgūts 2022.gadā un attiecīgie izdevumi tiks segti no valsts budžeta programmas 02.00.00. "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". 

Projekts izskatāms Ministru kabineta sēdē vienlaikus ar šādiem projektiem:
- Ministru kabineta rīkojuma projektu „Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 30. aprīļa rīkojumā „Par finansējumu Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves, nomas maksas, papildu maksājumu, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai” (22-TA-1543),
- Ministru kabineta rīkojuma projekts „Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija rīkojumā Nr. 267 „Par finansējumu Rīgas pils Konventa Pils laukumā 3, Rīgā, un Muzeju krātuvju kompleksa Pulka ielā 8, Rīgā, būvniecības projekta, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai" (22-TA-1542),
- Ministru kabineta rīkojuma projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2021.gada 1.septembra rīkojumā Nr. 608 „Par valsts nekustamā īpašuma Jēkaba ielā 11, Rīgā, nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un finansējumu nekustamā īpašuma būvniecības projekta izdevumu segšanai” (22-TA-1551),
- Ministru kabineta  rīkojuma projektu „Par apropriācijas pārdali” (22-TA-1559),
- Ministru kabineta rīkojuma projektu „Grozījums Ministru kabineta 2020. gada 4. novembra rīkojumā Nr. 652 „Par ilgtermiņa saistībām Kultūras ministrijai nekustamā īpašuma Doma laukumā 6, Rīgā, nomas maksas izdevumu segšanai” (22-TA-1554),
- Ministru kabineta rīkojuma projektu „Grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 13.februāra rīkojumā Nr.70 „Par finansējuma piešķiršanu ēku Miera ielā 58A, Rīgā, būvniecības, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai” (22-TA-1557).”
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits
Kultūras ministrija, Finanšu ministrija, Valsts akciju sabiedrība „Valsts nekustamie īpašumi"

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi