23-TA-281: Rīkojuma projekts (Dalība misijā, operācijā, iecelšana amatā u.c. ar nepublicējamiem personas datiem)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par civilā eksperta dalību Eiropas Savienības Novērošanas misijā Gruzijā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Starptautiskās palīdzības likuma 12. panta pirmā daļa nosaka, ka civilie eksperti piedalās starptautiskajās misijās un operācijās pēc to starptautisko organizāciju rezolūcijas, rekomendācijas vai lūguma, ar kurām Latvijas Republikai ir noslēgti starptautiskie līgumi, kā arī pēc Eiropas Savienības (turpmāk – ES) vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts aicinājuma. Savukārt minētā panta otrā daļa nosaka, ka lēmumu par civilā eksperta piedalīšanos starptautiskajā misijā pieņem Ministru kabinets (turpmāk - MK). MK 2020. gada 22. septembra noteikumu Nr. 598 "Kārtība, kādā civilo ekspertu nosūta dalībai starptautiskajā misijā vai operācijā" (turpmāk – Noteikumi Nr. 598) 6. punkts nosaka, ka Ārlietu ministrija (turpmāk - ĀM) sagatavo un noteiktā kārtībā iesniedz MK rīkojuma projektu par civilā eksperta dalību starptautiskajā misijā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz neatkarīgā civilā eksperta Raimonda Deičmaņa apstiprināšanu ES Novērošanas misijā Gruzijā, kā arī dalības nodrošināšanai paredzētā finansējuma piešķiršanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Lai dotu ieguldījumu stabilitātes nodrošināšanā Gruzijā, saskaņā ar 2008. gada 12. augusta vienošanos starp Krieviju un Gruziju un 2008. gada 15. septembra ES Padomes Vienoto rīcību 2008/736/KĀDP, 2008. gada 1. oktobrī darbu uzsāka starptautiskā misija. MK 2020. gada 18. februāra sēdē tika pieņemts zināšanai informatīvais ziņojums ”Par Latvijas civilo ekspertu dalību starptautiskajās misijās un operācijās 2020. - 2022. gadā”, kas paredz līdz 17 civilo ekspertu nosūtīšanu darbam ES Kopējās drošības un aizsardzības politikas (turpmāk -KDAP) misijās un noteic, ka pēc informācijas saņemšanas no Eiropas Ārējās darbības dienesta (turpmāk - EĀDD) par konkrētu ekspertu apstiprināšanu ekspertu nosūtošā ministrija iesniedz MK rīkojuma projektu par civilā eksperta nosūtīšanu misijā vai operācijā, paredzot iespēju ar civilo ekspertu darbības nodrošināšanu saistītās izmaksas segt no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Novērošanas misija ir vienīgais Krievijas un Gruzijas t.s. Sešu punktu vienošanās par uguns pārtraukšanu starptautiskais novērotājs. Misijas uzdevums ir sekmēt spriedzes mazināšanu konfliktā iesaistīto pušu starpā, situācijas stabilizāciju un normalizēšanu. Starptautiskajā misijā pašlaik piedalās septiņi Iekšlietu ministrijas un trīs ĀM nosūtītie civilie eksperti no Latvijas.
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 598 12. punktu, civilo ekspertu drīkst atkārtoti sūtīt dalībai starptautiskā misijā ne agrāk kā pēc sešiem mēnešiem no dienas, kad civilais eksperts atgriezies no iepriekšējās starptautiskās misijas. Civilajam ekspertam R. Deičmanim sešu mēnešu termiņš beidzās 2022. gada 3. decembrī. ĀM ir saņēmusi 2023. gada 1. februārī piekrišanu no neatkarīgā civilā eksperta R. Deičmaņa viņa dalībai starptautiskajā misijā no 2023. gada 10. maija līdz 2024. gada 9. maijam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
EĀDD 2022. gada 27. decembrī savā vēstulē Nr. EEAS.CPCC.3/SE(2022)/9956942 informēja Latviju par civilā eksperta R. Deičmaņa apstiprināšanu novērotāja amatā starptautiskajā misijā.
R. Deičmanis atbilst Noteikumu Nr. 598 4. punktā noteiktajām prasībām un ir piekritis dalībai starptautiskajā misijā no 2023. gada 10. maija.
Risinājuma apraksts
ĀM ir sagatavojusi rīkojuma projektu par neatkarīgā civilā eksperta R. Deičmaņa apstiprināšanu starptautiskajā misijā, kā arī dalības nodrošināšanai paredzētā finansējuma piešķiršanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
9 301
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
9 301
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
9 301
29 217
0
20 511
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
9 301
29 217
0
20 511
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-29 217
0
-20 511
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-29 217
0
-20 511
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
29 217
0
20 511
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts aprēķins pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
ĀM izdevumus civilā eksperta darbības nodrošināšanai 2023. gadā 9 301 euro apmērā nodrošinās budžeta apakšprogrammā 01.04.00 "Diplomātiskās misijas ārvalstīs" piešķirto līdzekļu ietvaros. Šie līdzekļi ĀM budžeta apakšprogrammā 01.04.00 "Diplomātiskās misijas ārvalstīs" 2023. gadā ir no līdzekļu ietaupījuma sakarā ar civilās ekspertes Sintijas Helvigas-Eihvaldes starptautiskajā misijā Ukrainā priekšlaicīgu atsaukšanu pēc pašas vēlēšanās. S. Helviga-Eihvalde bija nosūtīta starptautiskajā misijā Ukrainā saskaņā ar MK 2022. gada 16.jūnija rīkojumu Nr. 427.
Izdevumus 2023. gadā 29 217 euro apmērā sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, ĀM iesniedzot attiecīgu pieprasījumu.
Savukārt 2024. gadā nepieciešamais finansējums 20 511 euro apmērā tiks nodrošināts, Finanšu ministrijai precizējot un palielinot ĀM budžeta bāzes izdevumus apakšprogrammā 01.04.00 „Diplomātiskās misijas ārvalstīs” civilā eksperta darbības nodrošināšanai no 2024. gada 1. janvāra.
Izdevumus 2023. gadā 29 217 euro apmērā sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, ĀM iesniedzot attiecīgu pieprasījumu.
Savukārt 2024. gadā nepieciešamais finansējums 20 511 euro apmērā tiks nodrošināts, Finanšu ministrijai precizējot un palielinot ĀM budžeta bāzes izdevumus apakšprogrammā 01.04.00 „Diplomātiskās misijas ārvalstīs” civilā eksperta darbības nodrošināšanai no 2024. gada 1. janvāra.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi