Anotācija (ex-ante)

24-TA-459: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumos Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
 2023.gada 13.decembrī Eiropas Komisija (turpmāk – Komisija) apstiprināja un 15.decembrī Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī publicēja jaunu Komisijas Regulu Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr.2023/2831), kas aizstāj Komisijas Regulu Nr. 1407/2023 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr.1407/.2023).

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ņemot vērā, ka Komisijas Regula Nr. 2023/2831 aizvieto Komisijas Regulu Nr. 1407/2023, Noteikumu (grozījumu) projekta mērķis ir veikt tehniskus precizējumus Ministru kabineta 2018.gada 20.februāra noteikumus Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi" (turpmāk - MKN 97), lai atbalsta programmas ietvaros plānoto de minimis atbalstu varētu piešķirtu arī pēc 2024.gada 30.jūnija.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Finanšu ministrija de minimis atbalsta uzskaites sistēmā ir minēta kā vairāku de minimis atbalsta pasākumu pārvaldītājs un ir attiecīgo normatīvo aktu izstrādātājs. 
Komisijas Regula Nr. 1407/2023 ir spēkā līdz 2023.gada 31.decembrim, un kopā ar Komisijas regulas Nr.1407/2013 7.panta 4.punktā un 8.pantā  noteikto - līdz 2024.gada 30.jūnijam. Pēc 2024.gada 30.jūnija atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.1407/2013 piešķirt nav iespējams. 


 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka Komisijas Regula Nr. 2023/2931 stājās spēkā ar 2024.gada 1.janvāri un, lai de minimis atbalstu varētu piešķirt arī pēc 2024.gada 30.jūnija, ir nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus MKN 97, piemērojamos de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumus pielāgojot jaunās de minimis regulas (Komisijas regula Nr.2023/2831) nosacījumiem.

 
Risinājuma apraksts
Lai arī turpmāk varētu nodrošināt de minimis atbalsta sniegšanu MKN 97 ietvaros, kas šobrīd paredz atbalsta sniegšanu saskaņā ar Komisijas Regulu Nr. 1407/2013, ir sagatavots attiecīgs noteikumu projekts, lai nodrošinātu iespēju turpmāk piešķirt de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831 noteikto. Līdz ar MKN 97 grozījumu spēkā stāšanos, de minimis atbalstu nevarēs piešķirt, balstoties uz Komisijas Regulu Nr. 1407/2013.
MKN 97 90.punkts papildināts ar komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumiem arī attiecībā uz sociālajiem uzņēmumiem, jo 01.04.2018 stājās spēkā grozījumi Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā, kas paredzēja papildināt tā 5.panta otrajā daļā ietverto izņēmumu par publiskas personas mantas nodošanu bezatlīdzības lietošanā ne tikai sabiedriskā labuma organizācijām, bet arī sociālajiem uzņēmumiem. Ņemot vērā iepriekš minēto izņēmumu attiecībā uz sociālajiem uzņēmumiem, kas arī var būt komercdarbības atbalsta saņēmēji Komercdarbības atbalsta kontroles likuma izpratnē, noteikumu projekts tika papildināts ar komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumiem arī attiecībā uz šiem subjektiem. Grozījumi noteikumu projektā ir nepieciešami, lai nodrošinātu komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma ievērošanu.
MKN 97 papildināti attiecībā uz nosacītās nomas maksas noteikšanas metodiku sociālajiem uzņēmumiem. Tāpat, MKN 97 papildināti ar punktu (93.1) par sankcijām gadījumos, ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr.2023/2831, Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regulas Nr.717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē vai Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas  Nr.1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē nosacījumi. 
Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punkts paredz atšķirīgu kārtību, kā nosakāms pēdējo trīs gadu laika posms, piešķirot de minimis atbalstu, nekā to noteica Komisijas regulas Nr.1407/2013 3.panta 2.punkts, proti, ar trīs gadu periodu Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punkta kontekstā ir saprotams periods no konkrēta datuma, kad piešķirts pēdējais atbalsts, līdz konkrētam datumam, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums. Piemēram, ja jaunā de minimis atbalsta piešķiršanas datums ir 2024. gada 18. jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021. gada 18. jūnijam. Papildus jāņem vērā, ka Komisijas regulas 2023/2831 noteiktā de minimis atbalsta apmēra aprēķināšanas metode (sk. Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 2. punktu) atšķiras no Komisijas regulas Nr. 1408/2013 un Komisijas regulas Nr. 717/2014 paredzētā.
Atbilstoši Tieslietu ministrijas sniegtajai informācijai formulējums "pasludināts maksātnespējas process" aptver arī tādus maksātnespējas stāvokļa risinājumus kā bankrots, sanācija un mierizlīgums, līdz ar to aptver arī tos maksātnespējas procesus, kas pasludināti saskaņā ar likumu "Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju" un Maksātnespējas likumu, kas bija spēkā līdz 2010. gada 1. novembrim”. Attiecīgi ar noteikumu projektu ir precizēts MKN 97 91.1. apakšpunkts.
Ar noteikumu projektu tiek grozīts MKN 97 Noslēguma jautājumu 119.punkts, paredzot, ka, ja nomas līgumi noslēgti līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai un tajos minēto nomas objektu iznomā saimnieciskai darbībai un samazinātas nomas maksas piemērošanas gadījumā atbalsts nomniekam kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, tad iznomātājs ievēro komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma prasības. Minētais papildinājums ir nepieciešams, lai nodrošinātu komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma ievērošanu vēsturisko nomas līgumu gadījumā, vai nu ievērojot, ka noteiktā nomas maksa ir atbilstoša tirgus cenai (tādējādi izslēdzot komercdarbības atbalsta piešķiršanu nomniekam), vai arī gadījumā, ja nomas maksa nav atbilstoša tirgus cenai, nodrošinot piešķirtā komercdarbības atbalsta likumību, piemērojot atbilstīgu komercdarbības atbalsta regulējumu, proti, iznomātājam ir pienākums pārskatīt nomas līgumus, ja nomas līgumi noslēgti līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai. Gadījumā, ja iepriekš minēto nav iespējams nodrošināt, jau šobrīd Komercdarbības atbalsta kontroles likumā (skat., piemēram, minētā likuma V nodaļu) ir paredzēta kartībā, kā atbalsta sniedzējam būtu jārīkojas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskas un juridiskas personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu, lauksaimniecības produktu pārstrādes uzņēmumi, zvejniecību un zvejas apstrādi un lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības.
Ietekmes apraksts

Jebkura fiziska persona, kas nodarbojas ar saimniecisko darbību un kurai piešķir de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas Regulu Nr. 2023/2831.

Juridiskās personas
Ietekmes apraksts

Jebkura juridiska persona, kurai piešķir de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas Regulu Nr. 2023/2831.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
2023/2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023.gada 13.decembra regula (ES) Nr.2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023.gada 13.decembra regula (ES) Nr.2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2.panta 2.punkts 
91.punkta 2.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1.pants
91.punkta 3.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3.panta 2.punkts 
91.punkta 6.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1.panta 1.punkta  a), b), c), d) apakšpunkts 
91.punkta 7.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 5. panta 1., 2. un 3. punkts
91.punkta 6.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3.panta 2.punkts
91.punkta 2.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 8.pants
122.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1.panta 2.punkts
91.punkta 7.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 7.pants.
 
119.punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ņemta vērā līdzšinējo Komisijas regulu piemērošanas prakse, lietderības apsvērumi, kas veicina konkrētās nozares attīstību, uzņēmumu, kas saņem atbalstu, perspektīvas. 
 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā noteikumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība noteikumu projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi