Anotācija

24-TA-2121: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 28. februāra noteikumos Nr. 145 "Noteikumi par fitosanitāriem pasākumiem un to piemērošanas kārtību koksnes iepakojamam materiālam"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta „Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 28. februāra noteikumos Nr. 145 „Noteikumi par fitosanitāriem pasākumiem un to piemērošanas kārtību koksnes iepakojamam materiālam”” (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir samazināt Profesionālo operatoru oficiālā reģistrā (turpmāk – reģistrs) reģistrēto koksnes iepakojamā materiāla marķētāju uzraudzības pārbaužu biežumu un papildināt, kādos gadījumos Valsts augu aizsardzības dienests (turpmāk - dienests) personu var svītrot no reģistra.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2012.gada 28. februārī ir pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr. 145 „Noteikumi par fitosanitāriem pasākumiem un to piemērošanas kārtību koksnes iepakojamam materiālam” (turpmāk – noteikumi Nr. 145), kuru mērķis ir nodrošināt starptautiskās tirdzniecības apritē esošā koksnes iepakojamā materiāla atbilstību starptautiskajām prasībām, nosakot fitosanitāro pasākumu veikšanas un koksnes iepakojamā materiāla marķēšanas kārtību, koksnes iepakojamā materiāla marķētāju  reģistrācijas kārtību Profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā un anulēšanu no reģistra, kā arī fitosanitāro pasākumu veikšanas un koksnes iepakojamā materiāla marķēšanas uzraudzības kārtību.  Noteikumu Nr.145 71. punkts nosaka, ka dienests ne retāk kā divas reizes gadā pārbauda, kā tiek veiktas darbības saistībā ar koksnes un koksnes iepakojamā materiāla ražošanu, marķēšanu un termisko apstrādi, kā arī 22. punkts nosaka, kādos gadījumos dienests var svītrot personu no reģistra.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 145 71. punkts nosaka, ka  dienests ne retāk kā divas reizes gadā pārbauda kā reģistrētos uzņēmumos tiek veikta:
termiskā apstrāde un termiskās apstrādes procesa dokumentēšana, koksnes iepakojamā materiāla ražošana no nomizotas un termiski apstrādātas koksnes, termiski apstrādātas koksnes vai koksnes iepakojamā materiāla marķēšana, ievērojot marķējumam noteiktās prasības, termiski apstrādātas koksnes vai koksnes iepakojamā materiāla uzglabāšana atsevišķi no neapstrādātas koksnes vai koksnes iepakojamā materiāla.
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (ES) 2016/2031 par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 228/2013, (ES) Nr. 652/2014 un (ES) Nr. 1143/2014 un atceļ Padomes Direktīvas 69/464/EEK, 74/647/EEK, 93/85/EEK, 98/57/EK, 2000/29/EK, 2006/91/EK un 2007/33/EK (turpmāk – Regula 2016/2031) 98. panta 3. punktā noteiktās prasības paredz, ka kompetentai iestādei reģistrētie operatori jāuzrauga vismaz reizi gadā.
Uzraudzības pārbaudes profesionāliem operatoriem veikt vismaz reizi gadā paredz arī Komisijas Īstenošanas regulas (ES) 2019/66 par noteikumiem par vienotu praktisko kārtību, kādā veicamas oficiālās kontroles augiem, augu produktiem un citiem objektiem, lai pārbaudītu atbilstību minētajām precēm piemērojamajiem Savienības noteikumiem par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem (turpmāk – Regula 2019/66) 6. pants.   Regulas 2019/66 7. pants paredz iespēju palielināt pārbaužu skaitu, ja izpildās kāds no šī panta apakšpunktos minētajiem nosacījumiem. Tādējādi, konstatējot Regulas 2019/66 7. pantā uzskaitītos nosacījumus (palielinātu fitosanitāro risku, kas saistīts ar kaitīgo organismu klātbūtni Latvijas teritorijā, koksnes iepakojamo materiālu, citus augus, augu produktus vai citus objektus, kuri aizturēti saistībā ar kaitīgo organismu klātbūtni; profesionālais operators nav atbilstoši izpildījis Regulas (ES) 2016/2031 un Regulas (ES) 2017/625 piemērojamos noteikumus; pieejamā infrastruktūra un tas, kur atrodas telpas un attiecīgā gadījumā citas vietas, kuras profesionālais operators izmanto, var radīt fitosanitāro risku)  dienests var veikt papildu pārbaudi konkrētam profesionālam operatoram.
Tāpēc būtu lietderīgi samazināt dienesta veikto pārbaužu skaitu, nosakot, ka jāveic vismaz viena pārbaude gadā, vienlaicīgi pārbaužu skaita plānošanā piemērojot uz riska izvērtējumu balstītu pārbaužu veikšanas pieeju - palielinot pārbaužu skaitu tajos reģistrētajos uzņēmumos, kuros ir augstāks risks augu karantīnas organismu izplatībai, t.i., ja rodas bažas par profesionālā operatora spēju atbilstoši pildīt Noteikumos Nr. 145 noteiktās prasības un izpildās kāds no Regulas 2019/66 7. panta apakšpunktos uzskaitītajiem nosacījumiem, dienests var veikt papildu pārbaudi konkrētajam profesionālajam operatoram saskaņā ar Regulas 2019/66 7. pantu.
Svarīgi ir nodrošināt, ka reģistrā ir tikai tās personas, kas darbojas ar koksnes un koksnes iepakojamā materiālu marķēšanu, tāpēc būtu nepieciešams papildināt  noteikumus ar vēl vienu nosacījumu, kad dienests pieņem lēmumu par personas svītrošanu no reģistra.
Tādējādi grozījumi samazinās administratīvo slogu gan profesionālajiem operatoriem, gan dienestam, vienlaicīgi nodrošinot pārbaužu efektivitāti. 
 
Risinājuma apraksts
Nepieciešams grozīt noteikumu Nr. 145 71. punktu, nosakot , ka dienests vismaz reizi gadā pārbauda 71. punkta apakšpunktos minētās darbības un papildināt noteikumu Nr. 145 22. punktu ar jaunu apakšpunktu, kad persona var tikt svītrota no reģistra - ja personu divu gadu laikā nav veikusi kādu no noteikumos 14. punktā minētajām darbībām.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz personām, kuras veic koksnes iepakojamā materiāla termisko apstrādi vai izgatavo koksnes iepakojamo materiālu no termiski apstrādātas koksnes un marķē šādu koksni vai koksnes iepakojamo materiālu.
 
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Noteikumu projekta tiesiskais regulējums koksnes iepakojamā materiāla termiskās apstrādes veicējiem un marķētājiem nemainās, jo kārtība, lai varētu veikt koksnes iepakojamā materiāla termisko apstrādi un marķēt koksnes iepakojamo materiālu paliek tāda pati kā līdz šim. Turpmāk tiks piemērota uz risku balstīta pārbaužu veikšanas pieeja, palielinot pārbaužu skaitu tajos reģistrētajos uzņēmumos, kuros ir augstāks risks augu karantīnas organismu izplatībai. Noteikumu projekts samazinās administratīvo slogu tiem uzņēmumiem, kuru darbībā ar koksnes iepakojamo materiālu ir zems risks augu karantīnas organismu izplatībai, jo samazina pārbaužu skaitu šādos reģistrētajos uzņēmumos.
Noteikumu projekta arī nosaka gadījumus, kad bez papildus iesnieguma var tikt personas izslēgtas no reģistra. Ja persona vairs neveic koksnes iepakojamā materiāla izgatavošanu un marķēšanu, tad šai personai nav nepieciešams būt reģistrā, tādējādi samazināsies administratīvais slogs gan reģistrētajiem uzņēmumiem, gan dienestam.

 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Samazināts pārbaužu skaits pie personas
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi