Anotācija (ex-ante)

23-TA-2986: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts īpašumā esošo naftas produktu apmēra un pakalpojuma maksas apmēra un tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2023. gada 14. jūlija rīkojuma Nr. 458 “Par konceptuālo ziņojumu “Par valsts naftas produktu drošības rezervju pārvaldību” (turpmāk – Rīkojums Nr. 458) 4. punkts, Enerģētikas likuma 72. panta trešo daļu, 72.1 panta sestās daļas 1.,2., 3. un 4. punktā doto deleģējumu

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar Rīkojuma Nr. 458 4. punktu Ekonomikas ministrijai ir dots uzdevums sagatavot nepieciešamos normatīvo aktu grozījumus par naftas produktu drošības rezervju (turpmāk – drošības rezerves) pārvaldības modeļa maiņu.

Noteikumu projekts sagatavots ar mērķi ieviest jauno pārvaldības modeli un izpildītu Enerģētikas likuma 72. panta trešajā daļā attiecībā uz drošības rezervju apmēru, 72. panta ceturtajā daļā un 72.1 panta sestajā daļā doto deleģējumu.

Pārējie Enerģētikas likuma 72. panta trešajā daļā ietvertie jautājumi tiks iekļauti citos Ministru kabineta noteikumos. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Saskaņā ar Rīkojuma Nr. 458 1.1. apakšpunktu Ministru kabineta atbalstītais risinājums paredz, ka no 2024. gada 1. janvāra SIA "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" (turpmāk - Possessor) no Būvniecības valsts kontroles biroja (turpmāk - BVKB) pārņem Centrālās krājumu uzturēšanas struktūras (turpmāk - CKUS) funkcijas.

Vienlaikus, lai izpildītu ar Rīkojumu Nr. 458 paredzēto konceptuālo risinājumu, paralēli Noteikumu projektam tiek virzīts likumprojekts “Grozījumi Enerģētikas likumā” (394/Lp14), ar kuru, cita starpā, ar 2024. gada 1. janvāri tiek ieviests jaunais drošības rezervju pārvaldības modelis. 

Ievērojot to, ka Noteikumu projekts ir tiešā veidā saistīts ar likumprojektā “Grozījumi Enerģētikas likumā” (394/Lp14) noteikto jauno drošības rezervju pārvaldības modeli, Noteikumu projekta spēkā stāšanās termiņš ir noteikts, lai to salāgotu ar likumprojekta “Grozījumi Enerģētikas likumā” (394/Lp14) spēkā stāšanos un lai tas atbilstu ar Rīkojumu Nr. 458 atbalstītajam konceptuālajam risinājumam.
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
[1] Latvijas naftas produktu drošības rezerves tiek veidotas atbilstoši Eiropas Padomes 2009. gada 14. septembra direktīvas 2009/119/EK, ar ko dalībvalstīm uzliek pienākumu uzturēt jēlnaftas un/vai naftas produktu obligātas rezerves (turpmāk – Direktīva 2009/119/EK) prasībām, kas primāri ir transponētas Enerģētikas likumā.

Atbilstoši Direktīvas 2009/119/EK 7. panta 1. un 2. punktam tiek paredzēts, ka dalībvalstis var izveidot CKUS, kuru galvenais mērķis ir iegādāties, uzturēt un pārdot naftas krājumus šīs direktīvas nolūkā vai lai ievērotu starptautiskus nolīgumus par naftas krājumu uzturēšanu.

Attiecīgi saskaņā ar Enerģētikas likuma 72.1pantu (spēkā esošajā redakcijā) CKUS funkcijas kopš 2020. gada 1. janvāra līdz šim ir pildījis Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk – BVKB), kura kompetencē ietilpst iegādāties un administrēt drošības rezervju pakalpojumu valsts naftas produktu rezervju izveidei, lai enerģētiskās krīzes periodos tiktu nodrošināta apgāde ar naftas produktiem, kā arī administrēt valsts nodevu par drošības rezervju uzturēšanu.

Šobrīd spēkā ir Ministru kabineta 2011. gada 12. aprīļa noteikumi Nr. 286 “Kārtība, kādā komersanti nodrošina un sniedz drošības rezervju pakalpojumu valsts naftas produktu drošības rezervju izveidei noteiktā apjomā” (turpmāk – Noteikumi Nr. 286), kas nosaka kārtību, kādā komersanti nodrošina un sniedz drošības rezervju pakalpojumu valsts naftas produktu drošības rezervju izveidei noteiktā apjomā (turpmāk – drošības rezervju pakalpojums), lai enerģētiskās krīzes periodos tiktu nodrošināta apgāde ar naftas produktiem.

Tostarp, Noteikumu Nr. 286 5. punktā ir noteikts, ka BVKB izsludina iepirkuma procedūru drošības rezervju pakalpojuma sniegšanai, nodrošinot, ka piedāvātais uzglabājamo drošības rezervju apjoms atbilst vismaz dienas vidējā tīrā importa daudzumam 90 dienām vai dienas vidējam iekšzemes patēriņam 61 dienai atkarībā no tā, kurš no abiem daudzumiem ir lielāks. Minētā iepirkuma rezultātā BVKB slēdz līgumus ar komersantiem, kuri uzglabā komersanta īpašumā esošos naftas produktus, lai krīzes gadījumā nodrošinātu Latvijas tautsaimniecību. Tādējādi pašreizējais modelis paredz BVKB rezervēt iespēju pirkt komersantu vietējos krājumus, nevis uzkrāt naftas produktus kā valsts īpašumu.

[2] Vienlaikus no Enerģētikas likuma 72.panta (spēkā esošajā redakcijā) izriet pienākums jomas komersantiem maksāt valsts nodevu par drošības rezervju uzturēšanu.

Savukārt valsts nodevas apmēru un kārtību, kādā valsts nodeva ir aprēķināma, maksājama un administrējama nosaka  šobrīd spēkā esošie Ministru kabineta 2011. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 450 “Noteikumi par valsts naftas produktu rezervju apmēru, apmēru, kādā maksājama valsts nodeva par drošības rezervju uzturēšanu, kā arī tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr. 450).


[3] Saskaņā ar Rīkojuma Nr. 458 1.2. apakšpunktu Ministru kabinets atbalstīja Konceptuālajā ziņojumā ietverto risinājumu, paredzot jaunu naftas produktu drošības rezervju  pārvaldības modeli ar Possessor kā turpmāko drošības rezervju pārvaldītāju, cita starpā, vienlaicīgi nosakot pamatnosacījumu, ka drošības rezervju pārvaldības modeļa pāreju, krājumu iegādi un uzturēšanu plānot ārpus valsts pamatbudžeta, ieņēmumus gūstot no publiskā pakalpojuma maksas par drošības rezervēm, pēc nepieciešamības pārrēķinot komersantu maksājamo pakalpojuma maksu.

Atbilstoši Konceptuālajā ziņojumā izvirzītajam rīcības plānam un izdarītajiem secinājumiem tiek paredzēts, ka esošā valsts nodevas sistēma būtu pārveidojama par pašfinansējošu modeli ar pakalpojuma maksu, lai finansētu faktisko aģentūras pakalpojumu – valstij piederošo drošības rezervju iegādi, uzturēšanu un rotāciju.

Ievērojot minēto, ar Rīkojuma Nr. 458 4. punktu Ekonomikas ministrijai ir dots uzdevums sagatavot un ekonomikas ministram noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā nepieciešamos normatīvo aktu grozījumus jaunā pārvaldības modeļa ieviešanai.

[4] Pamatojoties uz Rīkojuma Nr. 458 4. punktā doto uzdevumu, ir sagatavots likumprojekts “Grozījumi Enerģētikas likumā” (394/Lp14), kas, cita starpā, paredz izslēgt Enerģētikas likuma 72.3 pantu un tajā noteikto pienākumu komersantiem maksāt valsts nodevu par Enerģētikas likuma 72. pantā noteikto drošības rezervju uzturēšanu un tajā ietverto deleģējumu Ministru kabinetam noteikt valsts nodevas apmēru un tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību.

Vienlaikus likumprojekta “Grozījumi Enerģētikas likumā” 72.1 panta pirmā daļa nosaka, ka par drošības rezervju izveidi un uzturēšanu maksājama drošības rezervju pakalpojuma maksa. Kā arī likumprojekta “Grozījumi Enerģētikas likumā”  72.1 panta piektās daļas 1. punktā likumdevējs ir ietvēris deleģējumu Ministru kabinetam noteikt drošības rezervju pakalpojuma maksas apmēru, aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
[1] Pamatojoties uz Noteikumu projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācija) 1.3. apakšpunkta sadaļā “Pašreizējā situācija” norādīto informāciju, spēkā esošajos Noteikumos Nr. 450 ietvertā valsts nodevas sistēma ir aizvietojama ar jauno naftas produktu drošības rezervju pārvaldības modeli, nosakot kārtību par drošības rezervju pakalpojuma maksas apmēru un tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību.

Ar Rīkojuma Nr. 458 4. punktu Ekonomikas ministrijai ir dots uzdevums līdz 2023. gada 30. novembrim sagatavot un ekonomikas ministram noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā nepieciešamos normatīvo aktu grozījumus jaunā pārvaldības modeļa ieviešanai.
Risinājuma apraksts
[1] Noteikumu projektā ietvertie deleģējumi un atsauces uz Enerģētikas likumu ir veidotas atbilstoši likumprojektam “Grozījumi Enerģētikas likumā” (394/Lp14). 

[2] Noteikumu projektā ir noteikts drošības rezervēs nepieciešamais pastāvīgi uzturamais naftas krājumu apjoms, kas paredz, ka drošības rezervēs pastāvīgi uztur naftas krājumu apjomu, kas atbilst vismaz dienas vidējā tīrā importa daudzumiem 90 dienu laikā vai arī dienas vidējam iekšzemes patēriņam 61 dienai atkarībā no tā, kurš no abiem daudzumiem ir lielāks. 

Minētā kārtība paredz minimālo drošības rezervju apjomu, no kā izriet CKUS tiesības veidot un uzturēt drošības rezerves arī lielākā apjomā. 

Šāds nosacījums Noteikumu projektā ir ietverts, ievērojot Direktīvas 2009/119/EK dalībvalstīm noteiktās prasības. Tostarp, direktīvas 2009/119/EK 3. pants nosaka, ka dalībvalstij Eiropas Savienības teritorijā ir jānodrošina naftas krājumu apjoms, kurš ir lielāks no diviem piedāvātajiem Eiropas Komisijas aprēķinu variantiem vai nu 90 dienām tīrā importa dienas vidējam daudzumam, vai 61 dienai dienas vidējam iekšzemes patēriņam.

Tāpat Noteikumu projekta I nodaļā tiek noteikta drošības rezervju aprēķināšanas kārtība, kas ir noteikta ņemot vērā atbilstoši Direktīvas 2009/119/EK 3. pantā noteiktajiem aprēķināšanas principiem, tostarp, ievērojot to, ka:
1) dienas vidējā tīrā importa daudzumus, kas jāņem vērā, aprēķina, pamatojoties uz jēlnaftas ekvivalenta importēto daudzumu iepriekšējā kalendārajā gadā, kuru nosaka saskaņā ar Noteikumu projekta 1. pielikumā izklāstīto metodi;
2) dienas vidējo iekšzemes patēriņu, kas jāņem vērā, aprēķina, pamatojoties uz iekšzemes patēriņa jēlnaftas ekvivalentu iepriekšējā kalendārajā gadā, kuru nosaka un aprēķina saskaņā ar Noteikumu projekta 2. punktā izklāstīto kārtību un metodi;
3) attiecībā uz laika posmu no katra kalendārā gada 1. janvāra līdz 30. jūnijam dienas vidējā tīrā importa daudzumus un iekšzemes patēriņu nosaka, pamatojoties uz daudzumiem, kas importēti un patērēti priekšpēdējā gadā pirms attiecīgā kalendārā gada.

Tīrā importa daudzumu nosaka no naftas produktu importa kopējā apjoma atņemot naftas produktu kopējo eksporta apjomu.

Direktīvas 2009/119/EK 3. panta 1. un 2. punktā ir paredzēts vispārīgs nosacījums, ka minētājos aprēķinos tiek ņemti vērā iepriekšējā kalendārā gada dati. Vienlaikus minētā panta 3. punkts atkāpšanās nosacījumu paredzot, katra gada pirmajā pusgadā var tikt izmantoti priekšpēdējā gada dati. 

Šāds atkāpšanās nosacījums ir noteikts gadījumos, ja vēl nav  pieejami pilni iepriekšējā kalendārā gada dati, kā rezultātā nebūtu iespējams noteikt nepieciešamo drošības rezervju apjomu.  

[3] Noteikumu projekta III. nodaļā ir ietverta pakalpojumu maksas aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtība.

[3.1] Saskaņā ar Enerģētikas likuma 72.1 panta otro daļu pakalpojumu maksa ir maksājama par brīvā apgrozījumā izlaisto, realizēto un patērēto naftas produktu tonnu.

Vienlaikus pakalpojuma maksu maksā šādi komersanti, kas:
1) saņēmuši speciālu atļauju (licenci) apstiprināta akcīzes preču noliktavas turētāja darbībai;
2) saņēmuši speciālu atļauju (licenci) reģistrēta saņēmēja darbībai;
3) saņēmuši speciālu atļauju (licenci) naftas produktu vairumtirdzniecībai;
4) saņēmuši speciālu atļauju (licenci) naftas produktu mazumtirdzniecībai;
5) naftas produktus no Eiropas Savienības dalībvalstīm vai trešajām valstīm ieved Latvijas Republikā savam patēriņam.

Tādējādi pakalpojumu maksā tie paši jomas komersanti, kas līdz šim ir maksājuši valsts nodevu.
 
[3.2] Enerģētikas likuma 72.1 panta otrajā daļā minētie komersanti pakalpojuma maksu maksā reizi mēnesī līdz mēneša 25. datumam par iepriekšējo kalendāra mēnesi, ņemot vērā Noteikumu projekta 4. punktā minēto pakalpojuma maksas likmi 91,26 euro
 
Pakalpojuma maksas likme par naftas produktu vienu tonnu nākamajam periodam ir aprēķināta, izmantojot šādu formulu:
PM(euro/ tonnā) = Iz(EUR) / Ap(tonnas) 
kur: 
PM(euro/ tonnā) - Pakalpojuma maksas likme euro par naftas produktu vienu tonnu
Iz(euro) - Plānotās kopējās drošības rezervju izmaksas nākamajam periodam euro
Ap(tonnas) - Prognozētais kopējais brīvā apgrozījumā izlaisto, realizēto un patērēto naftas produktu apjoms tonnās nākamajā periodā.

Pakalpojuma maksas likme 91,26 euro apmērā ir aprēķināta saskaņā ar iepriekš minēto aprēķina formulu, kā arī ņemot vērā turpmāk minētās pozīcijas un to apmēru:
1. Plānotās kopējās drošības rezervju izmaksas 2024. gadam 119 015 227 euro apmērā, kas veidojas no:
1.1. izmaksām par drošības rezervju pakalpojumu valsts naftas produktu izveidi  47 042 949 euro (t.sk. PVN) apmērā.
Minētais apmērs ir noteikts, pamatojoties uz BVKB īstenotā iepirkuma “Drošības rezervju pakalpojuma sniegšana valsts (Latvijas Republikas) naftas produktu rezervju izvedei” (BVKB 2023/04), kurā paredzamā līguma cena ir noteikta 38 878 470 euro (bez PVN) apmērā.
1.2. izmaksām par naftas produktu iegādi valsts īpašumā 60 338 755 euro apmērā.
Atbilstoši Rīkojuma Nr. 458 1.1.1. apakšpunktam 2024. gadā tiek plānots iegādāties valsts īpašumā 20 % no kopējām naftas produktu drošības rezervēm, kas veido 60 338 755 euro.
Minētais provizoriskais izmaksu apmērs noteikts, pamatojoties uz veiktajiem tirgus izpētes rezultātiem.
1.3. izmaksām par infrastruktūru un loģistiku, kas nepieciešama drošības rezervju uzglabāšanai un pārvaldībai 11 633 523 euro apmērā.
Minētais provizoriskais izmaksu apmērs noteikts, pamatojoties uz veiktajiem tirgus izpētes rezultātiem un CKUS sniegto informāciju par administratīvām izmaksām, veicot tai noteiktos uzdevumus.

2. Prognozētais kopējais brīvā apgrozījumā izlaisto, realizēto un patērēto naftas produktu apjoms tonnās 2024. gadā, kas veido 1 304 203 tonnas.

Minētā prognoze 2024. gadam noteikta, par pamatu ņemot vēsturiskos datus par brīvā apgrozījumā, realizētiem un izlietotiem naftas produktiem 2021., 2022. un 2023. gadā.
       
Atbilstoši Enerģētikas likuma 72.1panta ceturtajai un piektajai daļai drošības rezervju pakalpojumu maksa tiks ieskaitīta drošības rezervju uzkrāšanas fondā, kurā uzkrātie līdzekļi tiks izmantoti, lai segtu drošības rezervju iegādes, uzturēšanas un rotācijas izmaksas, kā arī drošības rezervju pakalpojumu maksas administrēšanas izmaksas.
Pozīcijas, uz kā pamata ir noteikta pakalpojuma maksas likme, ir noteiktas pamatojoties uz prognozētajiem izdevumiem, bet izdevumi tiks segti pēc faktiskajām izmaksām. Tādējādi pakalpojuma maksa tiks pastāvīgi tiks pārskatīta, kā rezultātā ir paredzams, ka  pakalpojuma maksas likme būs mainīgs lielums. Fiskālie vērtējumi, kas detalizētāk ir atspoguļoti ar Rīkojumu Nr. 458 apstiprinātajā  konceptuālajā ziņojumā “Par valsts naftas produktu drošības rezervju pārvaldību”, paredz, ka ilgtermiņā Pakalpojuma maksas likme (attiecīgi – Pakalpojuma maksa) samazināsies.
 
Ievērojot minēto, pakalpojuma maksas samazinājums veidotos galvenokārt pamatojoties uz šādiem apsvērumiem :
1. periodiski pārskatot un samērojot pamatdarbības rezultātus, naftas produktu drošības rezervju uzturēšanas un citas izmaksas (piemēram, situācijā, kad drošības rezerves pilnībā būs iegādātas valsts īpašumā, potenciālie ietaupījumi no drošības rezervju pārvaldības un rotācijas var tikt novirzīti, lai samazinātu Pakalpojuma maksu, u.c.).
2. ja kalendārā gada laikā samaksātā pakalpojuma maksas kopsumma pārsniedz faktiskās drošības rezervju izmaksas attiecīgajā kalendārajā gadā, tad summa, kas saņemta, pārsniedzot izmaksas, tiek uzkrāta drošības rezervju uzkrāšanas fondā un tiek izlietota nākamo periodu izmaksu segšanai, vai par uzkrātajiem līdzekļiem iegādājoties lielāku naftas produktu apmēru, kas attiecīgi samazinātu kopējos izdevumus nākamajos periodos.

Noteikumu projekta 13. punktā ir definētas ar drošības rezervju iegādi, uzturēšanu, rotēšanu un administrēšanu saistītās izmaksas.  Noteikumu projekta 13. punktā definētās izmaksu pozīcijas ir noteiktas kā tiesiskās noteiktības nolūkā noteikts izmaksu ietvars. Minētais nozīmē, ka ne visas izmaksas katrā kalendārā gadā faktiski radīsies. Tādējādi arīdzan pakalpojuma maksas likmes aprēķināšanai ir ietvertas tikai tās plānotās drošības rezervju izmaksas, kas ir identificētas 2024. gadam.

[3.3] Atbilstoši Enerģētikas likuma 72. panta pirmajai daļai CKUS uzdevumus turpmāk pildīs Possessor. Enerģētikas likuma pārejas noteikumu 76 - 78. punktā noteikti pārejas periods, kas, cita starpā, nosaka, ka nesamaksātā valsts nodeva par drošības rezervju uzturēšanu, kas noteikta par periodu līdz 2023. gada 31. decembrim, tiek aprēķināta un samaksāta atbilstoši tam tiesiskajam regulējumam, kāds bija spēkā līdz 2023. gada 31. decembrim. Valsts nodevu par drošības rezervju uzturēšanu administrē BVKB. BVKB izpilda drošības rezervju pakalpojuma saistības, kas uzsāktas līdz 2023. gada 31. decembrim. Savukārt CKUS līdz 2024. gada 10. janvārim pārņem no BVKB līgumus ar komersantiem, kuri nodrošina un sniedz drošības rezervju pakalpojumu valsts naftas produktu rezervju izveidei 2024. gadā, un nodrošina to izpildi. 
 
Lai nodrošinātu, ka komersantiem ir pieejami rekvizīti pakalpojuma maksas apmaksai, Possessor nodrošina, ka tās oficiālajā tīmekļa vietnē www.possessor.gov.lv tiek izvietoti norēķinu rekvizīti pakalpojumu maksas veikšanai.

[3.4] Saskaņā ar Enerģētikas likuma 72.1 panta trešo daļu likumdevējs ir paredzējis par drošības rezervju pakalpojuma maksas samaksas termiņa nokavējumu komersantiem maksāt nokavējuma naudu no laikā nenomaksātā pamatparāda rašanās dienas.

Nokavējuma naudas aprēķināšanas pamatojums ir saistīts ar šādiem apsvērumiem:
1) Atbilstoši Konceptuālajā ziņojumā izveidotajai drošības rezervju pārvaldības modeļa maiņai, komersantu veikto pakalpojuma maksu ir paredzēts izmantot, lai finansētu faktisko pakalpojumu – valstij piederošo drošības rezervju iegādi, uzturēšanu, rotāciju un citus ar pārvaldību saistītus izdevumus.

Saskaņā ar Noteikumu projektu Latvijai kā naftas produktu importētājvalstij ir pienākums nodrošināt drošības rezervju apjomus, kas atbilst vismaz dienas vidējā tīrā importa daudzumam 90 dienu laikā, vai arī dienas vidējam iekšzemes patēriņam 61 dienai atkarībā no tā, kurš no abiem daudzumiem ir lielāks.
Ievērojot minēto, savlaicīga un pilnīga komersantu pakalpojuma maksas apmaksa ir vitāli būtiska veiksmīgai Latvijai uzlikto pienākumu izpildei un funkcionējošas valsts naftas produktu drošības rezervju izveides un uzturēšanas nodrošināšanai.

2) Lai sasniegtu iepriekš minēto mērķi, viens no būtiskākajiem elementiem ir valstij izveidot veiksmīgu un funkcionējošu sadarbību ar komersantiem, kā arī izveidot tiesisku mehānismu gadījumā, ja komersanti kādu iemeslu dēļ neveic pilnīgu un savlaicīgu pakalpojuma maksas apmaksu. Proti, valstij ir nepieciešams preventīvi samazināt pakalpojumu samaksas neveikšanas risku, lai novērstu visus eventuālos šķēršļus un apgrūtinājumus, kas iespējami varētu kavēt valsts naftas drošības rezervju nodrošināšanu krīzes gadījumā, civilās un militārās aizsardzības ilgtspēju, kā arī kopējo valsts noturību pret apdraudējumu.

Jau ilgstoši Augstākās tiesas judikatūrā ir nostiprinājusies atziņa, ka likumdevējs administratīvajās tiesībās par sodoša rakstura maksājumiem ir atzinis soda naudu, savukārt nokavējuma nauda ir saistīta ar pienākumu savlaicīgi veikt noteiktos maksājumus. Apgalvojuma pamatotību, ka nokavējuma naudai nav sodošs raksturs, apstiprina Administratīvā procesa likuma 185. panta ceturtās daļas pirmajā punktā noteiktais attiecībā uz sodoša rakstura maksājumiem, kas sevī ietver naudas sodus un soda naudas.

Ņemot vērā to, ka izveidotā naftas produktu drošības rezervju pārvaldības modeļa viens no primārajiem mērķiem ir nodrošināt, lai komersanti savlaicīgi un pilnā apmērā veiktu pakalpojuma maksas apmaksu, nevis sodīt komersantus par noteikto prasību neizpildi, par piemērotu papildus motivējošu savlaicīgas un pilnīgas pakalpojuma samaksas pienākuma izpildi būtu nosakāms komersanta pienākums veikt nokavējuma naudas samaksu no laikā nenomaksātā pamatparāda rašanās dienas. 

Par pamatparāda rašanās dienu tiek uzskatītā attiecīgā mēneša 26. datums.

[3.5] Lai konstatētu, vai komersanti pilnā apmērā ir veikuši pakalpojuma maksas samaksu, Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka CKUS līdz nākošā mēneša desmitajam datumam pārbauda komersantu veiktos maksājumus un gadījumā, ja komersants līdz noteiktajam termiņam nav veicis maksājumu pilnā apmērā, CKUS nosūta komersantam Paziņojumu par pakalpojuma maksas apmaksu.

[4] Noteikumu projektā ir noteikts, ka drošības rezerves, cita starpā, sastāv no izmaksām, kas radušās saistībā ar pārbaužu veikšanu drošības rezervju uzglabāšanas vietās pie drošības rezervju pakalpojuma sniedzējiem.

Kārtība, kādā CKUS veiks pārbaudes drošības rezervju uzglabāšanas vietās pie drošības rezervju pakalpojuma sniedzējiem tiks noteikti citos Ministru kabineta noteikumos, kas noteikts kārtību, kādā CKUS iegādājas, uztur un veic drošības rezervju rotāciju.

Vienlaikus tiek paredzēts, ka drošības rezervju izmaksas, cita starpā, var sastāvēt no citām izmaksām, kas var rasties saistībā ar pienākumu uzturēt drošības rezerves (piemēram, ar piespiedu izpildi saistītas izmaksas, naftas produktu piegādes izmaksas, u.tml). 

[5] Tāpat izpildot Enerģētikas likuma 72. panta otrajā daļā dotos uzdevumus, CKUS atradīsies Ekonomikas ministrijas funkcionālā pārraudzībā. Ekonomikas ministrija un CKUS atsevišķi noslēdz līgumu par CKUS deleģēto uzdevumu izpildes pārraudzību.  


[6] Ar Noteikumu projekta V nodaļu tiek paredzēta informācijas apkopošana par naftas produktu apriti, kas tiks īstenota Energoresursu informācijas sistēmā (ERIS) un kuru veiks Possessor. Vienlaikus ERIS aizvien paliek BVKB pārziņā esoša sistēma.  

Attiecīgi tiek paredzēts, ka CKUS lieto ERIS un koordinē informācijas apmaiņu ar ERIS integrētajām valsts institūcijām, un komersantiem, lai nodrošinātu šajos noteikumos CKUS noteikto funkciju izpildi attiecībā uz pakalpojuma maksas administrēšanu. Lai nodrošinātu minētās funkcijas veikšanu informācijas pieejamības nolūkā tiek paredzēta informācijas apmaiņa starp SPRK.

Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk - VID) pēc CKUS pieprasījuma nosūta elektroniski CKUS informāciju par komersantu iepriekšējā mēnesī patēriņam nodoto, saražoto, Latvijā realizēto, savam patēriņam izlietoto, kā arī uz citām Eiropas Savienības dalībvalstīm izvesto un uz trešajām valstīm eksportēto naftas produktu apjomu.  Attiecībā uz minētās informācijas sniegšanu, VID CKUS sniedzamās informācijas tvērumā neietilpst informācija par jēlnaftu. CKUS arīdzan ir tiesības minēto informāciju pieprasīt iesniegt arī Enerģētikas likuma 72.1 panta otrajā daļā minētajiem komersantiem, ja kādu iemeslu dēļ attiecīgo informāciju nav iespējams savlaicīgi iegūt no VID.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ir izvērtēti alternatīvi risinājumi, kas atspoguļoti:
1) ar Rīkojumu Nr. 458 apstiprinātājā konceptuālajā ziņojumā “Par valsts naftas produktu drošības rezervju pārvaldību”
2) ar Rīkojumu Nr. 399 apstiprinātajā konceptuālajā ziņojumā “Par valsts naftas produktu drošības rezervju nodrošināšanu".
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ilgtermiņā provizoriski paredzams, ka pēc pārejas uz jauno drošības rezervju pārvaldības modeli ar Possessor kā pārvaldītāju 10 gados kumulatīvais ietaupījums varētu būt vairāk nekā 500 milj. EUR (sk. arī Konceptuālā ziņojuma 7. attēlu (https://likumi.lv/ta/id/343804))

Savukārt piecu gadu laikā pēc projekta spēkā stāšanās finansējuma provizoriskais apmērs pilnīgai jaunā drošības rezervju sistēmas ieviešanai un uzturēšanai ir 647,10 milj. EUR (100%), no kā

1) 47,50% (307,20 milj. EUR) ir valsts naftas drošības rezervju iegāde pēc prognozējamām biržas cenām ES valstīs naftas produktiem; 

2) 52,20% (337,70 milj. EUR) ir infrastruktūras izmaksas (infrastruktūras un nodrošinājuma noma ar pārvaldībai garantētiem mehānismiem tiešai piekļuvei);

3) 0,30% (2,20 milj. EUR) ir tieši iesaistīto cilvēkresursu izmaksas (projektu vadība, finanšu uzskaite, iepirkumu un rotāciju organizēšana, juridiskā pārstāvniecība utt.).

Pakalpojuma maksas par valsts naftas drošības rezervju uzturēšanu paaugstinājums sākotnējo piecu gadu laikā ļautu uzkrāt naftas produktus 100% apmērā valsts īpašumā, veicot ikgadēju iegādi 20% no Latvijai nepieciešamo valsts naftas produktu drošības rezervēm, nepieprasot valsts budžeta līdzekļus. Ilgtermiņā, piemēram, sadārdzinājums patērētājiem uz degvielas litru arī samazinātos, jo pēc sākotnējo krājumu iegādes turpmāk nepieciešama vien pārvaldīt krājumus.
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Mazumtirdzniecības klientiem iespējami var ietekmēt degvielas cenas uz litru, ciktāl tirgotājs pakalpojuma maksas izmaksas pārnestu degvielas izmaksās. Izmaksas iekļaušana degvielas cenā ir atkarīga no tā cenu politikas un savstarpējās konkurences. Tomēr ilgtermiņā iespējamais sadārdzinājumam patērētājiem vairs nebūtu pamata un tam būtu jāsamazinās, jo pēc sākotnējo krājumu iegādes turpmāk nepieciešama vien pārvaldīt krājumus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Mazumtirdzniecības klientiem iespējami var ietekmēt degvielas cenas uz litru, ciktāl tirgotājs pakalpojuma maksas izmaksas pārnestu degvielas izmaksās. Izmaksas iekļaušana degvielas cenā ir atkarīga no tā cenu politikas un savstarpējās konkurences. Tomēr ilgtermiņā iespējamais sadārdzinājumam patērētājiem vairs nebūtu pamata un tam būtu jāsamazinās, jo pēc sākotnējo krājumu iegādes turpmāk nepieciešama vien pārvaldīt krājumus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz uzņēmējdarbību ir pozitīva, jo ilgtermiņā samazināsies pakalpojuma maksas apmērs, ko maksās par naftas produktiem un tādējādi mazinot arī ietekmi uz degvielas izmaksām.

Detalizēta analīze un izvērtējums par ietekmi uz tautsaimniecību ir atspoguļots:
1) ar Rīkojumu Nr. 458 apstiprinātājā konceptuālajā ziņojumā “Par valsts naftas produktu drošības rezervju pārvaldību”
2) ar Rīkojumu Nr. 399 apstiprinātajā konceptuālajā ziņojumā “Par valsts naftas produktu drošības rezervju nodrošināšanu".

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo Enerģētikas likuma 72.panta otrajā daļā drošības rezervju pārvaldniekam doto uzdevumu īstenošanai un ar to saistīto administratīvo izdevumu segšanai, nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts no drošības rezervju uzkrāšanas fondā ieskaitāmās pakalpojuma maksas, kā arī Noteikumu projektā Ekonomikas ministrijai paredzētā pārraudzība tiks īstenota Ekonomikas ministrijas piešķirtā valsts budžeta ietvaros.

4.1.1. Ministru kabineta 2011.gada 12.aprīļa noteikumi Nr.286 “Kārtība, kādā komersanti nodrošina un sniedz drošības rezervju pakalpojumu valsts naftas produktu drošības rezervju izveidei noteiktā apjomā”

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumi zaudē spēku, jo tā izdošanas pamats  (Enerģētikas likuma 72.panta pirmā daļa) tiek grozīts.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2011.gada 14.jūnija noteikumi Nr.450 “Noteikumi par valsts naftas produktu rezervju apmēru, apmēru, kādā maksājama valsts nodeva par drošības rezervju uzturēšanu, kā arī tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumi zaudē spēku, jo tā izdošanas pamats (Enerģētikas likuma 72.3 pants) tiek izslēgts.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.3. Ministru kabineta noteikuma projekts “Noteikumi par valsts naftas produktu rezervju apmēru un kārtību, kādā pārvaldnieks iegādājas, uztur un veic rotāciju drošības rezervēm”

Pamatojums un apraksts
Saskaņā ar Enerģētikas likuma 72.panta trešo daļu Ministru kabinets nosaka drošības rezerves apmēru un kārtību, kādā pārvaldnieks iegādājas, uztur un veic rotāciju drošības rezervēm.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32009L0119
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Savienības Padomes 2009. gada 14. septembra Direktīva 2009/119/EK, ar ko dalībvalstīm tiek uzlikts pienākums uzturēt jēlnaftas un/vai naftas produktu obligātas rezerves
Apraksts
Direktīvas 2009/119/EK 3. panta 1. punkta prasības uzliek par pienākumu katrai Eiropas Savienības dalībvalstij nodrošināt drošības rezervju apjomus, kas atbilst vismaz dienas vidējā tīrā importa daudzumiem 90 dienu laikā vai arī dienas vidējam iekšzemes patēriņam 61 dienai atkarībā no tā, kurš no abiem daudzumiem ir lielāks, kā arī nosaka rīcību obligāto rezervju izmantošanai nopietnu apgādes traucējumu gadījumā. 

Kopumā Direktīvas 2009/119/EK prasības ir transponētas Enerģētikas likumā. Vienlaikus ir izstrādāts likumprojekts "Grozījumi Enerģētikas likumā" (394/Lp14), kas paredz stāties spēkā 2024.gada 1.janvārī. Likumprojektā ir noteikti vairāki deleģējumi Ministru kabinetam. 
Ņemot vērā loģiskas tiesību normas izkārtojamības nolūku, Ministru kabinetam dotie deleģējumi tiks izstrādāti vairākos Ministru kabineta noteikumos. Attiecīgi šo noteikumu mērķis ir pārņemt tikai  Direktīvas 2009/119/EK 3.pantu.


Direktīvas 2009/119/EK 3.panta un to 1. un 2. pielikums nosaka drošības rezervju apjomu, kas ir dalībvalstij jānodrošina, kā arī aprēķinu metodi, kādā nosakāms drošības rezervju apjoms. Noteikumu projektā noteiktais drošības rezervju apjoms, kas ir dalībvalstij jānodrošina, kā arī aprēķinu metode, kādā nosakāms drošības rezervju apjoms, tiek pārņemta pilnībā nemainot tā satura būtību.  

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Savienības Padomes 2009. gada 14. septembra Direktīva 2009/119/EK, ar ko dalībvalstīm tiek uzlikts pienākums uzturēt jēlnaftas un/vai naftas produktu obligātas rezerves
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
3.panta 1.apakšpunkts
3.punkta ievaddaļa
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
3.panta 2.apakšpunkts
3.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
3.panta 3.apakšpukts
3.2.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
3.panta 4.apakšpunkts
3.3.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
1. pielikums
1.pielikums
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
2. pielikums
2. pielikums
Pārņemtas pilnībā
neuzliek stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi