23-TA-1983: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par finansējuma piešķiršanu kvalificētajai institūcijai kolektīvo prasību celšanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts “Ministru kabineta noteikumi “Finansējuma piešķiršana kvalificētajai institūcijai kolektīvo prasību celšanai”” (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts pamatojoties uz izstrādātajiem grozījumiem Patērētāju tiesību aizsardzības likumā un Civilprocesa likumā, ar ko Latvijā tiek ieviests procesuālais mehānisms patērētāju kolektīvajām prasībām. Saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma (turpmāk - PTAL) 26.32 pantu, par darbību patērētāju kolektīvās prasības ietvaros Latvijas kvalificētajām institūcijām izdevumi var tikt segti izdevumi no Patērētāju tiesību aizsardzības centram kārtējā gadā šim mērķim piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Nosacījumus finansējuma piešķiršanai saistībā ar patērētāju kolektīvo prasību sagatavošanu, to virzību pirmstiesas procesā, iesniegšanu tiesā, tiesvedību un piespriesto summu sadali, kā arī šā finansējuma izlietošanas uzraudzības kārtību nosaka Ministru kabinets.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Mērķis ir nodrošināt, ka patērētājiem ir pieejams efektīvs un iedarbīgs procesuālais mehānisms patērētāju kolektīvajām prasībām. Patērētāju vārdā kolektīvo prasību var celt patērētāju biedrība, kam ir piešķirts kvalificētās institūcijas statuss. Lai kvalificētās institūcijas varētu celt kolektīvās prasības, ir paredzēts tās finansēt no valsts budžeta līdzekļiem. Projekts saistīts ar Ministru kabineta noteikumu projektu “Noteikumi par izdevumu, kas saistīti ar patērētāju kolektīvajām prasībām, pieļaujamo apmēru un izdevumiem, kuri nav atlīdzināmi”(23-TA-1981).
Spēkā stāšanās termiņš
01.10.2023.
Pamatojums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020.gada 25.novembra direktīvas (ES) 2020/1828 par pārstāvības prasībām patērētāju kolektīvo interešu aizsardzībai un ar ko atceļ Direktīvu 2009/22/EK pārņemšana bija jāveic līdz 2022. gada 25. decembrim un tās piemērošana sākās no 2023. gada 30. jūnijā. Patērētāju kolektīvo prasību procesuālais mehānisms ar grozījumiem Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (Nr.218/Lp14, 22-TA-2270) un Civilprocesa likumā (Nr.219/Lp14, 22-TA-2256) Saeimā galīgajā lasījumā ir pieņemts 2023. gada __.septembrī, tādēļ maksimāli ātri jāpieņem Ministru kabineta noteikumi, kas nosaka finansējuma piešķiršanas kārtību kvalificētajai institūcijai kolektīvo prasību celšanai, lai šis mehānisms varētu sākt darboties.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2023.gada __.septembrī Saeima galīgajā lasījumā pieņēma likumprojektu “Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā” (Nr.218/Lp14, 22-TA-2270) un likumprojektu “Grozījumi Civilprocesa likumā” (Nr.219/Lp14, 22-TA-2256), ar ko tiek ieviests process, kādā tiek aizsargātas patērētāju kolektīvās intereses tiesā. Šis process paredz, ka patērētāji apvienojas patērētāju kolektīvajās prasības un to vārdā prasību ceļ kvalificētā institūcija (turpmāk – institūcija), tā vietā, lai patērētāji celtu individuālas prasības tiesā saistībā ar kaitējuma atlīdzinājumu. Patērētāju kolektīvās prasības tiesā varēs celt tikai īpašā kārtībā apstiprinātas institūcijas, kurām ir zināšanas un resursi, lai aizstāvētu patērētāju intereses pret komersanta paveikto pārkāpumu. Par pārkāpuma novēršanu institūcija varēs vērsties uzraudzības un kontroles iestādē un par pārkāpuma novēršanu kopā ar kaitējuma atlīdzinājumu vai tikai par kaitējuma atlīdzinājumu – tiesā.
Šobrīd nav paredzams, cik liels patērētāju skaits varētu izmantot šo mehānismu un cik bieži institūcijas vērsīsies tiesā ar patērētāju kolektīvo prasību. Standarta (nesarežģīta) lieta ir tāda, kurā dalība būtu apstiprināta 50 patērētājiem. Prognozējams, ka institūcijas gadā varētu celt pat divas patērētāju kolektīvās prasības.
Lai nodrošinātu, ka ar patērētāju kolektīvajām prasībām saistītās tiesvedības izmaksas neliedz institūcijām efektīvi īstenot savas tiesības, institūcijas ir atbrīvotas no tiesas izdevumu samaksas valsts ienākumos un izdevumi par darbību patērētāju kolektīvās prasības ietvaros institūcijai var tikt segti no valsts budžeta līdzekļiem.
Šo noteikumu projekts nosaka nosacījumus finansējuma piešķiršanai institūcijai saistībā ar patērētāju kolektīvo prasību sagatavošanu, to virzību pirmstiesas procesā, iesniegšanu tiesā un tiesvedību, piespriesto summu sadale, kā arī šā finansējuma izlietošanas uzraudzības kārtību.
Finansējumu institūcija var saņemt uz līguma pamata, kas noslēgts ar Patērētāju tiesību aizsardzības centru. Lai saņemtu finansējumu konkrētās patērētāju kolektīvās prasības celšanai, institūcijai Patērētāju tiesību aizsardzības centram rakstiski ir jāiesniedz pieteikums, kurā jānorāda plānotais sasniedzamais mērķis – piemēram, pārkāpuma novēršana un patērētājiem pārkāpuma rezultātā nodarītā kaitējuma atlīdzinājuma saņemšana. Pieteikumā jānorāda potenciālo pasākumu saraksts, kas tiks izmantots, lai šo mērķi sasniegtu. Finansējuma izmaksas kārtība tiek noteikta līgumā un to var piešķirt pa posmiem – par pirmstiesas posmu un par tiesvedības posmu atsevišķi katrā no instancēm. Līgums tiek slēgts par izvirzītā mērķa sasniegšanu. Tomēr patērētāju kolektīvās prasības procesā var būt vairāki scenāriji – ir iespējams noslēgt izlīgumu ar komersantu vēl pirms vēršanās tiesā, izlīgums var tikt noslēgts arī tiesvedības procesā vai, gadījumā, ja komersants nepiekrīt pārkāpuma faktam vai prasījumu apmēram, ir iespējama tiesvedība pat vairākās tiesu instancēs. Pieteikumā kvalificētajai institūcijai ir jānorāda visi plānotie pasākumi, kas ir nepieciešami izvirzītā mērķa sasniegšanai, bet gadījumā, ja mērķis tiek sasniegts, neīstenojot visus pieteikumā norādītos pasākumus un finansējums avansa maksājuma veidā par šiem pasākumiem ir izmaksāts, institūcijai jāiesniedz Patērētāju tiesību aizsardzības centram atskaite par īstenotajiem pasākumiem un sasniegtajiem rezultātiem, un jāatmaksā Patērētāju tiesību aizsardzības centram avansā izmaksātais finansējums par neizpildītajiem pasākumiem.
Papildus pieteikumā katrai plānotajai pasākumu pozīcijai jāpievieno informācija par plānotajām izmaksām, norādot arī kopējo līguma cenu, kā arī izvirzītā mērķa potenciālo īstenošanas termiņu.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs izvērtē saņemtos pieteikumus līguma slēgšanai un pieņem lēmumu, ņemot vērā četrus kritērijus:
institūcijai Patērētāju tiesības centrs ir piešķīris kvalificētās institūcijas statusu;
līguma summa;
pieteiktās kolektīvās prasības pamatotība, lietderīgums, sabiedrības ieguvums;
institūcijas resursi un kapacitāte.
Gadījumā, ja tiek saņemti vairāki pieteikumi vai budžetā atlikušie līdzekļi nav pietiekami plānotajiem pasākumiem, pieņemot lēmumu par līgumu slēgšanu, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, papildus šiem kritērijiem, ņem vērā arī ikgadējā budžetā šim mērķim atvēlēto budžeta līdzekļu apmēru.
Ja Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, izvērtējot pieteikumu, nepiekrīt kādai no izdevumu pozīcijām norādītajām izmaksām, ar institūciju var tikt veiktas pārrunas, lūdzot iesniegt konkrētās izmaksu pozīcijas pamatojumu un nepieciešamības gadījumā, ja pamatojums nav pietiekams, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs var lūgt institūciju šo izmaksu pozīciju samazināt.
Tāpat, ja pieteikumā piedāvātā līguma summa pārsniedz Patērētāju tiesību aizsardzības centra budžetā pieejamos līdzekļus, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir tiesīgs slēgt līgumu ar institūciju, kopīgi pārskatot plānoto pasākumu izdevumu pozīcijas, ņemot vērā ikgadējā budžetā šim mērķim atvēlēto budžeta līdzekļu apmēru.
Pēc tam kad ir izvērtēts saņemtais pieteikums, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs par pieņemto lēmumu rakstiski informē pieteikuma iesniedzēju Paziņošanas likumā noteiktajā kārtībā. Patērētāju tiesību aizsardzība centra pieņemto lēmumu var pārsūdzēt administratīvajā tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Līguma noslēgšanas, kā arī finansējuma izlietošanas uzraudzības kārtībai par pamatu ir ņemta līdzšinējā Patērētāju tiesību aizsardzības centra prakse, slēdzot līgumus ar patērētāju tiesību aizsardzības biedrībām. Tā kā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir atbildīgs par līguma izpildi un finansējuma izlietošanu, institūcija ne retāk kā reizi pusgadā un pēc konkrētā posma noslēgšanās, kam piešķirts finansējums, iesniedz Patērētāju tiesību aizsardzības centram pārskatus par līguma izpildi. Papildus tam institūcija arī pēc līgumā norādītā mērķa sasniegšanas 30 dienu laikā iesniedz kopsavilkumu par līguma izpildi.
Papildus ir paredzēta iespēja, ka institūcijai ir tiesības iesniegt Patērētāju tiesību aizsardzības centram iesniegumu par papildu finansējuma piešķiršanu, ja kolektīvās prasības celšanai plānotie pasākumi vai to izmaksas ir mainījušās. Ja izmaiņas ir objektīvi pamatotas, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs var pieņemt lēmumu par papildu finansējuma piešķiršanu. Piemēram, sākotnēji norādītā līguma summa ir palielinājusies objektīvu iemeslu dēļ, piemēram, kasācijas instances tiesa atceļ spriedumu un nosūta lietu jaunai izskatīšanai apelācijas instances tiesā. Šādā gadījumā ir skaidrs, ka līguma summa, neatkarīgi no institūcijas, ir palielinājusies objektīvu iemeslu dēļ, ko pirms tam nebija iespējams paredzēt.
Šobrīd nav paredzams, cik liels patērētāju skaits varētu izmantot šo mehānismu un cik bieži institūcijas vērsīsies tiesā ar patērētāju kolektīvo prasību. Standarta (nesarežģīta) lieta ir tāda, kurā dalība būtu apstiprināta 50 patērētājiem. Prognozējams, ka institūcijas gadā varētu celt pat divas patērētāju kolektīvās prasības.
Lai nodrošinātu, ka ar patērētāju kolektīvajām prasībām saistītās tiesvedības izmaksas neliedz institūcijām efektīvi īstenot savas tiesības, institūcijas ir atbrīvotas no tiesas izdevumu samaksas valsts ienākumos un izdevumi par darbību patērētāju kolektīvās prasības ietvaros institūcijai var tikt segti no valsts budžeta līdzekļiem.
Šo noteikumu projekts nosaka nosacījumus finansējuma piešķiršanai institūcijai saistībā ar patērētāju kolektīvo prasību sagatavošanu, to virzību pirmstiesas procesā, iesniegšanu tiesā un tiesvedību, piespriesto summu sadale, kā arī šā finansējuma izlietošanas uzraudzības kārtību.
Finansējumu institūcija var saņemt uz līguma pamata, kas noslēgts ar Patērētāju tiesību aizsardzības centru. Lai saņemtu finansējumu konkrētās patērētāju kolektīvās prasības celšanai, institūcijai Patērētāju tiesību aizsardzības centram rakstiski ir jāiesniedz pieteikums, kurā jānorāda plānotais sasniedzamais mērķis – piemēram, pārkāpuma novēršana un patērētājiem pārkāpuma rezultātā nodarītā kaitējuma atlīdzinājuma saņemšana. Pieteikumā jānorāda potenciālo pasākumu saraksts, kas tiks izmantots, lai šo mērķi sasniegtu. Finansējuma izmaksas kārtība tiek noteikta līgumā un to var piešķirt pa posmiem – par pirmstiesas posmu un par tiesvedības posmu atsevišķi katrā no instancēm. Līgums tiek slēgts par izvirzītā mērķa sasniegšanu. Tomēr patērētāju kolektīvās prasības procesā var būt vairāki scenāriji – ir iespējams noslēgt izlīgumu ar komersantu vēl pirms vēršanās tiesā, izlīgums var tikt noslēgts arī tiesvedības procesā vai, gadījumā, ja komersants nepiekrīt pārkāpuma faktam vai prasījumu apmēram, ir iespējama tiesvedība pat vairākās tiesu instancēs. Pieteikumā kvalificētajai institūcijai ir jānorāda visi plānotie pasākumi, kas ir nepieciešami izvirzītā mērķa sasniegšanai, bet gadījumā, ja mērķis tiek sasniegts, neīstenojot visus pieteikumā norādītos pasākumus un finansējums avansa maksājuma veidā par šiem pasākumiem ir izmaksāts, institūcijai jāiesniedz Patērētāju tiesību aizsardzības centram atskaite par īstenotajiem pasākumiem un sasniegtajiem rezultātiem, un jāatmaksā Patērētāju tiesību aizsardzības centram avansā izmaksātais finansējums par neizpildītajiem pasākumiem.
Papildus pieteikumā katrai plānotajai pasākumu pozīcijai jāpievieno informācija par plānotajām izmaksām, norādot arī kopējo līguma cenu, kā arī izvirzītā mērķa potenciālo īstenošanas termiņu.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs izvērtē saņemtos pieteikumus līguma slēgšanai un pieņem lēmumu, ņemot vērā četrus kritērijus:
institūcijai Patērētāju tiesības centrs ir piešķīris kvalificētās institūcijas statusu;
līguma summa;
pieteiktās kolektīvās prasības pamatotība, lietderīgums, sabiedrības ieguvums;
institūcijas resursi un kapacitāte.
Gadījumā, ja tiek saņemti vairāki pieteikumi vai budžetā atlikušie līdzekļi nav pietiekami plānotajiem pasākumiem, pieņemot lēmumu par līgumu slēgšanu, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, papildus šiem kritērijiem, ņem vērā arī ikgadējā budžetā šim mērķim atvēlēto budžeta līdzekļu apmēru.
Ja Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, izvērtējot pieteikumu, nepiekrīt kādai no izdevumu pozīcijām norādītajām izmaksām, ar institūciju var tikt veiktas pārrunas, lūdzot iesniegt konkrētās izmaksu pozīcijas pamatojumu un nepieciešamības gadījumā, ja pamatojums nav pietiekams, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs var lūgt institūciju šo izmaksu pozīciju samazināt.
Tāpat, ja pieteikumā piedāvātā līguma summa pārsniedz Patērētāju tiesību aizsardzības centra budžetā pieejamos līdzekļus, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir tiesīgs slēgt līgumu ar institūciju, kopīgi pārskatot plānoto pasākumu izdevumu pozīcijas, ņemot vērā ikgadējā budžetā šim mērķim atvēlēto budžeta līdzekļu apmēru.
Pēc tam kad ir izvērtēts saņemtais pieteikums, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs par pieņemto lēmumu rakstiski informē pieteikuma iesniedzēju Paziņošanas likumā noteiktajā kārtībā. Patērētāju tiesību aizsardzība centra pieņemto lēmumu var pārsūdzēt administratīvajā tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Līguma noslēgšanas, kā arī finansējuma izlietošanas uzraudzības kārtībai par pamatu ir ņemta līdzšinējā Patērētāju tiesību aizsardzības centra prakse, slēdzot līgumus ar patērētāju tiesību aizsardzības biedrībām. Tā kā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir atbildīgs par līguma izpildi un finansējuma izlietošanu, institūcija ne retāk kā reizi pusgadā un pēc konkrētā posma noslēgšanās, kam piešķirts finansējums, iesniedz Patērētāju tiesību aizsardzības centram pārskatus par līguma izpildi. Papildus tam institūcija arī pēc līgumā norādītā mērķa sasniegšanas 30 dienu laikā iesniedz kopsavilkumu par līguma izpildi.
Papildus ir paredzēta iespēja, ka institūcijai ir tiesības iesniegt Patērētāju tiesību aizsardzības centram iesniegumu par papildu finansējuma piešķiršanu, ja kolektīvās prasības celšanai plānotie pasākumi vai to izmaksas ir mainījušās. Ja izmaiņas ir objektīvi pamatotas, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs var pieņemt lēmumu par papildu finansējuma piešķiršanu. Piemēram, sākotnēji norādītā līguma summa ir palielinājusies objektīvu iemeslu dēļ, piemēram, kasācijas instances tiesa atceļ spriedumu un nosūta lietu jaunai izskatīšanai apelācijas instances tiesā. Šādā gadījumā ir skaidrs, ka līguma summa, neatkarīgi no institūcijas, ir palielinājusies objektīvu iemeslu dēļ, ko pirms tam nebija iespējams paredzēt.
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
-
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32020L1828
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020.gada 25.novembra Direktīva (ES) 2020/1828 par pārstāvības prasībām patērētāju kolektīvo interešu aizsardzībai un ar ko atceļ Direktīvu 2009/22/EK
Apraksts
Direktīva ievieš prasības patērētāju kolektīvo interešu aizsardzībai, paredzot, ka patērētājiem ir pieejams vismaz viens efektīvs mehānisms savu interešu aizsardzībai gan pārkāpumu novēršanā, gan patērētāju kolektīvo prasību iesniegšanā tiesā.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2020.gada 25.novembra Direktīva (ES) 2020/1828 par pārstāvības prasībām patērētāju kolektīvo interešu aizsardzībai un ar ko atceļ Direktīvu 2009/22/EK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi