Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
22-TA-41: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 10. marta noteikumos Nr. 219 "Kārtība, kādā veicama obligātā veselības pārbaude"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2009. gada 10. marta noteikumi Nr. 219 "Kārtība, kādā veicama obligātā veselības pārbaude" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 219) nosaka kārtību, kādā veicama obligātā veselības pārbaude tiem nodarbinātajiem, kuru veselības stāvokli ietekmē vai var ietekmēt veselībai kaitīgie darba vides faktori, un tiem nodarbinātajiem, kuriem darbā ir īpaši apstākļi. Līdz ar likuma “Par radiācijas drošību un kodoldrošību” grozījumiem, kuri tika pieņemti Latvijas Republikas Saeimā 2020. gada 10. decembrī, 2020. gada 23. decembrī zaudēja spēku Ministru kabineta 2001. gada 27. decembra noteikumi Nr. 538 “Noteikumi par medicīniskām kontrindikācijām darbam ar jonizējošā starojuma avotiem”, kas bija izdoti saskaņā ar šī likuma 17. panta pirmās daļas 2. punktu.
Nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 219, lai noteiktu medicīniskās kontrindikācijas darbam ar jonizējošā starojuma avotiem, kā arī noteiktu pārbaužu regularitāti attiecībā uz B kategorijas nodarbinātajiem, kuri veic darbības ar jonizējošā starojuma avotiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 10. marta noteikumos Nr. 219 "Kārtība, kādā veicama obligātā veselības pārbaude"" (turpmāk - Projekts) mērķis ir papildināt MK noteikumu Nr. 219 regulējumu ar medicīniskajām kontrindikācijām darbam ar jonizējošā starojuma avotiem, kā arī precizēt obligāto veselības pārbaužu regularitāti attiecībā uz B kategorijas nodarbinātajiem, kuri veic darbības ar jonizējošā starojuma avotiem. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
 Medicīniskās kontrindikācijas ir jāņem vērā, veicot obligātās veselības pārbaudes nodarbinātājiem, kurus nodarbina vai nodarbinās darbā ar jonizējošā starojuma avotiem. Saskaņā ar likuma “Par radiācijas drošību un kodoldrošību” 17. panta pirmās daļas  2. punktu darbus ar jonizējošā starojuma avotiem drīkst veikt tikai tie darbinieki, kuriem nav medicīnisko kontrindikāciju darbam ar jonizējošā starojuma avotiem. 
Nosacījumi nodarbināto, kuri veic darbības ar jonizējošā starojuma avotiem, iedalījumam A vai B kategorijā ir noteikti Ministru kabineta 2002. gada 9. aprīļa noteikumu Nr. 149 “Noteikumi par aizsardzību pret jonizējošo starojumu” 33. punktā, saskaņā ar kuru  darbu vadītājs, atbilstoši paredzamajai apstarošanai, sadala darbiniekus divās kategorijās: 
A kategorija – paredzamā efektīvā doza var pārsniegt 6 mSv gadā. 
B kategorija – paredzamā efektīvā doza nevar pārsniegt 6 mSv gadā.  
Tādejādi nodarbinātie, kuri iedalīti B kategorijā, veic darbības ar mazākas bīstamības jonizējošā starojuma avotiem. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saistībā ar likuma “Par radiācijas drošību un kodoldrošību” grozījumiem, kuri tika pieņemti Latvijas Republikas Saeimā 2020. gada 10. decembrī, 2020.gada 23. decembrī zaudēja spēku Ministru kabineta 2001. gada 27. decembra noteikumi Nr. 538 “Noteikumi par medicīniskām kontrindikācijām darbam ar jonizējošā starojuma avotiem”, kas bija izdoti saskaņā ar šī likuma 17. panta pirmās daļas 2. punktu. 
Atsauce uz nodarbināto iedalījumu A vai B kategorijā attiecībā uz obligātajām veselības pārbaudēm ir sniegta MK noteikumu Nr. 219 5., 43. un 43.punktā, kā arī 1. pielikuma 4.1. apakšpunktā, kurā ir noteikta A un B kategorijas nodarbināto ar jonizējošā starojuma avotiem obligāto veselības pārbaužu regularitāte. A kategorijas nodarbināto veselības pārbaudes jāveic reizi gadā, savukārt B kategorijas nodarbināto – reizi 2 gados. Ir izvērtēti vairāki faktori saistībā ar B kategorijas nodarbināto veselības pārbaužu veikšanas regularitāti: 
1. B kategorijas nodarbinātajiem ES tiesību aktu prasības nenosaka obligātu regulāru veselības pārbaudi. Direktīvas 2013/59/EURATOM prasības paredz regulāras A kategorijas nodarbināto veselības pārbaudes; 
2. Nav konstatētas arodslimības, kuru cēlonis ir jonizējošais starojums; 
3. B kategorijas nodarbināto saņemtās apstarojuma dozas ir zemas, tuvu pie fona dozas līmeņa.  
4. Citās ES dalībvalstīs arī B kategorijas nodarbinātajiem obligātās veselības pārbaudes tiek veiktas reizi 3-5 gados, kā arī atsevišķās dalībvalstīs vispār netiek paredzētas šādas regulārās obligātās veselības pārbaudes. Minētā informācija ir iegūta Valsts vides dienesta Radiācijas drošības centra (turpmāk - VVD RDC) 2020. gadā veiktajā citu ES dalībvalstu par radiācijas drošību atbildīgo iestāžu aptaujā par dažādiem radiācijas drošības jautājumiem, t.sk. par obligātajām veselības pārbaudēm. Kopumā tika saņemtas atbildes no 15 valstu iestādēm - B kategorijas nodarbinātajiem obligātās veselības pārbaudes ir jāveic 8 no 15 valstīm; A kategorijai veselības pārbaude jāveic 1-2 reizes gadā, B kategorijai - reizi 3-5 gados atbilstoši ārsta vai regulatīvās iestādes ieteikumiem. 
Risinājuma apraksts
Projekts ietver medicīniskās kontrindikācijas darbam ar jonizējošā starojuma avotiem.
Projekts paredz mainīt obligāto veselības pārbaužu regularitāti nodarbinātajiem, kuriem kaitīgie darba vides faktori ir jonizējošais starojums (rentgenstarojums un gamma starojums); radioaktīvās vielas un jonizējošā starojuma avoti un kuri iekļaujas B kategorijā, samazinot regularitāti, proti, nodarbinātajiem, kas iekļaujas B kategorijā, veselības pārbaudes būs jāveic reizi trijos gados, līdz ar to MK noteikumu Nr. 219 1.pielikuma 4.1. apakšpunkts ir izteikts jaunā redakcijā, precizējot gan formulējumu attiecībā uz kaitīgajiem darba vides faktoriem, gan nosakot, ka B kategorijas nodarbinātajiem darbā ar jonizējošā starojuma avotiem turpmāk obligātās veselības pārbaudes būs jāveic reizi 3 gados.
Projekts paredz papildināt sadaļu “Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām” ar 6. punktu, iekļaujot tajā atsauci uz Padomes 2013. gada 5. decembra Direktīvu 2013/59/EURATOM, ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem un atceļ Direktīvu 89/618/Euratom, Direktīvu 90/641/Euratom, Direktīvu 96/29/Euratom, Direktīvu 97/43/Euratom un Direktīvu 2003/122/Euratom. Direktīva 2013/59/Euratom aizstāj arī MK noteikumos Nr. 219 minēto direktīvu 90/641/Euratom un direktīvu  96/29/Euratom, kuras noteica arī nosacījumus veselības pārbaudēm nodarbinātajiem darbā ar jonizējošā starojuma avotiem. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvie risinājumi ir izvērtēti, bet projektā piedāvātais risinājums ir atzīts par piemērotāko.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Nodarbinātie darbam ar jonizējošā starojuma avotiem.
Ietekmes apraksts
Projektā ietvertās prasības neparedz negatīvu ietekmi uz cilvēka veselību. B kategorijas nodarbinātie, kuri strādā ar jonizējošā starojuma avotiem, ar mazāku regularitāti tiks nosūtīti uz obligātajām veselības pārbaudēm.
Juridiskās personas
  • Operatori, kas veic darbības ar jonizējošā starojuma avotiem.
Ietekmes apraksts
Projekts samazinās administratīvo slogu tiem darba devējiem, kuri veic darbības ar jonizējošā starojuma avotiem un kuri nodarbina B kategorijas darbiniekus darbam ar šiem starojuma avotiem, ievērojot, ka būs ar mazāku regularitāti jānosūta B kategorijas nodarbinātie uz veselības pārbaudēm. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32013L0059
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Savienības Padomes 2013. gada 5. decembra Direktīva 2013/59/Euratom, ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem un atceļ Direktīvu 89/618/Euratom, Direktīvu 90/641/Euratom, Direktīvu 96/29/Euratom, Direktīvu 97/43/Euratom un Direktīvu 2003/122/Euratom
Apraksts
Projektā tiešā veidā nepārņem Direktīvas 2013/59/EURATOM prasības, vienlaikus jāņem vērā, ka Direktīvas 2013/59/EURATOM prasības ir noteiktas šobrīd spēkā esošajos Ministru kabineta 2009. gada 10. marta noteikumos Nr.  219 “Kārtība, kādā veicama obligātā veselības pārbaude”. 
Prasības, kas izriet no Direktīvas 2013/59/EURATOM normatīvajos aktos Eiropas savienības dalībvalstīm bija jāpārņem līdz 2018. gada 6. februārim. 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Savienības Padomes 2013. gada 5. decembra Direktīva 2013/59/Euratom, ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem un atceļ Direktīvu 89/618/Euratom, Direktīvu 90/641/Euratom, Direktīvu 96/29/Euratom, Direktīvu 97/43/Euratom un Direktīvu 2003/122/Euratom
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2013/59/EURATOM 
45. panta 1punkts 
Projekta 6.punkts
Pārņemtas pilnībā
Paredz stingrākas prasības. 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar. 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.  
Cita informācija
Attiecībā uz Direktīvas 2013/59/EURATOM transponēšanu 2020. gada 2. jūlijā uzsākta Eiropas Komisijas pārkāpuma procedūra Nr. 2020/2078. Saistībā ar šo pārkāpuma procedūru Latvija 2020. gada 2. oktobrī sniedza Eiropas Komisijai nostāju, kurā norādīti normatīvie akti, ar kuriem paredzēts pilnībā pārņemt Direktīvas 2013/59/EURATOM pārējos, anotācijā neminētos, pantus.  
Direktīvas 2013/59/EURATOM prasības, kas saistītas ar jonizējošo starojumu medicīnā, tiks pārņemtas ar grozījumiem MK noteikumos Nr. 482 “Prasības aizsardzībai pret jonizējošo starojumu medicīniskajā apstarošanā”.  
Direktīvas 2013/59/EURATOM prasības, kas saistītas ar aizsardzību pret jonizējošo starojumu, tiks pārņemtas ar papildus grozījumiem MK noteikumos Nr. 149. 
Direktīvas 2013/59/EURATOM prasības, kas saistītas ar radiācijas avārijām, tiks pārņemtas Ministru kabineta 2003. gada 8. aprīļa noteikumu Nr. 152 “Prasības attiecībā uz sagatavotību radiācijas avārijai un rīcību šādas avārijas gadījumā” grozījumos. 

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Labklājības ministrija, Valsts vides dienests, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca” Aroda un radiācijas medicīnas centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Projekts 2021. gada 3. septembrī ievietots Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas tīmekļvietnē, sadaļā “Sabiedrības līdzdalība”, kā arī informācija par Projektu 2021. gada 3. septembrī publicēta Ministru kabineta tīmekļa vietnē, sadaļā “Ministru kabineta diskusiju dokumenti” atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā”. Paralēli informācija 2021. gada 7. septembrī nosūtīta pastāvīgās darba grupas radiācijas drošības jomā (izveidota ar VARAM 2021.gada 7.jūnija rīkojumu 1-2/83 “Par pastāvīgās darba grupas radiācijas drošības jomā izveidošanu”) locekļiem.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tika saņemti priekšlikumi no pastāvīgās darba grupas radiācijas drošības jomā locekļiem. Rīgas Tehniskā universitāte un VVD RDC iesniedza priekšlikumus attiecībā uz formulējumiem Projekta 1.2. un 1.4. punktos, savukārt Rīgas Stradiņa universitāte un Latvijas Zobārstu asociācija sniedza priekšlikumus un viedokli attiecībā uz B kategorijas nodarbināto obligātās veselības pārbaužu veikšanas biežumu.  Priekšlikumi izskatīti 2021. gada 7. decembra un 2021. gada 16. decembra darba grupas sanāksmēs. Projekta izstrādē tika ņemti vērā pastāvīgas darba grupas radiācijas drošības jomā izteiktie priekšlikumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Arodslimību ārsti.
  • Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca” Aroda un radiācijas medicīnas centrs.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projektā ietvertās prasības neparedz negatīvu ietekmi uz cilvēka veselību. 

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi