Anotācija (ex-ante)

23-TA-1455: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par dzīvnieku patversmēm un dzīvnieku viesnīcām" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Dzīvnieku aizsardzības likuma 39.1 panta trešo daļu (likumprojekts “Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā” (Saeimas likumprojektu reģistra Nr. 148/Lp14) (turpmāk – likumprojekts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Noteikumi par dzīvnieku patversmēm un dzīvnieku viesnīcām”, ir sagatavots, lai uzlabotu patversmju darbības kārtību un nodrošinātu labāku dzīvnieku labturību. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Likumprojekta 39.1 panta trešajā daļā paredzēts papildināt likumu par jaunu Ministru kabineta pilnvarojumu par dzīvnieku patversmēm un dzīvnieku viesnīcām, kas stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patlaban ir spēkā Ministru kabineta 2006. gada 16. maija noteikumi Nr. 407 “Noteikumi par dzīvnieku labturības prasībām dzīvnieku patversmēs un dzīvnieku viesnīcās, kārtību kādā dzīvnieku nodod dzīvnieku patversmē vai dzīvnieku viesnīcā, kā arī dzīvnieku patversmju un dzīvnieku viesnīcu reģistrācijas kārtību” (turpmāk – noteikumi Nr. 407) izdoti saskaņā ar Veterinārmedicīnas likuma 25. panta 11. punktu un Dzīvnieku aizsardzības likuma 10. panta 7. un 12. punktu (turpmāk - likums). Šobrīd Saeimā ir iesniegts likumprojekts (Saeimas likumprojektu reģistra Nr. 148/Lp14), kas paredz papildināt 39.1 panta trešā daļu, nosakot jaunu Ministru kabineta pilnvarojumu, kur attiecībā uz dzīvnieku patversmēm un dzīvnieku viesnīcām nosaka:
1) dzīvnieku patversmes reģistrācijas un apstiprināšanas, darbības apturēšanas, kā arī reģistrācijas un apstiprināšanas anulēšanas kārtību;
2) dzīvnieku viesnīcas reģistrācijas, darbības apturēšanas, kā arī reģistrācijas anulēšanas kārtību;
3) prasības telpām, aprīkojumam un inventāram, kā arī personālam;
4) prasības dzīvnieku uzņemšanai un reģistrācijai;
5) prasības dzīvnieku turēšanai, barošanai, dzirdināšanai un fiziskām nodarbībām;
6) dzīvnieku atsavināšanas kārtību;
7) dzīvnieku aprites pārskatu sagatavošanas kārtību;
8) prasības veterinārmedicīniskai aprūpei un praktizējoša veterinārārsta pienākumus;
9) prasības blakusproduktu savākšanai un uzglabāšanai;
10) dezinfekcijas kārtību.

Likumprojektā paredzēts 10. pantā izslēgt šobrīd spēkā esošos Ministru kabineta pilnvarojumus, izslēdzot 7. punktā vārdus “dzīvnieku patversmēs un dzīvnieku viesnīcās, kā arī” un izslēgt 12. punktu.

Ņemot vērā likumprojektā plānotos grozījumus, sagatavotais Ministru kabineta noteikumu projekts pārņem šī brīža spēkā esošos noteikumu Nr.407 tiesību normas par dzīvnieku patversmju darbību, reģistrāciju, kā arī likumprojekts paredz noteikt jaunus pilnvarojumus attiecībā par dzīvnieku patversmes un viesnīcas darbības uzsākšanu, dzīvnieku uzņemšanu, reģistrāciju un turēšanu patversmēs, un patversmju īpašnieka un veterinārārsta pienākumus, dzīvnieku reģistrēšanu datubāzē, ja Nodrošinājuma valsts aģentūra ir nodevusi suni glabāšanā patversmē un minimālo platību suņu turēšanai dzīvnieku patversmē un viesnīcā.
Līdz ar likumprojekta grozījumu spēkā stāšanos, noteikumi Nr.407 zaudēs spēku, tādēļ atbilstoši likumprojektā ietvertajiem jaunajiem pilnvarojumiem ir sagatavots jauns noteikumu projekts.
Šī brīža spēkā esošie noteikumi Nr.407 sagatavoti saskaņā ar Veterinārmedicīnas likuma 25. panta 11. punkta pilnvarojumu par valsts veterinārās uzraudzības objektu reģistrācijas kārtību paliek spēkā. Papildus, Veterinārmedicīnas likuma 4. panta otrās daļas 10. punktā ir noteikts, ka Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – dienests) reģistrē valsts veterinārās uzraudzības objektus (tajā skaitā dzīvnieku patversmes un dzīvnieku viesnīcas), savukārt Veterinārmedicīnas likuma 4.1 pantā noteikts, ka valsts galvenais pārtikas un veterinārais inspektors pilnvaro dienesta valsts vecākos inspektorus un valsts inspektorus veikt valsts uzraudzību un kontroli šā likuma 4. pantā minētajā jomā (dzīvnieku patversmes un dzīvnieku viesnīcas). 
Šajā noteikumu projekta anotācijā tiek atspoguļotas jaunietvertās tiesību normas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā ir jāiekļauj prasība patversmēm un viesnīcām ievērot arī citus vairākus Ministru kabineta noteikumu ievērošanu - Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīlī noteikumi Nr.266 “Labturības prasības mājas (istabas) dzīvnieku turēšanai, tirdzniecībai un demonstrēšanai publiskās izstādēs, kā arī suņa apmācībai”, kā arī Ministru kabineta 2008. gada 2. janvāra noteikumi Nr.5 “Lauksaimniecības dzīvnieku vispārīgās labturības prasības”, kā arī blakusproduktu savākšanu un uzglabāšanu patversmē veic saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 17. aprīļa noteikumiem Nr.275 “Prasības tādu dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu un atvasinātu produktu apritei, kas nav paredzēti cilvēku patēriņam” un citus šīs jomas citu normatīvos aktus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā 2.punktā noteikt, ka šajos noteikumos noteiktajām prasībām patversmes un viesnīcas īpašnieks nodrošina dzīvnieku veselības un aizsardzības jomas regulējošajos normatīvajos aktos attiecīgajai dzīvnieku sugai noteikto labturības prasību ievērošanu, kā arī pilda dzīvnieku īpašniekam un turētājam atbilstošos pienākumus.
Problēmas apraksts
Jānosaka detalizēts definējums par dzīvnieku patversmes un viesnīcas darbībām un mērķiem, kā arī nepieciešams skaidrojums, kas būtu jāiesniedz dienestā uzsākot patversmes vai viesnīcas darbību. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 3.paunktā un 3.1. apakšpunktā noteikt aprakstu par dzīvnieku patversmes un viesnīcas reģistrēšanu, kā arī noteikt detalizētu informāciju, kas būtu jāiesniedz dienestā, kā piemēram, fiziskai personai norāda vārdu, uzvārdu, personas kodu, deklarētās dzīvesvietas adresi, elektroniskā pasta adresi un tālruņa numuru, juridiskai personai — nosaukumu, reģistrācijas numuru Uzņēmumu reģistrā, komercreģistrā vai Valsts ieņēmumu dienestā, juridisko adresi, elektroniskā pasta adresi un tālruņa numuru, kā arī patversmes vai viesnīcas īpašnieks iesniegumā norāda patversmes vai viesnīcas kontaktpersonas vārdu, uzvārdu, personas kodu, elektroniskā pasta adresi un tālruņa numuru.
Papildus, noteikumu projekta 3.3. apakšpunktā ir noteikt pienākumu par informācijas iesniegšanu, kā piemēram, objekta kadastra apzīmējumu zemes vienību, būves (ja patversme vai viesnīca atrodas visā būvē), telpu grupas (ja patversme vai viesnīca atrodas būves telpu grupā), kā arī plānu teritorijai un telpām, kurās darbosies patversme vai viesnīca.

Papildus, 6.punktā noteikt prasību, ka patversmes vai viesnīcas būves vai telpu grupas lietošanas veids, kas reģistrēts nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, atbilst veicamajai darbībai, kā arī patversme vai viesnīca apliecina tiesības darboties attiecīgajā nekustamajā īpašumā, ja īpašuma vai lietošanas tiesības nav nostiprinātas zemesgrāmatā, kā arī plānu teritorijai un telpām, kurās darbosies patversme vai viesnīca. Papildus, jānosaka prasība, ka ar praktizējošu veterinārārstu noslēgts līgums par patversmē vai viesnīcā esošo dzīvnieku veterinārmedicīnisko aprūpi un jāuzrāda pašvaldības saskaņojumu patversmes vai viesnīcas darbībai norādītajā adresē.
6.4. apakšpunktā noteikt pienākumu patversmei vai viesnīcai iesniegt informāciju par attiecīgās būves vai telpu grupas pieņemšanu ekspluatācijā, kas ir reģistrēta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā un tajā reģistrētais būves vai telpu grupas lietošanas veids atbilst veicamajai darbībai.
Problēmas apraksts
Spēkā esošajos noteikumos Nr.407 iztrūkst tiesību normas par patversmju apstiprināšanu, ja patversme veic darbības ar dzīvnieku pārvietošanu starp Eiropas Savienības dalībvalstīm.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 7.punktā iekļaut tiesību normu, gadījumos, kad patversmes, kuras veic darbības ar dzīvnieku pārvietošanu starp Eiropas Savienības dalībvalstīm,  dienests apstiprina saskaņā ar Komisijas 2019. gada 28. jūnija Deleģētās regulas (ES) 2019/2035, ar ko attiecībā uz noteikumiem, kurus piemēro sauszemes dzīvnieku turēšanas objektiem un inkubatoriem, un attiecībā uz konkrētu sauszemes dzīvnieku un inkubējamu olu izsekojamību papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 noteiktajām prasībām.
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā jāiekļauj prasība, ka praktizējošs veterinārārsts sniedz nekavējošu palīdzību patversmē nonākušam dzīvniekam ar redzamām slimības vai veselības traucējumu pazīmēm, kā arī papildināt ar prasību veikt dzīvnieka apstrādi pret ārējiem un iekšējiem parazītiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā 29.punktā iekļaut prasību, ka patversmes praktizējošs veterinārārsts veic dzīvnieka klīnisko izmeklēšanu pēc dzīvnieka ievietošanas patversmē un sniedz nekavējošu palīdzību dzīvniekam ar redzamām slimības vai veselības traucējumu pazīmēm, kā arī dzīvnieku apstrādā pret ārējiem un iekšējiem parazītiem.
Problēmas apraksts
Pašlaik iztrūkst kārtība, gadījumos, kad Nodrošinājuma valsts aģentūra administratīvās vai krimināllietas izmeklēšanas ietvaros suni vai kaķi nodod glabāšanā patversmē, kā arī nav noteikta rīcība par dzīvnieka reģistrēšanu Lauksaimniecības datu centra datubāzē par suņa vai kaķa reģistrēšanu, īpaši situācijās, kad suns vai kaķis nav identificējams (nav apzīmēts ar mikroshēmu) un nav reģistrēts datubāzē.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā 31.5., 31.6. un 31.7. punktā regulēt situācijas, kad Nodrošinājuma valsts aģentūra administratīvās vai krimināllietas izmeklēšanas ietvaros suni un kaķi nodod glabāšanā un, ja dzīvnieks nav identificējams (nav apzīmēts), nav reģistrēts datubāzē, tad praktizējošs veterinārārsts 72 stundu laikā to apzīmē, reģistrē datubāzē un norāda patversmi kā dzīvnieka glabāšanas vietu. Kā arī noteikumu projektā 31.4 punktā papildināt ar nosacījumu, ja 14 dienu laikā sunim nav atradies īpašnieks vai turētājs, piecpadsmitajā dienā pēc suņa ievietošanas patversmē kā suņa īpašnieci datubāzē reģistrē patversmi, izņemot gadījumu, ja aģentūra nodevusi suni patversmē glabāšanā.
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā  nepieciešams noteikt, ka turot suni sprostā vai telpā, tam nodrošina vismaz piecus kvadrātmetrus lielu platību. Ņemot vērā, ka suņu auguma izmēri ir atšķirīgi, nepieciešams noteikumu projektā noteikt platības sadalījums atbilstoši dzīvnieku izmēram, tādēļ jāiekļauj prasības par sprostu izmēriem atbilstoši suņa izmēram.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ir jāiekļauj prasības, ka turot suni sprostā vai telpā, tam nodrošina konkrētu noteikto platību, līdz ar to, nepieciešams noteikumu projektu papildināt ar pielikumu, kurā detalizēti noregulētās minimālās platības sunim balstoties uz suņa augumu. 
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā papildus ir jānosaka pārejas noteikumi. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 64. punktā atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2006. gada 16. maija noteikumus Nr. 407 "Noteikumi par dzīvnieku labturības prasībām dzīvnieku patversmēs un dzīvnieku viesnīcās, kārtību, kādā dzīvnieku nodod dzīvnieku patversmē vai dzīvnieku viesnīcā, kā arī dzīvnieku patversmju un dzīvnieku viesnīcu reģistrācijas kārtību" (Latvijas Vēstnesis, 2006, 83., 148. nr.; 2008, 179. nr.; 2010, 42. nr.; 2011, 99. nr.; 2022, 10. nr.).

Papildus, patversme vai viesnīca, kas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā nav reģistrēts būves vai telpu grupas lietošanas veids vai tas norādīts neatbilstoši veiktajai darbībai, līdz 2025. gada 1. janvārim (viena gada laikā) aktualizē datus Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā. Dienests pieņem lēmumu par patversmes vai viesnīcas reģistrācijas anulēšanu dienesta uzraudzības objektu reģistrā, gadījumā, ja minētajā termiņā nav aktualizēti dati. Patversmes vai viesnīcas, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir reģistrētas līdz šo noteikumu spēkā stāšanos brīdim dienesta uzraudzībai pakļauto uzņēmumu reģistrā, nav jāveic pārreģistrācija atbilstoši šajos noteikumos minētajām prasībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R2035
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 28. jūnija Deleģētās regulas (ES) 2019/2035, ar ko attiecībā uz noteikumiem, kurus piemēro sauszemes dzīvnieku turēšanas objektiem un inkubatoriem, un attiecībā uz konkrētu sauszemes dzīvnieku un inkubējamu olu izsekojamību papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 28. jūnija Deleģētās regulas (ES) 2019/2035, ar ko attiecībā uz noteikumiem, kurus piemēro sauszemes dzīvnieku turēšanas objektiem un inkubatoriem, un attiecībā uz konkrētu sauszemes dzīvnieku un inkubējamu olu izsekojamību papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pārtikas un veterinārais dienests pstrādā personas datus (vārdu, uzvārdu, personas kodu, adresi, tālruņa numuru, elektroniskā pasta adresi), lai atzītu vai reģistrētu patversmi vai viesnīcu, izsniegtu atzīšanas vai reģistrācijas apliecību, kā arī izdarītu izmaiņas uzraudzības objektu reģistrā un sazinātos ar patversmi vai viesnīcu. Personas datus uzglabā piecus gadus pēc patversmes vai viesnīcas svītrošanas no uzraudzības objektu reģistra.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi