Anotācija (ex-ante)

23-TA-307: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 18. februāra noteikumos Nr. 93 "Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda programmas "Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 18. februāra noteikumos Nr. 93 "Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda programmas "Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide" (turpmāk - Programma) īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – MK noteikumu projekts) paredz precizēt Programmas īstenošanas nosacījumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir: (1) papildināt Programmas Divpusējās sadarbības fonda izdevumu norēķinu kārtību ar VARAM padotības iestādi, lai Valsts vides dienests (turpmāk - VVD) kā Programmas iepriekš noteiktā projekta īstenotājs varētu īstenot Divpusējās sadarbības fonda pasākumus, un (2) precizēt Programmas iepriekš noteiktā projekta "Klimata pārmaiņu politikas integrācija nozaru un reģionālajā politikā" īstenotāja institūcijas nosaukumu atbilstoši aktuālajai situācijai, aizstājot VARAM ar Klimata un enerģētikas ministriju (turpmāk – KEM).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Attiecībā uz Ministru kabineta 2020. gada 18. februāra noteikumiem Nr. 93 "Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda programmas "Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 93)  ir konstatēts, ka tiesību aktā ietvertās normas ir precizējamas atbilstoši esošajai situācijai, jo MK noteikumu Nr.93 33.punkts nosaka Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvas izdevumu plānošanas un attiecināšanas kārtību līdzfinansējuma saņēmējam atbilstoši tā juridiskajam statusam - gan institūcijām, kas nav Latvijas valsts budžeta iestāde, gan institūcijām, kas ir Latvijas valsts budžeta iestāde, bet nav noteikta kārtība MK noteikumu Nr. 93 5.1.3.apakšpunktā noteiktajai VARAM padotībā esošai iestādei VVD. Savukārt saskaņā ar MK noteikumu Nr. 93  5.1.1.apakšpunktu Programma ietver iepriekš noteikto projektu "Klimata pārmaiņu politikas integrācija nozaru un reģionālajā politikā", kuru īsteno VARAM, bet saskaņā ar 2023.gada 9.martā ir apstiprinātajiem grozījumiem 2019.gada 23.aprīlī starp Finanšu ministriju un Norvēģijas Ārlietu ministriju parakstītajā līgumā par Programmas finansēšanu (turpmāk - Programmas līgums), projekta īstenotājs ir KEM.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022.gadā Programmā tika apstiprināts papildu iepriekš noteiktais projekts “Piesārņoto vietu pārvaldības modeļa digitālā transformācija”, kuru īsteno VVD. Iepriekš noteiktā projekta ietvaros VVD uzsāka sekmīgu sadarbību ar Norvēģijas institūcijām piesārņoto vietu pārvaldībā. VARAM, izvērtējot Programmā plānotos Divpusējās sadarbības fonda pasākumus un pieejamo finansējumu, secināja, ka ir iespēja atbalstīt VVD īstenot plašākas divpusējās sadarbības iniciatīvas. Attiecīgi, lai saskaņā ar MK noteikumu Nr.93 31.2.apakšpunktu VVD kā iepriekš noteiktā projekta līdzfinansējuma saņēmējs varētu pieteikties un īstenot Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvas, nepieciešams grozīt MK noteikumu Nr.93 33.3.apakšpunktu, nosakot Divpusējās sadarbības fonda izdevumu plānošanas un attiecināšanas kārtību VARAM padotībā esošajai iestādei. Ja VVD nebūs iespēja pieteikties Divpusējās sadarbības fonda finansējumam, tad netiks turpināta pieredzes pārņemšana no Norvēģijas ekspertiem piesārņoto vietu pārvaldības sistēmas uzlabošanā, kas nākotnē var negatīvi ietekmēt sistēmas turpmāku attīstību un modernizēšanu, kā arī pastāv riski, ka netiks investēts viss pieejamais finansējums divpusējās sadarbības stiprināšanai.  

Vienlaikus, pamatojoties uz Ministru kabineta 2022.gada 23.decembra rīkojuma Nr.968 "Par Ekonomikas ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas reorganizāciju un Klimata un enerģētikas ministrijas izveidošanu" (turpmāk – MK rīkojums Nr.968) 1.punktu tiek reorganizēta Ekonomikas ministrija un VARAM, un ar 2023.gada 1.janvāri tiek izveidota KEM.
Saskaņā ar MK rīkojuma Nr.968 2.1. apakšpunktu un 3.punktu KEM no VARAM tiek nodota klimata politikas joma un attiecīgi KEM ir VARAM pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, mantas, personāla resursu, tiesvedību, lietvedības un arhīva pārņēmēja attiecībā uz klimata politikas jomu. Vienlaikus Ministru kabineta 2022.gada 20.decembra noteikumu Nr.817 "Klimata un enerģētikas ministrijas nolikums" 5.2.apakšpunktā paredzēts, ka KEM, nodrošinot klimata politikas jomas īstenošanu, veic arī ārvalstu un citu finanšu instrumentu finansēto klimata un enerģētikas projektu ieviešanu, uzraudzību un kontroli. Ievērojot minēto, nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr.93, lai attiecīgi precizētu iepriekš noteiktā projekta "Klimata pārmaiņu politikas integrācija nozaru un reģionālajā politikā" īstenotāju.
Risinājuma apraksts
Ar MK noteikumu projekta 1.punktu tiek precizēti MK noteikumi Nr.93, paredzot, ka Programmas ietvaros īstenojamā iepriekš noteiktā projekta "Klimata pārmaiņu politikas integrācija nozaru un reģionālajā politikā" īstenotājs ir KEM, tādējādi nodrošinot Programmas ieviešanas nosacījumu atbilstību Programmas līguma 2023.gada 9.martā apstiprinātajiem grozījumiem, kur KEM ir noteikts kā iepriekš noteiktā projekta "Klimata pārmaiņu politikas integrācija nozaru un reģionālajā politikā" īstenotājs. Ar MK noteikuma projekta 2. punktu tiek veikti precizējumi MK noteikumos Nr.93, paredzot Divpusējās sadarbības fonda izdevumu plānošanas un attiecināšanas kārtību VARAM padotībā esošajai iestādei, kas nodrošina iespēju VVD kā iepriekš noteiktā projekta īstenotājam pieteikties Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvas īstenošanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Valsts vides dienests, Klimata un enerģētikas ministrija
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums sniegs iespēju Valsts vides dienestam organizēt Divpusējās sadarbības fonda pasākumus, lai veicinātu Programmas ietekmi piesārņoto vietu pārvaldībā un stiprinātu sadarbību ar donorvalsts institūcijām.
Ar MK rīkojuma Nr.968 1.punktu tiek reorganizēta Ekonomikas ministrija un VARAM un ar 2023.gada 1.janvāri tiek izveidota KEM. Saskaņā ar MK rīkojuma Nr.968 2.1. apakšpunktu un 3.punktu KEM no VARAM tiek nodota klimata politikas joma un attiecīgi KEM ir VARAM pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, mantas, personāla resursu, tiesvedību, lietvedības un arhīva pārņēmēja attiecībā uz klimata politikas jomu. Attiecīgi KEM arī pilnā apmērā pārņem visas līdzfinansējuma saņēmēja saistības iepriekš noteiktā projekta "Klimata pārmaiņu politikas integrācija nozaru un reģionālajā politikā" īstenošanā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
MK noteikumu projekts paredz tehniskus MK noteikumu Nr.93 grozījumus, kuriem nav ietekmes uz sabiedrību. Līdz ar to MK noteikumu projekta izstrādes gaitā nav nepieciešama sabiedrības līdzdalības iesaiste, jo grozījumi precizē viena iepriekš noteiktā projekta īstenotāja nosaukumu un precizē Divpusējās sadarbības fonda izdevumu attiecināšanas kārtību VARAM padotībā esošajai iestādei. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi