Anotācija (ex-ante)

23-TA-3197: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 26. jūlija noteikumos Nr. 488 "Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams precizēt finansēšanas noteikumus Ukrainas civiliedzīvotāju izglītības nodrošināšanai,  par periodu no 2024.gada 1. janvāra  līdz 2024. gada 31. augustam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt finansēšanas nosacījumus Ukrainas civiliedzīvotāju, kuri uz 2023. gada 1. septembri ir reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs"  vispārējās izglītības un profesionālās izglītības programmu apguvei. 
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2016. gada 26. jūlija noteikumu Nr. 488 "Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 488) 32.4. punkts paredz, ka civiliedzīvotāju, kuri uz 2023. gada 1. septembri ir reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā (turpmāk – VIIS) ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs", speciālās pirmsskolas izglītības programmas bērniem no 1,5 līdz 4 gadu vecumam speciālās pirmsskolas izglītības grupās un izglītojamiem no 5 gadu vecuma līdz pamatizglītības ieguves uzsākšanai, izglītojamiem pamatizglītības programmu, vispārējās vidējās izglītības programmu un profesionālās vidējās izglītības programmu ieguvei šo noteikumu 9.1. apakšpunktā minēto finansējumu piešķir 50 procentu apmērā laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2023. gada 31. decembrim. Privātām izglītības iestādēm, kā arī valsts dibinātām izglītības iestādēm ministrija minēto finansējumu pieprasa no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai". Valsts dibinātajā izglītības iestādē profesionālās ievirzes izglītības programmas apguvi civiliedzīvotājiem nodrošina izglītības iestādei apstiprinātā budžeta ietvaros. MK noteikumu Nr. 488 9.1. apakšpunkts paredz, ka patvēruma meklētāja vispārējās izglītības programmas apguvei finansējumu no ministrijas pamatbudžetā kārtējam gadam paredzētajiem valsts budžeta līdzekļiem piešķir pedagogu darba samaksai (tai skaitā normatīvajos aktos noteiktajām valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām), kas saistīts ar individuālā izglītības programmas apguves plāna izpildi, – 257 euro mēnesī mācību gada un papildu mācību pasākumu īstenošanas laikā, kā arī pirmsskolas izglītības programmas īstenošanas laikā. 
Savukārt, MK noteikumu Nr. 488 33. un 33.2 punkts nosaka, ka  papildus šo noteikumu 9. punktā norādītajam finansējumam civiliedzīvotāja profesionālās vidējās izglītības programmas apguves nodrošināšanai tiek piešķirts finansējums ikmēneša stipendijas izmaksai 15 euro apmērā un vidējās profesionālās izglītības programmas īstenošanai 76,08 euro apmērā mēnesī par vienu civiliedzīvotāju, bet izglītības tematiskajai jomai "Mākslas" – 108,32 euro apmērā. Minēto finansējumu ministrija pieprasa no valsts  budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai". Savukārt, šo noteikumu 33. punktā minēto finansējumu profesionālās vidējās izglītības programmas apguves nodrošināšanai civiliedzīvotājiem, kuri VIIS sistēmā ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs"  reģistrēti uz 2023. gada 1. septembri, nepiešķir.
Noteikumu Nr.488 2.punktā noteikts, ka patvēruma meklētājam nodrošina sagatavošanu pamatizglītības ieguvei no piecu gadu vecuma, iespēju iegūt pamatizglītību un vispārējo vidējo izglītību saskaņā ar normatīvo aktu par kārtību, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātajām prasībām izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē (t.i. Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumiem Nr.11 "Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē" (turpmāk - noteikumi Nr.11)). Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā minētam nepilngadīgam Ukrainas civiliedzīvotājam vispārējās izglītības ieguvi nodrošina saskaņā ar minēto normatīvo aktu un noteikumiem Nr.488. Noteikumu Nr.11 IV sadaļā noteiktas obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē, savukārt V sadaļā - papildu obligātās prasības (mācību pasākumi un pēcpārbaudījumi izglītojamā pārcelšanai nākamajā klasē pamatizglītības pakāpē).
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka 2022. gada 24. februārī sākās Krievijas Federācijas bruņoto spēku pilna mēroga militārais iebrukums Ukrainā, kurš turpinās arī 2023. gadā, Latvijas izglītības sistēmā aizvien tiek nodrošinātas izglītības ieguves iespējas tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri patvērumu raduši Latvijā. Uz 2023. gada 28. augustu kopējais Ukrainas civiliedzīvotāju skaits, kuri reģistrēti VIIS ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs" sasniedz 3379 personas.  

MK noteikumu Nr. 488 tiesību normas līdz šim ir paredzējušas pakāpenisku papildus finansējuma atbalstu pirmsskolas izglītības grupās un izglītojamiem no 5 gadu vecuma līdz pamatizglītības ieguves uzsākšanai, izglītojamiem pamatizglītības programmu, vispārējās vidējās izglītības programmu un profesionālās vidējās izglītības programmu ieguvei, to sadalot pa periodiem, proti, no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. decembrim, no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. augustam un šobrīd no 2023. gada 1. septembra līdz 2023.gada 31. decembrim.

Jāņem vērā, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri Latvijas izglītības sistēmā VIIS reģistrēti uz 2023. gada 1. septembri vai pirmreizēji reģistrēti no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 1. septembrim  ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs", joprojām ir saglabājusies lingvistiskā barjera, kas būtiski ietekmē izglītības programmas apguvi. Tādēļ, lai mazinātu lingvistiskās barjeras ietekmi un nodrošinātu pilnvērtīgu saziņu un socializēšanos Latvijas valsts valodā, arī turpmāk ir nodrošināms papildus finansiālais atbalsts. Papildus finansējums ir nepieciešams gan pedagoga darba samaksai, gan mācību līdzekļiem un profesionālās vidējās izglītības programmas īstenošanai. Šobrīd VIIS kā pirmreizēji reģistrēti Ukrainas civiliedzīvotāji ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs" no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 1. septembrim pirmsskolas izglītības programmā līdz 4 gadiem ir reģistrēti 235 bērni; piecgadīgo un sešgadīgo sagatavošanai pamatizglītības ieguvei reģistrēti 145 bērni.  1.-12.klasē vispārējās izglītības programmās no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 1. septembrim ir 360 izglītojamie, bet profesionālās vidējās izglītības programmās - 10 izglītojamie.
Objektīvu iemeslu dēļ Ukrainas civiliedzīvotājam nav iespējams izpildīt noteikumu Nr.11 25.punktā ietvertās prasības, tādēļ ir nepieciešams paredzēt atbilstošus atvieglojumus pārcelšanai nākamajā klasē. Minētais regulējums neparedz iespēju noteikt papildu mācību pasākumus 10.-11.klases izglītojamiem, tomēr objektīvu apsvērumu dēļ, tai skaitā nepieciešamību veiksmīgi iekļauties Latvijas izglītības sistēmā, Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri mācās 1.-8.klasē vai 10.-11.klasē, ir obligāti nosakāmi papildu mācību pasākumi latviešu valodas apguvē, kā arī papildu mācību pasākumi varētu tikt noteikti arī citos mācību priekšmetos (kursos).
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu MK noteikumos Nr. 488 tiek precizēti finansēšanas nosacījumi to Ukrainas civiliedzīvotāju vispārējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības ieguves nodrošināšanai, kuri uz 2023. gada 1. septembri ir reģistrēti VIIS  ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs", un minētā reģistrācija pirmreizēji ir veikta no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 1. septembrim. Proti, paredzēts, ka civiliedzīvotāju, kuri uz 2023. gada 1. septembri ir reģistrēti  VIIS  ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs", un minētā reģistrācija pirmreizēji ir veikta no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 1. septembrim, speciālās pirmsskolas izglītības programmas bērniem no 1,5 līdz 4 gadu vecumam speciālās pirmsskolas izglītības grupās un izglītojamiem no 5 gadu vecuma līdz pamatizglītības ieguves uzsākšanai, izglītojamiem pamatizglītības programmu, vispārējās vidējās izglītības programmu un profesionālās vidējās izglītības programmu ieguvei  MK noteikumu Nr. 488 9.1. apakšpunktā minētais finansējums tiks piešķirts 50 procentu apmērā laikposmam no 2024. gada 1. janvāra  līdz 2024. gada 31. augustam. Privātām izglītības iestādēm, kā arī valsts dibinātām izglītības iestādēm ministrija minēto finansējumu pieprasa no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai". Valsts dibinātajā izglītības iestādē profesionālās ievirzes izglītības programmas apguvi civiliedzīvotājiem nodrošina izglītības iestādei apstiprinātā budžeta ietvaros. 
Ukrainas civiliedzīvotāju – izglītojamo mācību process Latvijas vispārējās izglītības sistēmā notiek atbilstoši MK noteikumiem Nr. 747, MK noteikumiem Nr. 416, savukārt, arodizglītības un profesionālās vidējās izglītības ieguve notiek atbilstoši MK noteikumiem Nr. 332. Ņemot vērā Ukrainas civiliedzīvotāju nepietiekamās latviešu valodas zināšanas, lai pilnvērtīgi iekļautos Latvijas izglītības sistēmā, izglītojamajiem nav iespējams sasniegt MK noteikumos Nr. 747, MK noteikumos Nr. 416 un MK noteikumos Nr.332 noteiktos sasniedzamos rezultātus līdzvērtīgi tiem izglītojamajiem, kas mācību procesā izglītību iegūst latviešu valodā kopš pirmsskolas. Ņemot vērā nepieciešamību Ukrainas civiliedzīvotājiem kompensēt lingvistisko nepietiekamību mācību procesā latviešu valodā, izglītības iestādei ir iespējams nodrošināt izglītojamajiem individuālā izglītības programmas apguves plāna izstrādi vispārējās izglītības programmas apguvei 1.-8. klasē, 10.-11. klasē un profesionālās izglītības programmas apguvei 1.-3. kursā, lai nodrošinātu plašāku atbalstu latviešu valodas apguvei, un attiecīgi 2023./2024. mācību gadā, pielāgot sasniedzamos rezultātus citos mācību priekšmetos (kursos), ja šāda pielāgošana nepieciešama, izvērtējot apgūtās izglītības atbilstību Latvijas vispārējās izglītības programmu un profesionālās vidējās izglītības programmu prasībām. Vienlaikus Ukrainas civiliedzīvotāji ir tiesīgi īstenot MK noteikumu Nr. 747 Pamatizglītības programmas 2.variantā  pamatizglītības ieguvei nepilngadīgam patvēruma meklētājam, bēglim vai personai ar alternatīvo statusu  noteikto mācību saturu.  Attiecīgi pielāgojot sasniedzamos rezultātus, vērtējums izglītojamajiem tiek veidots atbilstoši izglītības iestādes vērtēšanas kārtībai pret konkrēto izglītojamajam individuālajā izglītības programmas apguves plānā noteikto pielāgoto sasniedzamo rezultātu, nodrošinot, ka Ukrainas civiliedzīvotājam izvirzītie mācību rezultāti ir viņam sasniedzami un motivējoši, veicinot viņu veiksmīgāku integrāciju Latvijas izglītības sistēmā. Minētais risinājums tiek piemērots  2023./2024. mācību gadā, lai nodrošinātu ilgtermiņa programmas īstenošanu izglītojamajiem ar nepietiekamām valsts valodas zināšanām.
Sasniedzamie rezultāti netiek pielāgoti pamatizglītības, vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības noslēguma posmā (9. klasē, 12. klasē vai atbilstošā noslēguma kursā), kur attiecīgi izglītojamajiem ir nepieciešams kārtot valsts pārbaudījumus attiecīgās pakāpes izglītības ieguvei.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Pašvaldības kā atvasinātas publiskās personas (kā arī pastarpinātās pārvaldes iestādes); Latvijas Republika kā sākotnējā publisko tiesību juridiskā persona (kā arī tiešās pārvaldes iestādes); Privātās izglītības iestādes un to dibinātāji.
Ietekmes apraksts
Pašvaldībām un to iestādēm, Izglītības un zinātnes ministrijai, valsts izglītības iestādēm, privātajām izglītības iestādēm ir noteikti pienākumi un funkcijas nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju izglītības nodrošināšanā.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekts nerada papildus ietekmi uz valsts budžetu un tiks īstenots ar Ministru kabineta  rīkojumu  “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam"” apstiprinātā  pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiek virzīts steidzamības kārtībā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Vispārējo izglītības iestāžu dibinātāji

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nepilngadīgiem Ukrainas civiliedzīvotājiem tiek nodrošināta iespēja iegūt izglītību vispārējās izglītības un profesionālās izglītības programmās.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi